Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

W końcu i ja zadaje pytanie czy dobrze sobie wszystko policzyłem. Od początku:

Ceny węgla każdego zwaliły z nóg. Na jesień jak płaciłem 1000zł/t to już kręciłem nosem a teraz u mojego stałego dostawcy 1400zł/t. Oczywiście można kupić na stronie pgg ale lektura forum ostudziła zapał. Teraz mam kocioł 25kW na ekogroszek. Spalanie oczywiście zależy od zimy. Ta jest dość lekka i do dzisiaj mi poszło 4,2t, zazwyczaj jest to 5-5,5t na cały rok razem z CWU. Kocioł klasa 3, moge go użytkować do końca 2026 lub 27 (nie pamiętam teraz).

Dom 2 lata temu przeszedł modernizacje cieplną. Na dach dane 25cm wełny, na stropach 15cm, obkopana piwnica i dane 7cm styropianu. Na ścianach już było 7cm jak kupiliśmy dom więc skromnie jak na obecne czasy. Dom duży i wycena na dołożenie 10cm i tynkowanie była w okolicach 65tys zł. Zmniejszenie strat ciepła w stosunku do poniesionych kosztów nieopłacalne. Doszła fotowoltaika 7kWp wschód i południe. Rocznie wypluwa ok 6200kWh.

Ciepło właściwie: https://cieplo.app/wynik/tjre

Wiadomo, że z kasą zawsze krucho więc patrze na średnią półke. Na razie jestem skłonny na pompe Rotenso split 12kW. W załączniku wykres z punktem biwalentnym. Wychodzi, że pompa powinna pracować ciągle w zakresie 1 do -11C. Obecnie na grzejniki idzie 30-45C, sterownik dobiera wg pogodówki. Zaczynam grzać przy temperaturze 15-16C na zewnątrz (okresy przejściowe). Szkoda, że pompa 10kW jest 1 fazowa bo chyba by była bardziej optymalna (nie wiem czy zużycie prądu w 3f rozkłada się równomiernie bo opinie ekspertów są podzielone, jak to w internecie) i chodziła non stop w zakresie ok 5 do -8C.

pkt_biw_12kW.png.18620cb4ba324b89f39ac8360a86bc51.png

Średnie minimalne temperatury dla okolicy w najmroźniejszym miesiącu z ostatnich lat:

sr_temp.png.57890527fea61ce619ceec587e8e6d62.png

Fotowoltaika: Roczny uzysk na poziomie 6200kWh, oddane do sieci ok 5000kWh więc zostaje ok 4000kWh. Pobrane ok 3000kWh więc w magazynie ekstra 1000kWh rocznie.

Oferta na pompe Rotenso to 30-35tys. Za montaż na gotowo, ewentualnie jeszcze większy zbiornik CWU. Ten sam instalator ma też Sevra tańsze o ok 3500zł na tych samych mocach 10-12kW. Jak wywale groszek moge ubiegać się o dotacje w środkowej wysokości tj około 20tys. W takim wypadku całość by mnie kosztowała jakieś 15 tys.

Dodaje też screen z wyliczeniami kosztów, powiem, że wygląda to bardzo obiecująco. Bez węgla, pyłu, brudu i zajętego miejsca w garażu.

koszta.png.9e42055a54f2fcae66e79f0cd36438d1.png

Prosze o wskazanie gdzie coś źle licze, czego nie wziąłem pod uwagę. Dodam, że montując PC i posiadając fotwoltaike nie oczekuje zerowych rachunków za ogrzewanie. Po prostu jak mam wydać 6-7 tys na węgiel to wole tyle samo wydać na prąd bez całej magicznej otoczki zabawy w kotłowego.

 

Edytowane przez Dayan
Opublikowano

Z tym COP-em to racja , COP=3 jest bardzo optymistyczny albo przy ciepłej zimie.

Ale dużo też zależy od konkretnego modelu pompy.

Mnie jak liczyłem dla PC Panasonica , monoblok 3f  12kW WH-MXC12J9E8 i punkcie biwalentnym -16C, lokalizacja pod Warszawą to  otrzymałem 

Sezonowy współczynnik efektywności dla ogrzewania pomieszczeń - 4,49
Sezonowy współczynnik efektywności dla ciepłej wody użytkowej  - 3,37
Sezonowy współczynnik efektywności dla ogrzewania pomieszczeń i CWU  - 4,22

 

Opublikowano

Może macie racje. Z tabeli wydajności:

-10C, woda 40C, cop 2,32
-7C, woda 40C, cop 2,63

-10C, woda 45C, cop 2,11
-7C, woda 45C, cop 2,44

Więc w moim excelu przyjmując spalenie 5,5t i przyjmując COP 2,2 to przyjdzie dopłacić 119zł do prądu. Przy cenie 1400t i 0,70kWh w G11.

Ilość węgla to spalanie razem z CWU całoroczne. Przy działającej pompie o wiele mniej oddam prądu do taurona więc kolejny zysk z braku prowizji 20%. No i temperatury w okolicach -7 do -10C musiały by być cały czas co jest niemożliwe.

Problem widze w tym, że sam się na to nakręcam tym bardziej, że żona nie jest przeciwko 😐

Opublikowano
3 godziny temu, redo10000 napisał:

Ja bardziej przyjąłbym COP 2,5

 

2 godziny temu, sambor napisał:

Z tym COP-em to racja , COP=3 jest bardzo optymistyczny albo przy ciepłej zimie.

 

2 godziny temu, Dayan napisał:

Więc w moim excelu przyjmując spalenie 5,5t i przyjmując COP 2,2 ...

Mi w grudniu 2021 wyszedł COP 3,6 dla ogrzewania i 2,4 dla CWU. A w grudniu mieliśmy chyba spore mrozy przez kilka dni z rzędu (ja wiem, że są tu ludzie pamiętający "prawdziwe zimy").

Na grzejniki idzie woda o temperaturze do 39 stopni, a na grzanie CWU idzie do 52 stopni.

Przyjmowanie średniorocznego COP na poziomie 2,5 albo mniej powinno skutkować zaprzestaniem zastanawiania się nad pompą ciepła.

 

U mnie średni COP wyszedł 4,3

 

2 godziny temu, Dayan napisał:

temperatury w okolicach -7 do -10C musiały by być cały czas co jest niemożliwe.

No właśnie, średnie temperatury są wyższe. Ale ja bardziej bałem się minimalnych temperatur, przy których pompa przestanie działać. Dlatego T-Cap mi pasuje.

Opublikowano

Uzyskasz wyższy COP, ale musisz zejść jak najniżej z temperaturą zasilania. Przewymiarowanie grzejników poprzez dokupienie jednej lub kilku sztuk i reorganizacja obecnie używanych, powinna przynieść spore zmniejszenie zużycia. Pompa jest bardzo oszczędna, gdy grzeje niskim parametrem. Mam na uwadze temperatury bardziej zbliżone do 30* niż te rokowane 40*.

Opublikowano
22 godziny temu, Dayan napisał:

W końcu i ja zadaje pytanie czy dobrze sobie wszystko policzyłem. ,,,

,,,, Prosze o wskazanie gdzie coś źle licze, czego nie wziąłem pod uwagę. ,,,


Także mieszkam w takim KLOCKU i także na Śląsku, chociaż u Ciebie to raczej "wychodzi się na pole".
Oczom nie dowierzałem, gdy przeczytałem o Twoim rocznym zużyciu opału w postaci węgla.

Pogrzebałem w Twojej szacowanej kalkulacji grzewczej budynku.
Zmierz jeszcze raz wymiary zewnętrzne budynku, bo moim zdaniem raczej powinno być 9,5 m * 9,5 m.
Czy na pewno ogrzewasz poddasze ?.
Okna. Zapewne masz 15 sztuk, ale czy wszystkie posiadają wymiary 1,4 m * 1,8 m ?.

Wprowadziłem zmodyfikowane dane i wyszło mi: 6,9kW, to niezbędna moc grzewcza (C.O. + CWU).

Opublikowano (edytowane)

Nie wiem co mam ci napisać. Dane z ciepło właściwie traktuje orientacyjnie ale w miare pokrywa się z tym co dzieje się w domu.

Przed chwilą zerknąłem na sterownik kotła SKZP02. Temp na zewnątrz 1,6C, moc aktualna 10,2kW co stanowiło 68% z ustawionej mocy kotła 15kW. Patrząc na wydajność kotła wyjdzie w okolicy 6-7kW. Wg ciepło właściwie przy 1,6C mam zapotrzebowanie 5,5kW więc kurde wszystko się spina.

Bardzo bym chciał mieć 7kW zapotrzebowania przy -20C ale to nie pierwsza zima i wiem ile węgla idzie.

Ogrzewam parter do 22C, piętro gdzie są sypialnie jest nieco mniej o 1-2C. Na strychu mam 2 duże grzejniki, przestrzeń otwarta. Tam jest ok 18-19C. Ja przykręcam a żona odkręca.

Okna co ściana to inne... z jednej mniej więcej 1,4x1,5 a drugie 1,4x1,9. Na strychu są okna dachowe 2-szybowe.

Foto ze streetview jeszcze przed wymianą okien, dachu i dociepleniem piwnicy.

chaupa.png.126d24d73e54dd05a84f7bb7f928a2cf.png

Co do wyjścia na pole to ja z Zagłębia jestem i ucze dzieci poprawnie mówić 😆

PS: tej zimy od września do teraz sterownik pokazuje zużyte 4300kg(mniej więcej się zgadza, co zasyp to koryguje o kilka kg w góre lub w dół). Zima łagodniejsza była.

Edytowane przez Dayan
Opublikowano
W dniu 2.04.2022 o 18:07, carinus napisał:

Uzyskasz wyższy COP, ale musisz zejść jak najniżej z temperaturą zasilania. Przewymiarowanie grzejników poprzez dokupienie jednej lub kilku sztuk i reorganizacja obecnie używanych, powinna przynieść spore zmniejszenie zużycia. Pompa jest bardzo oszczędna, gdy grzeje niskim parametrem. Mam na uwadze temperatury bardziej zbliżone do 30* niż te rokowane 40*.

Które pompy zezwalają na ustawienie  ręczne  temperatury zasilania , pytam bo np brat ma pompę Vaillanta i tam  nic sie praktycznie nie da zrobić , ustawiasz temp pomieszczenia a temp zasilania juz dobiera sama pompa , 

Opublikowano
52 minuty temu, ameno25 napisał:

brat ma pompę Vaillanta i tam  nic sie praktycznie nie da zrobić

 

A przypadkiem w instrukcji nie ma czegoś takiego:

vaillant.png.a1ed5c0b5dbd25ffbc50baadc631d074.png

 To jest pierwsza instrukcja jaką znalazłem na stronie Vaillanta.

Pewnie bez regulatora pokojowego da się ustawić temperaturę zasilania. I pewnie tak wyjdzie bardziej oszczędnie.

Ja w Panasonicu mogę ustawić krzywą albo stałą temperaturę zasilania.

Opublikowano
Godzinę temu, ameno25 napisał:

Które pompy zezwalają na ustawienie  ręczne  temperatury zasilania , pytam bo np brat ma pompę Vaillanta i tam  nic sie praktycznie nie da zrobić , ustawiasz temp pomieszczenia a temp zasilania juz dobiera sama pompa , 

Pewnie zależy od użytego czujnika wewnętrzny termostat lub zewnętrzny czujnik dla pogodówki i dalej jak kolega pokazał na fragmencie instrukcji. Nie sądzę żeby jakakolwiek PC nie posiadała możliwości indywidualnego ustawienia temp. wody na wyjściu, kwestia użycia/wyboru odpowiedniej opcji.

Opublikowano
45 minut temu, carinus napisał:

Pewnie zależy od użytego czujnika wewnętrzny termostat lub zewnętrzny czujnik dla pogodówki i dalej jak kolega pokazał na fragmencie instrukcji. Nie sądzę żeby jakakolwiek PC nie posiadała możliwości indywidualnego ustawienia temp. wody na wyjściu, kwestia użycia/wyboru odpowiedniej opcji.

Mozliwe że masz racje , narazie nie zagłebiałem się zbytnio bo dom jeszcze w budowie , natomiast serwisant który uruchamiał pompę mówił ze nie ma możliwości ręcznego ustawienia temp zasilania .

Przeleciałem menu tego regulatora pokojowego i tam też nie ma takiej opcji , ogólnie ta pompa albo została przez serwisanta odpalona w jakims trybie auto albo nie ma ograniczone ustawienia reczne

 

Godzinę temu, Łukasz85 napisał:

 

A przypadkiem w instrukcji nie ma czegoś takiego:

vaillant.png.a1ed5c0b5dbd25ffbc50baadc631d074.png

 To jest pierwsza instrukcja jaką znalazłem na stronie Vaillanta.

Pewnie bez regulatora pokojowego da się ustawić temperaturę zasilania. I pewnie tak wyjdzie bardziej oszczędnie.

Ja w Panasonicu mogę ustawić krzywą albo stałą temperaturę zasilania.

Ta instrukcja odnosi sie do ktorej pompy vaillanta?

Opublikowano
17 godzin temu, ameno25 napisał:

Ta instrukcja odnosi sie do ktorej pompy vaillanta?

Nie wiem - wszedłem na stronę Vaillanta, kliknąłem "pompy ciepła" i wybrałem jakiegoś splita i jakąś "jednostkę sterującą", czy jakoś tak - w obu przypadkach był taki sam opis.

Podejrzewam, że gdzieś w opcjach będzie opcja odłączenia "regulatora systemu" i wtedy pojawi się opcja sterowania temperaturą zasilania. Szkoda tylko, że nie ma nic o krzywej grzewczej.

Jest też możliwość, że do części opcji użytkownik nie ma dostępu, bo są one zarezerwowane tylko dla serwisanta, co dla mnie jest głupotą. Ja na szczęście mam dostęp do wszystkiego, bez żadnych kodów.

A mój brat ma Kołtona i wcale nie ma wyświetlacza tylko aplikację na telefon, a ustawienia może mu zmieniać zdalnie serwisant.

 

W dniu 2.04.2022 o 12:05, Dayan napisał:

Bez węgla, pyłu, brudu i zajętego miejsca w garażu.

Po roku z pompą już zapomniałem jak to było przerypane z węglem i popiołem 😉

 

Opublikowano

Jak to się człowiek szybko przyzwyczaja do dobrego. Oby tylko prądu nam nie brakło.

Opublikowano

Dlatego w instalacji zostanie zaślepiony stary wymiennik. W necie widziałem koze z płaszczem wodnym za 1200zł, nawet jakieś certyfikaty eko posiadała. Komin z ceramiką też zostaje. Miejsce po starym kotle zostanie puste.

Gdyby pompa miała się nie sprawdzać to zawsze coś można wsadzić. A nawet jak nie węgiel/pellet to może jakiś najtańszy kocioł gazowy. Ale takie rozkminy to raczej po 2 sezonach z pompą będą.

A przy okazji dzwonił przedstawiciel firmy, że od kwietnia drożej już jest. Na pompie i zbiorniku cwu +3000zł 😬

  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Tydzień temu montaż. Wczoraj uruchomienie.

Do zimy jest czas na rozgryzienie funkcji sterownika.

IMG_20220624_092559.jpg.51d9a62253c26b60a605e79b4c0fb721.jpgIMG_20220623_174256.thumb.jpg.ec5f9fd04da0e0dff043d8dfc559f333.jpg

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Pany, komu uwierzyć? Po lewej krzywe z dokumentacji midea, po prawej wyciągnięte z tabeli z instrukcji rotenso (jak patrzyłem te same dane są dla innych netsu, sevra itp).

Krzywe z tabeli rotenso wyglądają jak z doopy wzięte i niepraktyczne.

image.png.31544df07d1e636bd4fc4cc6540f7f78.png

Opublikowano (edytowane)

Kolego @Dayan to co zaprezentowałeś, są to krzywe grzewcze ustawione na sztywno (fabrycznie), które pozwalają zoptymalizować temperaturę w pomieszczeniach w oparciu o zewnętrzne warunki pogodowe.

Midea ma podobno możliwość zaprogramowania dodatkowo jednej krzywej grzania przez użytkownika pompy ciepła.
Rotenso nie będę sprawdzał, ponieważ nie mam na to czasu. 

Edytowane przez Witek-z-Ulicy
Opublikowano

@Witek-z-Ulicy dokładnie jest tak jak piszesz. Menu w sterowniku jest identyczne. Jest też krzywa do samodzielnego ustawienia. Mi chodzi o tą 'delikatną' rozbieżność pomiędzy tym co jest w instrukcji Midea a Rotenso i jej podobnymi.

Skoro pompy takie same, sterowniki też to skąd w klonach takie głupie krzywe? Jestem skłonny twierdzić, że ktoś skopał przekładanie instrukcji. Chyba dopiero w zime się przekonam, które krzywe są prawidłowe, a może odezwie się użytkownik takiej pompy i wyjaśni temat.

Opublikowano (edytowane)

Dla mnie krzywe grzania z Midea, przedstawiają się bardziej realistycznie (pragmatycznie). To znaczy, że masz większą szanse dobrać sobie prawidłową krzywą grzewczą do wymagań cieplnych budynku.

W Twojej pompie ciepła jest to takie zwykłe przesunięcie równoległe wykresu względem temperatury. 
W Midea dla przykładu porównaj sobie krzywą nr.1 (ciemno niebieska) z nr. 3 (jasno zielona).

 

Godzinę temu, Dayan napisał:

,,, Skoro pompy takie same, sterowniki też to skąd w klonach takie głupie krzywe? ,,,


Podzespoły w pompie ciepła mogą być te same, nawet tego samego producenta.
Nie znaczy to jednak, że pompy ciepła będą miały takie same parametry. 
By były o zbliżonych parametrach, to oprócz podzespołów należało by także zakupić licencje np. na oprogramowanie płyty głównej, itp.  

Edytowane przez Witek-z-Ulicy
Opublikowano

Podkręciłem nieco temperature CWU i pompa w końcu weszła na obroty.

Pobór prądu (na oko stoper i podlicznik) 2500W, temp na zewnątrz jakieś 23-25C. To przy tym co wskazywał sterownik COP = 6. Nie jest źle. Zazwyczaj ładuje CWU z mocą 6-8kW ale i prądu mniej bierze co widać po pyłganiu diody na podliczniku.

Dobrze, że bojler gazuowy jest wyłączony 😆

image.png.33dd0c97069c2fc71e1789a1eab2649b.png

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Pierwsze dni z ogrzewaniem za mną. Jak na razie jest bardzo dobrze. Zasilanie 35-40C, temperatury na zewnątrz 5-15C, COP w przedziale 4-6, gdzie 6 to chwilowo jak pompa moduluje i zmienia przepływ. Większość czasu jest 4,5-5.

Dla CWU 45C COP wychodzi w okolicach 3 (grzane w środku dnia gdy jest najcieplej).

Zużycie dzienne od 3kWh dla dogrzewania popołudniowego po 14kWh dla całego dnia z wykorzystaniem fotowoltaiki bo słoneczny dzień.

Temp w domu ok 20C, przy grzaniu ciągłym jest bardziej komfortowo. Na razie żonka mnie hamuje bo chyba się boi co będzie z prądem i nie chce drenować magazynu już na starcie. Oceniam, że węgla by mi szło do 15kg na dobe (grzanie cały dzień bez nocy, razem z cwu).

Zobaczymy jak będzie gdy temperatury zejdą w okolice 0C.

Opublikowano

No to cie nie pociesze 

Zobacz na nowe ceny Energi  na  razie taryfy g--0 czyli dla wspólnot mieszkaniowych 

Ale od 1 stycznia zapewne i dla nas 

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.