Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Setlans Selvan 11 kW - zalety, wady, spostrzeżenia


emigrant

Rekomendowane odpowiedzi

Ja to w ogóle olałem sprawę i wywaliłem nawet tą siatkę przed pompką,instalacja  już śmiga na niektórych rurach i grzejnikach 40lat a na pompie i grzejnikach aluminiowych wymienionych po żeliwnych 25 lat,wyrównawczy nowy 18lat  

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tym razem sprawy nie oleję, bo wiem, że to źle się skończy jak nie przeczyszczę instalacji z tej czarnej wody i pływających cząstek stałych metalicznych. Będzie zamontowany separator zanieczyszczeń Fernoxa TF1 na powrocie z grzejników zaraz przed zaworem 4D. Niech sobie się filtruje wszystko. W niczym to nie przeszkadza a jedynie pomoże. Do tego Fernox Protector+ Filter Fluid F9( https://fernox.com.pl/product/protector-filter-fluid-f9-500ml/ )

Inastalcję przeczyszczę sam. Te systemowe rozwiązania płuczące instalacją są dobre, ale usługa drogo kosztuje. Szkoda kasy. Zdemontuję wszystkie grzejniki i myjką ciśnieniową przepłuczę każdy grzejnik. Przy okazji myjką ciśnieniową można umyć dokładnie grzejnik aluminiowy z kurzu i tego też przypalonego. W domu nie da się tego zrobić - dużo zakamarków i bardzo utrudniony dostęp, żeby taki grzejnik poczyścić. Tak już robiłem kiedyś jak trzeba było zdemontować grzejnik do malowania ścian. To co zostanie w rurkach wyłapie TF1. Tyle wystarczy. 

Edytowane przez emigrant
  • Lubię to 1
  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak TF1 nie może być na powrocie jak pompka obiegowa jest na zasilaniu. Pompka determinuje, gdzie ma być separator zanieczyszczeń. Pewnie chodzi o to, że blisko pompy jest największy/najszybszy przepływ wody i wtedy najefektywnej działa separator zanieczyszczeń. Pompka na zasilaniu i TF1 na powrocie to pewnie na powrocie ledwo co woda płynie i będzie brak efektywności TF1. W każdym razie tak mi sie wydaje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.06.2022 o 23:16, emigrant napisał:

Ja tym razem sprawy nie oleję, bo wiem, że to źle się skończy jak nie przeczyszczę instalacji z tej czarnej wody i pływających cząstek stałych metalicznych.

Ta czarna woda(tzw. szlam) z elementami stałymi to magnetyt. Efekty dolewania co chwilę świeżej, napwietrzonej wody. Tak było niestety jak trzeba było ratować się z Kostrzewą do wiosny. Do tego jak kapało z płaszcza wodnego w komorze zasypowej, gdzie grubość blachy była jak puszka to dalej paliłem i dolewałem wodę. Jakieś 30 litrów na dobę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ten filtr w zamkniętej instalacji kotła gazowego na powrocie, pompa jest na zasilaniu, na początku wybrał tego magnetytu sporą kupkę, wszystko było czarne, ale ja nie czyściłem swoich żeliwnych żeberek, wczoraj sprawdzałem co z niego leci po sezonie, po jakichś 3 litrach woda zaczęła płynąć czysta, więc zakończyłem płukanie filtra.

O jego lokalizacji decydował instalator, czy dobrze wybrał miejsce muszę go zapytać przy przeglądzie, u mnie jeszcze nie wlane te 500ml inhibitora bo stwierdził, że to sporo za mało, ale ile powinno być nie określił, czyli mam już dwa pytania.

Woda była wlewana przez agregat uzdatniający i później w sezonie wlałem już tylko  jakieś pojedyncze litry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

F1, czy F9 jest na 130 litrów wody w instalacji. To można sobie policzyć ile trzeba wlać. Musi być odpowiednie stężenie. Może go być trochę więcej, ale nie mniej. BTW, dobrze masz, że separator zanieczyszczeń masz na powrocie. Tutaj jest istotne chronienie wymiennika kotła gazowego, gdzie wszystko jest jest wąskie i małe. Tutaj nie ma innej opcji jak filtr na powrocie. W przypadku kotła zasypowego nie ma co tu jego chronić. Za to należy chronić instalację, żeby ze stalowego kotła który i tak z czasem gnije od środka rdza, czy inne elementy nie leciały na instalację. Sam kocioł może być śmietnikiem na różne rzeczy, który opadną na dno. Czy filtr będzie na zasilaniu, czy na powrocie nie ma to znaczenia. Za to ma znaczenie, gdzie jest pompka, bo tylko blisko niej takie filtry działają najbardziej efektywnie. W filtrze robi się ruch wirowy. Im większy tym lepiej. 

Poza tym po całym sezonie grzewczym taki separator, czy on jest na powrocie, czy na zasilaniu raczej wyczyści całą instalację. Magnes ma 9000 gausów, więc całkiem mocny magnes. Poza tym TF1 potrafi zbierać/gromadzić zanieczyszczenia niemetaliczne. 

Mnie póki co czeka demontaż w lipcu wszystkich grzejników i płukanie z tego czarnego gówna. Na dnie grzejnika to siedzi. Jak pompki działają to też lata w rurkach miedzianych. 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na 130 l, jest na opakowaniu, teraz się dopatrzyłem, czyli potrzebuję jeszcze jednej flaszki.

"Niedźwiedź" ma trochę większy wymiennik więc pewno więcej przetrwa, ale filtr niewątpliwie się przydał, i instalatora już nie ma o co pytać :). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Separator zanieczyszczeń to ważna rzecz. Niektórzy piszą, że to bajer niepotrzebny. Moim zdaniem potrzebny i nie jest żadnym bajerem/zabawką zbędną w instalacji. Także ważna sprawa to inhibitory nawet w układzie otwartym. Kiedyś wlewałem, ale olałem to. Woda zawsze była czysta, bez syfu, bo zdarzało się spuszczać z jakiś przyczyn. Warto lać inhibitory, szczególnie jak ktoś ma jak u mnie mix metali - miedź, stal węglowa, aluminium i stal kwasoodporna. Ważne też są separatory powietrza, ale one działają tylko w układzie zamkniętym, gdzie musi być trochę tego ciśnienia. W układzie otwartym nie będzie działać.  

@DuckJaki masz model TF1 i którą wersję inhibitora? Ja kupię Omegę( https://fernox.com.pl/product/tf1-omega-filter/ ) Niestety te plastikowe zwłaszcza Total i Compact to szmelc. Po czasie ludziom robią się spod oringu wycieki. Wyszedł nowy model Sigma( https://fernox.com.pl/product/tf1-sigma-filter/ ), który naprawia wady Totala i Compacta. On już jest spoko, ale mimo wszystko wolę mosiężny separator niż plastikowy. Ludzie chwalą Omegę, zero problemów. Nawet producent daje 25 lat gwarancji. Na Sigmę 10 lat a na Total i Compact chyba 5 lat. 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i dobra,panowie z serwisu przyjechali i wymienili ta nieszczesna klapke obiegu.Nie bylo zadnego problemu zeby zrobic to w ramach gwaracji.Okazało sie ze tylko ja mialem taki problem.Tak z ciekawostek to maja taki nawał roboty ze gdyby mogli to i sprzedawali by dziennie po 300 sztuk tych kotłów,wszystko co schodzi z linii to juz jest sprzedane a i tak trzeba kilka tygodni czekac.Najwiecej idzie 21kw i 15kw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.06.2022 o 23:11, emigrant napisał:

@DuckJaki masz model TF1 i którą wersję inhibitora?

W moim przypadku wszystkie elementy instalacji poza kotłem dobierał instalator, zamontował filtr Fernox TF1 Total Filter  z tworzywa, a inhibitor to Fernox Protector+ Filter Fluid, o jakości i trwałości filtra będę mógł coś powiedzieć za jakiś czas, póki co jest szczelny i wyłapuje co tam jeszcze w instalacji się plącze, dobrze, że w ogóle był, zapewne oprócz wymiennika ochronił też pompę. Oby wytrzymał 5 lat, bo tyle muszę trwać przy gazie, ze względu na dotację, 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@DuckNiestety, masz ten wadliwy model. I tak się ciesz, że trafiłeś na w miarę ogarniętego hydraulika, który zastosował separator zanieczyszczeń i inhibitor. Nawet dobrze dobrał inhibitor F9, bo F1 daje się tylko do idealnie czystych a w praktyce całkowicie nowych instalacji. W 99% ochrona kotła, czy instalacji kończy się na filtrze skośnym, który w ogóle nie odfiltruje magnetytu. Inhibitory to albo zło wcielone i niszczy instalację, albo niepotrzebne. Mądrości głupio-mądrych pseudohydraulików. 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed poprzednim sezonem najważniejsze było jedno, znaleźć w ogóle chętnego instalatora, nawet tak banalnie prosta instalacja jak moja nie przyciągała chętnych, być może generowała zbyt mały zarobek.

Ostatecznie powstała, a z jakich części to w tamtej chwili mniej mnie zastanawiało, mimo wszystko mam nadzieję, że te kilka lat w miarę bezawaryjnie popracuje.

O kolegach dobrze albo wcale, więc dobór filtra to jego zasługa ale inhibitor był w komplecie :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, można kupić TF1 z którym jest od razu inhibitor, zazwyczaj F9. Nie wiem, czy to tak fabrycznie, czy sprzedawcy tak sobie wymyślili. 

Ja tymczasem obliczam pojemność wodną wszystkich rurek Cu w mojej instalacji. Trochę jest zabawy. Nie będzie to dokładnie, ale dość blisko prawdy. Chciałbym wlać Fernoxa Protector+ Filter Fluid ani nie za mało ani nie za dużo. Grzejniki to prosta sprawa w przypadku aluminiowych Fondital które mam - żeberko 500 0,26 l, albo 350 0,21 l. Kocioł 57 l, płaszcz bojlera Chełchowskiego 42 l, naczynie wyrównawcze 30 l, grzejnik łazienkowy 3,4 l. Zostały rurki - na razie pi razy drzwi około 20 l w rurkach wody - 28,22,18,15.  

l/mb rury Cu:

15 - 0,133 l
18 - 0,201 l
22 - 0,314 l
28 - 0,531 l

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy likwidacji kotła zasypowego sprawdziłem, w miarę dokładnie, pojemność instalacji i wyszło mi blisko 250 litrów, przy okazji miałem wgląd w stan wody po 15 latach eksploatacji, pierwsze 50 litrów prawie kryształ a później to już tylko maras, , dlatego filtr miał co robić.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@DuckTo śmiało możesz lać 2 butelki. U mnie będzie poniżej 200 l, więc muszę trochę podejść obliczeniowo. Czemu od razu nie wlewałeś? Czekałeś, aż trochę oczyści się instalacja przez separator?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie mam do was pytanie techniczne ,czy wie ktoś z was jakie pojemności w litrach mają komory zasypowe w tych kotłach 11,15,21 kw i lub jakie wymiary komory,wysokość x głębokość x szerokość z góry dzięki za odpowiedź

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@maronka Dzwoń do serwisu i wszystkiego się dowiesz https://setlans.pl/kontakt/  W DTR nie ma informacji o jaką pytasz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten link jest dla mojego kompa niebezpieczny,jakbyś mógł podać nr telefonu byłbym wdzięczny a informacje które zdobędę tu opiszę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu wygasł im certyfikat ssl. Możesz wchodzić jako wyjątek. 

Serwis:
 570 980 009

Dział handlowy:
Łukasz –  : 511 457 324

W końcu policzyłem/oszacowałem jaką mam pojemność wodną całej instalacji CO, razem z rurkami Cu. Wyszło 181,38 litrów. Nawet nie spodziewałem się, że mam tyle wody w instalacji biorąc pod uwagę, że to tylko 10 grzejników aluminiowych i rurki miedziane. Dochodzi kocioł, płaszcz bojlera, naczynie wyrównawcze. W rurkach jest około 25 litrów wody a w reszcie kocioł+ płaszcz bojlera+naczynie wyrównawcze+ grzejniki jest 156,38 litrów wody. 

Edytowane przez emigrant
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, tak przy okazji zapytam. Przy układzie otwartym, pompce CO na zasilaniu odpowietrzniki na grzejnikach powinny być zawsze ręczne, czy może być automat pływakowy? Od nowości były pompontowane przez hydraulika te pływakowe 1 calowe. Nie wiem, czy to nie jest błąd? Jest okazja powymieniać. Niby przez odpowietrzniki automatyczne może być zasysane powietrze jak pompa chodzi na zbyt wysokich obrotach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, emigrant napisał:

Czemu od razu nie wlewałeś? Czekałeś, aż trochę oczyści się instalacja przez separator?

Instalator nie naciskał i tak wyszło, ale skoro jedna butelka już jest, dokupię drugą, sprawdziłem ile kosztuje i wychodzi, że nie są to tanie rzeczy :), wleję i niech zabezpiecza instalację. Gorzej niż jest zapewne nie będzie, bo póki co ponad 40 letnia instalacja, z obserwacji demontowanych elementów, ma się nie najgorzej. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Duck Ja zrobię tak samo. Najpierw niech z 2 tygodnie popracuje instalacja bez inhibitora 24/dobę - wypnę pompki ze sterownika i wepnę bezpośrednio do gniazda 230 V. W międzyczasie będę czyścić TF1 i dolewać wodę do naczynia wyrównaczego. Jak już wszystko się oczyści w TF1 to spuszczę całą wodę z instalacji, żeby najpierw wlać inhibitor bezpośrednio do kotła i podczas nalewania wody inhibitor się wymieszał i jednocześnie trafił do naczynia wyrównawczego. Jak tylko doleję inhibitora jak już będzie woda w instalacji to wymieszana woda z inhibitorem raczej nie trafi do naczynia wyrównawczego - tam nie ma obiegu wody. Statycznie czeka, żeby tylko uzupełniać niedobory/ubytki wody z jakiś przyczyn w instalacji.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie proces czyszczenia instalacji trwał zdecydowanie krócej, może kilkadziesiąt godzin i już napełniałem ją wodą na gotowo, niedawne płukanie filtra nie pokazało nic niepokojącego. Mnie pozostaje wlać inhibitor do filtra w sezonie , bo z uruchomieniem pompy nie jest prosto, musiałbym kupić dodatkową wtyczkę żeby zrobić sobie oddzielne zasilanie, ale koszt 130 zł mnie zniechęcił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, emigrant napisał:

Po prostu wygasł im certyfikat ssl. Możesz wchodzić jako wyjątek. 

Serwis:
 570 980 009

Dział handlowy:
Łukasz –  : 511 457 324

W końcu policzyłem/oszacowałem jaką mam pojemność wodną całej instalacji CO, razem z rurkami Cu. Wyszło 181,38 litrów. Nawet nie spodziewałem się, że mam tyle wody w instalacji biorąc pod uwagę, że to tylko 10 grzejników aluminiowych i rurki miedziane. Dochodzi kocioł, płaszcz bojlera, naczynie wyrównawcze. W rurkach jest około 25 litrów wody a w reszcie kocioł+ płaszcz bojlera+naczynie wyrównawcze+ grzejniki jest 156,38 litrów wody. 

Podaję wymiary 21kw bo ten 15 to maleństwo ,szer 335x głębokość 375x wysokość 526 = 66l ,nie jest źle= plus minus 3h palenia na drewnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurdę... co to Wilo odje.... Nie da się już kupić Yonosa Pico, gdzie można było ustawić stałą prędkość obrotową. W to miejsce dali odpowietrzanie pompki. Tak sobie myślałem, żeby wymienieć starego LFP co żre dużo prądu na Wilo Pico. A tu takie jaja. Aktualnie Wilo Yonos Pico nawet nie nadaje się do krótkiego obiegu kotłowego, gdzie powinna być stała prędkość obrotowa na najniższym biegu.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.