Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Sterownik Skzp-02 + Brager BCA-02


Kijasr
Wiadomość dodana przez marcin

Tutaj piszemy tylko o współpracy SKZP 02 z analizatorem Brager BCA 02.

Główną dyskusję o SKZP 02 znajdziesz klikając tutaj.

Rekomendowane odpowiedzi

9 godzin temu, holdy89 napisał(a):

Frakcja węgla jest nierówna i czasem podając nam większe kawałki, raz mniejsze. Raz powietrze przechodzi przez nie mocniej, raz słabiej.

I tego pozwoli naprawuje korekta w okoliciu 20%.Nie to zaraz,ale jakos takos utrzyma.Przy mieszance daje rady 25%.Poki jest wieksa,to nawali,lub odcina duže ilosci i potym musi dogonic i poszaleje,bo niž sa rozpali,lub dopali,dužo czasu uplynie i modulacja juž tež na innym poziome.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Hitower napisał(a):

 

Starsze wersje były dla procesora LPC. U mnie siedzi taki w sterowniku, ale i tak nie mogę wgrać wersji starszych niż ta, z którą go otrzymałem. Zapalarka była wtedy nowością. Zdecydowałem się na nią i nie żałuję mimo początkowych problemów z rozpalaniem, (zapalarka była fabrycznie źle zamontowana w uchwycie).

Sterowanie mocą palnika to nic innego jak sterowanie ilością opału. W wersji 2.45 gdy kocioł dochodził do temp. zadanej modulacja spadała, ale żeby spalić nadmiar opału na palniku, brager podnosił powietrze. W efekcie przebijało temperaturę.

Sterownik mam ustawiony tak, że wolno reaguje na zmiany temperatury. Większość czasu temp. jest minimalnie mniejsza od zadanej (0,1-0,5°). Tylko od czasu do czasu ją przekracza. Gdy temp. spadnie o 2-3° w momencie ładowania CWU, modulacja wzrasta. Gdy temp. zbliża się do zadanej (1-0,5°), modulacja spada. Kocioł przebija max o 1°. Jeśli podczas spadku modulacji zaczyna się dymienie wiem, że czas na czyszczenie komory powietrznej. Średnio co 1-1,5t, zależy od frakcji spalanego opału.

 

Po zakupie sterownik dotarł do mnie z wgraną wersją oprogramowania v2.46 wiec nie będę już kombinował. Piecem raczej u mnie też nie szarpie, zwłaszcza po zamontowaniu pompy kotłowej za zaworem 4D. A to wszystko oparte o wiedzę, którą nabyłem na tym forum za co bardzo Wam dziękuję. Pozostaje mieć nadzieje że w przyszłości wyjdą jeszcze jakieś poprawki oprogramowania usprawniając trochę tą pracę.
 

1 godzinę temu, bercus napisał(a):

I tego pozwoli naprawuje korekta w okoliciu 20%.Nie to zaraz,ale jakos takos utrzyma.Przy mieszance daje rady 25%.

Zmienię zatem korektę na max 25% i będę obserwował.
Poniżej kilka fotek jak to u mnie wygląda.
 

IMG_4755.JPG

IMG_4756.JPG

IMG_4757.JPG

IMG_4758.JPG

IMG_4759.JPG

IMG_4763.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja steruję poziomem nawęglania i jest to lepsza metoda niż wcześniejsze sterowanie powietrzem.

Ustawienia tlenu 9-15 to przesada - ustaw 11-14/12-15. Ja nawet eksperymentowałem z ustawieniem stałym. Z doświadczenia najlepiej pracuje gdy różnica jest ok 3.

Powietrze min/max ustaw 1/100 i dopasuj skalę min/max do tych wartości.

Zajrzyj na kanał YT Timela i do dokumentacji sterownika.

Na temat potencjału 4.6 się nie wypowiadam, ale jak dla mnie strasznie mały jest.

Kaloryczność węgla zawsze ustawiam na minimalną podaną na workach wartość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, mkwapisz napisał(a):

Ja steruję poziomem nawęglania i jest to lepsza metoda niż wcześniejsze sterowanie powietrzem.

Ustawienia tlenu 9-15 to przesada - ustaw 11-14/12-15. Ja nawet eksperymentowałem z ustawieniem stałym. Z doświadczenia najlepiej pracuje gdy różnica jest ok 3.

Powietrze min/max ustaw 1/100 i dopasuj skalę min/max do tych wartości.

Zajrzyj na kanał YT Timela i do dokumentacji sterownika.

Na temat potencjału 4.6 się nie wypowiadam, ale jak dla mnie strasznie mały jest.

Kaloryczność węgla zawsze ustawiam na minimalną podaną na workach wartość.

Filmy z kanału YT oraz dokumentację znam prawie na pamięć. Co do dostosowywania skali do powietrza 1-100 to ciężki temat. Jak już pisałem wcześnie posiadana przeze mnie dmuchawa kiepsko się skaluje. Ustawię załóżmy korektę dla 20% oraz 30% modulacji - jest ok. Potem mamy przeskok na 50%. A w przedziale 30-50 gdy sterownik pracuje w praktyce wychodzą kwiatki.
Potencjał 4.6 wychodzi u mnie praktycznie w punkt. Za każdym razem wsypuję tylko po 50 kg groszku i obserwuję wskazania licznika względem tego co zostaje w zasobniku. Obliczam go zawsze wedle wzoru: ilość wsypanego węgla x potencjał / wskazania spalonego opału przez licznik gdy poziom groszku w zasobniku jest identyczny jak przed wsypaniem. Tak można moim zdaniem najdokładniej obliczyć potencjał.

Tlen miałem na 9% bo przy tej wartości płomień wyglądał ok. Spróbuję zwiększyć tlen dla dużych modulacji wedle Twojej sugestii. Piec puki co nie przekracza nawet 50%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli można coś dorzucić. Sugerował bym zmniejszyć dynamikę do 2 lub nawet 1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.10.2023 o 17:21, holdy89 napisał(a):

Jak na 25 Mj to sporo sadzy przy ustawieniach tlenu na 30% 14. Podniosłem teraz na 15. Lewego tlenu na pewno nigdzie nie zaciąga. Sadza która powstaje wydaje mi się że pochodzi z tych wahań modulacji (korekty, którą wprowadza sterownik). Raz za dużo opału raz za mało. Jak miałem ustawioną niską wartość korekcji 20% to przy wietrznych dniach cały czas miałem właśnie o tą wartość podniesioną modulację. Przy korekcji dmuchawą nie miało by to miejsca.

Ty masz cały czas źle ustawiony nadmuch. Pamiętaj, że do reakcji utleniania się węglowodorów potrzebna jest temperatura, tlen oraz odpowiednie zawirowanie mieszaniny powietrza z palnym gazem. Przy za małym nadmuchu możesz mieć dobrą temperaturę złoża, ale słabe zawirowanie uniemożliwi pełne zużytkowanie tlenu (którego gwoli ścisłości i tak jest za mało) i pomimo dobrego odczytu na bragerze palenisko dymi.

Pamiętaj, brager nie mierzy stężenia nie spalonych węglowodorów, a jedynie stężenie tlenu w stosunku do całej masy przelatujących gazów.

Przy za dużym nadmuchu będzie fest zawirowanie i tlenu pod dostatkiem, ale może wystąpić nadmierne schładzanie paleniska, co też jest przeszkodą pełnego spalania gazów.

Czas reakcji w analizatorze ustawiłeś na 4? 😵 Przecież sam brager robi odczyty co 5 sekund. Jakim cudem to ma poprawnie działać?

7 godzin temu, holdy89 napisał(a):

Co do dostosowywania skali do powietrza 1-100 to ciężki temat. Jak już pisałem wcześnie posiadana przeze mnie dmuchawa kiepsko się skaluje

Rozwiązanie: montaż hallotronu. Wtedy masz wy****ne na charakterystykę silnika w dmuchawie. Tylko z hallem będziesz miał nadmuch wprost proporcjonalny do modulacji.

7 godzin temu, holdy89 napisał(a):

Za każdym razem wsypuję tylko po 50 kg groszku i obserwuję wskazania licznika względem tego co zostaje w zasobniku. Obliczam go zawsze wedle wzoru: ilość wsypanego węgla x potencjał / wskazania spalonego opału przez licznik gdy poziom groszku w zasobniku jest identyczny jak przed wsypaniem. Tak można moim zdaniem najdokładniej obliczyć potencjał

I będziesz tak przez cały sezon wsypywał po 50kg?

Te ostatnie 20kg to świder podaje z coraz mniejszą wydajnością. Musi być nacisk paliwa na świder. Przy pełnym zasobniku na pewno będzie największy.

Powinieneś najpierw wybrać węgiel do poziomu kołnierza podajnika, zasypać możliwie do pełna (tylko pełnymi workami), a później gdy zostanie (tak na oko) 20kg to wybrać lub wysypać przez boczny szyber do poziomu kołnierza, zważyć to co wybrałeś i dopiero wtedy obliczyć. I tylko w taki sposób ustawisz prawdziwy potencjał.

7 godzin temu, mkwapisz napisał(a):

Kaloryczność węgla zawsze ustawiam na minimalną podaną na workach wartość.

Ja ustawiłem średnią deklarowaną w specyfikacji węgla (groszek Mysłowice-Wesoła), dokładnie 29.9 i węgiel nie nadążał się spalać pomimo 2850rpm. 🙂 Jak ustawiłem korektę na -23 (32.3MJ/kg) wtedy ilość żaru  unormowała się.

7 godzin temu, holdy89 napisał(a):

Tlen miałem na 9% bo przy tej wartości płomień wyglądał ok.

Ustawianie nadmuchu na długość płomienia to bzdura.

Kup sobie lusterko inspekcyjne i przez nie zaglądaj. Jeśli palnik w środku jest czarny lub częściowo okopcony, to trzeba regulować powietrze.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Dozy napisał(a):

I będziesz tak przez cały sezon wsypywał po 50kg?

Mając paletę z workami praktycznie przy zasobniku nie sprawia mi to większego problemu. Następnym razem zastosuję się do Twojej rady i wrzucę 100 kg. Zobaczymy czy trafiłem z potencjałem.
Poza tym od początku tego miesiąca kiedy rozpocząłem sezon grzewczy spaliłem równo 250 kg wg wskazania licznika, co praktycznie w punkt przekłada się na ilość wsypanego opału.

15 minut temu, Dozy napisał(a):

Czas reakcji w analizatorze ustawiłeś na 4? 😵 Przecież sam brager robi odczyty co 5 sekund. Jakim cudem to ma poprawnie działać?

Akurat tego nie wiedziałem. Dzięki za info. Poprawione na 5 sek.
 

16 minut temu, Dozy napisał(a):

Ty masz cały czas źle ustawiony nadmuch.

Teraz przy podłączonym analizatorze gdy zwiększę nadmuch zwiększy się też zawartość tlenu więc sterownik będzie podnosił modulacje (nawęglenie). Co zatem radzisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
W dniu 29.10.2023 o 21:43, Dozy napisał(a):

Wyzerować korektę i zacząć ustawiać powietrze dla 100%, potem dla 30% modulacji. Inaczej cały czas będziesz miał problem.

Muszę przyznać, że pomogło. Wcześniej ustawiałem powietrze dla minimalnej modulacji 20%. I przy tych ustawieniach, gdy piec się rozpędzał i dochodziło do 30% brakowało powietrza. Dmuchawa wolno wchodziła na obroty. Jako że za oknem zima, odbiór ciepła większy, to poszedłem za Twoją poradą. Wyzerowałem wszystkie korekty, w menu "palnik powietrze" ustawiłem zakres 15-95% i dostosowywałem skalę wentylatora najpierw dla 100% modulacji a potem dla 30%. Skala jaka mi przy tym wyszła to 25-50. Przy tym ustawieniu powietrza blokując modulację na 50-70-90% wyszła mi korekta +3 dla 50% i +1 dla 70%. Teraz przy powietrzu 14-10 w Bragerze maksymalną korektę jaką on wprowadza to około 25-30%. Pozostaje mi ustawienie korekty dla 20% modulacji ale to zostawię sobie na cieplejsze dni. 🙂

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TIMEL na swoim kanale podaje przykładowe wartości dla palnika SV200. U niego to : 13-11. W instrukcji obsługi Bragera natomiast optymalne nastawy to 12-8. Przy tlenie 13 płomień wydawał się odrobinę kopcić. Miał też ciemno czerwony kolor. A co do maksymalnej mocy przy ustawieniach 11 był z kolei zbyt agresywny. Więc wyszło 14-10. Może mógłbym zjechać niżej wartość tlenu dla 100% mocy palnika. Nie testowałem tego. Ktoś na tym forum odradza także ustawianie dużych "widełek" jeśli chodzi o zakres tlenu, gdyż skzp02 słabo sobie radzi potem z korektą. Poza tym mój palnik na 100% chodzi jedynie gdy rozpalam piec po dłuższej przerwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na max.mocy poleczam ustawic tak,jak dobrze sie "na oko pali"-wlasnie ponajpierw odczytac i tak ustawic.Na niskiej možne troche wyžej,niž pokazuje,po dlužszej pracy w niskiej mocy ma bragger tendencja zaweglowac,bo O2 po czase ma tendencju rosnac.Wieksza roznica,niž 4 pomiedzy min i max jest trudno do osiagniecia,bo palnik i modulacja poszaleje.Przy 3 pracuje mi na wyszych mocach brawurnie,no poki nie schodzi na dlugo w mniejsza moc.Jest tam u mnia przy poziomu mocy taki skok O2 +-1%,kiedy mi  PW dorobione naprawde zužyje sie do spalania,czy tylko leci.SV tež ma PW,wiec bedzie podobno,wlasnie užywam  2 nastawy-dla niskich i wysokich mocy.No,tymczasowo mam lambde stale padla i gorsze zmartwienia niž z kotlom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, holdy89 napisał(a):

TIMEL na swoim kanale podaje przykładowe wartości dla palnika SV200. U niego to : 13-11. W instrukcji obsługi Bragera natomiast optymalne nastawy to 12-8.

Brager nic nie pisze o optymalności tych parametrów. To są parametry domyślne przy których pokazuje on że spalanie jest optymalne i dioda świeci na zielono. Jak ustawisz sobie inne wartości to te będą optymalne ;-). Ja w każdym bądź razie je sobie zmieniłem.

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, dzisiaj rozebrałem cały palnik bo spokoju mi nie dawał niedopalony węgiel z poziomem tlenu około 17 % i smród po otwarciu kotła, otóż co zauważyłem co przeoczyłem i co poprawiłem: 

- po pierwsze zaślepiłem otwory napowietrzające te całkiem u góry w koronie (palnik wulkan), zostały tylko te w najniższym rzędzie dookoła ( żeby powietrze szło przez węgiel )

- myślę sobie wyczyszczę palnik od dołu, odkręcam śruby , zdjąłem blaszkę i od razu mi się przypomniało że ostatnim razem tego nie uszczelniałem 😉, no to ciach i dałem to na klej 1000 stopni ( miałem tylko pod ręką , spokojnie się kruszy)

odpalam kocioł a tam taka szczelność że bragerowi dałem pole do popisu i oto efekty😉 na prawdę liczy się szczelność , po rozpaleniu momentami tlenu było 0

IMG_0762.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.11.2023 o 21:08, Dozy napisał(a):

Jak tlen na zero to musiało pięęęęknie kopcić jak ze starej lokomotywy.

I to jak , ale jak mówię - tylko przy rozpalaniu i kontrolowałem to drzwiczkami ustabilizowania 😉

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Bardzo szczelne to być nie musi. Podkładkę w którą wkręca się czujnik przykręciłem drobnymi wkrętami do metalu do czopucha. No i dla pewności dodałem silikonu pod nią. Ale już czujnik temperatury spalin mam po prostu włożony w czopuch. Bez żadnych uszczelnień. Nawet jak ten czujnik wyjmę, to brager nie zauważa jakiejkolwiek zmiany w poziomie tlenu. A jest przed nim przecież mała dziurka, którą powinno zasysać powietrze z kotłowni.

Edytowane przez mkwapisz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Krzysztofcwik napisał(a):

Witam podpowiecie jakiś fajny sposób na szczelne zamontowanie czujnika od bragera w czopuchu.

To było pytanie? Bo widzę kropkę na końcu zdania, więc to jest raczej twierdzenie albo nawet żądanie. ...nawet nie zaczyna się jak zdanie pytające.

Ja zamontowałem bez sylikonu, ale jest uszczelka. ...i nie jest gumowa.

@mkwapisz, a czy wyjmowałeś ten czujnik przy minimalnej czy maksymalnej modulacji? Bo o ile przy max nadmuchu nie robi to różnicy, o tyle przy małym nadmuchu może tamtędy zasysać lewe powietrze.

Edytowane przez Dozy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.01.2024 o 21:01, Krzysztofcwik napisał(a):

Witam podpowiecie jakiś fajny sposób na szczelne zamontowanie czujnika od bragera w czopuchu.

Nożyczkami utnij pasek aluminiowej folii spożywczej i owiń sondę do momentu aż wejdzie na wcisk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki już zamontowane. W klapce wyczystki kolana zrobiłem otwór 14mm i od wewnątrz wkleiłem podkładkę z gwintem która była w zestawie. Wkręciłem sondę i jest elegancko.

Jest też pierwsze rozczarowanie brak podglądu w aplikacji na analizator

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.