mikkei Opublikowano 17 Listopada 2023 #3101 Opublikowano 17 Listopada 2023 21 godzin temu, Piecuch19 napisał(a): @mikkeiA jak się pali na większym otworze przegrody? - w porównaniu do mniejszego/oryginalnego. mniej dymi, lepszy ciąg , nie zapycha sie palnik jak opadnie , ogólnie same pozytywy + wymiennik bardziej czysty - ale to raczej spowodowało ze odizolowałem ceramikę od wymiennika papierem ceramicznym. PP podaje non stop srodkowymi tak 95% i 5% dolnymi. Pali sie kosa. Ja palę non stop bez bufora i jest bajka - w stabilizacji kocioł pracuje mega czysto i fajnie , tylko nie mam odbioru ciepła aż tak dużego wiec w domu czasami robi sie + 23 ale tyle co opału idzie to kot napłakał. Cytuj
Piecuch19 Opublikowano 17 Listopada 2023 #3102 Opublikowano 17 Listopada 2023 Głowice termostatyczne załóż na grzejniki i będzie dobrze. Cytuj
mikkei Opublikowano 17 Listopada 2023 #3103 Opublikowano 17 Listopada 2023 Mam grawitację i to zaburzy całość, ale dzieki za porady, Cytuj
Przemq89 Opublikowano 23 Listopada 2023 #3104 Opublikowano 23 Listopada 2023 Przyszły mi te palniki wirowe i jak widać jakość się nie zmieniła więc muszę przez zimę ogarnąć formy, kupić ten beton ban 150 i zabrać się za swoje odlewy jak kolega @mikkei dziwne że mpm w ogóle nie zważa na sugestię z forum. Cytuj
szpenio Opublikowano 24 Listopada 2023 #3105 Opublikowano 24 Listopada 2023 Zastanawia mnie jedna rzecz, u jednych ten element zużywa się szybko u innych powoli, czy zmiana betonu wyraźnie pomoże ? Może to kwestia jakości opału, sposobu palenia itd. U mnie ten palnik wytrzymuje drugi sezon, ten szpic trochę się przytępił, ale całość kupy się trzyma, mimo że paliłem niedosuszonym drewnem i rozpalałem gwałtownie palnikiem gazowym. Cytuj
zaciapa Opublikowano 24 Listopada 2023 #3106 Opublikowano 24 Listopada 2023 Ja chyba w drugim sezonie użytkowania wymieniłem przegrodę i ten element wirowy, czyli teraz szósty sezen lecę na tym samym.. Przegroda się już trochę posypała, o czym pisałem w tamtym sezonie, że mi się kocioł "odetkał" 🙂, a wirówka została ze spłaszczonym dziubkiem... Ostatnio, w nowym domu wklejalem redukcję do komina, taką masą do łączenia ceramiki w kominie i zostało mi trochę, to polepilem nią wlot do palnika i o dziwo się jeszcze trzyma... Cytuj
maracz Opublikowano 24 Listopada 2023 #3107 Opublikowano 24 Listopada 2023 Wytrzymałość tych odlewów będzie zależała w głównej mierze od tego z czego są zrobione i na jakie temperatury są narażone. Trzeba by było poczekać na ocenę osoby która sama sobie zrobiła odlew i używa tego przez powiedzmy jeden sezon grzewczy. Jeżeli wszystko ok, to warto chyba zrobić sobie formy wielokrotnego użytku i robić sobie samemu odlewy 1 Cytuj
maronka Opublikowano 24 Listopada 2023 #3108 Opublikowano 24 Listopada 2023 U mnie przegroda już 7,5 roku w kotle od nowości,nie jest idealna ale spełnia swoje zadanie,element wirowy drugi,też już dzióbek taki se jest ale spełnia swoje zadanie,myślę że na następny sezon wymienię te elementy , może i cały palnik bo mam w zapasie podłogę i boki Cytuj
szpenio Opublikowano 25 Listopada 2023 #3109 Opublikowano 25 Listopada 2023 (edytowane) Postanowiłem nie walczyć z tym wykruszającym się paskiem szamotu nad przegrodą. Przegroda się mocno pochyliła i zakleszczyła po bokach, że nie idzie jej naprostować ani na zimno, ani na gorąco, więc wywierciłem od góry kilka otworów 8mm aby wydostające się tą szczeliną spaliny też były dopalane powietrzem wtórnym i kociołek robi się czerwony i fajnie mruczy 🙂 no i co najważniejsze przy podkładaniu fajnie wciąga dym z komory nawet bez wentylatora. https://youtube.com/shorts/vkd3G2A3qt4?feature=share Edytowane 25 Listopada 2023 przez szpenio Cytuj
Piecuch19 Opublikowano 25 Listopada 2023 #3110 Opublikowano 25 Listopada 2023 Przez tą lukę nad palnikiem zmniejsza się podciśnienie w palniku co może skutkować zrywaniem płomienia i problemami z paleniem. Przegroda powinna być szczelna żeby tam dobrze ssało z paleniska. Zresztą jak popalisz trochę to sam zobaczysz. Cytuj
szpenio Opublikowano 25 Listopada 2023 #3111 Opublikowano 25 Listopada 2023 Pierwsze obserwacje nie potwierdzają tych obaw, płomień różnie się rozkłada w zależności jak drewno się wypala przed przegrodą, jak przytka tę szczelinę to palnikiem mocniej daje, z kolei jak przed palnikiem zabraknie żaru to nadpala wyżej i z tych wywierconych otworów wali płomień, że koniecznie trzeba szamot dać naprzeciwko. Z czasem się to dopracuje 🙂 . Tymczasem kilka ujęć płomienia: Cytuj
Piecuch19 Opublikowano 25 Listopada 2023 #3112 Opublikowano 25 Listopada 2023 No właśnie o tym pisałem że jak będzie się paliło raz tu, a raz niżej to nigdzie nie będzie się paliło dobrze. Zobacz na 2 filmiku w zwolnionym tempie ile dymu ucieka nie dopalonego. Ale jak Ci pasuje to nie wnikam. Podniesienie przegrody o tę lukę było by lepszym rozwiązaniem z zachowaniem komfortu dokładania, bo otwór przegrody by się zwiększył. Cytuj
szpenio Opublikowano 25 Listopada 2023 #3113 Opublikowano 25 Listopada 2023 Tak zrobię, ale jak mi się te boczne szamoty wykruszą, bo teraz przegroda ani drgnie musiałbym kuć. Doraźnie poprawię spalanie wstawiając szamot na przeciwko, bo płomień z palnika wpada na ten element wirowy ze szpicem i otworami z powietrzem wtórnym i się tam wszystko dopala, a płomień ze szczeliny jest za długi i bije w blachę wodnej przegrody, która jest "zimna" i stąd to zadymienie. Cytuj
AO49 Opublikowano 26 Listopada 2023 #3114 Opublikowano 26 Listopada 2023 Ma0Szanowni Forumowicze Postanowiłem włączyć się do dyskusji o przeróbkachrom. Ale na początku Serdecznie dziękuję wszystkim Forumowiczom za fachowe uwagi i porady na temat MPM. Od 3 lat jestem pilnym czytelnikiem prawie wszystkich postów. Tak że mój wybur pieca był przemyślany- a szczególnie ucieszyła mnie perspektywa że jest możliwość co nieco go poprawić a to dla takiego majsterkowicza jak ja sama przyjemność. Spora część użytkowników nowej generacji MPM-ow ma problem z płatnikiem W mojej 14 też szpic znikł a bramka pękła pięć z03 2022 .co zrobiłem w pierwszym roku -blacha 6 z otworami f12 na cały ruszt no i oczywiście szczelina Piecucha. W międzyczasie producent wypuścił Wood 18 z bramką nierdzewki i to było to według mnie co mi odpowiadało. Poszedłem dalej i zrobiłem palnik też z tego materiału a potem to już montaż no i od sierpnia działa bez żadnych jak narazie problemów. Mam kilka zdjęć i w palnik jest włożony szpic z szalotki. Dalsza część zdjęć przepraszam ale nie mam wprawy 1 Cytuj
szpenio Opublikowano 26 Listopada 2023 #3115 Opublikowano 26 Listopada 2023 Też tak myślałem, aby wyspawać to wszystko z nierdzewki. Mam nadzieję, że będziesz konsekwentny i będziesz na bieżąco przekazywał info jak to się sprawdza. Mam takie pytanka: - Po co ten szpic z innego materiału? Taki mały kąsek, czy to ma sens? -Jak uszczelniłeś bramkę? Czy całość jest z nierdzewki i szamotu/betonu po bokach brak? Co to za grzebień na ruszcie... i ta blacha z otworami od góry? Jakieś foty z innej perspektywy tego ustrojstwa są ?^ Cytuj
maracz Opublikowano 26 Listopada 2023 #3116 Opublikowano 26 Listopada 2023 Powiem tak, od początku sezonu mam kilka elementów w kotle ze stali żarowytrzymałej, odpornej na temp do 1250*. Są umieszczone w jednym z najgorętszych miejsc, w strefie żaru. Mają zapewnione jednostronne chłodzenie przepływającym powietrzem, co prawda to powietrze jest wstępnie podgrzane do 300*, a więc nie chłodzi tak jak chłodne i może dlatego stal wypacza się. Na razie nieznacznie, ale z czasem to będzie postępować. Natomiast sama powierzchnia stali nie degraduje się, nie łuszczy. Według mnie stosowanie zwykłej stali, czy nawet nierdzewnej w obszarze największych temp może doprowadzić do szybkiej degradacji, mimo chłodzenia powietrzem. 1 Cytuj
AO49 Opublikowano 26 Listopada 2023 #3117 Opublikowano 26 Listopada 2023 Może i racja ale zanim zdecydowałem się na takie wykonanie zrobiłem eksperyment. W 14 jest taka blacha spełniająca rolę regulatora wielkości otworu przez który wchodzi do palnika płomień i ta blacha pod wpływem temperatury zaczęła się rozwarstwiac się więc,,brałem ,,ją w skarpete z blachy nierdzewnej 1,5mm efekt był taki że stalowa blacha rozpadła się a skarpety z nierdzewnej trochę zmieniła kształt. Była bez wzmocnień l cienka. 1 Cytuj
qubeq Opublikowano 26 Listopada 2023 #3118 Opublikowano 26 Listopada 2023 Czyli teraz po wyspawaniu nie bedzie juz mozliwosci regulacji otworu. Obserwuje twoje testy bo tez uzywam 14stki👍 Cytuj
maracz Opublikowano 26 Listopada 2023 #3119 Opublikowano 26 Listopada 2023 Ja też mam 14-ę. Ta blacha ze zwykłej stali zmniejszająca wlot do palnika to był bardzo zły pomysł. Nie przystoi bądź co bądź poważnaj firmie jaką jest mpm na zrobienie takiego babola. Cytuj
AO49 Opublikowano 26 Listopada 2023 #3120 Opublikowano 26 Listopada 2023 Kolego Szpenio nie wiem dlaczego moja odpowiedź nie przeszła jestem całkiem nowy ale spróbuję jeszcze raz Te grzebienie to ruszt a otwory to wlot PP z popielnika tam wystaje taka półka jak się zdejmie podłogę z cegieł to tak to wygląda Szpic tj wymienny element z 3 szamotu łatwy do wymiany Bramka jest mniejsza o 1 cm i od strony paleniska uszczelnilem wełną z drugiej strony jest oryginalny szamot Tą blachę mam też trochę inaczej wykonaną i służy ona bardziej za ochronę sufitu okna chociaż blacha od strony paleniska to 6 mm poprostu taki material znalazlem na zlomowisku. Jest zamontowana identycznie jak oryginalna 1 Cytuj
mikkei Opublikowano 26 Listopada 2023 #3121 Opublikowano 26 Listopada 2023 ten szlic to zabawkowy chyba - u mnie w 6 letnim palniku wygląda ostrzej. Niewiem czy stal wam rozgrzeje sie - przedej sie utleni i bedzie lipa. Ja mam w planach pomysł na mini katalizator dopalający - z inox z kolektora wydechowego z motocykla -zawiesić to wprost nad wirowym aby rozgrzane do czerwoności dopalało jeszcze lepiej spaliny Cytuj
maracz Opublikowano 26 Listopada 2023 #3122 Opublikowano 26 Listopada 2023 Ten katalizator może zadziałać, ale bardzo stłumi ciąg. Cytuj
qubeq Opublikowano 26 Listopada 2023 #3123 Opublikowano 26 Listopada 2023 Dajac katalizator mozna by pozbyc sie zawirowywaczy i ciag moze pozostanie bez zmian. Cytuj
szpenio Opublikowano 26 Listopada 2023 #3124 Opublikowano 26 Listopada 2023 (edytowane) 3 godziny temu, AO49 napisał(a): (...)Te grzebienie to ruszt a otwory to wlot PP z popielnika tam wystaje taka półka jak się zdejmie podłogę z cegieł to tak to wygląda (...) Grzebienie to wiem 🙂 , tylko ja mam trochę inny MPM i jeszcze go nie rozbierałem, a u mnie grzebienie są tylko dwa, po sezonie dopiero rozbiorę przegrodę i wtedy będę wiedział jak to jest zbudowane. @maracz @mikkei kombinuję, wymyślam jakieś teorie, ale chyba po sezonie zrobię mały remoncik i powrócę do ustawień fabrycznych 🙂 , a wracając do tego dodatkowego dopalania sprawdzę jeszcze jeden pomysł, zauważyłem, że stal sprężynowa jest bardziej odporna na degradację w palenisku i pomyślałem, żeby dobrać na złomie dwie sprężyny samochodowe gęsto zwinięte i postawić je po bokach na tych szamotkach tworząc takie dwa kominy w których te zawirowane spaliny pomykałyby do góry rozgrzewając do czerwoności te spirale. A może ułożyć w poprzek na płasko jedna na drugiej albo więcej może cztery wejdzie... tylko czy żelazo się rozgrzeje do takiej temperatury żeby coś dopalało... Edytowane 26 Listopada 2023 przez szpenio Cytuj
maracz Opublikowano 27 Listopada 2023 #3125 Opublikowano 27 Listopada 2023 @szpenio można spróbować. Przy czym trzeba bardzo dokładnie się przyjrzeć czy to wogóle coś daje na plus. Żeby poprostu nie były to zmiany na zasadzie autosugestii. Z jednej strony umieszczone tam elementy po nagrzaniu się powinny podnieść panującą w tych okolicach temp, a z drugiej strony przysłonisz trochę wymiennika. Trzeba spróbować. Już nie będę opowiadał(masło maślane😀) że płomień powinien dopalić się w palniku, bo podejżewam że w praktyce wielu użytkowników ma z tym problem przy spalaniu drewna. I jedni są tego świadomi, a drudzy zupełnie nieświadomi i nie zwracają na to uwagi. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.