Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Prawie 180 stron wątku i nie znalazłeś nic konkretnego? Przepraszam Widzisz ale się uśmiałem.

Opublikowano

Wodzisz

,a moze zaczać od podstaw czyli ile potrzebuje NAPRAWDE ciepła Twój dom ,

a poźniej dopiero rozważania czym i za ile to ogrzać.

Tu masz stronę która często gości na forum ,wpisz w miare najrzetelniej wszystkie dane ,

CWU można w zasadzie pominąć bo raz nagrzewasz i tylko lekko dogrzewasz ,no chyba ze woda sie leje czesto i duzo

 

http://cieplowlasciwie.pl/

 

Na tej stronie jest prosty program ,i mozna modyfikowac np grubość ocieplenia(jak kiedys zamierzasz zmienić ocieplenie )

itp,na końcu mamy wynik ile naprawde potrzebuje dom przy naszych zimach gdzie mamy ok 1-2st średnio,i widze po wynikach

i co pisza użytkownicy ze to sie sprawdza.

W projektach zapotrzebowanie na ciepło wyliczaja dla minus 20st ,ale ile mamy takich mrozów ,a dom dobrze docieplony mało traci ciepła .

Na końcu programu masz wyliczenia jak i czym ogrzac ,porównania itp.

Nie słuchaj fachowców którzy Cie wysmieja że np 10kW to mało ,ze brać więcej,ten program choc darmowy i prosty jest rzetelny.

 

MPM DS to dobry wybór z pewnym ale : musi miec dobry komin-czyli ciag,i praca TYLKO z buforem,

wtedy bedzie naprawde czysto i ciepło.

Jak JA bym miał brać na dobrze ocieplony domek MPM DS to 8-10kW ,zasyp od góry,bez blachy przegrody i bufor ok 2000l ,

ale bym zainwestował w bufor do którego podłaczycz solary,pompe ciepła ,wężownice CWU

Tu masz zdj co powinien zawierac dobry bufor i jak jest zbudowany,na co zwrócic uwage

http://czysteogrzewanie.pl/instalacja-grzewcza/bufor-ciepla/

najtaniej dobry bufor zamówisz tutaj ,tez duzo zdj jak to dobrze zrobic ,ale to długie czekanie

https://www.p2ar.pl/oferta/zbiorniki-buforowe/

 

Tak na koniec tylko powiem ze w 1995r ocieplałem styropianem 5cm poprzedni dom z "bieda pustaka" ,i przerabiałem piec-do GSa

dospawałem dwa kanały takie U jak w DS ,zuzycie opału spadło o połowe ,

jak jesteś na etapie budowy rozważ inwestycje w jak najlepsze ocieplenie ,to sie zwróci :-)

Opublikowano

@brodekb

Do bufora 2k litrów nie kupuje się tak małego kotła. Minimum 20kW. Mając bufor sama instalacja i jak dobrze mamy ocieplony dom nie jest istotne. Kocioł służy do ładowania bufora a nie grzania instalacji non-stop. Instalację grzeje bufor. 

Opublikowano

    i już jest pompa 9-10 kw markowa. Ale to wszystko oczywiście zależne od zapotrzebowania budynku?

To może od razu podaj cenę tej markowej pompy 9-10kW.

Bo mnie @automatyk robił ofertę na podobną pompę ok 25tys

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

@emigrant ,co do doboru kotła do bufora wiem ze wiekszy,sam mam 12-14MPM DS też pod bufor .

Gdzieś widziałem na forum wyliczenia ładowania bufora i ile czasu jakie moce ,ale cos tego nie moge trafic.

Tzn np bufor 2000l ile grzeje np piec 10/15/20kW takie przykłady.

Ale co zaobserwowałem to ze ten piec grzeje naprawde mocno,moze sie myle ale wolałbym grzac dłuzej z mniejszą

mocą

W mysl zasady ze człowiek całe życie sie uczy i głupi umiera ,przyjmuje wszelka krytyke ,uczac sie :-)

Opublikowano

Koledzy nie każdy kupował ten kocioł z myślą, że bedzie montowac bufor, w wielu kotłowniach nie ma na to miejsca a mniej doświadczeni palacze nawet nie wiedzą, że istnieje taka możliwość, postarajmy się doradzić zwykłym użytkownikom, którzy mają w kotłowni tylko piec jak go właściwie ustawic do jak najbardziej efektywnego spalania 1.drewna oraz 2.węgla. kiedy i jak podać powietrze wtorne oraz przez zasyp, jak ustawić blaszkę za klapką miarkownika ciągu. Oczywiście przy założeniu, że mamy odpowiedni ciąg kominowy. Chodzi o wstępne podstawowe ustawienie kotła, a wiadomo,że z czasem każdy będzie udoskonalać swoją technikę palenia. Sam będę wdzięczny za wszelkie sugestie, ponieważ mój mpm niebawem bedzie montowany (bez bufora i innych ulepszeń). Czy ktos montują kocioł pochylił go w strone czopucha w celu zminimalizowania problemu smoły zaklejającej drzwiczki, czy takie pochylenie faktycznie pomoże i ile mm ewentualnie podłożyć pod przednie nóżki?

Opublikowano (edytowane)

To proste wyliczenie - aby nagrzać 2000l z 30 do 85C potrzeba 128 kWh energii cieplnej - czyli

kocioł 10kW będzie grzał te 2000l minimum 12h,

kocioł 15kW 8h

i kocioł 20kW - 6h

To grzanie tylko na bufor, jak odbiory będą rzędu 5kW to czasy się wydłużą do 24h, 12h i 8h.

Jak widać - praca na bufor ma sens jak kocioł jest mocno przewymiarowany ( ponad 50%) do pracy wprost na dom.

Edytowane przez sambor
Opublikowano

Koledzy nie każdy kupował ten kocioł z myślą, że bedzie montowac bufor, w wielu kotłowniach nie ma na to miejsca a mniej doświadczeni palacze nawet nie wiedzą, że istnieje taka możliwość, postarajmy się doradzić zwykłym użytkownikom, którzy mają w kotłowni tylko piec jak go właściwie ustawic do jak najbardziej efektywnego spalania 1.drewna oraz 2.węgla. kiedy i jak podać powietrze wtorne oraz przez zasyp, jak ustawić blaszkę za klapką miarkownika ciągu. Oczywiście przy założeniu, że mamy odpowiedni ciąg kominowy. Chodzi o wstępne podstawowe ustawienie kotła, a wiadomo,że z czasem każdy będzie udoskonalać swoją technikę palenia. Sam będę wdzięczny za wszelkie sugestie, ponieważ mój mpm niebawem bedzie montowany (bez bufora i innych ulepszeń). Czy ktos montują kocioł pochylił go w strone czopucha w celu zminimalizowania problemu smoły zaklejającej drzwiczki, czy takie pochylenie faktycznie pomoże i ile mm ewentualnie podłożyć pod przednie nóżki?

wg mnie takie pochylenie będzie powodowało zapowietrzanie kotła , kocioł wg tej teorii powinien mieć tył wyżej by powietrze uchodziło rurą zasilającą chyba że czegoś nie wiem to proszę o oświecenie

Opublikowano (edytowane)

Wybaczcie mi małą dygresję koledzy,ale czytając forum o ogrzewnictwie czasami myślę,że ludzie powariowali,kotły,bufory,rurki miedziane,zawory 3-4 drożne,DSy,pompy ciepła. Może to wymóg naszych czasów pełna automatyka i wygoda to popieram,ale  Najlepsze ogrzewanie to gazowe w dobrze ocieplonym domu plus piec ceramiczny,kanałowy zamiast kominka.

Wiem,sa różne warunki,domy, brak gazu itp,ale czasami ludzie pchają się w kosztowne instalacje,a to co proste i ekonomiczne jest pod ręką. Zwłaszcza ludzie,którzy budują nowe domy. Kupują kocioł z podajnikiem na ten przykład,a po kilku sezonach są *** i podpinają gaz [oczywiście jak mają możliwość],a zwolennicy kominków palą w nim np 1 sezon,a potem tylko okazjonalnie. 

Zamiast kominka budujcie piec ceramiczny,który przy dzisiejszych zimach ogrzeje Wam dom przez  cały sezon,a włączając czasami gazowy piec dogrzejecie go w razie mrozów. To rozwiązanie idealne,w piecu palimy 2-3 h,potem oddaje on ciepło 20h,dogrzewamy gazem, roboty mało ciepło,czysto i przyjemnie. Wiadomo,piszę tu o nowych domach,czyli rozplanować możemy ogrzewanie na początku,aby mieszkać wygodnie.

Właściciele starszych domów mają oczywiście gorzej, jesteśmy jednak skazani na ten węgiel jako najtańszy opał,  a mając słabo ocieplone,duże domy nie ma alternatywy.

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie używać wulgaryzmów
Opublikowano (edytowane)

Koledze Sambor dziekuje za proste i rzetelne wyliczenie zależności ładowania piec-bufor ,

z pewnościa sie przyda wielu kolegom tutaj i mi też :)

 

Czy za duzo kombinujemy z piecami i wariujemy ? można by tak sadzic patrzac z boku bo ma sie palić i już.

 

Ale co kiedys napisałem:

-był propan i zdrozał

-był olej opałowy i zdrożał

-był tani miał

-było tanie drewno kominkowe

-był tani ekogroszek

itd ...

jak Polak chce taniej to za jakis czas go po portfelu zeby nie było za dobrze .

 

Co do gazu tez nie jest tak pieknie ,ma byc ekologicznie wiec tylko piece kondensacyjne zostana ,

a tam juz jest troche elektroniki ,wymaga przegladów ,kalibracji -koszty.

Wiec na starcie wydajemy na piec ok 4tys i co rok niezbedny servis ,

Bo stare piece gazowe z otwarta komorą i zamknieta przy wymianie pieca gazowego

nie beda mogły byc montowane z tego co wiem.

A tak bywając u tych co maja gazowe piece wypominaja że ja sie kurze ,nosze węgiel a oni maja czysto,

tylko w wiekszości domów zimno jak w przysłowiowej psiarni,

pytam dlaczego tak chlodno - A wiesz ile gaz kosztuje ? odpowiadaja...

 

 

Polska weglem stoi ,i ja sie osobiście ciesze że jest MPM i inne piece które sie ciągle rozwijaja ,

ulepszają by tez palić czysto ekologicznie różne paliwa jak węgiel,drzewo,itp,a przy tym nie jestem skazany

na "jedynie słuszne paliwo ekogroszek" itp.

Jak dla mnie MPM DS to słuszny kierunek by sie nie uzaleznić ,układ dolne spalanie i palnik ceramiczny+bufor

to przyszłosciowe rozwiazanie wg mnie .

Na pewno jeszcze sie duzo zmieni ,palnik bedzie ewoluował ,koledzy z forum będą kombinować i ja też,

producent też obserwuje i wyciaga wnioski,zmienia ,ulepsza-to sie chwali .

Edytowane przez brodekb
Opublikowano

Witam!

 

Jeśli już tak piszemy o tych wszystkich co raz to nowszych wynalazkach dotyczących ogrzewania to moje pytanie brzmi... czy jest zasadne zastosowanie do zaworu 4d siłownika, sterownika oraz regulatora pokojowego w instalacji bez bufora?

Opublikowano

.... piec ceramiczny,kanałowy zamiast kominka...

 

Prosiłbym o podanie pełnej nazwy tego ... urządzenia. Chętnie poszukam coś na ten temat.

 

Spora ilość forumowiczów, nawet tych mających na koncie kilkaset postów, pisze tutaj o piecach, a tymczasem wszystko co ma płaszcz wodny, to kocioł. Stąd nazwa pomieszczenia, kotłownia, a nie piecownia. Więc to może nie do końca chodzi o piec ceramiczny, kanałowy ?

Opublikowano

Piec ceramiczny kanałowy ,może to chodzi o stary dobry piec kaflowy ? :-)

Czyli taka mała szafa z cegieł szamotowych obudowana ładnie kaflami,wychowałem sie na tym ;-)

Były takie tzw przez sciane ,czyli paliło sie na korytarzu ,piec przechodził przez sciane

i cały wystawał w pomieszczeniu które miał ogrzewać.

Nawet były piece kaflowe DS jak zdj ponizej ,tak że Dolne Spalanie to nie nowy wynalazek :

 

post-65608-0-32821600-1482952379_thumb.jpg

Opublikowano

Piec ceramiczny,Contraflow,Kuzniecowa, kanałowe,komorowe jak zwał tak zwał,chodzi o akumulację ciepła w masie ceramicznej.

Kocioł mpm to jaskółka na nieboskłonie,może inni producenci dołączą do panteonu ;)

do szczescia brakuje nam tylko unormowania przepisów dot. sprzedaży węgla, wiecej autoryzowanych składów,walka z fałszowaniem węgla ,zakaz sprzedaży śmieci węglowych, żeby było normalnie,a nie było jak było/jest ;)

Opublikowano

Koledzy nie każdy kupował ten kocioł z myślą, że bedzie montowac bufor, w wielu kotłowniach nie ma na to miejsca a mniej doświadczeni palacze nawet nie wiedzą, że istnieje taka możliwość, postarajmy się doradzić zwykłym użytkownikom, którzy mają w kotłowni tylko piec jak go właściwie ustawic do jak najbardziej efektywnego spalania 1.drewna oraz 2.węgla. kiedy i jak podać powietrze wtorne oraz przez zasyp, jak ustawić blaszkę za klapką miarkownika ciągu. Oczywiście przy założeniu, że mamy odpowiedni ciąg kominowy. Chodzi o wstępne podstawowe ustawienie kotła, a wiadomo,że z czasem każdy będzie udoskonalać swoją technikę palenia. Sam będę wdzięczny za wszelkie sugestie, ponieważ mój mpm niebawem bedzie montowany (bez bufora i innych ulepszeń). Czy ktos montują kocioł pochylił go w strone czopucha w celu zminimalizowania problemu smoły zaklejającej drzwiczki, czy takie pochylenie faktycznie pomoże i ile mm ewentualnie podłożyć pod przednie nóżki?

Hejka. 

Wszystko o co pytasz było juz napisane.  Aczkolwiek rozumiem że czytanie tylu stron, jest czasochłonne ;) Przydało by się jakieś usystematyzowanie wątku. 

 Ustawienia, które najlepiej wypadały na badaniach atestacyjnych kotła w instytucie. Trzeba jednak pamiętać że każdy opał jest inny i drobne zmiany czasami sa wskazane. 

Na drzwiczkach popielnika od wewnątrz masz regulacje, ustaw ją w środkowej pozycji. (przysłoń o połowę)

Powietrze wtórne podajemy tylko z jednej strony i przy rozpalaniu uchylenie powinno być na 22-25mm.

Jak już się rozpali, piec ustabilizuje szczelinę Pw dobrze jest zmniejszyć na ok 17mm. 

To są ustawienia na których kociołek miał najlepsze spalanie, podczas badań w instytucie. 

 

Podawanie powietrza na zasyp stosuje się bardziej przy paleniu drewnem, lub mokrym węglem.

 

Odnośnie smoły, nie każdy ma z nią problem, w szczególności osoby z górnym zasypem i suchym opałem :) ( jesli chodzi o zaklejone drzwiczki :/ )

Skłaniam się też do tezy że za problemy smołowania odpowiada tylko i wyłącznie niewłaściwy lub zbyt mokry opał. 

Sam na tą chwilę zrezygnowałem z palenia samym drewnem (suszone od wiosny) Zostawię je na przyszły sezon.

Paląc samym drewnem komora załadowcza była dość mocno zasmołowana, niestety wynika to z dość sporej wilgotności mojego drewna.

Widząc co się dzieje,zamontowałem blachę zmniejszającą ilość palącego się opału i wygrzebałem z zakątków mojej kotłowni zeszłoroczny węgiel. 

Komora załadunkowa przeschła już po pierwszym paleniu :)

Przejechałem po okolicznych składach, zakupiłem parę worków z opałem i własnie jestem na etapie wyboru tego naj, naj. Niech się suszy :)

Pozdrawiam Grzegorz 

Opublikowano

Palę tylko węglem (orzech II Wesoła) suchy, workowany. Ze smołą nie mam problemu. Jest jej niewielka ilość na ściankach komory zasypowej ale gdy na ruszcie jest tylko żar, spływa i spala się. Z kotła jestem bardzo zadowolony.  Palę ciągle. Na dobę spalam jakieś 18kg temp na zewnątrz 0-5*C w domu 21-22* w pokojach, łazienka 24*

Opublikowano (edytowane)

Panowie w związku, iż ciągle narzekacie na smołę w komorze załadowczej MPMA proponuję aby każdy kto ma z tym problem wstawił zdjęcie przedstawiające wygląd jego komory. U mnie jest ona cała czarna grubości warstwy farby olejnej na ścianie co kompletnie w niczym kotłowi w pracy nie przeszkadza, mi też poza przypadkowym ubrudzeniem rąk jak układam drewno. Palę tylko mokrym tegorocznym bukiem, +-28% procent wilgoci wg wilgotnościomierza. Od końca września do dzisiaj spaliłem może 3/4 przyczepy tj jakieś 3,5 metra przestrzennego, drewno ułożone pod chmurką przed domem bo nie miałem gdzie ułożyć więc wiem ile idzie. Palę codziennie przeważnie 2 pełne zasypy, a czasami jak nie wygaszam to 3. Rozpalam ok 16 i o 22 uzupełniam na pełny zasyp, rano bułor 1000L jest -+70-80 st zależy jak się paliło bo czsami się przywiesi, czasami przykisi itp. Jak wracam z pracy o 15:30 to jest na styk akurat bufor dochodzi do końca.Dom z projektu 660m3 mieszkalne 140m2, kocioł non stop na 70-80st z buforem.Fotki komory kotła jutro z rana.

Edytowane przez wojtl
Opublikowano

chciałem zapytać tylko o poradę,  tym piecem nie będe tylko palil ja ale też i moja żona.  według strony ciepło właściwe wyszło mi że bede potrzebował 15 kw  jak któryś z kolegów napisał przy mrozie -20 stopni. będe śledził z ten wątek z ciekawości bo widzę chłopaki że macie ogrom wiedzy. Tylko powiedzcie mi jedną rzecz  czemu Ci co montują instalacje , i projektaci zawyżają tak moce, bo według projektu na ogrzanie mojego domu bede potrzebował 21 kw!! Czytając to forum uzywanie maks mpm 12-14 kw.

 

Myśle dom ocieplić styropianem o grubośći 16 cm także myślę że to nie będzie mało , tylko ze pod domem jest piwnica. strop też jest ocieplony grubością 16 cm.

 

 To będzie moj pierwszy taki piec w nowym roku:D wcześniej palilo się  w domu w piecu kaflowym bo w domu ogrzewało się gazem.

Opublikowano

Witam Kolegów.

Przymierzam się do kupna tego cuda (mpm-a) 8-10 i 

 

wybrać boczny czy górny zasyp,

czy komin 14x14 12metr. wystaczy do prawidłowej pracy,

czy ew. bez ceramiki da się sprawnie z niego korzystać, :huh:

Opublikowano (edytowane)

Boczny to tylko węgiel. Górny to węgiel i drewno. Nie to, że do bocznego nie wrzuci się drewna, ale to jakiś idiotyzm. Drewna do DS się  nie wrzuca jak węgiel tylko układa, dlatego musi być górny zasyp. To nie konstrukcja kotła zgazowującego drewno.  

Edytowane przez emigrant
Opublikowano (edytowane)

Witam!

 

Jeśli już tak piszemy o tych wszystkich co raz to nowszych wynalazkach dotyczących ogrzewania to moje pytanie brzmi... czy jest zasadne zastosowanie do zaworu 4d siłownika, sterownika oraz regulatora pokojowego w instalacji bez bufora?

 

 

Jak najbardziej. Sam to zamontowałem i jesstem bardzo zadowolony z efektu. W domu nie mam termostatów. Zestaw to zawór helwita 2" + siłownik, sterownik tech st 431n + regulator pokojowy dwustanowy bezprzewodowy st 292. Po dodaniu regulatora nawet temperatura powrotu skorzystała a spalanie spadło. Po prostu po dogrzaniu domu do 23* sterownik obniża temperaturę na wyjściu o 10*. Na kotle trzymam 70*. Oczywiście do tego ustawiona pogodówka. Przy normalnym grzaniu trzyma powrót około 52-55 * po obniżeniu temperatura powrotu rośnie dokładnie o te 10*. Palę drewnem bez wygaszania, kociołek mpm 21kw. Komfort cieplny w domu zwiększył się diametralnie. Stała temperatura + możliwość obniżenia jej na noc. Zastanawiam się tylko czy regulator z RS nie byłby lepszy choć i ten spełnia swoją rolę.  

Edytowane przez Maniek142
Opublikowano

Panowie w związku, iż ciągle narzekacie na smołę w komorze załadowczej MPMA proponuję aby każdy kto ma z tym problem wstawił zdjęcie przedstawiające wygląd jego komory. U mnie jest ona cała czarna grubości warstwy farby olejnej na ścianie co kompletnie w niczym kotłowi w pracy nie przeszkadza, mi też poza przypadkowym ubrudzeniem rąk jak układam drewno. Palę tylko mokrym tegorocznym bukiem, +-28% procent wilgoci wg wilgotnościomierza. Od końca września do dzisiaj spaliłem może 3/4 przyczepy tj jakieś 3,5 metra przestrzennego, drewno ułożone pod chmurką przed domem bo nie miałem gdzie ułożyć więc wiem ile idzie. Palę codziennie przeważnie 2 pełne zasypy, a czasami jak nie wygaszam to 3. Rozpalam ok 16 i o 22 uzupełniam na pełny zasyp, rano bułor 1000L jest -+70-80 st zależy jak się paliło bo czsami się przywiesi, czasami przykisi itp. Jak wracam z pracy o 15:30 to jest na styk akurat bufor dochodzi do końca.Dom z projektu 660m3 mieszkalne 140m2, kocioł non stop na 70-80st z buforem.Fotki komory kotła jutro z rana.

Trochę mi ta ilość spalanego drewna nie pasuje. 3.5 mp to 3500l : 90 dni =39 l. Piszesz , że 2 -3 zasypy na dzień to by wychodziło, że komorę masz 16 -19l a jaką masz ?. No u mnie przy podobnej pow. spalam 2 x więcej.

Opublikowano

Przyczepa to około 3,5m3 każdy metr to około 1000kg czy mam 3500kg teraz te 3500/90dni to daje około 40kg/dzień co mi sie zgadza bo ważyłem wsadz i wchodzi ok 20-25kg. Jeszcze jest opcja, że dostalem wiecej drewna bo sprzedawał mi znajomy.

Opublikowano

3.5 m3 to jest 5.4 mp i teraz jest dokładniej ale to i tak mało. Ja spaliłem ok 7 mp przy nie ocieplonej chacie. Na przyczepę ciągnikową wchodzi ok 8 mp.

Opublikowano (edytowane)

Ja kupiłem u leśniczego 5MP ze stosu jesiona i na przyczepę z podwyższonymi burtami ledwo zmieściłem nie ma szans załadować 8MP na przyczepę. Moja komorapost-68442-0-83393400-1483003863_thumb.jpg

Edytowane przez wojtl

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.