drewniak Opublikowano 5 Września 2015 #26 Opublikowano 5 Września 2015 Pisałem że temp. zał.pompy mam na 70* ale pompa jest na zasilaniu i w momencie zał. pompy woda powrotna nie jest jeszcze ciepła.
drewniak Opublikowano 5 Września 2015 #27 Opublikowano 5 Września 2015 Dodam że u mnie układ może pracować na grawitacji bo to stara instalacja. Jednak właczanie pompy daje dużo lepsze efekty niż na grawitacji. Np. na kotle 70* stopni ,grawitacja, w mieszkaniu temper.tak sobie. Wlączenie pompy i po15min ciepełko bo całe grzejniki oddają ciepło a nie tylko góra grzejników na grawitacji. Pomimo nawet tego że temper. na kotle spadnie po zał. pompy np. do 55-60* to i tak jest lepiej.
ogleniu Opublikowano 29 Lipca 2016 #28 Opublikowano 29 Lipca 2016 witam, Obecnie posiadam (kominek ładujący bufor - ukł zamknięty) zabezpieczenie powrotu wg schematu B - mieszacz 3 drogowy i myśle nad przejściem na schemat C - czyli zawór ESBE 55stopni ponieważ sterowanie ręczne zaworem 3D nie jest zabawne ;). Pytanie jest proste...co jest lepsze? Budując instalacje przegapiłem ze mój sterownik nie ma wyjścia na sterowanie siłownikiem więc teraz musiałbym kupić sterownik + siłownik do zaworu co daje kwote około 400zł-500zł i kolejne urzadzenie które trzeba zasialać. Z drugiej strony mogę łatwo podmienić 3 drogowy na VTC 312 ESBE ale zastanawiam sie co będzie jak wkładka termostatyczna się zawiesi i kominek będzie pracował na krótkim obiegu...może nie co będzie się działo tylko czy takie sytuacje często się zdarzają? Co jest bardziej niezawodne i lepsze w użytkowaniu? dziękuję i pozdrawiam
sambor Opublikowano 29 Lipca 2016 Autor #29 Opublikowano 29 Lipca 2016 Ja mam VTC od 5 lat i nic się w nim nie wiesza, to nie zawór mieszający VTA pracujący na wodzie pitnej, gdzie jest ryzyko powstania kamienia z przepływającej wody. Wg mnie zawory typu VTC są lepszym rozwiązaniem niż zaw 3-D z siłownikiem i sterownikiem.
ogleniu Opublikowano 29 Lipca 2016 #30 Opublikowano 29 Lipca 2016 Wiem ze dużo wiesz :) więc dziękuję za szybką odpowiedź i ide na zakupy a takie jeszcze jedno pytanko... 55 czy 50? do kominka widziałem że polecałeś 55
jackjj Opublikowano 1 Sierpnia 2016 #31 Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Wszyscy wiedzą, tylko znudziło im się to powtarzać. Nauczcie się czytać, zamiast tylko pisać. Druga sprawa, to konstrukcja kotłów. Ci producenci co wiedzą, nie mają problemów z korozją niskotemperatutową. Ci co nie wiedzą produkują butlę i słychają odp na użytkownika. Trzecia sprawa to instalacje. Jak masz niskotemperatutową, to stosujesz odpowiednie źródło - prąd, pc, kondensat. Jak wysokotemperaturową, to nie ma problemu ochrony powrotu przy paliwach stałych. Hmmmm....ja mam w całej chacie chyba tzw. ogrzewanie niskotemperaturowe bo wszędzie jest podlogowka i generalnie nie ma problemu nawet jak na zewnątrz jest -18°C, powrót o niskiej temp poniżej 50°C nawet 42°C zaczyna się jak używamy cwu z naszego zajexxxtego bojler o pojemności 300 litrów nawet po odstawieniu CO....dalej tak to wygląda. Dołożyłem na wiosnę czujke powrotu za 30 zł i w zimę zobaczę co sterownik będzie kombinowal jak podbijał temp kotła. jest jakiś pole manewru cała strona w instrukcji temu poświęcona, ale to chyba jednak jak umarlemu kadzidło..... już niestety @Sambor mi pisał, że instalacja do przerobienia bo mam zawór 4D, a sprzęgła hydraul. , zaworu 3d i bufora brak..... ;'(
sambor Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Autor #32 Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Jak bufor to nie sprzęgło! Najpierw spróbuj z tym drugim, czyli ze sprzęgłem. dwoma zaw 3-D i dwoma pompmi
Panstan Opublikowano 4 Grudnia 2016 #33 Opublikowano 4 Grudnia 2016 Witam,jak to będzie u mnie z ochrona powrotu. Nowy kocioł DS,podniesiony do poziomu 0. Stary kocioł stał w zagłębieniu,powrót miał w najniższej cześci instalacji. Nowy kocioł na grawitacji, rura powrotu podniesiona o ok 40 cm w stosunku do poprzednika, na powrocie kotła pompa,której używam sporadycznie. Grawitacyjnie ogrzewam pietro i poddasze (poziom 2 i 3), na parterze skręcone grzejniki gdzie gorąca woda dopływa,góra lekko ciepła. Czy tu zadziała grawitacyjna ochrona powrotu? palę weglem i drewnem,z przewagą drewna, 60-65*C na kotle,w systemie ciagłym (na noc zasypuje wegiel). temperatura w domu 20-21*C. Przy zadanej temperaturze rura powrotna wydaje sie dość chłodna. CWU też na grawitacji,powrót wpiety przed pompą
sambor Opublikowano 4 Grudnia 2016 Autor #34 Opublikowano 4 Grudnia 2016 Jak grzejniki bez pompy grzeją to nie ma problemu - wtedy masz ochronę powrotu , przez wolny przepływ grawitacyjny. Gorzej jest jak włącza się pompa.- wtedy przepływ jest większy i następuje wychłodzenie kotła w jego dolnej części
Panstan Opublikowano 4 Grudnia 2016 #35 Opublikowano 4 Grudnia 2016 Pompe dodałem bo nie byłem pewny,czy grawitacja zadziała po podniesieniu nowego kotła i jego przyłącza powrotu względem rury powrotnej, Instalator zapewniał,ze góra domu [piętro i poddasze] bedzie działała na grawitacji,a parter prawdopodobnie nie i tak jest,a o to głównie chodziło. Nie mam problemu z nagrzewaniem całości żeliwnych kaloryferów na grawitacji [pietro,poddasze] i nie zauważyłem,aby była jakaś różnica temperatury wewnątrz części ogrzewanej w porównaniu gdy działa pompa. Co prawda grzejniki mam przykręcone na parterze,którego praktycznie nie ogrzewam,tam na grawitacji tylko góra grzejnikow lekko ciepła,przy pompce włączonej mogę ogrzewac i parter. Pompe włączam czasami po kilku godzinach jak kocioł jest w pełni ustabilizowany (raz na tydzień) lub na krótkim obiegu do przygotowania cwu [ale to znowu b rzadko,bo cwu ze wzgledu na wygodę w lecie ogrzewam piecykiem gazowym przepływowym]. Chciałem dodać właśnie mój przypadek,być może ktoś ma podobnie lub planuje taką modyfikację w swoim domu.
Panstan Opublikowano 5 Grudnia 2016 #36 Opublikowano 5 Grudnia 2016 Korzystając z okazji zapytam kolegów: czy w takim układzie grawitacyjnym, po wygaśnięciu kotła,bojler nie wychładza się zimniejszą wodą z kotła? takie odniosłem wrażenie i czasami zamykam zawór powrotny z bojlera na instalację, zamykam go też wtedy gdy nie chcę aby kocioł ogrzewał dodatkowe 160 L po nagrzaniu wody w bojlerze. Przy grzaniu grawitacyjnym na pełnym obiegu termometr bojlera nigdy nie wskazał mi temperatury wyższej niż 50*, na kotle ustawiam 58-64*C,czy to normalne? może termometr przekłamuje? Czasami latem,grzejąc bojler na krótkim obiegu i na pompce, dobiję do 60-63* na bojlerze,ale temp na kotle 70*.
nalest Opublikowano 13 Kwietnia 2017 #37 Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Na forum ciągle padają pytania o ochronę powrotu kotła, wiele układów jest błędnych przez próbę myślenia n skróty lub niewiedzę Poniżej kolka sposobów ochrony powrotu kotła - są to schematy podstawowe, w praktyce często do nich trzeba zastosować dodatkowe elementy regulacyjne nie uwzględnione na rysunkach. Ponadto brak zaworów odcinających pompy, filtrów, zaworów zwrotnych. Sambor. Który sposób ochrony kotła zaprezentowany przez Ciebie w układzie otwartym nie grawitacyjnym jest twoim zdaniem jest najlepsze ? Czyli najmniej problematyczne i najskuteczniej działające.
sambor Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Autor #39 Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Sambor. Który sposób ochrony kotła zaprezentowany przez Ciebie w układzie otwartym nie grawitacyjnym jest twoim zdaniem jest najlepsze ? Czyli najmniej problematyczne i najskuteczniej działające. Najlepszy jest zawór 3-D - termostatyczny ochrony powrotu, bez siłowników , sterowników i innych "bajerów" Ale inne sposoby też potrafią być skuteczne, tylko muszą być prawidłowo wykonane. Jedynie do drewna - zarówno HG jak i pellet zaw 3-D termostatyczny ochrony powrotu jest najbardziej prawidłowy i skuteczny. Jego odmianą jest Ladomat.
nalest Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #40 Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Czyli zastosowanie zaworu takiego jak Afriso ATV 555 lub ESBE VTC 317 o temp. znamionowej 55 będzie dobrym rozwiązaniem dla pieca na paliwo stałe z podajnikiem ? A który lepszy ? Afriso ok. 100zł tańszy. Może jest jakiś tańszy od tych dwóch który też by się nadawał.
konopka Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #41 Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Ja mam Teplomix 55-63,pewnie jeszcze tańszy,pracuje już kilka sezonów
sambor Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Autor #42 Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Czyli zastosowanie zaworu takiego jak Afriso ATV 555 lub ESBE VTC 317 o temp. znamionowej 55 będzie dobrym rozwiązaniem dla pieca na paliwo stałe z podajnikiem ? A który lepszy ? Afriso ok. 100zł tańszy. Może jest jakiś tańszy od tych dwóch który też by się nadawał. Te zawory będą OK, tylko są za duże , do kotła do 20kW weź z przyłączami 1". Jak robisz obieg z ochroną powrotu zaw 3-D to musi być pompa , dla kotłów do mocy 20kW wystarczy zaw 3-D 1"
sambor Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Autor #44 Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Ale po co? Może od razu 2" VTC300 -1" jest do ponad 40kW. a VTC500 5/4" do ponad 100kW mocy kotła. Bez przesady , taki zaw ma przepuszczalność w stanie zamkniętym ok 2%, jak wstawimy za duży to będzie zafałszowana praca zaworu.
konopka Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #45 Opublikowano 14 Kwietnia 2017 W przypadku teplomixa 5/4" to gwinty zewnętrzne przyłączeniowe a przeloty pewnie 1" i cena bez porównania,działanie takie samo
Patrol Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #46 Opublikowano 14 Kwietnia 2017 ja tylko dodam, że przy wymienniku płytowym mam zapewnioną ochronę bez znaczenia jakie prędkości pomp są ustawione
nalest Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #47 Opublikowano 14 Kwietnia 2017 A takie małe pytanko o miejsce podłączenia bojlera. Czy tak będzie dobrze ? I czy zawór kulowy ma tutaj sens skoro instalacje nie będzie grawitacyjna. Gdzieś tu na forum czytałem że zawór 3d lub 4d powinny mieć średnicę wejścia i wyjścia z pieca. Mój ma 15kw podajnikowy i podłączenia 1,5"
sambor Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Autor #48 Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Rozmiar zaw 4-D jest istotny przy pracy w obiegu grawitacyjnym, tutaj nie ma takiego przypadku więc wystarczy 1" Ten zaw różnicowy to szybko będziesz demontował, lepiej go nie zakładaj.
nalest Opublikowano 14 Kwietnia 2017 #49 Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Dzięki za istotne informacje. Tak też zrobię. A podpięcie bojlera w dobrym miejscu ?
sambor Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Autor #50 Opublikowano 14 Kwietnia 2017 Tak w dobrym, powinno być wprost do kotła i jest
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.