Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Skinek ,sam sobie odpowiedziałeś ,jak sie pali naraz mniejsza ilośc węgla to nie dymi i palnik przepala ,a tak rozpala sie go za duzo i palnik tego nie przetrawi .

Tak jak Maronka pisze ,najlepiej zeby zrobic dużo zaru przed palnikiem ,i ma sie stopniowo rozpalac i tylko PP spod rusztu na weglu ,jak uchylisz klape załadowcza zaczyna kopcic i za duzo sie rozpala, na dno drobne drewno a pozniej najlepiej j spisuja sie do rozpalenia kawałki desek lużno ułozone na płasko ,zeby był przelot powietrza miedzy nimi  i tak rozpalać palnikiem z zamknietym powietrzem-luźny płomień nie ten huczący , żeby rozpalało sie od strony palnika ,płomień z przodu rozpalanego drewna zrywa płomień w palniku .

Zamow lub zrób sobie blache pionowa zmiejszajacą powierzchnie rusztu ,z boków mozesz dac płaskie szamotki na nich spala sie smoła jak spływa z góry i podnosza temp żaru przed palnikiem ,na zdj masz jak wyglada blacha i te szmotki dopalajace smołe z boków Fazka z góry szmotek wiadomo zeby wegiel lepiej schodził,a od dołu bo jak sie trafi kamień to przy rusztowaniu tzn kiwaniu rusztu kruszy szamot z dołu jak sie przylepi szamotka na smole i pęka ,pózniej taki kawałek blokuje PP z nagle problemy-tak miałem bo kocio łdymi i nie pali ok.

Na zdj oryginalna blacha zmodernizowana ,dorobiłem sobie na dole wyciecie na wybieranie kamienia z klapka  -teraz takie robi juz producent i przedłuzałem zeby jeszcze zmiejszyc ilośc opału ale to dobre do wegla typ31 co sie nie skleja ,aktualnie bez blachy dodatkowej z góry .

Dorób sobie też ucho do wyciagania blachy ,i to solidne ,luz miedzy blacha a sciankami 2mm razem 1+1mm , jak sie zakituje i zechcesz ja wyciągac to tylko na gorąco 

DSC_2366.thumb.JPG.3d409309aeb3e82250824e1b7c87e1b4.JPGDSC_2367.thumb.JPG.2ba6e10cc63cd6a532e3b55040b68c86.JPGDSC_2368.thumb.JPG.e611000dbc0461efc40527c8a363e8d8.JPGDSC_2370.JPG.46478131ef16d35f632ba74ba5675500.JPGDSC_2373.thumb.JPG.8b062059747616561ef3eaa0d711915f.JPGDSC_2374.thumb.JPG.8d3d3086e7422bbf291278075db7ad5a.JPGDSC_2375.thumb.JPG.99f4430a8b59591121486f3200b24e77.JPGDSC_2377.thumb.JPG.a7fe5febd762937f081f4ed96b3154bc.JPGDSC_2378.thumb.JPG.a190e566965d74ee3482ec21ab900b8e.JPGDSC_2379.thumb.JPG.e3c3178a0072828ec232f42ad22f1cd1.JPGDSC_2381.thumb.JPG.0c3adc6f95b9ffe64f8bcb4dfaeda10c.JPGDSC_2382.thumb.JPG.cdc9b963cf7e6c414f73a4679aa2fe50.JPGDSC_2383.thumb.JPG.4a07b2a8585cfdf1e9c533763420ecbc.JPGDSC_2385.JPG.b4b27373fcac72e2ee34665152bd4945.JPGDSC_0789.thumb.JPG.3e2112b6fd1a297f721daebeec5961a7.JPGDSC_0790.thumb.JPG.e327d324efc7d5687132ae03f641c986.JPGDSC_0793.thumb.JPG.1a5011c62633434f82fe8b50f2772119.JPG

ale to wszystko juz tu było na forum...

DSC_0789.JPG

DSC_0790.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie moze ktos z kolegów pomoze z wymiarami ,ja pale bez wygaszania nasypuje na max cały czas dokładam  i zauwazyłem ze w ten sposób najmniej dymi po otwarciu klapy załadowczej ,i wegiel stopniowo spokojnie odgazowuje w pionie i mniej dymi bo to co nad żarem juz ma niewiele cześci lotnych ,bo najgorzej nasypac swieżego na żar ,wtedy zadyma gwarantowana długo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie mam pytanie. 

Mam sterownik tech st27. Czy ustawienie temperatury załączenia pompy na 50'c i histereza 15'c jest odpowiednia? Czy może inaczej jakoś ustawić. Sterownik steruje również 2 pompa cwu która pracuje na krótkim obiegu. Temperatura załączenia pompy cwu to 45 histereza 5. Jak to wygląda u was. Mam instalacje bez żadnych buforów. Zwykła 2 pompowa z 4-drogowym zaworem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skinek, ja pale samym weglem bez blach i szamotek. i to wesola.
Pytanie mam do kolegow bez bufora: jaka macie temperature spalin, palac z blacha, szamotkami lub w inny sposob ograniczajac moc. Bo mi ponizej 80' to pomalu zaczyna wygasac...

Wysłane z mojego LG-K350 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brodek - jc wymiary były juz tu opisywane dodatkowo blacha ma jakies 3-4 mm luzu po bokach jak sie wsadzi w wymiennik. W 2018 zrobili te kwadratowe otwory przez które można łatwo  przełożyć pogrzebacz i wygarnać ekspresem popiół z palnika. JC nowa koszt w fabryce ok 120 czy 130zł takze niewiem czy jest sens samemu sie bawić w giecie itd.

Pavulonek na wesołej  lub (raczej  mieszance wesołej , wujka, wieczorka i Murciego-staszic)  miałem srednio 200 + tak jak wcześniej pisałem okopcony na czarno wymiennik

Teraz na sobieskim mam 150 - a raczej staram sie nie dopuszczać do zejsca temp niżej . Tak btw według świadectwa jakości paliw stałych Sobieski ma teraz 26,06mj/kg - chyba fedrują jakąś lepszą sciane czy cós.

A płomien wyglada teraz tak:  

WP_20181201_19_18_37_Pro.thumb.jpg.3f1aeaad98580f9a89405198508ddd18.jpg

 

A to Wesoła lub też mieszanka (wesołej , wujka, wieczorka i Murciego-staszic)  fota na dole :

WP_20181130_18_49_59_Pro.jpg

Edytowane przez mikkei
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, skinek napisał:

Podasz wymiary tej blachy? Jaki jest kat zalamania tego  "daszka"  i dlugosc blachy do zalamania oraz dlugosc za zalamaniem. W ogole jest ktos kto pali w mpm bez tej blachy samym weglem?

Nie potrzebujesz żadnych wymiarów,masz zrobić coś co zasłoni część rusztu i dodatkowo możliwi obsypanie się opału.Od Ciebie zależy ile chcesz zmniejszyć ruszt,a pod jakim kątem zrobisz spad,to już mniej istotne,najwyżej zostanie Ci szufelka niespalonego węgla.Możesz to zrobić z cegieł szamotowych.Blacha jest przydatna jeżeli chcesz mieć dostęp do paleniska środkowymi drzwiami,jeżeli niekoniecznie,możesz zrobić to z dowolnego materiału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, pavulonek napisał:

Skinek, ja pale samym weglem bez blach i szamotek. i to wesola.
Pytanie mam do kolegow bez bufora: jaka macie temperature spalin, palac z blacha, szamotkami lub w inny sposob ograniczajac moc. Bo mi ponizej 80' to pomalu zaczyna wygasac...

Wysłane z mojego LG-K350 przy użyciu Tapatalka
 

Masz za dużo rozpalonego węgla (w jednostce czasu) dlatego miarkownik się przymyka i spaliny wtedy też spadają, spada ssanie z paleniska - ciąg, żar jest koloru czerwonego ( powinien być cytrynowy lub biały, a nigdy taki nie będzie jak miarkownik przymknięty i nie ma napowietrzania go) Jak spaliny mają 80' to skąd ma być ciąg? - u góry komina pewnie mają ze 20' i ścielą się po dachu (nie ma wyżutu spalin z komina - to komin zarasta - nawet w MPM-ie - i wykwity dziekciu na ścianach murowane - może nie od razu ale to pewne) Musisz zmniejszyć powierzchnię rusztu tak aby cały czas żar był co najmniej cytrynowy - u każdego będzie to inny wymiar ( zapotrzebowanie na ciepło, warunki kominowe) Szamotki z boku paleniska ( do wysokości przegrody nie pozwalają wychładzać się żarowi) Potem ważne jest ustawienie pieca tak aby do temperatury zadanej nie mógł dociągnąć a jak dociągnie to żeby nie przeciągał tylko spadał ale nie więcej jak 2-3' Ustawia się taki stan w oparciu o temperaturę spalin jak kocioł doszedł do zadanej temperatury i się cofa ( oczywiście dom i instalacja - wygrzane) Jak się cofnie 2-3' to ustawiając powietrze wtórne starasz.się utrzymać ten stan jak najdłużej ( nie bujjcie się powietrza wtórnego ono podwyższa temperatury spalin - przy otwarciu go), ale do tego potrzebny jest termometr do temperatury spalin - do dziesiętnych stopnia - nie tarczowy bo za mało dokładny. Ja ostatnio u siebie ustawiałem to spaliny wachały się 0,1- 0,4 stopnia przez 2 godziny i ten stan uznałem za dobry ( powietrze wtórne wyszło mi na ok. 1,2 cm i tak zostawiłem) Oczywiście może się to zmieniać w zależności od opału ale ta zasada wydaje się najrozsądniejszą przy paleniu ciągłym - przy najmniej dla mnie. Musisz wyobrazić sobie że grzejsz bufor ( buforem jest twój dom) i tak masz go grzać aby się nagrzewał 2-3' mniej niż temperatura na miarkownik. Kocioł jest do bufora ale można go zaadaptować do palenia ciągłego w wyżej opisany sposób. Ja jak swój odpaliłem to prawda,wyraziła mnie temperatura spalin ( na kotle 80' a temperatura spalin 90' i po zamknięciu miarkownika potrafiła być 5' niżej od temperatury wody) więc musiałem go dostosować do warunków bo remont komina jest droższy od 2 takich kotłów. Teraz mój patent na odpopielania zapchanego palnika: Stwarzam warunki do kontrolowanego wybuchu tj. podganiam kocioł i zamykam go całkowicie i po ok pół minuty do minuty otwieram oczko do płomienia lub PW na ful i jest BUM! i palnik odetkany - trochę wpadnie do środka ale to potem się wypala - ale najczęściej wpada do paleniska ( jak uchyli się np drzwiczki środkowe to więcej spada w palnik, a jak PW lub oczko do podglądania to do paleniska wpada zawartość z wlotu palnika.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Piecuch19 napisał:

Stwarzam warunki do kontrolowanego wybuchu tj. podganiam kocioł i zamykam go całkowicie i po ok pół minuty do minuty otwieram oczko do płomienia lub PW na ful i jest BUM! i palnik odetkany - trochę wpadnie do środka ale to potem się wypala - ale najczęściej wpada do paleniska ( jak uchyli się np drzwiczki środkowe to więcej spada w palnik, a jak PW lub oczko do podglądania to do paleniska wpada zawartość z wlotu palnika.

 

Fajne... może mała petarda dałaby radę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praktykuje to już długo i nie ma takich wrażeń ( jeszcze w poprzednim kotle tak robiłem - ogniwo przerobione na dolniaka) Jak się boisz to grzeb w palniku przy zasypanym węglem palenisku. Ja robię tak jak opisałem a jak palnik przepali to co tam ewentualnie wpadnie to wyciągam już w zasadzie popiół odkurzaczem do kominka. Nikomu nie karze tak robić - po prostu pisze jak ja to robię. Jak ktoś się obawia może poczekać aż kocioł wygaśnie. Bardziej niebezpieczne jest zatkanie palnika w  rozgrzanym kotle - choć nie hałaśliwe tylko ciche ale potrafi więcej SZKODY uczynić.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem co to zapchany palnik. Przy drewnie to pikuś ale jak w kotle 20kg węgla w tym z 5 kg żaru a za oknem mróz, to kryzys na całego. Ani wywalać w wiadro i wynosić na zewnątrz domu ani czekać aż zgaśnie ani grzebać, żeby odetkać bo zasmrodzi cały dom. Już to przerabiałem... Najlepiej wystrugać palnik, który jest na to odporny lub możiwie jak najbardziej odporny. Z detonacjami bym uważał. Drzwiczki wyczystki robią teraz z blaszki tak cienkiej, że suwmiarką ciężko określić grubość. Po kilku latach są jeszcze słabsze i w końcu przy nawet małym fuknięciu mogą wpaść do kotłowni...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega napisał ze to jest "kontrolowane bum" ;-)  ,na niekontrolowane bum polecam RCK w wersji z klapa antywybuchową  

https://www.darco.com.pl/oferta-produktowa/art,602,regulator-ciagu-z-zabezpieczeniem-przeciwwybuchowym-rco-ex.html742283978_RCK-EXDARCO.jpg.1de125f54b3333f1680b2ce4206f8c98.jpg

Ja zamówiłem na szybko normalny RCK do wyczystki na wymiar i później go przerabiałem na wersje antybuchowa ,podnosi sie jak klapka wygodne do czyszczenia a domykaja silne magnesy klapy i obudowy .dodatkowo dospawałem sobie miniwajche bo oryginalna blokada malutka i tylko palce bola to zablokować i otworzyć ,powiem że kilka razy było dobre bum aż sie cała klapa otworzyła ,zamkneła i ok ,ale to na mocnych weglach 

Prosze o namiary jak macie dobre sprawdzone sklepy z weglem ,chodzi mi o typ 31 jak wspomniany Sobieski  ,bo ta Wesoła owszem silny popiołu malutko brązowawy i jak galareta sie trzęsie ale skleja sie i ciagle problemy musze to dziobać z góry  ,po przerusztowaniu lubi bum zrobic i okapca wymiennik ,dobry na mrozy

DSC_0003.JPG.6746ac4e77d413628aa556e6f08f04e4.JPGDSC_0002.JPG.d75b2104002949935f02c388a8a1471a.JPGDSC_1894.JPG.58596ce734a438060973cb47a3877d70.JPG

Oryginał RCK jest z nierdzewki lub kwasówki jak to sie potocznie mówi ,moje dodatki przeróbki tez nierdzewka 

 

 

 

Edytowane przez brodekb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie Bum dla kotła to jak dla człowieka kichnięcie a od tego nosy nie odpadają. Dla kotła jest to oczyszczające palnik , ruszt, kanały wymiennika i czasem w kominie coś obleci.

Edytowane przez Piecuch19
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piecuch19, ja sie nie zale ze mi wygasa czy cos. Dziwie sie tylko, ze niektorzy tu utrzymuja temperature spalin np.200' skoro u mnie wystarczy 130, zeby kociol osiagnal czyste (czytaj bezdymne) spalanie. Wymiennik nie jest okopcony, chyba ze wlasnie temperatura spadnie w wyniku sklejenia i zawieszenia wegla. Zar przy samym palniku mam zolty do bialego, a plomien jasnozolty, czesto nawet pojawia sie kolor niebieski.

Nie mam miarkownika, ustawiam stala szczeline. Komin nowy ceramiczny 7m fi200. Cug jak szlag, nawet latem. Kotlem 1214 laduje bufor 1000l iciepla woda z wezownicy, ale meczy mnie troche rozpalanie co 1.5 dnia, dlatego zastanawiam sie, jakby mozna bylo wydluzyc czas pracy kotla. Dzis sprobuje zmniejszyc komore zaladowcza szamotkami. Zadne blachy nie wchodza w gre. Nie chce sie szarpac z wyciaganiem jak sklei je smola.

Wysłane z mojego LG-K350 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, SONY23 napisał:

Zatkaj kiedyś nos przy kichnięciu, tylko najpierw przyszykuj portki na zmianę... 

Czyli jednak nie RCK, bo przecież trzeba oczyścić nie tylko palnik, tak jak napisał Piecuch19

Jest coś o tym w instrukcji kotła?

Edytowane przez heso
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj tam... Czepiasz się. 

Ciekaw jestem, czy przypadkowa osoba wzięta z ulicy byłaby w stanie obsłużyć Twój kocioł i czy w instrukcji byłbyś w stanie wszystkie niuanse wyjaśnić zrozumiałym dla laika językiem ? Bierz poprawkę, że to co dla Ciebie jest tak oczywiste, że nawet się przez sekundę nie zastanawiasz dla kogoś innego jest fizyką kwantową...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, pavulonek napisał:

Piecuch19, ja sie nie zale ze mi wygasa czy cos. Dziwie sie tylko, ze niektorzy tu utrzymuja temperature spalin np.200' skoro u mnie wystarczy 130, zeby kociol osiagnal czyste (czytaj bezdymne) spalanie. Wymiennik nie jest okopcony, chyba ze wlasnie temperatura spadnie w wyniku sklejenia i zawieszenia wegla. Zar przy samym palniku mam zolty do bialego, a plomien jasnozolty, czesto nawet pojawia sie kolor niebieski.

Nie mam miarkownika, ustawiam stala szczeline. Komin nowy ceramiczny 7m fi200. Cug jak szlag, nawet latem. Kotlem 1214 laduje bufor 1000l iciepla woda z wezownicy, ale meczy mnie troche rozpalanie co 1.5 dnia, dlatego zastanawiam sie, jakby mozna bylo wydluzyc czas pracy kotla. Dzis sprobuje zmniejszyc komore zaladowcza szamotkami. Zadne blachy nie wchodza w gre. Nie chce sie szarpac z wyciaganiem jak sklei je smola.

Wysłane z mojego LG-K350 przy użyciu Tapatalka
 

Zmniejszeniem komory zasypowej chcesz wdłużyć czas pracy kotła ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, SONY23 napisał:

Oj tam... Czepiasz się. 

Ciekaw jestem, czy przypadkowa osoba wzięta z ulicy byłaby w stanie obsłużyć Twój kocioł i czy w instrukcji byłbyś w stanie wszystkie niuanse wyjaśnić zrozumiałym dla laika językiem ? Bierz poprawkę, że to co dla Ciebie jest tak oczywiste, że nawet się przez sekundę nie zastanawiasz dla kogoś innego jest fizyką kwantową...

Przypadkowa ? No, nie ryzykował bym, są różne przypadki. Ale powiedzmy, normalna załapałaby po jednym krótkim  pokazie. 

Na pewno nie muszę podpierać się wybuchami kontrolowanymi czy nie, zresztą trudno byłoby mi takie spowodować.

Ale to nie temat mojego kotła, dość.

Edytowane przez heso
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.