o6483256 Opublikowano 4 Listopada 2022 #76 Opublikowano 4 Listopada 2022 Jakiej sprawności oczekujesz od kotła na paliwo stałe? Zapotrzebowanie mam na max 5kW, a kocioł 10kW, bo mniejszych nie produkują. Średnioroczna sprawność to ok 56% (przy założeniu kaloryczności na 7kW/kg) Gdyby była zapalarka, to może to by miało jeszcze jakiś sens, jak w pelletowcach. Cytuj
sambor Opublikowano 4 Listopada 2022 #77 Opublikowano 4 Listopada 2022 2 godziny temu, mikus39 napisał(a): Ale wracając do mojej pompy to po obniżeniu krzywej nie uzyskuję 22st w domu. Należało by powiększyć grzejniki, tak o 50% lub więcej, wtedy będzie ciepło i oszczędnie. Cytuj
esselite Opublikowano 4 Listopada 2022 #78 Opublikowano 4 Listopada 2022 2 godziny temu, mikus39 napisał(a): Poprzestawiałem krzywą i teraz mam zimno. A nie o to chodziło Mam propozycję, wyjedźmy z PC Buderus z tego wątku do osobnego i ustalmy od nowa co chcemy osiągnąć i co było problemem. Z pierwszych screenów widziałem kilka wzrostów i spadków temp na dobę. Jeżeli to są załączenia PC, to wg mnie próbujemy poprawić coś, co działa dobrze. Jakieś punkty odniesienia też by się przydały, co do okresowego zużycia energii i parametrów budynku grzanego podłogówką. Jeżeli coś działa dobrze, to dalsze udoskonalanie tego będzie skórką za wyprawkę. Cytuj
mikus39 Opublikowano 4 Listopada 2022 #79 Opublikowano 4 Listopada 2022 (edytowane) 44 minuty temu, esselite napisał(a): Mam propozycję, wyjedźmy z PC Buderus z tego wątku do osobnego Zgadzam się. Wprowadziłem niepotrzebne zamieszanie. A pytanie brzmiało Czy taki wykres świadczy o taktowaniu pompy? Kto przenosi? A co chce uzyskać? Stała temp zasilania podłogi. Tzn zależna od temp na zewnątrz ale o stałej wartości. Na razie różnice są wg mnie znaczne. Edytowane 4 Listopada 2022 przez mikus39 Cytuj
mircio26 Opublikowano 4 Listopada 2022 Autor #80 Opublikowano 4 Listopada 2022 21 godzin temu, Digitrax napisał(a): Ustaw 20 minut i zobacz jak się będzie zachowywać. Teraz ona produkuje więcej ciepła niż instalacja potrzebuje. Zrobiłem to. Efekt jest taki, że stoi te 20min i start. Oczywiście to jakiś plus. Spadek zużycia po 24h praktycznie niezauważalny. Dzwoniłem dziś do serwisu o poradę. Wiele sie nie dowiedziałem, tylko to że może by bufor pomógł, ale jaki i jak go zamontować, czyli góra dół czy na powrocie to już nie otrzymałem odpowiedzi. Może by pomogło ale trzeba spróbować i kupić kartę rozszeżeń co by sterowała pompką za buforem. Tak więc dalej nie wiem co dalej. Okazało się , że mój kolega ma również Atlantica 10kW na 125m2- i budownictwo lat 2008. Grzejniki i podłogówka i dwa obiegi. No i nie montował ten sam majster Cytuj
Tomek15 Opublikowano 4 Listopada 2022 #81 Opublikowano 4 Listopada 2022 Może po prostu masz takie zapotrzebowanie na ciepło🤔 Cytuj
mircio26 Opublikowano 4 Listopada 2022 Autor #82 Opublikowano 4 Listopada 2022 Sam już nie wiem. Ale tak przyszło mi do głowy, bo podczas montażu pompy została zagięte jedna z rurek, co zauważyłem tydzień później. Zgłosiłem i została wymieniona. Majster chciał ściągnąć gaz i coś mu nie wyszło. Teoretycznie odważył nową porcję i nabił, ale… może coś tu zostało spierdzielone?. Czy duży pobór może mieć związek z za małą ilością gazu? Jak poznać że jest za mało? Wyczytałem gdzieś, że podczas pracy pompy temperatura rurek powinna być podobna. Mierzyłem dziś pirometrem i ta grubsza ma 52*C, a cieńsza 28*C. Czy tak ma być? Cytuj
Piecuch19 Opublikowano 4 Listopada 2022 #83 Opublikowano 4 Listopada 2022 8 godzin temu, o6483256 napisał(a): Jakiej sprawności oczekujesz od kotła na paliwo stałe? Zapotrzebowanie mam na max 5kW, a kocioł 10kW, bo mniejszych nie produkują. Średnioroczna sprawność to ok 56% (przy założeniu kaloryczności na 7kW/kg) Gdyby była zapalarka, to może to by miało jeszcze jakiś sens, jak w pelletowcach. Bufor sobie załóż jak masz tak mocno przewymiarowany kocioł do zapotrzebowania. Wtedy sprawność spalania się poprawi i zużycie sezonowe opału znacznie spadnie. Albo kombinuj jak zmniejszyć moc i spalać z wysoką sprawnością? Cytuj
PioBin Opublikowano 5 Listopada 2022 #84 Opublikowano 5 Listopada 2022 Bufor do ekogroszku z podajnikiem bez zapalarki to zly pomysl! 1 Cytuj
o6483256 Opublikowano 5 Listopada 2022 #85 Opublikowano 5 Listopada 2022 (edytowane) 9 godzin temu, Piecuch19 napisał(a): Bufor sobie załóż jak masz tak mocno przewymiarowany kocioł do zapotrzebowania. Wtedy sprawność spalania się poprawi i zużycie sezonowe opału znacznie spadnie. Albo kombinuj jak zmniejszyć moc i spalać z wysoką sprawnością? To jest zupełnie nieracjonalne. Musiałbym wydać ok 3-4tyś zł robiąc to samemu. Niech zaoszczędzę nawet 20% (w co mocno wątpię) opału. Przy moim zużyciu będzie to ok 500kg. Czas zwrotu 2-3 lata. Wolę "wrzucić" te pieniądze w PV. Bufor jest nieperspektywiczny. Jak wyjdę nim na zero kocioł będzie miał już 9lat. Jako rezerwa powinien się sprawdzić, ale jako główne źródło zasilania nie ma pewności. Za paleniskiem mógłbym się pobawić (koszt znikomy), ale naprawdę nie mam czasu i chęci 👍😉 Druga sprawa, że w Karlika musze dmuchać co 20 minut inaczej potrafi zgasnąć. W "ruska" wystarczyło co godzinę. Jak zmniejszę palenisko, to mogę mieć problem z podtrzymaniem żaru. Godzinę temu, PioBin napisał(a): Bufor do ekogroszku z podajnikiem bez zapalarki to zly pomysl! Też tak myslę. Edytowane 5 Listopada 2022 przez o6483256 1 Cytuj
Gość Digitrax Opublikowano 5 Listopada 2022 #86 Opublikowano 5 Listopada 2022 Wytłumaczcie mi proszę czym się różni bufor do pompy ciepła od bufora do kotła 😁 Cytuj
Tomek15 Opublikowano 5 Listopada 2022 #87 Opublikowano 5 Listopada 2022 Bufor do pompy ciepła to zapewne specjalistyczny jest i kosztuje odpowiednio więcej 😉 Cytuj
sambor Opublikowano 5 Listopada 2022 #88 Opublikowano 5 Listopada 2022 Oba bufory różnią się pewnie izolacją - ten do PC ma lepszą ponadto bufor do PC powinien mieć możliwość konstrukcyjnego korzystania z jak największej objętości bufora, oraz miejsce na montaż grzałki. Cytuj
PioBin Opublikowano 5 Listopada 2022 #89 Opublikowano 5 Listopada 2022 5 godzin temu, Digitrax napisał(a): Wytłumaczcie mi proszę czym się różni bufor do pompy ciepła od bufora do kotła 😁 Ironicznie? 😉 Moglby np. pojemnoscia bo 100l bufor do PC to slaby bufor do kotla. A powyzej to chodzilo o sens bufora przy kotle podajnikowym ekogroszkowym bez zapalarki z modulacja bo taki posiada nasz forumowy kolega. Cytuj
Gość Digitrax Opublikowano 5 Listopada 2022 #90 Opublikowano 5 Listopada 2022 100 litrowe bufory to moim zdaniem grube sprzęgła. O wydajnej akumulacji ciepła nie ma tam co marzyć. Bufor czym pojemniejszy tym lepiej. Istotne to o czym pisze Sambor. Najlepiej podłączać wyjście na obiegi CO z górnej dennicy a ewentualną grzałkę instalować najniżej jak się da. Obecnie ocieplenie niemal u wszystkich producentów wygląda tak samo. 10 cm pianki plus skay. Pojemność nawet 100 litrów dla PC niczego nie wnosi prócz zwiększenia zładu wymaganego do defrostu i regulacji hydraulicznej obiegów jeśli jest podłączenie 4t. Cytuj
PioBin Opublikowano 5 Listopada 2022 #91 Opublikowano 5 Listopada 2022 6 minut temu, Digitrax napisał(a): prócz zwiększenia zładu wymaganego do defrostu No wlasnie o tym napisalem. Tym rozni sie „bufor” dla PC od kotlowego. Pojemnoscia bo ten pierwszy (pc) nie jest teoretycznie/praktycznie akumulatorem ciepla dla CO tylko dla zrodla. Co nie znaczy ze ten wiekszy sie nie nada do pc - tez sie nada, natomiast w druga syrine juz nie bardzo. Cytuj
Witek-z-Ulicy Opublikowano 5 Listopada 2022 #92 Opublikowano 5 Listopada 2022 2 minuty temu, Digitrax napisał(a): ,,, Bufor czym pojemniejszy tym lepiej. ,,, ,,, Pojemność nawet 100 litrów dla PC niczego nie wnosi prócz zwiększenia zładu wymaganego do defrostu i regulacji hydraulicznej obiegów jeśli jest podłączenie 4t. Moim zdaniem, dla pompy ciepła bufor nawet 1000 litrowy, prawie niczego nie zmieni. Pompa ciepła o mocy nominalnej 11 kW, w "okresach przejściowych" ten bufor 1000 litrowy "uzupełni wytworzonym ciepłem" w czasie do 32 minut, przy różnicy temperatur 5 *C. ps. Odniosłem się do "okresów przejściowych", w których można spróbować nieco zwiększyć różnicę temperatur. Natomiast w "okresach chłodniejszych", nie ma to większego sensu, ponieważ uzysk ciepła z pobranej energii elektrycznej jest dużo mniejszy "COP". Cytuj
Vlad24 Opublikowano 5 Listopada 2022 #93 Opublikowano 5 Listopada 2022 W dniu 23.10.2022 o 20:43, mircio26 napisał(a): Mój budynek jest z lat 80-90, piętrowy, Ocieplony , strop też- szału nie ma ale.. Przy liczeniu zapotrzebowania rocznego na ciepło wyszło mi 22000kw. Rozumiem, że u mnie pompa trochę prądu weźmie, no ale nie chyba 22-25 kWh w takich warunkach to przesada?! Masz kolego mały dysonans między mocą pompy, a mocą twojej instalacji. Porównaj sobie kilka wielkości: -moc twojej pompy przy np 0C -zapotrzebowanie twojego domu przy 0C -moc twojej instalacji przy zalecanych 35C dla 0C -moc twojej instalacji przy 45C zalecanych przy - 20C -na koniec oblicz jakim parametrem musi być zasilana twoja instalacji by pokryć zapotrzebowanie twojego domu przy - 20C. Osobna kwestią jest to co i ile masz w układzie chłodniczym twojej pompy, bo z postów wynika, że specialista ci się trafił taki sobie. Cytuj
WŁ20 Opublikowano 6 Listopada 2022 #94 Opublikowano 6 Listopada 2022 W dniu 23.10.2022 o 20:43, mircio26 napisał(a): Mój budynek jest z lat 80-90, piętrowy, Ocieplony , strop też- szału nie ma ale.. Przy liczeniu zapotrzebowania rocznego na ciepło wyszło mi 22000kw. Rozumiem, że u mnie pompa trochę prądu weźmie, no ale nie chyba 22-25 kWh w takich warunkach to przesada?! A może pompa ciepła dogrzewa CWU (sprawdź wygrzew zbiornika do wysokiej temperatury tzw. antylegionella wtedy lubią być włączane grzałki) lub centralne grzałką i stąd takie zużcia. Cytuj
Tomek15 Opublikowano 6 Listopada 2022 #95 Opublikowano 6 Listopada 2022 Powiem tak u mnie po montażu pompy przez pierwsze parę dni patrzyłem co chwila na zużycie i jakież było moje zdziwienie, jak zobaczyłem chwilowy pobór prądu coś na poziomie około 7 kw zdębiałem🤯 okazało się że pompa grzała zbiornik CWU wspomagając się grzałką nie wiadomo dlaczego było Przynajmniej plus 15 stopni po tym numerze odłączyłem fizycznie grzałkę zbiornika CWU Cytuj
mircio26 Opublikowano 6 Listopada 2022 Autor #96 Opublikowano 6 Listopada 2022 7 godzin temu, WŁ20 napisał(a): A może pompa ciepła dogrzewa CWU (sprawdź wygrzew zbiornika do wysokiej temperatury tzw. antylegionella wtedy lubią być włączane grzałki) lub centralne grzałką i stąd takie zużcia. Patrzyłam. Czasami ma taki kaprys aby dogrzać CWU, ale bardzo rzadko. A co do grzałek PC to były włączone, a teraz od kilku dni wyłączone ale to nic nie zmieniło. Cytuj
emajsterkowicz Opublikowano 9 Grudnia 2022 #97 Opublikowano 9 Grudnia 2022 (edytowane) W dniu 6.11.2022 o 22:35, mircio26 napisał(a): Patrzyłam. Czasami ma taki kaprys aby dogrzać CWU, ale bardzo rzadko. A co do grzałek PC to były włączone, a teraz od kilku dni wyłączone ale to nic nie zmieniło. Mam pompę Atlantic Extensa Duo 10 kW. Dom zapotrzebowanie 9 kW w szycie. Moc pompy bez wsparcia grzałką przy - 18C wynosi 7,2 kW punkt biwalenty - 13 pompa często startuje długo moduluje w poradziłem sobie w niżej opisany sposób. Konfiguracja PC -> konfiguracja sprężarki -> Attenuation następnie ustaw: Godzina rozpoczęcia 00:00 Godzina zakończenia 23:50 Ograniczenia sprężarki: 50% (sprawdź w instrukcji minimalną zalecaną moc powinno być właśnie 50%). T zew. wyłączenia - 4 C Ustawienia spowodują że pompa ciepła będzie startowała i pracowała z połową mocy w sezonie przejściowym do - 4C na dworze. Pompa staruje dobijała do połowy mocy nie wyżej co spowoduje dłuższe podnoszenie temperatury zasilania i powrotu dłużej będzie również grzała CWU to wszystko spowoduje zmniejszenie takowania. Spadnie też znacząco ilość defrostów gdyż wymiennik będzie pracował na pół gwizdka z wolniejszym przepływem powietrza jako bonus cichsza praca wentyatów ;). Może ktoś z piszących zna logikę pompy i dedykowanego termostatu Atlantic NAVILINK A78 na wpływu temperatury wnętrza i ilość włączeń pompy? Temperatura ustawiona na 23 na sterowniku w domu 23,5 a pompa dalej grzeje. Przestawić wpływ temperatury wnętrza z 50% na 90%? Czas przerwy pracy sprężarki ustaw 20 min (szkoda że producent nie przewidział dłuższej przerwy). Edytowane 11 Grudnia 2022 przez Ryszard Proszę nie cytować ostatniego postu Cytuj
mircio26 Opublikowano 9 Grudnia 2022 Autor #98 Opublikowano 9 Grudnia 2022 U mnie nie ma takich nastaw aby ograniczyć moc sprężarki. W opcji konfiguracji sprężarki jest tylko wymuszenie czasu postoju, cyrkulacja wtórna Cytuj
emajsterkowicz Opublikowano 15 Grudnia 2022 #99 Opublikowano 15 Grudnia 2022 DO ADMINISTRATORA Ryszarda cytowałem by autor w gąszczu odpowiedzi nie na temat widział co pisze. Na waszym forum cytowanie w odpowiedzi zabronione? Szczere człowiek pierwszy raz coś napisze już ostrzeżenie aż się udzielać odechciewa. Do autora dzwoń do Atlantica mają wsparcie tylko kulejące jeśli masz kumatego serwisanta dzwoń do niego może coś podpowie. Jak dla mnie ich algorytmy oparte na osprzęcie Simens kuleją pompa zamiast ładnie modulować podbija wy się wyłączyć nawet przy - 5 i więcej. Cytuj
mircio26 Opublikowano 25 Grudnia 2022 Autor #100 Opublikowano 25 Grudnia 2022 Dawno nic nie pisałem w założonym przeze mnie temacie pompy Atlantica, ponieważ mocno byłem zajęty sprawami służbowymi. Obecnie w domu trzymam 22*C KOMF (7.30 -22) a na noc ECO 20,5. Przeważnie pompa, nie uruchamia się do rana wcześniej niż 7.30. W te większe mrozy co były to zdarzyło się, że temperatura w nocy spadła w budynku poniżej 20,5 i się uruchomiła wcześniej np 5:00. I tu moje pytanie: czy lepiej (ekonomiczniej )na zasilaniu ustawić trochę wyższą temperaturę (tj. nachylenie krzywej)aby szybciej uzyskać temp z 20,5 do 22, czy lepiej niższą i niech dłużej podchodzi do zadanej. Próbowałem już różnych ustawień, ale to najlepiej robić jak temperatura na zewnątrz w miarę stała, a tu co dwa dni inna. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.