Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie chce mi się tyle drukować od nowa.

W skrócie:

TAK, gdy masz panele PV na starych zasadach, masz ocieplony dom, masz podłogowe. To ideał
TAK, nawet bez paneli przy obecnych cenach prądu, gdy dom ocieplony, sa grzejniki, ale przewymiarowane, a na dom zimą nie szło nigdy >48st.C i było ciepło, a spalanie miesięczne zimą do ok 600kg/m-c.

NIE, jak buda stara, izolacja słaba lub brak, grzejniki dobrane tak,że zimą musiało być >55 czy 60 puszczane
NIE, jak spalanie zima 1t lub więcej na m-c.

Przy grzejnikach liczyć się trzeba z tym,że w mrozy przy PC będziesz miał w zasadzie "kocioł elektryczny" wspomagany przez PC, czyli będą chodzic grzałki 6kW lub min 3kW plus trochę PC

Co do inwestycji, z montażem na dobrym sprzęcie po tegorocznych podwyżkach średnio za dobra PC ok 16kW trzeba liczyć w granicy 47-53 z materiałami. Jak masz panele PV i masz nadwyżki prądu możesz rozważyć na okres przejściowy kocioł elektryczny, on inwestycyjnie kosztuje w granicy 4tys. Wykorzystasz nadmiar wyprodukowanej energii, zrobi się zimniej - kocioł na pellet.

Opublikowano

Skad te wyliczenia że do 600kg węgla się opłaca a powyżej już nie a nie mówię już o 1 tonie? 

Ciekawi mnie bo jest tyle czynników które wpływają na spalanie a ty tak dosyć precyzyjnie podałeś 🤔

Opublikowano

Małe spalanie może świadczyć o małym zapotrzebowaniu na ciepło. Wtedy potrzeba jest mniejsza pompa ciepła przy inwestycji i później oznacza to niższe rachunki. 

Symulacja 2 przypadków:

Dom 1 zapotrzebowanie 12 tyś kWh, instalacja niskotemperaturowa SCOP 3,5

Dom 2 zapotrzebowanie 20 tyś kWh, instalacja wysokotemperaturowa SCOP 2,5

Zapotrzebowanie na energię:

Dom 1 12000/3,5 = 3430 kWh

Dom 2 20000/2,5= 8000 kWh

Koszty zależnie od ceny kWh od 1zł brutto do 3 zł brutto:

Dom 1  3430zł do 10200zł            VS            (2,5 tony ekogroszku około 7,5 tyś zł)

Dom 2 od 8000zł do 24000zł                    ( 4 tony ekogroszku około 12 tyś zł)

Jak widać to co jednemu się opłaci to drugiemu niekoniecznie.

Ludzie maja różne domy, różne instalacje i nie ma jednej odpowiedzi.

Opublikowano (edytowane)

Wcześniej opisałem to szerzej, wcięło, teraz uprościłem i skróciłem

Chodzi o to, aby pompy nie wstawiać do przysłowiowego durszlaka na samych grzejnikach, bo rachunki będą wysokie.

Jak spalasz więcej, zacznij od izolacji a dopiero później inne inwestycje.

 

1tona pelletu przyjmij 19tys kalorii, policz po swojemu ile to jest wyprodukowanych kWh (czy przyjmiesz 80% sprawności czy 70%, bo tu polityka i zwyczaje różne, na badaniach wyniki w zakresie mocy 30-100% sa w okolicy 90%, ale dom to nie laboratorium)

dla uproszczenia przyjmij,że przy PC masz średni COP 2,5 i policz ile zapłacisz za prąd.

Im zimniej, tym sprawność kotła pelletowego większa

Im zimniej, duże mrozy, tym COP PC niższy i zbliża się do 1 z hakiem, latem COP wysoki 5 czy nawet więcej, ale grzać chcemy zimą.

Edytowane przez Pieklorz
Opublikowano

Ja spróbuję wariat pośredni. Mam ekogroszek, a dołożę klimę z grzaniem. Do tego piec akumulacyjny na parterze. Będę grzać tym, co akurat będzie tańsze. Lub w ogóle będzie dostępne ;)

Opublikowano

Bardzo słuszne i logiczne podejście w dzisiejszych czasach.

Do starszego domu uważam,że obecnie warto mieć alternatywę. Montując PC, zostawić czy to kocioł na groszek czy na pellet. Tak można spać spokojniej ani w tyłek przy mrozach się nie zmarznie ani nie jest się zaleznym od jednego źródła.

Mamy kocioł na pellet i panele PV, sa nadwyżki prądu - dorzucić kocioł elektryczny na okres przejściowy, taki ok. 6-8kW i wykorzystać, co się wyprodukowało.

Opublikowano
W dniu 15.07.2022 o 11:45, kult5 napisał:

Dom 2 8000kw 

Dom 2 od 8000zł do 24000zł                    ( 4 tony ekogroszku około 12 tyś zł)

To po ile ty liczysz kilowat? 🤔

 

 

Opublikowano
5 minut temu, Andrzej1977 napisał:

 

To po ile masz tą kWh w twojej taryfie?

Opublikowano

Kult5 podał Ci obrazowo ile potrzebuje dom 1 i dom 2 ciepła, a Ty sobie to teraz przelicz...

Opublikowano

Widzę tu bardzo rzeczową dyskusję i w miarę rzeczywiste przeliczenia, więc pozwolę się dołączyć, choć już pisałem w innych postach. Potrzebuje docelowo ogrzać 160m2, ale narazie grzane jest 90m2 starym kopciuchem. Instalacja miedziana i grzejniki około 120-130w/m2, czyli mocno przewymiarowane. W tym roku dołożone 15cm grafitu 0.032, ale czeka mnie jeszcze 10cm na stropy w piwnicy i ocieplenie poddasza 20cm Pur. Jakbym zrobił to całe ocieplenie wychodzi mi zapotrzebowanie na te 160m2 7.62kw, wydaje mi się trochę mało. Przeliczałem to swego czasu na ma metry kwadratowe, wychodzi zapotrzebowanie 47w/m2, czyli że na grzejnikach już mam sporo do przodu. Temperatura podawana zwykle to 45°C przy 17kw kopciuchu, ale zawór 4D był przez 90% zimy na 5.5, czasem na 6. Ale kopciuch ma już 18 lat i sprawności pewnie mniej niż 50%. Węgla schodzi przez pół roku 3.5-4 tony bez żadnego ocieplenia. Jak Panowie myślicie, czy 8kw wystarczy na obecną chwilę na te 90m2, a po dołożeniu stropów w piwnicy i ociepleniu poddasza na 160m2 będzie ok? Czy lepiej według Was od razu zapiąć 10kw? I czy każda pompa ma grzałkę w sobie już zamontowaną w razie czego jakby nie wyrabiała? PC byłaby podpięta pod siłę.





Opublikowano
13 godzin temu, Andrzej1977 napisał:

Jak na razie 0.73 w 1 i. 0.35 w 2 

Zużywam jak do tej pory 52/48 

Więc średnio kw po jakies 0.58gr wychodzi 

Z ciekawości , u którego dostawcy en. el. masz takie stawki? Gdzie są takie ceny, że taryfa dzienna wychodzi 0,73 zł?

To co podajesz to jest aktualny koszt energii z uwzględnieniem wszystkich opłat z VAT?

Ja mam w PGNIG coś takiego:

image.png.2a9c24e1c863ac09ad26e51f34d5b3e9.png

zatem cena jedn dla G11 przy założeniu samych kosztów zmiennych to jest 0,77 zł z 5% VAT, a jak zniknie tarcza rządowa to będzie to 0,90 zł z 23% VAT.

Do tego opłaty stałe w wysokości ok 22 zł miesięcznie. 

 

Opublikowano

@vlad1431 Nie wiem gdzie mieszkasz i jakie masz temperatury zimą, ale pompy nie bierze się z żadnym zapasem a nawet nieco mniejszą, jeżeli możesz mieć jakieś dodatkowe źródło ciepła do wspomagania w najzimniejsze dni. Większa część sezonu grzewczego to temperatury sporo pow. 0* wiec duża pompa jest tutaj bezzasadna.

Opublikowano

Świat jest nie jest tak doskonały jak się niektórym wydaje. Zazwyczaj pompa 8 od 10 różni się tylko zworką na płycie. Do tego są różne kilowaty, te prawdziwe dla +7 i nie bardzo prawdziwe. Przy tym spalaniu szukaj pompy która pokryje twoje zapotrzebowanie do ok - 10C i będzie posiadać taki pakiet grzałek by w sumie ze sprężarką dać 8kW przy - 20C.

Czyli np Panas 9kW serii J, Gree 8kW 1f, lub 3f, Midea 8-10kW z grzałką 9kW, lub klony 12kW z grzałką 6kW, Daikin 8kW.

Opublikowano

Dodatkowe źródło ciepła odpada, bo napewno będę korzystał z Czystego Powietrza. Dlatego raczej wybiorę z tej listy od kolegi @Vlad24 i będę szukał właśnie coś w okolicach 9kw. Tymczasem dziękuję za rady, chociaż wiadomo że wszystko w praktyce wyjdzie. Lokalizacja to południe Krakowa, najniższa temperatura tej zimy to było chyba -15, ale to było raczej max kilka dni. A tak to mam wrażenie że od października do lutego wszystko było w okolicach 0°. Dlatego wychodzę z założenia, że lepiej dogrzać niż skazywać PC na taktowanie. Oczywiście do tego planuję jeszcze bufor w granicach 300L.

Opublikowano

Ok, to co radzisz @sambor, bo ja nie z tych co lubią mieć za dużo. Jak czytam, to na 150-170 producenci zalecają 10kw. Wszystko jest mniej więcej w podobnych cenach. Lg, Rotenso, Hewalex, czy te w/w między 21-27tys. I tak chyba zdam się na znajomego z Grudnika, jakoś mam zaufanie do niego. Zobaczymy co on poleci i jakiego instalatora poleci.

Opublikowano

W panasach j HP będziesz miał grzałkę 3kW, z altherma daikina trzeba uważać, żeby się nie wpakować w grzałkę 1faz 6kW, druga opcja daikina to grzałki o łącznej mocy 9kW 3f. Jeśli chodzi o modele pomp to często jest właśnie jeden klocek sprzedawany w różnych wersjach, tzn. max faktycznie przycięte  programowo, a modulacja od dołu jest w zasadzie na tym samym poziomie. Jeśli na minimalnej mocy nie będzie różnicy to wtedy wolę wariant pompy 8kW zamiast 6kW i niech sobie ciągnie nawet do -13 czy -15 bez grzałek. I teraz można jeszcze bardziej zamieszać (poza grzałkami) i sprawdzać wariant zasilania pompy, np. taki zubadan 8kW występuje w wersji 3faz jak komuś zależy na rozłożeniu obciążenia/ma za małe zabezp. Przy okazji zubadana to na stronce mitsu jest prosta kalkulacja i na koniec dostaje się wykres + modele pomp - nie trzeba tabel wertować chcąc porównać wydajności: https://my-ecodan.me/

 

 

Opublikowano

Mitsubishi jednak już sporo odbiega cenowo, z tego co patrzę to z 10tys drożej. Nie widziałem żeby ktoś pisał o modulacji w PC, myślałem że jak każdy elektryczny silnik, tak jak w samochodzie pracuje z takimi samym momentem obrotowym, ale podejrzewam że elektronika ma wpływ na modulacje, tak jak np w gazowym kotle, a to raczej jest ważne. Nie wiem tak naprawdę czy ma znaczenie czy PC będzie podpięta do 1f czy 3f. Wydaje się że tak, ale na tyle się nie znam.

Opublikowano

Najważniejsze, żeby ten co montuje wiedział co robi i umiał doradzić (wielu sprzedaje to co im zalega, bo to co dobre jest już niedostępne). Inwertery to już nie to samo co on/off. Ad Mitsu proponuję tylko skorzystać z tego programu doboru, który podlinkowałem, to trochę rozjaśni temat modulowania na wykresie.

Opublikowano
11 godzin temu, vlad1431 napisał:

Nie wiem tak naprawdę czy ma znaczenie czy PC będzie podpięta do 1f czy 3f. Wydaje się że tak, ale na tyle się nie znam

Fakt czy pompa jest 1f czy 3f ma znaczenie tylko przy pompach większych mocy (znamionowy pobór energii powyżej 5kW mocy). Chodzi po prostu o straty na kablach. Przy pompach z inwerterem i tak napięcie 230v/400v jest zamieniane na prąd stały a przy pompach typu ON/OFF sprężarka ma w nosie czy kręci nią silnik 1 fazowy czy 3 fazowy. Jeżeli przewód od pompy do skrzynki bezpieczników ma 5 metrów lub maksymalny stały pobór energii wynosi do ww mocy to rodzaj pompy (1 fazowa czy 3 fazowa) nie jest istotny. Straty są pomijalne.

Opublikowano



Najważniejsze, żeby ten co montuje wiedział co robi i umiał doradzić (wielu sprzedaje to co im zalega, bo to co dobre jest już niedostępne). Inwertery to już nie to samo co on/off. Ad Mitsu proponuję tylko skorzystać z tego programu doboru, który podlinkowałem, to trochę rozjaśni temat modulowania na wykresie.


Ok, czyli ten wykres ma mniej więcej zobrazować modulację? Raport podpowiada mi 18kw moc grzałki, nie bardzo rozumiem o co kaman. Screenshot_20220720-000245_Samsung%20Notes.jpg
Opublikowano

Jakieś dane z czapy wpisałeś przy doborze i kosmiczna moc wyszła, ale nawet na tym tworze widać moc max i min oraz punkt biwalentny, poniżej którego pompa wspomoże się grzałką. Jakbyś zjechał w kalkulacji z mocą do bardziej realnych wartości to wybierając z menu po prawej pomiędzy modelami 6 i 8 kW zobaczysz, że wykresy mocy minimalnej są te same dla obu pomp, a przesunie się pkt. biwalentny i oczywiście moc max.

Opublikowano


Ok, dałem moc PC 8kw i tak to wyszło. Nie wiem czemu podpowiada mi zasobnik 300L, ale może przy standardowym według nich użyciu wody, czyli 50L na osobę tak wychodzi. Przy 45L wskazuje już 170L na 5 osób, ale to taki chyba szczegół.Screenshot_20220720-011554_Chrome.thumb.jpg.b40ad71e2d2bb785f219bc642ea395e0.jpg

Tak w ogóle, ten wykres czytałem od d. strony, bo po lewej jest -30°. Dla mnie i tak to jest kosmos, bo i tak z tego niewiele rozumiem.

Opublikowano
2 godziny temu, swampshark napisał:

Fakt czy pompa jest 1f czy 3f ma znaczenie tylko przy pompach większych mocy (znamionowy pobór energii powyżej 5kW mocy). Chodzi po prostu o straty na kablach. Przy pompach z inwerterem i tak napięcie 230v/400v jest zamieniane na prąd stały a przy pompach typu ON/OFF sprężarka ma w nosie czy kręci nią silnik 1 fazowy czy 3 fazowy. Jeżeli przewód od pompy do skrzynki bezpieczników ma 5 metrów lub maksymalny stały pobór energii wynosi do ww mocy to rodzaj pompy (1 fazowa czy 3 fazowa) nie jest istotny. Straty są pomijalne.

No to mamy popularny przyklad domu z instalacją 3f i zabezp. głównym 3xC25A. Wśród odbiorników jest indukcja, pralka, zmywarka, piekarnik, grzałka cwu itd Wymogiem dla pompy 1f będzie np. zabezpieczenie 25A i przekrój minimum 4mm2, dla pompy 3f 16A i 2,5mm2, a Ty piszesz o stratach na jakimś wymyślonym odcinku 5m od RG. Jak będzie 10m czy 15m to nie determinuje przecież wyboru pompy.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.