Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@Robokop kurde szybko Ci poszło, ja narazie tylko wodę ogarnąłem, stary baniak wywaliłem i komin poskładałem z okręgu na kwadrat 😉 Nie sądziłem, że MPM będzie odsunięty aż tak daleko od ściany. Z kolanami 90 stopni było by bliżej, ale chyba lepiej 45. Samymi wieczorami bardzo mało da się zrobić.

PXL_20220910_205220736.jpg

PXL_20220911_125918357.jpg

PXL_20220911_125904673.jpg

Opublikowano (edytowane)
W dniu 10.09.2022 o 15:18, Silton napisał:

@

Tak. Musisz mieć dwa niezależne obiegi.

 

Dzięki za odpowiedź. Rozdzieliłem obiegi. Teraz mam pytanie jaką temperaturę załączania ustawić na pompie CO w obiegu kocioł - bufor. Oryginalnie było ustawione tak że pompa włączała się gdy temperatura na wyjściu z pieca osiągnęła 35 stopni. Wydawało mi się, że to trochę mało bo nie mogłem przekroczyć temp. 60 na kotle. Ustawiłem temperaturę startu na 50 stopni ale temp raptem wzrosła do 65 -70 stopni na kotle. Temperatura spalin miała 140-150 stopni na zamkniętym obiegu. Jak uzyskać wyższą temperaturę na piecu. Paliłem głownie brzozą w miarę dobrze wysezonowaną.

Kolejna rzecz to po zagrzaniu bufora do 70 stopni i wygaszeniu kotła pompa nadal pracowała mimo, że piec był wygaszony bo na powrocie było około 60 stopni. Jak rozwiązać ten problem żeby po wygrzaniu bufora ta pompa się wyłączała. Mam też problem z ciśnieniem w układzie na zimnym mam około 0,5 atm a jak woda buforze ma 70 stopni jest już 2 atm. Czy przyczyną mogą być źle podłączone grzejniki?

Co do rozpalania to u mnie bez problemu zero dymu. Pale zgodnie z poradami z forum rurka z kartonu. Piec załadowany na maxa i rozpala się aż miło. Mam wyciąg ale właściwie go nie używam do rozpalania. Co do dymienia przy podkładaniu u mnie jest to samo mimo, że pozamykane dopływy powietrza to i tak dymi. Nawet z tych drzwiczek do podkładania ta smoła się rozgrzewa i dymi. Cała kotłownia śmierdzi jak wędzarnia gorzej jak w moim starym kopciuchu.

Edytowane przez arsakes
Opublikowano

U mnie ta pompka kocioł bufor załącza się przy 73 na kotle i wyłącza przy 71

Ja u siebie rozpalam przy samym palniku, potem to obkładam i laduje spokojnie do pełna. Przy podpalaniu otwarte tylko środkowe drzwiczki, po podpaleniu zamykam, otwieram zasypowe, dokładam do pełna, zamykam i otwieram klapkę na miarkowniku

Ja u siebie rozpalam przy samym palniku, potem to obkładam i laduje spokojnie do pełna. Przy podpalaniu otwarte tylko środkowe drzwiczki, po podpaleniu zamykam, otwieram zasypowe, dokładam do pełna, zamykam i otwieram klapkę na miarkowniku

IMG20220911182939.jpg

IMG20220911183200.jpg

IMG20220911183911.jpg

Opublikowano

Wczoraj maiłem pierwsze palenie. Trochę na łapu capu podszedłem to tego rozpalania. Załadowałem cały piec i chciałem rozpalić standardowo. Na szczęście dmuchnąłem opalarką i załapało cug. Trochę się nadymiło. Z rozpalaniem dojdę do ładu, tylko z tym dokładaniem. Jak to robić żeby się nie dymiło. Będę chyba musiał taki okap zamontować nad piecem z silnym wyciągiem. 

@arsakes Odnośnie tych ciśnień to się to reguluje ilością powietrza w zbiorniku przeponowym. Jaką pasz pojemność zbiorników przeponowych i ile wody w całym układzie? U mnie na ok 1200l wody mam zbiornik 80l i ciśnienie wczoraj z 0,7 przy 17stC skoczyło na 1,4atm. przy 85stC.

Opublikowano

Ja u siebie nie podkładam. Wsad się pali 3-4 godz i mam nadzieję że jak rozpale wieczorem to już nie będzie takiej potrzeby. Żeby nie dymiło pewne trzeba poczekać aż sam żar zostanie, otworzyć krotki obieg, zamknąć klapkę na dole, delikatnie uchylić drzwiczki zasypowe, poczekać pół minuty i dopiero otworzyć. U mnie juz 3 h się pali, końca nie widać i nawet nie mam jak spróbować 

Zrobiłem tak jak pisałem. Już niewiele zostało ale nie ma szans żeby dołożyć bez dużego dymienia. Musi się wypalić do końca 

Opublikowano
36 minut temu, maffer napisał:

nie ma szans żeby dołożyć bez dużego dymienia. Musi się wypalić do końca 

I to jest wada tego kotła. Powinien mieć taką klapę którą jak się przestawi zasysa od góry jak górniaki. Też tak będę robił. Jeden dobry wsad powinien starczyć na dobę. Palenie zacznie się dopiero w październiku pewnie, więc na miesiąc daje mu spokój. Teraz będę chciał jeszcze kupić zbiornik CWU i dołożyć do instalacji

Opublikowano

@maffer @Robokop ja rozpalam tak jak przedstawił to na filmie jeden z forumowiczów https://youtu.be/60br-11sErE dla mnie najlepsza metoda nic nie dokładam nie otwieram itd. Wkładam rurkę z kartonu, piec do pełna ładuję zamykam wszystko jedynie środkowe drzwiczki otwarte, krótki obieg i rozpala się bez grama dymu w kotłowni. Jak już dobrze się pali to zamykam drzwiczki i miarkownik na odpowiednią temperaturę i spokój na 2-3 godziny. Drewno układam w poprzek tak jak na twoim drugim zdjęciu na wierzch zasypuję trochę trotami i ścinkami. Z tą temperaturą muszę poeksperymentować. Do jakiej temperatury udaję ci się rozbujać piec?

@Robokop Mam podobnie jak ty około 1200 l w układzie 2 zbiorniki przeponowe po 35l. U mnie z 0,5 przy około 20 stopniach skoczyło na 2,2 atm przy 70 stC. Wiem na pewno, że instalator źle wpiął 2 grzejniki i grzeją w odwrotną stronę zasilanie jest na powrocie. Ciekawe czy to może być przyczyną?

Jeśli chodzi o podkładanie ja zamykam wszystko uchylam delikatnie górne drzwiczki, czekam minutę może dłużej i delikatnie otwieram jak widzę, że dym wiruje to jeszcze czekam. gdy już dymu nie widać otwieram ale i tak się kurzy i tu nawet wyciąg nie pomaga bo dymi z tej smoły z drzwiczek i komory załadowczej. 

 

 

Opublikowano

U mnie się przewaznie utrzymuje koło 75. Miarkownik mam ustawiony na 78, przy 76 klapka się stopniowo przymyka. Ochronę powrotu mam 53 stopnie i nie chce przekraczać więcej niż 20-25 stopni. Przy następnym paleniu obniże troszkę temp załączania pompki na powrocie. Tu jest tyle kombinacji, u mnie często się cos zmienia 

Opublikowano (edytowane)

@arsakesOdnośnie ciśnień, spróbuj obniżyć ciśnienie powietrza w zbiornikach przeponowych. Taki przykład.

Jak Ci wpadnie do tych zbiorników 35l wody to wypełnią je w połowie. Jak masz tam ustawioną 1atm to podniosą ciśnienie do 2atm. Jak będziesz miał tam 0,5atm to też podniosą ciśnienie 2 krotnie ale już tylko do 1atm. Ciśnienie na tym zbiorniku powinno być ustawione: (Ilość metrów do najwyższego grzejnika * 0,1) + 0,2atm. Jak masz np. 5m do najwyższego grzejnika to  dajesz na 0,7atm. Jak tobie skacze z 0,5 na 2,2 przy wzroście 50stC to masz tam najprawdopodobniej coś ok 1,5atm. Oni tam defaultowo ustawiają 1,5atm. Żaden hydraulik tego nigdy nie ustawia a powinno tu być ustawiane pod konkretny budynek. 

MPM nie powinien pracować wyżej jak 1,5atm. 

 

Odnośnie tego dymienia to chodzi mi po głowie jakiś okap żeby to szło w ten okap a nie na cała kotłownie

Na razie paliłem tylko raz. Na powrót szło 52-53st. Z pieca wychodziło 60+. Jak się bufor zapełnił tą 60stC to zaczęło iść więcej, tak ok 15 st więcej na wyjściu jak na powrocie. pompka chodziła cały czas na pierwszym biegu. 

Edytowane przez Robokop
Opublikowano (edytowane)

@Robokop Myślę że jest dokładnie jak mówisz te zbiorniki mają nominalnie 1,5 atm i oni na pewno tego nie regulowali. Zastanawiam się teraz jak ustawić pompę CO tak, żeby po wygaszeniu pieca się wyłączyła? Na sterowniku mogę ustawić próg załączania i histeryzę. Miałem ją nastawioną na 55 stopni ale jak bufor nagrzał się do 70 stopni to kocioł się wygasił ale pompka nadal pracowała. Czy ustawienie większej histeryzy może pomóc?

 

 

Edytowane przez arsakes
Opublikowano

Jakie zbiorniki przeponowe (ok 100L) można by użyć żeby to nie wystrzeliło w cholerę...? Te hydroforowe się nadają?

Interesuje mnie raczej zbiornik poziomy choć nie wiem czy to dobre rozwiązanie i czy powietrze nie będzie się jakieś zbierać?

Mógłby ktoś podrzucić linkiem do jakiegoś sprawdzonego zbiornika?

Z góry dzięki i Pozdrawiam MPMowców

Opublikowano

https://allegro.pl/oferta/naczynie-wzbiorcze-przeponowe-do-c-o-varem-100-l-7175695041

@dash4Tu masz 100l. To najlepiej podwiesić gdzieś pod sufitem. Taki zbiornik to nawet lepiej jak jest wyżej. 

@arsakes Też nie wiem jak to rozwiązać. W starym piecu bez zaworu atv nie było problemu. Tutaj staje na 55 stopniach powrót i nie wiadomo jak tą pompę wyłączyć. Najlepiej to by było jakiś termometr na wylocie do komina. Wtedy miałbyś pewność że piec już nie pali.

Ja z tym zaworem to widzę jeszcze jeden problem. mam np. taką sytuację że po 2h jak się już nie pali, na dole na buforze mam już 25st (podłogówka zrzuciła), na piecu jest 60st a ja nie mam jak spuścić tego ciepła z pieca bo zawór atv jest ustawiony na krótki obieg. To są jakieś tam straty. Te 80l nagrzanej do 60stC wody się marnuje. A mógłbym w piec wrzucić te 25st a na bufor wrzucić te 60st. Na razie nie mam żadnych sterowników. Teraz będę chciał jeszcze przed mrozami domontować CWU. 

 

Opublikowano

Robokop a czym ten zbiornik różni się od tych zwykłych do hydroforu- poza tym że jest stojące i ma cenę dwa razy wyższą. Te zbiorniki na hydrofor są o tyle fajne że mają już mocowania na ścianę i można by je w poziomie powiesić.  Nie zajmowało by tyle miejsca przez to. Te jest stojące i trochę by zajmowało dodatkowo. Poza tym ta cena...

Serio te zwykłe bańki od hydroforów się nie nadają?

 

Coś takiego: https://allegro.pl/oferta/zbiornik-przeponowy-hydroforowy-poziomy-100l-12563075786?reco_id=2abdd71b-32bf-11ed-93cd-c2d1bdad7b3c&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951

Opublikowano

@Robokop @maffer Macie w swoich układach zamkniętych tą wężownicę schładzającą? U mnie instalator tego nie założył mam tylko zawór bezpieczeństwa.

Opublikowano

Jak kiedyś dzwoniłem do nich, to powiedzieli, że nie montują tego, że mam sobie założyć zawór DBV. Tak też robię.

Opublikowano (edytowane)

Ja mam tylko takie coś https://afriso.pl/katalog-online/afriso/grupy-bezpieczenstwa-kotla-ksg/produkt/77350 nic innego mi instalator nie założył. Do tego jest to zawór 3 bary. Więc wydaje mi się, że to zdecydowanie za dużo.

Edytowane przez arsakes
Opublikowano (edytowane)

To jest tylko grupa bezpieczeństwa, zawór DBV to takie coś: https://kotlydrewmet.pl/wp-content/uploads/2016/06/zawor-DBV.pdf

W MPM wkręca się go tu gdzie zaznaczyłem w załączniku. No chyba, że się mylę 😉

Nie jest to najszczęśliwsze miejsce, bo w takim zamontowaniu w 10kW wlot zimnej wody do DBV jest strasznie blisko czopucha. A odwrócić w żaden sposób się go nie da bo wylot gorącej według dokumentacji DBV ma być w dół.

 

dbv.jpg

Edytowane przez Melwinek1
Opublikowano

@Melwinek1 Nie mam takiego zaworu, czy jest on wymagany w takiej instalacji. Bo zaczyna mnie wnerw brać na ty Januszy instalatorów. 

Opublikowano

Ja dla bezpieczeństwa montuję. W instrukcji MPMa jest napisane, że jest wymagany. A czy ludzie montują to już nie wiem.

"8.2.Układ zamknięty
Istnieje możliwość podłączenia kotła MPM DS Wood w instalacji typu zamkniętego pod warunkiem montażu naczynia
przeponowego, zaworu bezpieczeństwa, armatury kontrolno-pomiarowej (manometr, termometr, itp.), urządzenia do
odprowadzania nadmiaru ciepła i chroniącego przed wzrostem ciśnienia oraz spełnieniu wymagań dot. pracy kotła, w
szczególności zalecanej temperatury pracy 60-85°C, maksymalna dopuszczalna temperatura 90°C, maksymalne
dopuszczalne ciśnienie robocze 1,5 bar.
W przypadku montażu kotła w instalacji zamkniętej konieczne jest zastosowanie na instalacji grzewczej niezawodnego
urządzenia do odprowadzania nadmiaru mocy cieplnej. Zabezpieczenie termiczne przed przegrzaniem, w przypadku
zakłóceń, powinno być w stanie w sposób bezpieczny odprowadzić maksymalną możliwą moc cieplną lub przy częściowo
wyłączanym ogrzewaniu, szczątkową moc cieplną (zgodnie z normą PN-EN 303-5: 2012). Zabezpieczenie instalacji
grzewczych systemu zamkniętego, należy wykonać zgodnie z wymogami obecnie obowiązujących, szczegółowych
przepisów kraju przeznaczenia (PN-EN 12828+A1: 2014-05 Instalacje ogrzewcze w budynkach - Projektowanie wodnych
instalacji centralnego ogrzewania, PN-EN 303-5, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 Dz.U.Nr 75
poz. 690 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie). Poniżej
przedstawiono przykładowy schemat podłączenia kotła, rys. nr 4."

 

Opublikowano
W dniu 11.09.2022 o 18:01, arsakes napisał:

Kolejna rzecz to po zagrzaniu bufora do 70 stopni i wygaszeniu kotła pompa nadal pracowała mimo, że piec był wygaszony bo na powrocie było około 60 stopni. Jak rozwiązać ten problem żeby po wygrzaniu bufora ta pompa się wyłączała.

U mnie ładowaniem bufora steruje Euroster 11M.Jeden czujnik w najniższym miejscu w buforze a drugi w kotle,załącza/wyłącza na zasadzie ustawionej różnicy temperatury kocioł/bufor.

Opublikowano (edytowane)

Ja mam sterownik itech 3 Plus jest tam kilka różnych algorytmów pracy ale nie mogę tego jakoś skonfigurować. Z ustawieniami startu nie ma problemu gorzej opcją wyłączania pompy. Nie mogę znaleźć odpowiedniego algorytmu.

Edytowane przez arsakes
Opublikowano (edytowane)

Ja ten zawór DBV wpiąłem od razu na wylocie. W to miejsce gdzie @Melwinek1 pokazałeś ładuje zimną wodę. W sumie to można byłoby zrobić jak pokazałeś, ale na wylocie będzie zawsze najcieplejsza. 

 

@dash4 Odnośnie tych zbiorników to miałbym pewne obawy o temperaturę wody. Te do hydrofora służą do zimnej wody. W CO masz gorącą. I do czego innego ten zbiornik trochę służy. 

Możesz zamontować, może hulać 30 lat. Ale ja osobiście bym za to głowy nie dał. 

Ja tylko to już kilka lat temu dałem chyba ze 400-500zł za 80l. Wszystko poszło w górę ostatnio

20220913_151859.jpg

20220913_151910.jpg

2 godziny temu, arsakes napisał:

Nie mam takiego zaworu, czy jest on wymagany w takiej instalacji. Bo zaczyna mnie wnerw brać na ty Januszy instalatorów. 

@arsakes popraw u siebie te ciśnienia. Jak ci dobije do 100st to zapewne przekroczy 3atm. i zawór bezpieczeństwa wybije. Jak ci z 20stC 0,5atm. do 70stC 2,2atm to przy jakichś 90stC zacznie się zbliżać do 3atm. Ten piec nie powinien przekraczać 1,5atm. Ty tego nie widzisz bo jest w osłonie ale przy 3atm on ci się może powykrzywiać. Będzie jak balon.  Coś może puścić. W instrukcji jest napisane. max ciśnienie 1,5 bar. 

Zrzut ekranu 2022-09-13 154313.png

Edytowane przez Robokop
Opublikowano

U mnie niby układ otwarty ale dołożony bufor do starej instalacji i naczynko przelewowe nad ostatnim grzejnikiem, po drodze zawor termostatyczny, pompka. Mam wkręcony zawór bezpieczeństwa 2,5 bar. Nie wiem dlaczego instalator nie wkręcił 1,5 tylko te 2,5 wkręcają 

Opublikowano

kurde, może powymieniam te moje 2,5 atm na mniejsze. Chociaż mnie uczyli, że zawsze stosuje się współczynnik bezpieczeństwa, może też jest jakiś. @Robokop ja myślałem, żeby wodę dolewać do powrotu.

Opublikowano
4 godziny temu, arsakes napisał:

Ja mam sterownik itech 3 Plus jest tam kilka różnych algorytmów pracy ale nie mogę tego jakoś skonfigurować. Z ustawieniami startu nie ma problemu gorzej opcją wyłączania pompy. Nie mogę znaleźć odpowiedniego algorytmu.

Napisz albo zadzwon do producenta,w moim przypadku pan z dzialu technicznego wszystko mi wytlumaczyl a troche glowe mu trułem 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.