Mikel Opublikowano Niedziela o 17:15 #1 Opublikowano Niedziela o 17:15 (edytowane) Witam. Mam problem z taktowaniem pompy ciepła Panasonic TCap 9kW J monoblok, w instalacji roztwór glikolu. Dom piętrowy, nowy, łącznie 275m2, na parterze duży garaż 55m2 z dużą 5m bramą garażową, który wychładza cały budynek, na ścianach 20cm styro, dach 35cm wełny. Instalacja tylko podłogówka, rozstawy rur 15cm, w garażu 30cm. 2 łazienki – w nich drabinki zasilane z obiegu c.w.u. – grzeją się jak grzeje się zbiornik c.w.u. 270l. Bufor jako sprzęgło – tylko 50l. 2 rozdzielacze – parter 7 obwodów (13 pętli), piętro 8 obwodów (12 pętli), a przy nich 2 pompki grundfos alpha 2 25-80, idą na 2 biegu, przepływy 1,5-2,5 w zależności ile pętli włączy się jednocześnie. Pętle do ok 80mb. Mam wszędzie termostaty pokojowe i siłowniki termoelektryczne. Temperatura w pomieszczeniach ustawiona na ok. 22st, garaż 16st, wiatrołap 17st., łazienki 22,5st, histereza od 0,3 do 1 (garaż, wiatrołap). Delta na grzaniu w pompie 5st., na c.w.u. 9st. Zbiornik c.w.u. grzany do 45st. Pompa włącza się średnio 4 razy na godzinę. Co bym nie robił – zmieniał deltę na grzaniu, zmieniał z krzywej na stałą (próbowałem stałą 30-35st.) – średnia liczna włączeń/wyłączeń pompy na godzinę waha się od 3,5 do nawet 5,5. Bawiłem się też histerezą ma sterowaniu podłogówką – niewiele to zmieniło. Zaobserwowałem że trochę mniej włączeń na godzinę jest przy trybie cichym pompy 3 – między 3,5 a 4/h. Przy trybie normalnym dochodzi do 5/h. Co mam zrobić aby zredukować taktowanie pompy do max 2/h? Czy bufor 150l zamiast 50l coś zmieni? – Większy mi się nie zmieści w kotłowni. A może jakieś inne rozwiązanie? Edytowane Niedziela o 17:34 przez Mikel Cytuj
cezario1 Opublikowano Niedziela o 17:22 #2 Opublikowano Niedziela o 17:22 Sprzedać T-cap a kupić słabszą. Cytuj
nightwatch Opublikowano Niedziela o 17:29 #3 Opublikowano Niedziela o 17:29 Jeśli pompa pracuje cały czas to może powinna zrobić sobie przerwę np na godzinę czy dwie? Domyślam się że jest ustawiona do pracy ciągłej ze stałą temperaturą wody? Cytuj
Mikel Opublikowano Niedziela o 17:41 Autor #4 Opublikowano Niedziela o 17:41 12 minut temu, cezario1 napisał(a): Sprzedać T-cap a kupić słabszą. Nie ma takiej opcji - w tym roku ją kupiłem. Można coś innego poradzić? Z analizy na cieplo.app wychodziło mi zapotrzebowanie z c.w.u. 7,5-8,5kW, więc nie sądziłem że mogę tutaj za dużo przestrzelić, instalator też twierdził że będzie ok. Instalator twierdzi że bufor 150l niewiele zmieni, radzi dodać harmonogram żeby pompa nie grzała w nocy tylko w dzień i maksymalnie zwiększyć histerezę na sterowaniu poszczególnymi pomieszczeniami - z obecnych 0,3 jak mam teraz w pokojach (takie wskazówki były na jakimś forum że im mniejsza histereza tym lepiej) do np. 1,0 jak mam w garażu.. 15 minut temu, nightwatch napisał(a): Jeśli pompa pracuje cały czas to może powinna zrobić sobie przerwę np na godzinę czy dwie? Domyślam się że jest ustawiona do pracy ciągłej ze stałą temperaturą wody? Czyli co, dodać harmonogram? Nie wiem co rozumiesz przez "Domyślam się że jest ustawiona do pracy ciągłej ze stałą temperaturą wody?". Pompa chodzi cały czas.. Cytuj
Vlad24 Opublikowano Niedziela o 17:50 #5 Opublikowano Niedziela o 17:50 jak byś jeszcze raz miał do wyboru pompę 9kW i 18kW, to jaka byś wybrał? Cytuj
cezario1 Opublikowano Niedziela o 18:00 #6 Opublikowano Niedziela o 18:00 10 minut temu, Mikel napisał(a): Nie ma takiej opcji - w tym roku ją kupiłem. Jedynie możesz ustawić na tryb cichy 3. Ewentualnie w ustawieniach skalibrować czujnik temp zewnętrznej żeby pokazywał 2 st wyższą temperaturę. Reszta zabiegów będzie się wiązała z większym zużyciem prądu lub dodatkowymi kosztami. Najrozsądniej zamontować tanią PC którą kupisz za 5tys i dołożyć do niej a T-cap zostawić na duże mrozy. Cytuj
Mikel Opublikowano Niedziela o 18:01 Autor #7 Opublikowano Niedziela o 18:01 10 minut temu, Vlad24 napisał(a): jak byś jeszcze raz miał do wyboru pompę 9kW i 18kW, to jaka byś wybrał? 7? 🙂 Cytuj
cezario1 Opublikowano Niedziela o 18:06 #8 Opublikowano Niedziela o 18:06 32 minuty temu, nightwatch napisał(a): Jeśli pompa pracuje cały czas to może powinna zrobić sobie przerwę np na godzinę czy dwie Można ustawić harmonogram pracy ale według mnie słabo to będzie działało. Szybko nagrzeje wodę i się wyłączy a pomieszczenia i tak nie dogrzeje bo grzejniki czy podłogówka nie zdążą oddać ciepła. 6 minut temu, Mikel napisał(a): 7? 🙂 T-cap najniżej moduluje się do 6kw Cytuj
Mikel Opublikowano Niedziela o 18:12 Autor #9 Opublikowano Niedziela o 18:12 3 minuty temu, cezario1 napisał(a): Można ustawić harmonogram pracy ale według mnie słabo to będzie działało. Szybko nagrzeje wodę i się wyłączy a pomieszczenia i tak nie dogrzeje bo grzejniki czy podłogówka nie zdążą oddać ciepła. T-cap najniżej moduluje się do 6kw No właśnie zauważyłem że nie schodzi poniżej 34hz.. Inny instalator polecał mi pompę 12kW, więc nie przyszło mi do głowy że z tą pompą mogę mieć tego typu problemy. Chciałbym to ogarnąć możliwie niewielkim kosztem. Cytuj
cezario1 Opublikowano Niedziela o 18:30 #10 Opublikowano Niedziela o 18:30 Jak jest poniżej plus 5 stopni, to nie zejdzie niżej niż 35 Hz powyżej 5 stopni na dworze schodzi do 18hz dlatego można trochę oszukać czujnik temperatury zewnętrznej. Niestety przy niskiej częstotliwości sprężarka będzie miała słabe smarowanie dlatego Panasonic wymyślił sobie takie zabezpieczenie. Ja mam też Kaisai 10 kW i moduluje mi się do 3.5ł kW A PC firmy daikin potrafi zejść jeszcze niżej z modulacją . Cytuj
Mikel Opublikowano Niedziela o 18:33 Autor #11 Opublikowano Niedziela o 18:33 2 minuty temu, cezario1 napisał(a): Jak jest poniżej plus 5 stopni, to nie zejdzie niżej niż 35 Hz powyżej 5 stopni na dworze schodzi do 18hz dlatego można trochę oszukać czujnik temperatury zewnętrznej. Niestety przy niskiej częstotliwości sprężarka będzie miała słabe smarowanie dlatego Panasonic wymyślił sobie takie zabezpieczenie. Ja mam też Kaisai 10 kW i moduluje mi się do 3.5ł kW A PC firmy daikin potrafi zejść jeszcze niżej z modulacją . szkoda że tego nie wiedziałem wcześniej. Ale muszę coś spróbować zaradzić z tym co już mam.. Cytuj
cezario1 Opublikowano Niedziela o 18:35 #12 Opublikowano Niedziela o 18:35 (edytowane) Nawet nie masz co walczyć z tą PC bo nie wygrasz. Najlepszym rozwiązaniem albo ją sprzedać albo dołożyć drugie słabe PC. Zwiększenie histerezy na regulatorze pokojowym coś pomoże. Wierzy mi że jak masz dokładać duże bufory i iść w koszty to lepiej kupić drugie PC. Poproś instalatora który to dobierał może wymieni Ci na coś słabszego. Kolega @tomek767 podobno przerabiał czujnik pogodowy żeby jeszcze więcej zawyżał temperaturę Może napisz do niego. Ale na pewno będzie się to wiązało z szybszym zużyciem sprężarki. Edytowane Niedziela o 18:38 przez cezario1 Cytuj
Mikel Opublikowano Niedziela o 19:02 Autor #13 Opublikowano Niedziela o 19:02 Ok, A czy na przykład ta zmiana buforu na większy coś realnie zmieni? bo mam możliwość niewielkim kosztem założenia tego buforu 150l, zamiast obecnych 50l. Cytuj
nightwatch Opublikowano Niedziela o 19:06 #14 Opublikowano Niedziela o 19:06 Godzinę temu, Mikel napisał(a): Czyli co, dodać harmonogram? Nie wiem co rozumiesz przez "Domyślam się że jest ustawiona do pracy ciągłej ze stałą temperaturą wody?". Pompa chodzi cały czas Nie wiem czy harmonogram, czy może termostat domowy powinien zatrzymać pompę dopóki temperatura nie spadnie. Jak wznowi pracę po godzinie to będzie miała co robić i przez dłuższy czas się nie wylaczy Cytuj
cezario1 Opublikowano Niedziela o 19:15 #15 Opublikowano Niedziela o 19:15 Problem z tą pompą jest taki że ona dąży do uzyskania jak najszybciej temperatury zadanej. I dopiero jak się zbliża do tej temperatury to moduluje mocno do 6 kW. Całkiem inna zasada działania niż w Kaisai ta z kolei moc podnosi stopniowo. 15 minut temu, Mikel napisał(a): , A czy na przykład ta zmiana buforu na większy coś realnie zmieni? Bardzo mało. Ja mam prąd za darmo to grzeje nawet w suterenie gdzie nie muszę grzać. Usunąłem ocieplenie z rur powrotnych w sutannie żeby oddawały ciepło. Oczywiście taki zabieg pomógł tylko że jak płacisz za prąd to lepiej zmienić PC. Cytuj
Vlad24 Opublikowano Niedziela o 19:24 #16 Opublikowano Niedziela o 19:24 Godzinę temu, Mikel napisał(a): 7? 🙂 to po co wybrałeś pompę 18kW? dałeś się złapać(nabrać), ze im nie spada? Cytuj
cezario1 Opublikowano Niedziela o 19:29 #17 Opublikowano Niedziela o 19:29 @Vlad24 wytłumacz człowiekowi o co Ci chodzi Ja wiem że z pompy 16 kW zrobili t_cp 9 kW trochę to wina Panasonica ale instalator powinien o tym wiedzieć szczególnie gdy autoryzowany. Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano Niedziela o 19:30 #18 Opublikowano Niedziela o 19:30 (edytowane) 56 minut temu, Mikel napisał(a): ,,,, zmiana buforu na większy coś realnie zmieni? ,,,, ,,,,założenia tego buforu 150l, zamiast obecnych 50l. Przede wszystkim ten bufor tylko wspomaga pompę ciepła w czasie defrostów. No to liczmy, musimy dodatkowo podgrzać 100 l wody z od temperatury 30*C do temperatury 35*C. Przy pracy pompy ciepła z mocą 9 KW czas wydłuży się o 3min 53sek. Przy pracy pompy ciepła z mocą 6 KW czas wydłuży się o 5min 50sek. Edytowane Niedziela o 19:58 przez Andrzej_M_ Cytuj
Mikel Opublikowano Niedziela o 20:00 Autor #19 Opublikowano Niedziela o 20:00 29 minut temu, cezario1 napisał(a): @Vlad24 wytłumacz człowiekowi o co Ci chodzi Ja wiem że z pompy 16 kW zrobili t_cp 9 kW trochę to wina Panasonica ale instalator powinien o tym wiedzieć szczególnie gdy autoryzowany. No właśnie nie wybrałem 18 tylko 9. A instalator nic mi nie wspomniał o tym że ta pompa jest aż tak mocna i nie moduluje nisko.. tak jak pisałem wyżej inny instalator wciskał mi 12kw. Cytuj
cezario1 Opublikowano Niedziela o 20:16 #20 Opublikowano Niedziela o 20:16 (edytowane) Kaisai 16kw ma przy -15st moc 8.5kw a przy +15 moc to 16kw a Ty masz przy -15 9kw i przy +15 też 9kw bo obcięli moc w dodatniej temp programowo. Czyli sprężarka od większej PC nie zmoduluje się tak nisko z mocą jak np zwykły Panasonic jedno wentylatorowy 9kw bo jest dobrana do mocy ujemnej przy -15st Zwykły Panasonic 9kw miałby przy - 15 poniżej 7kw mocy a Kaisai 10kw jeszcze mniej niż Panasonic bo poniżej 6kw. Morał z tego taki że dobiera się do danego modelu PC biorąc pod uwagę też że producenci różnie wykonują swoje PC Panasonic ma program do doboru PC i w nim wychodzi jaki model potrzebny jest klientowi 32 minuty temu, Mikel napisał(a): tak jak pisałem wyżej inny instalator wciskał mi 12kw. Bo na przykład Sprsun na r32 ma mniejszą moc w ujemnej temp niż Kaisai 10kw i jego odpowiednik to mniej więcej 12kw Edytowane Niedziela o 20:23 przez cezario1 Cytuj
KonraD13 Opublikowano 8 godzin temu #21 Opublikowano 8 godzin temu W dniu 30.11.2025 o 21:16, cezario1 napisał(a): Kaisai 16kw ma przy -15st moc 8.5kw a przy +15 moc to 16kw a Ty masz przy -15 9kw i przy +15 też 9kw bo obcięli moc w dodatniej temp programowo. Czyli sprężarka od większej PC nie zmoduluje się tak nisko z mocą jak np zwykły Panasonic jedno wentylatorowy 9kw bo jest dobrana do mocy ujemnej przy -15st Zwykły Panasonic 9kw miałby przy - 15 poniżej 7kw mocy a Kaisai 10kw jeszcze mniej niż Panasonic bo poniżej 6kw. Morał z tego taki że dobiera się do danego modelu PC biorąc pod uwagę też że producenci różnie wykonują swoje PC Panasonic ma program do doboru PC i w nim wychodzi jaki model potrzebny jest klientowi Bo na przykład Sprsun na r32 ma mniejszą moc w ujemnej temp niż Kaisai 10kw i jego odpowiednik to mniej więcej 12kw Panie Cezario, mam pytanie bo widzę, żeś fachowiec - czy możesz mi objaśnić jak działają (tzn. Co one właściwie grzeją) grzałki elektryczne podczas defrostów w pompie LG therma V 9kW split? Ta pompa ma grzałki elektr 6kW (2x3kW żeby być precyzyjnym). Kiedy przychodzi czas defrostu, sprezarka i wiatrak się wyłączają - a włączają się grzałki elektr. 6 kW. (Temp wody na wylocie spada do temp wody na powrocie) I moje pytania: 1) co te grzałki grzeją właściwie? Wodę czy czynnik chłodniczy? 2) Jaki jest obieg wody i czynnika chłodniczego podczas defrostu? 3) Czy może te grzałki fizycznie znajdują się w jednostce zewnętrznej i grzeją bezpośrednio zamarzniętą "kratownicę"? 4) i najważniejsze pytanie: (bo są to też grzałki rezerwowe/wspomagające w razie dużych mrozów) czy istnieje możliwość takiego obejścia ustawień softu pompy, żeby przy mrozach sprężarka nadal chodziła z pełną mocą kiedy włączą się te wspomagające grzałki elektryczne? Bo z mojego doświadczenia wynika - ku mojemu zdziwieniu i wbrew temu co mi sugerowano podczas doboru pompy - że np. przy -15 st - owszem, grzałki wspomagające się włączą, ale te 6kW to nie będzie "dodatkowe" 6kW mocy, bo w tym czasie pompa skręca sprężarke na niższe obroty, żeby ŁĄCZNA moc pompy była równa znamionowym 9kW - chociaż teoretycznie gdyby sprężarka nadal chodziła z max mocą (załóżmy 7kW przy -15st) - to razem ze wspomaganiem 6kW z grzałek elektrycznych - pompa mogła by mieć łącznie 13 kW mocy. I o to wprost pytam - czy wiesz jak odblokować pełną moc urządzenia, pomimo softow'ych restrykcji producenta ograniczających łączną moc (sumę pc i grzałek el.) do znamionowych 9kW ??? Z góry dzięki za odpowiedź. Cytuj
KonraD13 Opublikowano 7 godzin temu #22 Opublikowano 7 godzin temu Kolego Mikel, powiem Ci jak ja sobie poradziłem z taktowaniem. (Mam nieco mniejszy dom i gorzej ocieplony, pc lg therma V 9kW - i ta pompa niestety przy odpowiednich mrozach jest niewystarczająca do mojego domu - a mimo to na początku/końcu sezonu wydaje się nieco za mocna, bo pieszego roku zauważyłem, że mi zaczęła taktować) Co się okazało: kluczowe były ustawienia przepływu i temp. wyłączania pompy. (Instalator ustawił sterowanie przepływem na: optymalny przepływ oraz temp. wyłączenia pc na +2 st. (2 st powyżej temp zadanej na wylocie pc) Skutek był taki, że kiedy pompa redukowała sobie przepływ, to w tym momencie temp wody podskakiwała ponad te 2 st powyżej ustawionej (mniejszy przepływ wody=szybciej się podgrzewa), i pompa się wyłączała, czekając aż temp wody w instalacji spadnie poniżej progu załączenia pc, i znowu się włączałą, i cykl się powtarzał... (Czyli taktowała) Pomogła mi zmiana sterowania przepływem z "optymalny przepływ" na "stały" (ja ustawiłem 17l/min, ale mniej ważna jest cyfra, ważne żeby przepływ się nie zmieniał) i podwyższenie temp załączania pompy z+2 na +4 (tyle max mogłem ustawić, gdybym mógł to bym dał +10 🙂 U mnie zadziałało, taktowanie się skończyło. Cytuj
cezario1 Opublikowano 1 godzinę temu #23 Opublikowano 1 godzinę temu (edytowane) Kolego @KonraD13 nie znam się na LG. Standardowo w PC przy defroście następuje odwrócenie przepływu wody powrotu z zasilaniem dlatego pompa pokazuje temperaturę powrotu. Ta woda ogrzewa czynnik. Jeżeli temp wody jest za niska w Panasonicu poniżej 29st a w Kaisai 16st załącza się grzałka która ogrzewa wodę. Jak przebiega defrost Zmiana cyklu pracy: Sterownik pompy ciepła zmienia położenie zaworu 4-drogowego, co odwraca cykl chłodniczy. Ogrzewanie parownika: W tym odwróconym cyklu gorący czynnik chłodniczy z sprężarki jest kierowany do jednostki zewnętrznej (która staje się na chwilę skraplaczem), co powoduje, że ciepło jest używane do rozmrożenia lodu. Powrót do normalnej pracy: Gdy lód się stopi i czujniki zarejestrują czysty parownik, proces odszraniania dobiega końca i pompa ciepła wraca do trybu ogrzewania, aby znów dostarczać ciepło do budynku. 7 godzin temu, KonraD13 napisał(a): I o to wprost pytam - czy wiesz jak odblokować pełną moc urządzenia, pomimo softow'ych restrykcji producenta ograniczających łączną moc (sumę pc i grzałek el.) do znamionowych 9kW ??? Nie wiem ale w Kaisai jest dwu stopniowe załączanie grzałek. A moc grzałek można regulować. Czyli 1 grzałka jest o mocy 3kw a druga 6kw. Jest płynna regulacja mocy grzałek dlatego przykładowo mogę sobie ustawić 1 grzałkę na 1kw a jak będzie nie dawała rady to załączy drugą z mocą jaką sobie ustawię na tej drugiej grzałce Natomiast żeby grzała sprężarka z pełną mocą i grzałki też to nie wiem. Ale możesz zamontować dodatkową grzałkę z termostatem w buforze a w PC zmniejszyć moc grzałki lub wyłączyć chociaż by jedną. Tylko ostrożnie z wyłączeniem bo w Panasonicu musi być włączona do defrostu W Kaisai i tak się załączy chociaż je wyłączysz w menu na dogrzewanie jak PC nie daje rady . 7 godzin temu, KonraD13 napisał(a): wyłączenia pc na +2 st. (2 st powyżej temp zadanej na wylocie pc) W T-cap nie można tego ustawić. W Kaisai można. 7 godzin temu, KonraD13 napisał(a): Skutek był taki, że kiedy pompa redukowała sobie przepływ, to w tym momencie temp wody podskakiwała ponad te 2 st powyżej ustawionej (mniejszy przepływ wody=szybciej się podgrzewa), i pompa się wyłączała, czekając aż temp wody w instalacji spadnie poniżej progu załączenia pc, i znowu się włączałą, i cykl się powtarzał... (Czyli taktowała) On ma podłączony bufor równolegle Zmiana przepływu przez sam bufor nic nie da a raczej skutek będzie odwrotny. W T-cap istnieje możliwość ustawienie przepływu na stały. Edytowane 31 minut temu przez cezario1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.