Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, M-Szpon napisał:

LEKTURA

Odpady sprzedają głównie na mp , kłody na m3.

Zrzyna tartaczna = 1mp = 0.35 m3 kłód (takie sprzedają w nadleśnictwie)

Trocina  1m3 = 0.42 mp , w przeliczeniu na lite drewno = 1m3 trocin x 0.25.  1m3 litego drewna =~4m3 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaj jeszcze wilgotność, i lub gęstość drewna żeby była jasność; te parametry mogą bardziej wpłynąć na ilość energii uzyskanej ze stosu. Pozdrawiam Hermogenes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam zawsze suche drewno ,ale tak na oko suche,i podaję m/p i np zważyłem ileś tam litrów przestrzennych i wyszło mi że 1litr to 1kw energii tej kostki sosnowej ,więc 12m/p = 12000kw,liczyłem tak-20litrów = 6kg x 4,4kw(sosna) x 0,80 sprawność =21kw w przybliżeniu =20litrów=20kw,kupuję 1m/p po 50zł,stąd 1kw kosztuje mnie 5 groszy,węgiel 17groszy kilowat (1000zł tona), kostka jest nie do pobicia ale suchej jestem w stanie zgromadzić 12m/p więc węgiel jest niezbędny no i długo trzyma co jest wygodne 

Edytowane przez maronka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.08.2020 o 22:35, M-Szpon napisał:

Do czego zmierzam

Jeden napisze 15mp (przeliczone przez lesniczego) 

A drugi ze spalil 15mp ale mysli o m3

Jest jeszcze " metr nasypowy" o którym nic w lekturze nie było, a często jest mylony z przestrzennym układanym - szczególnie przez tych co wożą drewno do klienta :-)

http://www.energoklima.com.pl/informacje/kubik-metr-przestrzenny-nasypowy-metr-przestrzenny-drewna-ulozonego.html.

Waga suchego drewna jest najuczciwszym kryterium do obliczeń.

Edytowane przez Piecuch19
  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje spostrzeżenia, lepiej do MPM-a w moim przypadku 10 KW, ciąć kawałki drewna, desek itp na długość ok. 25 cm, ponieważ dłuższe kawałki muszę załadowywać na sztorc, i po jakimś czasie przegarnąć gdyż są oparte o ścianę i nie dopalają się tak szybko jak powinny. Piec użytkuje dopiero od początku sierpnia, jestem zadowolony. Pierwsze dni mogą spowodować, że wiele użytkowników stwierdzi, że zamienili siekierke na kijek (chodzi o rozpalanie i dym). Wszystko jest do ogarnięcia i dzisiaj mnie to śmieszy, że potrafiłem narzekać w tych kwestiach. Temat do opanowania w 2,3 dniu.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam problem z ładowaniem bufora .Zastosowałem zawór termostatyczny  61 stopni i zauważyłem że po pełnym otwarciu zaworu pompa ciągnie większość wody właśnie przez ten zawór [bajpasem ] . Na kotle 90 stopni a na buforze u góry 70  a na dole około  60 .Dzieje się tak dlatego że opory przepływu z bufora są większe [zawór różnicowy  kulowy i sito filtra ] niż bajpasem 1  " z zasilania  6/4 bufora  .Jak temu przeciwdziałać ,  na bajpasie zastosować zawór zwrotny grzybkowy [taki ze sprężyną ] spowoduje to pewien opór czy wymienić na zawór temperaturowy który otwiera zimną wodę i przymyka gorącą [ bajpas ]https://grudnik.pl/termostatyczny-zawor-regulacyjny-3drogowy-teplomix-dn-25-herz-1776613,p942636

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy który model tego zaworu kolega posiada :

Cytat
  • Modele ..-03 i 04 ze stałym bajpasem, temp. ok. 61 °C.
  • Modele ..-13 i 14 z funkcją zamknięcia bajpasu, temp. ok. 55 - 63 °C. Przeciek maks. 10%, DN 25 - kvs = 11, DN32-kvs = 14.

Jak te pierwsze to nic się nie poradzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy który model tego zaworu kolega posiada :

Posiadam jeszcze inny , i myślałem nad wymianą na ten ....13 ale to kolejna kasa i robota , to nie będzie wykręć- przykręć .

Mam taki      https://allegro.pl/oferta/zawor-mieszajacy-termostatyczny-kotla-pieca-5-4-61-7187214488

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Na kotle 90 stopni a na buforze u góry 70  a na dole około  60

No ale jeżeli masz zawór na 61'C to działa dobrze

Zobacz jaką masz temp. na dole bufora. To że u góry jest 70, a na piecu 90 to jedno. Zawór ma utrzymać przecież temp. minimum 61'C i jak widać to robi.

Sądzę, że mam takie same przekroje rur, ale zawór termostatyczny mam na 50'C i działa to wszystko tak jak powinno. (nie pamiętam tylko, czy bypass dla pompy to DN25 czy DN20)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj rozpaliłem , przytłumiłem bajpas zaworem kulowym naładowałem bufor do 70 stopni góra i dół . Chciałem doładować do wyższej temperatury na kotle 100 stopni [wężownica schładzająca zadziałała ] bajpas zakręcony pompka na pierwszym biegu czy trzecim [ bez różnicy ] , na buforze nie przybywa . Miarkownik przydusił kocioł aż zadymił z komina ,włączyłem ogrzewanie w salonie [jeszcze był opał ] , Rano było 27 stopni , wyłączyłem pompkę ,   żona jak wstała to wietrzyła [przynajmniej nie narzekała na wilgoć i zimno ] .Przy następnym rozpaleniu założę termometry na zasilaniu bufora i powrocie bo wydaje mi się że pomimo że termometr kotła pokazuje 100 stopni to na wyjściu jest mniej  [ 80 stopni ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten termometr mocno zawyza temperature. Jedni sadza ze jest zle ustawiony srubka od spodu a inni ze u gory jest slaba cyrkulacja wody

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważam zakup MPM DS ponieważ mój stary kocioł zakończył karierę. 
Mam na razie 2 pytania: w necie występuje jakiś MPM DS II a na stronie producenta jest tylko DS - to jest to samo ? 
I druga sprawa - czy z tego kotła da się łatwo wyjąć jakieś elementy, żeby zmniejszyć masę ? U mnie już było ciężko wnieść Zębca który ważył 280kg (trzeba stargać kawałek po schodach w dół), a wersja 18kW DSa waży dużo więcej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad.1 W przypadku MPM--a 18kW, DS i DS ll to to samo.

ad.2 Po za oczywistymi elementami takimi jak obudowa, drzwiczki i pokrywy bez problemu można wyjąc zawirowywacze, można też rozkręcić i wyjąc ruszt ruchomy, można odkręcić czopuch i zdemontować palnik ceramiczny, więcej nie kojarzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mpm przychodza przykrecone do palety - nie odkrecaj go z niej - tylko podstaw kawałki okrągłych słupków /rur i przesuwaj po nich - w 3 chłopa dasz rade

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo przy pomocy samochodu i pasa. Sam tak zjechalem ze schodow

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@maronka lub inni koledzy którzy palą drewnem. Jak drobno rozbijać klocki? Przez jakiś czas będę palił tym właśnie paliwem - mam potężną hałdę odpadów z produkcji palet. Sosnowe kantówki (czy jakkolwiek to nazwać) mają wymiary 8cmx8cm albo 8x6cm +/- 1cm. Klocki tnę na 20cm długości żeby były wzdłuż płomienia - tak chyba lepiej się pali. Pytanie czy je rozbijać na drobne np 4cmx4cm czy tylko ciąć na długość i zostawiać jak jest? Zauważyłem że te drobniejsze lepiej się układają i generalnie lepiej się palą. Duże klocki potrafią przytkać palnik, ale może jest jakaś metoda?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już musisz sobie sprawdzić eksperymentalnie.U siebie zauważyłem że najlepiej odgazowuje i opada dosyć drobno pocięte i ułożone w poziomie.Grubsze kawałki potrafiły zbyt często tworzyć pustkę przed palnikiem i przydymiać.Drobniejsze kawałki,jak dobrze zauważyłeś,dosyć dobrze wypełniają komorę załadunkową i pozwalają swobodniej opadać całej masie drewna z mniejszą szansą na zawieszanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiadomo -najpierw musisz rozbujac piec na drobnym tak do 60 a potem można na to walić grube kawały po 20cm srednicy i wiecej - aby tylko w poziomie , takie palety beda sie palic eleganko - żadne to grube z nich drewno raczej drobnica - powinno nie być zadnych problemów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wrzucam od razu grube ale co gorsze długie (już ich nie da się przeciąć), trzeba czasami pogrzebaczem je co jakiś czas przegarnąc, bo są puste przestrzenie tak jak wspomniał mikkeiLepiej palić na początku drobniejszymi i krótkimi kawalkami, takimi któych nie trzeba opierać w komorze na sztorc. W taki sposób warto przygotowywać opał. Na drugi sezon na pewno moje kawałki będą krótsze i drobniejsze.

Edytowane przez Dziczek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się cieszę że nie udało się kupić w tym sezonie pompy ciepła i trzeba będzie jeszcze trochę poużywać kociołka.Kocioł chyba zostanie do końca jako zapasowe źródło ogrzewania.Martwiłem się że zaczęta budowa wentylatora wyciągowego pójdzie na marne,ale jest szansa na dokończenie dzieła i próba zbudowania palnika typowego dla kotłów na HG.Martwiłem się że nie będzie już zabawy z kociołkiem,a powiem że jest to bardzo wciągające i dające frajdę.Mam jeszcze trochę drewna do spalenia i nadmiar prądu do wykorzystania,niech więc wentylatorek pracuje dla dobra sprawy lepszego spalania drewna.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KazioWihora

ad1. Kocioł występuje w dwóch wersjach:

1. DS 14 kW - Certyfikat na drewno i węgiel

2. DS 10, 18, 25 kW - Certyfikat na węgiel

ad.2 Z kotła można zdemontować drzwiczki, pokrywę i blachę wyczystki.

kgracjank2

Jeśli chodzi o drewno jedynym warunkiem poprawnej pracy kotła jest jego wilgotność w granicach 20%. Do rozpałki najlepiej użyć drobnego drewna sosnowego, które daje dużo ognia tak bardzo potrzebnego w pierwszej fazie rozpalania. 

Z opisu wynika iż najlepszym rozwiązaniem przy podanej powierzchni i preferencji na paliwo będzie kocioł 14 kW z buforem 800 l. Dodatkowo doposażył bym kocioł w ręczny wentylator wyciągowy oraz mechaniczny miarkownik ciągu. Co do bufora i sterowania proszę odezwać się w w.p.

Marcinbet

Z podanej powierzchni oraz obaw najlepszym rozwiązaniem będzie 14 kW z buforem 800 l. Kotły o mocach 10, 18, 25 kW prócz braku certyfikatu nie są przystosowane do wydajnego spalania drewna. Do poprawnego spalania drewna wymagana jest modyfikacja palnika.

PS.

Proszę pamiętać że do poprawnego, wydajnego oraz czystego spalania w kotłach MPM DS wymagana jest prawidłowa ochrona powrotu. Gdyby się zdarzyło iż kocioł nie posiada żadnej ochrony powrotu proszę bezwzględnie podnieść start pomp na min. 52'C z histerezą 2'C. Zadana temperatura na kotle powinna być ustawiona na min. 60'C.

Edytowane przez Włodzimierz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.09.2020 o 11:04, mikkei napisał:

@Włodzimierz 
- primo naucz sie pisać na forum,

- secundo głupoty wypisujesz

Nie wdaje się w bezsensowne pogaduszki.

Proszę napisać czego Pan nie rozumie?.

 

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.