redis Opublikowano 8 Września 2018 #1 Opublikowano 8 Września 2018 Dzień Dobry, cześć, czołem. Chciałbym zorbic tak by siłownik nie zamykał się cały, gdy sterownik pokaże mu ze temperatura w pomieszczeniu jest już osiągnięta, na tą chwile po prostu zamyka cały siłownik a przez to i pętle obiegu podłogówki. A chciałbym by została tam „mała szpara” by krzywa grzewcza zawsze była jakaś minimalna, a nie zamknięta całkowicie na dany obiegu, siłownik to SIŁOWNIK ROZDZIELACZY MENRED SEH35.23 11-14, producent podaje informacje iż zamyka się cały, ale czy da się w sposób bezpieczny dla siłownika wymusić nie zamknięcie jego całkowite ? Zyskam tym że jak pompa będzie chodzić na minimalnych obrotach, to ciagle będzie jakaś w miarę ciepła woda w obiegu, nie dopuści do sytuacji w której woda w obiegu całkowicie zostanie wystudzona, a później będzie kłopotliwe jej całkowite rozgrzanie, ewentualnie jak zrobić by siłownik nie otwierał się cały, wtedy na sterowniku ustawionym w danych pomieszczeniach wysoką temperaturę by nigdy nie zamknęła siłownika, a zyskam tym to ze mały obieg będzie ciagle, gdy będą duże mrozy to pozwolę się bardziej otworzyć siłownikowi, chociaż wole wersje nie do końca domykania się. Cytuj
sambor Opublikowano 8 Września 2018 #2 Opublikowano 8 Września 2018 Do podłogówki trzeba zaw 3-D + normalnego siłownika z reg temp na wyjściu. Takie wynalazki są tylko do odcinania pojedynczych pętli w rozdielaczu, odłączanie nim całego rozdzielacza to gruba pomyłka. Cytuj
teres Opublikowano 8 Września 2018 #3 Opublikowano 8 Września 2018 Zostaw łazienkę bez siłownika. Cytuj
sambor Opublikowano 8 Września 2018 #4 Opublikowano 8 Września 2018 Szpara zostanie jak lekko spiłujesz bolec na zaworze lub nie dokręcisz siłownika do końca, wtedy jest trochę luzu i siłownik nie dociska trzpienia do końca. Rozumiem że masz te siłowniki na każdej pętli a nie 1 na całej belce rozdzielacza. Cytuj
redis Opublikowano 9 Września 2018 Autor #5 Opublikowano 9 Września 2018 Tak mam na wszystkich pętlach prócz grzejnika w łazience, mam tylko jeden grzejnik, na resztę są siłowniki oraz na każdy jest sterownik. Oczywiście w instalacji jest również 3D, chodzi o to ze jeśli sterownik np kuchnia powie pętli i siłownikowi ze ma się uruchomić to się uruchamia otwiera się działa obieg, ale jeśli się np gotuje to jednak podnosi się sztucznie temperaturę i nagle teoretycznie jest już ta temperatura co trzeba wiec obieg zamyka się cały bo sterownik powiedział ze jest już Ok i nie trzeba grzać, ale ja nie chce by on zamykał swojego obiegu do końca, chce by tam delikatnie szło w ten obieg mimo iż temperatura jest już poprawna, ponieważ przez to, dochodzi do sytuacji ze woda w tym obiegu ostyfa całkowicie, i później jak się załącza to nie ma tak ze idzie letnia woda z obiegu tylko już zimna bo zdąży się ochłodzić, przez co daje wieksze obciążenie na piec gdyż dużo zimnej wody przychodzi. A przynajmniej ja tak mysle z obserwacji, nie znam się ;) Cytuj
sambor Opublikowano 10 Września 2018 #6 Opublikowano 10 Września 2018 Podłogówka ma za dużą bezwładność aby takie sterowanie było skuteczne Cytuj
PioBin Opublikowano 10 Września 2018 #7 Opublikowano 10 Września 2018 Bardzo dobrze opisales wady tego systemu. Niestety ale wlasnie tak jest - sterowanie on/off sie nie nadaje. Pewnym pomyslem, ulepszeniem tego jest PWM. Ale ten system rowniez nie zawsze wygra z bezwladnoscia kilku ton betonu. Cytuj
redis Opublikowano 10 Września 2018 Autor #8 Opublikowano 10 Września 2018 Ten system byłby bajeczny ale pod jednym warunkiem, gdyby były grzejniki w domu, wtedy grzejnik już ociepla pomieszczenie, i czeka na podlogowke, wchodzi podlogowka i robi przyjemne rozłożenie energi cieplnej, ale nie ma podłogówki, wiec potrzebne coś innego, ewentualne rozwiązanie tez wszystkie sterowniki na full na włączenie, ale pompa na mniejszych jeszcze obrotach, chociaż nie wiem czy na większa metę to by dało radę, Czy nie gdyż po pewnym czasie ta woda w obiegu jednak będzie bardzo ciepła, moja pompa daje najmniej 5kw przydałoby się z 1 KW Hehehe, niestety, jak budowałem dom nie miał kto doradzić, teoretycznie szwagier hydraulik ale ekm. Pozdrawiam i czekam na propozycje, zima tuż tuż Cytuj
redis Opublikowano 12 Września 2018 Autor #9 Opublikowano 12 Września 2018 Jakiś jeszcze pomysł ? Cytuj
sambor Opublikowano 12 Września 2018 #10 Opublikowano 12 Września 2018 (edytowane) Zmniejszanie przepływów w pętlach podłogówki to złe rozwiązanie, należy się skupić na zmniejszaniu temp wody w obiegu - czyli lepsze sterowanie zaworem 3-D. PS odpowiednie skręcenie takiego siłownika może spowodować efekt akustyczny w postaci głośnego grania całej instalacji Edytowane 12 Września 2018 przez sambor Cytuj
redis Opublikowano 14 Września 2018 Autor #11 Opublikowano 14 Września 2018 (edytowane) jest 3d, działa, ale pytanie co, gdym chciał np. mieć włączone wszystkie pętle na full na np. 2 dni, prawdopodobnie, woda by się w obiegu tak zagrzała, że 3d teoretycznie ciągle by czekał, w praktyce jest pompa wiec i tak wyciągnie wodę w obieg, wiec i tak przepuści i tak, bo w sumie jeśli masz zawód 3d i jest podłączenie z prawej od piec z dołu powrót z podłogówki połączony z powrotem do pieca, to jeśli masz temp np, 35 stopni, na piecu masz 60 stopni, a od dołu powrót 40, to co wtedy ? w teorii 3d powinien czekać i nie przepuszczać? czy przepuszczać, ale z której strony? pieca czy powrotu?:) no i 3 sprawa, jak niby czeka, to i tak pompa działa, więc pompa i tak spowoduje ruch wody która musi być wyciągnięta z obiegu, przesyłam prowizorkę narysowana w paint jak mniej więcej to jest podłączone. ps. piec działa na "trybie letnim" by zabezpieczyć powrót Edytowane 14 Września 2018 przez redis dopisanie Cytuj
sambor Opublikowano 14 Września 2018 #12 Opublikowano 14 Września 2018 (edytowane) Piszesz jakieś koszmary, a ponadto brak ci zaworu zwrotnego aby pompa podłogówki nie zaciągała wody z powrotu kotła! U mnie jak się włączy pompę podłogówki to cały sezon grzewczy chodzi non stop a zaw 3-D jest sterowany wg temp na zewnątrz , jak zimniej to się bardziej otwiera, jak cieplej to się przymyka, ale ruch wody w podłogówce jest cały czas. Jak ci za dużo 35C to ustaw temp wody na 30 lub 28C i będzie dobrze. Tak naprawdę to trzeba 2 zawory zwrotne - tak jak masz na rys. Popraw tą inst Edytowane 14 Września 2018 przez sambor ort Cytuj
redis Opublikowano 24 Września 2018 Autor #13 Opublikowano 24 Września 2018 A jeszcze jedno mi przyszło na myśl, czy ktoś dokładnie wie, jak działa taki siłownik? tzn czy działa na zasadzie 0-1 włączony wyłączony? W sensie, że jak sterownik poda że ma się włączyć to wysyła sygnał włącz i on już samoistnie okręca się cały? myślę czy da się w pewnej chwili go wyłączyć by np nie otworzył się cały lub nie zamknął cały . Cytuj
gp913 Opublikowano 24 Września 2018 #14 Opublikowano 24 Września 2018 (edytowane) Wg mojej wiedzy, takie silowniki otwieraja sie na zasadzie on/off, sa normalnie zamkniete lub normalnie otwarte, 230V lub na prad staly 24 (12?) V. Siłowniki mają w swoich parametrach czas otwarcia i zamkniecia np 2 minuty, co (wg mojego rozumowania) oznacza, ze jesli mamy silownik normalnie zamkniety, to mijaja 2 minuty do jego calkowitego otwarcia po przylozeniu napiecia. Mozemy otworzyc taki zawor przez sterowanie PWM np w 30%... 40%... 50%. (jesli ktos nie wie co to PWM - PWM tak jakby reguluje napiecie podawane do silownika, czyli sprawia ze silownik nie jest w stanie otworzyc/zamnknac sie calkowicie) Sterownik musi wspierac PWM. Edytowane 24 Września 2018 przez gp913 Cytuj
Johnnyb88 Opublikowano 2 Marca 2021 #15 Opublikowano 2 Marca 2021 (edytowane) W dniu 12.09.2018 o 17:10, sambor napisał: Zmniejszanie przepływów w pętlach podłogówki to złe rozwiązanie, należy się skupić na zmniejszaniu temp wody w obiegu - czyli lepsze sterowanie zaworem 3-D. PS odpowiednie skręcenie takiego siłownika może spowodować efekt akustyczny w postaci głośnego grania całej instalacji Czesc, pozwole sobie podpiac do tematu. W mojej podlogowce mam problem ze wspomnianym tutaj efektem akustycznym glosnego grania calej instalacji w momencie otwarcia silownikow. Silowniki to salus TC30, zalozone na kazdej petli. Jeszcze sie nie przeprowadzilismy, ale bedac kilka godzin na budowie i sluchajac tego koncertu to mam az ciarki jak sobie pomysle jak to "gra" w nocy. Czy mozna jakos to wyeliminowac? Pozdrawiam Pawel Edytowane 2 Marca 2021 przez Johnnyb88 Cytuj
Gość Digitrax Opublikowano 3 Marca 2021 #16 Opublikowano 3 Marca 2021 A gdzie się podziały rotametry na górnej belce ? Bez nich nie wyregulujesz właściwych przepływów. Cytuj
Johnnyb88 Opublikowano 3 Marca 2021 #17 Opublikowano 3 Marca 2021 Niestety, taki stan juz zastalem. Kupilem dom z juz zrobionymi instalacjami. Cytuj
tomekb Opublikowano 3 Marca 2021 #18 Opublikowano 3 Marca 2021 W dniu 24.09.2018 o 17:58, gp913 napisał: Wg mojej wiedzy, takie silowniki otwieraja sie na zasadzie on/off, sa normalnie zamkniete lub normalnie otwarte, 230V lub na prad staly 24 (12?) V. Siłowniki mają w swoich parametrach czas otwarcia i zamkniecia np 2 minuty, co (wg mojego rozumowania) oznacza, ze jesli mamy silownik normalnie zamkniety, to mijaja 2 minuty do jego calkowitego otwarcia po przylozeniu napiecia. Mozemy otworzyc taki zawor przez sterowanie PWM np w 30%... 40%... 50%. (jesli ktos nie wie co to PWM - PWM tak jakby reguluje napiecie podawane do silownika, czyli sprawia ze silownik nie jest w stanie otworzyc/zamnknac sie calkowicie) Sterownik musi wspierac PWM. Witam , raczej się to nie uda , taki standardowy siłownik jest zbudowany podobnie jak głowica termostatyczna tylko w tym przypadku ciepło wytwarza element oporowy ,który po podaniu napięcia przez sterownik się nagrzewa a sam mieszek jest taki sam jak w głowicy , wewnątrz mieszka jest alkohol lub wosk ,który pod wpływem temperatury wyciska tłoczek z mieszka, a on naciska bolec. Ale jak sobie przypomnę to gdzieś znajdę taki siłownik, który tak działa, wiem że Tech ma też siłowniki na baterię do montażu na grzejnikach i tam istnieje możliwość procentowej nastawy , ale jeszcze tego nie testowałem to nic nie mogę więcej powiedzieć. Ale ogólnie moim zdaniem to nie ma sensu . pozdrawiam Tomek B. 1 Cytuj
tomekb Opublikowano 3 Marca 2021 #19 Opublikowano 3 Marca 2021 W dniu 2.03.2021 o 22:08, Johnnyb88 napisał: Czesc, pozwole sobie podpiac do tematu. W mojej podlogowce mam problem ze wspomnianym tutaj efektem akustycznym glosnego grania calej instalacji w momencie otwarcia silownikow. Silowniki to salus TC30, zalozone na kazdej petli. Jeszcze sie nie przeprowadzilismy, ale bedac kilka godzin na budowie i sluchajac tego koncertu to mam az ciarki jak sobie pomysle jak to "gra" w nocy. Czy mozna jakos to wyeliminowac? Pozdrawiam Pawel Kolego masz źle obróconą pompę , w tym przypadku pompa powinna tłoczyć do góry , teraz pompa tłoczy w dolną belkę i zawór trójdrogowy działa nieprawidłowo, a stuki powstają na wkładkach pod siłownikiem bo woda napływa na grzybek a nie pod grzybek , zawory pod siłownik mają przeważnie taką konstrukcję że powinny być montowane na belce powrotnej. Cytuj
Gość berthold61 Opublikowano 4 Marca 2021 #20 Opublikowano 4 Marca 2021 W dniu 14.09.2018 o 15:37, sambor napisał: Piszesz jakieś koszmary, a ponadto brak ci zaworu zwrotnego aby pompa podłogówki nie zaciągała wody z powrotu kotła! U mnie jak się włączy pompę podłogówki to cały sezon grzewczy chodzi non stop a zaw 3-D jest sterowany wg temp na zewnątrz , jak zimniej to się bardziej otwiera, jak cieplej to się przymyka, ale ruch wody w podłogówce jest cały czas. Jak ci za dużo 35C to ustaw temp wody na 30 lub 28C i będzie dobrze. Tak naprawdę to trzeba 2 zawory zwrotne - tak jak masz na rys. Popraw tą inst sambor to tak też się da ? (to by mi pasowało) w moim domu w rozdzielaczu mam pompę oraz zawór 4 drogowy tzw grupa pompowo mieszająca ale w drugim domu klecę podłogówkę i ten pomysł mnie zaciekawił z tym 3 drogowym zaworem aby przy kotle załatwić te 25-32 stopnie i wpuścić w rozdzielacz , tak chyba w kotłach gazowych i pc ciepła jest więc przy zwykłym kotle też powinno to działać a i koszta mniejsze . w tym rysunku pompka cwu musi chodzić na stałe ? przydałby się fajny schemat . Cytuj
kult5 Opublikowano 4 Marca 2021 #21 Opublikowano 4 Marca 2021 (edytowane) Pompka cwu nie musi chodzić na stałe, może np. wg zegara. Ten schemat pracy powyżej jest dobry tylko 1 uwaga. Instalacje podłogowa można wysterować przepływami i wszystko ładnie hula. Ale czasami potrzebujemy obniżyć temperaturę w pewnych pomieszczeniach, np. nie wykorzystujemy ich non stop, tylko okresowo. Albo mamy mocno przeszklone pomieszczenia które innego grzania potrzebują w słoneczne dni a innego w pochmurne. Wtedy jednak fajna rzeczą są termostaty pokojowe z siłownikami jak wyżej na zdjęciach. Edytowane 4 Marca 2021 przez kult5 Cytuj
Johnnyb88 Opublikowano 4 Marca 2021 #22 Opublikowano 4 Marca 2021 W dniu 3.03.2021 o 23:41, tomekb napisał: Kolego masz źle obróconą pompę , w tym przypadku pompa powinna tłoczyć do góry , teraz pompa tłoczy w dolną belkę i zawór trójdrogowy działa nieprawidłowo, a stuki powstają na wkładkach pod siłownikiem bo woda napływa na grzybek a nie pod grzybek , zawory pod siłownik mają przeważnie taką konstrukcję że powinny być montowane na belce powrotnej. O kurna, rzeczywiscie. No to instalator sie nie popisal ? dzieki za info, biore sie za poprawienie tego. Pozdrawiam Pawel Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.