Skocz do zawartości
Wiadomość dodana przez marcin,

Tutaj piszemy ogólne pytania i odpowiedzi w temacie sterownika SKZP-02.

Wątek o aplikacji Wojszym | Wątek o sondzie Brager

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Na początek zmień instalatora. Instalacja przy kotle w miedzi lub stali zagniatanej. Tych rurek i kolanek mogło być o połowę mniej, do tego PEX. To wszystko ogranicza przepływy.

Tak jak carlo napisał. Przejdź do wątku o instalacjach. Tam znajdziesz więcej informacji.

Edytowane przez Hitower
Opublikowano

Niewykluczone, że ktoś już o to pytał, ale weź się tutaj przebij przez 1014 stron. Aktualnie mam sterownik ustawiony tak, że zapalarka jest w trybie manualnym. Kocioł chodzi cały czas wraz ze standardowym czuwaniem. Anomalia pogodowa sprawia, ze mimo mieszacza przegrzewa mi lekko budynek. Oczywiście mógłbym ustawić skręcenie mieszacza do zera i problem przegrzewania będzie rozwiązany. Niestety wtedy odbioru nie będzie wcale i będę utylizował węgiel w podtrzymaniu oraz będzie ten sam problem temperatury co przy zapalarce w trybie auto. Ustawienie zapalarki w auto rozwiąże problem utylizacji węgla, natomiast wtedy po dogrzaniu pomieszczenia z czujnikiem wygasi kocioł i po jakimś czasie pompa się wyłączy, bo wypompuje się całe ciepło z kotła. W salonie gdzie mam czujnik będzie git, natomiast wieczory i noce są chłodne i nad ranem w łazience robi się nieprzyjemnie. W tym samym czasie w salonie jest dalej dogrzane i kocioł się nie odpali. Zamiana miejsca czujnika nie wchodzi w grę, bo łazienka jest dość mała i wtedy reszta chałupy będzie za chłodna. Pomyślałem, żeby wykorzystać czujnik pogodowy i funkcję auto lato. Standardowo przy ustawieniu np. 15 stopni na pogodówce i osiągnięciu tej temperatury na zewnątrz, czujnik wyłącza obwód CO. Pytanie jest następujące: czy jest możliwe połączenie logik tak, by przy temperaturze zewnętrznej poniżej 15 stopni i zapalarce w trybie auto, kocioł nie wygaszał się po osiągnięciu temperatury zadanej w pomieszczeniu z czujnikiem pokojowym? Powyżej temperatury 15 stopni na zewnątrz jest dla mnie logiczne, że skoro nie będzie żądania ciepła od obwodu, to kocioł się wygasi i to jest pożądane. Poniżej tej temperatury chciałbym natomiast, by kocioł chodził ze standardowym czuwaniem bez wygaszania. Z jednej strony od pogodówki będzie sygnał żeby grzać, ale po pewnym czasie pokojowy wykryje dogrzanie pomieszczenia i pewnie wygasi kocioł. Obawiam się, że tutaj będzie konflikt i nie da się tego tak ustawić, ale być może o czymś nie wiem.

Opublikowano

Ja mam pogodowke aj termostat i ustawuje obnižanie termostatom.Problem roznicy temp.gornego i dolnego pietra rozwiazalem drugim termostatom paralelnym,bo tesciowa"marzla".Na gorze troche przykreczam jeden grzejnik i jest jakas rownoleglosc.W takim przejscowym czasu ale grzejem dla pokojowki.Teraz ale jest juž taki przejsciowo-przejsciowy czas 🙂 i pogodowka ruszy,bo u mnia na dužym zladu wody ekonomiczniejsza,pokojowka po každym otwarcju okien szybuje z ukladom.

Opublikowano

Kupiłem zewn. regulator pokojowy żeby usprawnić układ. Do tej pory używałem tylko pogodówki. Teraz gdy w południe jest ciepło, grzanie CO wyłącza pogodówka, dodatkowo regulator wyłącza pompę CO w godzinach które ustaliłem. Kiedy temp. na dworze nie przekraczała 16°miałem ustawione obniżenie temp. w tych samych godzinach.

Opublikowano

@MrWolf, zacząłbym od przyjrzenia się czujnikowi pogodowemu - powinien być w zacienionym miejscu i nawet na jakimś dystansie od ściany, żeby w nocy go nic nie "podgrzewało".
Upewni się też czy jest on poprawnie skalibrowany.
Czujnik pokojowy również nie może być w miejscu nasłonecznionym, ani w miejscach narażonych na przeciągi czy np. na ścianie w miejscu w którym położone są rury. ...nie twierdzę, że masz źle. Ja tylko wypisuję wszystkie zależności.

Druga sprawa to sterowanie proporcjonalne - spróbuj zwiększyć parametr wzmocnienie.
Kolejna - temperatura zadana CO - może dobrym krokiem będzie jej zmniejszenie, a w ramach kompensacji zwiększenie korekty pogodowej? 

Z automatyczną zapalarką nie wygasza kotła jeśli obiegi są aktywne. I jeśli przebije 5°C ponad zadaną, wtedy przejdzie w podtrzymywanie żaru.
Z kolei obiegi będą aktywne dopóki autolato ich nie wyłączy. Oczywiście mówię o obiegach z mieszaczami, w których pompa pracuje przez cały czas.
Tryb rozpal→osiągnij T.zadaną→wygaś kocioł działa tylko z włączoną obsługą bufora. Ewentualnie gdy masz obiegi bez mieszaczy i w momencie dogrzania następuje wyłączenie pomp (czyli obiegów).

Opublikowano
2 godziny temu, Hitower napisał(a):

Kupiłem zewn. regulator pokojowy żeby usprawnić układ.

Bez urazy, ale kombinujesz jak koń pod górę . Przecież w SKZP możesz ustawić program czasowy dla obiegu lub program czasowy dla regulatora pokojowego (wbudowanego) i odznaczyć opcję "stale włączona gdy mieszacz" - wtedy pompa wyłączy się. 
Po ki czort jakaś dodatkowa zbędna elektronika.


PS. do Moderatora: proszę dołączyć powyższą treść do mojej poprzedniej wypowiedzi.

Opublikowano

Nie mam czujnika pokojowego, więc wbudowany regulator jest w trybie ,,off". Przy braku czujnika i wyłączonym regulatorze, obwód CO1 korzysta z programu czasowego dla CWU. Zdarzało się, że kocioł nie wychodził z czuwania eko mimo żądania ciepła ze strony obwodu nr1. Robił to tylko gdy pracował obwód CWU. W programie sterownika jest jakiś błąd. Pisałem do Timela pod koniec sezonu. W odpowiedzi napisali, że poprawią to w następnej aktualizacji. Zewnętrzny regulator kosztował 90zł i spełnia wyznaczone zadanie.

Opublikowano (edytowane)

Czekaj czekaj... To Ty nie masz mieszacza? Osz ku rde...

Na Twoim miejscu zakupiłbym zawór 3D + siłownik i zaczął korzystać z dobrodziejstwa proporcjonalnego sterowania temperaturą instalacji.
Ja wiem... niektórzy pomimo posiadania sterownika z PID  (tudzież FuzzyLogic) wolą sterowanie dwustanowe bo: (cytuję) "w trybie ręcznym mniej mi pali ekogroszku". Nie będę tego dalej komentował, bo nie w tym rzecz.

Ja praktycznie przez całą zimę mordowałem się z termostatem i dwustanowym sterowaniem instalacją dogrzej«»obniż. Pod koniec kwietnia rozkopałem i poprowadziłem nad ciepłociągiem "kable" do sterowania zaworem z SKZP i jeszcze udało mi się "skubnąć" proporcjonalnego sterowania. I powiem Ci szczerze, że to w ogóle inny świat. 🙂 
Ustawienia T.zadanej CO, krzywej pogodówki oraz wzmocnienie ustawiłem "na oko". SKZP fajnie podbijał temperaturę zaworu aż temperatura pomieszczeń zaczęła wzrastać. A później zaczął stopniowo zamykać zawór gdy T.pomieszczeń zbliżała się do zdanej. To działa niemalże jak modulacja mocy w kotle.
Sterowanie termostatem dwustanowym nawet się do tego nie umywa.
 

PS.
Jak nie miałem czujników pokojowych i korzystałem z programu czasowego dla pomp, to kocioł nie chciał się rozpalać jeśli obieg 1-szy był w trybie stop, pomimo, że CO2 był aktywny i żądał ciepła. 
Po podłączeniu czujników POK i przy korzystaniu z wbudowanego regulatora, niezależnie czy w danym obiegu jest mieszacz czy nie, wszystko działa jak należy. Kocioł rozpala się lub wygasza wedle żądań obiegów i nie ma znaczenia który obieg jest wyłączony.
Dlatego programy czasowe proponuję ustawiać w karcie z domkiem, a nie z pompą. 🙂 

Edytowane przez Dozy
Opublikowano

Mam mieszacz z siłownikiem. Nie mam odpowiedniego miejsca na czujnik pokojowy. Dom a w nim dwa mieszkania na jednym obiegu, na samych grzejnikach. Jedno na nasłonecznionym piętrze, drugie na zacienionym parterze. Piętro jest nadbudowane z materiałów o mniejszej przenikalności ciepła. Latem na dole jest przyjemnie, na piętrze upał. Zimą na dole muszę mocniej grzać, żeby osiągnąć ten sam komfort.

Ps. Zapomniałem wcześniej dodać. Jeśli zapalarka była w opcjach nieaktywna (brak zapalarki). Programy czasowe dla poszczególnych obiegów działały poprawnie.

Opublikowano (edytowane)

@Dozy mój czujnik pogodowy leży w kartonie i tak właśnie myślę, żeby go nie użyć. Stąd moje pytanie czy w ogóle jest sens sobie zawracać tym głowę i kombinować z jego montażem. Reasumując, obecnie działam z zapalarką manualną i jest standardowe czuwanie. Mam również mieszacz z zaworem 4D i on działa. Mam ustawione by nawet po osiągnięciu zadanej na pokojowym zawór się nie zamykał i delikatnie sobie podawał na grzejniki. Dzięki temu w łazience jest lepszy komfort, niż przy zimnym grzejniku. Reszta pomieszczeń z wyjątkiem właśnie łazienki oraz salonu gdzie jest pokojowy czujnik mam skręcone termostatami i tutaj jest git. Chciałbym tylko do tej układanki dołożyć czujnik pogodowy, by powyżej założonej temperatury zewnętrznej ubijał żądanie ciepła od obiegu grzewczego i przestawić zapalarkę w auto, by wtedy dopiero wygasiło kocioł, a poniżej założonej temperatury zewnętrznej kotła z zapalarką na auto nie wygaszało. W tej chwili bez pogodówki i z zapalarką na auto, po dogrzaniu w pomieszczeniu z czujnikiem pokojowym wygasza kocioł i to mi się nie podoba. Pytanie czy logika sterownika pozwoli z powodu czujnika pogodowego zignorować wskazanie czujnika pokojowego do wygaszenia kotła przy automatycznej zapalarce. Mam wrażenie, że jest tutaj konflikt i trzeba się zdecydować na jedną z opcji albo sterowanie pogodówką albo pokojowym z wygaszeniem. Chyba, że coś źle rozumiem i przy sterowaniu pogodowym, sterownik bierze pod uwagę również wskazanie pokojowego i współpracują ze sobą. 

Edytowane przez MrWolf
Opublikowano
3 godziny temu, MrWolf napisał(a):

W tej chwili bez pogodówki i z zapalarką na auto, po dogrzaniu w pomieszczeniu z czujnikiem pokojowym wygasza kocioł i to mi się nie podoba.

Pytanie. Czy w obiegu nr1 ustawienia pompy co są na ,,1'' (stałe włączona gdy mieszacz)? Jestem tylko ciekaw ponieważ nie używam wewnętrznego regulatora.

Z instrukcji obsługi wynikałoby, że przy twojej konfiguracji mieszacz powinien utrzymywać temperaturę w układzie, a dopiero gdy temp. kotła zostałaby przekroczona kocioł powinien przejść w zwykłe czuwanie.

Opublikowano

Tak, mam ustawioną jedynkę przy opcji stale włączona gdy mieszacz. W przypadku ustawienia zapalarki w auto po osiągnięciu temperatury zadanej w pomieszczeniu z czujnikiem pokojowym kocioł wygasi się. Dzięki włączonej opcji, o której pytasz po wygaszeniu kotła i wejściu w czuwanie eko pompa mieli dalej wodę w instalacji podając niewielką temperaturę na grzejniki do czasu osiągnięcia przez kocioł progu uruchomienia pompy. Potem pompa staje i wszystko czeka aż temperatura w pomieszczeniu z czujnikiem pokojowym zejdzie poniżej zadanej plus histereza. Wszystko fajnie i bez utylizacji węgla w podtrzymaniu, natomiast grzejniki robią się po czasie zimne i mimo trzymanej temperatury np. 22 stopnie kompletnie tego nie czuć. Szczególnie dotkliwe w łazience 😁. Gdybym tą opcję wyłączył to zaraz po osiągnięciu temperatury zadanej w pomieszczeniu z czujnikiem pokojowym i wygaszeniu kotła pompa stanie i zgromadzone ciepło w kotle zmarnuje się poprzez powolne wypromieniowanie w kotłowni. W przypadku przełączenia zapalarki w manual tak jak mam teraz, kocioł oczywiście nie wygasi się, tylko przejdzie w czuwanie. W sezonie spoko, przy obecnej anomalii średnio bym powiedział.

Opublikowano (edytowane)
9 godzin temu, Hitower napisał(a):

Mam mieszacz z siłownikiem. Nie mam odpowiedniego miejsca na czujnik pokojowy. Dom a w nim dwa mieszkania na jednym obiegu, na samych grzejnikach. Jedno na nasłonecznionym piętrze, drugie na zacienionym parterze.

Wybacz, ale nie rozumiem jak możesz nie mieć odpowiedniego miejsca na czujnik.
Ja też mam starą instalację w starym typie i wszystko obsługuje jedna pompa. Dom ma łącznie 4 kondygnacje, w tym dwie ogrzewane. I wiem, że na górze może być inna temperatura i nawet różna w poszczególnych pokojach, bo wiadomo są pokoje cieplejsze i chłodniejsze.
A czujnik pokojowy umieściłem (tak na szybko) nad schodami i to chyba nawet dobre dla niego miejsce. Jakby co to zostawiłem sobie nadmiar skrętki, więc nawet do ewentualnego panelu pokojowego umieszczonego 5m dalej też jej wystarczy bez sztukowania. 🙂

7 godzin temu, MrWolf napisał(a):

@Dozy mój czujnik pogodowy leży w kartonie i tak właśnie myślę, żeby go nie użyć. Stąd moje pytanie czy w ogóle jest sens sobie zawracać tym głowę i kombinować z jego montażem.

Zasadniczo to nie dużo roboty z tym podłączeniem czujnika. Wystarczy odrobina dobrej woli.
I uważam, że nawet z termostatami na grzejnikach sterowanie proporcjonalne ma jak najbardziej sens. Instalacja nie będzie wtedy grzana do niepotrzebnych temperatur (lepsza ekonomika), a termostatami możesz sobie skręcić temperatury do wymaganych w danych pomieszczeniach.
Jak podłączysz pogodowy to będziesz miał sterowanie proporcjonalne, czyli instalacja na okrągło żąda ciepła (tylko w różnych ilościach), a grzejniki są na tyle ciepłe/gorące aby niwelować straty cieplne budynku. 
Ponad to przy sterowaniu proporcjonalnym kocioł nie powinien się wygaszać nawet przy zapalarce w trybie auto. ...no chyba, że jest ustawiony typ palnika "pellet wrzutkowy" lub "pellet SV200".
A funkcja "killall" powyżej danej T.zewnętrznej będziesz miał gratis. 😉 


PS.
Ta maszyna ma ogrom funkcji, które można fajnie połączyć w różne zależności. Ale też łatwo idzie się w tym wszystkim pogubić i w pewnej chwili stoisz zdziwiony próbując rozkminić dlaczego kocioł się wygasił. 😛
Ja ostatnio korzystam z trybu pracy z buforem, choć tak naprawdę bufora nie mam. 😁
Czujnik CO3 przełączyłem pod zaciski "bufor G", a sondę włożyłem do nieużywanej studzienki na czujnik kotła. A po co na co?
Obecnie pobór ciepła mam na tyle niski (w stosunku do mocy kotła), że nawet na 25% temperatura na kotle powoli rośnie i przebija o 5 i palnik przechodzi w czuwanie, by po 5-10 minutach ponownie zaczął pracować na min mocy.
Przy włączonej obsłudze bufora palnik dogrzewa na kagańcu 40%, potem stopniowo schodzi do 25% i wygasza, i rozpala dopiero za dwie godziny.
Zapalarka trochę dostaje, ale w dzisiejszych czasach opał jest zbyt drogi aby bieztrosko go utylizować na zbyt niskiej mocy. 🙂 

Edytowane przez Dozy
Opublikowano

@Dozy o widzisz, to co piszesz podoba mi się. Czyli wychodzi, że podłączenie pogodówki pozwoli mi tym sterować tak jak właśnie chcę. Co prawda Ty chyba masz skzp-05, ale większość funkcji powinna działać tak samo. Teraz tylko jeszcze myślę jak tą puszkę z czujnikiem zamontować. Jak to rozwiązałeś u siebie? 

Opublikowano

Ja wyciaglem kabli nie užywanym kominom,stoi rowno w pomieszeniu czujnika,tylko dziurke wywiercilem.

Opublikowano
7 godzin temu, Dozy napisał(a):

I wiem, że na górze może być inna temperatura i nawet różna w poszczególnych pokojach, bo wiadomo są pokoje cieplejsze i chłodniejsze.

I właśnie z tego powodu nie mam odpowiedniego miejsca na czujnik. Albo piętro będzie przegrzane, albo parter niedogrzany. Rozwiązałem to montując zewnętrzny regulator. Sam pisałeś, że sterownik ma wiele możliwości konfiguracji. Jedną z nich jest podłączenie zewnętrznego regulatora i takie rozwiązanie zastosowałem.

Opublikowano (edytowane)

 

10 godzin temu, MrWolf napisał(a):

Teraz tylko jeszcze myślę jak tą puszkę z czujnikiem zamontować. Jak to rozwiązałeś u siebie? 

Ja mam kocioł w budynku niemieszkalnym, a dokładniej w swoim warsztacie, więc nie przeszkadzało mi dołożenie do całej wiązki instalacji elektrycznej kolejnego kabla ok. 25m i przewiercenie się przez północną ścianę budynku.
Ale zamontowałem go właśnie bezpośrednio na ścianie bez żadnego dystansu i chyba tu jest cały szkopuł bo ściany mam nieocieplone.
Okazało się, że temperatura ściany waha się w ciągu doby z dość dużą bezwładnością i np. wieczorem ona "ogrzewa" czujnik, a rano ziębi. 
Sam czujnik pogodowy to tak naprawdę mała rozetka z kawałkiem płytki drukowanej z przytwierdzonymi do niej zaciskami śrubowymi i sterczącym nad nią termistorem, a on z kolei jest bardzo czuły, więc rozważam, że może warto byłoby zamontować całą tą puszkę na jakimś kilkucentymetrowym wsporniku bądź dołożyć jakiś kawałek styropianu (nie musi to jakoś pięknie wyglądać).
Ale jeśli ktoś ma zrobioną izolację budynku, to raczej nic nie powinno przeszkadzać zamontowanie czujnika wprost na elewacji.

Dodam jeszcze, że warto zaobserwować czy w ciągu dnia północna ściana nie jest przypadkiem dogrzewana promieniami słońca w określonych godzinach, żeby nie było jak u mnie 🙂 


Screenshot_20221101-103532.png.dd7c3ec6c29e82605561d4976c1b1b4d.png


Puki co dom opalam drewnem w zasypowym, a nagrzewnice i tak nie mają mieszacza, więc aż tak bardzo to mi nie przeszkadzają te nagłe skoki, ale raczej wygodniej będzie pomajstrować przy czujniku zanim spadnie śnieg. 😉 

 

@Hitower, nie zależnie czy to zewnętrzny regulator czy czujnik POK, to tak czy owak pomiar temperatury odbywa się w jednym miejscu.
Ja bym to zrobił inaczej - czujnik POK dał tam gdzie jest chłodniej, a do cieplejszych pomieszczeń zastosował termostaty grzejnikowe, ale wiadomo każdy ma swoje zdanie. 😉 

Edytowane przez Dozy
Opublikowano

Regulator zastosowałem z jednego powodu. Bez niego kocioł nie wychodził z czuwania eko gdy zapalarka była w ,,auto" i chciałem korzystać z czasowego obniżenia temp w obiegu nr1. Mieszkam na parterze więc nie mogę bez zgody ingerować w grzejniki na piętrze.

Jeśli chodzi o czujnik pogodowy. Miałem zamontowany oryginalny, ale miał sporą rozbieżność temperatury w stosunku do zwykłego zaokiennego. Przy +15 pokazywał +13, a przy -10 pokazywał -7. Żeby go dać na inną ścianę miał za krótki kabel. Ktoś z forum napisał, że kabel można przedłużyć lub zrobić nowy samemu. Kupiłem 15m kabla, czujnik i zamontowałem w peszlu. Dużo szybciej reaguje na zmianę temperatury, a różnica do zaokiennego jest mniejsza niż 5%.

Opublikowano (edytowane)

Bo soft jest tak napisany, że na program czasowy obiegu może palnik nie reagować. Za to wszystko fajnie działa na regulatorze pokojowym. Czasowe obniżenie również. Wystarczyło dokupić czujnik pokojowy, to i jeszcze pół worka węgla byś miał w cenie tego regulatora. 😜 

O jakim przedłużaniu mówisz? Przecież tam są zaciski śrubowe. Wystarczy zwykły przewód miedziany, np. 2x0.5mm². Ja tylko POK3 mam na oryginalnym przewodzie. POK2 jest na ~19m, pogodowy na 23m, a POK1 to chyba z 60m na dwóch żyłach skrętki UTP, a korekta tego ostatniego to bodajże -1.1°C.

A czy ten zaokienny na pewno dobrze wskazuje? ...ma homologację? 😛 

Ja wczoraj rozebrałem jeden z czujników przy kotle. Wyciągnąłem termistor z tej rurki i samego docisnąłem trytytką do rury na zasilaniu, drugą objąłem przewody i na całość założyłem otulinę. Oczywiście wcześniej założyłem koszulkę termokurczliwą na te pojedyńcze żyły przy termistorze i potem zaliczyłem alarm przegrzania kotła. 😁
A podjąłem się takiej przeróbki, ponieważ wcześniej miałem tą rurkę/czujnik wciśniętą w szparę pomiędzy rurą zasilającą a obudową kotła (lepszego miejsca nie było) i niestety ta blacha zabierała ciepło (chłodziła) czujnik. Miałem wtedy korektę +2.2°C. Teraz mam 0.0 🙂 

 

 

Edytowane przez Dozy
Opublikowano

I tutaj Tobie zaprzeczę, bo akurat jestem ciekawski i przy rozbieraniu odczytałem symbole na tymże półprzewodniku i jest tam napisane 81 210 W11. I jest to termistor. 🙂

A oto dowód:

Cytat

The KTY81/210 is a SOD70 Silicon Temperature Sensor/Thermistor with resinstance from 1980 Ω (min) to 2020 Ω (max) in accordance to manufacturer’s test conditions.

Źródło: www.futureelectronics.com/p/semiconductors--analog--sensors--temperature/kty81-210-112-nxp-9993742?gclid=CjwKCAjwh4ObBhAzEiwAHzZYU0HgUHiWUcBrxp16_1C26MVCqFEpwNOw9cLHSRNyPK7IxMGroE9i0xoC4YMQAvD_BwE

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Siemanko. Ma ktoś sprawdzony sofcik do skzp 02 taki który w trybie stop lub pauza nie kręci licznikiem zużycia opalu . Swój skasowałem do fabrycznych oraz zzerowalem licznik a ten dalej w postoju kręci że spalił opał . 

IMG_20221113_171051177.jpg

IMG_20221113_171024026_HDR.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.