Skocz do zawartości

atomfx
Przejdź do rozwiązania Rozwiązane przez marszy,

Rekomendowane odpowiedzi

Jasność płomienia spada, ale po chwili wzrasta, nie wygasa i nie ma komunikatów o podtrzymaniu płomienia, widać sterownik sobie radzi. Pytanie czy chwilowe obniżenie jasności to już przygasanie płomienia, który trzeba "ratować" czy to tylko niewiele znaczący parametr. No i czy przy takim spadku jasności pojawia się dym, sadza?

Jeśli chodzi o komin to w instrukcji faktycznie rysunek pokazuje, że średnica(?) komina 125 mm jest ok, ale nie ma nic o tym, że to maksymalna średnica. Jednak mój komin to kwadrat 14x14, co jest niestety odpowiednikiem okrągłego o średnicy 16 cm, a więc raczej już trochę za dużo.

Jak pisałem RCK dla mnie odpada, on wyziębia dodatkowo spaliny, które i tak w tym kotle mają bardzo niską temperaturę. Sensowniejszy wydaje się być Smartflow, który umożliwia regulację ciągu, ale szczycie komina (komin pozostaje cieplejszy), a poza tym, co bardzo istotne, stabilizuje ciąg przy podmuchach wiatru. Jest na tym forum wątek o tym urządzeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Co do RCK to z jednej strony prawda że na pewno w jakimś stopniu wyziębia komin (najgorzej jak jest z cegły i nieocieplony to faktycznie mogą być wykwity)ale to przecież nie tak że cały czas jest otwarty,u mnie mam komin systemowy 200mm(ocieplony) , 11 m wysoki ,mieszkając kilkaset metrów od morza praktycznie większość sezonu grzewczego wieje  i widzę że po jego zamontowaniu (w wyczystce) pracuję tylko gdy mocno wieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Ciężko powiedzieć u mnie nigdy nie miałem skroplin(ewentualnie tylko jak nie wiało i lał deszcz to coś tam lekko mokry był bo brak daszka, ale to dosłownie kilka razy w roku)a komin mam 14 lat (wcześniej piec na ekogroszek).Teraz na pellecie od 2 miesięcy jak mam piec to sucho i nic się nie skrapla(zobaczę za jakiś czas bo dopiero rck od paru dni założony)

Edytowane przez wonski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RCK przy BS+ i Feniks ma być zamontowany poniżej czopucha. W BS+ dolna krawędź czopucha jest bardzo nisko, ok. 57 cm od podłoża, a dolna krawędź RCK ma by c min. 40 cm od podłoża, więc jeśli chce się go zamontować poprawnie to raczej nie ma takiej możliwości, no chyba, że ma się jakiś łamany czopuch wchodzący w komin znacznie wyżej. W Feniksie oczywiście nie ma z tym problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miał ktoś z Was problem ze wskazaniem ilości popiołu w zbiorniku? W zbiorniku popiół ledwo sięga do rury, a tu Feniks pokazuje dzisiaj około 70%, wczoraj prawie 100% zapełnienia. Przedmuchanie czujnika nie daje żadnej poprawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Tak mówi teoria to wiem. Tylko teorie mają problem, nie zawsze są właściwe.

Pytam gdyż planuje zakupić bufor, no kotle da się uzyskać deltę między zasilaniem a powrotem 20 stopni, co przekłada się na ładowanie bufora 1000l przez 3h20min przy przepływie 500l/h. Ale te same teoretyczne wyliczenia mówią, że rozładuje ten bufor w 11h zasilając 20 pętli po 1l/min, temp zasilania 35, powrót 30. I tu wchodzi życie i opinie użytkowników, którzy piszą że, w ocieplonym domu 120m² bufor przy temp zawietrznej kole 0 starcza im na minimum 24h.

 

Więc szukam informacji praktycznych. Jak na razie udało mi się dojść do delty na kotle 15 stopni, ale nie doszedłem do pełnej mocy, bo układ mi się nagrzał i muszę powtórzyć i być pewnym, że raz będę mógł uzyskać prawidłowe parametry pracy zaworu od esbe, mieć dane do wyliczeń czasu ładowania, gdzie moje wyliczenia pokrywają się z danymi użytkowników na forum muratora. Tylko jeszcze kwestia sprawdzenia ekonomi.

 

A cały bajer polega na tym by do starego, porzerajacego ciepło domu, wstawić kotłownie zaprojektowana z myślą o domu który zacznę budować za rok.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To opowiem Ci na moim przykładzie. W tej chwili kocioł pracuje około 2 godzin, zadaną 65 plus 20 stopni, stoi do 40 minut. Kotłową część układu ma 38 litrów.

Uzyskana delta na minimalnej mocy pompy, nie mam pojęcia jaki przepływ, to 15 stopni.

Z kalkulacji mi wynika, że naładowanie bufora 1000l z 60 do 85 stopni to 1h 40 min. Więc jakieś 7 kilo pelletu i pracą kotła ze znamionowa mocą.

Zrobiłem kalkulacje dla temperatur 35 rozładowany bufor, 85 załadowany bufor I delta na ATV 20 i czas ładowania jaki wyliczyłem, pokrywa się z tym co czytałem na forum czyli jakieś 4-5 godzin.

 

Natomiast rozładowanie w moim przypadku, wziąłem proporcje, 38l/40min=1000l/18h podejrzewam że będzie to większy czas, bo obecnie obieg kotłowy cały czas pracuje i temperatura się obniża, w przypadku buforu temperatura będzie stała na zasilaniu obiegu grzewczego.

 

Więc obecnie co bym nie zrobił nie mogę zejść poniżej 0,7kg/h, przyjmując 3,5hg/16kw plus korekta na sprawność, naładowanie bufora z 60 do 85 to 7kg i 18 godzin grzania, czyli licząc proporcja na 24h 9kg, gdzie obecnie oscyluje okolo16kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

     Fajnie to teoretycznie u ciebie może wyglądać,sam się zastanawiam nad buforem w przyszłym sezonie ,tylko właśnie są to czysto teoretyczne wyliczenia, jest za dużo zmiennych żeby jeszcze przed instalacją bufora wyliczyć na 100% ile piec będzie spalał. Przecież nawet sam  pellet(jego jakość i kaloryczność), wysokość komina czy inne zmienne wpływające na  spalanie mogą zburzyć przyjęte wyliczenia. Z chęcią zobaczę jak już zainstalujesz jak to u ciebie będzie funkcjonowało i jakie będą tego koszty bo jeśli przyjmując że wydatek kilku dodatkowych tys. zwróci ci się powiedzmy po 2 latach to super sprawa(choć przeglądając różne tematy o buforach to czasami nie jest tak różowo jakby się wydawało)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wszystko zależy od instalacji. Jak bym zmienił żeliwo na panel, nawet teraz było by lepiej. Wiesz, samo zejście z 85 na 65 stopni w 40 minut już mówi że, coś jest na rzeczy.

A jak w końcu się dorobię nowego domu, a nie starej rudery. To bufor będzie koniecznością, teraz mam 10 rozpalen na dzień, a co by było przy ogrzewaniu podłogowym.

 

I co do bufora z podłogowym, na forum muratora czytałem, że 1000l star za na około 30h, ciężko stwierdzić jak sterowane. Bo jak liczyłem po czystych przepływach, to podłoga 35 zasilanie powrót 30, wciągnie bufor 1000l w 18h. Z resztą jak byłem u znajomych w sobotę, to po 4 godzinach mojej wizyty podłoga się włączyła.  A planuje budować dom o U ścian i dachu na poziomie <0,15W/m²K

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

   U mnie na razie też nie wygląda to tak słodko,faktycznie mam trochę podlogowki i piec chodzi cały czas i wyłącza się tylko jak osiągnie zadaną bo nie mam żadnego sterownika tylko  głowice z termostatami w pokojach.Narazie spalanie jest jakie jest i nic z tym na razie nie zrobie,chociaż i tak myślę że będzie mniejsze niż wcześniejszy ekogroszkowiec.I właśnie tak  jak mówisz podstawa to budować chatę do konkretnej kotłowni pod dane źródło ciepła a nie jak ja 15 lat temu brałem co było (chociaż wcale nie narzekałem na ekogroszek). Myślę że bufor to tak min.z 1000l żeby to miało jakiś sens,tylko patrząc z drugiej strony niestety następne koszty które ciężko powiedzieć czy w ogóle się zwrocą (wydając na bufor 5-6 tys.+ oprzyrządowanie  a ciężko określić ile zaoszczędzimy pelletu)a jak dla mnie  tak co 10 -12 lat i tak się wymienia na coś innego(jeśli nas wcześnie nie zmuszą do wymiany) żeby być bardziej eko😁

Edytowane przez wonski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak sprawdzałem twojego fenixa to Wronski, to dla Ciebie bufor 200l, żeby nie tarpalo obiegiem kotłowym wystarczy, bo kocioł nie wchodzi Ci w podtrzymanie na dłużej niż godzina. Jak przyszedł u mnie mrozek to ogrzewanie chodziło u mnie 24/7 i przerwy miałem z powodu +20stopni, na które pozwoliłem w kotle.

 

A co do pompy CWU, sam kocioł nie ma. Ale możesz zainwestować w sterownik kotłowni który już ma taką opcję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Mariup4p napisał(a):

A Ten kocioł obsługuje pompę c.wu ?. Czy musi być ten zawór przyłaczeniowy . Bo takie coś widziałem na schemacie .

 Tak, kocioł obsługuje zawór strefowy/pompę CWU. Z tym że przy zamontowaniu pompy cwu trzeba mieć zawór 3 drogowy z siłownikiem który w momencie grzania cwu zamknie obieg na grzejniki   np w trybie lato. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@sleepyhead pytałem bo ja wziąłem ten kocioł ze względu na jego płynną modulację i sprawność na minimalnej mocy (przy 2 kW prawie taka sama jak przy nominalnej). Dzięki temu mogę się obyć bez bufora. Mam pogodówkę i kocioł się nie wyłącza w ogóle, pracuje non stop spokojnie, płynnie na temp 70 st. (+- 1 st.). Spalanie 0,5-0,6 kg/h i zastanawiam się co miałoby dać dołożenie bufora.

A tak BTW uwzględniłeś w wyliczeniach straty z bufora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Tak, kocioł obsługuje zawór strefowy/pompę CWU. Z tym że przy zamontowaniu pompy cwu trzeba mieć zawór 3 drogowy z siłownikiem który w momencie grzania cwu zamknie obieg na grzejniki   np w trybie lato. 
 
No to tak jak u mnie są tylko.grzejniki . Jeden obieg . Czy wystarczy zawór 4d.,pompa C.0.
Pompa cwu wpiera przed zaworem 4d . Takie widziałem proste schematy .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Straty buforowe, przy takim użytkowaniu jak nasze są znikome, nawet jak to będzie 5stopni/24h to i tak nie jest dużo, zwłaszcza jak się ma ogrzewanie podłogowe. 

I jak Ty to robisz że, 0,6kg? Przeszedłem przez ustawienia starając zejść ze spalaniem i nie da się, przynajmniej nie mogłem, próbowałem zwiększyć tlen w spalinach(18%), problemy ze stabilnością spalania, zmniejszyłem (16%) pali się jak głupie, zmniejszyłem zadany nadmuch żeby skompensować zwiększone podawanie. Najlepiej daj mi swój nik na stokecloud jak byś mógł, to zobaczę jak masz ustawione.

 

A co do tego zaworu 4d. Moim zdaniem jak chcesz mieć kontrolę nad temperatura w na obieg grzewczym to tylko i wyłącznie 3d i sprzęgło. Przy zaworze 4d ochrona powrotu jest priorytetem a temperatura wysyłana na obieg grzewczym jest na drugim planie. Tym bardziej że, NBE wymaga minimum 55 stopni na ochronie powrotu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak też słyszałem że użytkownicy zaworu 4d często zmieniają na sprzęgło...
Natomiast u mnie instalacja jest dosyć prosta .
Jeden obieg grzejnikowy. Plus grzanie c.w.u .
To jak u mnie było by to najprościej podłączyć .
Widziałem schemat podłączenia dla tego kotła.. Aczkolwiek dla mnie nie do końca jest zrozumiały . Czy przy takim schemacie właśnie będę miał wpływ na to jaka temperatura idzie na grzejniki ?. Tam jest jakiś zawór temperaturowy na powrocie. No to on steruje chyba tylko temperaturę powrotu ?skoro jest 3 drożny .
Z tego co widzę ten zawór strefowy dla C.W.U musi być ? I nie mówię że to coś złego .
Jedyne chyba co jest w tym trochę dziwne to że wtedy jak grzeje c.w.u to nie daje na grzejniki wogole . Ale to pewnie trwa no nie zbyt długo . Może nawet nie będzie to odczuwalne .
W sumie instalacja na tym schemacie jest pewnie na tyla prosta że ja jej nie rozumiem xd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cała instalacja ma 2 obiegi. Obieg grzewczym, zaczynamy na górnym wyjściu z kotła, idziesz na trujnik, a z trujnika na sprzęgło, ze sprzęgła idziesz na zawór ochrony powrotu, czy to afriso ATV, esbe, NBE mówi 55 stopni, zawór łączysz z trujnikiem o którym wspomniałem wcześniej, 3 wyjściem z zaworu idziesz na pompę i dolne wejście do kotła.

Na kotle dajesz temperaturę 65, na przykład i w obiegu który właśnie opisałem, kocioł ma utrzymać 65.

 

I obieg grzewczym. Sprzęgło ze sprzęgła idziesz na zawór czy to 3d (ja mam termostatyczny od afriso), pompa, odbiorniki, na powrocie z układu trujnik w zawór 3d i do sprzęgła.

 

Biorąc pod uwagę wymagania producenta odnośnie minimalnej temperatury powrotu, najlepszy układ do prostych układów. Spełniasz wymagania gwarancji zachowując minimum 55 na powrocie, możesz zejść jak nisko chcesz na obiegu odbiorczym.

 

Ja tak m zrobione, zadaną kotła 65+20, na grzejniki idzie 43, jak było -6 dałem 48, wszystko działa idealnie.

 

Co do CWU to albo zawór strefowy i pompa, albo sterownik od np tech, albo jak u mnie brak sensownego wysterowania bo mam CWU 8m od kotła i 3 ściany po drodze 🤦🏻.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.