Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Sas Solid Ze Sterownikiem Multifun


robinet

Rekomendowane odpowiedzi

Gdybym cały czas miał to co załączyłem poprzednio to bym się nie odzywał :) :)

Niestety tak dobrze nie ma, zwykle jest  to co załączam teraz ale czasem coś mu odbije i moduluje :P.

To dzisiejszy wykres, widać jak PID sobie nie radzi niezależnie od ustawienia.

 

Załączam jeszcze wykres z odczytami temperatury kotła:

- zielone - czujnik na rurze 

- niebieskie - czujnik w studzience

Może będzie widać to przesunięcie.

 

Edit:

Przesunięcia mają 2-4 minuty ale są też takie gdzie kilkanaście minut naliczyłem.

 

Edit2:

Jak dla mnie to przydał by się jakiś parametr typu "histereza górna PID" czy coś w tym rodzaju.

Bardzo często się odstawi a za kilka minut ponownie załącza.

post-44592-0-18281200-1518606807_thumb.jpg

post-44592-0-77634500-1518607281_thumb.png

Edytowane przez krisgie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PID Turbo chyba ma z założenia działać jak "miękki dwustan".

Do pracy ciągłej najlepiej sprawdzają się z softu z 4.12.15 GRO SAS - 2 (dzięki Animus) tryby pracy dla PID Standard (moc min, moc średnia i moc maks)

 

W kolejnych wersjach softu (tak mówili w recalart) rozjechał się PID Standard i zalecali ustawienie pracy tylko i wyłącznie na PID Turbo. Kiedyś rozmawiałem też z nimi na temat kalibracji czujnika temperatury i zasugerowali przełożenie czujnika na rurę zasilającą (ale jakoś zapuściłem temat). Ostatnio sprawdzałem i oryginalny przewód jest za krótki, więc odpuściłem.

 

Co prawda mam opał najgorszego sortu, czyli mieszany dziad spiekający z czymś kopcącym, więc czasem ulepi większą figurę i wtedy zdarzy się, że zaczyna świrować.

Tak to wygląda na wykresach.

post-60083-0-69835800-1518616370_thumb.jpg

 

Ktoś  tu na forum jednak wklejał wykres z pracy ciągłej na PID Turbo...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba @kjuku wrzucał ten wykres.

 

Tak sobie myślę - zanim zmieniłem położenie czujnika na rurę to nie widziałem żeby kiedykolwiek (oprócz wygrzewania podłogi) pracował dłużej niż godzinę/dwie.

Po zmianie czujnika jest raz lepiej raz gorzej - jak na powyższych screenach.

Zastanawiam się czy jeszcze nie pójść w stronę wymiany tych czujników na jakieś z lepszą klasą dokładności i mniejszą bezwładnością.

Może zapakowali nam najtańsze chińskie badziewie :).

Ma ktoś wiedzę czy są oparte na PT czy KTY?

 

No i pytanie czy jest sens się biczować... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś zmuszałem kociołek do ciągłej pracy, najdłużej  pracował 4 dni bez przerwy i się odstawił. :D

Ale samymi nastawami nie dało się tego ogarnąć, musiałem do paliwa dać wypełniacza, tak jak supermarkety dają do wszystkiego. :rolleyes: 

Najpierw dodawałem do ekogroszku cześka, ale odstawiał się raz co dziennie, jak dodałem pelletu to zaczął pracować dłużej, dopiero na ekogroszku z trocinami udało się go pogonić. 

Wszystko zależy jeszcze od temperatur zewnętrznych.     

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@krisgie

wg mnie (to o czym pisałem Ci przez whatsapp) coś pokręcili w algorytmie odkąd zaczęły V klasy wchodzić do obiegu. Zresztą widać na wykresach te płaskie linie na 30%, a później parabole tańczą :D  , później znów płasko.

Chyba szkoda prądu na szukanie grala na PID Turbo, tym bardziej jak odbiór z instalacji niewielki.

 

Gdyby ktoś miał hasło serwisowe, ale do takiego poziomu, który ustawia histerezę kotła w pracy PID...  :rolleyes:

Bo ogólnie są dostępne dwa hasła:

28100 - wchodzisz w serwis, ale nic nie zmienisz

19800 - wchodzisz w serwis, możesz modyfikować

xxxxx - masz dostęp do parametrów pracy dmuchawy oraz histerezy kotła ;)

 

@Animus

Używamy tego samego softu ? Z tym, że Ty na PID Standard, moc maksymalna ?

Możesz wrzucić wykres ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja wgrałem dzisiaj  soft testowy z 17_10_2017 przetestuję przez kilka dni jak się będzie zachowywał w porównaniu do poprzedniej wersji. Z tą zmianą mocy kotła w menu serwis - to się sprawdza im wyższa moc ustawiona tym bardziej praca płynniejsza na dwustanie. Nie wiem od czego to zależy, ale na pewno mniej pali. Znaczniej mniej pali przy założeniu blokady na 100%. Tzn mam ustawione na noc 20,5 C w dzień 22,6C. + histereza _/+ 0,2C . Bardzo fajnie mi trzyma te ustawione temperatury. Przedtem miałem problem że albo była za duża dochodziła do 23C albo w nocy nie dochodziła do zadanej temperatury tylko 21C. Piecyk wtedy w nocy częściej pracował. jedyny problem to spieki i czasami alarm przegrzania kotła mi się pojawia. Związane z tym że odcina pompkę CO i piec nie ma gdzie tego ciepła oddać i podbija temperaturę aż do 86 C. Wtedy alarm :) . W sumie przy tym zabiegu oszczędzam realnie jakieś 2-4 kg dziennie. W zależności od temperatury. Wiadomo piec musi rano się mocno nakręcić żeby znów dobić do 22.6 ale nie narzekam bo co prawda ciepło właściwe jest mniejsze ale ciepło odczuwalne ze względu na fakt iż na grzejniki puszcza prawie 61 C rekompensuje to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustaw sobie temp. krytyczną na ponad 90stC, to alarm będziesz miał sporadycznie, a kocioł będzie miał większe widełki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Animus

Używamy tego samego softu ? Z tym, że Ty na PID Standard, moc maksymalna ?

Możesz wrzucić wykres ?

Na razie mam remont w chacie i przewody są odłączone  do netu.

Mam od jesieni nowy palnik w kotle 38kW.

Mam moc  ustawioną w sterze na 37kW a palnik w kotle mam 32kW polecany do zastosowania w urządzeniach grzewczych o mocy  25 - 35[kW].

Jadę na Pid standard bo mniej węgla drze. :rolleyes: 

Edytowane przez Animus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na standardzie musi mniej palić, bo pali ciągle. U mnie te widełki temperaturowe są od 56°C do 70°C (przy zadanej 60 czy 62 jest tak samo) i to jedyne co mi się nie podoba w PID standard.

 

Ale wracając do pracy ciągłej na PID Turbo, to czym mniejszy palnik (a w związku z tym i kocioł) to i pewnie mniejsza bezwładność. Dlatego czym większa moc ustawiona, tym powinien delikatniej, czyli płynniej pracować - taka moja dedukcja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ustaw 40°C na sterowniku a kocioł niech grzeje do 60°C 

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbuje z PID Turbo.

 

Wyczyściłem czujnik temp. spalin, z grubsza przemiotłem kocioł i ustawiłem w menu serwis moc o jeden poziom większą. (zamiast 14kW to 17kW)

Od 18:50 pali ciągle, ale też temp. na zewn leci na łeb, o 18:00 było -1°C, teraz -6°C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Jarrek

 

Poszukaj przy kotle niższej temperatury i tam przyłóż czujnik, nastaw ją na sterowniku, temperatura zasilania będzie taka sama jak teraz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieniłem moc z 14kW na Solid 19. Jakichś większych różnic nie widzę, wchodzi na podobne poziomy mocy, spaliny podobne.

Ale na razie tak zostawię bo może ten profil ma zapisany niższy przedział spalin i przestanie rzucać alarmmami ;) .

Jeśli nic z tego nie wyjdzie to wracam do Pancerpola żeby dociągnąć do wiosny i rozejrzę się za innym sterem do nowego palnika bo jednak czyściej na nim i trochę oszczędniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nic z tego nie wyjdzie to wracam do Pancerpola żeby dociągnąć do wiosny i rozejrzę się za innym sterem do nowego palnika bo jednak czyściej na nim i trochę oszczędniej.

Mi Pancerpol spalał bardzo dobrze, nawet te trudniejsze paliwa bardziej spiekalne spalał na popiół, szlaka bardzo rzadko się trafiała, jakaś grudka.

Do czystego spalania, trzeba pompy odłączyć od sterownika i podłączyć bezpośrednio do prądu, nastawić na najmniejszy bieg. 

Edytowane przez Animus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pancerpola zmieniłem tylko z uwagi na czystość na wymienniku i rzadsze czyszczenie kotła bo jestem leniwy :), jak chodzi o spalanie to też nie mam zastrzeżeń oprócz jednego opału o którym wie @jarrek :).

Pompy mam elektroniczne na stałym i najniższym możliwym biegu (stałe obroty, nie autoadapt) i chodzą cały czas, w sensie ster ich nie wyłącza.

Edytowane przez krisgie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A uszczelniałeś Pancka? Teraz nawet oryginał ma uszczelkę pod talerzem.

Ja kocioł czyszczę raz do roku (pionowy wymiennik), nie licząc  wynoszenia popiołu.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie uszczelniałem, w jakimś wideo-poradniku Pancerpola było że nie trzeba uszczelniać obrotówek tylko stałe retorty.

W sumie czemu nie, mogę spróbować jak przyjdzie go kiedy zamontować, na razie czeka jako backup.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn? Zaciekawiłeś mnie bo co tam można uszczelnić oprócz talerza i tych trzech dziur w kolanie ;) ? Masz jakąś fotkę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z komory powietrznej musisz usunąć ten cienki pierścień centrujący, jest spawany punktowo, nad nim i pod nim wali powietrze do paleniska.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiany mocy nie przyniosły rezultatu, czy to na 17kW czy na 23kW. Na Turbo po prostu będzie się odstawiał. Wróciłem do PID Standard.

 

@Animus

na kotle nadal będzie załóżmy 60°C - bo tyle będzie pokazywał analogowy termometr

na sterowniku będzie pokazane 40°C (zakładając, że czujnik będzie w takim punkcie, gdzie będzie taka temp.)

ustawiam zadaną na .... ?

 

Jaki efekt miałoby takie działanie przynieść?

Edytowane przez jarrek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj zgrubnie ściągałem charakterystykę z czujnika (pomiar w kilku pkt żeby się dowiedzieć jaki to element), wygląda że jest oparty o NTC 2.2 albo lekko modyfikowany ze wskazaniem na to drugie.

Zobaczcie na charakterystykę tego NTC

W temperaturach zbliżonych do 60C i wyżej zmiana rezystancji jest niewielka wiec to co @Animus pisze ma sens, w niższych temperaturach powinien szybciej reagować.

Edytowane przez krisgie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może zamiast szukać miejsca na kotle, lepiej założyć czujnik który reaguje najszybciej dla temperatur, które są najczęściej spotykane, czyli właśnie około 60°C.

Jest taki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@jarrek, tylko moim zdaniem nie wystarczy sam czujnik zasilania przenieść bo ster czyta jeszcze powrót i na spadek też reaguje. Powrót też musiałbyś zapiąć odpowiednio żeby nie był wyższy niż zasilanie :D

Edytowane przez krisgie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.