Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Z tego co ja wiem to nie da rady zrobić z prawych drzwi -lewych

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Kół @maronka i tu się zgadza z lewych drzwi nie da się zrobić prawe. W 14 z 2022 jest to mozliwe i osobiscie to zrobilem. Zamówiłem kocioł z zawiasami drzwiczek popielnika i rozpalkowych po prawej stronie,  natomiast klapa załadowcza miała mieć zawias po lewej stronie i tak mi zamontowano (mam nad kotłem zamontowany zbiornik cw i miałem obawy że klapa nie otworzy się calkowicie) i stąd tak zamawialem. Przed wniesieniem kotła zdemontowalem wszystkie ruchome części oraz osłony z izolacją (na zdjęciu widać śruby i element zamka które też musialem odkręcić bo w innym wypadku nie da się zdemontować górnej osłony). Po ustawieniu kotła okazało się że jest idealnie tyle miejsca żeby swobodnie klapa mogła mieć zawias po prawej stronie i teraz jest idealnie co widać  na foto. Zamiana jest bardzo prosta.

Pozdrawiam

20240312_151519.thumb.jpg.ff3848d3ad46c7cc2d7c07f1b732d1e3.jpg20240312_151503.thumb.jpg.5582f8fd9bd9f209bfe9942f4051f057.jpg20240312_151540.thumb.jpg.607b328f9ce941ad5c8d6ddd0b42c96e.jpg20240312_054843.thumb.jpg.29279c5ed31c8f0263acd35d158c1128.jpg  

Opublikowano
W dniu 11.03.2024 o 17:39, Grzegorz112 napisał(a):

Czy w mpm wood plus 26kw da się przełożyć drzwiczki z prawej na lewą ? 

Jak to jest rozwiązane w mpm, czy można prosić o fotkę 

W moim MPM DS18WOOD przekłada się drzwiczki bez problemu, czyli przy użyciu klucza, w wersji PLUS z oddymianiem trzeba by użyć wiertarki, szlifierki i spawarki, bo drzwiczki górne nie mogą być obracane do góry nogami ze względu na ten czop ze sznurem, który zamyka kanał oddymiania. Przeróbka polegała by na wywierceniu otworów na sworznie zawiasów po drugiej stronie drzwiczek oraz na odcięciu mocowania haka do zamykania i przyspawaniu go po drugiej stronie. Dla osoby ze ślusarskim zacięciem takie coś to mały pikuś 🙂 

  • Zgadzam się 1
  • Przydało się 1
Opublikowano

Kół @Grzegorz112 mam butorek 200l jako zbiornik kondensacyjny,rury 5/4 plus pompa. Ten układ służy mi jako bezpiecznik przed zalogowaniem. 

Natomiast zawór ochrony powrotu (55) kupiłem w zestawie z kotłem i musiałem zrezygnować z niego a powodem jest pompa na zasilaniu a nie na powrocie i z tego powodu woda się gotowała a zawór się nie otwierał. Po sezonie przeniosę pompę na powrót i jak mi się zmieści zawór trójdrogowy    to go wstawię. 

Pozdrawiam 

Opublikowano

Kół @Grzegorz112 wkradł się błąd co do zaworu trójdrogowego chodzi o temperaturę. Sprawdziłem i na nim jest naklejka z temp 65* nie wiem  skąd  mi się wzięło 55*. Taki przysłał mi producent w komplecie kosztował 285 zł. 

Pozdrawiam 

Opublikowano (edytowane)
13 godzin temu, Grzegorz112 napisał(a):

@szpenio @AO49 jakie macie zawory ochrony powrotu, ile stopni 67? Jakiej średnicy rurami macie podłączone bufor?

Jeszcze nie mam, ale będę miał i dlatego się wypowiem 😀. Różne są szkoły w kwestii ochrony powrotu, ale ja z praktyki wiem, że przy grubych rurach i grawitacji ochrona jest zbędna, 25 lat kocioł samoróbka chodził bezawaryjnie. Gdy dołożyłem pompkę, ale bez zaworu trójdrogowego, szlag piec trafił po trzech latach.

Bufor szykuję pod grube rury, takie jak wyjścia z kotła 6/4 cala, aby była możliwość pracy na grawitacji, dodatkowo dam bajpas z pompką na powrocie i to będzie grzanie powrotu zanim bufor na dole nie osiągnie 50stopni. To takie rozwiązanie na zapas, bo chociaż niektórzy twierdzą, że zimny kocioł na dole przy pracy na grawitacji nie ma wpływu na jakość spalania, ja zaobserwowałem co innego, gdy kocioł na dole ma 60 stopni, góra ponad 70, wtedy  drewno pięknie się zgazowuje, potrzebuje bardzo mało powietrza pierwotnego, płomienia prawie nie ma, a jest temperatura i drewno się "topi", jak masło na patelni 😀

Niby użytkownicy buforów na grawitacji piszą w necie, że tej pompki na bajpasie nie używają, ale ja zrobię, bo różnie to jest z tym spalaniem, te same sprzęty a efekty inne.

Edytowane przez szpenio
  • Zgadzam się 1
  • Przydało się 1
Opublikowano

Ja taką pompkę mam na zaworze   termo ustawionym  na 60 c  ale sterownik ją odpala  dopiero jak kocioł  ma 80. Póki co nawet śladu kondensacji gdziekolwiek. Pompa oczywiście pracuje wtedy w coraz krótszych  cyklach  ale kocioł cały czas w zakresie od 76 do 82 dopóki powrót nie osiągnie około 70 wtedy już pompa caly czas aż do nabicia bufora na 90 górą

 

  • Zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, szpenio napisał(a):

 😀

Bufor szykuję pod grube rury, takie jak wyjścia z kotła 6/4 cala, aby była możliwość pracy na grawitacji, dodatkowo dam bajpas z pompką na powrocie i to będzie grzanie powrotu zanim bufor na dole nie osiągnie 50stopni. To takie rozwiązanie na zapas, bo chociaż niektórzy twierdzą, że zimny kocioł na dole przy pracy na grawitacji nie ma wpływu na jakość spalania, ja zaobserwowałem co innego, gdy kocioł na dole ma 60 stopni, góra ponad 70, wtedy  drewno pięknie się zgazowuje, potrzebuje bardzo mało powietrza pierwotnego, płomienia prawie nie ma, a jest temperatura i drewno się "topi",  😀

 

@szpenio  Jeśli chcesz dać grube rury z kotła do bufora, przy czym chcesz mieć ochronę powrotu, oraz grawitację, to sobie lepiej daruj takie coś, bo za cholere tego nie wysterujesz.. Bo tak jak piszesz, że będziesz grzał pompką dopuki bufor nie nabierze 50* na dole, to praktycznie będziesz jechał cały czas na pompce.. 

Edytowane przez zaciapa
  • Zgadzam się 2
Opublikowano

No dobrze, zrobię na samej grawitacji, ostatecznie mogę bufor 2200l. rozładowywać do 45 stopni na dole  i wtedy tylko w kotle  zimna woda będzie (80l.) przy rozpalaniu.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)

A nie można dać bajpasa 1 cal lub 3/4 bez pompki z zaworem dławikowym czy jak go tam zwał by przyhamować trochę przepływ w razie czego , bajpas zaraz za wyjściem z kotła i na krótko w powrót kotła ,dławiąc ów bajpas grawitacja by działała a na powrót do kotła gorąca woda by szła i mieszała się się z tą z bufora ,trochę jak w 3d-4d, zawsze ten powrót by był cieplejszy i spalanie lepsze

Edytowane przez maronka
Opublikowano (edytowane)

Nikt nie przemowi goraca wode,by sama na dol leciala zamiast chlodnej tym bajpasom.

Edytowane przez bercus
  • Haha 1
Opublikowano

Po to ten zawór by go nawet całkiem odkręcić by leciała a obieg zapewnia wymiana wody grawitacyjna

Opublikowano

Niezadziala.

  • Haha 1
Opublikowano

Właśnie moja teoria ( obserwacje też) jest taka, że grawitacja  w kotłach zgazowujących nie jest dobra i tu nie chodzi o korozję, czy jakieś tam wykraplanie wilgoci. Chodzi o to, że jest potrzebna jak największa temperatura w komorze załadowczej  i jedocześnie jak najmniej tlenu, czyli powietrza, są to jakby sprzeczne wymagania, dlatego temperatura na kotle, a szczególnie w jego dolnej części ma bardzo duże znaczenie i dlatego najlepiej byłoby dławić dopływ chłodnej wody, aż do momentu, kiedy na dole bufora osiągnie ona przyzwoitą wartość. 

Ale tak jak słusznie zauważył kolega @zaciapa takie kombinacje komplikują sterowanie i skracają czas pracy kotła na grawitacji do minimum, bo przy wysokich temperaturach znowu trzeba by się wspomagać pompką, jednak te grube rury tutaj by się przydały ułatwiając odbiór ciepła z mocno rozgrzanego kotła. Wchodzi na to, że aby nie komplikować, warto się na coś  zdecydować. Albo poluzować zgazowywanie powiększając sporo przegrodę i pozostać przy grawitacji, albo mieszać wodę zimną z gorącą pompką i zaworem termostatycznym. 

Wielu mnie tu skrytykuje, ale ja uważam, że MPM z dużym buforem, oryginalną, ciasną przegrodą i tylko na grawitacji to porażka. Na razie to tylko teoria, może w nowym sezonie wypowiem się już jako praktyk 😀

  • Zgadzam się 2
Opublikowano

@szpenio kotly na grawitacji nie gnija przez to ze jest maly przeplyw przy sciankach wymiennika i temperatura tam wzrasta powyzej punktu rosy. Jak odpalisz pompke i przewalisz szybko zimna wode to temperatura spadnie (nie wytworzy sie warstwa “izolacji” z cieplej wody ale poleszy sie odbior ciepla) no i zacznie sie wykraplanie.

Ma byc cieplo (brak kondensacji) i jednoczesnie szybko (lepszy odbior ciepla) wiec po to wynaleziono zawory 3d na powrocie.

 

  • Zgadzam się 2
Opublikowano

@szpenio ja Cię nie skrytykuje bo uważam podobnie. Już sam większy otwór przegrody ( dopasowany do swoich warunków) pozwala na dużą modulację mocy i  palenie bez bufora.

Dodatkowo szamot w komorze zasypowej niweluje kwestie zimnej komory zasypowej do zgazowania opału. Zmniejsza się objętość komory zasypowej ale zyskuje się efektywność zgazowania co ogólnie wychodzi na + ( mniejszy objętościowo zasyp pali się dłużej - sprawdzone u siebie ).  

Ochronę powrotu mam zbliżoną do grawitacji poprzez załączenie pompki  przy 60' na kotle, a wyłączeniem przy 57' więc nie wiele zimnej wody wpłynie żeby obniżyć temperaturę o 3 stopnie - powyżej tych temperatur po rozgrzaniu wszystko idzie dobrze na 1 biegu pompki. Przy rozpalaniu tak z 3-4 razy się wyłączy pompka, a potem idzie i jest to taka namiastka grawitacji. Dodatkowo przy braku opału kocioł czeka ciepły poniżej 60'  na napełnienie, a czasem to czekanie kilka godzin trwa - nie trzeba rozgrzewać kotła. Dobrze przerusztuję dołożę i kocioł idzie dalej ( żar dobrze i długo się trzyma w popiele i ściankach komory zasypowej z szamotu) - sprawdza się przy cieplejszych dniach jak dziś. Czasem taki zastój na kotle - szczególnie  w cieplejsze dni trwa 6-8 godzin - tylko trzeba klapkę miarkownika przymknąć żeby nie wychładzało kotła - u mnie to działa.

 Zbiornik CUW blisko kotła, który nagrzewa się w pierwszej kolejności  też działa u mnie jako dogrzewanie powrotu - chyba o to chodziło koledze  @maronka z tym bajpasem. 

Trudno tu o jakiś ogólny przepis bo wszyscy mają inne instalacje i inne preferencje co do palenia ( przepalanie, bufor, palenie ciągłe bez bufora), ale najlepiej zrobić tak żeby kocioł od początku chodził na temperaturze 75- 83' bo wtedy dobrze pali, a nie dopiero np.  na końcówce naładowania bufora, czy na końcu ładowania podłogówki.

 

  • Lubię to 1
  • Zgadzam się 3
Opublikowano

Dodatkowo to w w okresach przejściowych temperatury na zewnątrz są wysokie (na dworze czy na polu - jednakowe ) to ilość powietrza wprowadzanego do paleniska i jego intensywność przepływu jest przyczyną wzrostu temperatury na kotle  i co za tym wzrostu  temperatury w pomieszczeniu. Regulacja należy do Was i czy zrobicie to za pomocą praw fizyki czy za pomocą gadżetów zakupionych od hydraulika, to i tak cel będzie zbieżny. Preferuję prawa fizyki i dopasowanie proporcji przekrojów do swoich warunków niż prądożerne gadżety  i sterowniki, ale to moje osobiste zdanie i nie należy się nim sugerować. Pozdrawiam @zaciapa @AO49  @maronka @buli912 i innych  którzy korzystają z dobrodziejstwa praw fizyki i nie muszą  wydawać pieniędzy by te prawa fizyki zmienić za pomocą tych gadżetów.

  • Lubię to 1
  • Zgadzam się 1
  • Haha 1
Opublikowano
W dniu 13.03.2024 o 20:46, szpenio napisał(a):

Bufor szykuję pod grube rury, takie jak wyjścia z kotła 6/4 cala, aby była możliwość pracy na grawitacji, dodatkowo dam bajpas z pompką na powrocie

@szpenio zrobię na 6/4przyłącze bufora  tylko muszę przemyśleć bajpas czy zrobić na kuli tonącej czy pływajacej.

Opublikowano (edytowane)

@bercus śmieszne i niezrozumiałe są Twoje wypowiedzi i radzę korzystać z 

https://www.deepl.com/pl/translator-mobile

dobrze tłumaczy.

Miej szacunek do czytających w języku polskim. 

Nie zrozumiałe lub nie precyzyjne wypowiedzi mogą wprowadzać w błąd forumowiczów ( Kali zabrać ?czy Kalego zabrać? Czy Kalemu; zabrać?).

Takie niedbałe w języku tego forum posty to brak szacunku dla czytających. 

Edytowane przez Piecuch19
  • Zgadzam się 3
  • Nie zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)
W dniu 7.03.2024 o 11:38, maronka napisał(a):

To mnie teraz wychodzi 20 zł na dzień, ale dom nieocieplony prawie 2x większy i temp 20-23

mnie jak narazie wychodzi 10zł na dzien palenia -1.5t wesołej i troche darmowego drewna na rozpałkę poszło na równe 150 dni palenia i jeszcze zostało ze 150kg - od połowy października do połowy marca dom 170m ale dociepliłem juz strych w tym roku  i temperatury są non stop 22-25;c .  Dlatego moja wypowiedz ze palenie brykietem jest drogie  to fakt  i nie jest wyssane z palca....

Edytowane przez mikkei
  • Lubię to 1
  • Zgadzam się 2
Opublikowano

@Piecuch19Nie dziwi mnie to:Nic,poza moje nie najlepsze tlumaczenie.Rozumie,že moje posty wymagaja od was troche zrozumienia i cierpliwosci.Apropo,przy fizyke siedziales w ostatnim rzedu i grales kolko i kryžyk?

  • Lubię to 1
Opublikowano

Witam, mam zamiar sprawic sobie kociol mpm wood plus 10kw do tego bufor 300l.

Ma wspomagac pompe ciepla w mrozne dni jak i zapewnic awaryjne zrodlo ciepla 😀

Mpm bedzie dobrym wyborem? Czy moze polecilibyscie cos innego?

Opublikowano

Jako źródło tylko szczytowe/awaryjne każdy wybór będzie dobry. Wszystko zależy od posiadanych na ten cel finansów.

  • Zgadzam się 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.