Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł na drewno, który wybrać MPM Wood czy Atmos


CV6

Rekomendowane odpowiedzi

Wykorzystanie wartości opałowej a wydajność bufora

Regeneracyjne generatory ciepła, takie jak kotły na drewno lub jednostki kogeneracyjne, zwykle wymagają regulowanej minimalnej temperatury powrotu. Jest to często około 60 ° C i powstaje przez dodanie wody przepływowej do zimnego powrotu z dolnego przyłącza buforowego.

 

rte.jpg

Ze względu na ładowanie jednostrefowe dużo wody zasilającej kocioł trafia na powrót kotła, a niewiele do bufora.

 

Ten tak zwany wzrost powrotu (RLA) może być stosowany z rendeMIX 2 × 3 do szczególnie wydajnego dwustrefowego ładowania zbiornika buforowego. Przy ładowaniu dwustrefowym górna część bufora jest najpierw podgrzewana tak szybko, jak to możliwe, pobierając ciepłą wodę ze środkowego przyłącza bufora.

ttt.jpg

Dzięki dwustrefowemu obciążeniu rendeMIX 2 × 3 mniej wody zasilającej kocioł dostaje się do powrotu kotła, a więcej do bufora.

 

Mimo, że temperatura na dolnym przyłączu bufora wzrasta wraz ze wzrostem obciążenia bufora, a wraz z nim proporcja wody zasilającej kocioł, która dociera do bufora, to wzrost temperatury na dolnym przyłączu bufora zwykle wskazuje na rychły koniec pochłaniania ciepła przez bufor pojemności, ponieważ ładowanie musi być zakończone, gdy temperatura na dolnym przyłączu bufora przekroczy wymaganą temperaturę powrotu do kotła.

yyy.jpg

Dopiero na krótko przed zakończeniem ładowania jednej strefy wzrost temperatury na dolnym połączeniu bufora prowadzi do wyższej prędkości ładowania.

 

Gdy tylko temperatura wody buforowej na środkowym przyłączu jest wyższa od wymaganej temperatury powrotu, dwustrefowe ładowanie rendeMIX 2 × 3 ma dostęp do zimnej wody na dolnym przyłączu.

uuuu.jpg

Dwustrefowe ładowanie rendeMIX 2 × 3 zapewnia bardziej ekonomiczne wykorzystanie deficytowego zasobu „zimnej wody” dla znacznie wygodniejszego i wydajniejszego ładowania bufora.

 

Przy takim samym zasilaniu bufor nagrzewa się szybciej na górze i dłużej pozostaje zimny na dole. Zatem większy komfort (szybsza ciepła woda) nie jest sprzecznością pod względem większej wydajności (dłuższa zimna woda).

Porównania między tymi dwoma systemami wykazały, że czas między rozgrzaniem kotła na drewno a dostępnością ciepłej wody można skrócić o połowę, jednocześnie podwajając zdolność absorpcji ciepła przez bufor!

https://www.baunach.net/blog/abgaskondensator-ruecklaufanhebung-und-puffereffizienz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy u nas też można takie rozwiązanie zastosować? Są jakieś firm,które takie cos wprowadzily na nasz rynek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy u nas na rynku jest to dostępne.

Mają też rozwiązania do kotłów kondensacyjnych, żeby wytwarzały więcej kondensatu. 

https://www.baunach.net/ 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jak widać oni potrafią w jakiś sposób zrobić coś dedykowanego a u nas jak się coś wykombinuje w domu i przyłączy do kotła to się gada, że ludzie kombinują z chałupniczą robotą. Polak da sobie radę zawsze. Kwestia kondensatu bardzo łatwo rozwiązać ale to nie o tym teraz. Myślę jeszcze nad mpm co daje wentylator spalin? Widziałem taki jako dodatek do zakupu kotła. On wspomaga naturalny słaby ciąg czy ma jakieś dodatkowe właściwości?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedawno założyłem taki wentylator do swojego MPM-a i właściwie na razie nie korzystam z tego. Przydał sie wcześniej do rozpalania kotła przy wyższych temperaturach na zewnątrz, niby przy dokładaniu opału też się sprawdza, choć ja mam swój sprawdzony sposób działania i wentylator jest zbędny. 

Taki zawór to fajna sprawa dla instalacji rozbitych w pomieszczeniach, gdzie kocioł jest oddalony od bufora. Najprościej rozwiązać to naturalną grawitacją. Mam tak zrobione u siebie i widzę że zawór powrotny/klapkowy nie pozwala na przepływ wody kocioł/bufor poniżej 55-60*. Dopiero powyżej tej temperatury woda jest w stanie podnieść klapkę zaworu i zaczyna się ładowanie zbiornika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym się różni mpm II wood od mpm zgazujacego? Bo widzę takie w ogłoszeniach a opisy są w zasadzie te same 🤷🏻‍♂️ rozumiem czyli zbędny bajer w tym momencie, dym można rozwiązać powietrzem przy dokładaniu żeby więcej zasysalo i nie będzie kopcilo, czy się mylę? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wentylatorem można się wspomagać przy kiepskim ciągu kominowym, rozpalaniu, dokładaniu opału. Pomaga w rozpalić w ciepłe dni gdy ktoś dogrzewa cwu przez cały rok. Te kociołki są nazywane zgazowującymi, ale czy w rzeczywistości bez przeróbek dobrze zgazowują ten opał to nie wiem, bynajmniej mowa jest o tych samych kotłach, gdyż innych nie ma. Wersja wood jest dedykowana do spalania drewna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem zdecydowany na atmosa ale cena za wersje wood 18kw mnie przyciąga i to bardzo mocno…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I kilka u was sprzedawaja te atmosy,že taki kosmos wam wychodzi? Kolega kupowal we zlotych cca 11 tys i jest to atmos 25kw žadlo w pelnych.Zwykly kosztuje 9 tys.Czy ten golywood stoi 5 tys?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.fuego.pl/manufacturer/mpm/mpm-ds-wood-18-kw-uz.html 

https://www.fuego.pl/atmos-dc-18s.html

7430 zł vs 8482 zł

Do mpma dorzuć wentylator wyciągowy i najprostszy sterownik, cena wyjdzie zbliżona. Specjalnie wziąłem wersję do układu zamkniętego bo atmos ma wężownicę schładzającą w standardzie.

Atmos jest prostym piecem z prymitywnym sterowaniem, na niemieckich forach porównywany jest do trabanta. Ale w porównaniu do mpma to jednak trochę lepiej wypada 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I w tedy po co sa za cene zbližona martwic z przerobionym mpm?? Jesli atmos w niemcach trabantom,to oproci mpm mercedesom.Niemec kupi nierdzewne blaze,czy austriana i ma swiety spokoj,w kieszeni ma nieporownywalnie.

I jesli 1000 zl roznicy wychodzi na sterownik i wentylator,kociol skopany?

Smialo doplacil bym jescze 2tys do tego lepszego atmosa z jajom,niž jest ten podstawowy w linku.

Atmos: zgazujący drewno

MPM: przystosowany do spalania drewna

To w popise tego sklepu i nie ma co dodac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.12.2021 o 14:42, Animus napisał:

Do Amosa możesz zastosować swój palnik pelletowy, wyjdzie hybryda,w MPM-a raczej tego nie wsadzisz.

wsadzisz w firmię robią drugie drzwi środkowe przystosowane do palnika kipi

W dniu 5.12.2021 o 21:20, Animus napisał:

To  samo robi  taki płaszcz z blaszki z otworkami  w komorze zasypowej, z tyłu za nim  przechodzi powietrze i nie ma smoły w komorze. 

 

Źle się pali - muszę zrobić małe wióry, bo wtedy nie chce się złapać (co prawda zapalniczka PEPO to nie problem, ale tej nie używam)
Nagrzewanie się kotła do 80 stopni zajmuje strasznie dużo czasu - do 4 godzin. Mimo, że podgrzewam 600 litrów wody i mam grawitację, w ciągu godziny miałem 80 stopni ze starym bojlerem
Popiół dużo wypada na zewnątrz popielniczki, jeśli go wyjmę, to też muszę zamieść przestrzeń wokół popielniczki, żeby popielniczkę oddać (inaczej nie wróci z powodu zaatakowanego popiołu)
Łańcuszek do miarkownika ciągu z automatyczną regulacją mocy ma zbyt duże oczka, nie można go dopasować do ich wymagań - należy dokupić o mniejszych oczkach.
Dostarczona wraz z kotłem instrukcja obsługi jest niewystarczająca. Sam musiałem znaleźć więcej szczegółów w sieci, może to być problem dla laika.

Mam jeszcze bojler na 14 dni, więc piszę swoje pierwsze wrażenia. Jeszcze go nie posprzątałem, więc zobaczymy. Spełnił cel, ale w porównaniu do starego kotła mam wiele zastrzeżeń.
W dniu 6.12.2021 o 19:28, Animus napisał:

To musisz pewnie założyć RCK. 

Przy atmosie i tym potężnym wyciągu nic nie da,huczeć będzie nadal ,huczy potężny ciąg jaki wentylator wytwarza i wraz z ogniem przeciska się przez dość wąskie kanały,sam wentylator też cichy nie jest,głośność to wg mnie największa wada atmosa i trwałość ,kumplowi dwa padły w ciągu 2lat ,niby przez zły zawór ochrony powrotu i zbierające się  powietrze w kotle,ale i niemcy wyliczyli średnią trwałość atmosa na 8lat co daje i 15lat i dwa właśnie,mpm wytrzyma długo dłużej bez problemu 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Decyzja zapadła, że postawie na mpm Wood z dwoma buforami w sumie 1200l. Trudno będę 2 razy częściej w kotlowni względem atmosa ale cena to rekompensuje. Jak byście rozwiązali zabezpieczenie kotła? Widziałem jakiś zestaw antykondensacyjny do mpm, który trochę kosztuje z tym, że może ktoś ma lepsze rozwiązanie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli tak,tak tež tak.Rowno z tutaj fora.

 Szczerze? Żadnego... Palenie w MPM to męczarnia i nie licz na to, że będzie tak wygodnie jak podajnikiem czy PC.... Co chwile trzeba dorzucać (MPM 18kw potrafi wciągnąć cały zasyp twardego drewna w 2,5-3h), ciągle opał się zawiesza, kopci, prycha i inne takie atrakcje. Walczę z nim od 3 lat i już mi włosów zaczyna brakować... Co chwile kombinacje jaki węgiel, jakie drewno, jak ułożyć, jak połupać... Więcej czasu w kotłowni niż w domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś puszczałem tu ruski filmik jak rusek ładował bufor 1000l czterema wsadami drewna grubego w kotle 25kw i piecuch sie śmiał że do tego atmosa to las w kąplecie powinni dawać,ale pewnie miał coś skopane bo to na prawdę jaja był ,a bercusa,nie słuchaj bo przeczytał parę niepochlebnych opinii o mpm i je nieustannie powiela ,jak ktoś jest gamoń lub ma zrypany ciąg to może trochę denerwować ale i ja i na prawdę dużo innych kolegów jesteśmy zadowoleni z mpm-a ,i choć wiemy że nie jest to kocioł bez wad to jest to prosty trwały kociołek i przede wszystkim oszczędny,nie wspomnę że bez wentylatora też bardzo cichy choć przy rozpalaniu mały odrzutowiec się odzywa ale taki przyjemny,ja teraz bym kupił 14kw przy założeniu pół na pół drewno z węglem lub sam węgiel ,lub 18kw wood przy założeniu samo drewno lub bardzo mało węgla

16 minut temu, CV6 napisał:

Jak byście rozwiązali zabezpieczenie kotła?

Ja bym zrobił ładowanie bufora grawitacyjne 2 cale i bajpas 1cal ze zwykłam zaworem kranowym by w razie czego go zdławić ,proste nigdy nic nie padnie i bez prądu sobie bufor naładujesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tylko Bercusa niesluchaj,tu cos jako sekta MPM jest ugniezdniona i nigdy nie uzna uzasadniona krytyka bladow w ich kotlach.Na innych kotlach nie pozostawiaja nitki suchej.Prawda jest,že mpm jest najgorszym kotlom do prawidlowego spalania drewna,gorsza konstrukcja ma tylko klasyczny gorniak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są lepsze ale tak jak kolega napisał -droższe,bardziej skomplikowane,mające dużo innych problemów niż prawidłowy ciąg i poprawnie przygotowane drewno,w mpm masz prosty mechaniczny miarkownik lub stałą szczelinę robisz,bez żadnej elektroniki bez prądu,ładując bufor grawitacyjnie nie martwisz się brakiem prądu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie mam tylko takie czy od jakiej temperatury ruszy to ładowanie bufora grawitacyjnie? Obawiam się że gdy beda dwa bufory wpiete w szereg to może to tak nie działać. Chce mieć dwa z powodu tego , że jeden będzie ładowany,a drugi będzie oddawał ciepło na dom. Chyba, że mam złe myślenie i powinien być jeden duży baniak? Brak prądu rozwiąże tak, że będę miał jakiś UPS zabezpieczający to wszystko bo co mi po tym, że kocioł będzie chodził jak ciepło na dom nie będzie rozprowadzane... Z drugiej strony jest to zabezpieczenie kotła bo nie zagotuje się w nim woda i wtedy okej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też namawiam Cię do grawitacji, nawet 1,5" wystarczy żeby to ładnie chodziło. Mam zawór powrotny klapkowy i on trochę hamuje przepływ, ale już od 55* jest ruch wody w układzie. Nie kombinuj z dwoma buforami jak możesz dać jeden większy, ciepła woda jest od razu do wykorzystania w momencie gdy wyjdzie z kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, maronka napisał:

Są lepsze ale tak jak kolega napisał -droższe,bardziej skomplikowane,mające dużo innych problemów niż prawidłowy ciąg i poprawnie przygotowane drewno

 

13 minut temu, CV6 napisał:

Pytanie mam tylko takie czy od jakiej temperatury ruszy to ładowanie bufora grawitacyjnie? Obawiam się że gdy beda dwa bufory wpiete w szereg to może to tak nie działać. Chce mieć dwa z powodu tego , że jeden będzie ładowany,a drugi będzie oddawał ciepło na dom. Chyba, że mam złe myślenie i powinien być jeden duży baniak? Brak prądu rozwiąże tak, że będę miał jakiś UPS zabezpieczający to wszystko bo co mi po tym, że kocioł będzie chodził jak ciepło na dom nie będzie rozprowadzane... Z drugiej strony jest to zabezpieczenie kotła bo nie zagotuje się w nim woda i wtedy okej.

Trochę się nie znam ,ale myślę że pierwszy może ładować drugi,ale zawsze to jes ze zwłoką lub dwa oddzielnie ładowane dwoma obiegami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też mam ładowanie grawitacyjne na rurach 1.5 cala. Kocioł 8kW. Ładowanie startuje kilka minut po rozpaleniu. 55° na wyjściu i 40° na powrocie. Ja mam w pionie zawór zwrotny sprężynowy z wycietą sprężyną. Jeden bufor wystarczy. Nie widzę sensu w dwóch chyba że drzwi nie pozwalają wstawić duży 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Boje się tylko tego wymieszania wody w buforze, że na krócej starczy dlatego pomyśl o dwóch. Wiem, że uzasadnienia jakieś podesłalisie wyżej na schematach. Czyli kocioł z buforem najlepiej na grawitacji 2" i  zz na powrocie? Czy wstawienie pompki na powrocie między kotłem, a buforem nie będzie bardziej efektywne? Nie miałem doczynienia z instalacjami z buforem nigdy więc stąd się rodzą pytania...  Dwa bufory stanowią jakieś zabezpieczenie przed przegrzaniem samego kotła bo co w przypadku gdy naładuje opału do komory a bufor będzie już nagrzany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.