Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przy załadunku z góry układanie jest łatwiejsze, bo wszystko widać i szpary można dokładnie wypełnić . Musi być jednak luz, żeby było swobodne opadanie.

Pozdrawiam 

Opublikowano (edytowane)

Oczywiście że jak dół będzie szerszy od góry to się nie będzie zawieszało, zrobiłem taki skos na jednej ścianie betonowej gdy kopciucha przerabiałem na ds-a,  ale mowa o fabryce, druga sprawa jeżeli drewno stoi pionowo to opala się z zewnątrz do okoła i dopiero się obsunie jak zostaną naprawdę cienkie patyki pomiędzy którymi hula pp, dlatego myślę że układanie na leząco jest bardziej poprawne bo bardziej uszczelnia przestrzeń między przegrodą a rusztem czy otworem pp w środkowych drzwiczkach. Potrzebna by była naprawdę stabilna gruba nad otwór warstwa żaru wtedy palenie w pionie miało by sens

 

 

Edytowane przez Jaco123
  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Nie wiem, jaki ma 14 skos w komorze załadowczej, ale wiem jak wygląda wypalanie się wsadu, gdy upchnąłem ciasno polana. Dół się wypalił a góra tli się i wisi, bo są ciasno zaklinowane polana miedzy sobą.

Pozdrawiam 

 

Ps to trochę nie tak, że polana się opalają po bokach do samej góry. Palenie odbywa się sukcesywnie od dołu a luźno ułożone polana osuwają się sukcesywnie tworząc kopiec żaru. Widać to gdy otworzy się rozpałkowe drzwiczki.

Pozdrawiam

Opublikowano (edytowane)

Nie pisałem że palą się do samej góry, tylko że bez odpowiedniej grubej warstwy żaru opalają się dookoła i zanim sukcesywnie opadną tworzą przedmuchy pp

Edytowane przez Jaco123
Opublikowano

Może i tworzą się przedmuchy, ale wypala się bez zawieszania i jak odłożę pójście do kotłowni to mam 3-4 żarzące się węgielki i służą on jako podkładka pod drzazgę.

Pozdrawiam 

Opublikowano

No ale przedmuchy, to brudny wymiennik, czyste spalanie wymaga zatkanego żarem palnika.

Opublikowano

Tu muszę się zgodzić z prawdopodobieństwem przedmuchów. Wprawdzie żar jest bardzo wysoko (zaglądałem przez rozpałkowe) jednak płomień jest bardziej pomarańczowy niż biały, a wymiennik jest bardziej szary niż siwy. Niestety, ale muszę z żyć. Chociaż temp na kotle waha się od 75 do 85 - miarkownik ją reguluje.

Pozdrawiam 

Opublikowano
W dniu 29.11.2025 o 02:30, tomasz1990 napisał(a):

Użytkuje Mpm wood 26 kw pierwsza zimę i mam ten sam problem co reszta użytkowników tych pieców. Już pierwszego dnia poszła szlifierka w ruch i wyciełem większą dziurę w drzwiach popielnika. Kombinowałem z wykładaniem komory załadowczej szamotem ale rezultat był słaby i bardzo się zmniejszyła komora załadowcza więc zrezygnowałem z tego. Widzę że użytkownicy  tych pieców wpadają na te same pomysły.

Jutro mam zamiar wyjąć ruszt ruchomy i w to miejsce włożyć płytki szamotowe, jak układam płytki na ruszt to dużo zasłania palnik i słabo się pali.

Kusi mnie jeszcze aby rozebrać te dwa palniki i zrobić jeden większy, może to poprawi komfort palenia w tym piecu.

Dodam jeszcze że mam przy mpm 26 kw dwa bufory 800 litrów i jak jest pogoda do palenia w tym piecu tzn. wieje silny wiatr to bufory z 40 stopni do 85 nabija w 3 godziny, bardzo dobry wynik. A jak nie ma warunków to 6 godzin mało

Jakim drewnem palisz?

Co do szamotów to ja też układałem płytę 30 ale po pierwszym paleniu od strony palników zrobiłem fazy i było o niebo lepiej.

W dniu 29.11.2025 o 17:19, Jaco123 napisał(a):

Ja bym go przerobił na jeden większy palnik, jaki jest rozmiar otworu przegrody? Jeżeli 10x10cm to prawdopodobnie masz wstawione dwa elementy metalowe z 14tki bądź 18tki, jeżeli tak jest to bym rozebrał całą przegrodę, porozcinał tak te metalowe elementy aby po złożeniu powstało z dwóch jedno okienko, plus jeszcze dosztukował środek poszerzając o jakieś z 3-4cm z tych odciętych elementów i pospawał do kupy elektrodą chromonikielową, jeszcze by zostało blachy na zrobienie podłogi w bramce z naciętą szczeliną pp.

Przypuszczam że masz dwa elementy wirowe, jeden bym usunął a drugi ustawił idealnie na środku, a boki wypełnił szczelnie cegłą szamotową, z tyłu za elementem wirowym masz szparę do kanału pw ,trochę wyżej przyspawany płaskownik na plecach ścianki, do którego dosunięty jest ten element i tworzy się odstęp, z góry dosunięta jest cegła która to wszystko uszczelnia, także filozofie tam większej nie ma, wszystko do ogarnięcia, na bokach palnika też bym dociął szamotki aby w miarę płomień wirował.

Jeżeli masz bramki 10x10cm to w sumie masz 200cm2, ale podzielone co pierd.. sprawę, dla porównania ja w 18kw mam po przeróbce ok. 145cm2, po dosztukowaniu tych 3-4cm osiągnąłbyś ok. 240cm w jednym miejscu, przy takiej pow. Rusztu powinno zagrać.

Pytanie czy chce Ci się teraz modyfikować w sezonie grzewczym?

 

Pprawdzę dzisiaj wymiary ale na oko to raczej nie są tak duże. Co do modyfikacji to tylko i wyłącznie po sezonie bo jak coś nie pyknie to będzie afera i foch w domu 😉

 

  • Lubię to 1
  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Ja w swoim piecu wczoraj wyjąłem ruchomy ruszt i w jego miejsce włożyłem płytki szamotowe, w których po nawiercałem otwory do powietrza z popielnika. Przez Górne drzwi podałem trochę powietrza i pierwszy raz od kad mam piec nie musiałem grzebać w piecu bo się opał zawiesił.

Teraz się pali elegancko 

Dodam jeszcze że te dwie dusze mają wymiar 8x8

Opublikowano

@tomasz1990 Czyli kolejna osoba, która na własnej skórze poznała zalety podawania części powietrza dla drewna przez zasyp.

Opublikowano

Lepiej ruszt nakryć blachą 6mm z ponawiercanymi otworami, bo szamot może Ci w każdej chwili pęknąć a nie mając podparcia od spodu wpadnie do popielnika i spiepszy Ci cały proces  spalania.

Jeżeli tam jest dwa razy 8x8mm to nie ma o czym mówić, było wałkowane non stop że główną bolączką tych kotłów jest za mały otwór w przegrodzie, co z tego że podajesz z nadmiarem pp skoro otwór w przegrodzie hamuje i dusi kocioł.

Jeżeli jesteś w kontakcie z kol  @Piecuch19 to pewnie Ci nakreślił jakie mniej więcej powinny być przepustowości danych elementów kotła w stosunku do przekroju komina, ja według tych wyliczeń mam powiększoną bramkę i zmniejszoną pow rusztu i chula.

No i zamiast puszczać górnymi drzwiczkami pp i zamiast powiększać pp w popielniku, dorób reg klapkę w środkowych drzwiczkach i ta trochę puść

  • Zgadzam się 1
  • Przydało się 1
Opublikowano (edytowane)

Są w sieci dokładne dane o wymaganych zależnościach pomiędzy kanałami wymiennika a przekrojem palnika. Tyle że do drewna dochodzą dodatkowe wymagania w podawaniu powietrza w samym palniku.

Podawanie powietrza przez środkowe drzwiczki nie zawsze się sprawdzi. Powietrze wypalało dziurę przed palnikiem a reszta wisiała.

Edytowane przez carinus
  • Zgadzam się 2
Opublikowano

Koledzy kol @tomasz1990 ma w stopce kocioł defro 18 i to chyba inna bajka. A tak na marginesie to szamotki #32mm miałem po bokach i pękały (pewnie to robiła spływająca smoła), ale bez podparcia długo nie wytrzymają. Jak już ma tam być szamot to pod spod podłożyłbym blachę #3 lub max4 

Pozdrawiam 

Ps blacha oczywiście z otworami zgranymi z szamotowymi

Opublikowano (edytowane)

Kiedyś miał kocioł defro, na forum jest już prawie 10 lat, dwupalnikowy WOOD 26kW to  świeży nabytek. Nie widzę zdjęć, więc czort wie, czy pisze prawdę 🤪🤪😁. Defro pewnie był bezproblemowy, bo dopiero przy MPM - ie stuknął pierwsze dwa posty.

Edytowane przez szpenio
Opublikowano

Dla niedowiarków zrobiłem fotki 😃

Aktualizacja co do dysza palnika są 8 szeroki i 6 wysoki

Dziś drugie palenie i bez żadnych ingerencji wypalony cały wsad i bufory nabite energią 

Na razie ruszt zrobiony na szybko na testy. Zdał egzamin. Jest opuszczony w doł od oryginału. Jedno zdjęcie z popielnika widać podparcie cegieł szamotowych. Teraz podczas palenia jest gruba warstwa żaru i nic się nie zawiesza. Jutro wstawię szamotu na boki jedną warstwę.

Dwa miesiące kombinowałem z ustawieniami i jak byo wietrznie to się paliło a jak pogoda jak teraz to się kisiło 

Dziś palone z wentylatorem na 1 biegu i jest elegancko 

A co do Defro 18 to w profilu jest stary piec który miał zrobiony palnik jak w mpm i był bardzo oszczędny i dlatego padło na nowy piec mpm. 

 

 

IMG_20251201_184319.jpg

IMG_20251201_184104.jpg

IMG_20251201_184246.jpg

IMG_20251201_184254.jpg

IMG_20251201_184118.jpg

IMG_20251201_185916.jpg

IMG_20251201_185910.jpg

Jutro po dołożeniu cegeł na boki i wyczyszczeniu rusztu wstawię kolejne fotki, żeby ruszt był widoczny w calosci

  • Lubię to 3
  • Przydało się 1
Opublikowano

Defro chyba ma wymienniki poziome nad komorą zgazowującą więc ma większy cug, coś podobnego zrobiłem z kopciucha, w moim odczuciu szybciej się nagrzewał niż mpm, ale miałem problem z wysoką temp na czopuchu.

2 godziny temu, maracz napisał(a):

@Jaco123 w jaki konkretnie sposób masz zmniejszony ruszt? Możesz zrobić zdjęcie i zamieścić tutaj? 

Nie mam zmniejszonego rusztu tylko pomniejszoną przepustowość, wykorzystałem stare noże od śrutownika😀 

2 godziny temu, carinus napisał(a):

Są w sieci dokładne dane o wymaganych zależnościach pomiędzy kanałami wymiennika a przekrojem palnika. Tyle że do drewna dochodzą dodatkowe wymagania w podawaniu powietrza w samym palniku.

Podawanie powietrza przez środkowe drzwiczki nie zawsze się sprawdzi. Powietrze wypalało dziurę przed palnikiem a reszta wisiała.

Nie zauważyłem problemu z zawiechą bo tego powietrza przez środkowe drzwiczki idzie bardzo mało, trochę więcej niż przez tą dziurkę 7mm w zasypowych. Takie dotlenienie tylko które powoduje że pali się na dole powierzchnia całego wsadu a nie obsuwa się tylko przy palniku, jednoczenie zauważyłem że jak podaję tą dziurką 7mm w zasypowych to końcówka procesu zgazowywania jest trochę mniej efektywna, jakby się wcześniej odgazowała ggórna partia, ale to tylko takie moje spostrzeżenia.

Tylny wymiennik po 2tyg użytkowania nie siwy ale niebieski😀 myślę że duży wpływ na kolor ma gatunek drewna, po buku był siwy

 

20251201_183251.jpg

20251201_183502.jpg

20251201_184233.jpg

  • Lubię to 1
  • Przydało się 1
Opublikowano (edytowane)

@tomasz1990 Na tych zdjęciach widzę, że niektóre otwory w palnikach są zapchane, za mało dajesz powietrza wtórnego na palniki i stąd te problemy z paleniem 

@Jaco123 O co tu chodzi ?

image.jpeg.3ac6c04739721661549ffc6240a5cd28.jpeg

Edytowane przez szpenio
Opublikowano (edytowane)

No dorobiona przesłona pp w środkowych drzwiczkach. 

Moja wina kol. @maracz źle się wyraziłem, tu się zgodzę że na drewno ściany komory powiny być od góry do samego dołu pionowe a  najlepiej rozszerzające się ku dołowi. Należy też zwrócić uwagę spieki które czasem się tworzą nad przegrodą też mogą powodować zawiechy, albo nie regularne obsuwanie się wsadu.

20251201_183928.jpg

2 godziny temu, tomasz1990 napisał(a):

Dla niedowiarków zrobiłem fotki 😃

Aktualizacja co do dysza palnika są 8 szeroki i 6 wysoki

Dziś drugie palenie i bez żadnych ingerencji wypalony cały wsad i bufory nabite energią 

Na razie ruszt zrobiony na szybko na testy. Zdał egzamin. Jest opuszczony w doł od oryginału. Jedno zdjęcie z popielnika widać podparcie cegieł szamotowych. Teraz podczas palenia jest gruba warstwa żaru i nic się nie zawiesza. Jutro wstawię szamotu na boki jedną warstwę.

Dwa miesiące kombinowałem z ustawieniami i jak byo wietrznie to się paliło a jak pogoda jak teraz to się kisiło 

Dziś palone z wentylatorem na 1 biegu i jest elegancko 

A co do Defro 18 to w profilu jest stary piec który miał zrobiony palnik jak w mpm i był bardzo oszczędny i dlatego padło na nowy piec mpm. 

 

 

IMG_20251201_184319.jpg

IMG_20251201_184104.jpg

IMG_20251201_184246.jpg

IMG_20251201_184254.jpg

IMG_20251201_184118.jpg

IMG_20251201_185916.jpg

IMG_20251201_185910.jpg

Jutro po dołożeniu cegeł na boki i wyczyszczeniu rusztu wstawię kolejne fotki, żeby ruszt był widoczny w calosci

6x8cm ... czyli zamontowali dwa palniki chyba z 14ki co z resztą widać na fotce że są dwa, nawet 100cm2 otworu nie ma z taką komorą... moim zdaniem zupełnie bez sensu te dwa palniki, lepszy jeden większy zwiększyła by się temp. w palniku i by ciągło a tak są dwa niedogrzane.

Edytowane przez Jaco123
  • Zgadzam się 1
  • Przydało się 2
Opublikowano
4 godziny temu, tomasz1990 napisał(a):

Dla niedowiarków zrobiłem fotki 😃

(...)

Dziś palone z wentylatorem na 1 biegu i jest elegancko  (...)

Jutro po dołożeniu cegeł na boki i wyczyszczeniu rusztu wstawię kolejne fotki, żeby ruszt był widoczny w calosci

 

Dzięki  i proszę o kolejne 🙂. Ciekawi mnie ile powietrza wtórnego dajesz na te metalowe bramki, a ile na te ceramiczne szpice. Czy jak dasz więcej powietrza na ceramiczne, to z otworów tego elementu wirowego wydobywa się ogień (widoczny przez wizjer u góry)? Jeśli tak, to znaczy, że w bramce sporo gazów się nie spaliło i powietrze podawane w tę ceramikę robi robotę i dopala. Lepiej, żeby to wszystko działo się w bramce, ale z kolei bez powietrza w elemencie wirowym te niedopałki do komina wylecą i ciepła z nich nie będzie.

Nic nie wiemy na temat drewna, twarde ? miękkie ? średnie, czy grube kłody? i jak układane w komorze?

No i komin jak wysoki i jaki przekrój... tak więc pytań cała masa 🙂

Jeszcze odnośnie palenia na wentylatorze... według mnie lepiej, żeby był naturalny dobry ciąg, bo wentylator musi coś albo ktoś pilnować w zależności od temperatury i czegoś tam, a tak na oko ciężko ustawić optymalne obroty.

  • Lubię to 3
Opublikowano
14 godzin temu, tomasz1990 napisał(a):

Dziś drugie palenie i bez żadnych ingerencji wypalony cały wsad i bufory nabite energią 

 

Co znaczy bufory nabite? O ile podbiłeś? I ponawiam pytanie jakim drewnem palisz?

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.