Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich!

 

Ostatnio po awarii co, musiałem szybko dokupić pompę, więc pojechałem do Casto i kupiłem pompę elektroniczną która kosztowała ok. 400zł (tak twierdził koleś ze sklepu), a ja zapłaciłem za nią 148zł. Jest to włoska pompa DAB VEA 55/180,ma ona przełącznik w środku skrzynki przyłączowej: praca ręczna lub automatyczna.

Jak jest w pozycji "ręczna" to w czasie pracy pompy świeci się neonówka, a jak w pozycji "auto" to pali się zielona dioda, dodam że jest tam jeszcze dioda czerwona tylko nie wiem jakie warunki muszą być spełnione żeby się zapaliła czerwona.

Opublikowano

Jak wiesz - odpowiedz, jak nie to nie rób zamieszania i nie nabijaj sobie postów.

A może ktoś naprawdę wie?

 

Gwoli ścisłości chodzi o tę samą awarię, i dlaczego kolega sugeruje złą jakość pompy?

Opublikowano

Awaria była w sobotę wieczorem, a w niedzielę byłem w casto po pompę.Była to pompa tzw. końcówka serii z ekspozycji, powiedzieli mi że mocno obniżyli cenę żeby się pozbyć towaru (ok 400zł do 148zł),ale bez opakowania, instrukcji i gwarancji.

Mnie zależało jeszcze w ten sam dzień (-17,5*C) ogrzewanie (tzn. niedziela) no i uruchomiłem.Piec ->pompa ->kaloryfery bez żadnych zaworów.

Czas pokaże czy zrobiłem dobrze czy źle, ale fakt jest taki że nie znalazłem w necie żadnej instrukcji do tej pompy - stąd moje pytanie na forum, myślę że dobrze trafiłem.

elektryczny1971 przeczytałem wszystkie twoje posty, w większości jest spora dawka sarkazmu zastanawiałeś się nad tym?

guitar pewnie się już spotkałeś z takimi pompami, i pewnie wiesz o co w nich chodzi.

 

Przerobiłem już tą prowizorkę - założyłem zawór 4D, aktualnie montuję bojlery jeden 80l z grzałką elektryczną i wężownicą drugi 350l tylko z wężownicą oba ze stali nierdzewnej.

Chcę jeszcze zamontować wymiennik tzw. JAD, żeby w lecie podgrzewać wodę w basenie.

Mam naczynie przeponowe do cwu. 12l, ale to jest za mało, więc dzisiaj mają mi przywieźć jeszcze jedno - 18l.

Opublikowano

Pierwszy raz mam z nią do czynienia. Też szukałem dtr ale nie znalazłem. Nie znalazłem nawet serwisu dla tych pomp. Przykro mi ale niewiele mogę pomóc. Trzeba poszukać sprzedawcy który ma komplety i zapoznać się na miejscu z instrukcją pompy.

Opublikowano

Byłem dzisiaj w casto obiecali że na @ przyślą instrukcję.

Mimo wszystko guitar dzięki za poświęcony czas.

Pozdrawiam ! czerwony. :huh:

Opublikowano
Witam.

No goście z casto się postarali:0)

Oto instrukcja (może komuś się przyda):Instrukcja_obs_ugi_VEA.pdf

 

Witam.

Jeszcze coś takiego...........

dab_vea_veb80_40_110.pdf

 

Pozdrawiam

Opublikowano
i dalej nic z tego nie wiesz :)

Dlaczego kolega twierdzi że dalej nic nie wiem, przecież pisze w instrukcji, że w trybie automatycznym pompa startuje: "Uruchomienie silnika pompy następuje zawsze przy największych jego obrotach, następnie, już po kilku minutach, silnik automatycznie dostosowuje optymalną prędkość."

Rozumiem z tego że pompa dostosowuje swoją prędkość do oporu hydraulicznego w układzie i pracuje z najniższą mocą potrzebną do podtrzymania cyrkulacji.

A czerwona?... no chyba że ten układ przestanie działać , czy coś?... kurde rzeczywiście uboga ta instrukcja... no :) :) :)

Opublikowano

Nie uważacie że w tej pompie brakuje czegoś, jakiejś regulacji wstępnej? Skąd pompa "wie" jakie ciśnienie lub jaką wydajność ma utrzymywać? Pompa powinna mieć możliwośc wstępnej regulacji, dostosowania jej do konkretnej instalacji.

Opublikowano

Jamci dokupił kiedyś Grundfoss zbajerowany z diodkami , bajerami itd. Efekt: pompa startowała na chwile i stop! I tak cały czas. A miała się dopasowywać do potrzeb. Pojechała do serwisu a ci rzekli że wszystko OK. A tu dalej kiszka.

Więc młoteczkiem i przecinakiem wypatroszyłem jej mózg , zapiąłem na ostro i heja! zasówa do teraz.

I tak sobie myślę : któreś z nas było palantem; ja albo pompa!

 

Wniosek: nie pchać sie w końcówki serii. Ani w dziwolągi, bo leprze jest wrogiem dobrego. Hej!

Opublikowano
Nie uważacie że w tej pompie brakuje czegoś, jakiejś regulacji wstępnej? Skąd pompa "wie" jakie ciśnienie lub jaką wydajność ma utrzymywać? Pompa powinna mieć możliwośc wstępnej regulacji, dostosowania jej do konkretnej instalacji.

Również nie ogarniam tej techniki, ale niedawno zakupiłem pompę grundfosa ALPHA2 i muszę potwierdzić, że to działa (nie wiem jak ale działa). Więcej piszę tutaj:

https://forum.info-ogrzewanie.pl/index.php?...ost&p=40345

 

Może pompa w jakiś sposób mierzy jaki opór woda stawia wirnikowi czy coś (spodziewałem się tam jakiegoś elementu mierzącego tą różnicę ciśnień - nic takiego tam nie ma - pompa jest zbudowana identycznie jak moja "stara" HALM - ale robi pozornie to samo zużywając 5x mniej prądu). Jeszcze trochę i zacznę bezkrytycznie wierzyć w to, że ktoś w takim domu jak ja spala np. 3 razy mniej opału niż ja :)

 

P.S. Jestem zdeklarowanym miłośnikiem elektroniki, automatyki itp :)

Opublikowano
Kontrolka pomarańczowa (czy jak piszesz czerwona) przy przełączeniu na sterowanie manualne czyli ręczne. Jeśli chodzi i już jest to ok. Na automacie pompa dobiera sama najbardziej odpowiednie parametry pracy.

Ona ma trzy lampki: dwie diody (czerwoną i zieloną) i neonówkę(pomarańczową).

Dlatego moje pytanie brzmiało - kiedy się zaświeci czerwona.

Opublikowano
Również nie ogarniam tej techniki, ale niedawno zakupiłem pompę grundfosa ALPHA2 i muszę potwierdzić, że to działa (nie wiem jak ale działa). Więcej piszę tutaj:

https://forum.info-ogrzewanie.pl/index.php?...ost&p=40345

 

Może pompa w jakiś sposób mierzy jaki opór woda stawia wirnikowi czy coś (spodziewałem się tam jakiegoś elementu mierzącego tą różnicę ciśnień - nic takiego tam nie ma - pompa jest zbudowana identycznie jak moja "stara" HALM - ale robi pozornie to samo zużywając 5x mniej prądu). Jeszcze trochę i zacznę bezkrytycznie wierzyć w to, że ktoś w takim domu jak ja spala np. 3 razy mniej opału niż ja :)

 

P.S. Jestem zdeklarowanym miłośnikiem elektroniki, automatyki itp :)

 

 

Silniki pomp z magnesem trwałym są silnikami synchronicznymi. Wirnik posiada własne pole magnetyczne (magnes trwały), stąd mniejsze zapotrzebowanie na prąd. W silniku bez magnesu trwałego pole magnetyczne zostaje wywołane przepływającym prądem przez uzwojenia (silnik synchroniczny np. odkurzacza) lub też uzwojenia niewidoczne na wirniku (żłobki lub inne rozwiązanie) jest krótko zwarte (silnik asynchroniczny) stąd większe zapotrzebowanie na prąd. Silnik na wirniku musi wytworzyć "swoje" pole magnetyczne.

Starsze rozwiązania budowy silników synchronicznych zakładają, że wirnik wykonany jest w postaci uzwojenia nawiniętego na rdzeniu i zasilanego, za pośrednictwem pierścieni ślizgowych i szczotek, ze źródła prądu stałego lub zmiennego. Wirniki te wykonuje się w dwojaki sposób, jako: wirniki cylindryczne (z utajonymi biegunami) lub wirniki z biegunami jawnymi. Obroty silnika synchronicznego są zgodne z z szybkością wirowania pola magnetycznego (stąd silnik synchroniczny)

 

Silnik asynchroniczny składa się z 2 podstawowych części: nieruchomego stojana i ruchomego wirnika. Przemienny prąd w symetrycznym trójfazowym uzwojeniu stojana powoduje powstanie zmiennego pola magnetycznego dla każdej z faz w taki sposób, że wypadkowe pole jest polem wirującym. Pole to w wyniku indukcji elektromagnetycznej (stąd inna nazwa silnika silnik indukcyjny) powoduje powstanie siły elektromotorycznej w uzwojeniach wirnika, pod wpływem której płynie przez uzwojenia wirnika prąd elektryczny. Oddziaływanie pól magnetycznych stojana i wirnika wywołuje powstanie momentu elektromagnetycznego i ruch. Uzwojenia wirnika mogą być wewnętrznie połączone (zwarte - silnik zwarty) lub ich końcówki są przyłączone do pierścieni ślizgowych przekazujących przez szczotki prąd na zewnątrz silnika (silnik pierścieniowy). Wyprowadzone na zewnątrz uzwojenia są połączone przez oporniki lub zwarte. Oporniki podłącza się na czas rozruchu silnika, następnie zmniejsza się opór i zwiera uzwojenia. Oporniki ograniczające prąd uzwojeń wirnika stosuje się w celu zwiększenia momentu obrotowego i zmniejszenia prądu pobieranego przez silnik (by nie przeciążyć instalacji zasilającej) szczególnie podczas rozruchu silnika lub w celu uzyskania łagodnego startu silnika.

 

Szczególnym przypadkiem silnika zwartego (w zasadzie obecnie głównie takie są produkowane), jest silnik klatkowy. Rdzeń wirnika w takim silniku ma kształt klatki dla wiewiórki lub chomika Uzwojenia wirnika otrzymuje się poprzez zalanie klatki aluminium, bądź (szczególnie w silnikach większych mocy) klatka wykonana jest ze spawanych mosiężnych prętów. Silnik klatkowy charakteryzuje wyjątkowo wysoka trwałość, brak przekazywania prądu do części ruchomych przez styki eliminuje iskrzenie i zużywanie się szczotek. Jedynymi elementami podlegającymi zużyciu są w nim łożyska. Jego wadą jest trudny rozruch: przy dużym (bliskim znamionowemu) obciążeniu, silnik może w ogóle nie ruszyć z miejsca, natomiast przy niewielkim lub braku obciążenia rusza bardzo gwałtownie. Regulacja prędkości obrotowej przy zasilaniu bezpośrednio z sieci jest niemożliwa. Siła elektromotoryczna w uzwojeniach wirnika powstaje gdy wirnik obraca się z prędkością inną niż prędkość wirowania pola magnetycznego. W typowych silnikach przy obciążeniu znamionowym jest to o dwa do czterech procent mniej niż szybkość wirowania pola magnetycznego (poślizg). Silnik asynchroniczny bez obciążenia uzyskuje obroty prawie równe obrotom silnika synchronicznego(poślizg<1%).

 

Efekt wirowania pola jest uzyskiwany automatycznie w instalacjach trójfazowych, w instalacjach jednofazowych konstruuje się układy uzwojeń, w których płynie prąd z przesunięciem fazowym, co uzyskuje się przez zasilanie jednej fazy uzwojenia przez kondensator lub dodatkowe uzwojenie zwarte. Prędkość wirowania silnika zależy od prędkości wirowania pola stojana. Prędkość wirowania pola stojana zależy od częstotliwości napięcia zasilania oraz od konstrukcji uzwojeń (tzw. liczby par biegunów).

 

Taka garść informacji dla zainteresowanych.

 

Dodatkowo w pompach elektronicznych są;

- czujnik temperatury

- czujnik ciśnienia

- czujnik prądu

- zegar

To wszystko jest analizowane przez układy regulacyjne i steruje przetwornicą częstotliwości co powoduje dopasowanie pompy do instalacji ( w dość szerokim zakresie). Należy unikać pracy poza polem charakterystyki podanej przez producenta.

Opublikowano
Może pompa w jakiś sposób mierzy jaki opór woda stawia wirnikowi czy coś (spodziewałem się tam jakiegoś elementu mierzącego tą różnicę ciśnień - nic takiego tam nie ma

 

W małych pompach jest czujnik obrotów - mierzy poślizg silnika i na tej podstawie wyznacza rzeczywiste obciążenie.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

technika techniką ale...

w wysokiej temp magnesy stałe tracą swe właściwości

nie piszę o 70 st ale o zagotowaniu i 110st

a te odporniejsze są o wieleee słabsze

  • 6 miesięcy temu...
Opublikowano

Mógłby ktoś odnieść się do pomysłu podłączania pompy CWU lub CO przez ściemniacz oświetleniowy i w ten sposób płynnie sterować mocą pompy. Skoro tam są stosowane silniki synchroniczne to sadze, że taki sposób regulacji przez triak powinien działać. Nie sadzę też, że w alphie 2 jest wbudowany falownik. Ktoś to próbował?

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Jeśli w tej pompie zastosowano silnik synchroniczny to jego obroty zależne są od prędkości pola elektromagnetycznego - czyli częstotliwości zasilania i zmiana napięcia na pewno obrotów nie zmieni. Jeśli jest zastosowany silnik asynchroniczny klatkowy to jego obroty można w ten sposób podregulowac ale w bardzo ograniczonym zakresie - ok. 10 % tak na prawdę kosztem znacznego pogorszenia warunków pracy - momentu, poślizgu itd.

Pozdrawiam!

Opublikowano

W elektronice do pomp stosuje się przetwornice częstotliwości to pozostawia wysoki moment obrotowy i pozwala na zmianę obrotów w szerokim zakresie obrotów. Pompa grundfos elektroniczna którą posiadam ma obroty minimalne 480 obr/min do bodajże 2400 obr./min. jednak w momencie startu posiada duży moment obrotowy.

Swego czasu miałem schemat regulatora który posiadam dwie regulację poprzez obcinanie napięcia oraz pomijanie impulsów. W tym drugim przypadku było to 230V ale mniejszą częstotliwość.

post-4692-1285927154_thumb.jpg

 

Silnik w tym przypadku jest pchany pojedynczymi impulsami ale z dużym momentem obrotowym. Nie wiem czy dość obrazowo to wyjaśniłem.

Typowe obecnie rozwiązania zmieniają częstotliwość prądu.

Pozwala to na zmniejszenie prędkości obrotowej ale też na jej zwiększenie. Normalnie mamy 50 Hz a w przypadku przetwornicy możemy mieć 40Hz, 30 Hz ale też 60 Hz i 70 Hz (silniki jednak muszą być do tego przystosowane).

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.