Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

ZimnyJoe, bardzo ładny wir jest w tym palniku. Napisz trochę, jak to wygląda, rozmiar komór wirowych, rozmiar i kształt dyszy, gdzie idzie PW.

 

To Tak:

2 otwory które widać w górnej cegle mają fi 80,teraz bym je zrobił trochę mniejsze.W 2 dolnych cegłach, w górne ich części tez jest otwór fi 80 (też bym je zmniejszył i bardziej postrzępił ),a w dolnej...  hmmm...  wiem że robiłem jak największa średnice coś koło fi 100 albo więcej tak żeby gazy po okręgu miały jak największą drogę zanim cug zacznie je ciągnąć do góry.

Całość konstrukcji ma 20 cm wysokości.

 

Z tego co zaobserwowałem przy rozgrzaniu instalacji płomień robi około 1 i 1/2 obrotu w palniku zanim wyjdą poza niego.

Po rozgrzaniu około 1 obrót.

Teraz na górnej cegle od strony komory załadowczej oparłem jedną cienką cegle, a po bokach 2 połówki które zostały z oryginalnego palnika.

 

PW doprowadzone jak widać na zdjęciach, miały być otwory ale krucha cegła udaru nie wytrzymała... :unsure:

teraz bym w innym miejscu zrobił otwory PW, jak najbliżej okna palnika

 

Wymiary okna dyszy to 7(szer.)x6(wys.)

Trochę mało, bo większe okno to lepszy cug i mniej dymu przy podkładaniu, ale chyba i większa moc której nie potrzebuje.

 

Jeszcze przyszedł mi do głowy pomysł żeby w komorach wirowych zrobić z kawałka cegły dwie kolumny(~fi 3cm) i wstawić je po środku, żeby gazy były dogrzewane z zewnątrz od cegły i od wewnątrz od kolumny... ale... to już chyba będzie przekombinowanie :rolleyes:

 

Ten palnik będzie działał do końca puki się nie rozsypie,cegła już jest na tyle krucha że sama w rękach pęka tak że nawet nie próbuje go wyciągać w celu modyfikacji .Może jak wystarczy chęci na kolejny sezon zrobię coś z żarobetonu.

 

 

@Krzychon

raz dla testów zasłoniłem (przez górną wyczystkę) kawałkiem szamotu jedną komorę wirową żeby zobaczyć czy piecyk będzie lepiej dopalał gazy na małej mocy. Niestety nie udało mi się rozpalić pieca, za mały cug, i dymienie przez otwór w drzwiczkach załadowczych, dymienie takie pulsacyjne. Może w nocy brakło cugu i piecyk tak "purkał" przez drzwiczki załadowcze.Ja mam 12m konina i jak złapie cug to już go nie puszcza do wypalenia wsadu.

 

@Gelo2104

czym wierciłeś u siebie te 2 otwory w cegle?

post-66023-0-62754300-1477301065_thumb.png

post-66023-0-36442300-1477301130_thumb.jpg

post-66023-0-77046100-1477301135_thumb.jpg

post-66023-0-23424300-1477301141_thumb.jpg

post-66023-0-57285200-1477301146_thumb.jpg

post-66023-0-63187700-1477301152_thumb.jpg

  • Zgadzam się 3
Opublikowano

Jak się sprawdzę ten piec przy paleniu trocinami, zrebkami? Używa ktoś takiego opalu w nim?

Próbowałem palić trocinami i powiem, że super się palą. Mam suche trociny z rozbiórki starego domu i spróbowałem nimi palić to wtedy dopiero zobaczyłem jak perfekcyjnie jest zbudowany kocioł. Troszkę wciąga popiołu do palnika, ale nie wiele. Przy okazji poznałem przyczynę smolenia komory załadowczej - za mokre drewno. Paląc suchymi trocinami smoła wyschła na ścianach komory. Poza tym żadnego dymienia. Bałem się czy przypadkiem nie zagotuję kotła, ale doszedł do zadanej temperatury i tak trzymał dopóki się nie wypaliło wszystko.

Opublikowano (edytowane)

ZimnyJoe

Kiedyś robiłem podobny palnik, ale trochę dymił, więc drążyłem dalej. To dymienie przy podkładaniu jest przez te kanały nad komorami wirowymi, przy takiej średnicy i długości oni o wiele bardziej tłumią przepływ niż dysza. W dyszę wlatuje "zimny" gaz, a po spaleniu w komorach wirowych znacznie zwiększa objętość bo jego temperatura jest większa. A ten palnik może i kilka lat służyć, mimo tych kruchych cegieł, chyba że czymś go zahaczysz i rozwalisz, ale wtedy można skleić uszczelniaczem wysokotemperaturowym. 

Edytowane przez genab
Opublikowano

Bardzo fajnie to zrobiłeś. Widzę że przerobiłeś mpm ds I. Przerabiając palnik  jakimi teraz mocami możesz palić ,mając przyzwoitą sprawność?

Przerabiałeś komorę zasypową w jakiś sposób? 

Jak z dymieniem? Też kiedyś coś podobnego robiłem, ale niestety u mnie wymiennik szybciej sadzą zachodził,pomimo że płomień wydawał się ok. 

Kamil, podam Ci ustawienia standardowe, które najlepiej wypadały na badaniach kotła w instytucie. Trzeba jednak pamiętać że każdy opał jest inny i drobne zmiany czasami sa wskazane. 

Na drzwiczkach popielnika od wewnątrz masz regulacje, ustaw ją w środkowej pozycji. (przysłoń o połowę) Powietrze wtórne podajemy tylko z jednej strony i przy rozpalaniu uchylenie powinno być na 22-25mm. Jak już się rozpali, piec ustabilizuje szczelinę Pw dobrze jest zmniejszyć na ok 17mm. 

To są ustawienia na których kociołek miał najlepsze spalanie, podczas badań w instytucie. 

Twój palnik raczej nie będzie a nawet nie powinien tak reagować, znaczyło by to ze masz znacznie przewymiarowany kociołek. Sytuacje którą przedstawiłem, sprowokowałem specjalnie na potrzeby filmu ;) Czyli podgoniłem kociołek, po czym zamknąłem powietrze pierwotne, doprowadzając do wytwarzania sporej ilości niespalonych gazów. Co skutkowało naocznym ujawnieniem,co daje Pw. Normalnie większość gazów spalanych jest w palenisku i w przegrodzie betonowej,zanim dotrą do komory wirowej a w niej dopalane są już te które potrzebują bardzo wysokich temperatur. Przy prawidłowym paleniu naocznie nie da się często zauważyć różnicy, jedynie pokaże ją termometr elektroniczny ;)

Do czyszczenia, żadnych szamotów nie wyjmujesz, powinny być czyste bez nagaru sadzy, może być na nich popiół. Wymiennik czyścisz skrobaczką którą powinieneś dostać razem z piecem :)

Pozdrawiam Grzegorz 

witam, a podasz optymalne ustawienia do kotła 21-25 KW ?

Opublikowano

Witam wszystkich

Proszę o rade.

Mam nowy komin ceramicznych fi180mm i wysokości 6,5m od czopucha. Czy będzie wystarczający, do mpm-a 17-19? Chciałbym go kupić z górnym zasypem.

Bez problemów powinno być ok.Ja mam fi200 od czopucha 6,5m i wszystko śmiga a kocioł 28-32 KW zmniejszone palenisko.

Opublikowano

Nie tyle ważna wysokość, co kształt komina.

Tutaj wersja z dopalaniem finalnym wirowo-skrętnym ;)

post-67223-0-94604700-1477340339_thumb.jpg

Opublikowano

Dziękuję za odpowiedz.

Wiem że gdzieś na forum już był poruszany temat, miarownika ciągu, ale już nie pamiętam odpowiedzi użytkowników. Jaki polecacie miarownik do kotła z buforem?

Unister będzie dobry?

Instalacja kocioł-bufor, będzie z CU28, wymuszona z ochroną powrotu.

Opublikowano

Nie tyle ważna wysokość, co kształt komina.

Tutaj wersja z dopalaniem finalnym wirowo-skrętnym ;)

Już myślałem że palnik wirowy, tak skręcił komin :D 

Opublikowano

Bez problemów powinno być ok.Ja mam fi200 od czopucha 6,5m i wszystko śmiga a kocioł 28-32 KW zmniejszone palenisko.

Z tego co pamiętam masz wentylator wyciągowy, a to zmienia postać rzeczy.

Opublikowano (edytowane)

Kolego to zle pamiętasz,jak bym miał wentylator to bym nic nie pisał koledze że komin 6,5m zda egzamin,tyle pozdrawiam

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano

Witam szanownych forumowiczów.

 

Jestem tu nowy ale temat mpm-a śledzę od jakiegoś blisko roku. Przymierzam się do zkupu kotła o mocy 17-19 kw. Kocioł będzie współpracował z buforem 1100 l i tu mam pytanie do kamilll-a jak masz u siebie rozwiązaną instalacje? Jak grzejesz cwu, jaki masz bufor, i generalnie czy jesteś zadowolony z takiego układu.

 

Pozdrawiam.

 
Opublikowano

Witam wszystkich.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Mam problem z moim kotłem(MPM 12-14).Smoła leje się strumieniami .Palę przeważnie drewnem głównie iglaste sezonowane.Otwór w klapie załadowczej otwarty  na 3/4.(górny zasyp)palenisko zmniejszone po bokach cegłami.Jak usunąć problem ?       

Opublikowano

Co do smoły to trzeba się chyba przyzwyczaić.Ja pale suchym drewnem liściastym i też smoła się leje.Po nocy nie mogę otworzyć drzwi załadowczych tak są zalepione. W moim poprzednim śmieciuchu miałowcu palonym od góry z dmuchawą smoły było o wiele,wiele mniej.

Opublikowano

Jak palicie na małej mocy z przymkniętym PP to smoła będzie. W takie pogody drewnem trzeba przepalać i ostro ,i smoły nie będzie, temp spalin min 150* a na kotle min 70*.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Dokładnie jest tak jak Drewniak pisze. Wychodzi że macie przewymiarowane kotły a chcąc palić non-stop opał się kisi, przez co występuje smoła w takich ilościach. 

Dobrym rozwiązaniem jest przepalanie, na  sporych temperaturach. Artur daj jakąś fotkę jak zmniejszyłeś palenisko i o ile.  

Opublikowano

Jak można przy takiej pogodzie ładować drewno na noc ?. Ja mam 100letni dom bez ocieplenia i przepalam 2x na dobę po 3 -4 godz. i w domu 20-23*.

Opublikowano

Pisanie o przewymiarowanych kotłach gdzie temperatury na zewnątrz są w okolicach 5-10oC to jakieś nieporozumienie.

Ps. Ja mam 8-10Kw z buforem 1000l, która jest obsługiwana przez ojca. Ochrona powrotu na 55oC. Komora załadowcza przy paleniu drewnem też zalana smołą ale jak narazie tłumaczę to:

1) palenie sosną

2) zawieszanie się opału - spadki mocy

3) umiejętności palacza

 

Moim zdaniem 8-10 słabo nadaje się do palenia samym drewnem jak to robi mój staruszek :)

Opublikowano

U mnie być może dlatego brak smoły bo jedna ściana jest bez płaszcza wodnego (szamot) a druga zasłonięta blachą ,w celu zmniejszenia komory zasypowej, ale oczywiście stała szczelina PP i bez miarkownika.

Opublikowano (edytowane)

To zabierz mu miarkownik, niech pali na stałej szczelinie

Oczywiście palenie odbywa się na stałej szczelnie. 

Proszę nie wyciągać z tego co napisałem żadnych wniosków :). Mój ojciec to marny palacz i dopiero powoli się uczy tego "trudnego" rzemiosła :).

Ps. nie jestem pewien ale on chyba domyka dopływ powietrza przez drzwi załadunkowe bo czasem przy podkładaniu potrafi mu tamtędy dym się cofnąć.

W moim przypadku cofanie dymu może być przyczyna zbyt niskiego komina.

Edytowane przez piastun
Opublikowano

Do Zimny Joe. Jak wygląda dym z komina lub jego brak przy dodaniu PW i bez PW ? Ostatnio palę bez PW w palniku i wydaje mi się , że nie ma różnicy a może nawet i lepiej bo nie wychładza spalin.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.