Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Jak się szyber zamknie całkowicie, to całe ciepło zostanie w piecu i nie wyleci kominem...

Warunek-  ma być naprawdę szczelny.

 

A teraz serio- dzielę ludzi (palących w piecach) na tych, co na siłę szukają kotłów (pieców) z szybrem i takich, co uważają je słusznie za zupełnie zbędny.

Szyber w kotle CO to zabobon, wziął się ze stosowania w kominkach- po zakończeniu palenia po prostu zamykało się komin, ( co zresztą było uzasadnione) ktoś to

przeniósł do pieców i tak poleciało- no bo jak to: mam wybór- kocioł z szybrem czy bez szybra? Jasne, że jakieś 98% ludzi wybierze z szybrem.

Takie zjawisko ma nazwę- owczy pęd.

Za duży cug w kotle? Od tego są klapki regulacyjne z przodu lub z boku kotła.

Czas najwyższy włączyć myślenie.

Edytowane przez heso
  • Zgadzam się 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przecież tu większość jest przeciw i ja jestem przeciw ale czasami stosuję bo wiem że czuwam nieustannie i wiem jaki mam komin i czopuch z szybrem i na co sobie mogę w danej chwili pozwolić i sto razy mówię że w mpm po przymknięciu szybra całkowicie prześwit przysłoniony jest tylko w połowie a połowa do to kupa cugu ,nawet jak otworzę dwoje dolnych drzwi na oścież to wszystko i tak wyciąga bez problemu nawet bez wiatru tu jeden pisał że mu się dwa razy szybciej spala spala na otwartym i sam go lekko zjechałem za to ale jak zobaczyłem ten szyber i jak się zachowuje w praktyce to już go rozumiem, a z,tym wydechem w aucie to też nie tak do końca bo dpf dużo hamuje a ma być i już

Edytowane przez maronka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasypowym GS Ogniwie jest łatwy podgląd i dostęp do przesłony przepustnicy spalin, regularnie ją czyszczę, w sezonie codziennie zaglądam, oceniam, że

w moim przypadku zagrożenie bezpieczeństwa wynikające z korzystania z tego mechanizmu jest znikome.

Wiem, tylko drugi sort :) palaczy tego używa, ja stosuje, bo jakoś nie daję rady ograniczyć wzrostu temp. tylko przez regulację dopływu powietrza, jak by to nie wybrzmiało,

mnie pomaga, trochę uspokaja wzrost temp. spalin, niestety samo zamknięcie PG nie wystarczy, a później w dalszym etapie palenia przymknięcie stabilizuje temp. CO.

Nie miałem okazji sprawdzić palenia z zastosowaniem RCK, może teraz zamiast majstrować napęd do samoczynnego przymykania przepustnicy po prostu kupiłbym ww. urządzenie,

za późno się o nim dowiedziałem, teraz to i tak już  nie warto.

Zdrowie najważniejsze, zatem amatorzy korzystający z przesłony utrzymujecie ją w należytym stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paląc w swoim DS-ie wielokrotnie zauważyłem, że przy zablokowanym RCK czas palenia wsadu jest ok 2h,

przy RCK ustawionym na ok 10Pa czas palenia roście ponad 2x ,

czyli musi spadać moc.kotła a co za tym idzie - mamy łatwiejsze jego opanowanie i prowadzenie wg potrzeb odbiorów.

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem świeżo po zamontowaniu RCO-EX.

Paliłem 3 razy, w celu nagrzania CWU a nadwyżka wiadomo, w kaloryfery. Z tego co zauważyłem to do momentu przejścia kotła w podtrzymanie RCO reaguje bardzo mocno  /nastawa na około 12/ Gdy kocioł jest ustabilizowany, to regulator w ogóle nie pracuje. Gdy temp. spada miarkownik otwiera klapkę PP i RCO rusza. Pomimo iż jest mniejszy ciąg kocioł szybko się nagrzewa i czopuch jest bardo gorący. O oszczędnościach na razie nie piszę, bo to nie jest stałe palenie.

W cuda też nie wierzę, ale widzę że płomień w palniku jest stabilny co może oznaczać jakąś szansę na mniejsze spalanie.  

post-67223-0-54883600-1504910001_thumb.jpg

Edytowane przez zippo68
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61

W zasypowym GS Ogniwie jest łatwy podgląd i dostęp do przesłony przepustnicy spalin, regularnie ją czyszczę, w sezonie codziennie zaglądam, oceniam, że

w moim przypadku zagrożenie bezpieczeństwa wynikające z korzystania z tego mechanizmu jest znikome.

Wiem, tylko drugi sort :) palaczy tego używa, ja stosuje, bo jakoś nie daję rady ograniczyć wzrostu temp. tylko przez regulację dopływu powietrza, jak by to nie wybrzmiało,

mnie pomaga, trochę uspokaja wzrost temp. spalin, niestety samo zamknięcie PG nie wystarczy, a później w dalszym etapie palenia przymknięcie stabilizuje temp. CO.

Nie miałem okazji sprawdzić palenia z zastosowaniem RCK, może teraz zamiast majstrować napęd do samoczynnego przymykania przepustnicy po prostu kupiłbym ww. urządzenie,

za późno się o nim dowiedziałem, teraz to i tak już  nie warto.

Zdrowie najważniejsze, zatem amatorzy korzystający z przesłony utrzymujecie ją w należytym stanie.

Ja nawet zapomniałem że mam szyber bo po prostu jest otwarty na max i tak ma zostać ale dowaliłem mu maksymalną ilość zawirowywaczy a one też spowalniają przepływ spalin ale przynajmniej są z tego korzyści a nie zagrożenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadam komin z wkładem z nierdzewki o przekroju 10x18 (8-9m wysokości) i kocioł mpm 12-14. Szybra nie posiadam. Przekrój komina nie jest duży, więc czy warto montować RCK? Czytając forum wiele osób poleca takie rozwiązanie, ale każdy ma inny komin. Jakbym go kupował to montaż byłby prawdopodobnie 50cm za czopuchem na płaskiej blasze łączącej czopuch z kominem. Czy nie będzie się od spalin ten RCK brudził od środka? Przy paleniem mam zazwyczaj temperaturę spalin około 150*C, chociaż przy paleniu drobnym miękkim drewnem potrafi ona wzrastać do ponad 200*C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasypowym GS Ogniwie jest łatwy podgląd i dostęp do przesłony przepustnicy spalin, regularnie ją czyszczę, w sezonie codziennie zaglądam, oceniam, że

w moim przypadku zagrożenie bezpieczeństwa wynikające z korzystania z tego mechanizmu jest znikome.

Wiem, tylko drugi sort :) palaczy tego używa, ja stosuje, bo jakoś nie daję rady ograniczyć wzrostu temp. tylko przez regulację dopływu powietrza, jak by to nie wybrzmiało,

mnie pomaga, trochę uspokaja wzrost temp. spalin, niestety samo zamknięcie PG nie wystarczy, a później w dalszym etapie palenia przymknięcie stabilizuje temp. CO.

Nie miałem okazji sprawdzić palenia z zastosowaniem RCK, może teraz zamiast majstrować napęd do samoczynnego przymykania przepustnicy po prostu kupiłbym ww. urządzenie,

za późno się o nim dowiedziałem, teraz to i tak już  nie warto.

Zdrowie najważniejsze, zatem amatorzy korzystający z przesłony utrzymujecie ją w należytym stanie.

Jeżeli nie możesz za pomocą powietrza dolotowego kontrolować kotła to znaczy że masz zbyt dużą moc, za niski odbiór ciepła,nieszczelny kocioł albo wszystko razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadam komin z wkładem z nierdzewki o przekroju 10x18 (8-9m wysokości) i kocioł mpm 12-14. Szybra nie posiadam. Przekrój komina nie jest duży, więc czy warto montować RCK? Czytając forum wiele osób poleca takie rozwiązanie, ale każdy ma inny komin. Jakbym go kupował to montaż byłby prawdopodobnie 50cm za czopuchem na płaskiej blasze łączącej czopuch z kominem. Czy nie będzie się od spalin ten RCK brudził od środka? Przy paleniem mam zazwyczaj temperaturę spalin około 150*C, chociaż przy paleniu drobnym miękkim drewnem potrafi ona wzrastać do ponad 200*C.

temperaturę spalin masz odpowiednią wiec rck przydał by się tylko w wiatry, ale jak one ci nie przeszkadzają olej sprawę 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie możesz za pomocą powietrza dolotowego kontrolować kotła to znaczy że masz zbyt dużą moc, za niski odbiór ciepła,nieszczelny kocioł albo wszystko razem.

to wszystko w teorii a w praktyce  jak za mocno hula przymykasz i cześć pieśni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedy my jako społeczeństwo wyjdziemy z ciemnogrodu i zaczniemy naśladować cywilizowany świat.

Maronka,chłopie,Twoje wypowiedzi są typu "jestem za,a nawet przeciw".Potwierdzasz że szyber jest bee a potem wychwalasz jego zbawienne działanie.To jest rozwiązanie dobre na chwilę,jak zmieni się pogoda to szyber,w przeciwieństwie do RCK sam się nie przestawi.Kosztuje to parę złotych ale jest BEZPIECZNE!!!!

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paląc w swoim DS-ie wielokrotnie zauważyłem, że przy zablokowanym RCK czas palenia wsadu jest ok 2h,

przy RCK ustawionym na ok 10Pa czas palenia roście ponad 2x ,

czyli musi spadać moc.kotła a co za tym idzie - mamy łatwiejsze jego opanowanie i prowadzenie wg potrzeb odbiorów.

napisałeś kolego ważną rzecz,bo już teraz czuję że moje dłuższe spalanie brało się z przymkniętego szybra w czopuchu które działa podobnie do rck a nie z innych rzeczy ,zamontuję rck i spowolnię spalanie a puki co zostaje szyberek 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maronka,docenisz RCK które może nie tyle spowolni ale uspokoi proces spalania,dostosując się do warunków ciągu kominowego,który w ciągu dnia może się wahać.Ustawiasz kociołek raz i spalanie masz na stałym poziomie.Można też biegac do kotłowni i wachlować szybrem jak wentylatorem,jednak sami wiecie jak to wygląda ustawianie czegoś na wyczucie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nowych kotłach Mpm-a brak szybrów. Kocioł jest na tyle szczelny, ze bezproblemowo można regulować jego temp, za pomocą klapki PP. Chyba że ktoś na życzenie będzie potrzebował, to zrobimy  ;)

Osobiście każdemu, kto się pyta o ten element, zamiast szybra, polecam rck. Starając sie od razu poinstruować, żeby nie przesadzać z nastawami w szczególności przy zwykłym ceglanym kominie. 

Trzeba pamiętać że to urządzenie, zmniejsza prędkość przepływu spalin i dodaje chłodnego powietrza do komina, przez co można zbyt mocno zejść z temperaturą spalin.  

Co nie zawsze wychodzi  korzystnie ;P

Edytowane przez Gredy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepustnica nie ma nic z czułości i możliwości RCK, jakakolwiek "regulacja" to ostatni stopień przymknięcia z trzech możliwych położeń określonych przez producenta, dopiero w okolicach tego miejsca ciąg maleje, w zależności od dnia, do 10 -15Pa, co daje oczekiwany przez mnie efekt uspokojenia paleniska. Palę na ciągu średnio ok.30Pa, staram się palić spokojnie, ale i tak są momenty, że temperatura spalin szybuje w okolice 250C, co jest już groźne dla moich czujników Pt, wówczas takie chwilowe, kilkunastosekundowe przymkniecie przepustnicy zatrzymuje wzrost temp. i ratuje je przed nieuchronnym zniszczeniem.

W 12 roku eksploatacji zapewne kocioł zbyt zczelny nie jest, do tego spory ciąg i proces wymyka się spod kontroli, a ja potrzebuję utrzymać żar przynajmniej 9 godzin żeby zdążyć z pracy i nie musieć ponownie rozpalać, do tego przydaje mi się ten nie mający dobrej opinii szyberek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich,

 

Nadszedł czas wymiany kotła w moim domu. Plan był taki, żeby wymienić go w przyszłym roku, lecz problemy z obecnym kociołkiem i nadchodzące zmiany dotyczące sprzedaży kotłów przekonały mnie na modernizację kotłowni w tym roku.

 

Kilka słów o domku i czym obecnie palę:

Dom to bliźniak zbudowany z pustaków ceramicznych 25cm szerokie, ocieplony jest styropianem 10cm, poddasze ocieplone wełną 10cm, dach skośny (dachówka ceramiczna). Ogrzewam piwnicę (100m2), parter (100m2), piętro (100m2) i poddasze (60m2). W domu znajduje się sporo okien plastikowych 2szybowych. W standardowym rozmiarze 8szt, małe znajdujące się w piwnicy 6szt, 8szt okien zamontowanych na dachu, 2szt sporych rozmiarów drzwi balkonowych, 1szt drzwi wejściowych z oknem po boku i nad drzwiami.

 

Aktualnie zamontowany jest kocioł górnego spalania Zębiec SWK+S 28kW rok produkcji 2004 oraz piec gazowy. Z pieca gazowego nie korzystam od 6lat związane jest to przede wszystkim tym, że nie jest oszczędny. Dzisiejsze piece gazowe to pewnie inna bajka i zużywają mniej tego czystego paliwa.

Jestem bardziej przekonany do palenia drewnem głównie brzoza, klon, czeremcha, buk, dąb i niewielkie ilości sosny. W lato przepalam lipę i sosnę na CWU. Drewno biorę z LP następnie jest sezonowane do wilgotności poniżej 20%.

Dzisiaj jestem świadomy tego, że ekspert w hurtowni polecił zły piec zasypowy rodzicom gdy budowali dom. W okresie zimowym wciąga drewno jak szalony, ale na szczęście zamierzam to zmienić ponieważ przesuwana płyta nad paleniskiem pękła co zwiększyło apetyt mojego kociołka na drewno.

 

Jestem zainteresowany montażem kotła mpm ds. W przyszłym roku chciałbym dodatkowo zamontować bufor gdyż nie jestem wstanie zakupić wszystkiego w tym roku. Potrzebuje pomocy w doborze mocy kotła do mojego domu z uwzględnieniem modernizacji na montaż bufora. Tutaj tak samo, jaka pojemność byłaby optymalna? MPM DS to dobry wybór w moim przypadku?

Edytowane przez Mastabdg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobry wybór jak weźmiesz z klapką pod miarkownik w bocznych drzwiach z zasypem górnym moc 21-25 ,21 jest na drewnie komora załadowcza ma wymiar 24-26 na głębokość,42 na szerokość i 83cm wysokość wchodzi ponad 90 litrów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mastabdg ,najlepiej zacznij od podstaw czyli co wielokrotnie pisałem ile Twój dom potrzebuje ciepła ,darmowy i sprawdzony sposób to rzetelnie wypełnij strone 

http://cieplowlasciwie.pl/

http://cieplowlasciwie.pl/start

wynik wklej tu na forum  w avatar i go uzupełnij , nie mozna pomóc nie znając tych danych ,do tego jaki masz komin i jaki wysoki ,to takie podstwowe dane na poczatek.

Kazdy myśli  na poczatku że kocioł Dolnego Spalania  to tylko nawrzucac opału ,podpalić i mamy ciepło i brak dymu z komina ,sam tez tak na poczatku myslałem .

W porównaniu do typowych kotłów górnego spalania tutaj bardzo wazny jest sposób układania drzewa by sie nie zawieszało i było jak najdrobniej porąbane -najlepsza jest zrębka .

Do tego trzeba nauczyc sie go ustawiać czyli Powietrze Pierwotne i Powietrze wtórne ,tak by w palniku uzyskać taki półprzeźroczysty jasny płonień wpadający w zabarwienie niebieskawo-fioletowe ,a to zalezy od paliwa i moze troche potrwac nim go opanujesz .

Żeby tak jak w pięknych opisach nie było dymu z komina kocioł powinien pracowac z taka mocą by kolor płomienia był jak opisany powyzej i temp spalin na wyjsciu z kotła min 150st ,wtedy jest pieknie .

Do bufora kupuje sie moziwie duzy kocioł by go możliwie szybko i sprawnie nagrzać ,jak nie zamontujesz bufora to w tak ocieplonym domu szybko go nagrzejesz ,piec sie przymknie i będzie kisił czyli dymił ,w rezultacie bedzie gorzej niz w górnym paleniu ,więc albo od razu bufor ,lub mały kocioł .

W MPMie musi byc cały czas żywy ogień w palniku by było czysto z komina.

 Moje zdanie takie że jak nie zamierzasz zamontowac od razu bufora to ten sezon sobie odpusć i pal w zębcu ,bedzie czas na pogłębienie wiedzy i naprawde przemyslany wybór co do mocy kotła ,pojemności bufora ,i sposobu jego ładowania .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem tego samego zdania co kolega.Poczekaj jeszcze rok,przemyśl co musisz kupić,jaki bufor się zmieści a potem będziesz dobierał moc kotła.Zmieścisz duży bufor to kupisz duży kocioł,tym samym większy wsad pozwoli rzadziej zaglądać do kotła.Osobiście przeliczyłbym zapotrzebowanie na ciepło,jak często mogę podkładać do kotła,na jaki bufor mam kasę i miejsce i dopiero wtedy szukałbym samego kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@brodekb

Screen z strony ciepłowlasciwe jest za duży, żeby umieścić go w avatarze. Link do zdjęcia https://imgur.com/a/LLAfJ

Jeżeli chodzi o komin to jest zbudowany z cegły bez ocieplenia, dokładnych wymiarów wewnętrznych nie znam. Wymiary przy wyczystce do komina to 18x20cm, powyżej czopucha nie wiem czy są takie same. Wysokość to ponad 10,5m. Co do kotłowni jest ona małych rozmiarów, maksymalna średnica bufora razem z ociepleniem jaki mogę zamontować to 1m. Kotłownia w 3d z zamontowanym buforem o średnicy 1m i kotłem mpm ds 21-25kW na czerwono + kocioł gazowy na żółto. Link https://imgur.com/FAe7yHh

Edycja:

Aktualnie kotłownia jest mniejsza, rysunek kotłowni powyżej przedstawia plan po przesunięciu ściany wejściowej o 1.4m. W tym momencie ściana znajdowałaby się 26cm od drzwi popielnika pieca.

 

@carinus

Czy w przyszłym roku nie będzie problemów z zakupem kotła? Czytałem artykuł, że od 1 października br. mają zajść zmiany dotyczące sprzedaży i montażu kotłów innych niż 5 klasy.

 

Zastanawiam się na ile można też wierzyć wyliczeniom z takich stron jak cieplowlasciwe. Poważnie zastanawiam się nad zrobieniem świadectwa energetycznego domu.

Edytowane przez Mastabdg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na samym drewnie z tak małym buforem nie poszalejesz z mocą,może 12-14 wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@sambor

Kocioł na drewno i piec gazowy mają osobne kominy.

 

@carinus

Jeżeli można tak zrobić mógłbym zamontować bufor w pomieszczeniu obok za ścianą przy której znajduje się piec. Tam ograniczeń wymiarowych dla bufora by nie było.

Edytowane przez Mastabdg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo że do większego kotła wrzucisz więcej opału i szybciej nagrzejesz zbiorniki.Niestety bufory też kosztują,dlatego policz ile czasu układ może być jednorazowo bez dokładania opału i na taki czas musi starczyć załadunek kociołka lub zapas w buforze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.