Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Setlans Selvan 11 kW - zalety, wady, spostrzeżenia


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
10 godzin temu, pawlopawlo napisał(a):

Dobrze widzę że klapka jest wstawiona tylko w kolnierzu drzwiczek ?Bo na wysokości komory spalania chyba nie

tak, tylko w kołnierzu górnych drzwiczek, by był dalej kołnierz bo przecież drzwiczki muszą być szczelne, to po wycięciu kawałka kołnierza o szerokości 21 cm i na głebokość ok 5 mm przed ścianką pieca, na brzegu dospawany jest pasek blachy o szerokości 2 cm. Klapka jest obrotowa na tym pręcie który widać, od przodu opiera się na ściance kanału - jest tak docięty, że uwzględnia grubość klapki - wtedy bez otwierania drzwiczek wiem, żę została zamknieta. Można zamiast klapki położyć kawałek blachy ale grubszej przynajmniej 3=4 mm by nie wyginała się jak się rozgrzeje  taki  rozmiar 23 cm x 10 przynajmniej, górą dospawać do niej uszko by dała się przesuwać pogrzebaczem i wyjąc na czas czyszczenia pieca - wtedy sadza sypie się do komory i łatwiejsze czyszczenie,       

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano

No spoko,już będę miał zajęcie.

No spoko,już będę miał zajęcie.

A powiedz jeszcze czy ta blachę co jest między kołnierzami,ta przykręcana na dwa wkręty,zostawiłeś czy zaspawales, na wychodzi gdzieś tam dym?

Opublikowano

@SalemTa Twoja modyfikacja całkowicie wyeliminowała dymienie przy otwarciu drzwiczek zasypowych, czy tylko częściowo? Gdzie podajesz powietrze pierwotne? Przez drzwiczki zasypowe, czy popielnik?

Opublikowano

Odpowiedzi na pytania Emigrant i Pawlopawlo

blachę która była na dwóch wkretach pomiedzy kołnierzami drzwiczek wyczystnych i zasypowych  całkowicie wyrzuciłem gdyż tak jest ten zrobiony kanał a pod blaszką była wełna  izolująca, teraz nie ma tam dla niej miejsca, dym nie może się tam wydostawać bo wszystkie boki kanału są szczelnie ze sobą i do korpusu kotła spawane ( ten przedni długi i 2 mniejsze boczne)      

dymienie praktycznie nie występuje jeżeli przed otwarciem drzwiczek zasypowych otwieram klapkę tego zrobionego kanału  i otwieram krótki obieg spalin ten z boku na pozycji O otwarty.

powietrze pierwotne jest podawane przez popielnik większe uchylenie  i minimalne ok. 5 mm w drzwiczkach zasypowych - to jeszcze testuję jak się lepiej pali, gdyż widzę iż zalezy to od rodzju drewna,

przy rozpalaniu - uchylam tylko drzwiczki dolne, dopiero jak się mocnej rozpali przymykam i wtedy regulacja jak wyżej.   

 

Opublikowano

Seltlan 15

jako uzytkownik tego pieca od 3 tygodni przeczytałem wszystkie te opisy rozpalania w tym kotle i próby usprawniania tego procesu, sprawdzałem je u siebie i dlatego dałem sobie spokój z szukaniem nowych. Dokonałem modyfikacji pieca, które rozwiązuja wiele problemów.

rozpalanie - wstwienie kanału oddymiającego z przodu pieca pomiędzy komorą załadowczą i dymową, kanał zamykany klapka a może być i kawałkiem grubszej blachy, piec nie dymi przy rozpalaniu i podkładaniu do niego, na czas podkładania ustawiam krótki obieg spalin na pozycji O,

palenie- w czasie rozpalania zauważyłem, że kiedy dolne drzwiczki są otwarte proces ten zachodzi szybciej i efektywniej gdyż dostarczane jest więcej powietrza. Otwarcie tylko szyberka dolnego nie daje tego efektu. Ponadto piec ma tendencje do wypalania drewna przy dyszy i palenie zatrzymuje się co wymaga dodatkowej interwencji.( Montowanie tam blachy czy jakiejś tarczy od flexa, jak czytałem w jednej z wypowiedzi, nie przynosi zadowalających efektów) By poprawić dotlenienie paleniska zrobiłem dodatkowy drugi wlot powietrza w dolnych drzwiczkach na poziomie paleniska ( wykrzystałem  szyberek ze starego pieca ale można też wykorzystać ten w drzwiczkach paleniskowych gdyż moim zdaniem jest on zupelnie niepotrzebny, byłbym go wykorzystał ale nie widziałem, że nie jest dospawany tylko przykręcony )

Ten dodatkowy wlot powietrza sprawia, że pali się równomiernie, płomień nie ucieka, można go dokładniej wyregulować. 

Odezwał się do mnie serwis setlansa po zamieszczeniu opinii o piecu na ich stronie. Chcieli do mnie przyjechać by mi pomóc aby usunąć kłopoty z rozpalaniem pieca.   Wypytali mnie dokładnie o zakresie modyfikacji i przyznali mi rację. Nie wprowadzą jednak tej modyfikacji gdyż wymaga to nowego procesy certyfikacji. Ponoć instalatorzy zmieniąją dysze na wieksze co częśćiowo likwiduje te problemy z rozpalaniem i paleniem. 

 

Jeżeli ktoś ma piec w okresie gwarancji, to ta modyfikacja nie powoduje jej utraty gdyż gwarancja jest tylko na szczelność płaszcza wodnego a ten nie została naruszony - takie stanowisko przekazał mi serwis)

zamieszczam zdjęcia: 1 i 2 - moment rozpalania - tektura i drewno gałęziowe, kanał na konie otwarty, kanał powietrza wtórnego ten u dołu z tyłu zamknięty, widać jak uchodzi dym do kanału dymowego a nie do kotłowni. Kiedy rozpali się już dobrze zmykam klapkę i  przełączam piec na normalną pracę. Na czas załadunku jak się rozpali otwieram krótki obieg spalin, kanał powietrza wtórnego może być już wtedy normalnie otwarty.

Może to wszystko nie wygląda pięknie (nie jestem śłusarzem) ale moje kłopoty z piecem rozwiązało.      

IMG_4456.JPG

IMG_4458.JPG

IMG_4459.JPG

  • Lubię to 1
Opublikowano

Spróbuj poeksperymentować dodadkowo z puszczaniem PP przez zasyp, to przynosi jeszcze lepsze efekty w przypadku spalania drewna. Warunek jest jeden, drewno w komorze zasypowej nie może dziko się rozpalić, ma się tylko tlić.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

 a czy da się w tym kotle palić drewnem ułożonym prostopadle do drzwiczek załadunkowych? Chodzi mi o to, że wtedy można ciąć metrówki drewna na trzy części. W przeciwnym wypadku trzeba dzielić na cztery.

Opublikowano

Witam. Czytałem wątek zanim zakupiłem piec. Padło na selvan 21kW, sterownik dk unister duo, wentylator wyciągowy oraz bufor kamen zb800. Palenie w tym kotle z wentylatorem wyciągowym to bajka. Wiadomo, były to dodatkowe koszty, ale myślę że warte wygody. Bufor grzeję do 85stopni. Dziękuję za wszystkie sugestie które mogłem przeczytać w tym wątku. Pozdrawiam Damian.

Opublikowano

Ja ukladam drewno tylko wzdluz i nie widze problemu z paleniem.W poprzek trzeba ciac na krotsze kawalki wiec pracy przy szykowaniu opału jest wiecej,po co sobie utrudniac sobie zycie.

Salem a nie myslales zrobic tak jak ktos na poczatku tego watku proponował;zeby wyciac przez cała szerokosc rusztu szczeline przy drzwiczkach od popielnika?Wtedy nie trzeba byloby wspawywac dodatkowych drzwiczek

Opublikowano
3 godziny temu, DamBag napisał(a):

 zakupiłem wentylator wyciągowy

mógłbyś napisać co to za wentylator (symbol, gdzie go kupiłeś), bo z tego co mi wiadomo to Setlans raczej nie ma dedykowanych wentylatorów i trzeba kombinować. A szkoda bo z poprzednich postów wynika, iż jest to element który mocno się przydaje do prawidłowej pracy. Wybacz też moje drugie pytanie: czy nie jesteś czasem pracownikiem firmy Setlans?

Opublikowano (edytowane)
W dniu 27.11.2022 o 19:38, carol2000 napisał(a):

mógłbyś napisać co to za wentylator (symbol, gdzie go kupiłeś), bo z tego co mi wiadomo to Setlans raczej nie ma dedykowanych wentylatorów i trzeba kombinować. A szkoda bo z poprzednich postów wynika, iż jest to element który mocno się przydaje do prawidłowej pracy. Wybacz też moje drugie pytanie: czy nie jesteś czasem pracownikiem firmy Setlans?

Kupowałem dokładnie ten https://www.fuego.pl/wentylator-wyciagowy-mpm.html?hash=e47cca73a042ba319b640a0005094ac8&gclid=Cj0KCQiAsoycBhC6ARIsAPPbeLvHy1l3QtTe9q_xwezY-2XMx1A2chFwBN5thcAtvhFirIAkZimlv0UaAiViEALw_wcB . A czy setlans ma dedykowany to nie wiem, nie interesowałem się tym.

Jeśli chodzi o drugie pytanie, to nie, nie jestem. Chciałem kupić piec kamen wds, ale nie mieli go na stanie, dlatego padło na selvan.

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano
16 godzin temu, pawlopawlo napisał(a):

Ja ukladam drewno tylko wzdluz i nie widze problemu z paleniem.W poprzek trzeba ciac na krotsze kawalki wiec pracy przy szykowaniu opału jest wiecej,po co sobie utrudniac sobie zycie.

Salem a nie myslales zrobic tak jak ktos na poczatku tego watku proponował;zeby wyciac przez cała szerokosc rusztu szczeline przy drzwiczkach od popielnika?Wtedy nie trzeba byloby wspawywac dodatkowych drzwiczek

też  mam drewno raczej dłuzsze i układam wzdłuznie.

Próbowałem bez drzwiczek, zrobiłem nawet tę szczeline i dodatkowo otwory wiertłem 10 mm ale bez efektu, strumień powietrza omija je, (zrobiłem próbe z drobnym popiołem ) dlatego zdecydowałem się na dodatkowe drzwiczki - może to być też zasuwany szyber bo o nim myślałem pierwotnie ale były drzwiczki przy starym piecu którego jeszcze nie zdązyłem wywieżć na złom. Te dodatkowe drzwiczki się sprawdzaja, można regulować spalanie 

Opublikowano

Ja spróbuję zablokować powietrze żeby nie szło przez popielnik pod rusztem tylko nad nim.W wolnej chwili wytne na wymiar blachę i wstawię w otwór od popielnika.To drewno co leży przy drzwiczkach powinno się lepiej spalać.A potem wezmę się za kanał  oddymiajacy.

Opublikowano

Zrobcie jak w mpmach.Silna blache,lub cienki szamot zakrywajacy czesc rusztu przed palnikom z wycieta sczelinke przy palniku.

Opublikowano

Komora w MPM jest krótsza jak w Selvanie więc tam drewno wypala do końca.Tutaj jakby włożył blachę zmniejszającą to też będzie bliżej palnika i też się wypali.

Opublikowano
23 godziny temu, Salem napisał(a):

Seltlan 15

jako uzytkownik tego pieca od 3 tygodni przeczytałem wszystkie te opisy rozpalania w tym kotle i próby usprawniania tego procesu, sprawdzałem je u siebie i dlatego dałem sobie spokój z szukaniem nowych. Dokonałem modyfikacji pieca, które rozwiązuja wiele problemów.

rozpalanie - wstwienie kanału oddymiającego z przodu pieca pomiędzy komorą załadowczą i dymową, kanał zamykany klapka a może być i kawałkiem grubszej blachy, piec nie dymi przy rozpalaniu i podkładaniu do niego, na czas podkładania ustawiam krótki obieg spalin na pozycji O,

palenie- w czasie rozpalania zauważyłem, że kiedy dolne drzwiczki są otwarte proces ten zachodzi szybciej i efektywniej gdyż dostarczane jest więcej powietrza. Otwarcie tylko szyberka dolnego nie daje tego efektu. Ponadto piec ma tendencje do wypalania drewna przy dyszy i palenie zatrzymuje się co wymaga dodatkowej interwencji.( Montowanie tam blachy czy jakiejś tarczy od flexa, jak czytałem w jednej z wypowiedzi, nie przynosi zadowalających efektów) By poprawić dotlenienie paleniska zrobiłem dodatkowy drugi wlot powietrza w dolnych drzwiczkach na poziomie paleniska ( wykrzystałem  szyberek ze starego pieca ale można też wykorzystać ten w drzwiczkach paleniskowych gdyż moim zdaniem jest on zupelnie niepotrzebny, byłbym go wykorzystał ale nie widziałem, że nie jest dospawany tylko przykręcony )

Ten dodatkowy wlot powietrza sprawia, że pali się równomiernie, płomień nie ucieka, można go dokładniej wyregulować. 

Odezwał się do mnie serwis setlansa po zamieszczeniu opinii o piecu na ich stronie. Chcieli do mnie przyjechać by mi pomóc aby usunąć kłopoty z rozpalaniem pieca.   Wypytali mnie dokładnie o zakresie modyfikacji i przyznali mi rację. Nie wprowadzą jednak tej modyfikacji gdyż wymaga to nowego procesy certyfikacji. Ponoć instalatorzy zmieniąją dysze na wieksze co częśćiowo likwiduje te problemy z rozpalaniem i paleniem. 

 

Jeżeli ktoś ma piec w okresie gwarancji, to ta modyfikacja nie powoduje jej utraty gdyż gwarancja jest tylko na szczelność płaszcza wodnego a ten nie została naruszony - takie stanowisko przekazał mi serwis)

zamieszczam zdjęcia: 1 i 2 - moment rozpalania - tektura i drewno gałęziowe, kanał na konie otwarty, kanał powietrza wtórnego ten u dołu z tyłu zamknięty, widać jak uchodzi dym do kanału dymowego a nie do kotłowni. Kiedy rozpali się już dobrze zmykam klapkę i  przełączam piec na normalną pracę. Na czas załadunku jak się rozpali otwieram krótki obieg spalin, kanał powietrza wtórnego może być już wtedy normalnie otwarty.

Może to wszystko nie wygląda pięknie (nie jestem śłusarzem) ale moje kłopoty z piecem rozwiązało.      

IMG_4456.JPG

IMG_4458.JPG

IMG_4459.JPG

Problemem może być tylko szczelność tej klapki i uciekanie gazów podczas spalania i straty ale pewnie masz tego świadomość i zrobiłeś to super szczelnie

Opublikowano

@maronka Większym problemem jak widać na zdjęciach może być szklista sadza w wymienniku. Krótki obieg spalin powinien omijać wymiennik. 

Przy dokładaniu na rozgrzanym kotle i palenisku te spaliny co mają iść przez klapkę będą się zapalać po dodaniu im powietrza przez drzwiczki zasypowe w czasie załadunku ( może być nie wesoło, ale może lepiej wypali się ta sadza w wymienniku). 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Ale 21 kw ma fabrycznie zrobione oddymianie na tej samej zasadzie,tam też klapka jest pod wymiennikiem i nic się chyba nie zapala 

Opublikowano

Przecież @Salemzrobił identycznie jak to jest w modelu 21 kW. Fabrycznie jedynie ładniej, estetycznie zrobione i może bardziej precyzyjnie. Wątpię, że producent zrobił oddymianie przez płaszcz wodny. 

Opublikowano
3 godziny temu, pawlopawlo napisał(a):

,tam też klapka jest pod wymiennikiem i nic się chyba nie zapala 

To "chyba" należało by sprawdzić na rozgrzanym kotle z zawartością ok połowy lub 2/3 załadowanej komory próbując doładować komorę do pełna. Wtedy będzie widać o co mi chodzi.

Opublikowano (edytowane)

Ale smoła na wymiennikach. Kiedyś trochę paliłem drewnem w moim kopciuchu i nigdy nie miałem czegoś takiego, a ten Selvan jest przecież dedykowany do spalania tego paliwa.

Edytowane przez h3nio
Opublikowano

Początek rzezbienia;zespawalem ramkę,w środku będzie klapka do otwierania/zamykania.Ramka wchodzi ładnie na mały ścisk  między kołnierze komór,nie będę jej na razie tam wspawywal tylko wcisne,ewentualnie uszczelnie silikonem wysokotemperaturowym.

IMG_20221129_173053_102.jpg

IMG_20221129_173049_881.jpg

Opublikowano

Pawlo ale chyba wystarczy aby ramka miała tylko 3 ścianki (front oraz lewą i prawą strone) czwartą ścianką jest ścianka pieca ukryta pod tą blaszką przykręconą na śrubki. Niby różnica niewielka ale zawsze masz większy otwór o grubość czwartej ścianki.

Opublikowano

klapka jest szczelna, dodatkowo uszczelniona bo przykładam z góry kawałkiem blachy 6 mm,

Przy otwarciu komory załadowczej nic się nie dzieje, nie ma żadnego wybuchu gazów i nie ma dymienia.

szklista sadza wypala się kiedy wejdzie się na wyższy poziom temperatury, ja grzeję w okolicach 60 stopni, nie ma wielkich mrozów i palę osiką i wierzbą.

Wpuszczanie powietrza przez drzwiczki załadowcze nic nie daje bo próbowałem. Najlepsza regulacja poprzez te 2 dolne szyberki - na górze rusztu i pod ruszt.

Pawlopawlo - jeżeli zrobisz klapkę w środku tej ramki to będziesz miał chyba problem z jej szczelnością, jak będzie dopasowana to kiedy blacha jak się rozgrzeje to zablokuje się w środku ( rozszerzalość metalu), dodatkowo będzie problem z obrotem bo chyba nie będzie z milimetrowej blachy. W czasie eksploatacji będzie tam nagar i będzie trudno to czyścić - to moje wnioski już z eksploatacji . Najlepsza opcja to chyba jednak górne zamykanie - łatwy dostęp i łatwo się czyści.

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.