Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Faktycznie, niektóre są ponad 30 cm ale ten mpm 12-14 ma wysoką komorę wiec w razie dramatu zapakuję w pionie te dłuższe. Nigdy wcześniej tak nie robiłem gdyż mój dotychczasowy kociołek ma 35 cm szerokości komory. Mam nadzieję że takie pionowe zapakowanie drewna nie ma negatywnego wpływu na proces spalania ?

Opublikowano (edytowane)

Pytanie czy może się ktoś wypowiedzieć na temat czy lepiej jest zamontować Laddomat czy może lepsze jest takie rozwiązanie http://forum.muratordom.pl/showthread.php?195149-Ekonomiczne-spalanie-paliw-sta%C5%82ych&p=5244870&viewfull=1#post5244870 ochrony powrotu kotła DS?

 

Jeszcze jedno pytanko ile można wyciągnąć ciepła z jednego załadunku kotła MPM DS 25kW?

Edytowane przez Sitepres
Opublikowano (edytowane)

Z opisu wynika, że najpierw ładowany jest bufor do 60 stopni, a dopiero potem rusza pompa i zaczyna się ochrona powrotu kotła.  Jeśli ma być ochrona kotła, to powinno być odwrotnie. Najpierw kocoł grzeje sam siebie, a po przekroczeniu 60 stopni na powrocie kotła ładowany jest bufor. W tym układzie nie ma pomiaru temperatury powrotu, ani podmieszania wody gorącej z zimną na powrocie.

 

Edit: Podejrzewam błąd na rysunku. Zawór temperaturowy powinien być w miejscu trójnika, który na rysunku jest poniżej zaworu. Wtedy będzie realizowane mieszanie wody. Ale nie zmienia to faktu, że opisana logika sterowania daje priorytet ładowania bufora przed ochrona kotła. 

Edytowane przez gondoljerzy
Opublikowano (edytowane)

Z opisu wynika, że najpierw ładowany jest bufor do 60 stopni, a dopiero potem rusza pompa i zaczyna się ochrona powrotu kotła.  Jeśli ma być ochrona kotła, to powinno być odwrotnie. Najpierw kocoł grzeje sam siebie, a po przekroczeniu 60 stopni na powrocie kotła ładowany jest bufor. W tym układzie nie ma pomiaru temperatury powrotu, ani podmieszania wody gorącej z zimną na powrocie.

 

Edit: Podejrzewam błąd na rysunku. Zawór temperaturowy powinien być w miejscu trójnika, który na rysunku jest poniżej zaworu. Wtedy będzie realizowane mieszanie wody. Ale nie zmienia to faktu, że opisana logika sterowania daje priorytet łądowania bufora przed ochrona kotła. 

Nie wiem jak tam na forum jest to opisane ale tutaj jest też wytłumaczone działanie tego http://czysteogrzewanie.pl/instalacja-grzewcza/bufor-ciepla/

 

 

 

Najprostszy jest zawór  VTC511/60C + pompa na powrocie

W sumie najprostsze  :D

 

 

A co do kwestii mojego pytanie odnośnie "ile ciepła można uzyskać z jednego załadowania kotła MPM DS 25kW". To zakładając sprawność kotła na poziomie 80% chociaż wydaje mi się to za dużo ale nich będzie. Pojemność komory załadowczej w tym modelu to 0,085m3 dajmy na to że będzie wypełniona w 65% drewnem sosnowym (waga. 550kg/m3). Natomiast z jednego kg drewna sosnowego możemy wyciągnąć 4,76kWh/kg a do komory wejdzie nam 30kg. Czyli przy jednym załadowaniu i sprawności 80% możemy osiągnąć 115kWh. 

Natomiast w przypadku kotła zagozowującego Atmos DC25S przy sprawności 90% to 153kWh.

Edytowane przez Sitepres
Opublikowano (edytowane)

W 90% to można by wypełnić drewnem pociętym w dopasowane, prostopadłościenne kawałki. Wypełnienie luźno porąbanym lub okrąglakami będzie na poziomie maksimum 60-70%.

Poprawione.

 

 

A co do kwestii mojego pytanie odnośnie "ile ciepła można uzyskać z jednego załadowania kotła MPM DS 25kW". To zakładając sprawność kotła na poziomie 80% chociaż wydaje mi się to za dużo ale nich będzie. Pojemność komory załadowczej w tym modelu to 0,085m3 dajmy na to że będzie wypełniona w 65% drewnem sosnowym (waga. 550kg/m3). Natomiast z jednego kg drewna sosnowego możemy wyciągnąć 4,76kWh/kg a do komory wejdzie nam 30kg. Czyli przy jednym załadowaniu i sprawności 80% możemy osiągnąć 115kWh. 

Natomiast w przypadku kotła zagozowującego Atmos DC25S przy sprawności 90% to 153kWh.

 

 

Czyli ten schemat będzie poprawny w przypadku zastosowania pompki i zaworu mieszającego termostatycznego zamiast Laddomatu? http://www.atmos.eu/poland/images/zapojeni/15.gif

Edytowane przez Sitepres
Opublikowano

Sambor jak możesz to podaj linki do rozmowy o tym schemacie z forum muratro lub napisz dlaczego on nie bedzie działał poprawnie.

poniaważ myślałem poważnie o taki podłączeniu pieca z buforem ze względu na pracę grawitacyjną i po załączeniu pompy w jakimś tam stopniu ochrona powrotu.

Opublikowano

Z opisu wynika, że najpierw ładowany jest bufor do 60 stopni, a dopiero potem rusza pompa i zaczyna się ochrona powrotu kotła.  Jeśli ma być ochrona kotła, to powinno być odwrotnie. Najpierw kocoł grzeje sam siebie, a po przekroczeniu 60 stopni na powrocie kotła ładowany jest bufor. W tym układzie nie ma pomiaru temperatury powrotu, ani podmieszania wody gorącej z zimną na powrocie.

 

Edit: Podejrzewam błąd na rysunku. Zawór temperaturowy powinien być w miejscu trójnika, który na rysunku jest poniżej zaworu. Wtedy będzie realizowane mieszanie wody. Ale nie zmienia to faktu, że opisana logika sterowania daje priorytet ładowania bufora przed ochrona kotła. 

Błędnie odczytałeś opis.Mam podobnie wykonany układ i działa.Najpierw grzeje sie kocioł do 60* i dopiero wtedy zaczyna pracę pompa,która stanie wraz ze spadkiem temp.na wyjściu z kotła.Grawitacja działa cały czas i w takim układzie nie trzeba stosować układów ochrony kotła.

Opublikowano

Witam.

Sitepres,możesz nam wyjaśnić jak chcesz wycisnąć z 1 kg drewna sosnowego 4,76 kwh i jak można osiągnąć przy sprawności Atmosa 90 % z 30 kg. aż 153 kwh zamiast kotła o sprawności 80 % tylko 115 kwh ?

Mam nadzieję że trochę liczyć umiesz i uczęszczałeś na lekcje matematyki  :D .

Śmierdzi mi tu nachalną reklamą sprzedawcy Atmosa,ale mogę się mylić,to zresztą nie moja sprawa  :lol: .

Pozdrawiam.

Opublikowano (edytowane)

Wybacz ale myję się codziennie. Stoję właśnie przed wyborem kotła i analizuję różne produkty. Nie mam na czym bazować więc odnoszę się informacji producentów i tak dla MPM sprawność 80% a dla Atmosa 90% w obu wypadkach przyjąem wartości maksymalne. Liczyć to akurat umiem dość dobrze. Różnica polega na tym, że kocioł Atmosa ma większą komorę załadowczą 0,1m3  w stosunku do MPM 0,086m3 czyli przy wcześniejszych założeniach wejdzie do niego  55kg po brzegi z tego 65% to otrzymujemy 36kg * 4,76*0,9=154kWh. Teraz chyba wszystko jaśniej.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano (edytowane)

Witam.

No nie bardzo kolego Sitepres  :huh:

4,76 kwh/kg sosny to drewno o wilgotności góra 10 %,takim palę ja i nieliczni fanatycy drewna  ;)

Po drugie primo  ;) ,który Atmos ma 90% sprawności? http://www.atmos.eu/poland/kotle-002-zplynovaci-kotle-na-uhli-drevo

Po 3 primo  ;) ,to tylko teoria,praktyka to ok. 60 % zapełnionej komory=kg,możesz mi wierzyć albo nie,ale coś na ten temat wiem :D

Pozdrawiam.

Edytowane przez kupfer
Opublikowano (edytowane)

Witam.

No nie bardzo kolego Sitepres  :huh:

4,76 kwh/kg sosny to drewno o wilgotności góra 10 %,takim palę ja i nieliczni fanatycy drewna  ;)

Po drugie primo  ;) ,który Atmos ma 90% sprawności? http://www.atmos.eu/poland/kotle-002-zplynovaci-kotle-na-uhli-drevo

Po 3 primo  ;) ,to tylko teoria,praktyka to ok. 60 % zapełnionej komory=kg,możesz mi wierzyć albo nie,ale coś na ten temat wiem :D

Pozdrawiam.

 

No nie bardzo kolego Sitepres   :huh:

4,76 kwh/kg sosny to drewno o wilgotności góra 10 %,takim palę ja i nieliczni fanatycy drewna   ;)

Wartości nie wyssałem z palca tylko powołałem się na te zawarte w tym artykule http://czysteogrzewanie.pl/2013/05/drewniana-pulapka/ i według niego jest to wartość dla 15% wilgotności drewna.

 

Po drugie primo   ;) ,który Atmos ma 90% sprawności? http://www.atmos.eu/poland/kotle-002-zplynovaci-kotle-na-uhli-drevo

Rzeczywiście wg. producenta sprawność kotła to 81-87% najwyraźniej źle zrobiłem, że powołałem się na informacje zawarte na stronie sprzedawcy nie sprawdzając ich u źródła.

 

Po 3 primo   ;) ,to tylko teoria,praktyka to ok. 60 % zapełnionej komory=kg,możesz mi wierzyć albo nie,ale coś na ten temat wiem  :D

Pozdrawiam.

Czyli zamierzasz spierać się o 5% bo w obliczeniach przyjąłem 65% zapełnionej komory które zasugerował mi  gondoljerzy

Edytowane przez Sitepres
Opublikowano (edytowane)

Witam.

E, co ty Sitepres,nie mam się tu o co spierać ;)

Napisałem ok. 60 %,to zależy od dokładności pocięcia,grubości kawałków,ilości sęków,budowy komory zał.,i.t.p.,jak dołożysz będzie jeszcze mniej=popiół i żar z poprzedniego wsadu  ;)

Nie patrz co piszą ci którzy drewnem nie palą  :D ,choć lubię Juzefa,to czasem piszą tam rzeczy nieprawdziwe,tu na temat wilgotności 15%

http://agroenergetyka.pl/?a=article&id=146

Pozdrawiam.

Edytowane przez kupfer
Opublikowano (edytowane)

Ogólnie to na początku byłem no i w sumie jestem zainteresowany zakupem MPM DS 25kW jednak dowiedziałem się ostatnio, że w komplecie nie ma spirali chłodzącej do obiegu zamkniętego co mi jest niezbędne.Dopłata za spiralę 650zł czyli w sumie koszt zakupu pieca wyniósł by mnie 4750zł a np. za piec zagazowujący o tej samej mocy muszę dać 5200zł gdzie mam sterownik i spirale to według mnie MPM trochę przesadza z tą ceną. Stoję teraz przed dylematem bo nie wiem na czym uzyskam większą sprawność paląc w większości odpadami tartacznymi?  

Edytowane przez Sitepres
Opublikowano

Witam.

Jeśli znasz niemiecki mogę ci zaserwować kilka forów na temat Atmosa  ;)

Delikatnie mówiąc mało pochlebne recenzje,ale cena nie do pobicia  :D

Radzę najpierw nabrać wiedzy na temat bufora tu http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

Tam też zadać konkretne pytania,może mistrz adam cię wysłucha i coś doradzi  ;)

Moja rada zrób jak najprościej,jeśli się da: ładowanie grawitacyjne bufora(brak zaworów mieszających),układ otwarty(brak wężownicy schładzającej),bufor z wężownicą c w u i dobrze docieplić.

Nie patrz na cyferki o sprawności,bo nie mają nic z rzeczywistą eksploatacją wspólnego,zwłaszcza w kotłach HG kiedy palimy niedosuszonym drewnem  ;) .

Pozdrawiam.

Opublikowano

tak z ciekawości po ile te zrzyny tartaczne kupujesz, że aż tak przejmujesz się sprawnością?

Mój brat atmosa zajechał w 2,5 sezonu ;).

Oczywiście w jego przypadku złożyło się na to kilka czynników i ciężko ocenić, który był decydujący a były one:

24kW do domu z zapotrzebowaniem pewnie max 10-12kwh => tu lokalny ekspert hydraulik dał ciała

mokre nie wysezonowane drewno

jechanie na minimalnych mocach, czyli smoła i kondesnat

pewnie blachy w kotle też nie były najwyższych lotów

brak bufora

Opublikowano (edytowane)

 

Witam.

Jeśli znasz niemiecki mogę ci zaserwować kilka forów na temat Atmosa   ;)

Delikatnie mówiąc mało pochlebne recenzje,ale cena nie do pobicia   :D

Radzę najpierw nabrać wiedzy na temat bufora tu http://forum.murator...li-bufor-ciepła

Tam też zadać konkretne pytania,może mistrz adam cię wysłucha i coś doradzi   ;)

Moja rada zrób jak najprościej,jeśli się da: ładowanie grawitacyjne bufora(brak zaworów mieszających),układ otwarty(brak wężownicy schładzającej),bufor z wężownicą c w u i dobrze docieplić.

Nie patrz na cyferki o sprawności,bo nie mają nic z rzeczywistą eksploatacją wspólnego,zwłaszcza w kotłach HG kiedy palimy niedosuszonym drewnem   ;) .

Pozdrawiam.

Biorę także pod uwagę kotły Attack bo ponoć właśnie lepsze od Atmosa. Oczywiście instalacja opierać ma się na buforze.

 

 

 

tak z ciekawości po ile te zrzyny tartaczne kupujesz, że aż tak przejmujesz się sprawnością?

Mój brat atmosa zajechał w 2,5 sezonu  ;).

Oczywiście w jego przypadku złożyło się na to kilka czynników i ciężko ocenić, który był decydujący a były one:

24kW do domu z zapotrzebowaniem pewnie max 10-12kwh => tu lokalny ekspert hydraulik dał ciała

mokre nie wysezonowane drewno

jechanie na minimalnych mocach, czyli smoła i kondesnat

pewnie blachy w kotle też nie były najwyższych lotów

brak bufora

Zrzyny mam za darmo  :) . Sprawnością tak bardzo się nie przejmuje, bardziej mi zależy na tym by przy jednym załadowaniu kotła móc rozgrzać podłogówkę i grzejniki oraz naładować bufor 1500L do 90C. 

 

Schemat instalacji który opracowałem przy pomocy sambora w załączniku.

schemat instalacji.pdf

Edytowane przez Sitepres
Opublikowano

Jednym załadunkiem drewna( zrzyny) nagrzać instalację i bufor 1500l do 90* to chyba szczyt marzeń. Myślē że i 2 załadunkami nie zagrzejesz.

Opublikowano (edytowane)

Witam.

Zależy od zapotrzebowania ciepła, kotła,wilgotności drewna,i.t.p.

Ja zagrzeję bufor 1000 l.bez problemu  :D .

Pozdrawiam

Edytowane przez kupfer
Opublikowano

Zapotrzebowanie budynku to 10,5kW oczywiście przy temp. zewnętrznej -20C a wewnętrznej +20C

Opublikowano (edytowane)

Witam wszystkich.

Wracając do tematu kotła, który teoretycznie ma szansę na poprawne funkcjonowanie, zapytuję czy sprawuje się on tak dobrze w realnym świecie? Użytkowników proszę o opinie, bo jak dotąd pogoda nie pozwalała na eksploatację kotła w sensownym zakresie mocy, stąd też z niecierpliwością czekam na recenzje tej konstrukcji opartych na dłuższej jej pracy. Druga rzecz, możliwa mam nadzieję do zrecenzowania to grzanie takim kotłem CWU. Jak i czy w ogóle jest taka możliwość w tym kotle bez jego modyfikacji i czy jeśli jakieś są konieczne to jakie? Zależy mi na czystości spalania, bo jak spaliny czyste to i roboty z czyszczeniem mniej. Mam zamiar przenieść się z GS na dolniaka i z braku doświadczenia z takimi konstrukcjami wszelkie opinie są dla mnie ważne. Paliwem zasadniczym będzie drewno wszelkiego kalibru i pochodzenia, od zrębki przez gałęziówke, stare palety po grube wałki z drzew liściastych.

Edytowane przez izydor86
Opublikowano

Hej. Naprawdę nie ma nikogo, kto mógłby wypowiedzieć się na temat tego kotła? Czy rzeczywiście brak mu wad i właściciele tych konstrukcji nie mają powodów by w ogóle zaglądać na forum? :)

Opublikowano

Hmmm, cóż tu napisać - wczoraj odpaliłem pierwszy raz MPM DS 25KW:D
Wrażenia:
- jak już złapię ciąg to aż dudni, tak ostro się pali - ale musiałem otworzyć drzwiczki popielnika, przy zamkniętych i otwarciu klapki na maksa już nie pali się tak ostro...
- dość szybko łapie temperaturę jak zawór trójdrożny puszcza na powrót

- po odpaleniu zimnego pieca, dość mocno się z niego leje - ale rozmawiałem z kilkoma osobami i mówią, że to normalne na początku :o

- klapa załadowcza nie jest do końca szczelna, potrafi dymić - chyba, że ja coś źle ustawiam... nie wiem jak mam regulować dopływ powietrza żeby optymalnie się paliło  ;-)

U mnie piec współpracuje z buforem 1000L i CWU 300L

 

W piecu paliło się może z 4 godziny ponieważ jeszcze tam nie mieszkam, w weekend będę się starał palić oba dni żeby nagrzać cały układ, bufor i podłogę to może wtedy będę w stanie powiedzieć coś więcej.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.