sambor Opublikowano wczoraj o 18:12 #101 Opublikowano wczoraj o 18:12 Ja mam inne pytanie - jak koledzy określają moce swoich przerobionych kotłów? Cytuj
PioBin Opublikowano wczoraj o 18:36 #102 Opublikowano wczoraj o 18:36 Odczytuje biezaca / chwilowa z cieplomierza zaraz za kotlem. Moc do ogrzania mojego budynku podalem srednia z jednego tygodnia (niedziela-niedziela ta sama godzina). Usredniona temperatura zewnetrzna w tym samym okresie to -4,1C. Mierzona stacja pogodowa na wysokosci 2m oddalona od budynku o ~10m. Errata: srednia moc CO z tego okresu to 2,31kW. Odczytana i zsumowana z dwoch cieplomierzy (kaloryfery i podlogowka) okres 2025.02.16 - 2025.02.23. Jesli potrzeba wiecej danych - nie ma sprawy. Czekamy na innych… Cytuj
Piecuch19 Opublikowano wczoraj o 18:37 #103 Opublikowano wczoraj o 18:37 @Andrzej_M_ to wynika z logiki bo w powietrzu jest 78% azotu i 21 %tlenu, więc nadmiar powietrza powoduje nadmiar azotu w procesie spalania i tym samym nadmiar tlenków azotu ( nie mietzyłem). 7 minut temu, PioBin napisał(a): Przez caly ten sezon odczytalem najwieksze 2,1kW (tygodniowe bo tak odczytuje). To po co kupileś palnik kipi 16 kW? Gdzie tu jest sens mocy 16 kW przy zapotrzebowaniu 2,1 kW??? ( i Ty doradzasz innym ????). To wbrew Twym odczytom. Ja bym nie kupił i tym się różnimy, bo uważam inaczej i mam inną filozofię ogrzewania ( prostota + fizyka bez zbędnych gadżetów). 5 minut temu, sambor napisał(a): jak koledzy określają moce swoich przerobionych kotłów? Wiem że pytanie brzmi przewrotnie nie masz ciepłomierza to się nie madruj ale można moim zdaniem to policzyć bez ciepłomierza: za pomocą kalkulatora przy wiedzy ile ma się wody w układzie i znając jej temperaturę przed i po nagrzaniu porownujać z czasem nagrzania tej wody. Jak się zna wagę i kalorycznosć tego co się wrzuci do kotła to można się pokusić o policzenie w miarę zbliżonej sprawności ( pomijając straty). Najlepiej robić to przy rozgrzewaniu CWU, bo mniej zmiennych i szybszy wynik. Na pewno nie będzie to wynik miarodajny na 5 klasę, ale dla własnych potrzeb wystarczający - przynajmniej dla mnie, bez konieczności kupowania i instalacji ciepłomierza. Cytuj
sambor Opublikowano wczoraj o 18:41 #104 Opublikowano wczoraj o 18:41 Ciepłomierzem tego nie określisz, moc zależy od powierzchni paleniska i od paliwa. To co podajesz to moc odebrana i to można zmierzyć np ciepłomierzem. 1 Cytuj
PioBin Opublikowano wczoraj o 18:44 #105 Opublikowano wczoraj o 18:44 4 minuty temu, Piecuch19 napisał(a): To po co kupileś palnik kipi 16 kW? Gdzie tu jest sens mocy 16 kW przy zapotrzebowaniu 2,1 kW??? Mniejszych nie bylo. Zasypowca mialem kupic o mocy 2kW? Mam bufor - czy jest 8-10-12-16 nic nie przeszkadza. Tak roznimy sie bo ja cokolwiek przynajmniej zmierzylem! Cytuj
sambor Opublikowano wczoraj o 18:44 #106 Opublikowano wczoraj o 18:44 Co do mocy grzejnej całorocznej, to razem z grzaniem 300l bojlera 2x dziennie do 45C wychodzi mi obecnie ok 3,6kW mocy średniej. Cytuj
PioBin Opublikowano wczoraj o 18:45 #107 Opublikowano wczoraj o 18:45 8 minut temu, Piecuch19 napisał(a): ale można moim zdaniem to policzyć bez ciepłomierza: za pomocą kalkulatora Hahaha Cytuj
Piecuch19 Opublikowano wczoraj o 19:03 #108 Opublikowano wczoraj o 19:03 (edytowane) 43 minuty temu, sambor napisał(a): To co podajesz to moc odebrana i to można zmierzyć np ciepłomierzem. Tu nie chodzi o to żebym precyzyjnie podał wartość 6,25kW. Moim wymiernikiem odpowiedniej wartości mocy kotła jest to żeby przy temperaturze zadanej np. 80' nie mógł jej osiagnać i bujał się między 75-77' a przebijanie tej temperatury zadanej świadczy i tym że moc jest za duża i coś z tym trzeba zrobić. By to zrozumieć że spalanie będzie optymalne przy kontroli płomienia, ktory widać ( nie we wszystkich kotłach) nie trzeba mieć ciepłomierza, a doświadczenie w obserwowaniu barwy płomienia pozwala na odpowiednią regulacje PW, powierzchni rusztu, doboru kaloryczności paliwa proporcji drewno/węgiel lub drewno drobne/grube itp. U mnie się to sprawdza i daje realne oszczędności sezonowe paliwa. Nie widzę u siebie potrzeby zakupu i montażu ciepłomierza. Uważam to za zbędny wydatek. W przypadku @PioBin posiadanie ciepłomierza z zmierzonym zapotrzebowaniem 2,1 kW nie uzasadnia zakupy palnika 16kW + do tego bufora. Może wystarczyła by mala PC bez kupy złomu. Jak było odwrotnie to może objawić przyczyny złych dzialań i źle podjętych decyzji Edytowane 23 godziny temu przez Piecuch19 1 Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano wczoraj o 19:03 #109 Opublikowano wczoraj o 19:03 45 minut temu, sambor napisał(a): Ja mam inne pytanie - jak koledzy określają moce swoich przerobionych kotłów? Oczywiście za pomocą ciepłomierza (mierzyłem). Pragnę przy okazji zaznaczyć, że swój ciepłomierz zakupiłem i zainstalowałem przed kolegą @sambor. Cytuj
maracz Opublikowano wczoraj o 19:03 #110 Opublikowano wczoraj o 19:03 1 godzinę temu, Piecuch19 napisał(a): Nie wiem co popełniłeś? Jak byś tą szparę zrobił w 2/3 odległości od przegrody to by zadzialało tak ekstremalne zmniejszenie rusztu, a tak przekonaleś się tylko że samym powietrzem się nie napali ( błąd wynika z nie wiedzy). Jak widzisz jak "ja błądzę" ogrzewając 360 M2 i sobie chwalę sezonowe zużycie opału to dla Ciebie może być nie zrozumiałe ( dla innych też), choć po krótce powyżej to wyjaśnilem - dla chcących zrozumieć. Nie potrzebuję do tego bufora, sond lambda, serw i innych dupereli. Prostota - fizyka wystarczy. Tak to jest jak się słucha gościa który pali wunglem, a chce doradzać ludziom jak palić drewnem. Widzisz, próbowałem bardzo wielu rozwiązań, łącznie z takim układem jaki non stop forsujesz na forum, i muszę jasno stwierdzić, do drewna to naprawdę słabe rozwiązanie. Dlaczego nie zmierzyłeś temp płomienia u siebie, tylko zmierzyłeś płomień zapalniczki? Cytuj
sambor Opublikowano 23 godziny temu #111 Opublikowano 23 godziny temu 3 minuty temu, Andrzej_M_ napisał(a): Oczywiście za pomocą ciepłomierza (mierzyłem). Ciepłomierzem mierzy się ilość ciepła przepływającego przez ciepłomierz, nie jest to moc kotła, gdyż wystarczy np zmiana przepływu wody np przez zmianę biegu i ciepłomierz mierzy inną moc. Ciepłomierze mnie bawiły 12 lat temu lub więcej, obecnie raz do roku odczytuje ciepło dostarczone do bufora i to wszytko. Cytuj
PioBin Opublikowano 23 godziny temu #112 Opublikowano 23 godziny temu (edytowane) 21 minut temu, sambor napisał(a): Ciepłomierzem mierzy się ilość ciepła przepływającego przez ciepłomierz, nie jest to moc kotła Obliczana jest moc w danej jednostce czasu. A skoro obliczana wiec i znana. Zmiana przeplywu spowoduje chwilowa zmiane wskazania, tak samo jak zmiana temperatury. Nie ma wplywu na pomiar ilosci ciepla. 30 minut temu, Piecuch19 napisał(a): W przypadku @PioBin posiadanie ciepłomierza z zmierzonym zapotrzebowaniem 2,1 kW nie uzasadnia zakupy palnika 16kW + do tego bufora. Może wystarczyła by mala PC bez kupy złomu Uzasadnia. Bufor byl, kociol byl, palnik dokupiony. PC 10lat temu nie chcialem. Dla mnie dobra jako dodatek do aktualnej instalacji lub przy grzaniu CWU latem. Jak kolega @Piecuch19 pali na CWU? Czy jednak uruchomil kociol na “nie ekonomiczny” olej opalowy? Edytowane 23 godziny temu przez PioBin Cytuj
Piecuch19 Opublikowano 23 godziny temu #113 Opublikowano 23 godziny temu (edytowane) @maraczNic nie forsuję tylko pisze i pokazuje jak jest u mnie zawsze zwracając uwagę że każdy ma inne warunki i do nich należy się dopasować. Jasno stwierdzam że palę węglem i drewnem, a czasem samym drewnem. Mój układ jak byś zrealizował prawidłowo to by działał, bo jest oparty na prawach fizyki i prostocie, a widać to na filmikach które wklejam. Jak zrobileś źle to nie zadziała. U mnie i u innych kolegów z forum działa, więc się nie przyłożyłeś. 50 minut temu, maracz napisał(a): Dlaczego nie zmierzyłeś temp płomienia u siebie, tylko zmierzyłeś płomień zapalniczki? Dlatego że cała izolacja się pali jak wsadzi się od góry, ale przez chwilę zanim się spaliło pokazywało 1350' C - nie zdążyłem nagrać. Potrzebny do tego jest lepszy miernik. Mając temperaturę warstwy żaru ok 1000'C płomień zwykle ma wyższą. 26 minut temu, PioBin napisał(a): Bufor byl, kociol byl, palnik dokupiony. Po co brniesz dalej w ciemną ulicę? - uzasadniając "właściwe decyzje" zakupu mocy 16 kW do zapotrzebowania 2,1 kW. Dla mnie te decyzje są wątpliwe, a na pewno nie zasługujące na propagowanie doradztwa w tym zakresie z Twojej strony na tym forum. Wywal to żelastwo i zrób jak ma być. Koszty Ci się obniżą. Kombinowanie do mocno przewymiarowanego kotła 10 lat temu przy zapotrzebowaniu 2,1 kW to jest przyczyna do rozwiązania problemu - maksyma, która masz w stopce. Przerabianie kotłów by dopasować je do realnych warunków budynku ( 2,1 kW) jest lepsze od kupowania kotłów na na zapotrzebowanie dla 8 budynków ( 16 kW), bo jest ekonomiczniejsze i tańsze inwestycyjne. Takie jest moje zdanie, ale może forumowicze skorzystają z Twoich porad: konieczności posiadania bufora bo inaczej się nie da ( w Twoim przypadku dopasowania mocy na pewno tak). Edytowane 23 godziny temu przez Piecuch19 Cytuj
PioBin Opublikowano 23 godziny temu #114 Opublikowano 23 godziny temu 6 minut temu, Piecuch19 napisał(a): Wywal to żelastwo i zrób jak ma być. Koszty Ci się obniżą. Zelastwo zostawie a moze cos dokupie. Zmierzylem, policzylem, wiem co mam i ile zyskam. Za porade “dziekuje”, najpierw Ty przestan doradzac o przerabianiu kotlow bo nie tedy droga. Cytuj
sambor Opublikowano 23 godziny temu #115 Opublikowano 23 godziny temu 26 minut temu, PioBin napisał(a): Zmiana przeplywu spowoduje chwilowa zmiane wskazania, tak samo jak zmiana temperatury. Nie ma wplywu na pomiar ilosci ciepla. Pobaw się nastawami Cytuj
maracz Opublikowano 22 godziny temu #116 Opublikowano 22 godziny temu @Piecuch19 Aha, nie zdążyłeś nagrać😉 To ja Ci podpowiem, na samym drewnie, takim małym ruszciku i naturalnym ciągu nie będziesz miał nawet 1000 stopni. Te Twoje : "źle zrobiłeś" "nie przyłożyłeś się, dlatego nie działa" to kieruj do początkujących, niech łykają bajki. Cytuj
PioBin Opublikowano 22 godziny temu #117 Opublikowano 22 godziny temu 25 minut temu, Piecuch19 napisał(a): Przerabianie kotłów by dopasować je do realnych warunków budynku ( 2,1 kW) jest lepsze Przerabiaj. Nikomu sie to jeszcze nie udalo ale pewnie kiedys zrobia i potwierdza to badaniami a nie kalkulatorem. @sambor jakie nastawy? 2 minuty temu, maracz napisał(a): Te Twoje : "źle zrobiłeś" "nie przyłożyłeś się, dlatego nie działa" to kieruj do początkujących, niech łykają bajki. Dokladnie tak. Cytuj
sambor Opublikowano 22 godziny temu #118 Opublikowano 22 godziny temu Nastawami, które możesz zmieniać w kotle na paliwo stałe np przepływami wody, przy stałym ustawieniu palenia. Cytuj
Piecuch19 Opublikowano 22 godziny temu #119 Opublikowano 22 godziny temu (edytowane) @PioBin ani kalkulator ( choć pomocny w wyliczeniu kWh/zł - co jest kluczowe w planowaniu kosztów ogrzewania) , ani badania producentów sprzedających kotły nie potwierdzą Ci tego co zostanie w kieszeni przy prawidłowym paleniu, odpowiednim dopasowaniu kotła do zapotrzebowania budynku. Modyfikacje kotła to 10- 15 % dodatek który można uzyskać dodatkowo przy załozeniu że masz dobrze dopasowany mocą kocioł i pali ktoś kto ten proces rozumie. Jeśli kocioł nie jest dopasowany i pali laik to przy modyfikacji można uzyskać nawet 50%oszczedności Nawet zwiększenie/zmniejszenie przepływu - ustawienie pompki na odpowiednim biegu ma znaczenie jak napisał @sambor ( zauważam to u siebie że odpowiednia prędkość przepływu jest ważna). Edytowane 22 godziny temu przez Piecuch19 Cytuj
PioBin Opublikowano 22 godziny temu #120 Opublikowano 22 godziny temu 8 minut temu, sambor napisał(a): Nastawami, które możesz zmieniać w kotle na paliwo stałe np przepływami wody, przy stałym ustawieniu palenia. Przeplyw 1,5-1,9 m3/h. dT=~5-5,5C. Delta sie zmienia, przeplyw tez, ciezko wylapac chwilowo, wlasciwie nie ma sensu i jak nad tym zapanowac. Ilosc kWh sie zmieni? Pewnie tak jesli spadnie przeplyw - spadnie odbior. Mozna odczytac po temperaturze spalin. Temperatura spalin rosnie proporcjonalnie (prawie) do temperatury kotla na wyjsciu. PS. Po co komu grawitacja, kociol na 80C i male przeplywy? W gore z przeplywem nie pojde, w dol po co? Podstawowe zalozenie teoretyczne: palnik caly czas pracuje na tej samej mocy i sprawnosci spalania. Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 22 godziny temu #121 Opublikowano 22 godziny temu 18 minut temu, sambor napisał(a): ,,,, np przepływami wody, przy stałym ustawieniu palenia. By wykorzystać zwiększony odbiór ciepła z wymiennika kotła poprzez zmniejszenie warstwy laminarnej wody, należy wpierw zaprojektować odpowiedni wymiennik ciepła w kotle. Przypuszczam, że tylko nieliczne konstrukcje wymienników posiadają tę cechę, na przykład wymienniki żeliwne, czy rurowe lub te, które mają bardzo mały zład wody. 1 Cytuj
PioBin Opublikowano 22 godziny temu #122 Opublikowano 22 godziny temu @Andrzej_M_ taki: przeciwpradowy, ciasny, rurowy pionowy mi sie marzy. Moj nic z tych marzen nie posiada. Cytuj
Piecuch19 Opublikowano 22 godziny temu #123 Opublikowano 22 godziny temu Założenia teoretyczne sprawności spalania i mocy palnika wg. producenta - to brzmi jak jak w reklamie producenta PC co do COP sezonowego ( weż lepiej kalkulator i termometr). @maracz pokaż jak zrobiłeś, wrzuć zdjęcie to Ci powiem co i gdzie zje...ś. Zasady przepływów się nie zmieniają to fizyka. @Andrzej_M_ przy bylejakiej konstrukcji wymiennika można zwiększać odbiór ciepła z wymiennika prędkością przepływu wody jak i prędkością lub spowolnieniem przepływu spalin np przez zawirowacze spalin. Nie trzeba do tego specjalnej konstrukcji wymiennika. Cytuj
PioBin Opublikowano 22 godziny temu #124 Opublikowano 22 godziny temu (edytowane) Trzeba “specjalny” wymiennik jak nie chesz tkwic w XX wieku. Zapomnij o grawitacji i naturalnym ciagu. Idziesz tym razem w dobra strone. Tak trzymac. MPM i jego wymiennik do kosza! Relikt z tamtej epoki. Tak samo moj i setki innych. Edytowane 22 godziny temu przez PioBin Cytuj
maracz Opublikowano 21 godzin temu #125 Opublikowano 21 godzin temu @Piecuch19 Uznam że jesteś miszczunio, jak zgodnie z tym co napisałeś: że Twój kocioł może startować na 7 klasę, pokażesz papiery, a niech tam, chciażby na 6 klasę😉 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.