Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chyba w sklepie fenixus ale poszukaj przez przeglądarkę 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 25.06.2023 o 22:29, Acha88 napisał(a):

Myślę czy przy rura 120 mm będzie ok? Komin na pewno lekko krzywo wymurowany. Powstał w latach 70. Wysokość komina obecnie to 5,5 metra.

Jeśli z wentylatorem to nie trzeba się martwić.

Opublikowano

Dzięki za odpowiedź.

Może uda mi się jakiś owalny włożyć ale patrzyłem to dość krzywy jest i ma przewężenie po drodze

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Witam wszystkich forumowiczów. Posiadam dom 110 metrów kwadratowych parterowy częściowo podpiwniczony, zewnątrz izolacja styropian 6 cm do poprawy (ale jest), strop przykryty styropianem 5 "luzem" tak kupiłem nie zdąrzyłem poprawić, piec na parterze, 6 metrów komin na zewnątrz budynku. Brak kasy na bufor instalacja cwu co to grzejniki plus pół domu podłogowe ogrzewanie. Jakiej wielkości piec? 10 kw na styk czy 14 kw ds  Wood ... Koniecznie z wentylatorem wyciągowym i sterownikiem unister Duo bo krótki komin ...?

Opublikowano

Trochę mało danych podałeś. Skorzystaj ze strony https://cieplo.app/start Tam powinno wyjść zapotrzebowanie budynku na energię i moc potrzebnego kotła. Ile wody mieści cały układ? Moim zdaniem palenie w tym piecu bez bufora przy małej ilości wody w układzie to będzie męka. Są tu koledzy, którzy tak palą ale mają albo przerobione kotły albo duży zład w instalacji.  

Opublikowano

Dziękuję za odpowiedź, z podanego linku wyszło że zapotrzebowanie na moc to 8,4 Kw, co do bufora zakładam że jeśli budżet się ułoży w przyszłym roku podłącze bufor, czy wtedy kociołek 10 kw nabije bufor czy będzie go męczył dobę zanim nagrzeje wodę do 80 stopni bo poniżej  tej temperatury może się okazać że bufor zbyt szybko wyrzuci ciepło po wygaszeniu kotła ,dom jest energochłonny nawet z tego kalkulatora to wynika więc 800 litrów moze szybko się wychłodzić. Układ to 7 grzejników blaszanych pojedynczych stalowych plus 3 obwody podłogówki po 80 metrów na połowie domu i instalacja cwu , a przyznam że ogrzewania podłogowe używałem niewiele bo nie ustawiłem jej do tej pory, stary piec wypalał szybko opal a jak się nagrzała instalacja nie dało się wytrzymać bo było koło 24 stopni, nagrzewałem podłogi przed wieczorem jako taki bufor aby do rana cieplej było w domu. Chciałbym to jakoś w końcu ogarnąć zaczynając od wymiany pieca bo stary się rozszczelnił, opał też mam bez rewelacji bo drewno po jednym sezonie w stodole . 

Opublikowano

Takim małym kociołkiem na samym drewnie bez bufora zimą nie pociągniesz. Ponadto żeby mieć jakikolwiek komfort obsługi i działania kotła, musiałbyś zwiększać komorę załadowczą (moc) i pojemność bufora. Zamiast tego można zmusić kocioł do spalania węgla całodobowo i nie martwić sie o pojemność bufora, ani temperatury ładowania.

Opublikowano (edytowane)
23 godziny temu, Mate87 napisał(a):

Brak kasy na bufor

Bez przesady zrobienie bufora 2300 litry kosztuje 2000zł jeśli z wężownicą to plus 700zł.
A takiego 1000 litry to kupisz baniak na olx złomie za 200-400zł ,przyspawasz rury, ocieplisz i gotowe.

Edytowane przez PredatorC
Opublikowano
2 godziny temu, Mate87 napisał(a):

odpowiedź, z podanego linku wyszło że zapotrzebowanie na moc to 8,4 Kw, co do bufora zakładam że jeśli budżet się ułoży w przyszłym roku podłącze bufor, czy wtedy kociołek 10 kw nabije bufor czy będzie go męczył dobę zanim nagrzeje wodę do 80 stopni bo poniżej  tej temperatury może się okazać że bufor zbyt szybko wyrzuci ciepło po wygaszeniu kotła ,dom jest energochłonny nawet z tego kalkulatora to wynika więc 800 litrów moze szybko się wychłodzić.

Bufor tylko cie ratuje - nie bedzie przegrzania domu i lepsza wygoda.

JC napisz czym chcesz palić bo 10 to srednio nadaje sie do drewna(mikroskopijna komora)

Jak kupisz sam piec to bedzie to samo ale palić sie bedzie 2x mniej opału co na starym ale przegrzewac dom bedzie.

Opublikowano (edytowane)

To może piec eko wood 14 kw bufor 1000 l na kredyt od cioci... Drewno mam własne węgiel bym dosypywał w gorsze dni jak do tej pory zawsze miałem na czarną godzinę tone w zapasie. 

Edytowane przez Mate87
Opublikowano

To już lepsze rozwiązanie. Kup cały zestaw i zrób od razu tak jak powinno to być zrobione. Później będziesz na raty się babrał w przerabianie instalacji, a to też kosztuje.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)
W dniu 25.06.2023 o 22:29, Acha88 napisał(a):

Witam wszystkich.

Mam zamiar kupić MPM 18 wood (chyba z plusem) + wentylator wyciągowy.
Komin mam murowany o wymiarach 200x150.
Wiem, że trzeba wsad włożyć w niego no i konieczny jest ten wentylator..
Myślę czy przy rura 120 mm będzie ok? Komin na pewno lekko krzywo wymurowany. Powstał w latach 70. Wysokość komina obecnie to 5,5 metra.

Nawet nie myśl o tym, rura 120mm to kiszka do pieca gazowego, a nie do kotła 18KW. Musisz koniecznie wstawić owalny wkład prawie na wcisk do tego komina murowanego. Nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie był krzywy od stropu na strychu, więc na zakrzywieniu wyciąłem tarczą do betonu okno w kominie na wysokość trochę większą od jednej rury(ok.1m) i wkładałem elementy na raty, część przez to okno, a potem od góry do tego zakrzywienia. Jeśli nie ma gotowych wkładów o takim przekroju, który dałoby się wpuścić do Twojego komina, to niestety trzeba będzie zamówić indywidualnie, ale wiadomo to drożej będzie.

W dniu 1.06.2023 o 11:06, piotrek1111 napisał(a):

Pojawia się nowa wersja kotła "plus" z systemem oddymiania komory 😀

Coś podobnego miałem w starym kopciuchu z dolnym spalaniem, tylko tam nie  było palnika i wystarczyła szczelina bez uszczelnień.

Nowe rozwiązanie na pewno zmniejszy zadymienie kotłowni, ale smrodu nie zlikwiduje, gdyż problemem są dużych rozmiarów drzwiczki załadowcze ociekające rozgrzaną smołą i gdy są otwarte, to tym smrodem dymią na kotłownie i ciąg z kotła tego nie zasysa nawet przy załączonym wentylatorze. Jedynym ratunkiem pozostaje większy okap z precyzyjnie dobranym wentylatorem, aby wytwarzany przez niego ciąg nie był konkurencyjny dla kominowego.

Edytowane przez szpenio
Opublikowano
5 godzin temu, szpenio napisał(a):

Nawet nie myśl o tym, rura 120mm to kiszka do pieca gazowego, a nie do kotła 18KW. Musisz koniecznie wstawić owalny wkład prawie na wcisk do tego komina murowanego. Nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie był krzywy od stropu na strychu, więc na zakrzywieniu wyciąłem tarczą do betonu okno w kominie na wysokość trochę większą od jednej rury(ok.1m) i wkładałem elementy na raty, część przez to okno, a potem od góry do tego zakrzywienia. Jeśli nie ma gotowych wkładów o takim przekroju, który dałoby się wpuścić do Twojego komina, to niestety trzeba będzie zamówić indywidualnie, ale wiadomo to drożej będzie.

Dzięki za odpowiedź. Zrobiłem z belek odcinek imitujący owalna rurę o wymiarach 120x160 i tak sprawdziłem czy wejdzie. Udało się ale jednocześnie to było max co wejdzie bez rozbierania komina. Taki wkład założyłem. Piec już jest i do końca miesiąca będzie zamontowany. Dam znać jak to będzie się sprawdzać. 

Zakładam, że dość dużo będzie chodzić z wentylatorem ale jedyne rozwiązanie jakie widzę to tak naprawdę nowy komin.

Opublikowano

A na jaką moc się zdecydowałeś ?

Opublikowano

Na 18 kW.

Opublikowano

Jeszcze nie podłączyłem. Liczę, że w przyszłym tygodniu będę miał to za sobą

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam. Mam podłączonego i dwa razy rozpoznałem w nim.
Pierwsze rozpalenie było trudne. Pokazały się nie szczelności na kolanach łączących kocioł z wkładem jak i na wyczyszce. Kocioł startował z niskiej temperatury bo 19 stopni. Cały się w środku spocił. Temperaturę ledwo 65 stopni osiągnął mimo na full wentylator był ustawiony. Za to długo się paliło mi się wydaje. Drewno to sosna plus brykiet z trocin dębu i buku. Zapaliłem około 22 a rano jeszcze wszystko było gorące. Bufor u góry podskoczył do 60 stopni a na dole około 40.

Drugie palenie o wiele lepsze. Posiekałem drewno na drobne i znów zrobiłem przekładanie z brykietem. Paliło się ok ale i tak z dwa razy się zawiesiło. Dymu przez większą część czasu z komina nie było. Jak się pojawiał to na ogół drewno było zawieszone ale nie zawsze i nie znalazłem na to rozwiązania. Piec w drugim paleniu rozgrzał się do 85 stopni. Bufor u góry i na dole również. Zbiornik cwu był podgrzany grzałką do 55 stopni a teraz nagrzał się do 75 stopni.

Uważam, że mam dwa problemy na tę chwilę. Dlaczego czasem dymi i co mam wtedy robić? Zmieniałem proporcje powietrza ale jakby nic to nie zmieniało. Opał sosna dość suchy. Miernik pokazywał na ogół poniżej 20%. Pojedyncze razy 22%. Mierzone po przerabianiu.

Zawisza mi się opał. Pewnie muszę po ćwiczyć jak układać.

Muszę kupić i zamontować wentylator do spalin. Paliłem z zawirowaczem spalin. Kolejny raz postaram się bez niego.

Opublikowano
20 godzin temu, Acha88 napisał(a):

Witam. Mam podłączonego Kocioł startował z niskiej temperatury bo 19 stopni. Cały się w środku spocił. Temperaturę ledwo 65 stopni osiągnął mimo na full wentylator był ustawiony. 

Muszę kupić i zamontować wentylator do spalin.

Przy pierwszym rozruchu zawsze kocioł się poci.. 

A co  chodzi z tym wentylatorem, bo tu widzę małą sprzeczność..? 

Opublikowano (edytowane)

Witam serdecznie.

Jestem nowy na forum, więc proszę wybaczcie, gafy słowne o nie do końca znajomość pojęć.

Stoję przed wymianą kopciucha na coś innego - obszar wlkp. Uchwała antysmogowa na wlkp ma wpisane "Kocioł z podajnikiem automatycznym lub zgazowujący".

Dom to kostka z lat 70-tych. wg https://cieplo.app/start wychodzi mi 10,5kW szczytowej mocy grzewczej (C.O. +C.W.U), zaś przeciętna to ok 4,7kW, do tego grzeję jeszcze drugi budynek o zapotrzebowaniu ok 6,4kW (max temp 18-19*C).

Ogrzewanie to 100% grzejniki - w domu żeberka aluminiowe, instalacja w miedzi, zaś w drugim budynku stalowe płytowe - instalacja PP-R. Zimą grzeję zasobnik CWU - Termica 150L, zaś latem ogrzewam go gazem. Orientacyjna ilość wody w układzie otwartym to ok 300l z czego sam kopciuch ma 150l (przewymiarowany 25kW - taki polecał producent dla samego budynku mieszkalnego).

Komin systemowy - ceramika z ociepleniem fi 200 o wysokości 6mb plus 1 mb nadstawka z kwasówki.

Mam dostępne w średnich ilościach zrzynki , trociny i wióry drewna dębowego i sosnowego, wszystko po suszarni o wilgotności poniżej 9% (teoretycznie ok 7-8%).

Do tej pory paliłem tym wraz z węglem.

Pytanie, który kocioł pozwoli mi dalej palić tego rodzaju materiałem i jakiej mocy musiałbym zakupić. Oczywiście kocioł plus bufor - 800l - taki mi wejdzie do kotłowni - wysokość max 213 w kotłowni, która znajduje się w budynku gospodarczym - instalacja poprowadzona jest w ziemi rurami preizolowanymi stalowymi.

Patrzyłem na MPM - ale nie wiem czym różnią się te kotły, bo raz pisane jest dla drewna raz dla węgla, raz uni - a w sumie nazwa jakoś taka sama 😉 jedynie ten nowy niby ma dopisek wood, ale czy w nim da radę normalnie spalać węgiel w razie małej ilości zrębków drewnianych?

Na YT widziałem, że samymi trotami też można w nim palić.

pozdrawiam

Marcin

 

Edytowane przez lexmark
Opublikowano
Przy pierwszym rozruchu zawsze kocioł się poci.. 
A co  chodzi z tym wentylatorem, bo tu widzę małą sprzeczność..? 
Miałem napisać termometr do spalin.
Witam serdecznie.
Jestem nowy na forum, więc proszę wybaczcie, gafy słowne o nie do końca znajomość pojęć.
Stoję przed wymianą kopciucha na coś innego - obszar wlkp. Uchwała antysmogowa na wlkp ma wpisane "Kocioł z podajnikiem automatycznym lub zgazowujący".
Dom to kostka z lat 70-tych. wg https://cieplo.app/start wychodzi mi 10,5kW szczytowej mocy grzewczej (C.O. +C.W.U), zaś przeciętna to ok 4,7kW, do tego grzeję jeszcze drugi budynek o zapotrzebowaniu ok 6,4kW (max temp 18-19*C).
Ogrzewanie to 100% grzejniki - w domu żeberka aluminiowe, instalacja w miedzi, zaś w drugim budynku stalowe płytowe - instalacja PP-R. Zimą grzeję zasobnik CWU - Termica 150L, zaś latem ogrzewam go gazem. Orientacyjna ilość wody w układzie otwartym to ok 300l z czego sam kopciuch ma 150l (przewymiarowany 25kW - taki polecał producent dla samego budynku mieszkalnego).
Komin systemowy - ceramika z ociepleniem fi 200 o wysokości 6mb plus 1 mb nadstawka z kwasówki.
Mam dostępne w średnich ilościach zrzynki , trociny i wióry drewna dębowego i sosnowego, wszystko po suszarni o wilgotności poniżej 9% (teoretycznie ok 7-8%).
Do tej pory paliłem tym wraz z węglem.
Pytanie, który kocioł pozwoli mi dalej palić tego rodzaju materiałem i jakiej mocy musiałbym zakupić. Oczywiście kocioł plus bufor - 800l - taki mi wejdzie do kotłowni - wysokość max 213 w kotłowni, która znajduje się w budynku gospodarczym - instalacja poprowadzona jest w ziemi rurami preizolowanymi stalowymi.
Patrzyłem na MPM - ale nie wiem czym różnią się te kotły, bo raz pisane jest dla drewna raz dla węgla, raz uni - a w sumie nazwa jakoś taka sama  jedynie ten nowy niby ma dopisek wood, ale czy w nim da radę normalnie spalać węgiel w razie małej ilości zrębków drewnianych?
Na YT widziałem, że samymi trotami też można w nim palić.
pozdrawiam
Marcin
 
Ten z dopiskiem Wood ma kilka usprawnień względem DS. Między innymi dodatkowe otwory w palniku na powietrze wtórne oraz płyta szamotowa przed palnikiem.

Względem zrębki to teoretycznie to Wood byłby ok. Taki materiał niby silnie zgazowuje i potrzebuje dużo powietrza. Kiedyś będę też trochę zrębką palił ale moja jeszcze nie jest nawet rozdrobniona.

Nie robiłem prób ale wydaje mi się, że węgiel spokojnie spali taki Wood byle to był węgiel który nie będzie dawał strasznie dużo popiołu.
Popiół w dużej ilości może zasypać palnik.

Na Wood dostaniesz dotację na takie co spalają węgiel już nie.
Opublikowano (edytowane)
52 minuty temu, Acha88 napisał(a):

Nie robiłem prób ale wydaje mi się, że węgiel spokojnie spali taki Wood byle to był węgiel który nie będzie dawał strasznie dużo popiołu.
Popiół w dużej ilości może zasypać palnik.

Rozumiem.

Co do dotacji, to nie wiem czy w ogóle dostanę, więc ona nie jest dla mnie priorytetem. 

Ważniejsze jest, aby była dostępność opału. Po ubiegłym roku, nie wiadomo co się można spodziewać po naszych decydentach.... 

Mam możliwość grzania gazem, ale kto wie po ile za chwilę będzie gaz.... 

 

Edytowane przez lexmark
Opublikowano

Witam, kolego Acha88 , jaki bufor założyłeś do swojego pieca ? Zdecydowałeś się na lodomat czy zwykłe zawory Vct na wejściu i wyjściu z bufora? Studiuje trochę te rozwiązania i jakoś nie mogę znaleźć złotego środka aby było dobrze i nie za drogo .

Opublikowano

Z tego co czytam na forum, to chyba każdy mpm powinien mieć dojście z obu stron, bo ma dopływ powietrza wtórnego tam, który to regulujesz. Sam chce kupić i mam mnóstwo pytań.... W głowie mętlik...

Choć na YT często widać, że kocioł dosuniety jest na kilka cm do ściany, co by pozwalało myśleć, że regulacja odbywa się z jednej (wybranej) strony.

 

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.