Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ani jedna ani druga klapa nie wymagały żadnych poprawek, czy usprawnień. Ta od skróconego obiegu kilka razy pracowała już otwarta, bo zapomniałem zamknąć i nic się jej nie stało. Oddymiającą otwieram tylko przy rozpalaniu na jakieś 5 max. 10 minut i też nie ma najmniejszych oznak zużycia, czy uszkodzenia.

no popatrz naprawdę dobry kociołek zrobili chłopaki aż szkoda że już nie robią ,im większa konkurencja by była tym lepiej ceny by się bardziej pilnowały i w ogóle ,a jak byś zmieniał to na jaki tak z ciekawości pytam ,czy raczej w tym stylu co masz ,czy raczej jakiś automat  

Opublikowano

Mam nadzieję, że prędko nie będę musiał go wymieniać... Jeżeli w cenie i dostępności paliw nic wielkiego się nie zmieni to znowu będzie to DS. Możliwie uniwersalny, tzn. z komorą w której będzie można palić tak drewnem jak i węglem.

Opublikowano

przyszedł czujnik dymu gerda i faktycznie działa na minimalną ilość dymku tak że polecam a ten co mam to pewnie na czad jest ,tak ,że się będą uzupełniały nawzajem 

Opublikowano (edytowane)

Odlew gotowy. Beton BA 150

 

post-67223-0-45822600-1500710774_thumb.jpg

Trochę porowaty, ale myślę, że nie stanowi to problemu.

 

post-67223-0-63698000-1500710826_thumb.jpg

 

post-67223-0-18868200-1500711802_thumb.jpg

 

post-67223-0-96109500-1500710859_thumb.jpg

Odlew i szczelina PW. Mam możliwość przesunięcia odlewu w przód lub tył kotła +/- 25mm

Szczelinę też mogę zwiększyć lub zmniejszyć

 

post-67223-0-09989700-1500711148_thumb.jpg

Jeszcze tylko muszę odlać wlot. Konkretnie nadproże.

Boki wlotu na razie z szamotki. Muszę wybadać jak szeroki ma być wlot do palnika.

Edytowane przez zippo68
Opublikowano (edytowane)

zapopielać się nie powinien palnik ale moc będzie większa i szybciej wypali wsad chyba że tym wlotem ograniczysz odpowiednio moc, do węgla będzie lepszy ale do drzewa wg mnie wirowy jest lepszy bo i tak się nie zapopiela ,a bardziej wiruje i przez to jest lepszy odbiór przez wymiennik a przy węglu piec więcej odbiera z samego żaru niż ze spalin ,tak myślę ale pewnie się mylę

Edytowane przez maronka
Opublikowano

jestem po testach różnego rodzajów brykietu i powiem ,że wg.mnie najlepszy jest pin kaj -ołówek z trociny dębowej 5x25 z ukrainy ,10 kg paliło się 5h a po 6h był jeszcze żar, nie wiem jak przy tym porównaniu wypada węgiel,ale ten brykiet zrobił na mnie wrażenie i nie kosztuje jakoś tam najwięcej, ot średnia krajowa,jeżeli będę się wspomagał czymś w mrozy to właśnie nim,ale jeszcze w zimniejsze dni potestuję węgiel jakiś z obi ze 24-27 kj 10 kg ile sie pali czasu,a inne brykiety paliły się 3,5-4 h i niektóre ,te nie pin kaj rozlatywały się i w piecu i nawet przed włożeniem ,a ja nie lubię syfu więc odpadają w przedbiegach i zauważyłem że na brykiecie wymiennik się prawie nie zasyfia , nieraz i palnik się zaczerwienił ,jednak sosna zasyfia trochę wymiennik ale cena czyni cuda więc całkiem na brykiet czy węgiel nie przejdę bo jakoś za bogaty nie jestem

Opublikowano

pewnie powiecie co ten maronka głowę zawraca jakimiś pierdołami,brykietami itp ,a ja odpowiem że jak czytałem forum przed zakupem pieca ,a przeczytałem całe od hefa i mpm-a to najbardziej brakowało mi konkretnych informacji jaka ilość jakiego opału się spala w jakim czasie w danym kotle i wiem że nie są to jakieś wyrocznie bo jeden piec spali tę samą ilość tego samego opału szybciej a inny nie ale jakieś pobieżne rozeznanie już można mieć i z tąd moje pytanie ile się plus minus pali u was 10kg węgla dzięki za odpowiedzi

Opublikowano

Obecnie pali się 2x wolniej jak zimą.

Opublikowano

Wszystko zależy od mocy czyli pow.rusztu,tempa spalania i jakości opału.U mnie spalanie 0,6-0,8kg/h

Opublikowano (edytowane)

a można tak liczyć że jak masz 2x mniejszy kocioł to u mnie spali się1,2-1,6kg na h czyli około 7h palenia 10 kg węgla

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano

Zippo68 gratulacje ,coś się dzieje w temacie palnika :-) a ja szukam troche teorii w doborze zależności w wymiarach palnika ,komory dopalającej,PP i PW i trafiłem na ciekawy filmik z cyklu"piece rakietowe" -kolejna generacja to piec Batch box 

Filmik ciekawy ,na poczatku troche teorii w doborze własnie zależności co do pól przekroju komory dopalającej,palnika,pp i pw 

strona autora tez ciekawa :

http://pieceartura.pl/category/blog/artykuly/

Na filmiku kanał dopalający za palnikiem nazwali "podnośnik ciepła"  ,a nazwa "port" to szczelina-wlot palnika ,a teraz zależności wymiarowe .

Zasada pierwsza PPP-pole przekroju powierzchni kanału dopalającego równe lub mniejsze od ppp komina 

I teraz najwazniejszy wymiar czyli wymiar bazowy (świętym tez zwany;-)  to ppp kanału dopalającego mnożymy przez 0,7234 i wychodzi wymiar bazowy 

Powietrze razem powinno stanowic 25% ppp bazy z tym że pp to 20% a pw 5% 

Palnik w tamtej konstrukcji jest pionowy i jego wymiary to wysokość 2,2 x baza a szerokość to 0,5x baza 

Wysokość kanału dopalającego to 8 do 10razy baza 

 

tyle odnośnie konstrukcji z filmiku dotyczącej pieca Batch box ,a teraz te zależności wymiarowe przeniose  do naszego MPMa (12-14kW) ,czyli jakie miałyby być wymiary w mpmie wg tamtych zasad :

Kanał doplalajacy nad palnikiem wirowym ma wymiar 29x11cm i łatwo go obkładamy typowymi szamotkami 23x11x3cm i tak on wyglada z góry :

post-65608-0-17553600-1500832159_thumb.jpg

czyli wokoło mamy 3cm szamotu i w środku zostaje nam 23x5cm = 115 cm2 ppp kanału dopalającego 

115 x 0,7234 =  83  BAZA 

palnik 83x2,2= 18,2cm   i 83x0,5=4,1cm czyli palnik 18x4cm = 72cm2 ppp palnika 

PP 16,6cm2  praktycznie otwór 4x4cm

PW 4cm2 

wysokość kanału dopalającego 8do 10razy baza czyli 66 do 83cm 

 

a teraz realne wymiary MPMa 12-14 ,kanał dopalajacy mamy 23x5 czyli 115cm2 

palnik ,właściwie wlot to ok 7x11cm czyli 77cm2 - w tamtych wyliczeniach 72cm a więc praktycznie podobnie -przypadek?

PP w drzwiczkach popielnika to 5x8cm=40cm2 juz duzo więcej 

PW to 6 otw fi 12mm to ok 6,8cm2  też więcej 

wysokość kanału doplalającego pierwszego nad palnikiem wirowym  to ok 43cm 

 

batch box to konstrukcja typowo do drzewa ,na filmiku sa jeszcze wymiary komory załadowczej jakby kogo ciekawiło , dla mnie ciekawostka to porównanie wymiarowe konstrukcji i zależności które pokazałem i które są podobne .

Morał z tego taki ze nie mozna sobie budowac pieca/kotła "z pały" bo sa jakieś książkowe zasady wyliczenia budowy ,a jak kto na takie trafi prosze o linka na pw lub tu -dzięki :-)

A to porównanie wymiarowe moze się komu przyda przy budowie własnego palnika .

 

 

 

 

Opublikowano

a można tak liczyć że jak masz 2x mniejszy kocioł to u mnie spali się1,2-1,6kg na h czyli około 7h palenia 10 kg węgla

 

Aż tak prosto nie możesz tego przyjmować.Wszystko zależy też od wysokości warstwy żaru(czyli objętości palącego się węgla),zapotrzebowania instalacji na ciepło i kaloryczności opału.Musisz wyczuć jaka ilość węgla na jakiej pow.rusztu zapewni odpowiednią ilość ciepła na bieżące zapotrzebowanie a wymiennik nie wychłodzi zbytnio spalin,itp.Będą też różnice w trybie palenia ciągłego i przepalania.Przy ciągłym mogę pozwolić na pracę z małą mocą i małymi stratami kominowymi,komin i tak jest cały czas grzany tyle że mniejszą temp,jednak powyżej punktu rosy.

Opublikowano (edytowane)

Na razie jest tak.

post-67223-0-86009400-1500923514_thumb.jpg

 

Co z tego wyjdzie się zobaczy B)

Nie przepalam. Nie wiem ile czasu czekać po wyciągnięciu odlewu z formy.

Może ktoś wie?

Edytowane przez zippo68
Opublikowano

Musisz odparować całość wody z odlewu,inaczej para rozsadzi całość od środka.Postawiłem jednak na zabudowę całości z szamotu,łatwo dorobić cokolwiek na poczekaniu.

Opublikowano

wrzuciłem trochę węgla -eko groch 20-23 z obi i powiem że to nie dla mnie ,choć pali się ładnie ,ale ten zapach,przez dwa lata palenia drewna zapomniałem o nim aż do dziś,a pada wiec było czuć w domu przy uchylonym oknie,zapach drewienka to jednak jest to a w mrozy częściej będziemy dokładać drewienko, ewentualnie brykiet pin-kaj,ale nie koniecznie i tyle w temacie

Opublikowano

Postawiłem jednak na zabudowę całości z szamotu,łatwo dorobić cokolwiek na poczekaniu.

W przypadku 17-19 zamiast odlewu betonowego oczywiście można coś wyskrobać z cegieł szamotowych, ale szerokość kotła wynosi 300mm i nadproże wlotu do palnika musiałoby się składać z dwóch elementów, bo takiej długości cegły lub płyty w standardzie nie występują.

Jest opcja zrobić tak

post-67223-0-46058200-1500963325_thumb.jpg

ale w wytrzymałość tego elementu jakoś nie wierzę :rolleyes:

więc wolałem odlać to w całości. Może wytrzyma.

Opublikowano

Beton ma tę zaletę,że można zrobić element jednoczęściowy dopasowany idealnie do potrzeb.Na razie zostawiam swój szamot w spokoju i skupiam sie na podaniu PW przed sam palnik od strony komory zasypowej.

Opublikowano

@brodekb znam temat.

Rozmawiałem tel. z Fenixusem i uzyskałem informację, że w przypadku tak małych elementów ten dodatek nie jest wymagany aż tak bardzo.

Poczekam tydzień i spróbuję przepalać drewnem raz dziennie na niskich temperaturach w celu wysuszenia. Jak coś pęknie, to mam czas na zrobienie nowych odlewów z tym dodatkiem, ale najpierw muszę wiedzieć czy ten palnik w ogóle się sprawdzi. :)

 

Opublikowano

Czytam cały temat i doszedłem dopiero do listopada 2015 ale mam pytanie już teraz bo muszę podjąć decyzję. Jaki w/g was jest najlepszy komin do tego pirca bo dopoero będzie się stawiać?

Opublikowano

Czytam cały temat i doszedłem dopiero do listopada 2015 ale mam pytanie już teraz bo muszę podjąć decyzję. Jaki w/g was jest najlepszy komin do tego pirca bo dopoero będzie się stawiać?

metr nad kalenice,8m wysoki i 20x20 ,taki wg mnie będzie idealny do mocy 17-19kw ,do 12-14kw 18x18 ale ważny jest ten metr nad kalenice by kalenica nie zakłócała  podciśnienia-cugu w kominie

Opublikowano

Najlepszy komin w sensie wymiarów czy materiałów wykonania ? nowy komin,stary ,potrzeba wiecej danych co jest lub co w planie i wysokość jaka jest lub planowana .

co do wymiarów to tu masz kalkulator :

http://www.wobex.com.pl/kalkulator-doboru-przekroju-komina

wpisujesz paliwo ,wysokość ,moc kotła i masz

Co do materiałów to zalezy jaki masz teraz komin czy stawiasz od nowa ,w stary komin jak mało miejsca wkład kwaso/żaroodporny ale z mat to ważne stal 1.4404 jak tu np ta oferta

http://taniekominy.pl/120-o-160

 ale jak masz więcej miejsca w kominie to wkład ceramiczyny ale tzw uniwersalny same rury i szukaj takich co maja w opisie temp stosowania np 60-600st ,bo wiekszość ma np 200-600 itp ,

lub cały system ceramiczny czyli pustaki obudowy,izolacja i wkład ceramiczny.

Kocioł powinien stać jak najblizej komina i bez zbędnych zakrętów kolanek pomiędzy kotłem i kominem ,bo juz było tu kilka takich przykładów i później kilka stron postów niezadowolonych użytkowniów .

Wysokość komina mierzymy od końca komina z góry do wejscia rury poziomej z kotła do komina .

Jak chcesz lepiej to kup od razu RCK lub zostaw miejsce by go później zamontować ,pomaga utrzymac kocioł stabilnie w czasie silnych wiatrów 

http://www.darco.com.pl/oferta/p,82,regulatory-ciagu-kominowego.html

Opublikowano

maronka nie chcę cię martwić, ale zmierz temp. spalin na wylocie z komina (nie kieruj się tą co na czopuchu) bo żebyś się czasem nie zdziwił, jak nagle będziesz miał piękny plakat na scianach w górnych kondygnacjach plus smród.

Opublikowano (edytowane)

maronka nie chcę cię martwić, ale zmierz temp. spalin na wylocie z komina (nie kieruj się tą co na czopuchu) bo żebyś się czasem nie zdziwił, jak nagle będziesz miał piękny plakat na scianach w górnych kondygnacjach plus smród.

mierzyć nie mierzyłem ale wlazłem na dach i było czuć gorąc i to co widziałem i ile byłem w stanie rękę włożyć to sucho było a mam nad palnikiem szamotki ,które podnoszą trochę temperaturę spalin i parę razy już lało fest a komin jest beż żadnych czapek więc raczej jestem spokojny o komin i wykwity które już raz wyszły przy hajnówce w której z niewiedzy wtedy mocno kisiłem , a teraz staram się palić ostrzej mniejszą ilość opału i u mnie zawsze jest szczelina na miarkowniku na dole tak ok 0,7 cm więc tak naprawdę nigdy się tak całkiem nie kisi ale dzięki za ostrzeżenie, ale fakt ściana kominowa jest zimniejsza niż przy hajnówce ale w zimie przy dłuższym paleniu też komin się bardziej wygrzeje mam nadzieję tyle biedactwo przeszedł i wytrzymał to i mpm go nie wykończy mam nadzieję tym bardziej że większość spalania prawie w ogóle nie dymi 

Edytowane przez maronka
Opublikowano

Źle sprecyzowałem pytanie. Chodziło mi o to, który typ komina, zakładając taki sam kształt i średnicę da mi najlepszy ciąg.

Opcje to cegła, system z ceramiką, system z ceramiką izostatyczną, nierdzewka czy kwasówka.

Myślałem o stalowym włożonym do pustaka keramzytoweko a pustą przestrzeń wypełnić wermikulitem ale nie wiem jak stal radzi sobie ze spalinami z węgla i drewna.

Piec na 100% będzie z buforem żeby palić na maksa.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.