Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pompa ciepła Atlantic Excelia 11kw zużycie prądu


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jakiej sprawności oczekujesz od kotła na paliwo stałe?

 

Zapotrzebowanie mam na max 5kW, a kocioł 10kW, bo mniejszych nie produkują.

Średnioroczna sprawność to ok 56% (przy założeniu kaloryczności na 7kW/kg)

 

Gdyby była zapalarka, to może to by miało jeszcze jakiś sens, jak w pelletowcach.

Opublikowano
2 godziny temu, mikus39 napisał(a):

Ale wracając do mojej pompy to po obniżeniu krzywej nie uzyskuję 22st w domu.

Należało by powiększyć grzejniki, tak o 50% lub więcej, wtedy będzie ciepło i oszczędnie.

Opublikowano
2 godziny temu, mikus39 napisał(a):

Poprzestawiałem krzywą i teraz mam zimno. A nie o to chodziło

Mam propozycję, wyjedźmy z PC Buderus z tego wątku do osobnego i ustalmy od nowa co chcemy osiągnąć i co było problemem. Z pierwszych screenów widziałem kilka wzrostów i spadków temp na dobę. Jeżeli to są załączenia PC, to wg mnie próbujemy poprawić coś, co działa dobrze.

Jakieś punkty odniesienia też by się przydały, co do okresowego zużycia energii i parametrów budynku grzanego podłogówką. Jeżeli coś działa dobrze, to dalsze udoskonalanie tego będzie skórką za wyprawkę.

Opublikowano (edytowane)
44 minuty temu, esselite napisał(a):

Mam propozycję, wyjedźmy z PC Buderus z tego wątku do osobnego

Zgadzam się. Wprowadziłem niepotrzebne zamieszanie. A pytanie brzmiało Czy taki wykres świadczy o taktowaniu pompy? Kto przenosi? A co chce uzyskać?  Stała temp zasilania podłogi. Tzn zależna od temp na zewnątrz ale o stałej wartości. Na razie różnice są wg mnie znaczne. 

Edytowane przez mikus39
Opublikowano
21 godzin temu, Digitrax napisał(a):

Ustaw 20 minut i zobacz jak się będzie zachowywać. Teraz ona produkuje więcej ciepła niż instalacja potrzebuje.

Zrobiłem to. Efekt jest taki, że stoi te 20min i start. Oczywiście to jakiś plus. Spadek zużycia po 24h praktycznie niezauważalny. Dzwoniłem dziś do serwisu o poradę. Wiele sie nie dowiedziałem, tylko to że może by bufor pomógł, ale jaki i jak go zamontować, czyli góra dół czy na powrocie to już nie otrzymałem odpowiedzi. Może by pomogło ale trzeba spróbować i kupić kartę rozszeżeń co by sterowała pompką za buforem. Tak więc dalej nie wiem co dalej. Okazało się , że mój kolega ma również Atlantica 10kW na 125m2- i budownictwo lat 2008. Grzejniki i podłogówka i dwa obiegi. No i nie montował ten sam majster

Opublikowano

Sam już nie wiem. Ale tak przyszło mi do głowy, bo podczas montażu pompy została zagięte jedna z rurek, co zauważyłem tydzień później. Zgłosiłem i została wymieniona. Majster chciał ściągnąć gaz i coś mu nie wyszło. Teoretycznie odważył nową porcję i nabił, ale… może coś tu zostało spierdzielone?. Czy duży pobór może mieć związek z za małą ilością gazu? Jak poznać że jest za mało? Wyczytałem gdzieś, że podczas pracy pompy temperatura rurek powinna być podobna. Mierzyłem dziś pirometrem i ta grubsza ma 52*C, a cieńsza 28*C. Czy tak ma być?
 

Opublikowano
8 godzin temu, o6483256 napisał(a):

Jakiej sprawności oczekujesz od kotła na paliwo stałe?

 

Zapotrzebowanie mam na max 5kW, a kocioł 10kW, bo mniejszych nie produkują.

Średnioroczna sprawność to ok 56% (przy założeniu kaloryczności na 7kW/kg)

 

Gdyby była zapalarka, to może to by miało jeszcze jakiś sens, jak w pelletowcach.

Bufor sobie załóż jak masz tak mocno  przewymiarowany kocioł do zapotrzebowania. Wtedy sprawność spalania się poprawi i zużycie sezonowe opału znacznie spadnie. 

Albo kombinuj jak zmniejszyć moc i spalać z wysoką sprawnością?

Opublikowano

Bufor do ekogroszku z podajnikiem bez zapalarki to zly pomysl!

 

  • Zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)
9 godzin temu, Piecuch19 napisał(a):

Bufor sobie załóż jak masz tak mocno  przewymiarowany kocioł do zapotrzebowania. Wtedy sprawność spalania się poprawi i zużycie sezonowe opału znacznie spadnie. 

Albo kombinuj jak zmniejszyć moc i spalać z wysoką sprawnością?

To jest zupełnie nieracjonalne. Musiałbym wydać ok 3-4tyś zł robiąc to samemu. Niech zaoszczędzę nawet 20% (w co mocno wątpię) opału. Przy moim zużyciu będzie to ok 500kg. Czas zwrotu 2-3 lata. Wolę "wrzucić" te pieniądze w PV. Bufor jest nieperspektywiczny. Jak wyjdę nim na zero kocioł będzie miał już 9lat. Jako rezerwa powinien się sprawdzić, ale jako główne źródło zasilania nie ma pewności.

Za paleniskiem mógłbym się pobawić (koszt znikomy), ale naprawdę nie mam czasu i chęci 👍😉 Druga sprawa, że w Karlika musze dmuchać co 20 minut inaczej potrafi zgasnąć. W "ruska" wystarczyło co godzinę. Jak zmniejszę palenisko, to mogę mieć problem z podtrzymaniem żaru.

Godzinę temu, PioBin napisał(a):

Bufor do ekogroszku z podajnikiem bez zapalarki to zly pomysl!

 

Też tak myslę.

Edytowane przez o6483256
  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Wytłumaczcie mi proszę czym się różni bufor do pompy ciepła od bufora do kotła 😁

Opublikowano

Bufor do pompy ciepła to zapewne specjalistyczny jest i kosztuje odpowiednio więcej 😉

Opublikowano

Oba bufory różnią się pewnie izolacją - ten do PC ma lepszą ponadto bufor do PC powinien mieć możliwość konstrukcyjnego korzystania z jak największej objętości bufora, oraz miejsce na montaż grzałki.

Opublikowano
5 godzin temu, Digitrax napisał(a):

Wytłumaczcie mi proszę czym się różni bufor do pompy ciepła od bufora do kotła 😁

Ironicznie? 😉 Moglby np. pojemnoscia bo 100l bufor do PC to slaby bufor do kotla.

A powyzej to chodzilo o sens bufora przy kotle podajnikowym ekogroszkowym bez zapalarki z modulacja bo taki posiada nasz forumowy kolega.

Opublikowano

100 litrowe bufory to moim zdaniem grube sprzęgła. O wydajnej akumulacji ciepła nie ma tam co marzyć. Bufor czym pojemniejszy tym lepiej. Istotne to o czym pisze Sambor. Najlepiej podłączać wyjście na obiegi CO z górnej dennicy a ewentualną grzałkę instalować najniżej jak się da. Obecnie ocieplenie niemal u wszystkich producentów wygląda tak samo. 10 cm pianki plus skay. Pojemność nawet 100 litrów dla PC niczego nie wnosi prócz zwiększenia zładu wymaganego do defrostu i regulacji hydraulicznej obiegów jeśli jest podłączenie 4t.

Opublikowano
6 minut temu, Digitrax napisał(a):

prócz zwiększenia zładu wymaganego do defrostu

No wlasnie o tym napisalem. Tym rozni sie „bufor” dla  PC od kotlowego. Pojemnoscia bo ten pierwszy (pc) nie jest teoretycznie/praktycznie akumulatorem ciepla dla CO tylko dla zrodla. Co nie znaczy ze ten wiekszy sie nie nada do pc - tez sie nada, natomiast w druga syrine juz nie bardzo.

Opublikowano
2 minuty temu, Digitrax napisał(a):

,,, Bufor czym pojemniejszy tym lepiej. ,,,

,,, Pojemność nawet 100 litrów dla PC niczego nie wnosi prócz zwiększenia zładu wymaganego do defrostu i regulacji hydraulicznej obiegów jeśli jest podłączenie 4t.


Moim zdaniem, dla pompy ciepła bufor nawet 1000 litrowy, prawie niczego nie zmieni.
Pompa ciepła o mocy nominalnej 11 kW, w "okresach przejściowych" ten bufor 1000 litrowy "uzupełni wytworzonym ciepłem" w czasie do 32 minut, przy różnicy temperatur 5 *C.  

ps.
Odniosłem się do "okresów przejściowych", w których można spróbować nieco zwiększyć różnicę temperatur.
Natomiast w "okresach chłodniejszych", nie ma to większego sensu, ponieważ uzysk ciepła z pobranej energii elektrycznej jest dużo mniejszy "COP".  

Opublikowano
W dniu 23.10.2022 o 20:43, mircio26 napisał(a):

Mój budynek jest z lat 80-90, piętrowy, Ocieplony , strop też- szału nie ma ale.. Przy liczeniu zapotrzebowania rocznego na ciepło wyszło mi 22000kw. Rozumiem, że u mnie pompa trochę prądu weźmie, no ale nie chyba 22-25 kWh  w takich warunkach to przesada?!

Masz kolego mały dysonans między mocą pompy, a mocą twojej instalacji. Porównaj sobie kilka wielkości:

-moc twojej pompy przy np 0C

-zapotrzebowanie twojego domu przy 0C

-moc twojej instalacji przy zalecanych 35C dla 0C

-moc twojej instalacji przy 45C zalecanych przy - 20C

-na koniec oblicz jakim parametrem musi być zasilana twoja instalacji by pokryć zapotrzebowanie twojego domu przy - 20C.

Osobna kwestią jest to co i ile masz w układzie chłodniczym twojej pompy, bo z postów wynika, że specialista ci się trafił taki sobie. 

Opublikowano
W dniu 23.10.2022 o 20:43, mircio26 napisał(a):

Mój budynek jest z lat 80-90, piętrowy, Ocieplony , strop też- szału nie ma ale.. Przy liczeniu zapotrzebowania rocznego na ciepło wyszło mi 22000kw. Rozumiem, że u mnie pompa trochę prądu weźmie, no ale nie chyba 22-25 kWh  w takich warunkach to przesada?!

A może pompa ciepła dogrzewa CWU (sprawdź wygrzew zbiornika do wysokiej temperatury tzw. antylegionella wtedy lubią być włączane grzałki) lub centralne grzałką i stąd takie zużcia.

Opublikowano

Powiem tak u mnie po montażu pompy przez pierwsze parę dni patrzyłem co chwila na zużycie i jakież było moje zdziwienie, jak zobaczyłem chwilowy pobór prądu coś na poziomie około 7 kw zdębiałem🤯

okazało się że pompa grzała zbiornik CWU wspomagając się grzałką nie wiadomo dlaczego było Przynajmniej plus 15 stopni po tym numerze odłączyłem fizycznie grzałkę zbiornika CWU 

 

Opublikowano
7 godzin temu, WŁ20 napisał(a):

A może pompa ciepła dogrzewa CWU (sprawdź wygrzew zbiornika do wysokiej temperatury tzw. antylegionella wtedy lubią być włączane grzałki) lub centralne grzałką i stąd takie zużcia.

Patrzyłam. Czasami ma taki kaprys aby dogrzać CWU, ale bardzo rzadko. A co do grzałek PC to były włączone, a teraz od kilku dni wyłączone ale to nic nie zmieniło. 

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano (edytowane)
W dniu 6.11.2022 o 22:35, mircio26 napisał(a):

Patrzyłam. Czasami ma taki kaprys aby dogrzać CWU, ale bardzo rzadko. A co do grzałek PC to były włączone, a teraz od kilku dni wyłączone ale to nic nie zmieniło. 

Mam pompę Atlantic Extensa Duo 10 kW. Dom zapotrzebowanie 9 kW w szycie. Moc pompy bez wsparcia grzałką przy - 18C wynosi 7,2 kW punkt biwalenty - 13 pompa często startuje długo moduluje w poradziłem sobie w niżej opisany sposób.  

Konfiguracja PC -> konfiguracja sprężarki -> Attenuation następnie ustaw:

Godzina rozpoczęcia 00:00 

Godzina zakończenia 23:50

Ograniczenia sprężarki: 50% (sprawdź w instrukcji minimalną zalecaną moc powinno być właśnie 50%).

T zew. wyłączenia - 4 C

Ustawienia spowodują że pompa ciepła będzie startowała i pracowała z połową mocy w sezonie przejściowym do - 4C na dworze. Pompa staruje dobijała do połowy mocy nie wyżej co spowoduje dłuższe podnoszenie temperatury zasilania i powrotu dłużej będzie również grzała CWU  to wszystko spowoduje zmniejszenie takowania. Spadnie też znacząco ilość defrostów gdyż wymiennik będzie pracował na pół gwizdka z wolniejszym przepływem powietrza jako bonus cichsza praca wentyatów ;). 

Może ktoś z piszących zna logikę pompy i dedykowanego termostatu Atlantic NAVILINK A78 na wpływu temperatury wnętrza i ilość włączeń pompy? Temperatura ustawiona na 23  na sterowniku w domu 23,5 a pompa dalej grzeje. Przestawić wpływ temperatury wnętrza z 50% na 90%?

 

Czas przerwy pracy sprężarki ustaw 20 min (szkoda że producent nie przewidział dłuższej przerwy). 

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano

DO ADMINISTRATORA Ryszarda cytowałem by autor w gąszczu odpowiedzi nie na temat widział co pisze. Na waszym forum cytowanie w odpowiedzi zabronione?  Szczere człowiek pierwszy raz coś napisze już ostrzeżenie aż się udzielać odechciewa.

 

Do autora dzwoń do Atlantica mają wsparcie tylko kulejące jeśli masz kumatego serwisanta dzwoń do niego może coś podpowie. Jak dla mnie ich algorytmy oparte na osprzęcie Simens kuleją pompa zamiast ładnie modulować podbija wy się wyłączyć nawet przy - 5 i więcej.

 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Dawno nic nie pisałem w założonym przeze mnie temacie pompy Atlantica, ponieważ mocno byłem zajęty sprawami służbowymi. Obecnie w domu trzymam 22*C KOMF (7.30 -22) a na noc ECO 20,5. Przeważnie pompa, nie uruchamia się do rana wcześniej niż 7.30. W te większe mrozy co były to zdarzyło się, że temperatura w nocy spadła w budynku poniżej 20,5 i się uruchomiła wcześniej np 5:00. I tu moje pytanie: czy lepiej (ekonomiczniej )na zasilaniu ustawić trochę wyższą temperaturę (tj. nachylenie krzywej)aby szybciej uzyskać temp z 20,5 do 22, czy lepiej niższą i niech dłużej podchodzi do zadanej. Próbowałem już różnych ustawień, ale to najlepiej robić jak temperatura na zewnątrz w miarę stała, a tu co dwa dni inna.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.