Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
W dniu 4.11.2023 o 01:05, szpenio napisał(a):

Mimo wszystkich tych mankamentów ja jestem zadowolony z tego kotła, tanio go kupiłem za niecałe 7tys. zł, ma papiery dla urzędników, prosta konstrukcja i można sobie eksperymentować 🙂 . Nie ma co się oszukiwać, niezawodnego automatu na drewno kawałkowe, to się z tego nie zrobi, jest tak wiele zmiennych w warunkach spalania, że trzeba by zastosować sondy, komputer do sterowania oraz idealnie wysuszone, porąbane i ułożone drewno.

Wracając do tej szczeliny, która po jednym sezonie sama się pojawiła i z którą ciężko mi się rozstać, bo kociołek wreszcie zaczął hulać i podczas podkładania fajnie wciąga dym. Wyczyściłem wymiennik i zrobię jeszcze próbę na dwuletnim wysuszonym na pieprz drewnie dębowym, bo wcześniej chciałem pogonić trochę rocznej niezbyt suchej gałęziówki i pojawiła się sadza niestety. Chciałbym zostawić tę szczelinę i zasłaniać ją cegłą szamotową opuszczaną na stalowym pręcie, który wyprowadzę przez wizjer uszczelniając dookoła sznurem. Do rozpalania, rozgrzewania, podkładania podniosę tę cegłę, jak będę chciał zwiększyć moc kotła też. Na ekonomiczne spalanie opuszczę szamotkę i będzie jak dawniej. Nie ma co się bawić w aptekarza, drobne nieszczelności w tej zasuwie nie będą miały istotnego wpływu na zużycie opału oraz czystość spalin.

Czerwony prostokąt na drugiej fotce to właśnie ta  planowana szamotowa zasuwa

 

szczelina.jpg

zasuwa.jpg

A zmierz tą szczelinę jak możesz bo kumpel ma tak samo ale pali peletem i to olewa a ja tam bym wcisnął sznur odpowiedniej grubości i o tą grubość mi chodzi,z góry dzięki

W dniu 4.11.2023 o 10:27, Piecuch19 napisał(a):

Spróbuj może podnieść przegrodę - zakryje dziurę, a przekrój otworu się zwiększy i będzie lepszy przepływ - co zwiększy wyciąganie dymu z komory, ale będzie czyściejsze spalanie.

Ale wtedy co z pw które idzie w przegrodę od dołu

13 godzin temu, Piecuch19 napisał(a):

wentylator wyciągowy robi więcej szkody niż pożytku. 

Ja w przyszłym kotle ,jeśli dożyję, założę wentylator ale i miarkownik mechaniczny,dla płynnej pracy ,wentylator będzie służył do rozpalania ,dokładania,i dochodzenia do jakiejś tam temperatury a po wyłączeniu czyli dojściu do tej zadanej mu temperatury dalszą część pracy przejmie miarkownik mechaniczny tak jak teraz,jest to dobre u mnie przy braku bufora, z buforem już nie konieczne jest takie rozwiązanie, ale też może być

Opublikowano (edytowane)
58 minut temu, maronka napisał(a):

Ale wtedy co z pw które idzie w przegrodę od dołu

Dalej będzie szło. Można postawić blaszaną przegrodę na glinie i gliną lub sznurem uszczelnić jak by była za krótka dołem ( żeby zakryć ewentualne szpary). Przy większym otworze przegrody spalanie będzie czyściejsze i mniej problemów z dokładaniem, bo ssanie z komory zasypowej się zwiększy.

Do rozpalania czy podkładania krótki obieg w zupełności wystarczy przy większym otworze przegrody 

Edytowane przez Piecuch19
  • Lubię to 1
Opublikowano
13 godzin temu, maronka napisał(a):

A zmierz tą szczelinę jak możesz bo kumpel ma tak samo ale pali peletem i to olewa a ja tam bym wcisnął sznur odpowiedniej grubości i o tą grubość mi chodzi,z góry dzięki.

 

U mnie jest 23 cm x  3cm, ale przegroda jest mocno pochylona, blacha się wybrzuszyła, więc u kumpla może być inny wymiar.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Oryginalny z przesyłką będzie kosztować Cię stówkę 

  • Przydało się 1
Opublikowano

U mnie wytrzymał jeden sezon, popękał i rozsypał się. Zadzwoniłem do producenta bo w sumie piec na gwarancji. Przysłali mi nowy za darmo. I tu należy ich pochwalić bo mogliby się wypiąć dlatego, że elementy ceramiczne nie podlegają gwarancji. Inna sprawa, że te elementy wirowe są marnej jakości. Zrobiłem sobie formę i będę odlewał z betonu andaluzytowego 150/3. 

Opublikowano

Zapisuję się w kolejkę po tak wykonany palnik

Opublikowano
19 godzin temu, maffer napisał(a):

Oryginalny z przesyłką będzie kosztować Cię stówkę 

Najlepiej brać kilka szt bo sama przesyłka 50zł kosztuje a element też 50zł

  • Zgadzam się 1
Opublikowano
9 godzin temu, arsakes napisał(a):

Zrobiłem sobie formę i będę odlewał z betonu andaluzytowego 150/3. 

Pokaż jeśli możesz.

Apropos skąd jesteś z Podkarpacia , bo ja też z okolic.

Opublikowano

Koledzy jak byście robili sobie taki palnik z tego betonu to ja też piszę się w kolejkę zapłacę tak jak trzeba oczywiście 🙂 ktoś pisał że z tego betonu palnik w pracy robi się czerwony i lepiej dopala ?

Opublikowano (edytowane)
23 godziny temu, Przemq89 napisał(a):

ktoś pisał że z tego betonu palnik w pracy robi się czerwony i lepiej dopala ?

Mi tak sie wczoraj sie udało - gdy piec był w stabilizacji - płomien mega krótki nie wychodził z przegrody a piec sobie pykał w okolicach +72c . Ale musi być ceramika odizolowana od metalu - najlepiej papierem ceramicznym 2 warstwy.  -koszt papieru na allegro 45 czy 50zł ale gdy kpl izolujemy wszystkie cegły- te pod i wokół palnika wirowego też + przegroda.

Wtedy ceramika sie nie wychładza do wymiennika a sama jeszcze mocniej rozgrzewa,  Kolega @Piecuch19 zapoczątkował ten patent z izolowaniem ceramiki i to działa.

Zrobisz jak uważasz- ale moim skromym zdaniem jak wymienisz tylko sam palnik wirowy mysle  że to mało co to da.... tu potrzeba kompleksowego tunningu -  najlepiej stage 2 z wybebeszeniem całej ceramiki + nowy wirowy + stare szamoty na bok + papier ceramiczny na boki i pod cegły na podłogę pod wirowym org szamotki wogół wirowego - to można zostawić bo przyspieszy pracę z odlewami. 

Szczerze robienie odlewu nie jest straszne.  - na wirowy + przegrode wystarczy że kupisz worek 10kg z fenixusa i odlejesz sobie na początek Wirowy + coś na kształt przegrody aby zostawić to coś z nierdzewki  wewnątrz betonowego odlewu - myśle że bedzie to 5x lepsze niż te gówniane cegiełki co pokładli w fabryce jako przegroda.  aha nie zapomnij kupić na allegro sznur ceramiczny 6mm - bdb sie tym uszczelnia przegrode

 

szczelina.thumb.jpg.e75280c8878c1e217a78afda3f31dae4.jpg

Edytowane przez mikkei
Opublikowano

Chcieliście zobaczyć moją formę to zamieszczam. Forma spawana łączona z dwóch części. Wymiary ściągnięte z oryginalnego palnika. Próba odlewu na zwykłym betonie wyszły pomyślnie. W zasadzie nie różni się od oryginalnego.

Nie wykonuję odlewów komercyjnie ponieważ jak wiadomo nie każdemu dogodzi a chce uniknąć wieszania na mnie psów za nieudane odlewy bo i takie mogą się czasem trafić. Wiadomo to robota chałupnicza a materiał nie jest tani. Zrobienie formy to jedno popołudnie dla chcącego.

Na ostatnim zdjęciu być może trochę kontrowersyjny mój sposób na dosuszanie drewna. Sprawdzone w poprzednim sezonie.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

IMG_20231113_172232.jpg

Opublikowano

niezly patent 😄  ja robiłem formę z rur kanalizacyjnych - szybciej i wyszedł wiekszy szpic.

Opublikowano

@mikkei okolice Przemyśla.

U mnie nowy klin nad przegrodą wytrzymał 11 paleń. Już jest popękany pomimo, że przeszlifowałem go mocniej i osadziłem na sznurze, żeby mógł pracować. Totalna porażka tego rozwiązania. Chyba producent w ogóle tego nie przemyślał. 

Opublikowano
21 godzin temu, Przemq89 napisał(a):

Póki co brak mam czasu to zamówiłem 2 palniki wirowe ale teraz koszt to 60 zł za sztukę i plus 50 zł za pobraniem. Może w następnym sezonie zimowym będę bawił się w formę I odlewy🙂

to co sprzedaje mpm tj odlewy z BOS135 jest badziewie - Za BOK150 za worek 25kg zapłacisz 150zł i masz go na 6 palników. bo jeden wirowy to ok 4kg jak dobrze pamietam.  I ten beton jest odporny na szoki temperaturowe i ogólnie sie nie kruszy po 1 paleniu jak oryginał...

Opublikowano (edytowane)

nawet jak instalacja dobrze zrobiona to i tak prawie każdy kto nigdy nie miał DSa po zakupie takiego sprzętu ma na poczatek sporo zabawy.

taki właśnie urok wszystkich DSów(tych węglowych i tych na drewno). Dali jakąś przegrodę, trochę szamotu i jest papier a potem ludzie walczą z wieszającym się opałem, spiekami, sadzą i smołą w komorze a przede wszystkim zadymioną kotłownią

a przestawić się i zmienić nawyki z górniaka nie jest tak łatwo

Edytowane przez luceo
Opublikowano

Zdarzają się nawet przypadki desperatów że w DS próbują palić od góry, bo wyczytali że to będzie czyściej - myląc dolniaka z DS-em.

  • Haha 1
Opublikowano

@maronka Znam to z autopsji rok temu. "Ekspert" od CO przerobił całą instalację a potem spiął pompę CO z pompą zasilającą dom. Ustawił start obu na 45 stopni i 3 bieg. Piec nie był w stanie przekroczyć 50 stopni. Ciągle był zalewany zimną wodą. Pełno smoły i wody pod piecem. Na domiar złego źle zamontowany zawór 3D dopełniał dzieła. To nie miało prawa działać poprawnie.

Dzięki mozolnej lekturze całych wątków tego forum i wielu porad życzliwych forumowiczów udało mi się doprowadzić instalację do ładu. W tej chwili wszystko dział idealnie piec stabilnie cały czas na 85 stopni. I o dziwo nie trzeba sterowników za tysiące zł. U mnie pompą CO steruje termostat lodówkowy za całe 24 złote, bo ten dobrany przez "fachowców" za 1000 zł nie dawał rady. 

Opublikowano (edytowane)

U mnie też już w miarę dobrze to działa. Kocioł szybko osiąga 80 - 85 stopni. Bufor się dosyć szybko ładuje, wymiennik jest czysty. Bez tego forum byłoby ciężko 

Edytowane przez maffer
  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Minął właśnie miesiąc od zrobienia moich odlewów z betonu Bok150- tj. kpl przegroda palnik wirowy i wszystkie cegiełki wokoło.  Nic nie popękało, ceramika się wypaliła na biało. W dźwięku przypomina trochę stukanie o kubek

A tak to wygląda IMG_20231116_182815_323.thumb.jpg.f500c354f615a626f9c70989072d0838.jpgIMG_20231116_182835_126.thumb.jpg.911c475455cb9cb8873c51edf3dfabdb.jpgIMG_20231116_182853_124.thumb.jpg.97b0b530c687b4f2413b75af28a69583.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano

@mikkeiA jak się pali na większym otworze przegrody? - w porównaniu do mniejszego/oryginalnego.

Opublikowano (edytowane)
W dniu 15.11.2023 o 18:29, maffer napisał(a):

U mnie też już w miarę dobrze to działa. Kocioł szybko osiąga 80 - 85 stopni. Bufor się dosyć szybko ładuje, wymiennik jest czysty. Bez tego forum byłoby ciężko 

Dokładnie, bez tego wątku na forum ani rusz 🙂 , wszystkim, którzy zaczynają przygodę z MPM  polecam przeczytać ten tasiemiec na raty, wybierając dla siebie to co potrzebne.

Nawiązując do tych kilku poprzednich wypowiedzi mogę potwierdzić, że przestawienie się z kopciucha na MPM-a nie jest łatwe i wymaga zerwania z dotychczasowymi nawykami. Podstawa to suche drewno (sezonowane minimum dwa lata) i jeśli się chce, aby samo się paliło bez opieki, to niestety trzeba się przyłożyć, drobniej porąbać i starannie układać. Można spalić wszystko, nawet niedosuszone, rosochate i rzucane byle jak, ale trzeba zachodu i stałego dozoru. Druga sprawa to temperatura kotła, on musi być gorący najlepiej tak jak w cytacie 80-85 stopni, dlatego niezbędny jest bufor, bo inaczej zaczynamy kombinować,  dusić spalanie i rodzą się problemy. Na upartego można sobie awaryjnie w okresie przejściowym przy wymianie kotła poradzić i bez bufora, szczególnie przy starej pojemnej instalacji, ale na dłuższą metę to udręka, sam przez to przechodzę i nie polecam.

Z nowymi ekologicznymi kotłami, to tak jak z autami ekologicznymi, łatwo to wszystko zamulić opierając się na starych nawykach i ignorując zalecenia producenta, które są coraz bardziej uciążliwe dla użytkowników. Niestety tak jest cena czystego powietrza.

 

Edytowane przez szpenio
  • Zgadzam się 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.