Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Proszę o pomoc w wyborze pompy ciepła dla nowego domu


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Od 2026 roku w ramach programu „Czyste Powietrze” planuje się wprowadzić wymóg, aby dotacje na pompy ciepła obejmowały jedynie urządzenia wyprodukowane w Unii Europejskiej 

Pewno dlatego Panasonic drogi bo produkowany w Czechach a wszystko co chińskie to wyprzedają.

Zobaczymy jak będzie z tym dotacjami.

Edytowane przez cezario1
Opublikowano (edytowane)
52 minuty temu, cezario1 napisał(a):

Od 2026 roku w ramach programu „Czyste Powietrze” planuje się wprowadzić wymóg, aby dotacje na pompy ciepła obejmowały jedynie urządzenia wyprodukowane w Unii Europejskiej ,,,,

 

Tryb AI
 
Tak, planowane jest wprowadzenie wymogu, zgodnie z którym dotacje w programie „Czyste Powietrze” będą obejmować jedynie pompy ciepła wyprodukowane na terytorium Unii Europejskiej. 

Najważniejsze informacje na ten temat:
  • Cel zmian: Zmiany mają na celu ochronę beneficjentów przed urządzeniami o niskiej jakości, które nie spełniają deklarowanych parametrów technicznych, a także wsparcie europejskiego rynku producentów pomp ciepła.
  • Termin wprowadzenia: Według informacji podanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, wdrożenie nowych kryteriów ma nastąpić od 2026 roku.
  • Obecne zasady: Obecnie (stan na listopad 2025 r.) dofinansowanie można uzyskać na urządzenia znajdujące się na Liście Zielonych Urządzeń i Materiałów (lista ZUM), które spełniają określone normy, niezależnie od kraju produkcji, choć już teraz trwają rozmowy i naciski ze strony branży (np. PORT PC) na zaostrzenie kryteriów.
  • Dalszy rozwój: Szczegółowe zasady i ostateczny kształt nowych regulacji są wciąż przedmiotem dyskusji i konsultacji z przedstawicielami branży. 

    Odpowiedzi wygenerowane przez AI mogą zawierać błędy. Więcej informacji


     
    52 minuty temu, cezario1 napisał(a):

    ,,,, Pewno dlatego Panasonic drogi bo produkowany w Czechach ,,,,

     

Edytowane przez Andrzej_M_
Opublikowano (edytowane)

Pewno zaczną składać PC u nas z podzespołów Chińskich i przepisy obejdą. A dla osób nie korzystających z dotacji na pewno znajdzie się importer który sprowadzi urządzenia w atrakcyjnych cenach.

Edytowane przez cezario1
Opublikowano
6 godzin temu, cezario1 napisał(a):

@berti jesteś niedoinformowany. Można moc obniżyć w typoszeregu PC a typoszereg to 8-10kw, 12-14-16kw czyli z 12nastki nie zrobisz 10kw bo to inne PC i z 8kilowatowej nie zrobisz 6kilowatową bo to też inne PC. Możesz tylko obniżyć moc maksymalną ale nie obniżysz mocy minimalnej czyli modulacja w typoszeregu jest taka sama. Obniża się w menu serwisowym   amperami.image.jpeg.cb0a0f0f74c54639561f115667d6162a.jpeg

Żeby było ciekawiej to w typoszeregu możesz obniżyć w dół ale podwyższyć już nie czyli z 8kw nie zrobisz 10kw a z 12kw nie zrobisz 16kw chociaż to te same PC

Sorki to chyba chodziło o york, dawno to było a sam mojej nawet instrukcji nie czytałem.

tu o to chodziło sory za zamieszanie.

 

Opublikowano (edytowane)

Może się okazać że Ty masz rację. Przyjrzę się dokładnie mojej płycie głównej. W pomocy technicznej firmy kaisai zapewniali że się nie da zwiększyć mocy.

Może jednak w typoszeregu da się to zrobić.

Edytowane przez cezario1
Opublikowano
3 godziny temu, berti napisał(a):

Sorki to chyba chodziło o york, dawno to było a sam mojej nawet instrukcji nie czytałem.

tu o to chodziło sory za zamieszanie.

 

Nie tylko York , ale to że na płycie można przełączyć to nie znaczy że sprężarki są takie same (ja nie wiem) - znaczy tylko że płyta jest uniwersalna . 

 

8kw.jpg

Opublikowano

Jeszcze takie g.. mamy:

image.thumb.png.52fa415a52d98e069bbdffdfda9e4f9b.png

W tych pieniądzach, to też nie mam uwag👍

Opublikowano

Kolega z Śląska Opolskiego zapewne zgrzyta zębami, że jego dwie sztabki złota chomikowane pieczołowicie na poddaszu domu, tak szybko tracą na wartości.

Nie wspominając już o jego szeroko reklamowanym na tym forum  DIY, które według mojej oceny wraz z różnorakim upgrade,  jest co najmniej dwa razy droższe od wymienionej powyżej oferty handlowej.  

Opublikowano

Fajna akcja rok temu była. Ludzie sprzedawali (próbowali) samoróbki w wyższych pieniądzach niż fabryczne Kaisai Teraz nawet nikt nie próbuje pozbyć sie DIY, bo nikt tego nie kupi 👍

Opublikowano
11 godzin temu, Andrzej_M_ napisał(a):



Nie wspominając już o jego szeroko reklamowanym na tym forum  DIY  

Coś mnie ominęło?

  • Haha 1
Opublikowano (edytowane)

Oby się nie okazało że Kaisai 6 kW będzie za słaby .Oczywiście  to tylko taka zabawa oprogramowaniem które potrafi coś tam podpowiedzieć oby trafnie. Ciekawie się robi jeżeli chodzi o porównanie zużycia energii prądu wtedy mniej więcej podobnie wychodzi Kasai 8kW i Haier 8kW ciut lepiej Kasai , różnica większa robi się w porównaniu kosztów Haier 8kW i kasai 6kW wtedy użytkowanie Kasai 6 kW wylicza taniej 1000zł rocznie .

Wymiary obrysu budynku 13x10m Regularny obrys budynku Powierzchnia wewn. jednego piętra 106m2 Powierzchnia całkowita budynku 287m2 Powierzchnia ogrzewana* 212m2 Kubatura przestrzeni ogrzewanej* 552m3 Wysokość piętra 2,6m Ogrzewane piętra parter, 1. piętro Nieogrzewane piętra poddasze Dach dach skośny z poddaszem Ściany 45cm, konstrukcja: beton komórkowy, izolacja: styropian 20cm Izolacja od góry Strop - podłoga poddasza, Styropian 28cm Izolacja od dołu Podłoga parteru, Styropian 18cm Drzwi i okna Okna: 32m2 (2021+ trójszybowe) Drzwi: 2 szt. (nowe metalowe) Garaż Brak Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła Temperatura w części ogrzewanej 22,0°C

ChatGPT powiedział:

Dziękuję — teraz mamy kompletne i bardzo precyzyjne dane energetyczne, więc mogę policzyć rzeczywiste zapotrzebowanie cieplne domu praktycznie jak w audycie OZC.

1. Parametry do obliczeń (Twoje)

Ogrzewane: 212 m²
Kubatura: 552 m³
Ściany: beton komórkowy + 20 cm styropianu
Dach/strop: 28 cm styropianu
Podłoga na gruncie: 18 cm styropianu
Okna: 32 m² trójszybowe
Wentylacja: mechaniczna z odzyskiem ciepła
Temp. wewnętrzna: 22°C
Piętra ogrzewane: parter i piętro

To jest dobrze ocieplony dom o standardzie bliskim WT2021, choć nie pasywny.

2. Obliczenie zapotrzebowania cieplnego

Zacznijmy od współczynników U dla przegród:

PrzegrodaTypU [W/m²K]

Ścianybeton komórkowy + 20 cm EPS~0.16–0.18

Dach (strop)28 cm styropianu~0.12–0.14

Podłoga na gruncie18 cm EPS~0.20

Oknatrójszybowe~0.9

Rekuperacja daje:

odzysk efektywny ~80%

duże obniżenie strat wentylacyjnych

🔥 3. Realne zapotrzebowanie mocy grzewczej (przy –20°C)

Domy o takich parametrach mają zwykle 30–45 W/m² mocy grzewczej.

Dla Twoich danych obliczeniowych:

👉 35–40 W/m² × 212 m² ≈ 7,4 – 8,5 kW

To będzie Twoje rzeczywiste zapotrzebowanie przy temperaturze projektowej –20°C.

❄️ 4. Wnioski dla pomp: Haier 8 kW vs Kaisai 6 kW

🔵 KAISAI 6 kW monoblok

Moc nominalna ~6 kW

Moc maksymalna ok. 7,2–7,4 kW

Przy –20°C realnie da 5–6 kW

👉 Za mała do Twojego domu.
Przy –5°C jeszcze da radę, ale przy –10°C i niżej włącza grzałkę → wysokie rachunki.

🔵 HAIER 8 kW monoblok

Moc w rzeczywistej pracy 7–7,8 kW

W mrozie –15 to ok. 6,5–7 kW

W –20°C zbliża się do realnych 6,5–7 kW

👉 Dalej lekko na styk, ale znacznie lepiej niż Kaisai.
W 90% zim nie będzie potrzebował grzałki.

🥇 5. Która pompa jest właściwa?

💡 Odpowiedź:

Dla Twojego domu optymalna moc pompy to 8–9 kW.

To znaczy:

✔ Haier 8 kW – TAK, będzie działał prawidłowo

Kaisai 6 kW – za mała, odradzam

Jeśli chcesz bezpiecznie ogrzać dom przy –20°C bez grzałki, wtedy:

Najlepszy wybór: pompa 8–9 kW

(np. Haier 8 kW lub Kaisai 8 kW)

5. Koszty roczne (przy cenie prądu 0,80 zł/kWh)

Haier 8 kW:

➡ 7 323 kWh × 0,80 = 5 858 zł / rok

Kaisai 8 kW:

➡ 7 222 kWh × 0,80 = 5 777 zł / rok

🧊 6. W mrozy — kto lepiej sobie radzi?

Tu różnica już nie jest symboliczna.

Haier 8 kW

bardzo dobra stabilność przy –15°C

realna moc przy –20°C: ~6,8–7 kW

praktycznie nie potrzebuje grzałki elektrycznej

Kaisai 8 kW

przy –15°C: ~6,5–6,7 kW

przy –20°C: ~6,2–6,5 kW

czasem włączy grzałkę, ale niewiele

Wnioski — porównanie

Kryterium Haier 8 kW Kaisai 6 kW
Roczne zużycie prądu ~ 6 716 kWh ~ 5 253 kWh
Roczny koszt ~ 5 373 zł ~ 4 202 zł
Stabilność mocy w mrozie Bardzo dobra (moc rezerwy) Mniej komfortowa w bardzo niskich temperaturach
Edytowane przez marcus312
Opublikowano (edytowane)
6 godzin temu, marcus312 napisał(a):

KAISAI 6 kW monoblok

Moc nominalna ~6 kW

Moc maksymalna ok. 7,2–7,4 kW

Przy –20°C realnie da 5–6 kW

Przy -20 st to moc tej PC max 2,5kw a nie 5-6kw nie wiem skąd  wziąłeś takie dane.

Kto dobiera PC do takiej temp?

Przy -10 moc nominalna to 4.33

Przy -15 moc nominalna to 3,27

Przy temp wody 40 st

Liczę moc PC bez grzałki  

Z ciepła app wyszło mu że przy  temp biwalentnej -7st potrzebuje 3,6kw a pompa ma moc w tej temp 5,6kw   

Edytowane przez cezario1
  • Lubię to 1
Opublikowano

Tutaj faktyczne możliwości Kaisai 6kW w załączniku pdf

DXFile.pdf

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dostałem również takie propozycje:

Oferta 1:

PANASONIC HIGH PERFORMANCE 5KW SERIA K

Pompa ciepła Panasonic AQUAREA HP KIT-WC05K3E5 Split 5 kW

CWU 300L, bufor 100L, na 2 obiegi grzewcze

 

Oferta 2:

PANASONIC HIGH PERFORMANCE 7KW SERIA K

Pompa ciepła Panasonic AQUAREA HP KIT-WC07K3E5 Split 7 kW

CWU 300L, bufor 100L, na 2 obiegi grzewcze

 

Proszę o wasze opinie

  • Lubię to 1
Opublikowano

Poniżej wykonuję szacunkowe obliczenie mocy pompy ciepła przy temperaturze biwalentnej –7°C, korzystając z danych, które podałeś.
Obliczenia są uproszczone, ale wystarczą do doboru mocy urządzenia.

1. Dane wejściowe

Temperatury

Temperatura wewnętrzna: 22°C

Temperatura biwalentna: –7°C

ΔT = 22 – (–7) = 29 K

Wymiary budynku

Obrus: 13 × 10 m → obwód = 46 m

2 kondygnacje ogrzewane → wysokość ścian: 2×2,6 m = 5,2 m

Powierzchnia ścian: 46 × 5,2 = 239,2 m²

Otwory:

Okna: 32 m²

Drzwi: przyjmuję typowe 4 m² (2 szt. po 2 m²)

Opaque (ściana pełna): 239,2 – 32 – 4 = 203,2 m²

Powierzchnie przegród:

Dach/strop nad piętrem: 106 m²

Podłoga na gruncie: 106 m²

Przyjęte współczynniki U:

Ściana (beton komórkowy + 20 cm styropian): U ≈ 0,15 W/m²K

Dach (28 cm styropianu): U ≈ 0,12 W/m²K

Podłoga (18 cm styropianu): U ≈ 0,18 W/m²K

Okna 3-szybowe nowe: U ≈ 0,9 W/m²K

Drzwi metalowe ocieplane: U ≈ 1,5 W/m²K

Wentylacja:

Kubatura ogrzewana: 552 m³

Rekuperacja: zakładam 85% sprawności

Wymiana powietrza – typowo 0,4 ACH

Efektywna infiltracja:
0,4 × (1 – 0.85) = 0,06 ACH

Strumień powietrza:
0.06 × 552 = 33,1 m³/h

2. Straty przez przenikanie

Wzór:
Q = U × A × ΔT

Ściany

0,15 × 203,2 × 29 = 885 W

Okna

0,9 × 32 × 29 = 835 W

Drzwi

1,5 × 4 × 29 = 174 W

Dach

0,12 × 106 × 29 = 369 W

Podłoga

0,18 × 106 × 29 = 553 W

Suma strat przez przenikanie

885 + 835 + 174 + 369 + 553 =
➡️ 2816 W = 2,8 kW

3. Straty wentylacyjne

Wzór:
Q = 0,34 × V̇ × ΔT
gdzie V̇ – m³/h

Q = 0,34 × 33,1 × 29 =
➡️ 327 W ≈ 0,33 kW

4. Całkowite straty przy –7°C

2,8 kW + 0,33 kW =
➡️ 3,13 kW

5. Wynik – moc pompy ciepła w temperaturze –7°C

📌 Wymagana moc grzewcza ≈ 3,1 kW przy temperaturze –7°C

6. Co z tego wynika?

Twoje straty są bardzo niskie – to budynek o wysokiej izolacyjności.

Typowa pompa ciepła 10–12 kW (jak często proponują instalatorzy) będzie dużo za duża.

Realnie potrzebujesz pompy:

6–8 kW (nominalnie przy A7/W35)

Dlaczego?

Pompa 6–8 kW przy -7°C daje ~3,5–5 kW, czyli pokrywa pełne zapotrzebowanie.

Dzięki podłogówce masz niską temperaturę zasilania → pompa pracuje bardzo efektywnie.

Nadmiar mocy nie jest wskazany (krótkie cykle, niższy COP).

która z tych modeli bedzie najlepsza PANASONIC HIGH PERFORMANCE 5KW SERIA K , Pompa ciepła Panasonic AQUAREA HP KIT-WC05K3E5 Split 5 kW , PANASONIC HIGH PERFORMANCE 7KW SERIA K. Pompa ciepła Panasonic AQUAREA HP KIT-WC07K3E5 Split 7 kW

ChatGPT powiedział:

Dobre pytanie — oba modele, które podałeś, są dobrymi pompami ciepła z serii Panasonic Aquarea High Performance (seria K). Który będzie „lepszy” dla Ciebie, zależy od kilku czynników. Poniżej analiza + rekomendacja.

Najpierw przypomnienie modeli:

Panasonic Aquarea HP KIT‑WC05K3E5 5 kW

Panasonic Aquarea HP KIT‑WC07K3E5 7 kW

Analiza parametrów

1. Moc grzewcza i dopasowanie do zapotrzebowania

5 kW model: to nominalna moc grzewcza przy typowych warunkach. Z danych technicznych wynika, że przy temperaturze zewnętrznej −7°C nadal generuje 5,00 kW mocy grzewczej (przy wodzie 35°C). Eshop Ciur

7 kW model: przy −7°C generuje 5,75 kW (dla wody 35°C) wg danych producenta. Klima-Sklep.pl

2. Sprawność (COP) w niskich temperaturach

Dla 5 kW (seria K): przy −7°C i wodzie 35°C COP ≈ 2,79 (wg strony Panasonic) Panasonic Air Conditioning+1

Dla 7 kW (seria K): przy −7°C i wodzie 35°C COP ≈ 2,95 Klima-Sklep.pl

Wyższy COP oznacza lepszą efektywność w bardzo zimnych warunkach, więc 7 kW ma przewagę w tym punkcie, choć nie jest ogromna różnica.

3. Zakres pracy temperatury

Oba modele serii K są zaprojektowane do pracy w niskich temperaturach (np. wersja K pracuje nawet przy −25°C według katalogu). Panasonic PRO Club

Temperatura wody na wyjściu: obydwa modele mogą podgrzewać wodę do 60°C w trybie grzania. 7 kW model też deklaruje ten zakres. comfo.pl+1

4. Budżet, nadmiar mocy i cykle pracy

5 kW może być całkowicie wystarczająca, jeśli Twoje zapotrzebowanie na ciepło (straty) jest raczej umiarkowane. Jeśli pompa ma mniejszą moc niż maksymalne zapotrzebowanie w ekstremalnych mrozach, może w nich pracować, ale może też potrzebować wspierania (np. grzałką pomocniczą).

7 kW da Ci zapas mocy — przy mrozach będzie mniej obciążona, co może wydłużyć żywotność i zmniejszyć ryzyko pracy na maksymalnych obrotach. Jednak zbyt duża moc = krótsze cykle pracy (pompa się częściej włącza/wyłącza), co może być mniej optymalne termodynamicznie i wpływać na efektywność.

5. Koszty

Więższa moc = wyższy koszt zakupu urządzenia + potencjalnie droższy montaż (większe jednostki, większe przewody itd.).

Z drugiej strony, jeśli kupujesz zapas mocy, płacisz teraz więcej, ale mniejszy ryzyko, że pompa nie zapewni komfortu przy mrozach.

Moja rekomendacja

Biorąc pod uwagę Twój budynek (dobrze izolowany, ogrzewanie podłogowe, co zazwyczaj oznacza niską temperaturę zasilania), moim zdaniem:

5 kW może być wystarczające w normalnych warunkach, szczególnie jeśli Twoje straty ciepła nie są bardzo duże i jeśli pompa będzie miała bufor ciepła / zasobnik (co pozwala na stabilną pracę).

7 kW daje bezpieczny zapas mocy, co może być korzystne w twardsze zimy, ale musisz ocenić, czy ten zapas będzie używany wystarczająco, by uzasadnić większy koszt.

Podsumowanie

Jeśli musiałbym wybrać i opierać decyzję tylko na danych oraz twoim budynku — skłaniałbym się ku 7 kW (KIT-WC07K3E5), ze względu na zapas mocy i lepszy COP przy −7°C. Ale 5 kW (KIT-WC05K3E5) jest bardzo sensowną opcją i może być oszczędniejsza w inwestycji, jeżeli twoje zapotrzebowanie na ciepło nie jest ekstremalne.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.