mikkei Opublikowano 20 Sierpnia 2020 #15726 Opublikowano 20 Sierpnia 2020 W dniu 20.08.2020 o 14:17, M-Szpon napisał(a): LEKTURA Rozwiń Odpady sprzedają głównie na mp , kłody na m3. Zrzyna tartaczna = 1mp = 0.35 m3 kłód (takie sprzedają w nadleśnictwie) Trocina 1m3 = 0.42 mp , w przeliczeniu na lite drewno = 1m3 trocin x 0.25. 1m3 litego drewna =~4m3 Cytuj
M-Szpon Opublikowano 20 Sierpnia 2020 #15727 Opublikowano 20 Sierpnia 2020 Do czego zmierzam Jeden napisze 15mp (przeliczone przez lesniczego) A drugi ze spalil 15mp ale mysli o m3 Cytuj
Hermogenes Opublikowano 21 Sierpnia 2020 #15728 Opublikowano 21 Sierpnia 2020 Podaj jeszcze wilgotność, i lub gęstość drewna żeby była jasność; te parametry mogą bardziej wpłynąć na ilość energii uzyskanej ze stosu. Pozdrawiam Hermogenes Cytuj
maronka Opublikowano 21 Sierpnia 2020 #15729 Opublikowano 21 Sierpnia 2020 (edytowane) Ja mam zawsze suche drewno ,ale tak na oko suche,i podaję m/p i np zważyłem ileś tam litrów przestrzennych i wyszło mi że 1litr to 1kw energii tej kostki sosnowej ,więc 12m/p = 12000kw,liczyłem tak-20litrów = 6kg x 4,4kw(sosna) x 0,80 sprawność =21kw w przybliżeniu =20litrów=20kw,kupuję 1m/p po 50zł,stąd 1kw kosztuje mnie 5 groszy,węgiel 17groszy kilowat (1000zł tona), kostka jest nie do pobicia ale suchej jestem w stanie zgromadzić 12m/p więc węgiel jest niezbędny no i długo trzyma co jest wygodne Edytowane 21 Sierpnia 2020 przez maronka Cytuj
Piecuch19 Opublikowano 26 Sierpnia 2020 #15730 Opublikowano 26 Sierpnia 2020 (edytowane) W dniu 20.08.2020 o 20:35, M-Szpon napisał(a): Do czego zmierzam Jeden napisze 15mp (przeliczone przez lesniczego) A drugi ze spalil 15mp ale mysli o m3 Rozwiń Jest jeszcze " metr nasypowy" o którym nic w lekturze nie było, a często jest mylony z przestrzennym układanym - szczególnie przez tych co wożą drewno do klienta :-) http://www.energoklima.com.pl/informacje/kubik-metr-przestrzenny-nasypowy-metr-przestrzenny-drewna-ulozonego.html. Waga suchego drewna jest najuczciwszym kryterium do obliczeń. Edytowane 26 Sierpnia 2020 przez Piecuch19 1 Cytuj
Dziczek Opublikowano 27 Sierpnia 2020 #15731 Opublikowano 27 Sierpnia 2020 Moje spostrzeżenia, lepiej do MPM-a w moim przypadku 10 KW, ciąć kawałki drewna, desek itp na długość ok. 25 cm, ponieważ dłuższe kawałki muszę załadowywać na sztorc, i po jakimś czasie przegarnąć gdyż są oparte o ścianę i nie dopalają się tak szybko jak powinny. Piec użytkuje dopiero od początku sierpnia, jestem zadowolony. Pierwsze dni mogą spowodować, że wiele użytkowników stwierdzi, że zamienili siekierke na kijek (chodzi o rozpalanie i dym). Wszystko jest do ogarnięcia i dzisiaj mnie to śmieszy, że potrafiłem narzekać w tych kwestiach. Temat do opanowania w 2,3 dniu. 1 Cytuj
kowalski5m Opublikowano 27 Sierpnia 2020 #15732 Opublikowano 27 Sierpnia 2020 Mam problem z ładowaniem bufora .Zastosowałem zawór termostatyczny 61 stopni i zauważyłem że po pełnym otwarciu zaworu pompa ciągnie większość wody właśnie przez ten zawór [bajpasem ] . Na kotle 90 stopni a na buforze u góry 70 a na dole około 60 .Dzieje się tak dlatego że opory przepływu z bufora są większe [zawór różnicowy kulowy i sito filtra ] niż bajpasem 1 " z zasilania 6/4 bufora .Jak temu przeciwdziałać , na bajpasie zastosować zawór zwrotny grzybkowy [taki ze sprężyną ] spowoduje to pewien opór czy wymienić na zawór temperaturowy który otwiera zimną wodę i przymyka gorącą [ bajpas ]https://grudnik.pl/termostatyczny-zawor-regulacyjny-3drogowy-teplomix-dn-25-herz-1776613,p942636 Cytuj
M-Szpon Opublikowano 27 Sierpnia 2020 #15733 Opublikowano 27 Sierpnia 2020 Musisz przydlawic bypass zaworem kulowym troche. Zawor temperaturowy stawia opor Cytuj
sambor Opublikowano 27 Sierpnia 2020 #15734 Opublikowano 27 Sierpnia 2020 To zależy który model tego zaworu kolega posiada : Cytat Modele ..-03 i 04 ze stałym bajpasem, temp. ok. 61 °C. Modele ..-13 i 14 z funkcją zamknięcia bajpasu, temp. ok. 55 - 63 °C. Przeciek maks. 10%, DN 25 - kvs = 11, DN32-kvs = 14. Rozwiń Jak te pierwsze to nic się nie poradzi. Cytuj
kowalski5m Opublikowano 28 Sierpnia 2020 #15735 Opublikowano 28 Sierpnia 2020 To zależy który model tego zaworu kolega posiada : Posiadam jeszcze inny , i myślałem nad wymianą na ten ....13 ale to kolejna kasa i robota , to nie będzie wykręć- przykręć . Mam taki https://allegro.pl/oferta/zawor-mieszajacy-termostatyczny-kotla-pieca-5-4-61-7187214488 Cytuj
MaaGdA Opublikowano 31 Sierpnia 2020 #15736 Opublikowano 31 Sierpnia 2020 Cytat Na kotle 90 stopni a na buforze u góry 70 a na dole około 60 Rozwiń No ale jeżeli masz zawór na 61'C to działa dobrze Zobacz jaką masz temp. na dole bufora. To że u góry jest 70, a na piecu 90 to jedno. Zawór ma utrzymać przecież temp. minimum 61'C i jak widać to robi. Sądzę, że mam takie same przekroje rur, ale zawór termostatyczny mam na 50'C i działa to wszystko tak jak powinno. (nie pamiętam tylko, czy bypass dla pompy to DN25 czy DN20) Cytuj
kowalski5m Opublikowano 31 Sierpnia 2020 #15737 Opublikowano 31 Sierpnia 2020 Wczoraj rozpaliłem , przytłumiłem bajpas zaworem kulowym naładowałem bufor do 70 stopni góra i dół . Chciałem doładować do wyższej temperatury na kotle 100 stopni [wężownica schładzająca zadziałała ] bajpas zakręcony pompka na pierwszym biegu czy trzecim [ bez różnicy ] , na buforze nie przybywa . Miarkownik przydusił kocioł aż zadymił z komina ,włączyłem ogrzewanie w salonie [jeszcze był opał ] , Rano było 27 stopni , wyłączyłem pompkę , żona jak wstała to wietrzyła [przynajmniej nie narzekała na wilgoć i zimno ] .Przy następnym rozpaleniu założę termometry na zasilaniu bufora i powrocie bo wydaje mi się że pomimo że termometr kotła pokazuje 100 stopni to na wyjściu jest mniej [ 80 stopni ] Cytuj
M-Szpon Opublikowano 31 Sierpnia 2020 #15738 Opublikowano 31 Sierpnia 2020 Ten termometr mocno zawyza temperature. Jedni sadza ze jest zle ustawiony srubka od spodu a inni ze u gory jest slaba cyrkulacja wody Cytuj
KazioWihora Opublikowano 6 Września 2020 #15739 Opublikowano 6 Września 2020 Rozważam zakup MPM DS ponieważ mój stary kocioł zakończył karierę. Mam na razie 2 pytania: w necie występuje jakiś MPM DS II a na stronie producenta jest tylko DS - to jest to samo ? I druga sprawa - czy z tego kotła da się łatwo wyjąć jakieś elementy, żeby zmniejszyć masę ? U mnie już było ciężko wnieść Zębca który ważył 280kg (trzeba stargać kawałek po schodach w dół), a wersja 18kW DSa waży dużo więcej. Cytuj
Ryni Opublikowano 6 Września 2020 #15740 Opublikowano 6 Września 2020 ad.1 W przypadku MPM--a 18kW, DS i DS ll to to samo. ad.2 Po za oczywistymi elementami takimi jak obudowa, drzwiczki i pokrywy bez problemu można wyjąc zawirowywacze, można też rozkręcić i wyjąc ruszt ruchomy, można odkręcić czopuch i zdemontować palnik ceramiczny, więcej nie kojarzę. Cytuj
mikkei Opublikowano 9 Września 2020 #15741 Opublikowano 9 Września 2020 mpm przychodza przykrecone do palety - nie odkrecaj go z niej - tylko podstaw kawałki okrągłych słupków /rur i przesuwaj po nich - w 3 chłopa dasz rade Cytuj
hamis Opublikowano 9 Września 2020 #15742 Opublikowano 9 Września 2020 Albo przy pomocy samochodu i pasa. Sam tak zjechalem ze schodow 1 Cytuj
rarek Opublikowano 12 Września 2020 #15743 Opublikowano 12 Września 2020 @maronka lub inni koledzy którzy palą drewnem. Jak drobno rozbijać klocki? Przez jakiś czas będę palił tym właśnie paliwem - mam potężną hałdę odpadów z produkcji palet. Sosnowe kantówki (czy jakkolwiek to nazwać) mają wymiary 8cmx8cm albo 8x6cm +/- 1cm. Klocki tnę na 20cm długości żeby były wzdłuż płomienia - tak chyba lepiej się pali. Pytanie czy je rozbijać na drobne np 4cmx4cm czy tylko ciąć na długość i zostawiać jak jest? Zauważyłem że te drobniejsze lepiej się układają i generalnie lepiej się palą. Duże klocki potrafią przytkać palnik, ale może jest jakaś metoda? Cytuj
carinus Opublikowano 12 Września 2020 #15744 Opublikowano 12 Września 2020 To już musisz sobie sprawdzić eksperymentalnie.U siebie zauważyłem że najlepiej odgazowuje i opada dosyć drobno pocięte i ułożone w poziomie.Grubsze kawałki potrafiły zbyt często tworzyć pustkę przed palnikiem i przydymiać.Drobniejsze kawałki,jak dobrze zauważyłeś,dosyć dobrze wypełniają komorę załadunkową i pozwalają swobodniej opadać całej masie drewna z mniejszą szansą na zawieszanie. Cytuj
mikkei Opublikowano 12 Września 2020 #15745 Opublikowano 12 Września 2020 wiadomo -najpierw musisz rozbujac piec na drobnym tak do 60 a potem można na to walić grube kawały po 20cm srednicy i wiecej - aby tylko w poziomie , takie palety beda sie palic eleganko - żadne to grube z nich drewno raczej drobnica - powinno nie być zadnych problemów Cytuj
Dziczek Opublikowano 13 Września 2020 #15746 Opublikowano 13 Września 2020 (edytowane) Ja wrzucam od razu grube ale co gorsze długie (już ich nie da się przeciąć), trzeba czasami pogrzebaczem je co jakiś czas przegarnąc, bo są puste przestrzenie tak jak wspomniał mikkei. Lepiej palić na początku drobniejszymi i krótkimi kawalkami, takimi któych nie trzeba opierać w komorze na sztorc. W taki sposób warto przygotowywać opał. Na drugi sezon na pewno moje kawałki będą krótsze i drobniejsze. Edytowane 13 Września 2020 przez Dziczek Cytuj
carinus Opublikowano 13 Września 2020 #15747 Opublikowano 13 Września 2020 Trochę się cieszę że nie udało się kupić w tym sezonie pompy ciepła i trzeba będzie jeszcze trochę poużywać kociołka.Kocioł chyba zostanie do końca jako zapasowe źródło ogrzewania.Martwiłem się że zaczęta budowa wentylatora wyciągowego pójdzie na marne,ale jest szansa na dokończenie dzieła i próba zbudowania palnika typowego dla kotłów na HG.Martwiłem się że nie będzie już zabawy z kociołkiem,a powiem że jest to bardzo wciągające i dające frajdę.Mam jeszcze trochę drewna do spalenia i nadmiar prądu do wykorzystania,niech więc wentylatorek pracuje dla dobra sprawy lepszego spalania drewna. 1 Cytuj
Włodzimierz Opublikowano 13 Września 2020 #15748 Opublikowano 13 Września 2020 (edytowane) KazioWihora ad1. Kocioł występuje w dwóch wersjach: 1. DS 14 kW - Certyfikat na drewno i węgiel 2. DS 10, 18, 25 kW - Certyfikat na węgiel ad.2 Z kotła można zdemontować drzwiczki, pokrywę i blachę wyczystki. kgracjank2 Jeśli chodzi o drewno jedynym warunkiem poprawnej pracy kotła jest jego wilgotność w granicach 20%. Do rozpałki najlepiej użyć drobnego drewna sosnowego, które daje dużo ognia tak bardzo potrzebnego w pierwszej fazie rozpalania. Z opisu wynika iż najlepszym rozwiązaniem przy podanej powierzchni i preferencji na paliwo będzie kocioł 14 kW z buforem 800 l. Dodatkowo doposażył bym kocioł w ręczny wentylator wyciągowy oraz mechaniczny miarkownik ciągu. Co do bufora i sterowania proszę odezwać się w w.p. Marcinbet Z podanej powierzchni oraz obaw najlepszym rozwiązaniem będzie 14 kW z buforem 800 l. Kotły o mocach 10, 18, 25 kW prócz braku certyfikatu nie są przystosowane do wydajnego spalania drewna. Do poprawnego spalania drewna wymagana jest modyfikacja palnika. PS. Proszę pamiętać że do poprawnego, wydajnego oraz czystego spalania w kotłach MPM DS wymagana jest prawidłowa ochrona powrotu. Gdyby się zdarzyło iż kocioł nie posiada żadnej ochrony powrotu proszę bezwzględnie podnieść start pomp na min. 52'C z histerezą 2'C. Zadana temperatura na kotle powinna być ustawiona na min. 60'C. Edytowane 13 Września 2020 przez Włodzimierz Cytuj
mikkei Opublikowano 14 Września 2020 #15749 Opublikowano 14 Września 2020 @Włodzimierz - primo naucz sie pisać na forum, - secundo głupoty wypisujesz Cytuj
Włodzimierz Opublikowano 14 Września 2020 #15750 Opublikowano 14 Września 2020 (edytowane) W dniu 14.09.2020 o 09:04, mikkei napisał(a): @Włodzimierz - primo naucz sie pisać na forum, - secundo głupoty wypisujesz Rozwiń Nie wdaje się w bezsensowne pogaduszki. Proszę napisać czego Pan nie rozumie?. Edytowane 20 Września 2020 przez Ryszard Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.