Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

@szpenio

Też swój bufor spawałem w piwnicy, bo nie miałem warunków, żeby wstawić w całości. Mój ma 180cm wysokości, 92cm szerokości. Jak już robisz od podstaw, to pomyśl o wężownicy do cwu,dla mnie to super sprawa, nie zajmuje miejsca w kotłowni, ciepłej wody pod dostatkiem, a latem palenie raz na tydzień. W tym buforze mam jest z miedzi fi 18, a w nowym planuję, karbowanej nierdzewki.. Podumaj o tym, bo naprawdę warto 🙂IMG_20160907_163937.thumb.jpg.4ae8cdc33cb78980d326a9a7f1fb68ab.jpgIMG_20160907_193745.thumb.jpg.202319e0c810f395eba44c648127c342.jpg

Edytowane przez zaciapa
  • Przydało się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mario007 Ja ze starym spękanym kominem zrobiłem tak:

Wkład stalowy owalny wsunięty prawie na wcisk. na strychu był skos komina więc musiałem wyciąć okno i składać rury w dwóch kierunkach - fot.3. Ciąg się poprawił, zobacz na filmie jak rwie w czasie rozpalania, jak wściekły 🙂

mpm_wklad_l.jpg

mpm_wklad_front.jpg

mpm_foto_wkladstrych.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@szpenio

Szybki sposób na modernizacje komina 🙂

Ja u siebie cały będę zmieniał, w składówce nad kotłownią był kiedyś piec do pieczenia chleba i bułek itp. i pozostał brzydki duży komin ponad 80cm zajmującego potrzebnego miejsca.

Ja myślę nad gotowym systemem kominowym z ceramiką i wełną 200mm plus koniecznie obok otwór wentylacyjny.

Tylko może być jeden minus z tą ceramiką, bo boję się ze jest delikatna i podczas czyszczenia trzeba uważać. Tym bardziej że ja do starego komina używam takiego mechanicznego sprzętu od dolnego czyszczenia który mocno bije w ścianki Tajfun - obrotowa szczota

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@zaciapaNie namówisz mnie do palenia w tym kotle latem za żadne skarby 🙂 , wystarczy mi pół roku delikatny zapach dymu, mam już bojler z wężownicą i w sezonie grzewczym jakieś oszczędności będą.

@mario007Jak patrzę na tę "ceramikę" w swoim kotle, to w kominie bym się jej bał, blacha stalowa jakoś bardziej mnie przekonuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@szpenioJakie masz wymiary tego wkładu kominkowego? Wkladaleś go od góry?

Edytowane przez arsakes
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do czyszczenia komina ceramicznego należy używać szczotki nylonowej .Tak było napisane  przy moim kominie .

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ewentualnie psa Yorka nadzianego na kijek.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, arsakes napisał(a):

@szpenioJakie masz wymiary tego wkładu kominkowego? Wkladaleś go od góry?

To jest wkład owalny, czyli 14x24 cm z zaokrąglonymi krawędziami. Grubość blachy 1mm, pisali na allegro, że to nierdzewka. Przez pięć lat katował ten wkład kopciuch i jak widać tylko trochę blacha kolorków nabrała. Wysokość tego zestawu ok. 8 metrów. Na fot.3. widać  wycięte okno tuż nad stropem na strychu, bo od tego poziomu do dachu był skos, lekko pochylony komin i zmontowane rury nie chciały się wyrobić na tym zakręcie. Dlatego najpierw składałem rury w tym oknie i opuszczałem na dół, a potem na raz przez komin na dachu wpuściłem 3m. odcinek i połączyłem w tym oknie.

Pierwsza opuszczana rura miała na dole taką kotwiczkę z płaskownika i do niej przymocowana była linka nylonowa, kolejne rury nawlekałem jak koraliki i opuszczałem na dół. Co ważne, w starym kominie mogą być niespodzianki i najlepiej zrobić test kupując najpierw tylko jedną, metrową rurę i spróbować z nią pojechać na sam dół, wtedy jest pewność, że zestaw o takim przekroju do tego komina wejdzie.

Edytowane przez szpenio
  • Przydało się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przestrzeń pomiędzy wkładem a cegłą dobrze jest zasypać perlitem lub keramzytem ( frakcja 0-5mm ) - ja mam keramzytem - poprawi to parametry ciągu, bo komin będzie cieplejszy- nie będzie się szybko wychładzał co poprawi ciąg. U góry tą przestrzeń pomiędzy wkładem, a cegłą zaślepić gliną lub wełną i będzie OK 

  • Lubię to 1
  • Przydało się 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.02.2023 o 21:15, maffer napisał(a):

Ja u siebie wymiennik co kilka dni czyszczę. Nie odkręcam tych bocznych wyczystek, wciągam od góry odkurzaczem przemysłowym to co opadnie po czyszczeniu. I jak rozpalam to jednak zaczynam od kilku cienkich kawałków przy samym palniku i na to ładuje resztę. Zasyp rozpala się stopniowo. Po trzech godzinach to ja mam cały układ rozgrzany łącznie z buforem czyli jakieś 1200 litrów. Drugi zasyp to już dobijanie bufora. Tyle ze z bufora na instalacje idzie jakieś 55 stopni i w domu nie jest zbyt ciepło 

 

Widzę, że mój kocioł będzie w podobnych warunkach pracował, piszę będzie, bo dopiero po sezonie dodam bufor o prawie identycznej pojemności. Czy mógłbyś tak się zastanowić, zapisać najpierw i podać na forum, ale tak bez koloryzowania 🙂 bo to dla mnie ważne

- ile drewna spalisz zanim naładujesz bufor i do jakiej temperatury, oczywiście w międzyczasie ogrzewając dom

- czy masz wężownicę w buforze np. do CWU

- czy ten bufor masz połączony z kotłem grubymi rurami 6/4 cala

- kiedy rozładowujesz bufor i na ile godzin grzania średnio wystarczy

- co byś zrobił inaczej gdybyś miał jeszcze raz montować bufor, a jakbyś robił sam, to co byś dodał żeby potem łatwiej dobijać na maksa, jakieś króćce do mieszania wody w buforze... może jakiś obieg góra dół bufora z pompką

Edytowane przez szpenio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak szczerze to liczyłem że u siebie zrobisz dobrze a ja skopiuje i sobie poprawie:p 

- ja u siebie patrzę na dwa wskazniki temperatury na buforze. Jeden na szczycie i drugi w dolnej czesci, trochę niżej niż w połowie. Jednym wsadem jestem w stanie dobić na tych dwóch wskaźnikach do 70 stopni, powrót będzie mial wtedy około 60 stopni ale trzeba prawidłowo i ostro palić. Drugi wsad mniej więcej do połowy kotła, na warstwę żaru i podobnie jak pierwszy na dół cienkie, wyżej grubsze. Jak się wrzuci byle jak całe kawałki to temp na buforze przynajmniej u mnie nie urośnie.

- nie mam wezownicy w buforze. Zbiornik cwu mam połączony z buforem. Latem nabijam tylko bufor i mam ciepłą wodę na kilka dni.

- jak mi montowali kocioł to nie miałem pojęcia o hydraulice i zrobili jak uważali. Mam instalacje pompową z ochroną powrotu 53 stopnie na cienkich rurkach. W planach mam żeby to poprawić. Na pewno dam ochronę powrotu 60 stopni bo 53 to za mało. I być może dam grubsze rury i zrobie baypass tak jak ma tu wiele osób na forum. Ale jeszcze nie jestem pewny czy to konieczne. 

- przy starej, pojemnej instalacji bufor taki jak u mnie starcza na kilka godzin. Muszę to kiedyś dokładnie sprawdzić. Rozpalam o 17, dokładam troche koło 20:30 i jak się obudzę w nocy to tak koło 1 grzejniki są jeszcze ciepłe ale to już końcówka. Boje się dużo dokładać bo już mi się tam niechce później zaglodac. I nie ma tak że od razu po rozpaleniu robi się gorąco. Zanim się góra bufora nagrzeje to troszkę czasu musi minąć, no i z bufora idzie 55 stopni, musi być odpowiednia powierzchnia grzejników. U mnie jest ich za mało. No i za buforem mam tylko zwykły zawór termostatyczny i pompka.  Dużo osób tutaj ma dużo lepsze sterowanie. 

U mnie bufor  rozładowuje się po zakończeniu palenia. Gdybym go zostawił naładowanego i puścił rano na zimna instalacje to nie sądzę żeby długo pogrzało. To już bym wolał go rozladowac w nocy i rano rozpalac od nowa. No ale ja mam tylko 850 litrów bufor a powierzchnia do ogrzania duża i w instalacji dużo wody. Z grzejnikami i buforem tak do końca to jeszcze nie wiem jak jest. Do stalego grzania to może żeliwne i dobre ale jak wszystko wystygnie i zrobi się zimne to potem rozgrzanie całego układu pochlania dużo energii.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@szpenio rzuć okiem na mój post z poprzedniej strony nr postu 2773. Tam pisze na ile wystarcza bufor 1000l. Podaje też kubaturę i stan ocieplenia. Ilość zużytego opału jest zależna od temperatury im bardziej poniżej 0 tym więcej opału idzie. Ja grzeje tak że pompa obiegowa na grzejnik uruchamia się gdy temp. na buforze osiągnie 40 stopni. Stała temperatura wody na grzejniki jest ustawiona na 55 stopni. Wodę miesza zawór trójdrożny za buforem, który miesza wodę z bufora z tą z powrotu. Jeśli jest w okolicy -5 to spalałem na dobę około 3 wsady buka mieszanego z brzozą. Przy +5 to max 2 wsady. Uważam że super przydatna rzeczą jest regulator pokojowy. Po jego założeniu zauważyłem duże oszczędności. Dodam że mam tak wpięte wyjście z bufora, że zawsze zostaje trochę cieplej wody. Przy regularnym paleniu wystarczy chwila i leci na grzejniki.

  • Przydało się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu jest duzo cennych informacji na temat bufora

https://czysteogrzewanie.pl/jak-to-sie-robi/bufor-ciepla/

Ja mam przyłacza  w jednej linii teraz bym zrobil po dwoch stronach. Mam powrót z instalacji i zaraz nad nim powrót do kotła dlatego moze mi tak kociol zalewa zimna woda. Nie wiem czy by to dobrze działalo na grawitacji. Mniej wiecej w polowie tej strony jest jak wyprowadzic przylacza zeby wspomóc uwarstwienie wody w buforze

  • Przydało się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie jest 😀, zgromadziłem dzięki Wam sporo linków, uwag, podpowiedzi, więc zabieram się do studiowania i potem do roboty, spamowanie na forum trzeba odłożyć do następnego sezonu 😀😃

Dzięki 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.01.2022 o 12:17, Robokop napisał(a):

Z tym magnesem to nawet nie sprawdzałem, kwasówka to stop żelaza w 90 kilku procentach więc na pewno magnes się jej będzie chwytał.

Dla sprostowania, kwasówki, czyli Aisi316 nie powinien sie magnes czepiać, ale może tak być, zalezy to od składu chemicznego pierwiastków stopowych, często stal pochodzenia Made in China, moze przyciągac magnes , gdyż ilość pierwiastków stopowych odpowiedzialnych za jej nie magnetyczność zazwyczaj jest mniejsza niż powinna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie szukajcie żadnych kwasówek, tylko stale żaroodporne lub żarowytrzymałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.02.2023 o 09:40, dudajew napisał(a):

Panowie, zauważyłem podczas czyszczenia że zawirowywacz jest już pokruszony (nomen omen) po jednym sezonie, kocioł wood 18kW, mam pytanie czy można dokupić taki element i gdzie go zamówić.

U producenta albo u kolegi z tego forum, tylko nie mogę sobie przypomnieć na której stronie tego wątku się  chwalił, że zrobił formę i sobie taki palniczek ceramiczny odlał, były nawet foty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę gotowy wzór chociaż są tu tacy którzy twierdzą że nie potrzeba elementu wirowego i też da radę IMG_20220809_221847584.thumb.jpg.b0b15c70eeb2ab542d90254192402672.jpgIMG_20220808_210509834.thumb.jpg.6dffdba116e7f48a2eedb08dcae3ded0.jpgIMG_20220808_210526848.thumb.jpg.eae889d6abb53c4041a9821c0fac4906.jpg

IMG_20220809_221847584.jpg

Został użyty beton andaluzytowy BAn150

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzicie malkontenci ? Nie ma co wybrzydzać i grymasić na kociołek 🙂 , trochę chęci, pomyślunku i jest tanie rozwiązanie. Można ?

Dla mnie ten kocioł jest super, bo ma papiery piątej klasy ecodesign i jest nieziemsko tani, zapłaciłem rok temu 6 800zł. i jeszcze ponad tysiaka odliczę od podatku. A gdy się postarać, to i bardzo mało drewna spali.

Oczywiście, kto ma kasę, to wybierze kocioł na drewno z prawdziwego zdarzenia, ale niestety zapłaci kilka razy więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Element jest normalny tylko PW troszkę zmodyfikowane ja tutaj nic nowego nie wniosłem to zasługa kolegi Piecucha który mnie namówił na odlew ja go tylko zrobiłem po konsultacjach z nim co jak będzie lepiej 

Zrobienie formy jest proste tylko wymaga odpowiedniej kolejności działań bo użyta tu rura kanalizacyjna traci promień po przecięciu dlatego trzeba ją uzebrowac wcześniej przygotowanymi odcinkami koła najlepiej ze sklejki jak ktoś będzie bardzo zainteresowany to pokaże o co mi chodziło 

  • Przydało się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@szpenio

Czy przeczytałeś ode mnie prywatną wiadomość, bo nie wiem, czy chciałeś mi napisać na PW, ale napisałeś mi w "profilu" , to sprawdź 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.02.2023 o 11:09, mario007 napisał(a):

Ktoś z was kombinował z zwiększeniem ciągu komina w bezwietrzne dni żeby na samym dole w kominie (metr niżej od czopucha kotła) skąd wybiera się resztki sadzy żeby zamontować dmuchawę/wiatrak, wdmuchiwałby powietrze do komina? (tak jak zaznaczone jest na obrazku) chyba że część powietrza wpadałoby do pieca podczas podkładania?

Nie radziłbym kombinować  Ci w ten sposób , wrzucając wentylator w to miejsce , zmniejszysz ciąg kominowy zamiast go zwiększać, powietrze zamiast pociagnąć miałby kocioł, wyciągasz mu wentylatorkiem i ciągu brak 😛

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, zaciapa napisał(a):

@szpenio

Czy przeczytałeś ode mnie prywatną wiadomość, bo nie wiem, czy chciałeś mi napisać na PW, ale napisałeś mi w "profilu" , to sprawdź 🙂

Dzięki, na razie się zastanawiam, analizuję ceny, jak już będzie blisko to się odezwę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.