Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Setlans Selvan 11 kW - zalety, wady, spostrzeżenia


emigrant

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,do tego kotła mam podłączony bojler 100litrowy i mam takie pytanie, czy przy paleniu ciągłym tak jak teraz przy mrozach po nagrzaniu wody w bojlerze do 80stopni opłaca się zamknąć zawór odcinając go od kotła,a to dlatego że mam bardzo twardą wodę i żeby się cały czas nie tworzył kamień,czy to ma sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie opłaca się, bo ciepły powrót z bojlera dogrzewa też powrót kotła.

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.12.2023 o 21:44, tomek56 napisał(a):

czy przy paleniu ciągłym tak jak teraz przy mrozach po nagrzaniu wody w bojlerze do 80stopni opłaca się zamknąć zawór odcinając go od kotła,a to dlatego że mam bardzo twardą wodę i żeby się cały czas nie tworzył kamień,czy to ma sens?

Nie możesz zastosować zaworu 4D? Jak bojler stalowy, to przy 80 stopniach popęka emalia w środku i będzie rdzewieć od środka, bo woda użytkowa zawsze jest napowietrzona. Jak masz bojler z nierdzewki, czy kwasówki to nie ma znaczenia, możesz i 90 stopni w bojlerze trzymać.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to Wymiennik c.w.u. SGW(L)x2 Galmet 

 

Zabezpieczenie antykorozyjne

Najwyższej jakości emalia ceramiczna EXTRA GLASS® nakładana metodą „na mokro” i specjalnie wypalana gwarantuje dokładne pokrycie całej powierzchni wewnętrznej zbiornika. Chroni to przed korozją i zapewnia higieniczne użytkowanie.

Maksymalna temperatura pracy zbiornika to 95stopni,a wymiennika to 110stopni.

Takie przynajmniej dane są w instrukcji 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Panowie, jak wygląda kwestia palenia węglem? Powietrze podawać przez dolne czy górne drzwiczki? Na razie zeszły sezon przeleciał na drewnie, teraz też, ale chciałbym spróbować jak będzie się sprawował na węglu, jakiego sortu najlepiej? Ekogroszek/orzech/kostka?

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że ten kocioł nie nadaje się do węgla ze względu na konstrukcję palnika. Jak zatka się palnik to może być tragedia... 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mpm wlot podobny a palą węglem więc i tu da radę.Jak będziesz sypał to będziesz prz ciez  widział żeby go nie zasypać.

Jeszcze wam się nie powykruszalo?Bo u mnie wlot dwa razy większy jak na poczatku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież wlot jest na samym dole przy ruszcie, więc chcę się tego, czy nie palnik zostanie zasypany. Jedyna opcja to bardzo duże kawałki węgla, więc odpada orzech II, czy coś mniejszego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, emigrant napisał(a):

Wydaje mi się, że ten kocioł nie nadaje się do węgla ze względu na konstrukcję palnika. Jak zatka się palnik to może być tragedia... 

Zdaje mi się, że ta dodawana do kotła blacha która zajmuje pół komory jest do palenia węglem, wiadomo, że to zwykły kocioł Dolnego Spalania i spali wszystko.

15 minut temu, pawlopawlo napisał(a):

Jeszcze wam się nie powykruszalo?Bo u mnie wlot dwa razy większy jak na poczatku

Po jednym sezonie wykruszyło się bardzo dużo tego palnika, już nawet nie używam wentylatora wyciągowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, pawlopawlo napisał(a):

W mpm wlot podobny a palą węglem więc i tu da radę.Jak będziesz sypał to będziesz prz ciez  widział żeby go nie zasypać.

Jeszcze wam się nie powykruszalo?Bo u mnie wlot dwa razy większy jak na poczatku

Ja również powiększyłem wlot palnika bo na Ori to totalna porażka, wystarczy że coś przysłoni ten mały otwór to koniec grzania, kupa dymu w kotłowni. Powiększenie z wysokości i szerokości zdecydowanie poprawiło palenie, a u siebie jak dużo powiększyłeś palnik???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, DamBag napisał(a):

Zdaje mi się, że ta dodawana do kotła blacha która zajmuje pół komory jest do palenia węglem, wiadomo, że to zwykły kocioł Dolnego Spalania i spali wszystko.

Nie, ta blacha jest także do drewna, żeby polana ześlizgiwały się pod sam palnik. Żeby nie ta blacha, która pomaga opadać polanom przy palniku to by kocioł nie dostał certyfikatu 5 klasy - rozmawiałem kiedyś z producentem. Z punktu praktycznego ta blacha to jedno wielkie nieporozumienie i chyba nikt jej nie używa. Poza tym kocioł nie ma certyfikatu do palenia węglem, więc nie można w nim palić węglem.  

Dla przypomnienia jeszcze tak niedawno każdy składał oświadczenie jaki kocioł posiada i czym pali. Oświadczenie ma moc prawną/urzędową i w razie "W" urzędas może nałożyć karę lub skierować sprawę do sądu jak ktoś podpieprzy, że zamiast palić drewnem, ktoś kopci węglem w kotle tylko do drewna. Na samym dole była nota prawna, że składanie fałszywych danych w oświadczeniu grozi także karą więzienia. 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie

Mam wersję 21kw i podziele się moim 3 miesięcznym obyciem z tym piecem, mam bufor 1300l do tego

Ogólnie daje mu 6/10 bo jest kilka nie przemyślanych rzeczy:

Zalety:

1) bardzo mało pali, mam bufor 1300l  i ochronę powrotu na 66 stopni poprzez siłownik. Myślę że z buforem pali drugie tyle mniej niż kopciuch 3 klasy

2) podawanie powietrza drziczkami załadowczymi - nie leje się tak jak w większości zgazowujących w których jest podawane dolnymi i jest względnie czysto

3) w miarę korzystna cena

4) jak ktoś pali bez bufora to się spokojnie wg mnie da, wiadomo na niższej sprawności ale się da, bo jeśli jest piec rozgrzany i się wypali wszystko to szamotka jest tak nagrzana że choć nie ma żaru to się i tak zapali jak wrzucimy kilka szczypek

5) komin ceglany to nie problem, tylko ja wyciągnąłem zawirowywacze i 10m komina 14x14 suchutko. Rozpalić czasem problem, ale jak rozpali to tylko dudni

Wady:

1) palnik się wykrusza, ale mam na to patent, przyspawać płaska blachę taką z 6mm  i wyciąć identyczny otwór na palnik, bo ten palnik uszkadza się podczas dokładania drewna jak jest rozgrzany do czerwoności lub podczas grzebania tam jak się coś zawiesi

2) poziomy wymiennik i te półki na których zbiera się masa sypkiej sadzy którą trzeba codziennie zgarniać (katorga) - kolega ma inny piec i pionowy wymiennik  i samo opada

3) czyszczenie palnika z boku tym otworem wyczystnym - tam też się zbiera dużo syfu  i ja nie wiem kto to projektował, musiałem odkurzacz zakupić bo inaczej tego się nie da wyczyścić

4) osłony drzwiczek z cienkiej blachy, można się pociąć i ogranicza otwieranie, ja odkręciłem

5) w wersji 11 i 15 brak wajchy do oddymiania, ja sobie nie wyborażam bez tego użytkować tego pieca, rodzice mają 15kw to musieli cudować z wentylatorem wyciągowwym i okapem bo kotłownia pełna dymu

6) brak w instrukcji jak w nim rozpalić, bo to jest też wyczyn, choc ja używam butli 11kg i jest w miare łatwo choć jak jest słaby ciąg to długo się rozkręca

 

Czy drugi raz bym kupił. Myślę, że nie wołabym dołożyć do stalmarka eko wood np 21 lub 37 , z wentylatorem wyciągowym i dużą komorą,

Edytowane przez palacz2747
  • Przydało się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest to zbyt szczęśliwa konstrukcja jeżeli chodzi o serwis kotła, ale działa i grzeje. Wolę Setlansa niż MPM'a, bo w Setlansie mogę podawać powietrze pierwotne przez drzwiczki załadowcze i to jest najważniejsze. Nic się nie leje ani nie śmierdzi wędzarnią. Wszystko zawsze się wypali. Można palić bez bufora. 

@palacz274711 kW i 15 kW mają już tę klapkę odymiającą. W ogóle dziwne to jest, bo przy otwarciu drzwiczek załadowczych powinno wszystko wciągać i rwać jak odkurzacz w palnik i w komin a tu dymi przez drzwiczki. Chyba to wina trochę źle zaprojekrownej komory załadowczej i jej kształtu. Są jakieś zawirowania powietrza, bo na pewno nie robi się ciąg wsteczny. W każdym razie tak mi się wydaje. 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dokładnie sam szukałem alternatywy dla mpma aczkolwiek górny zasyp to jest najlepsze co może być ,szczególnie że się przestawiam na zrębke z rębaka walcowego..

Dym idzie tam gdzie ma łatwiej czyli do góry, mi nawet przy otwarej klapie oddymiającej czasie przydymi jak jest dużo opału.. Ja jestem ciekawy jak wygląda wymiana palnika  w tym wynalazku, bo na pierwszy rzut łatwe to nie będzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Palnik raczej wstawiali już po zespawaniu kotła na gotowo. Jest duża szczelina dylatacyjna, którą wypełnia sznur. Wystarczy wyrwać sznur i wszystko ładnie powinno się wysunąć. Ten palnik jest za niski do drewna. On powinien być tak do połowy wysokości kotła. On jest na wysokość dziury pod palnik. W sumie inaczej nie mogli zrobić. Palnik to część eksploatacyjna, która się zużywa i podlega wymianie. Kiedyś pytałem ich ile kosztuje nowy palnik - nie pamiętam dokładnie ceny, ale kilkaset złotych...

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pale z blachą i właśnie jestem zadowolony z tego palnika.. Przez to jest taki oszczędny, trzeba umiejętnie dokładać drewno przy pierwszym rozpaleniu, ale następne to którkie w poprzek a długie na górę. Myślę , że z rębaka takie 10-14 cm będą najlepsze do tego pieca.

 

Ojciec przyspawał tak jakby płaską blachę 6mm i na dole wyciął dziurę taką jak na palnik , bo jak się zrobiła duża wyrwa to palił dużo więcej a ten zabieg pomógł przywrócić tak jak by stan fabryczny

Edytowane przez palacz2747
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, palacz2747 napisał(a):

Dym idzie tam gdzie ma łatwiej czyli do góry, mi nawet przy otwarej klapie oddymiającej czasie przydymi jak jest dużo opału..

Wcześniej miałem Kostrzewę SDS Ceramik z załadunkiem od góry. Nic nie dymiło. Owierając pokrywę aż ją zasysało. A przecież załadunek od góry i sama komora załadowcza de facto robi za komin. A mimo wszystko nic nie dymiło. Do drewna załadunek od góry jest lepszy, bo można w pionie dawać długie polana a nawet jak w poziomie to wejdzie ich dużo więcej niż przy zasypie bocznym. Boczny zasyp tylko do węgla. Setlans to pewnie wcześniej był węglakiem. Trochę go przerobili pod drewno. 

Edytowane przez emigrant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie na duży plus te wszystkie piece zgazowujące. Ja jak zdecyduje się kiedy budować dom to wstawie kocioł z 30kw i zbiornik z 3000l żeby rozpalaać co 3 dzień co przy podgłowówce i termosie jest jak najbardziej do zrobienia

Obecnie nie ma tańszego sposobu ogrzewania, ja dodatkowo zainwesuje w rębak i ludzie za darmo samosiejki oddają za porzadek

Edytowane przez palacz2747
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy nowym domie i termosie to się wstawia pompę ciepła a nie kotły za paliwo stałe. Nawet jak ma się darmowe, własne drewno, swój las to i tak nie warto bawić się w kotły. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jestem innego zdania, bo wiem że jeśli zrobią cenę rynkową na taryfie G to trzeba będzie zapłacić 2zł za kw... I nawet przy pompie ciepła to wyjdzie dość drogo..

 

Bez fotowoltaiki to pompa ciepła się nie opłaca, szczególnie na nowych zasadach

Już lepszy ten gaz.

 

Pompa ciepła to idealne porównanie do EKOgroszku mów węgla.

Było tanio i czysto, na początku,  a później jesteś uwiązany  i podporządkowany Panu. Czyli czy ekogroszek po 500 zł za tone czy po 2500 to musisz kupić.. Tak samo  z prądem bedzie. Nagonią owieczki, a później będzie płacz jak pokończą sie stare zasady na fotowoltaice

Edytowane przez palacz2747
  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, emigrant napisał(a):

Nie, ta blacha jest także do drewna, żeby polana ześlizgiwały się pod sam palnik. Żeby nie ta blacha, która pomaga opadać polanom przy palniku to by kocioł nie dostał certyfikatu 5 klasy - rozmawiałem kiedyś z producentem. 

Dzięki za cenną wiadomość.

U mnie Palnik po roku wygląda jak na załączonych zdjęciach

IMG_20231219_080447.jpg

IMG_20231219_080454.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie podobnie jest popękany. To nawet lepiej, bo zrobił się większy otwór i jest lepszy ciąg kominowy. Ten fabryczny otwór jest za mały. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, DamBag napisał(a):

Dzięki za cenną wiadomość.

U mnie Palnik po roku wygląda jak na załączonych zdjęciach

IMG_20231219_080447.jpg

IMG_20231219_080454.jpg

U mnie to samo.Ale się trzyma.A jak wyleci to nic nie będę rzezbil tylko tak  zostanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To będzie pękać, bo to zrobione po taniości z betonu żaroodpornego, więc nie wymaga wypalania w piecu. Jakby palnik był zrobiony z krzemionki i wypalony to pewnie byłby wieczny. To duży koszt. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.