Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Jutro będe montował u siebie kocioł 12-14kw. W związku z tym mam parę pytań. Do ogrzania mam okolo 210mkw powierzchni użytkowej domu z lat 70 z ocieplonym dachem i w miarę nowymi oknami. Mury z cegły 45cm nieocieplone puki co. Posiadam przegrodę zmniejszajacą komorę tylko nie wiem czy zakładać chcąc palić ciągle na ten moment? Będę palił węglem z Chwałowic, drewno tylko do rozpałki. Dokupić węgla typu 31 i pomieszać czy 32.1 da radę? Miarkownik węgla montować w pozycji poziomej czy zamontowac kolanko? Macie jeszcze jakieś sugestie odnośnie montażu, użytkowania? Pozdrawiam

Przegrodę jak najbardziej założyć - przy obecnych temperaturach nie ma sensu palić aż tak dużo opału na raz. Jak u mnie 33 daje radę, to tym bardziej węgiel typu 32.1 nie powinien sprawiać problemu. Miarkownik mam zamontowany poziomo bez udziwnień i się sprawdza. Warto założyć zawór mieszający bądź inne ustrojstwo, które podniesie temperaturę powrotu wody do kotła.

Opublikowano

Odnośnie zatykającego sie palnika. Przy odpowiednim ciągu palnik powinien się sam oczyścić z lotnych materiałów, otwierając  na jakiś czas klapkę krótkiego obiegu :)

Niestety jeśli w palniku znalazły sie ciężkie,niepalne kawałki opału tak prosto już nie jest. Ja czyściłem jak już wygasało, otwierałem  klapkę K.O  i pogrzebaczem, przez wyczystkę górną wypychałem ciężkie osady do komory załadunkowej. Więcej niż minutę nie powinno to trwać ;)   

Możesz testować skosy, ale już Ci mówię że pogorszą kulturę pracy palnika :/ 

Przeszedłem też przez trzy wersje palników D.P i niestety tam tez występuje ten problem :/ w szczególności w I wersji, którą pokazałeś. 

Tak sobie myślę że jeśli nie palisz jeszcze z max mocą a chcesz palić non stop powinno pomóc, położyć połówkę cegiełki szamotowej pod samym zawirowywaczem ( będzie pasować idealnie ;) ). 

Zmniejszy się moc kotła zarazem zostawiając więcej miejsca na popioły. Niestety prawdopodobnie może pojawić się efekt większego dymienia z komory, przy dokładaniu. 

Trzeba by to przetestować :)

 W samej blasze mam wycięty prostokąt na przeciw palnika i uważam że ułatwia ewentualny dostęp do niego, ale i wydłuża stało palność na węglu, dużo dłużej można nie odpopielać ;).

O pełną klasę piątą na tą chwile nie walczymy, tłumaczyłem już z jakich powodów.

Przy teraźniejszych parametrach, będziemy mogli dalej sprzedawać nasze kotły po wejściu nowych  przepisów :) Więc nie znikniemy z rynku tak szybko ;)

Cieszy mnie twoja obiektywna opinia, pomimo drobnych niedogodności. Nie spoczywamy na laurach i cały czas testujemy,sprawdzamy rozwiązania,które mamy nadzieje poprawią ergonomie użytkowania kotła :)

Pozdrawiam Grzegorz 

a tą klapkę w drzwiach rusztu można dorobić na specjalne zamówienie taką samą jak w drzwiach popielnika

Opublikowano

Drzwiczki testuje, sprawdzam czy przy paleniu drewnem nic z rusztem się nie dzieje. Na tą chwile drzwiczki nie są dostępne. :-\

Opublikowano

Hmmm u kolegi @Tomek2570 na filmiku temperatura spalin oscyluje w okolicach 270oC a wnioskuję, że jego kocioł pracuje blisko mocy nominalnej (praca z buforem). Zatem skąd wzięła się ta temperatura średnia 120oC?

Opublikowano

Ja mam u siebie termometr spalin, staram sie trzymac ok. 200stopni +- 30stopni. Z obserwacji wydaje mi sie, ze jest to w miare optymalne :) kociol 25kW+ bufor. Mam nadzieje tez, ze zdrowe dla komina :)

 

Wysłane z mojego HM 1SW przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Ja też nie wiem skąd taka temperatura..

Teraz sprawdzałem to mam 120st , ale już praktycznie wygasło, a w palniku ciemno.. :blink:

U mnie przeważnie jest  około 220-230 st , kocioł 25kw + bufor...

Opublikowano

U mnie jak chwilę paliłem owsem było 90* i był płomień, dla węgla przy podobnej temp widać tylko żar. Dla porównania przy rozpalaniu trotami dochodzi do 400*, klapka krótkiego obiegu zamknięta. Temp więc zależy od paliwa i wielkości płomienia.

Opublikowano

a nawiązując do bufora, skoro juz koledzy poruszyli temat, mam zamiar budować na przyszły roku bufor, będe go robil sam, myśle zeby zrobić o pojemnosci 2500l, mam mpma 25kw, da rady tyle nagrzac?

Opublikowano

Moim zdaniem na jednym zasypie niema szans... U mnie przy 1000l kociol 25kw nagrzewa bufor do 60stopni spalajac 25kg ruskiego wegla 24j, przy pracujacej instalacji, start jest od ok. 30stopni. Te 25kg wegla spalaja sie w jakies 7 godzin:p

 

Wysłane z mojego HM 1SW przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Co do temp spalin to mysle ze powinien zabrac głos kol Gredy jako najbardziej kompetentny :-)

 

Sam mam zamiar zamontowac taki termometr ale ciekawią mnie warunki i sposób pomiaru

 

tzn ta temp srednia 120 st jest :

 

-dla pracy stabilnej kotła,jesli tak czy cała komora zasypowa rozpalona ,czy przegroda

uchylenie klapki PP i PW w milimetrach

-czy srednia dla wypalenia całego zasypu od momentu rozpalenia do wygaszenia,

jesli tak to ile kg wegla na zasyp

-jakie paliwo było jako wzorcowe w pomiarze

-jaki wzorcowy komin

 

gdzie jest otwór pomiarowy i na jakiej głebokosci od góry ma byc koncówka pomiarowa

-może zdj z pomiarów z zamontowanym czujnikiem

Mysle ze dopiero wtedy ma sens porównywanie naszych wyników i ew dyskusja jaka temp jest dobra itp.:-)

Edytowane przez brodekb
Opublikowano

Witam serdecznie użytkowników kotłów MPM DS jak i pozostałych forumowiczów!

 

Użytkuję od tego sezonu grzewczego kocioł MPM DS 12-14kW pierwszą generację i chciałbym się podzielić ze swoimi spostrzeżeniami. A mianowicie palę jak na razie drewnem i też miałem problemy (jak co niektórzy) z uzyskaniem temperatury na kotle nawet 60 stopni. Bardzo mnie to irytowało wręcz do tego stopnia, że myślałem wynieść ten "piec" w cholere. Próbowałem zmniejszać bieg pompki, palić na krótkim obiegu, przy otwartych drzwiczkach środkowych etc. etc... nic nie skutkowało.

 

Tamta historia na szczęście jest już za mną i należę do grona pozostałych szczęśliwców - użytkowników- kotła MPM DS.

 

A jak udało mi się zwiększyć temperaturę na kotle?! O to parę wykonanych czynności:

 

1. Położenie blachy na ruszt pod palnik. W ten sposób jest więcej żaru i powietrze przechodzi przez większą część opału, a nie ucieka prosto w palnik ceramiczny. Tutaj podziękowania dla Pana Grzegorza G. bywającym tu na forum pod pseudonimem Gredy (pozdrawiam na pewno jeszcze zadzwonię :D )

2. Przy każdym załadunku drewna podsuwam żar pod palnik

3. Drzewo należy układać dość starannie (nie zaobserwowałem czy jest jakaś różnica między pionowym ułożeniem a na przykład w poprzek kotła)

4. Przymknięcie okienka piwnicznego, które było otwarte na oścież.

 

Reasumując, uważam że nie ma kotłów bezobsługowych (nawet moim zdaniem przy podajnikowych też trzeba "polatać"). Chcesz mieć ciepło i spokój, ogrzewaj dom gazem bądź pompą ciepła. Kolejna sprawa to, że każdy dom jest inny i ma różną instalację, to co u sąsiada dobrze się sprawuję to nie znaczy że u mnie też tak dobrze będzie służyć.

I na koniec tylko dodam, że wcześniejszy kocioł jaki miałem osiągał temp. bez problemu... ale palił się cały wsad drewna, no i z komina dym jak z Batorego! No ale to chyba nie o to chodzi...

 

Pozdrawiam! Sorry za ten esej no i proszę o krytykę :D...

Opublikowano

Hmmm u kolegi @Tomek2570 na filmiku temperatura spalin oscyluje w okolicach 270oC a wnioskuję, że jego kocioł pracuje blisko mocy nominalnej (praca z buforem). Zatem skąd wzięła się ta temperatura średnia 120oC?

Pastun,ten pomiar spalin na filmiku to przy paleniu drewnem przy starej wersji palnika,teraz mam temperaturę na czopuchu 150 do 190 stopni zależy jakim węglem palę.

Teraz pytanie

moc nominalna - jak to mam zrozumieć! jakie ustawienia pieca? Powietrze Wtórne,ile?Powietrze pod ruszt,jak dużo uchylona klapka? itd i itd.To samo dotyczy mocy minimalnej.

Opublikowano (edytowane)

Co do temp spalin to mysle ze powinien zabrac głos kol Gredy jako najbardziej kompetentny :-)

 

Sam mam zamiar zamontowac taki termometr ale ciekawią mnie warunki i sposób pomiaru

 

tzn ta temp srednia 120 st jest :

 

-dla pracy stabilnej kotła,jesli tak czy cała komora zasypowa rozpalona ,czy przegroda

uchylenie klapki PP i PW w milimetrach

-czy srednia dla wypalenia całego zasypu od momentu rozpalenia do wygaszenia,

jesli tak to ile kg wegla na zasyp

-jakie paliwo było jako wzorcowe w pomiarze

-jaki wzorcowy komin

 

gdzie jest otwór pomiarowy i na jakiej głebokosci od góry ma byc koncówka pomiarowa

-może zdj z pomiarów z zamontowanym czujnikiem

Mysle ze dopiero wtedy ma sens porównywanie naszych wyników i ew dyskusja jaka temp jest dobra itp.:-)

Zanim wypowie się Gredy ja z czystym sumieniem mogę polecić taką termoparę jak na filmiku od 2:50s działa już prawie trzeci sezon i nic się z tym nie dzieje co ok 2 miesiące ładuję dwa akumulatorki AAA. Nie kosztuje to więcej niż średniej jakości termometr bimetaliczny, nie ma raczej obaw że się przegrzeje, 600C wytrzymał :) Tylko najlepiej osadzić sondę pomiarową w rurce miedzianej jak na filmiku, zaślepić ją jakimś gwoździem tak by końcówka sondy znajdowała się mniej więcej w połowie średnicy czopucha.

https://www.youtube.com/watch?v=5WqEmonMtr4

 

Co do temperatury spalin najważniejsza jest ta na wylocie komina, powinna być chyba ok 60-70C(zależy też jaki komin ceramiczny, ceglany, wkład żaroodporny), ale w przybliżeniu jeżeli utrzymuje się na czopuchu powyżej 150-160C to jest dobrze, dobrze też jest przy rozpalaniu nieco nagrzać komin:) tak że nie zaszkodzi na początku ponad 200C

Edytowane przez andrzejaslo
Opublikowano

 ja z czystym sumieniem mogę polecić taką termoparę jak na filmiku od 2:50s działa już prawie trzeci sezon i nic się z tym nie dzieje co ok 2 miesiące ładuję dwa akumulatorki AAA. Nie kosztuje to więcej niż średniej jakości termometr bimetaliczny, nie ma raczej obaw że się przegrzeje, 600C wytrzymał :)

Mam tę termoparę. Mimo, że to rasowa chińszczyzna to 2 dni leżał obok mojej stacji pogody TFA. O dziwo temperatura była taka sama jak na stacji pogody. Więc ta termopara ma bardzo dobrą dokładność. Bardzo szybki odczyt temperatury. Analogowe są trochę bez sensu bo mają dużą bezwładność odczytu. Mój analogowy popsułem, temp. max na nim była do 350 stopni a  przy rozpalaniu i wygrzewaniu centralnego temp. spalin poszybowała ponad 350 stopni i uszkodził się. W sensie zatrzymuje się odczyt przy zimnym kotle na 70 stopniach. 

Kupiłem ten chiński szajs termoparę i o dziwo działa super i duża dokładność. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.