Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
3 godziny temu, Matejko1 napisał(a):

Jakie masz zapotrzebowanie budynku przy minus 20 stopniach celcjusza?

Z cieplo.app wyszło 10,5 kw

Dlatego uważam że MPM 18kw będzie wystarczający do mojego zapotrzebowania i długość polan 35cm jakie mogę tam włożyć jest dla mnie wystarczająca.

MPM 14kw długość polan do 30cm to za mała długość dla mnie.

MPM 26kw chyba za duży -  do sporadycznego użytkowania nie warto inwestować w niego i duży bufor.

W instalacji mam 410l wody + bufor 200l Wydaje mi się że do  MPM 18kw  nie będzie trzeba dodatkowego bufora zakładać.

Bufor tylko będzie przeszkadzał przy grawitacyjnej instalacji CO. W ostateczności podłącze go szeregowo z możliwością odłączenia od instalacji zaworami.

Opublikowano (edytowane)

Czytam temat na forum ,,KOCIOŁ MPM DS WOOD" niestety jest 113 stron do przeczytania Daje mi on dużo do myślenia.

Szpenio - to jaki inny piec polecasz żeby szybko mogła go rozpalić kobieta bez dymienie i innych problemów jakie ma MPM, podobnie jak kopciucha. 

Podłączenie szeregowe to zasilanie z pieca idzie prosto na grzejniki a powrót przez bufor.

obraz.png.79e3b65f1ccdb261cefe3ae48f814a56.png

Edytowane przez cezario1
Opublikowano

 

10 minut temu, szpenio napisał(a):

Jak już wspomniałem to oddymianie to połowiczne rozwiązanie, smród rozgrzanej smoły z otwartych drzwiczek i tak buchnie na kotłownię,

Myślę że w dużej mierze w grę wchodzi czym palimy jeśli drewno to jaka wilgotność która ma niestety ale bardzo duże znaczenie na produkcję  kondensatu oraz nauka palenia w  swoim piecu. Jak wszyscy wiemy taki sam piec  u każdego będzie inaczej się zachowywał. Wszystko można ogarnąć tylko trochę obserwacji i wyciągania wniosków. Ja osobiście uważam, że komora oddymiająca jest bardzo dobrym rozwiązaniem i  lepiej ją mieć niż nie mieć. 

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Niestety z drewna leżakującego tylko pod zadaszeniem zawsze będzie kondensat. Część drewna na podpaloną podpałkę wkładałem suchego bo było w kotłowni tam gdzie piec to ładnie doschło a resztę brałem  spod zadaszenia to inna wilgotność chociaż sezonowane.

Opublikowano (edytowane)

A co myślicie o OGNIWO BIO 18kw lub 25kw Czy nie będzie lepsze od MPM?

 

Edytowane przez cezario1
Opublikowano
17 godzin temu, cezario1 napisał(a):

Czytam temat na forum ,,KOCIOŁ MPM DS WOOD" niestety jest 113 stron do przeczytania Daje mi on dużo do myślenia.

Szpenio - to jaki inny piec polecasz żeby szybko mogła go rozpalić kobieta bez dymienia i innych problemów jakie ma MPM, podobnie jak kopciuch. 

 

Te 113 stron koniecznie trzeba przeczytać, niektóre posty już po kilku słowach można pominąć 😀, ale jest tam bardzo dużo informacji i porad od praktyków, które są przydatne nie tylko dla użytkowników MPM-ów.

Innych kotłów nie obsługiwałem, więc mimo wielu niedoskonałości polecam MPM - jest tani, ma dobre papiery dla urzędników. Inne kotły wydają się lepsze, ale tylko w teorii, wszystko wychodzi w "praniu", dlatego polecanie na podstawie internetowych opisów nie za bardzo mi się podoba. Bardziej dopracowane kotły są niestety kilka razy droższe 

 

Kobiety, które nigdy nie paliły w piecu raczej sobie nie poradzą z obsługą kotłów z dolnym spalaniem, płonne nadzieje 😀.

 

  • Przydało się 1
Opublikowano

Jak wyłączysz pompkę to grawitacja u Ciebie działa?

Masz bufor zamontowany? 

Opublikowano

Grawitacja działa, ale po 40 latach wreszcie zlikwiduję to badziewie 😀, prawie 400l wody w układzie, grube rury w całej chałupie, woda najpierw zapiernicza na strych, a potem gałązkami opada do każdego grzejnika na dwóch kondygnacjach, zupełnie zbędne kilometry rur. Grawitację zastosuję jedynie do połączenia kotła z buforem (po sezonie grzewczym). W tej chwili pompkę włączam jedynie wtedy, gdy zależy mi aby na parterze szybciej grzejniki były gorące.

Opublikowano

Masz grawitację górną ja mam dolną czyli mam 1 rurkę 1cal pion na 4 pokoje (2 parter i 2 piętro) na jednej ścianie x 4 ściany. Od tego pionu idą cienkie rurki 1/2 cala do kaloryferów Natomiast w suterynie do tych pionów 1 calowych idą rurki 2 cale.

Duża ilość wody w układzie przy pompie ciepła to zaleta dla tego nie narzekam. Jak będziesz zmieniał instalację to nie rób za cienkich rurek bo jeżeli kiedyś przyjdzie założyć Ci pompę ciepła to będziesz miał problem.

Kiedyś zakładali bardzo grube rury Później  bardzo cienkie Teraz te cienkie mają za małe przepływy do pompy ciepła i je wymieniają. Pamiętaj też że grzejniki do PC muszą być większe bo grzejesz niższym parametrem Tak przyszłościowo.

  • Przydało się 2
Opublikowano

Rozmawiałem z kilkoma  instalatorami i obecnie każdy twierdzi że lepsza jest większa ilość wody w instalacji. Coraz częściej w nowych budynkach robi się instalację pod grawitację zwłaszcza jeśli ktoś myśli w przyszłości o dodaniu pieca na paliwa stałe.

  • Zgadzam się 1
  • Nie zgadzam się 2
Opublikowano

Nie chciałbym obrażać tych instalatorów, ale bzdury wygadują, kocioł na paliwo stałe, bufor i duża pojemność wodna instalacji rozprowadzającej to ciepło po domu ? Duża pojemność bufora, to się zgodzę, ale nie grzejników i rur rozprowadzających ciepło po budynku.

Opublikowano (edytowane)

Pod pompę ciepła potrzebna jest duża ilość wody najlepiej w podłogówce i buforze Rury muszą mieć duży  przepływ a więc mieć większą średnicę co za tym idzie więcej wody. Przy montażu pompy ciepła nie ma problemu jak są za grube rury ale jak za mały ich przekrój to tak.

Kiedyś instalacje dobierali pod termostat pokojowy żeby szybko grzejnik się nagrzewał lub chłodził. W pompie ciepła tak to nie działa nie może występować  taktowanie pompy.

Jak masz bufor to przy kotle na paliwa stałe lepiej mieć mniejszy przekrój rurki do regulatora pokojowego.  

Edytowane przez cezario1
Opublikowano
23 minuty temu, szpenio napisał(a):

Nie chciałbym obrażać tych instalatorów, ale bzdury wygadują, kocioł na paliwo stałe, bufor i duża pojemność wodna instalacji rozprowadzającej to ciepło po domu ? Duża pojemność bufora, to się zgodzę, ale nie grzejników i rur rozprowadzających ciepło po budynku.

A na przykład jeśli ktoś mieszka w na terenie gdzie często są przerwy w dostawie energii elektrycznej i posiada piec na palio stałe to chyba lepiej wykonać grawitację z trochę większą ilością wody i nie martwić się że zagotuje wodę w piecu. Mamy wtedy pewność że nawet w ekstremalnych sytuacjach nie musimy martwić się o brak ciepła. A jeszcze coś z fizyki jeśli wprowadzimy określoną ilość energii do instalacji to instalacja musi nam tą energię oddać Czyli na chłopski rozum nic nie tracimy bo po wygaszeniu pieca w  grzejniki dłużej  mamy ciepłą wodę.

  • Zgadzam się 2
Opublikowano

Ja podjąłem decyzję co do zakupu pieca. Padło na OGNIWO BIO. Do moich potrzeb będzie najlepszy. Można do niego zamontować też palnik na pellet tak przyszłościowo.   Teraz szukam oferty o najniższej cenie i go zamówię.

Uważam że zmienianie starej instalacji grawitacyjnej jeżeli jest sprawna na nowego typu to zmienianie czegoś lepszego na gorsze. Ludzie nie doceniają tego co mają.

Można kupić generator prądu i przerwami prądu się nie przejmować tylko po co.

Dziękuje wszyskim za dorady przy wyborze pieca.

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, PDKL napisał(a):

Coraz częściej w nowych budynkach robi się instalację pod grawitację

W nowych budynkach robi sie najczesciej ogrzewanie podlogowka wiec zapomnij o grawitacji.

Edytowane przez PioBin
  • Zgadzam się 2
Opublikowano

Co nie znaczy że podłogówka to najlepsze rozwiązanie chyba że do pompy ciepła.

Spróbuj znaleźć instalatora który umie zrobić dobrze grawitację.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

@szpenio czytam że szykuje Ci się większy reremont. Już też to przerabialem. Zmiana grzejników z fawierow na blaszki a przy okazji wymieniłem gałązki na miedź, piony mam  dalej  czarne w moimi układzie się sprawdza. Zasilanie zrobiłem od dolne. Ile jest wody w składzie nigdy nie mierzyłem ale mam dołożony jeszcze zbiornik 200l z pompką  na wypadek zagotowania się wody i na noc do podtrzymania temp.

Mam jeszcze jedną rzecz zrobioną z wodą w układzie  a mianowicie wymieszałam 5l emulsji (używa się taki olej po rozcieczeniu do chłodzenia podczas obróbki skrawaniem stali) jest to ochrona wewnętrzna armatury przed rodzą  Minus jest taki że nie mogą być zamontowane zawory termostatyczne 

Opublikowano (edytowane)

Do ochrony instalacji CO przed rdzą stosuje się inhibitor korozji.

Edytowane przez cezario1
Opublikowano
34 minuty temu, cezario1 napisał(a):

Co nie znaczy że podłogówka to najlepsze rozwiązanie chyba że do pompy ciepła.

Spróbuj znaleźć instalatora który umie zrobić dobrze grawitację.

Ma plusy i minusy - jak wszystko. Plusy takie ze potrzebuje niskiego parametry na ogrzanie i grzeje od dolu. Wszystko inne to minusy.

Nie robi sie grawitacji bo ciezko o fachowcow do tego.

Fachowcow nie ma, poniewaz nikt tego w nowym budownictwie nie robi! Wymarli? A to co jest zostalo wykonane cwierc wieku temu.

Prawo rynku.

Opublikowano

@cezario1 dzięki za informację, będę polecał , chyba już nie będę mieszał bo niewiem jak by ze sobą reagowaly .  

Opublikowano (edytowane)

@cezario1 Nie jestem ekspertem, ale na wypadek gdyś szukał pomysłu na schemat z połączeniem bufora, kotła, grzejników i boilera CWU w systemie grawitacyjnym to najprostsze będzie dołożenie bufora w systemie grawitacyjnym takie jakie zostało pokazane poniższym na filmie:

według tego schematu kocioł, bufor, grzejniki i boiler CWU działają grawitacyjnie bez pompek.

Wydaje mi się, że ideę podłączenie bufora do instalacji grawitacyjnej z powyższego filmu można zobrazować schematami:

obraz.png.df97b41febb3029e060eca7960ef914b.png

lub

obraz.png.c26cde47e1e48285f8bcd8d8db8a6b46.png

Jeśli mają być pompki to przykład schematu podobnego do tego na filmie (umożliwiającego jednoczesne zasilanie ciepłą wodą grzejników i bufora), ale z pompkami jest taki (ja bym w tym schemacie dał boiler CWU na grawitacji ewentualnie z obejściem grawitacyjnym pompki):

Schematzbajpasamigrawitacyjnymi.jpg.4fe34fef8a002c72ef4ec074f35d93d2.jpg

ten jest z dyskusji:

https://www.facebook.com/groups/399752071016723/posts/429854731339790/
W tym schemacie trzeba chyba uważać aby dobrze dobrać przepływy pompek.

Inne schematy z pompkami, gdzie bufor jest sprzęgłem hydraulicznym:
Schemat_instalacja_CO_babcia-Model_A3_wymiary.jpg.thumb.jpg.49771ebf52b9161e087a956da40e8627.jpg
szerzej w dyskusji:

kolejny schemat:schematbuforgrawitacja.png.cbe278b432f53b9ddd75e1775179ac42.png

z dyskusji:

 

a na tych schematach są ciekawe bajpasy, które łączą bezpośrednio kocioł z grzejnikami (z pominięciem bufora):
Obejciagrawitacyjne2.thumb.JPG.90a5d3b10fb5f48f485e7770fa3560c5.JPG

dyskusja pochodzi stąd:

 

 

 

A tu jest kolejny:
Schematgrawitacyjnyzinfoogrzewanie.jpg.a12abe3b939e0bd0caa57b203546f1ba.jpg

to z dyskusji pod linkiem:

A tu jeszcze bajpas na zaworze różnicowym łączący bezpośrednio kocioł z grzejnikami (z pominięciem bufora):
nowakotownia.thumb.jpg.9b00af1dfc1394b3fb4a3bbf796fa416.jpg

to jest schemat pochodzący stąd:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-się-robi-czyli-bufor-ciepła/page885

Wydaje mi się, że powyższe schematy dobrze skonsultować z instalatorem.

Polecam przeczytanie zalinkowanych dyskusji.

Mam nadzieję, ze powyższe informacje się przydadzą.

Edytowane przez Matejko1
Opublikowano (edytowane)

Ja wiem jak to wszystko podłączyć bo  jeszcz w zeszłym roku instalowałem pompy ciepła (teraz zmieniłem pracę).

Nie wiem tylko który piec jest dobry dlatego tutaj prosiłem was o poradę. Po rozmowie z doradzcą technicznym w firmie sprzedającej piece doszedłem do wniosku że wezmę  piec OGNIWO BIO

Jego zalety to to że możesz nawet palić nim od góry bo ma dużą klapę odymiającą 8 x 27 cm połączoną z krótkim obiegiem spalin Wiem że nie ekologicznie i mało wydajnie ale słabej jakości drewno predzej się spali  w ten sposób.

Przy paleniu od dołu nie robi się smoła tak jak w MPM bo ma od góry wymiennik i komora jest dogrzana od góry.

Wchodzą w zdłuż większe polana powyżej 40 cm.

Może ma trochę gorszy wymiennik ale za to większy.

Jest w nim lepszy ciąg przynajmniej na początku jak komin nie rozgrzany.

Możliwość dołożenia palnika na pellet.

Wyjście króćca zasilania jest na górze pieca nie z boku jak MPM do grawitacji to lepiej. 

W dokumentach spełniających normę ecodesing i 5 klasę nie pisze że musi być zainstalowany bufor dla tego mam nadzieję że do bufora 200l jaki mam nikt się nie doczepi z urzędasów a 610l wody w instalacji CO wystarczy tym bardziej że mam żeliwne grzejniki które dłużej trzymają ciepło.

Zbiorni CWU mam już podłaczony i działa grawitacyjnie. Natomiast bufor mogę przełączać zaworami na podłączenie równoległe lub szeregowe. Wiem że na równoległym słabo będzie grzał. U mnie nie ma potrzeby instalowania pompy CO od 40 stopni działa grawitacja.  Pompa cieła działa tylko na pompie obiegowej wbudowanej w nią dodatkowa pompa CO tylko zakłuca pracę pompy ciepła  mniejszy COP więc jest wyłączona. 

Nowoczesne instalacje CO całkiem inaczej sie podłącza Bez pompy CO nie będą działać Te schematy bardziej pasują do nich U mnie każda pompa i zbędny zawór to zwiększenie oporu przepływu czyli słabiej działająca grawitacja.

Za przysłane schematy dziękuję, może kiedyś coś sie przyda w innym domu.  

Edytowane przez cezario1
Opublikowano (edytowane)

@cezario1 Jak już zamontujesz kocioł to napisz jak się sprawuje, bo mało jest opinii o Ogniwo Bio a tym bardziej w instalacji bez bufora.

 

Czy wcześniej miałeś w instalacji zarówno pompę ciepła jak i ten stary kocioł? Jak one są/były podłączone? Jak wyglądała współpraca między pompą ciepła a kotłem?

Edytowane przez Matejko1
Opublikowano (edytowane)

Nie miałem podłączonych razem. Wszystkie piony zasilania  + bojler+ bufor mam pdłączone do jednego małego zbiornika około 15l Do tego zbiornika też jest podłączonę zasilanie z pompy ciepła , pieca  na drewno będzie , kiedyś był pieca gazowego. Powroty idą do każdego źródła ciepła przez bufor lub omijają go, zależy od zaworów czy otwarte czy zamknięte.

Będę grzał albo pompą ciepła albo piecem na drewno żadnej automatyki nie będzie. 

Piec to dopiero uruchomię na jesień teraz go tylko kupię bo podejżewam że może zdrożeć. Zimą mało kto wymienia to cenę może wynegocjuje lepszą. Jutro jadę go obejżeć bo jest u nas w hurtowni na wystawie.  Na znanym portalu mają 18kw za 7700zł z dostawą gratis. Ale nadal szukam mają mi przysłać oferty z vat 8% z wniesieniem do kotłowni.

Edytowane przez cezario1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.