Pavveł Opublikowano 24 Września 2021 #1 Opublikowano 24 Września 2021 Właśnie buduję dla siebie dom i przeglądając projekty i wykonania podłogówek widzę rurki na podłodze w odstępach 15, a coraz częściej 10 cm. Przy temperaturach wody 45/35'C tak gęsto ułożona podłogówka ma moc ponad 100W/m2 a dzisiaj budowane domy potrzebują 40-50 W/m2 podczas silnych mrozów. Z tabel wychodzi mi że spokojnie ogrzeję dom z rozstawem rurek 25 cm w pokojach, 20 cm w łazienkach. Czy jest inne uzasadnienie dla kilometrów rur w podłodze oprócz chęci wydojenia inwestora? Cytuj
PioBin Opublikowano 24 Września 2021 #2 Opublikowano 24 Września 2021 Policz dla zasilania z przedzialu np. 27-32. Po co tak mocno grzac wode, szczegolnie przy kondensatach lub PC? Delta 10C to na kaloryferach raczej. Cytuj
Pavveł Opublikowano 24 Września 2021 Autor #3 Opublikowano 24 Września 2021 (edytowane) Przecież zapotrzebowanie na ciepło domu liczy się dla -20'C w w większości kraju. Przy powiedzmy -5'C na zewnątrz pogodówka zmniejszy temperaturę zasilania. A dla kondensacji wilgoci ze spalin temp. powrotu nie powinna przekraczać 40'C. Edytowane 24 Września 2021 przez Pavveł Cytuj
PioBin Opublikowano 24 Września 2021 #4 Opublikowano 24 Września 2021 No to jak Ci wyszlo ze przy -20C wystarczy temperatura 30C a nie 45 i rozstaw rurek 25 cm to tak rob. Cytuj
Pavveł Opublikowano 24 Września 2021 Autor #5 Opublikowano 24 Września 2021 (edytowane) Myślałem że poziom tego forum jest trochę wyższy. Może są tu bardziej ogarnięci ludzie? Edytowane 24 Września 2021 przez Pavveł Cytuj
carinus Opublikowano 25 Września 2021 #6 Opublikowano 25 Września 2021 Po co grzać wodę w instalacji do 40* skoro można do 27-30* i to wystarczy do uzyskania podobnego efektu. Podłogówkę liczy się też do temperatury czynnika grzewczego i jeżeli będzie niższy to układa się rurki nieco gęściej. Cytuj
Mirekkss Opublikowano 25 Września 2021 #7 Opublikowano 25 Września 2021 12 godzin temu, Pavveł napisał: Myślałem że poziom tego forum jest trochę wyższy. Może są tu bardziej ogarnięci ludzie? Poziom forum jest wysoki tylko twoje pytanie są bez sensu. Przecież możesz rozłożyć co 50cm i grzać temp. 60 stopni. Tylko jedna płytka będzie gorąca a druga zimna. Cytuj
sambor Opublikowano 25 Września 2021 #8 Opublikowano 25 Września 2021 Właśnie ci ogarnięci wiedzą co i jak z tymi rozstawami i mocą jaką się osiąga z 1m2 powierzchni grzanej Ponadto jest wiele dodatkowych czynników ograniczających Ale to tylko dla ogarniętych w temacie powodzenia w projektowaniu Choć taniej wyjdzie jak komuś zlecisz prawidłowy projekt Cytuj
mkwapisz Opublikowano 25 Września 2021 #9 Opublikowano 25 Września 2021 15 godzin temu, Pavveł napisał: Myślałem że poziom tego forum jest trochę wyższy. Może są tu bardziej ogarnięci ludzie? Od bardziej ogarniętych ludzi nie dostaniesz innej odpowiedzi. Nie próbuj oszczędzać na rurkach, bo cię to będzie dużo więcej kosztować. Jak napisał @sambor daj to komuś do zaprojektowania. Oszczędzisz na tym kasę i nerwy. No i nie napisałeś czym to zamierzasz grzać. Chociaż z jednej z twoich odpowiedzi wychodzi że gazem, ale kto wie co później przyłączysz. Podłoga powinna ci dawać komfort cieplny i mieć absolutny max 30C, nagrzana do 35C jest nieprzyjemna. Chociaż są i tacy (vide mój kuzyn) co taką temperaturę podłogi lubią mieć w łazience. To normalnie jakiś koszmar jest. Cytuj
Pavveł Opublikowano 25 Września 2021 Autor #10 Opublikowano 25 Września 2021 (edytowane) Producenci komponentów do podłogówki udostępniają tabele z których można odczytać moc i temperaturę podłogi. Przy zasilaniu wodą o temp. 45'C i nie przekraczając 29'C na powierzchni mamy moc grzewczą 55W/m2 przy rozstawie 25cm. Czy potrzeba więcej w obecnie budowanym domu? A wy proponujecie temp. wody 35'C co przy rozstawie 10cm da moc grzewczą 35W/m2. Trochę mało. Dane dla podłogi wykończonej deską podłogową lub panelami. Oczywiście te 45'C przyjmuję dla temp. otoczenia -20'C czyli kilka dni w roku. Resztę sezonu grzewczego regulator pogodowy będzie utrzymywał temp. zasilania 30-40'C. Dlaczego nie zlecam projektu podłogówki? Bo podejrzewam że "projektant" ręczne ustawi w programie max. rozstaw rurek 15cm, z tego program wyliczy niską temp. zasilania żeby podłoga nie była za ciepła i niskie przepływy żeby nie przegrzać pomieszczeń. Edytowane 25 Września 2021 przez Pavveł Cytuj
mkwapisz Opublikowano 26 Września 2021 #11 Opublikowano 26 Września 2021 (edytowane) Zadajesz tutaj pytanie tylko po to by potwierdzić swoje rozwiązanie i wyliczenia. Niestety nie dostajesz odpowiedzi jakiej oczekujesz. Zastanów się dlaczego inni forumowicze przekonują cię, że to może nie być najlepszy pomysł. I zrób jak uważasz za stosowne. Edytowane 26 Września 2021 przez mkwapisz Cytuj
Pavveł Opublikowano 26 Września 2021 Autor #12 Opublikowano 26 Września 2021 Myślałem że dowiem się czegoś o czym nie wiem. Może czegoś nie uwzględniam, coś pomijam w moich rozważaniach. Cytuj
Trener40 Opublikowano 26 Września 2021 #13 Opublikowano 26 Września 2021 W dniu 25.09.2021 o 11:09, Mirekkss napisał: Przecież możesz rozłożyć co 50cm i grzać temp. 60 stopni. Tylko jedna płytka będzie gorąca a druga zimna. Przy takiej temp, to pozostanie tylko wspomnienie po płytkach 😁 Cytuj
Witek-z-Ulicy Opublikowano 26 Września 2021 #14 Opublikowano 26 Września 2021 32 minuty temu, Pavveł napisał: ,,, Może czegoś nie uwzględniam, coś pomijam w moich rozważaniach. Nie jestem obeznany z tym tematem, ale zastanów się dlaczego grubość wylewki pod ogrzewanie podłogowe nie wynosi (25 / 2) 12,5 cm ?. Przecież ciepło i tak przeniknie się do górnej części wylewki. Cytuj
besix Opublikowano 26 Września 2021 #15 Opublikowano 26 Września 2021 @Pavveł poczytaj o matach kapilarnych a dowiesz się dlaczego korzystniej jest układać gęsto. Grzejąc niskim parametrem masz najmniejsze straty Cytuj
Pavveł Opublikowano 26 Września 2021 Autor #16 Opublikowano 26 Września 2021 Poczytałem o matach kapilarnych i nie znalazłem żadnych cudownych danych technicznych, żadnych zapewnień o oszczędnościach na ogrzewaniu. Producenci kotłów gazowych też nie podają wzrostu sprawności przy obniżeniu temperatury wody (oczywiście pod warunkiem nie przekraczania 40'C na powrocie żeby występowała kondensacja w spalinach). Straty ciepła na rurach zasilających to nie straty bo ciepło zostaje wewnątrz domu. Przecież do ogrzania pomieszczenia potrzeba mocy cieplnej. Gdy zmniejszamy temperaturę grzania to musimy zwiększyć czas grzania i powierzchnię wymiany ciepła. A ilość kilowatów ciepła pozostaje ta sama. 'Praw fizyki pan nie zmienisz..." Cytuj
PioBin Opublikowano 26 Września 2021 #17 Opublikowano 26 Września 2021 3 godziny temu, Pavveł napisał: Straty ciepła na rurach zasilających to nie straty bo ciepło zostaje wewnątrz domu. Bzdury Pan tu opowiadasz i tyle w tym temacie. 3 godziny temu, Pavveł napisał: Gdy zmniejszamy temperaturę grzania to musimy zwiększyć czas grzania i powierzchnię wymiany ciepła I właśnie miedzy innymi dlatego nie uklada sie co 25cm chcac obnizyc temp. zasilania. Cytuj
tomekb Opublikowano 27 Września 2021 #18 Opublikowano 27 Września 2021 Proszę też uwzględnić rodzaj i przekrój rury , inaczej te,, waty" będą wyglądały dla rury 16 PEX, a inaczej dla 18 PERT, argumentem ,który może Cię przekonać do gęstszego ułożenia rur może być to, że w całym układzie podłogowym będziesz miał większy zład wody co jest korzystniejsze dla kotła kondensacyjnego, może się np. okazać że w którymś z pomieszczeń układając co 25 cm , wyjdzie tylko 30m/b rury ,a to jest troszkę za mało i warto trochę tej rury ułożyć więcej aby ten przepływ był korzystniejszy pod względem hydraulicznym , ewentualnie można wtedy zaizolować sobie co drugą rurę , aby pomieszczenie nie było przegrzane. Drugą ważną rzeczą jest ,,wychładzanie pomieszczenia" nawet teraz jak się ociepla budynek 15 ,lub 20 cm , to i tak inna temperatura będzie przy ścianach zewnętrznych , przy oknach tarasowych, balkonowych , a inna temperatura będzie na środku salonu . I dlatego np. przy oknach ,czy ścianach zewnętrznych zaleca się ułożenie pas na odcinku np. o szerokości 1m zagęszczenia rury np. 10 cm . Celowo piszę (,,np." ) bo każdy budynek jest inny, znajduje się też w innym rejonie Polski. Jest dużo niewiadomych, które należy uwzględnić. I dla każdego budynku będzie to inaczej i nie znaczy to, że wszędzie będziesz musiał rozłożyć podłogówkę co 10cm, i ,, dasz zarobić hurtowni " tylko jak zrobisz sobie projekt to możesz właśnie zaoszczędzić trochę kasy, aby za dużo tej rury nie kupować. Pozdrawiam TomekB Cytuj
Gość berthold61 Opublikowano 27 Września 2021 #19 Opublikowano 27 Września 2021 Ja bez projektu układałem co 10 cm bo uważam że gęściejsze ułożenie pozwala na grzanie niższą temperaturą . Cytuj
kult5 Opublikowano 27 Września 2021 #20 Opublikowano 27 Września 2021 13 godzin temu, Pavveł napisał: Straty ciepła na rurach zasilających to nie straty bo ciepło zostaje wewnątrz domu To zależy. Np. w domu parterowym bez podpiwniczenia podnoszenie temperatury podłogi będzie skutkowało wzrostem strat ciepła do gruntu. Cytuj
besix Opublikowano 27 Września 2021 #21 Opublikowano 27 Września 2021 Panowie chyba szkoda czasu na dyskusje z autorem tego wątku. Co prawda świta mu że aby obniżyć temp parametru grzania trzeba zwiększyć powierzchnię wymiany, ale nie kuma że żeby zagrzać instalację do 40 stopni musi spalić więcej gazu niż by grzał do 30 , o stratach o których wspomniał @kult5 nie wspominając. Można by zadać pytanie kiedy bojler dobrze zaizolowany ma większe straty postojowe, czy wtedy gdy jest zagrzany do 65 stopni czy gdy ma 45 stopni ? ale trzeba mieć świadomość z czego te straty wynikają Cytuj
Pavveł Opublikowano 27 Września 2021 Autor #22 Opublikowano 27 Września 2021 Dzięki za dyskusję, upewniliście mnie że nie ma racjonalnych argumentów za gęstym układaniem rurek. Popartych wzorami, tabelami, obliczeniami. Dla was ciepło to temperatura mierzona w stopniach (Celciusza). Kolego besix, ogrzanie dwa razy większej ilości wody do 30'C niż połowy tej ilości do 40'C pochłonie tyle samo energii. Bo kolokwialnie: dom grzejemy kilowatami a nie celciuszami. Cytuj
sambor Opublikowano 27 Września 2021 #23 Opublikowano 27 Września 2021 3 minuty temu, Pavveł napisał: Dzięki za dyskusję, upewniliście mnie że nie ma racjonalnych argumentów za gęstym układaniem rurek. Popartych wzorami, tabelami, obliczeniami. Wprost przeciwnie są poradniki, wzory i metodyka obliczenia Ale trzeba trochę wiedzy aby je znaleźć i dużo więcej aby z nich skorzystać 1 Cytuj
Sławek007 Opublikowano 27 Września 2021 #24 Opublikowano 27 Września 2021 Kolego besix, ogrzanie dwa razy większej ilości wody do 30'C niż połowy tej ilości do 40'C pochłonie tyle samo energii. Bo kolokwialnie: dom grzejemy kilowatami a nie celciuszami.Trochę nie do mnie, ale…Ilość potrzebnej energii jaką musimy ogrzać dom jest stała, ale …Uzyskamy lepszą sprawność kotła gazowego czy pompy ciepła grzejąc niższym parametrem i uzyskując zimniejszy powrót. Przez to zużyjemy mniej gazu przez kocioł czy mniej prądu przez pompę ciepła. 1 2 Cytuj
kult5 Opublikowano 29 Września 2021 #25 Opublikowano 29 Września 2021 Ceny energii rosną dramatycznie. Urzędnicy już przebąkują o opłatach Co2 również dla klientów indywidualnych. Po zamontowaniu pompy ciepła inwestycja w gęściej ułożony rury zwróci się kilkukrotnie, a w przyszłości pompy ciepła to będzie podstawowe ogrzewanie. Gdy ja robiłem remont również nie posłuchałem kilku takich rad żeby coś dołożyć, zamontować bo się przyda. I teraz trzeba zrywać kostkę, pruć ściany itd. Samo życie 🙂 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.