Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Ozi mam kilka pytań jeżeli chodzi  o grzałkę. Może ktoś jeszcze tutaj na forum ogrzewa wodę grzałką elektryczną? Jeżeli już podgrzewałeś nią wodę to może mi odpowiesz. Otóż zauważyłem, że podgrzewając wodę kotłem, bojler trzyma temp. wody bardzo długo, natomiast jak podgrzeję do takiej samej temp. wodę grzałką to dosłownie woda stygnie w oczach. Domyślam się że podgrzewając wodę kotłem pracuje pompka, przez co woda w bojlerze miesza się i temp. wody którą pokazuje wyświetlacz na kotle jest w całym bojlerze, natomiast przy grzałce woda ogrzewa niestety tylko okolice grzałki i z  powodu braku jakiejkolwiek możliwości wymieszania wody, na obrzeżach bojlera temp. wody jest dużo niższa niż bliżej grzałki. Mam rację? Jeżeli tak, to jak rozwiązać ten problem, to znaczy co zrobić żeby grzałka ogrzała cały bojler nastawioną temperaturą? Testując grzałkę, ustawiłem ją na pokrętle na 1/4 (powinna nagrzać wodę do 40 st. i tak zrobiła) i 1/2 (wtedy powinna nagrzać wodę do około 45 st., a nagrzała do 47 st.). W obu przypadkach jednak  szybko wystygła. Temp. obserwuję na wyświetlaczu kotła i na wskazówkowym zamontowanym na bojlerze, i co ciekawe, jeżeli wodę nagrzeję kotłem, na obu wskaźnikach temp. wody jest taka sama, nawet jak z czasem wystygnie, natomiast jeżeli nagrzeję wodę grzałką, to zaraz po samym nagrzaniu wody, po wyłączeniu się grzałki, temp. wody na obu wskaźnikach jest taka sama, ale po wystygnięciu, na wyświetlaczu kotłowym temp. wody jest niższa o jakieś 5 st. niż na bojlerze. W tej chwili czujnik temp.  od kotła mam zamontowany na tej samej wysokości co grzałka, tylko po przeciwnej stronie bojlera. Nie mam pojęcia gdzie jest zamontowany czujnik wskaźnika na bojlerze. W bojlerze są jeszcze dwa miejsca do zamontowania czujnika kotłowego: na tej samej wysokości tylko na lewo od grzałki i na samym dole. Może montaż czujnika na samym dole pomógłby w tym żeby woda nagrzała się w całym zbiorniku? Tylko pytanie do jakiej temp. musiałaby się nagrzać woda wokół grzałki...Bojler to Buderus 200l,a zamontowana grzałka to: https://allegro.pl/oferta/termet-komplet-elektryczny-ejk-mini-2kw-11287066833?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=desc-yes&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_ogrzewanie_pla_ss&ev_adgr=ogrzewanie&ev_campaign_id=14937753733&gclid=Cj0KCQjw4PKTBhD8ARIsAHChzRIZQmIM4EFmI08xHTuKiSd4ceDcr1rGAv-wclNxaXUPZTINxJSbFhsaAk6UEALw_wcB

Jak to wygląda u Ciebie Ozi...może ktoś jeszcze w ten sposób podgrzewa wodę? Pozdrawiam.

20220513_074113[1].jpg

 

20220513_080419[1].jpg

Aha, znalazłem w bojlerze jeszcze jedną rzecz która może rozwiązać problem. Wejście na CYRKULACJĘ. Nie zauważyłem wcześniej bo jest od ściany. Tylko co tam włożyć? Są jakieś pompki... nie wiem, wiatraczki które mieszają wodę wewnątrz bojlera?

20220513_080341[1].jpg

Ech, piszę głupoty. Wejście na cyrkulację jest chyba po to, żeby zamknąć obwód przed kotłem (a najpierw odciąć kocioł jakimś zaworkiem) wstawiając pompkę na zewnątrz między wejściem "cyrkulacja" a wejściem do bojlera z kotła. Następny wydatek.

Oczywiście mogę włączyć pompkę która pompuje ciepłą wodę z kotła i cyrkulacja będzie, ale przy ogrzewaniu grzałką woda w kotle jest zimna i nie potrzebnie będzie schładzać wodę w bojlerze a sam kocioł nie potrzebnie będzie się ogrzewał.

Edytowane przez Okman
Opublikowano (edytowane)

Cyrkulacja to najprawdopodobniej wyjście na dom druga rurka od ciepłej wody , tak żeby jak odkręcisz wodę od razu leciała ciepła. Ja mam na bojlerze ustawione 60st i tak samo pokazuje na kotle czujnik bojlera (ster. Touch). Z tym że na lato zamykam zawory na bojler z kotła, i na CO, kocioł jest jakby odcięty. 

 

Dodam że gdy wszyscy się wykąpią temp na czujniku spada czasem do 20st. ale nigdy nikomu nie brakło ciepłej wody. Czujnik temp mam gdzieś niżej połowy bojlera. 

Edytowane przez Pumping
Opublikowano

Okman twój problem to w porównaniu z moim żaden problem.

Ja mam w bojlerze trzy wejścia na czujniki temperatury: na dole między zasilaniem a powrotem z solarów, w środku między zasilaniem a powrotem z kotła i na górze. Generalnie powinno być tak, że czujniki górny i dolny powinny być podłączone do sterownika z solarów, a ten środkowy do kotła. No i teraz mam sytuację, że solary fajnie grzeją, woda w kranie ma 60 stopni (tak pokazuje górny czujnik, a odpływ ciepłej wody do kranów jest na samej górze), ale na tym środkowym czujniku (z kotła) pokazuje 30 stopni, bo ciepło leci do góry. Na dolnym jest jeszcze mniej, więc pompa z solarów działa (ona chyba patrzy na tą temperaturę z czujnika na dole). I co? Woda gorąca, solary dalej grzeją, a kocioł się chce odpalić dogrzać wodę...

Może ktoś ma na to rozwiązanie?

2 godziny temu, Okman napisał:

Nie mam pojęcia gdzie jest zamontowany czujnik wskaźnika na bojlerze.

Który czujnik? Mówisz o tym termometrze ze wskazówką? No to właśnie tam jest zamontowany, termometr możesz chyba po prostu wyciągnąć i zobaczysz że on ma sondę (czyli czujnik).

https://sklepsg.pl/wp-content/uploads/2020/09/tpm05-300x300.jpg

Opublikowano
2 godziny temu, Pumping napisał:

Cyrkulacja to najprawdopodobniej wyjście na dom druga rurka od ciepłej wody , tak żeby jak odkręcisz wodę od razu leciała ciepła. 

Myślę że masz rację. Kurczę, to nie wiem jak to zrobić żeby wymieszać wodę podczas działania grzałki tak, żeby cała objętość wody miała żądaną temperaturę, a nie tylko wokół grzałki. Chyba trzeba będzie ją ustawić na full, to jest ok 65 st. Jeżeli wokół grzałki będzie 65, to w najdalszych punktach zbiornika będzie te 40 st.

 

2 godziny temu, Ozi80 napisał:

...solary dalej grzeją, a kocioł się chce odpalić dogrzać wodę...

 

Kocioł to możesz całkiem odłączyć od prądu i z bani.Nie będzie chciał się odpalać...chyba że chciałeś naświetlić całą sytuację a kocioł masz właśnie wyłączony.

Opublikowano

Ciepło idzie do góry, masz wygrzaną wodę od poziomu grzałki do góry.

Poniżej mieszanie wody jest niewielkie ponieważ woda się uwarstwia.

Można zamontować grzałkę niżej, lub zamontować malutką pompkę która będzie mieszała wodę między dołem i górą zbiornik i będzie działać w czasie pracy grzałki. 

Opublikowano
1 godzinę temu, Okman napisał:

Kocioł to możesz całkiem odłączyć od prądu i z bani.Nie będzie chciał się odpalać...chyba że chciałeś naświetlić całą sytuację a kocioł masz właśnie wyłączony.

Mam wyłączony, bo widzę, że grzeje. Ale są dni bez słońca, to wtedy muszę włączyć albo grzałkę, albo kocioł. Tylko, że wtedy coś, co miało działać automatycznie staje się do obsługi ręcznej...

Opublikowano
5 godzin temu, kult5 napisał:

...lub zamontować malutką pompkę która będzie mieszała wodę między dołem i górą zbiornik i będzie działać w czasie pracy grzałki. 

No właśnie o tym myślałem tylko jaką pompkę. Na zewnątrz czy może wewnątrz? Wewnątrz chyba nie możliwe.

Opublikowano

Panowie, czy zmieniacie swoje piece na inne źródło , czy zostajecie przy palecie? Jeśli tak to co można zrobić żeby obniżyć koszty ogrzewania , realnie? Ja np. Mam 25 kw Tekli, pale 5 ton na 180m2/sezon. Było 3,5 tys , teraz będzie koszt 8,5 tys:/. Zmieniać na pompę? Czy zostać przy pelecie? Jakbym dołożył bufor na takiego smoka było by mniej spalania? A wy co planujecie?

Opublikowano

Na pompe ale z własnym prądem, bo energia pójdzie w górę tak jak reszta: gaz, węgiel, pelet, ja zostaje z teklą, kupiłem dziś pellet na zimę po 1400za tone

Opublikowano

Witam wszystkich

Mam Teklę Bio Compact 12kw FII w układzie z buforem, według schematu poniżej i sterownik slim. Pomóżcie mi proszę w rozwiązaniu zagadki dlaczego włącza mi się pompa ładująca bufor jeśli kocioł grzeje CWU. Ogrzewanie oraz grzanie bufora jest w ustawieniach wyłączone. Pompa ta nie działa ciągle tylko włącza się co jakiś czas na krótko, ale zdąży w tym czasie dogrzać bufor (300l) o kilka stopni bez potrzeby.

 

 

Screenshot_2022-05-19-05-37-58-97.jpg

Opublikowano

To tzw. antystop pompy. Ochrona przed blokadą. Gdyby pompa nie pracowała przez pół roku mogłaby się zablokować i nie ruszyć. Więc stąd te cykliczna załączanie się.

Opublikowano

Outsider skąd takie wiadomości? Ja również miałem z tym problem, z tym ze pompa ładująca bufoor załącza się i chodzi tak długo jak grzeje się woda w CWU. Praktycznie nagrzeje bufor do tej samej temperatury co bojler około 50C w górnej części bufora. Serwisant nie dostał też jednoznacznej odpowiedzi od producenta co z tym zrobić, ja też próbowałem się dowiedzieć co z tym zrobić ale serwis sugerował mi że mam zdać się na serwisanta od rozruchu kotła.

Koniec końców skończyło się to tak że serwisant powiedział :mam wyłączać wtyczkę od pompy bufora na lato, bo on nie wie dlaczego tak jest.

Ja z mojej strony rozkminiłem schematy z instrukcji obsługi modułu rozszerzeń CAN I/O MC-1 i tam zauważcie ze cwu jest zasilane z bufora a to rozwiązuje zagadkę bo w takim układzie pompa najpierw ładuje bufor a cwu jest ładowane z bufora.

Jest jeszcze druga opcja jeżeli masz założony drugi moduł numer 5 do bufora to jest tam opcja wybrania drugiego obwodu cwu, ja osobiście nie próbowałem przełączać na drugi ,trzeba tam poprzekładać przewody od pompy i czujnika temperatury. Jak musisz to spróbuj przełożyć przewody i włączyć drugi obwód może to jest wyjście nie wiem nie zrobiłem tego z braku weny i czasu.

Zostałem przy pierwszej opcji ponieważ założyłem dodatkowe zabezpieczenie przeciwzwarciowe i do pompy bufora i wyłączam eske na lato w rozdzielni.

Opublikowano
W dniu 3.05.2022 o 11:29, Okman napisał:

W jaki sposób spalasz drewno na ruszcie wodnym w Tytanie? Przecież między te wymienniki ledwie ręka wejdzie...zaraz zaraz na ruszcie wodnym? Czyli na wymienniku? Czy możesz wrzucić fotkę tych drzwiczek, tego rusztu, jak to w ogóle wygląda w trakcie spalania?

Odpowiedz na Twoje pytanie Okman, tak wygląda mój ruszt wodny na którym spałam drewno w sezonie letnim, drzwiczki wewnętrzne i zewnętrzne na zdjęciach. Wymiennik-górny też wrzuciłem na foto. No pewnie że do góry się nie da palić. Palę na dole😅 ale tylko czyste drewno bez kory i lakierów. Producent przewidział to korzystam. Można pewnie i bez tych dodatkowych, na tych z palnikiem. Wtedy przynajmniej sie ma dmuchawę zostawioną i ustawiamy sobie nadmuch na teście wyjść w menu producenta które odpalamy kodem. Bo w innym wypadku zostaje naturalny ciąg komina i nawiew przez otwór widoczny na foto , przez uchylanie klapy można sterować ciągiem, ja mam niski komin ok 5.5m i ledwo uchylam klapę bo ciągnie jak wciekłe😉

IMG20220519200025.jpg

IMG20220519200101.jpg

IMG20220519200153.jpg

IMG20220519200213.jpg

IMG20220519200346.jpg

IMG20220519200352.jpg

IMG20220519200414.jpg

Opublikowano
16 godzin temu, Outsider napisał:

To tzw. antystop pompy. Ochrona przed blokadą. Gdyby pompa nie pracowała przez pół roku mogłaby się zablokować i nie ruszyć. Więc stąd te cykliczna załączanie się.

To raczej nie o to chodzi. Funkcja, o której piszesz załącza pompę raz na pół roku lub 3 miesiące i to bez względu na to czy się pali w kotle czy nie. U mnie włącza się pompa kotłowa ewidentnie podczas pracy kotła.

14 godzin temu, Roszer napisał:

Outsider skąd takie wiadomości? Ja również miałem z tym problem, z tym ze pompa ładująca bufoor załącza się i chodzi tak długo jak grzeje się woda w CWU. Praktycznie nagrzeje bufor do tej samej temperatury co bojler około 50C w górnej części bufora. Serwisant nie dostał też jednoznacznej odpowiedzi od producenta co z tym zrobić, ja też próbowałem się dowiedzieć co z tym zrobić ale serwis sugerował mi że mam zdać się na serwisanta od rozruchu kotła.

Koniec końców skończyło się to tak że serwisant powiedział :mam wyłączać wtyczkę od pompy bufora na lato, bo on nie wie dlaczego tak jest.

Ja z mojej strony rozkminiłem schematy z instrukcji obsługi modułu rozszerzeń CAN I/O MC-1 i tam zauważcie ze cwu jest zasilane z bufora a to rozwiązuje zagadkę bo w takim układzie pompa najpierw ładuje bufor a cwu jest ładowane z bufora.

Jest jeszcze druga opcja jeżeli masz założony drugi moduł numer 5 do bufora to jest tam opcja wybrania drugiego obwodu cwu, ja osobiście nie próbowałem przełączać na drugi ,trzeba tam poprzekładać przewody od pompy i czujnika temperatury. Jak musisz to spróbuj przełożyć przewody i włączyć drugi obwód może to jest wyjście nie wiem nie zrobiłem tego z braku weny i czasu.

Zostałem przy pierwszej opcji ponieważ założyłem dodatkowe zabezpieczenie przeciwzwarciowe i do pompy bufora i wyłączam eske na lato w rozdzielni.

Rady serwisantów są czasami bezcenne 😀

Ja akurat mam dodatkowy moduł CAN bo przy Slimie tylko tak mogłem obsłużyć pompę kotłową i bufor. Nie próbowałem przełączać CWU na ten drugi obwód z modułu 5 ale myślę, że to nie rozwiąże problemu. W ustawieniach CWU wybieramy co jest źródłem dla grzania wody użytkowej, mam wybrane kocioł, dlatego temperatury bufora w ogóle nie powinny mieć na grzanie CWU wpływu.

Pozostaje tylko telefon do serwisu Tekli, może pomogą.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Także to widziałem i tak ustawiłem,też nic nie pomogło. kombinowałem tez z temperaturami i nic. Nawet wyłączyłem bufor w ustawieniach serwisowych ze go nie widać w systemie, a pompa chodzi.

Napisz jak ci coś podpowiedzą.

 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Ile teraz wezmę za pięcioletni draco bio compact 12? Kocioł sprawny, grzałka wymieniona na ceramiczną, bez czyszczenia za to z czujnikiem temp zewnętrznej i pokojowej. 8 tys to rozsądna cena wywoławcza? Widzę, że teraz kosztują po 13-15k. 

Opublikowano

@Mat9096 Z tego co widać na zdjęciu to masz 3 płyty szamotowe ułożone poziomo na stojakach w palenisku. Miałeś tak oryginalnie czy dokupiłeś jedną. W mojej Tekli są tylko dwie.

Opublikowano

@Mat9096 Mam jeszcze jedno pytanie. Czy po zdjęciu palnika z drzwiczek trzeba było dokupić ten element z klapką czy to korytku jest już po demontażu palnika.

Jest jakiś gotowy nadmuch który można kupić i spiąć ze sterownikiem aby on sterował nadmuchem.

Opublikowano

Gość który podłączał mi kocioł nic mi nie mówił żeby przy paleniu drewnem demontować palnik.Mówił żeby ułożyć podpalić drewno na dolnym wymienniku, przestawić w sterowniku na "drewno" i tyle.Dmuchawa ma odpowiednio dmuchać i dostarczać tlen do palenia.

W dniu 20.05.2022 o 01:00, Mat9096 napisał:

Odpowiedz na Twoje pytanie Okman, tak wygląda mój ruszt wodny na którym spałam drewno w sezonie letnim, drzwiczki wewnętrzne i zewnętrzne na zdjęciach. Wymiennik-górny też wrzuciłem na foto. No pewnie że do góry się nie da palić. Palę na dole😅 ale tylko czyste drewno bez kory i lakierów. Producent przewidział to korzystam. Można pewnie i bez tych dodatkowych, na tych z palnikiem. Wtedy przynajmniej sie ma dmuchawę zostawioną i ustawiamy sobie nadmuch na teście wyjść w menu producenta które odpalamy kodem. Bo w innym wypadku zostaje naturalny ciąg komina i nawiew przez otwór widoczny na foto , przez uchylanie klapy można sterować ciągiem, ja mam niski komin ok 5.5m i ledwo uchylam klapę bo ciągnie jak wciekłe😉

IMG20220519200025.jpg

IMG20220519200101.jpg

IMG20220519200153.jpg

IMG20220519200213.jpg

IMG20220519200346.jpg

IMG20220519200352.jpg

IMG20220519200414.jpg

Dzięki za wyjaśnienia i zdjęcia.Trzeba będzie spróbować.

Opublikowano
W dniu 1.06.2022 o 06:41, Daniel1 napisał:

@Mat9096 Z tego co widać na zdjęciu to masz 3 płyty szamotowe ułożone poziomo na stojakach w palenisku. Miałeś tak oryginalnie czy dokupiłeś jedną. W mojej Tekli są tylko dwie.

Tak miałem trzy poziome, pasują na głębokość pieca plus delikatna przerwa na przepływ ciepłego powietrza czyli tyle powinno być.

W dniu 1.06.2022 o 15:55, Daniel1 napisał:

@Mat9096 Mam jeszcze jedno pytanie. Czy po zdjęciu palnika z drzwiczek trzeba było dokupić ten element z klapką czy to korytku jest już po demontażu palnika.

Jest jakiś gotowy nadmuch który można kupić i spiąć ze sterownikiem aby on sterował nadmuchem.

To są dwa różne rodzaje skonstruowanych drzwiczek, nie demontuje się samego palnika.

W dniu 2.06.2022 o 16:52, Okman napisał:

Gość który podłączał mi kocioł nic mi nie mówił żeby przy paleniu drewnem demontować palnik.Mówił żeby ułożyć podpalić drewno na dolnym wymienniku, przestawić w sterowniku na "drewno" i tyle.Dmuchawa ma odpowiednio dmuchać i dostarczać tlen do palenia.

Dzięki za wyjaśnienia i zdjęcia.Trzeba będzie spróbować.

Mógł nie wiedzieć że istnieje taka opcja. Jakby się dobrze przyjrzeć wylot z palnika a ruszt jest na różnej wysokości to przez palnik dmuchawa dmucha w płomień a nie w żar. Na dodatkowych drzwiczkach dostarcza powietrze odpowiednio niżej. I dodatkowo występują te żeliwne drzwiczki które  powstrzymują żar przed wypadnieciem...chyba po to 😅 

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Kocioł Tekla Draco D Bio 15kW zamawiałem w grudniu z gwarancją ceny. Przyjechał kilka tygodni temu. Zaplacilem na fakturze bez montażu (po znajomości oczywiście) 13900, teraz ten kocioł kosztuje zdaje się 18tyś.

Mój DS spalał zimą 4t węgla i drewno. Liczyłem i wyszlo by 6t węgla gdybym tylko tym palił. Sprawność dolniaka zakladam na góra maks 60%. Więc mam nadzieję że zmieszczę się w 7t pelletu. W końcu kocioł ma dużo większą sprawność.
Kocioł będzie grzał tylko CO. Inwestycja w obieg CWU nie ma sensu przy cenach pelletu.
Mam przepływowy ogrzewacz wody trójfazowy 18kW. Za zaoszczędzoną kasę z obiegu CWU będzie na prąd na dwa lata na potrzeby higieny.
Wkład kominowy, zetka i regulator ciągu zamontowane, teraz tylko czekam na podłączenie kotła. Niestety tanie ogrzewanie się skończyło i to dotyczy wszystkich źródeł energi cieplnej. Zaraz z prądem "zrobią porządek" dla prywatnego odbiorcy. Więc pompy ciepła też przestaną być tanie w użytkowaniu.
Tak tak, wiem, pompy ciepla to i foto na dachu. Pod warunkiem, że sieć wytrzyma, a niestety już sieć powoduje, że dużo osób ma tylko ozdoby na dachach w postaci paneli. Bo kto zainwestuje w magazyny energii następne 50tysi.













Opublikowano

..., bo w tym kraju zaczyna się od  (cztery litery) strony. 

Najpierw powinni zmodernizować sieć, a nie ją "dobijać". 

Opublikowano

@libanW dzisiejszych czasach przy tej cenie pelletu zakup kotła na biomasę to błąd. Osobiście zakupiłbym kocioł na drewno z certyfikatem 5 KLASY. Drewno zawsze będzie najtańszym opałem. Do tego kotła dołożyć bufor aby poprawić komfort użytkowania. Taki kocioł w raz z buforem to koszt kotła pelletowego.

Opublikowano

Nie mam ochoty siedzieć w kotłowni i bawić się z drewnem.
Poza tym do kotła zgazowującego, drewno musi być naprawdę odpowiednio długo leżakowane.
Czy błąd to zobaczymy. Nie ma już tanich źródeł ogrzewania, są tylko trochę tańsze lub droższe.
Za rok sytuacja może diametralnie się zmienić.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.