Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
W dniu 22.01.2024 o 06:15, maracz napisał(a):

@AO49 myślę że nie zachowałem się niestosownie odsyłając Cię do klubu. Gdybym chciał wstawić tu wszystkie moje zdjęcia, filmiki itp, opisy, to powstałby ogromny tasiemiec. Możliwe że kiedyś pokuszę się o zebranie wszystkiego w całość i umieszczenie na otwartym forum w stosownym temacie.

P @maracz tu jest wzmianka o klubie i nic więcej.  Jest jeszcze 2101 wzmianka o klubie,zdjeciach, filmikach i nic więcej  Natomiast Kol @api2bezinteresownie podał  mi adres i za to jestem mu wdzięczny. Uważam temat klubie za skończony. Jedno dobre że  wspomniał  Pan że taki klub istnieje.

Pozdrawiam   

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Czy wie któryś z Was jaki jest rozmiar sznura uszczelniającego w MPM 17-19, załadunek od góry? W DTR nie znalazłem, a muszę już chyba wymienić, bo dymi przez drzwiczki. Ale ma prawo po 6 latach...

Opublikowano

@hamis spróbuj obrócić go o 180*, może znów parę sezonów pociągnie.. 🙂

  • Lubię to 1
  • Zgadzam się 2
Opublikowano

No co ty ja mam 17-19 z górnym zasypem i sznur jest pewnie jak dziura a dziura jest 24x30x2 pus ze 2cm =110cm

2 godziny temu, maracz napisał(a):

Co do sznura to 20x20mm

Sorki teraz zauważyłem że podałeś grubość a ja długość

Opublikowano

Kol @hamis Tak jak @zaciapa pisze, odwróciłem  go. Już  pisałem że producent go przykleił. Uważaj na wkładkę termoizolacyjną jest krucha.

Pozdrawiam  

Ps. Ktoś już o tym pisał. Warto użyć smar miedziany jest w spraju, trochę zmiekcza go.

Pozdrawiam 

Opublikowano

Witam. Chciałbym podpytać starych docinaczy szamotu czy jeżeli opał będzie taki jak na zdjęciach pocięte palety i po ułożeniu wmiare ściśle tyle ile się da czyli jak na zdj nr 2 czy MPM będzie miał dobrą kulturę spalania czy raczej będzie tak sobie to się palić?

inbound8344205619821997726.jpg

inbound2756845574214907435.jpg

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Dziękuję wszystkim za pomoc. Akurat sznur to tak znikomy koszt, że skoro już go wydlubie i wszystko wyczyszcze to wymienię na nowy 😉

Choć powinienem wymienić cały kocioł, w poza klasowym już u mnie palic nie wolno 😁

  • Zgadzam się 1
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

spokojnych świąt 

  • Lubię to 1
  • Zgadzam się 1
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

jak konserwujecie waszego MPM a na sezon letni aby nie rdzewiał .  Zauważyłem rdze na dole w wyczystce boczej - kilka płatów odlazło.   Wcześniej psikałem wd40 a ze 3 sezony nic i zardzewiało, rok temu wyczysciłem i zamalowalem podkładem ale słabe to było.  Co stosujecie ?

Opublikowano

Dowolny olej silnikowy/przekładniowy rozrobiony z dieslem.

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano (edytowane)

Może się komuś przyda, więc wrzucę linki do filmów/kanałów youtube w których właściciele MPM DS 14 z zasypem górnym poprawili ciąg kominowy.

 

Tutaj podwyższono komin o 1 metr (ten film opisuje efekt a poprzedni na kanale pokazuje jak to wygląda):
 

 

A tutaj chyba złożono nowy szczelny komin (stary komin przy starym piecu był popękany), uszczelniono rurę spalinową w kotłowni i ocieplono (częściowo) rurę spalinową w kotłowni:

 

Edytowane przez Matejko1
Opublikowano

@Matejko1 nie trzeba przedłużać komina żeby poprawić ciąg. Trzeba wiedzieć co wpływa na jego siłę. Im większa różnica temperatur pomiędzy wyjściem z komina, a jego wejściem tym lepszy ciąg. Im bardziej rozgrzane spaliny tym lżejsze i szybsze w kominie. 

Negatywnie na ciąg działają:

- zimny komin ( spaliny tracą temperaturę na ogrzanie go i zwalniają)

- nieszczelności w kominie ( nieszczelności wychładzają spaliny i komin)

- zimny czopuch ( spaliny tracą temperaturę ogrzewając go zanim trafią do komina - też zimnego), ale za to w kotłowni ciepło - szczególnie latem 

- za dużo kolan 90' w czopuchu (ostre zakręty osłabiają ciąg)

- za dużo PW które wychładza spaliny

- za duża powierzchnia rusztu ( nie można uzyskać wysokiej temperatury żaru, płomienia i spalin)

- za mały otwór przegrody ( za mały przepływ spalin ogranicza ciąg)

- za duży zrzut zimnej wody ( zimny wymiennik wychładza mocno spaliny i kocioł)

Jeśli usunie się powyższe negatywne przyczyny to nie trzeba przedłużać komina.

Gość na 1 filmiku przedłużył komin o metr, a ma ponad 2 metry nie ocieplonej rury z czopucha z zakrętami w kotłowni. Jak by ją ocieplił to nie musiał by przedłużać komina, ale to jego wybór. Jest to szczególnie ważne gdy kocioł zwalnia/miarkownik się przymyka ( kocioł idzie na małej mocy) - spalin jest mniej, a ich ciepło wystarczy zaledwie na ogrzanie rury rozbudowanego czopucha w kotłowni ( ciąg mocno zwalnia, a przy jego braku kocioł gaśnie - przy dokładaniu zadyma na kotłownie, bo nie ma ciągu). 

Podobnie jest z ciągiem w wentylacji grawitacyjnej - zimą jest dużo większy ciąg niż latem, bo różnice temperatur są wyższe. Dlatego przy mrozach szybko się dom wychładza. Zaklejenie np papierem połowy w górnej części kratki wentylacyjnej zimą osłabi ciąg i intensywność wychładzania domu ( nie zaklejać całkiem) - co zmniejszy zużycie opału. 

  • Zgadzam się 1
  • Przydało się 1
Opublikowano (edytowane)

Zabrakło mi w tym opisie podstawy dobrego ciągu kominowego , czyli odpowiedniego przekroju kanału dostarczającego powietrze z zewnątrz do kotłowni.

W wentylacji grawitacyjnej w mroźne bezwietrzne dni powietrze jest tak ciężkie  że wpycha się do domu nawet przez częściowo zaklejony wentylator, wystarczy przyłożyć rękę i czuć lodowate powietrze, a płomień  zapalniczki pokazuje jednoznacznie kierunek przepływu, więc w mroźne dni grawitacja nie działa tak jak w teorii. Wydaje mi się  że jedynie przysłanianie wejścia do kanału na dachu by pomogło, bo wtedy nie byłoby takiej masy zimnego powietrza w pionowym kanale. Wystarczy jednak lekki wiatr i nawet w mrozy wentylacja  znowu ciągnie.

Edytowane przez szpenio
  • Przydało się 1
Opublikowano

@szpenio A masz daszek/czapę na kominie wentylacyjnym? - bo ona chroni kanał przed tą masą zimnego powietrza - rozbija ją w kierunku połaci dachu.

Podobna i ciekawa rzecz dzieje się z autem, które stoi pod zadaszeniem bez ścian bocznych i szyby nie są zaszronione ( nie trzeba drapać), a auto obok stojące bez zadaszenia szyby zaszronione ma ( trzeba drapać). Dzieje się tak, bo masa zimnego powietrza schodzi po dachu obok, a nie bezpośrednio na auto. Oczywiście działa to tak do ok  -5', bo przy -15' to oba zamarzną, ale to pod dachem mniej.

  • Zgadzam się 1
  • Przydało się 1
Opublikowano

Ja mam wentylację starej daty  😀 , po prostu dziura na wylot w środku komina, niby pod betonowym daszkiem, ale to nie to samo co ten blaszany obrotowy strażak.

Może mi się wydaje,  ale samo włożenie metalowego wkładu do starego komina z cegły poprawia zdecydowanie ciąg,  bo blacha bardzo szybko się nagrzewa do samej góry, szczególnie jeśli się rozpala-tak jak ja- dużym palnikiem dekarskim 😀. To jest rewelacyjny, aczkolwiek mocno krytykowany, sposób rozbujania MPM-a , kilka minut pracy tym palnikiem I wajchę można przestawiać na długi obieg, bo żaru jest już pod dostatkiem.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Obrotowy strażak to nieporozumienie. Betonowy daszek lepszy.

Też rozpalamy palnikiem gazowym, ale tym mniejszym na kartridże.

Wkład poprawi ciąg, ale trzeba się liczyć z wymianą co ok 10 lat, więc lepiej bez, bo mniejsze koszty. Ocieplenie komina jest trwalsze i też poprawi ciąg.

  • Lubię to 1
  • Zgadzam się 1
Opublikowano
W dniu 20.10.2024 o 17:43, Piecuch19 napisał(a):

Negatywnie na ciąg działają:

- zimny komin ( spaliny tracą temperaturę na ogrzanie go i zwalniają)

- nieszczelności w kominie ( nieszczelności wychładzają spaliny i komin)

- zimny czopuch ( spaliny tracą temperaturę ogrzewając go zanim trafią do komina - też zimnego), ale za to w kotłowni ciepło - szczególnie latem 

- za dużo kolan 90' w czopuchu (ostre zakręty osłabiają ciąg)

- za dużo PW które wychładza spaliny

- za duża powierzchnia rusztu ( nie można uzyskać wysokiej temperatury żaru, płomienia i spalin)

- za mały otwór przegrody ( za mały przepływ spalin ogranicza ciąg)

- za duży zrzut zimnej wody ( zimny wymiennik wychładza mocno spaliny i kocioł)

Jeśli usunie się powyższe negatywne przyczyny to nie trzeba przedłużać komina.

Zauważ że kominy systemowe mają w srodku kamionkę która jest zaizlolowana wełną - i sciana sie nic nie nagrzewa od komina.  - poprawia to ciąg tak jak zew izolowany komin z inox nowej generacji co ludzie montują na bocznych scianach domow/

A w starych budynkach spaliny ogrzewają wnetrza scian gdyż są w nie wbudowane - zimne sciany - ergo słaby ciąg kominowy zanim sie to wszystko nagrzeje.  Suma sumarum tu jest lepsza wydajnośc cieplna budynku kosztem słabszego kapkę ciągu kominowego ale bez przesady - nie ma absolutnie tragedii.

Temu koledze z gdyni też nie ma co zazdrościc bo bedzie mu sie kondensat wlewał do wnetrza komina a nawet do pieca - bo w zimie mrożny wiatr bedzie owiewał ciepłe rury z ciepłymi spalinami i bedzie sie skraplać woda i lać do wew komina - miałemt tak kiedys jak przez głupote zamontowałem na kominie ceglanym przedłużkę  komina 50cm z inox  ale bez izolacji z wełny  i komin zaczał zamakać . dopiedo jak załozyłem na tą przedłużkę komina z inox wełnę 5cm + obiłem cienką blachą inox to problem znikł całkowicie.

 

  • Zgadzam się 3
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, Matejko1 napisał(a):

Może komuś się przyda, więc wrzucę link - użytkownik podał pomiary sprawności MPM DS o mocy 14 kw (MPM w wersji z certyfikatem na węgiel i drewno) i sprawność wyszła 81,3 %:

Kolego @Matejko1 dopóki nie napiszesz i nie objaśnisz nam wszystkim, w jaki sposób ten fachowiec z YouTube oblicza sprawność energetyczną spalania drewna w swoim kotle, będziesz miał przy każdym kolejnym napisanym przez Ciebie poście na tym forum, ocenę negatywną.   


 

Edytowane przez Andrzej_M_
  • Zgadzam się 1
  • Nie zgadzam się 1
Opublikowano

@Andrzej_M_

Powiedzial:

Spalil 272 kg drewna, 0,48 m3, 0,74 mp

Mial 931 kWh energii

Do komina poszlo 51kg, sumaryczna moc do komina 213 kW

Sumaryczna moc to 1145 kW

Na dzien srednio spala 9,73 kg drewna

Rozpala srednio raz co 2,6 dnia.

Wiecej nie zapisalem lub nie zrozumialem… No to se policz 🙂

 

 

Opublikowano

@Andrzej_M_Na tym filmie nie zauważyłem żeby ktoś obliczał sprawność spalania, a jedynie przyjął dane producenta kotła. 

Nie wiem też, po co ta agresja pod adresem kolegi @Matejko1

Opublikowano
1 godzinę temu, Matejko1 napisał(a):

użytkownik podał pomiary sprawności

Pomiar sprawności powiadasz?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.