Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Sterownik Skzp-02 - Ustawienia, Porady


energotop
Wiadomość dodana przez marcin,

Tutaj piszemy ogólne pytania i odpowiedzi w temacie sterownika SKZP-02.

Wątek o aplikacji Wojszym | Wątek o sondzie Brager

Rekomendowane odpowiedzi

19 godzin temu, Dozy napisał(a):

Dodam jeszcze, że w swoim domu mam również starą instalację grawitacyjną z rurami 2-calowymi. Zamontowałem 3D w trybie mieszania i wszystko działa. A w dodatku mam jeszcze 3 inne obiegi, w tym ciepłociąg, podłogówkę i dwie nagrzewnice volcano, i czy ty w to uwierzysz czy nie, jeden SKZP to wszystko ogarnia.

Ale nie ten SKZP z tematu tylko 05

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Stefan-Nowak napisał(a):

Chciałbym zasięgnąć opinii, zauważyłem znacznie wyższą temperaturę wody niż ustawiona. Czy to jest normalne zjawisko?

Kłania się instrukcja obsługi.

Tryb pracy;

Pompa wł. - pracuje cały czas

Stałe wł. - pracuje do osiągniecia temperatury zadanej

11 godzin temu, Stanley85 napisał(a):

Ps. Rury są oczywiście zaizolowane.

Piszesz o rurach na zdjęciu?

Na wahania modulacji mogą mieć wpływ ustawienia mieszacza. Zazwyczaj na obieg kotłowy stosuje się słabszą pompę niż na obieg CO. Nie wiem jak jest w układzie ze sprzęgłem. Zmniejsz wydajność pompy kotłowej i sprawdź efekty.

16kg trochę dużo, ale instalacja i dom muszą nabrać temperatury.

Ja mam 200m, wczoraj zacząłem grzać i na razie spalanie doszło do 8kg (21-22°).

  • Przydało się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim zmień temperature zadaną mieszacza na 30 stopni. Serio.

Minimalną ustaw na 20 bo niższej nie ma sensu. I tak jej nie osiągnie.

W dalszej kolejności możesz regulować wzmocnieniem i korektą pogodową (jeśli masz czujnik pogodowy). 

 

23 godziny temu, stefannos napisał(a):

Według tego rysunku mam obcie nr3

Więc oco chodzi? DOZY

Czyżby trzecią? Czy powrót do kotła jest odbiornikiem ciepła? Nie sądzę.

Zmiana w oprogramowaniu nie ma sensu bo to twoja instalacja jest źle zrobiona. Po kilku dniach sam byś to stwierdził.

W dniu 9.10.2023 o 09:00, Stefan-Nowak napisał(a):

Chciałbym zasięgnąć opinii, zauważyłem znacznie wyższą temperaturę wody niż ustawiona. Czy to jest normalne zjawisko?

Zamiast zadawać banalne pytania... wybacz... głupie pytania. Zajrzyj do instrukcji.

_20231010_112053.thumb.JPG.c001f8f2aacb86d8939c408863d09f23.JPG

 

16 godzin temu, mkwapisz napisał(a):

Ale nie ten SKZP z tematu tylko 05

A czy 05 ma jakiś odmienny soft w porównaniu do 02 lub czy może to inny producent? Nie. Dokładnie ten sam.

05 ma tylko sterowanie zapalarką w standardzie i obsługuje wiecej pomp, a samo sterowanie obiegami jest dokładnie takie same jak w 02. I nic w tej kwestii nie trzeba zmieniać. I o to tu chodziło. 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.10.2023 o 20:24, Hitower napisał(a):

Piszesz o rurach na zdjęciu?

Na wahania modulacji mogą mieć wpływ ustawienia mieszacza. Zazwyczaj na obieg kotłowy stosuje się słabszą pompę niż na obieg CO. Nie wiem jak jest w układzie ze sprzęgłem. Zmniejsz wydajność pompy kotłowej i sprawdź efekty.

16kg trochę dużo, ale instalacja i dom muszą nabrać temperatury.

Ja mam 200m, wczoraj zacząłem grzać i na razie spalanie doszło do 8kg (21-22°).

Tak, te ze zdjęć są zaizolowane żeby nie było, że jakaś fuszerka jest. W przypadku sprzęgła pompa kotłowa musi mieć wydajność minimum sumy pomp z dwóch obiegów za sprzęgłem. Inaczej nie przeciągnie gorącej wody przez sprzęgło i ogólnie to całość nie działa. Przy takim ustawieniu pomp różnica między zasilaniem a powrotem to 1 - 2 stopnie. Pomimo tak nie wielkiej różnicy sterownik prowadzi piec jak szalony. Nie rozumie dlaczego nie zatrzyma się na konkretnej modulacji dla której utrzymuje temperaturę zadaną. Działa właściwie zero jedynkowo. Leci na maxa, leci na minimum, leci na maxa, leci na minimum a na wykresie mamy EKG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Był dzis instalator i zamontował pompę kotłową na powrocie za zaworem 4d.
Rodzice mówią że rano piec się wyłączył bo osiągnął 80 stopni a jest alarm na taka ustawiony, może te nastawy powietrza i wentylatora co ostatnio wprowadzałem są nieodpowiednie skala 28-65, powietrze 20-65. 
zmieniłem nastawy powietrza na zapisane długopisem w instrukcji na skala 16-35, powietrze 16-75. 
po rozpaleniu kolta z ustawioną temperaturą 60 stopni i w momencie osiągnięcia tej temperatury modulacja była na 100% dopiero wtedy zaczęła spadać ale zanim przeszedł w stan czuwania piec dobił 76 stopni. 
czy ta modulacja nie powinna spadać zanim dobije tą zadaną temperaturę?

wrzucę zdjęcia nastawow może ktoś coś podpowie 
 

IMG_8141.jpeg

IMG_8142.jpeg

IMG_8143.jpeg

IMG_8144.jpeg

IMG_8146.jpeg

IMG_8147.jpeg

IMG_8149.jpeg

IMG_8150.jpeg

IMG_8151.jpeg

IMG_8152.jpeg

IMG_8153.jpeg

IMG_8154.jpeg

IMG_8155.jpeg

IMG_8156.jpeg

Reszta zdjęć

IMG_8157.jpeg

IMG_8158.jpeg

IMG_8159.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A są dwa ekrany z temperaturą powrotu , w ekranie pompa kotłowa i drugi ekran od mieszczą ekran powrót . W jednym i drugim ustawić te 90?

nie będzie tak że wtedy będzie ciągle dogrzewał powrót i zawór 4d nie puści wody na grzejniki?

Edytowane przez czanklas22
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ochronę powrotu możesz sobie ustawić na 55, a 90 ustawiasz dla pompy kotłowej.

Chodzi o to by pompa kotłowa pracowała przez cały czas jeśli pracuje pompa CO1 lub CWU.

Aktywowanie ochrony powrotu i ustawienie 55 stopni sprawi, że zawór 4D będzie zamknięty dopuki powrót nie osiągnie zadanych 55, a dopiero potem zacznie się stopniowo otwierać na instalacje.

Edytowane przez Dozy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Stanley85 napisał(a):

Przy takim ustawieniu pomp różnica między zasilaniem a powrotem to 1 - 2 stopnie. Pomimo tak nie wielkiej różnicy sterownik prowadzi piec jak szalony. Nie rozumie dlaczego nie zatrzyma się na konkretnej modulacji dla której utrzymuje temperaturę zadaną. Działa właściwie zero jedynkowo. Leci na maxa, leci na minimum, leci na maxa, leci na minimum a na wykresie mamy EKG.

Sterownik nie prowadzi kotła na podstawie ∆t tylko różnicy między temp. zadaną a mierzoną. Duży wpływ na modulację mają ustawienia mieszacza. Długość impulsu, histereza lub czas stabilizacji. Pokaż zdjęcia tych ustawień. Na ile masz ustawioną dynamikę modulacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, czanklas22 napisał(a):

Na razie na kotle mam 55 jak będzie zimniej na dworzu zwiększę na 60.

Dżizes krajs... nadal ta głupia mentalność...

Po to instaluje się mieszacz aby kocioł mógł pracować na właściwej temperaturze, tj. 70°C, a instalacja na niższej, w zależności od zapotrzebowania na ciepło.

Czy w samochodzie co roku zmieniasz termostat na letni i zimowy? Przecież w upały na pewno nie będziesz się dogrzewał, więc po co silnik ma grzać się do 90°C? Może 60 wystarczyłoby mu w zupełności? 🙄

A skąd te porównanie? Ano stąd, że silnik spalinowy gwoli ścisłości jest silnikiem cieplnym, więc temperatura w jakiej pracuje ma dobitnie znaczenie.

Twój kocioł kuleje, nie pracuje. Na 15% modulacji to jest utylizacja paliwa, nie ogrzewanie.

Musisz przede wszystkim ustawić właściwy potencjał podajnika. Wówczas 25% modulacji faktycznie będzie ¼ mocy nominalnej palnika. Oczywiście nie zapominaj o właściwym nadmuchu. Jak to zrobić? Rusz głową, poszukaj, poczytaj, ustaw, poobserwuj, skoryguj... Nikt cie za rączkę prowadzić nie będzie.

I dokup i zainstaluj ten czujnik pokojowy. Z nim instalacja będzie miała szansę zacząć poprawną pracę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł jest u rodziców, mam do nich 30km nie jestem w stanie nadzorować jego pracy. Przy tych ustawieniach prawie ciągle pracuje na małej modulacji, jak było ustawione na 60 stopni to nagrzewał się do 67 stopni i robił dluzsze przerwy.

W instrukcji napisana jest minimalna temperatura powrotu, a nie minimalna temperatura na kotle, ale rozumiem, że temperatura powinna być wyższa dla jego lepszej pracy? Kocioł teraz dogrzewa powrót, nagrzewa instalacje i bojler ale jednak mówisz że kuleje.

Jeśli ustawie go na 65-70 stopni będzie robił dłuższe przerwy , jeśli taka praca jest poprawna i zużycie paliwa nie będzie znaczącą wyższe to mogę go tak ustawić. 
czytam i oglądam filmy na youtube ale dalej nie rozumiem jaką jest zasadą poprawnego działania kotła 


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, czanklas22 napisał(a):

Po zmianach wprowadzanych wczoraj tak to wygląda, czy praca według was jest prawidłowa? Na razie na kotle mam 55 jak będzie zimniej na dworzu zwiększę na 60. 

Dozy ma rację. Możesz zwiększać lub zmniejszać ręcznie temp. na kotle i CO w zależności od pogody i temperatury na zewnątrz. Możesz również dokupić kilka czujników i pozwolić sterownikowi na dokonanie tych zmian. Kwestia wygody i kosztów jakich jesteś w stanie dla niej ponieść. Mając taki sterownik, szkoda by było nie wykorzystać jego możliwości. Na decyzję poczekał bym, aż temp. spadną w okolice 0° i kocioł będzie pracować ciągle. Wykres jest w porządku, dopiero przy ciągłej modulacji powinien się ustabilizować.

W mojej instalacji sterownik zmienia temp. na podstawie czujnika pogodowego. Podnosi temp. na kotle i CO. Ważne aby różnica między zasilaniem a powrotem nie była większa jak 3-4°. Na kotle mam 56°, na CO 36° + korekta 4° dla obu tych wartości.

Edytowane przez Hitower
  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy może ktoś z Was ma kocioł Defro Komfort Eko ( LUX ) 15kW ewentualnie 20kW lub 25kW z obecnie montowanym retortowym palnikiem (fajką), czyli z "dziurkami" na talerzu, i "przesłoną" w koronie od strony podawania oraz (najlepiej jeszcze)  dmuchawą WTA120T ( 83W z tzw "małym" hallotronem)

Pytanie:
Jakie macie ustawione minimalne powietrze w zakładce "Palnik powietrze", (żeby było prościej) dla "Wentylator skala" 1÷100%  ?

Moja obecna konfiguracja :
Defro Komfort Eko LUX 15kW (2021r) + motoreduktor ABM (30kg/h) + SKZP-02ST (v2.50) + Brager BCA-02 (2021) + podgląd obrotów z turbinki hallotronu + RCP (w kominie) + ekogroszek (głównie) Pieklorz (KWK Chwałowice).

Czemu pytam ?
Może coś się więcej od Was dowiem, i może komuś w przyszłości się również przyda.

Na początku z oryginalnym sterownikiem K1pv4 (v3.6.4) i fabrycznymi nastawami powietrza miałem mnóstwo niedopalonego węgla.
Moje fabrycznie nastawy powietrza (hallotronu) były: 300÷910 obr.
Dopiero jak zmieniłem na ok. 500÷1200 obr. (dla SKZP-02 było by to 1000÷2400obr.) było w miarę ok, ale postanowiłem zmienić sterownik na obecny SKZP-02.
I to był strzał w 10.

Jedyne co mnie cały czas zastanawia, to moje nastawy powietrza.
Przeczytawszy (chyba) wszystkie strony z tego forum, zalecane nastawy skali dla dmuchawy 80W to ok. 6÷8 do 22÷23.
U mnie dla ustawionej mocy palnika 15kW muszę mieć (przy ustawionej skali wentylatora 1÷100%) ustawione powietrze co najmniej 16÷26, co dla modulacji 30÷100% (4,5÷15kW), daje powietrze 19÷26% ( w jezyku defro od 19 biegu do 26 biegu ).

Czym może być wymuszone u mnie (ale również widzę podobnie u przedmowcy, skala 16÷35) stosowanie tak "wysokich" nastaw powietrza.
Kaloryczność węgla i potencjał podajnika są prawidłowe (27MJ/kg; 30kg/h).
Tymi dodatkowymi "dziurkami" (napowietrzaczami) w talerzu retorty ?
Dużym ciągiem komina (murowany 14x28cm 11m) ?
A może te palniki wymagaja takiego powietrza ( dodam, że palnik dobrze uszczelniony) ?

Każda podpowiedź mile widziana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Dozy napisał(a):

nadal ta głupia mentalność...

Ci od kotlow kondensacyjnych to dopiero maja “mentalnosc”…

Rozsadna temperatura to taka aby nie zachodzil proces kondensacji ze spalin w przypadku “zwyklego” kotla i nic poza tym nie powinno miec znaczenia.

A porownanie kotla do silnika samochodu calkowicie nie trafione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, czanklas22 napisał(a):

Po zmianach wprowadzanych wczoraj tak to wygląda, czy praca według was jest prawidłowa? Na razie na kotle mam 55 jak będzie zimniej na dworzu zwiększę na 60. 

 

Jak masz 20C na zewnątrz to jak ma pracować? Nie da rady inaczej, bo nie ma odbioru energii z kotła. Do grzania tylko wody ustawiam 60, do pracy w sezonie zimowym 65. W instalacji mam ATV 55C na małym obiegu, więc żeby pracowało dobrze, to musi być wyższa. Jak jest u ciebie to pojęcia nie mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie myślę, że wszystko już  w normie spaliny powyżej min. zalecanej 62 stopnie, na kotle 55-58 na powrocie 52-55, węgiel ładnie się dopala na pyłek, usłyszałem sporo krytyki ale sporo też się dowiedziałem, co pozwoliło mi na ,,względna” prace kotła. 
Czujnika pokojowego nie będę kupował bo mam termostaty na grzejnikach, starszy dom i nie wszędzie jest ta sama temperatura w pomieszczeniach. 
Co do zmiany temperatury w zależności od pogody z czym się ktoś wcześniej nie zgadza i najlepiej 70 stopni na kotle trzymać, po co w takim razie byłby np czujnik pogodowy który w zależności o temperatury na zewnątrz zwiększa lub zmniejsza temperaturę na kotle.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Godzinę temu, PioBin napisał(a):

A porownanie kotla do silnika samochodu calkowicie nie trafione.

Nie trafione? A to w silniku nie kondensuje się wilgoć? To zapewnie mechanicy dorzucają masła przy wymianie oleju aby się odma zapchała, aby potem "wydoić" klienta z kasy. Bo przecież mechanicy to najgorsze *** itd. itp. 🙄

Skoro wystarczy temperatura powyżej punktu rosy, to ustaw zadaną 57, minimalną powrotu 55, a pompę na max wydatek i może uda się wyprowadzić z kotła 7kW.

Żeby było 10kW to pompa musiałaby mieć przewał 4,31m²/h przy różnicy temperatur 2°C pomiędzy zasilaniem a powrotem.

A paliwa spalisz na pewno wiecej.

 

41 minut temu, czanklas22 napisał(a):


Czujnika pokojowego nie będę kupował bo mam termostaty na grzejnikach, starszy dom i nie wszędzie jest ta sama temperatura w pomieszczeniach. 
Co do zmiany temperatury w zależności od pogody z czym się ktoś wcześniej nie zgadza i najlepiej 70 stopni na kotle trzymać, po co w takim razie byłby np czujnik pogodowy który w zależności o temperatury na zewnątrz zwiększa lub zmniejsza temperaturę na kotle.

Ja też mam stary dom i starą instalację, i głowice termostatyczne na kilku grzejnikach, i mam sterowanie proporcjonalne, i takie rozwiązanie sobie chwalę, bo wiem jak było zanim zacząłem pchać swoje ręce w instalacje.

Jeśli temperatury w poszczególnych pomieszczeniach są różne, to zawsze można spróbować skryzować grzejniki w cieplejszych pokojach aby jednocześnie zwiększyć przepływ w tych chłodniejszych.

Odnośnie pogodowki...

DSC_0187.thumb.JPG.d25429a52e6a159b9ca1c8442971d999.JPG

Czyżby tylko w kotle? Zależy jak ustawisz. Generalnie korekta pogodowa zadanej kotła przy obecności zaworu mieszającego z siłownikiem, to moim zdaniem czysta głupota.

Jeśli ustawiłbym pogodówkę dla kotła, to ta chciałaby obniżyć zadaną do 32 stopni, bo mniej więcej tyle ostatnio było na grzejnikach przez całą noc.

Screenshot_20231014-153256.thumb.png.c681cacb82e17ef502c4ea105112c0cf.png

 

Reasumując, starałem się ci pomóc, ale skoro wiesz lepiej, to rób se jak uważasz i przestań zaśmiecać wątek 10-tkami zdjęć.

Edytowane przez Dozy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Dozy napisał(a):

Skoro wystarczy temperatura powyżej punktu rosy,

Taka wlasnie wystarczy. A jaka to bedzie to juz roznie jest. Potrafi i przy 55 skondensowac a czasem przy 45 sucho jak pieprz. A zalezy to od wielu rzeczy. Producent nie przewidzi co tam u nas jest wiec wali temperatura w gore. Jesli mowisz 70 to zapytam dlaczego nie 80? albo 90 (jak w silniku) itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Dozy napisał(a):

ty tak na poważnie

Oczywiscie ze nie.

Dla mnie kociol to pewien zestaw: palnik i wymiennik (ciepla).

Pierwsze odpowiada za jakosc spalania i tutaj czy na wymienniku jest 50 czy 60 czy 70 nie powinno miec znaczenia. Jesli ma - to takie konstrukcje nigdy nie powinny byc konstruowane. Nie spalamy w wymuenniku tylko w palniku (komorze spalania).

Drugie czyli wymiennik (najczesciej wspolpradowy) juz z samej zasady jego działania jest sprawniejszy im wieksza jest roznica temperatur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Im większa różnica temperatur tym lepsza wymiana - z tym się zgodzę. Ale temperatura w palniku to nawet ponad 1000°C (sądząc po upalaniu się żeliwa), więc czy na kotle będzie 60 czy 70°C, to dla odbioru ciepła ze spalin nie ma już większego znaczenia.

Wiadomo, że im wyższa temperatura wymiennika to przy tej samej aktualnej mocy palnika będzie wyższa temperatura spalin. Ale jaka to będzie różnica? 5? 8°C? 

Natomiast jeśli chodzi o odbieranie ciepła z kotła, czyli ogrzewanie, to im mniejsza różnica zasilanie/powrót tym więcej cieczy trzeba przetłoczyć przez wymiennik. A to z kolei wymaga wiecej energii.   ...tej z gniazdka oczywiście.

Wymiennik przeciwprądowy miałby lepszą sprawność, tylko pytanie co łatwiej przekierować w dół - gorącą wodę czy spaliny. 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak usunąć wartość "spalanie całkowite"? . ustawienia fabryczne i później trzeba wszystkie ustawienia wprowadzać od nowa?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.