Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
W dniu 12.06.2022 o 12:15, Kijasr napisał:

Po co chcesz to rozbierać? Nic nie poprawisz ani nie zyskasz szkoda czasu i kasy na uszczelki....

Mam nieszczelność przy płycie montażowej palnika - czasem dymi się przy rozpalaniu. Poza tym chcę wyczyścić palnik z tego metalicznego nagaru.

Opublikowano

Krotka aktualizacja - udało mi się dorobić w swoim sterowniku obsługę automatycznego rozpalania i wygaszania kotła, teraz powoli doceniam zalety zapalarki i peletu. Czyściej w kotłowni i nie czuć tego 'węglowego' zapachu w powietrzu gdy kocioł długo stoi w podtrzymaniu. Rozpalanie peletu jest szybkie i niezawodne.
Na razie zapalarkę testowałem tylko na pelecie ale pewnie i na ekogroszek przyjdzie czas.
Z innych eksperymentów - cały czas przybliżam się do wykorzystania samochodowego MAFa do kontroli nadmuchu - zidentyfikowałem kilka tanio dostępnych modeli z których wiem jak odczytać wielkość przepływu, teraz kwestia ustalenia czy te informacje są użyteczne do sterowania nadmuchem. Wstępnie wygląda że tak, czułość tych przepływomierzy jest chyba w tym zakresie który nas interesuje w piecu, ale tu jeszcze trochę pracy.
Natomiast wentylatorek od PC jako turbinka pomiarowa nie sprawdza się - trzeba sporego nadmuchu żeby ruszył z miejsca, przy małych obrotach dmuchawy po prostu nie działa.

 

Opublikowano

Tak wygląda profesjonalnie zamontowany MAF na dmuchawie. Na razie jeszcze niczym nie steruje, ale bardzo obiecujące jest to że ma dobrą czułość przy minimalnym nadmuchu. 

 

 

IMG_20220621_193026381.jpg

Opublikowano
Krotka aktualizacja - udało mi się dorobić w swoim sterowniku obsługę automatycznego rozpalania i wygaszania kotła, teraz powoli doceniam zalety zapalarki i peletu. Czyściej w kotłowni i nie czuć tego 'węglowego' zapachu w powietrzu gdy kocioł długo stoi w podtrzymaniu. Rozpalanie peletu jest szybkie i niezawodne.
Na razie zapalarkę testowałem tylko na pelecie ale pewnie i na ekogroszek przyjdzie czas.
Z innych eksperymentów - cały czas przybliżam się do wykorzystania samochodowego MAFa do kontroli nadmuchu - zidentyfikowałem kilka tanio dostępnych modeli z których wiem jak odczytać wielkość przepływu, teraz kwestia ustalenia czy te informacje są użyteczne do sterowania nadmuchem. Wstępnie wygląda że tak, czułość tych przepływomierzy jest chyba w tym zakresie który nas interesuje w piecu, ale tu jeszcze trochę pracy.
Natomiast wentylatorek od PC jako turbinka pomiarowa nie sprawdza się - trzeba sporego nadmuchu żeby ruszył z miejsca, przy małych obrotach dmuchawy po prostu nie działa.
 
Ja mam mały wentylator od pc i działa bardzo dobrze trzeba tylko usunąć uzwojenia
Opublikowano
2 minuty temu, Kijasr napisał:

Ja mam mały wentylator od pc i działa bardzo dobrze trzeba tylko usunąć uzwojenia

No to może miałem pecha bo te co sprawdzalem były nierozbieralne bez niszczenia. Jesli da się znaleźć coś lepszego to wrócę do tematu jako dodatkowej opcji. Ale samochodowe rupiecie na razie zostają.

A z ciekawości, do czego wykorzystujesz pomiar z wiatraczka - sterownik umie z tego zrobić użytek?

 

Opublikowano

Działa jako przepływomierz, wykorzystuje hallotron i zadeje mu obroty minimum max i nie ważne jaki ciąg kominowy i czy ruszt zapchany, zawsze utrzymuje ten sam przepływ

Opublikowano

tez mi o to mniej-wiecej chodzi, jakąś drogą dotrę do tego samego punktu choć może nieco naokoło.

Dopiero teraz zauważyłem że przy wyłączonej dmuchawie powietrze jednak cały czas jest zaciągane do pieca, trudno to było zauważyć ale da się wyczuć leciutki cug. Pomiary potwierdzają. Kocioł nie ma żadnej klapki z obciążnikiem czy czegoś podobnego co by blokowało powietrze. Ale chyba nie będzie to jakoś mocno przeszkadzać.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

W prawdzie nie ładnie jest odpowiadać pytaniem na pytanie, ale... Czy ekogroszek to jakieś nadzwyczajne paliwo? A węgiel typu orzech czy groszek to trudno-palne smoliste "kamyki"?
Może nie nadzwyczajne, a po prostu inne? Bo jeśli by się sugerować wszelakimi artykułami na temat węgla i ekogroszku można odnieść wrażenie, jakoby ekogroszek węglem nie był. 😅

Węgiel sortymentu groszek (czy to z przedrostkiem eko lub bez) zawsze pozostanie węglem. Tak więc jeśli masz palnik na groszek to ładuj i sobie głowy pierdołami nie zawracaj. 🙂 

Jedna moja rada: podczas zasypu do zasobnika zawsze zasłaniaj ręką logo i nazwę - wtedy się nie pozna. 🤣


PS.
Jeśli chodzi o frakcję, to 31mm spokojnie przechodzi przez podajnik.
U mnie sośnica spala się zdecydowanie lepiej (a rozpala zdecydowanie szybciej) niż np. karolinka.

Opublikowano

Łyknie, bo sobie skruszy jak coś.
Jeśli przyjrzeć się świdrowi, to nie posiada on jednego zwoju, a dwa oddzielne, odsunięte od siebie. To jest fajnie pomyślane aby łatwiej kruszyć te większe grochy, które "chcą zaklinować" świder.

Nic nie mieszam. Sypię łopata za łopatą. Coś tam się zlepia, ale do uformowania bochenka to jeszcze daleko, daleko. 🙂 
Choć żeby mieć czyste sumieniem napiszę, że jeszcze nie paliłem tym kilka godzin, a jedynie przepalam w celu odparowania kondensatu w kotle, ale karolinką też tak przepalałem kilka razy i na pewno sośnica nie jest gorsza.


Ja bym i marcela chętnie spróbował i rudyłtowego, a nawet murckiego. 🙂 
Zlepiać i puchnąć to to się może w zasypowym, jak wsypiesz 2-3 łopaty zimnego węgla na żar, ale nie w palniku. Chyba, że za bardzo zubożysz powietrze.
Ze swojego doświadczenia wiem, że lepiej dmuchać za mocno niż za słabo. 🙂 

Opublikowano

Przy przepalaniu troche mało można powiedzieć, ale zawsze coś.

Jadę dzisiaj po worek grochu na testy.
Jakby nie patrzeć to z wungla jaki by nie był zawsze się trochę więcej ciepła wykrzesa niż z pelletu za tę samą kasę.
A czy kalafiory są mniejsze czy większe to już pół bidy...

Opublikowano (edytowane)

Czyżbyś nie był ekologicznym fetyszystą? 😜
Bez urazy Panowie, ale do tych co tak trują o tej szkodliwości węgla powyższe określenie pasuje jak ulał.

 

PS.
W razie wielkiej obrazy majestatu zachęcam do dogłębnego zapoznania się z terminem "fetyszysta".

Edytowane przez Dozy
Opublikowano

Witam,
stoję przed wyborem kotła z palnikiem SV200, przeglądając oferty, kotły np. firmy Sekom 19kW i 24kW mają palnik tej samej wielkości (SV200-25),
czy nie jest tak, że przykładowo kocioł 24kW, pracując z mocą 19 kW będzie miał wyższą sprawność z racji
większego wymiennika (ta sama ilość spalin będzie wolniej przepływać przez piec z powodu większego przekroju i zdąży oddać więcej ciepła)
niż kocioł 19kW pracujący z mocą znamionową?

 

Opublikowano

Najlepiej by było żebyś zmierzył temperaturę spalin na wylocie - np u mnie w kotle 19kW jest dosyć niska, w okolicach 70-80 stopni, więc nic by się tu nie dało uzyskać większym kotłem.

Opublikowano (edytowane)
16 godzin temu, Piec00 napisał:

Witam,
stoję przed wyborem kotła z palnikiem SV200, przeglądając oferty, kotły np. firmy Sekom 19kW i 24kW mają palnik tej samej wielkości (SV200-25),
czy nie jest tak, że przykładowo kocioł 24kW, pracując z mocą 19 kW będzie miał wyższą sprawność z racji
większego wymiennika (ta sama ilość spalin będzie wolniej przepływać przez piec z powodu większego przekroju i zdąży oddać więcej ciepła)
niż kocioł 19kW pracujący z mocą znamionową?

 

I tak i nie. Ciezko jednoznacznie powiedziec. Sama powierzchnia wymiennika nie musi zwiekszyc sprawnosci - choc na pierwszy rzut mogloby sie tak wydawac, ba moze ja w pewnych sytuacjach pogorszyc!

Zwiekszajac powierzchnie czesto zwieksza sie kanaly wewnatrz a to pogarsza wymiane, wieksza powierzchnia to rowniez czesto ta na zewnatrz nie bioraca udzialu w wymianie a dzialajaca jak radiator.

Z pierwszym idzie sobie poradzic wstawiajac rozne zawirowacze (i wtedy faktycznie bedzie lepiej) drugie pozostaje i tylko kwestia izolacji.

Zwiekszyc powierzchnie wymiany tak ale nie kosztem wymiany ciepla!

Edytowane przez PioBin
Opublikowano
19 godzin temu, Piec00 napisał:

Witam,
stoję przed wyborem kotła z palnikiem SV200, przeglądając oferty, kotły np. firmy Sekom 19kW i 24kW mają palnik tej samej wielkości (SV200-25),
czy nie jest tak, że przykładowo kocioł 24kW, pracując z mocą 19 kW będzie miał wyższą sprawność z racji
większego wymiennika (ta sama ilość spalin będzie wolniej przepływać przez piec z powodu większego przekroju i zdąży oddać więcej ciepła)
niż kocioł 19kW pracujący z mocą znamionową?

 

Napisz na priva.
Nie jest dobrym pomysłem dobranie za dużego. Kotły z Ecodesign mają niskie temperatury spalin.
19kW oraz 24kW Technix produkowane w sekom to 5wodnych półek plus 6ta sucha.
Różnica to szerokość, wysokość i głębokość wymiennika, półki są szersze i głębsze. Jak przesadzisz, to zabijesz komin, bo temperatura spalin będzie na poziomie wody.

Jak masz taki dylemat, to pewnie spokojnie wystarczy Ci moc 19kW

 

Zapraszam

W dniu 4.07.2022 o 09:46, shogunzlasa napisał:

Pytanie za milion - czy SV200 łyknie zwykły groszek?
Palił ktoś coś?

Tu musisz patrzeć na dwie rzeczy:
1. Typ węgla, ekogroszki to 31.1 czy 31.2 czyli płomienne, w Polsce aktualnie głównie 32.1 oraz 32.2

2. Spiekalność, domowy kocioł (a nie wielki przemysłowy) to powinno być RI max do 15

 

Mocne węgle o większej granulacji, to już często gęsto wchodzimy w typy węgla 33 lub 34, to są już węgle koksujące, do zastosowań przemysłowych, jak będziesz w taki dmuchać i na siłę chciał spalać w palniku domowym, to możesz żeliwo takiego małego palniczka uszkodzić. Druga rzecz RI, tu się można zdziwić bo może dochodzić do 70RI. Wprawny operator jak będzie miał szczęście, to na krótką metę na małym zapotrzebowaniu na ciepło i małym obciążeniu palnika takie coś spali, schody zaczynają się, gdy robi się zimniej i zapotrzebowanie na grzanie rośnie.

Opublikowano

@Pieklorz, czy mógłbyś rozwinąć kwestię uszkodzenia żeliwa?
Czy chodziło Ci o przegrzanie i zmianę struktury lub/i powierzchniowe utlenienie stopu, czy nawet pęknięcia?

Jeśli problemy rodzą się przy większym zapotrzebowaniu, no to widzę chyba 1-szy plus mojej przewymiarowanej kolubryny - przy mocy nominalnej wymiennika palnik pracuje na ~69% swoich możliwości. 🙂 

Chciałbym jeszcze dopytać o spiekalność.
Poniekąd parametr Rogi wyznacza się poprzez rozgrzanie węgla do kilkuset °C bez dopływu tlenu, a później gdy ta masa zastygnie sprawdzana mechanicznie jest jej twardość/odporność na odkształcenia.
Czy nie jest tak, że zwiększając ilość powietrza podnosimy temperaturę paleniska i ten płynny węgiel się lepiej utlenia/wypala zamiast zastygać i się zlepiać?
Pytanie opieram na swoich obserwacjach m.in. z karolinką - zmniejszanie powietrza powodowało większe zlepy-ulepy, a przy mocniejszym nadmuchu przestało się cokolwiek klinować i na dodatek popiół stał się zdecydowanie bardziej kruchy.

Opublikowano (edytowane)

Najprostsza odpowiedź to węglem przemysłowym nie palimy w kotle węglowym

taki 33 czy 34, to na dłuższą metę możesz nadtopić żeliwo, może pęknąć lub się odkształcić, to są typy węgla koksującego, nie na takie typy palenisk jak mamy w urządzeniach domowych.

 

auto na benzynę nie jeździ na paliwie rakietowym, to tak najbardziej obrazowo.

Edytowane przez Pieklorz
Opublikowano
W dniu 4.07.2022 o 12:24, shogunzlasa napisał:

Bardziej chodziło mi czy do 40mm ślimak z SVki to łyknie czy są tam jakieś jaja.

W zeszłym sezonie kiedy był problem z dostępnością opału kupiłem groszek z innego składu niż zazwyczaj. Pisałem już o tym na tym forum. Dwa razy wyjąłem z popiołu kamień 40mm. Zawleczki nie zerwało.

W dniu 6.07.2022 o 12:58, Piec00 napisał:

Witam,
stoję przed wyborem kotła z palnikiem SV200, przeglądając oferty, kotły np. firmy Sekom 19kW i 24kW mają palnik tej samej wielkości (SV200-25),
czy nie jest tak, że przykładowo kocioł 24kW, pracując z mocą 19 kW będzie miał wyższą sprawność z racji
większego wymiennika (ta sama ilość spalin będzie wolniej przepływać przez piec z powodu większego przekroju i zdąży oddać więcej ciepła)
niż kocioł 19kW pracujący z mocą znamionową?

Przewymiarowany kocioł będzie pracował na małych i średnich mocach. A najwyższą sprawność mamy na dużych. Sprawdź zapotrzebowanie budynku na ,,ciepło właściwie". Moc kotła dobierz max 15% ponad wynik, który otrzymasz. Z doświadczenia powiem tyle. Kiedy robiłem obliczenia wyszło 14,5kW (dawniej na CWU liczono 1kW/osoba, teraz 0,15kW/osoba). U producenta namawiano mnie na kocioł 24kW. Kupiłem 19kW. W czasie sezonu średnia dobowa moc wacha się u mnie między 3 a 9kW. Przy -16 doszła do 12,5kW. Gdybym teraz miał wybierać, kupiłbym kocioł 15kW, a mocno zastanowiłbym się nad 12kW. Wnioski wyciągnij sam.

  • Zgadzam się 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Zacznę od tego, że taki czarny scenariusz przewidywałem...

Kocioł zakupiony w marcu ub.r. Do tej pory palnik przetrawił około 12 ton groszku. I oto tak teraz wygląda:

image.thumb.jpeg.02906d741ae59ba780a0749a84eae2e3.jpeg

DSC_6125.thumb.JPG.65e08f4f1c5f89c1dd97145aa4858595.JPG

DSC_6130.thumb.JPG.2f45ee339b478aca7e8b14875c5171bc.JPG

DSC_6132.thumb.JPG.826358b23ab9d8901373fd4cfb721716.JPG

DSC_6133.thumb.JPG.933decad32a3fc652bdf2164c37ca28b.JPG

 

Uszczelnić to będzie na pewno trudniej niż gdy był w stanie fabrycznym.
Jestem mocno rozczarowany tym ich niechlujnym uszczelnieniem.

I mam kilka pytań do bardziej obeznanych z tym palnikiem:
Czy wiecie może po ki czort te śrubki z wypukłymi łbami? 
Ja podczas czyszczenia palnika zawsze "udrożniałem" te otwory drutem łudząc się, że to dodatkowe wloty powietrza. A dzisiaj się okazało, że tam są śrubki powkręcane. 😶 Komora paleniska nie wyjdzie do przodu z tymi śrubkami. Trzeba je "jakoś" wykręcić.
Po co one tam były? Czyżby w celu wyśrodkowania tej komory? Jeśli tak, to u mnie ona i tak kiwała się na boki.

@Pieklorz, @Kijasr, czy poradzicie coś? 
Czy ktoś już próbował reklamować taki stan rzeczy?

W prawdzie 12 ton to nie mało, ale przecież ten palnik poniekąd rozwija moc do 48kW, więc przy nominalnej mocy to te 12 ton opitoli w niespełna 3 miesiące.
Jak to ma wytrzymać przynajmniej 2 lata?

Edytowane przez Dozy
Opublikowano

Pisz reklamację, śruby są po to że jak dostanie temperatury żeby się nie powyginał. Jak zimny to luźny. A jak wygląda żeliwno, popękane?
Przeważnie przegrzanie palnika spowodowane jest nie czyszczeniem rusztu.
Czy na górze tego żeliwa jest znaczek CR ?

Opublikowano

Dzięki za odpowiedź.
Żeliwo jest (a właściwie było) tylko napęczniałe i po stuknięciu odpadało, a pod spodem jakby lekkie wgłębienie, dołek.
Może się nie znam, ale wg. mnie to ta "buda" za luźno siedziała. Powinna siedzieć ścisło będąc dociśnięta tymi uszczelkami, a nie była, na co wskazują trzy wydrążone rowki od śmigającego strumienia powietrza.

Co do rusztu, to czyściłem go max co dwie wypalone tony, a właściwie co półtorej. Ilość zapchanych otworów w najgorszym przypadku było z 5, może 7, co w przypadku 55 dziur daje max 13% zapchanego rusztu. To raczej nie wpłynęło na przegrzanie.

Widziałem tylko jeden znaczek, a mianowicie logo producenta po zdjęciu przedniej blachy frontowej i ściągnięciu rozwarstwionej uszczelki.
Gdzie dokładnie szukać tego znaczka i co to wtedy będzie oznaczać jeśli go znajdę?

 

Opublikowano

Ten znak jest gorze tego odlewu z żeliwa. Znak Cr oznacza jest to odlew z dodatkiem chromu, żeliwo wtedy jest odporniejsze na temperatury. Pierwsze wersje był bez chromu. Jak twój odlew jest powyginany to reklamuj.

Też się tak dzieje jak za mało dmuchamy

Opublikowano

Czyli u mnie nie ma chromu. Czyli mam wersję jeszcze przed "liftingową".
Powyginany nie jest. Bynajmniej nie zauważyłem żeby gdzieś było coś nie tak. Ale i tak do nich napiszę.

Zastanawiają mnie wycięcia w nowych uszczelkach do płyty montażowej. Na zdjęciu uszczelek widać, że tam jest jedna szpara po prawej stronie i druga pod rozwidleniem. A u mnie w palniku są dwie szpary po bokach, natomiast płyta montażowa nie ma żadnej szpary pod rozwidleniem ślimaka.
Wyciąć/zrobić?
 

komplet-uszczelek-palnik-sv-200-30-48kw.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.