Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Grawitacja A Zabezpieczenie Powrotu Kotla


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W sumie proste.

Miałbyś to może na jakimś schemacie??

 

A średnica rur - jak zrobię na 6/4 to wystarczy?

Poza tym - jaką pomkę najlepiej tam zamontować- dawać tą na 4 m czy ta 6 lub większa? 

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
W dniu 5.11.2022 o 11:22, Gość Digitrax napisał(a):

Zanim dobijesz bufor do 80 stopni to na powrocie kotła będziesz mieć stale zimą wodę, która powoli będzie go mordować tzn kocioł. Potrzeba tu pompy na powrocie kotła z zaworem ATV Afriso. Jeśli palone ma być drewnem to zawór na 60 stopni. Jeśli węglem to 55.

Właśnie chodzi o to że nie mordujesz kotła na grawitacji bo ten zimny powrót nie ma znaczenia przy naturalnym grawitacyjnym paleniu , Ja pamiętam czasy komuny gdzie nikt pompki nie miał a powrót stale miał nie więcej jak 30 i kotły śmigały po 30 lat

  • Zgadzam się 2
  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano (edytowane)

Trochę odgrzebię kotleta. Dopiero biorę się za podłączanie kotła i im więcej im bliżej jestem tym więcej niejasności.

Nadal interesuje mnie ta ochrona powrotu i grawitacja.

Robię bajpas jak na rys. ale w sumie zastanawiam się czy to wszystko będzie jednak działać? Jaki sterownik do tego zastosować i co poza wskazanymi elementami dać?

Tak samo- który zawór temp. zastosować. Wcześniej chciałem Herz bo miał przyłącza na 6/4 ale w sumie bajpas u mnie to 1" więc równie dobrze każdy inny podejdzie- który?

Pompa miała by startować przy jakiej temp ?

Będę wdzięczny za podpowiedź czy wskazany schemat ma prawo działać??

Pozdrawiam Daniel/

ochrona powrotu i bajpas.jpg

Edytowane przez dash4
  • Przydało się 1
Opublikowano

Daj nawet dwa zawory na powrocie kotła i buforu, żeby nie trzeba było spuszczać całości wody w razie nawet drobnych zmian w instalacji. Koszt niewspółmierny do roboty i wady napełniania układu świeżą agresywnie natlenioną wodą. Jako sterownik pompy wystarczy bimetal z bojlera niewymagający zasilania.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Jak jest czysta grawitacja to ochrona powrotu nie potrzebna ale jak już pompa no to po ptokach no ale w sumie to już grawitacji nie ma więc ochrona musi być.

Opublikowano
13 godzin temu, dash4 napisał(a):

Będę wdzięczny za podpowiedź czy wskazany schemat ma prawo działać??

Pal licho ze bedzie lub nie bedzie dzialac. On jest niebezpieczny!

Opublikowano

Grawitacja będzie działać jak należy i ta dodatkowa pompka w niczym nie będzie przeszkadzać, pomoże gdy trzeba będzie wymieszać uwarstwiony zład w buforze lub dobić bufor na maxa.

1 minutę temu, PioBin napisał(a):

Pal licho ze bedzie lub nie bedzie dzialac. On jest niebezpieczny!

Teraz zauważyłem że patrzysz na naczynie wzbiorcze. Musi być wpięte w miejsce które uniemożliwia odcięcie go od całości układu kotła i zbiornika. Można podłączyć do oddzielnego króćca w buforze.

Opublikowano (edytowane)

 

 

 

 

20 godzin temu, PioBin napisał(a):

Pal licho ze bedzie lub nie bedzie dzialac. On jest niebezpieczny!

Chodzi o zawór kulo na buforze?

 

20 godzin temu, carinus napisał(a):

Daj nawet dwa zawory na powrocie kotła i buforu, żeby nie trzeba było spuszczać całości wody w razie nawet drobnych zmian w instalacji. Koszt niewspółmierny do roboty i wady napełniania układu świeżą agresywnie natlenioną wodą. Jako sterownik pompy wystarczy bimetal z bojlera niewymagający zasilania.

W którym miejscu te zawory??

20 godzin temu, carinus napisał(a):

Grawitacja będzie działać jak należy i ta dodatkowa pompka w niczym nie będzie przeszkadzać, pomoże gdy trzeba będzie wymieszać uwarstwiony zład w buforze lub dobić bufor na maxa.

Teraz zauważyłem że patrzysz na naczynie wzbiorcze. Musi być wpięte w miejsce które uniemożliwia odcięcie go od całości układu kotła i zbiornika. Można podłączyć do oddzielnego króćca w buforze.

Ten bajpas własnie kombinuję po to aby w razie czego mogła zadziałać grawitacja a dodatkowo aby można było dobijać bufor pompką.

Zastanawiam się tylko czy grawitacja ruszy jeśli u mnie te rury są w poziomie to raz a dwa czy mimo tego że główne rury to 1,5" ale zawory jednak zmniejszają średnicę...wychodzi tam ok 1" (tak na oko). Bajpas to 1"

W kwestii zaworu kulowego na buforze - qrde - zdaję sobie sprawę że nie powinno być niczego na linii bufor naczynie wzbiorcze ale chciałbym dać zawory na każdym króćcu na buforze w razie draki żeby można go było dość szybko zamknąć. 

Ewentualnie może dam naczynie wzbiorcze zaraz przy buforze a dopiero za nim zawór- czy to coś zmienia? Wtedy odcinam bufor razem z naczyniem. 

 

Edytowane przez dash4
Opublikowano
15 minut temu, dash4 napisał(a):

Chodzi o zawór kulo na buforze?

Nie. Chodzi o to, ze naczynie ma zabezpieczyc zrodlo ciepla. Zrodlo! Czyli kociol nie baniak z woda.

Opublikowano

A naczynie nie zniszczy się szybciej jak będzie na zasilaniu? w sensie chyba wszystkie instalacje jakie widziałem miały te naczynie na powrocie tam gdzie czynnik jest chłodniejszy. ? Jak się kocioł gotuje to i tak wychodzi nie tylko zasilaniem ale również i powrotem chyba.

Ewentualnie mogę przenieść naczynie zaraz pod kocioł, za zaworem klapowym ale również na powrocie- zmienia to coś czy mimo wszystko ma być rura zasilająca??

Opublikowano

Naczynie ma byc polaczone z kotlem i po drodze zadnej armatury. Dodatkowo rozsadek i przepisy mowi czym polaczyc i jakiej srednicy uzyc. 

Opublikowano
41 minut temu, dash4 napisał(a):

 

 

 

 

Chodzi o zawór kulo na buforze?

 

W którym miejscu te zawory??

Ten bajpas własnie kombinuję po to aby w razie czego mogła zadziałać grawitacja a dodatkowo aby można było dobijać bufor pompką.

Zastanawiam się tylko czy grawitacja ruszy jeśli u mnie te rury są w poziomie to raz a dwa czy mimo tego że główne rury to 1,5" ale zawory jednak zmniejszają średnicę...wychodzi tam ok 1" (tak na oko). Bajpas to 1"

W kwestii zaworu kulowego na buforze - qrde - zdaję sobie sprawę że nie powinno być niczego na linii bufor naczynie wzbiorcze ale chciałbym dać zawory na każdym króćcu na buforze w razie draki żeby można go było dość szybko zamknąć. 

Ewentualnie może dam naczynie wzbiorcze zaraz przy buforze a dopiero za nim zawór- czy to coś zmienia? Wtedy odcinam bufor razem z naczyniem. 

 

Uspokoję cie bo ja mam rurki 16mm i grawitacja działa normalnie oczywiście do grzejników a na korytarz od pieca do kaloryfera jest ok 5 metrów i rurka 16mm normalnie działa.

Opublikowano
Godzinę temu, PioBin napisał(a):

Nie. Chodzi o to, ze naczynie ma zabezpieczyc zrodlo ciepla. Zrodlo! Czyli kociol nie baniak z woda.

A jak w kotle przestaje się palić, co wtedy jest źródłem? Już w tej beczce nie ma ciśnienia? 

Opublikowano
34 minuty temu, PioBin napisał(a):

Naczynie ma byc polaczone z kotlem i po drodze zadnej armatury. Dodatkowo rozsadek i przepisy mowi czym polaczyc i jakiej srednicy uzyc. 

No to zrobię naczynie tuż przy kotle na powrocie. Wszystkie zawory itp będą przed naczyniem więc to już nie powinno robić problemu?

Co do średnicy to zdaję sobie również sprawę że ma być to 1" ale nie jestem pewny czy zbiornik który chce kupić (zresztą duża część producentów na rynku takich zbiorników) ma krócieć 1". Z reguły to chyba jest 3/4 więc sens prowadzenia wszystkiego rurą 1" do zwężki 3/4 jest raczej słaby;/

 

Jeśli chodzi o grawitację na rurkach 16mm to takich bym się jednak bał. Trochę mały średnica tych rurek aby to dobrze hulało. Ale w sumie jak działa....

Opublikowano
4 minuty temu, zaciapa napisał(a):

jak w kotle przestaje się palić, co wtedy jest źródłem?

Nie pali sie to nie ma przyrostu objetosci/cisnienia. Jesli w tej beczce bedzie grzalka ele. to nalezy to traktowac jako zrodlo.

Opublikowano
W dniu 11.11.2023 o 22:47, dash4 napisał(a):

Trochę odgrzebię kotleta. Dopiero biorę się za podłączanie kotła i im więcej im bliżej jestem tym więcej niejasności.

Nadal interesuje mnie ta ochrona powrotu i grawitacja.

Robię bajpas jak na rys. ale w sumie zastanawiam się czy to wszystko będzie jednak działać? Jaki sterownik do tego zastosować i co poza wskazanymi elementami dać?

Tak samo- który zawór temp. zastosować. Wcześniej chciałem Herz bo miał przyłącza na 6/4 ale w sumie bajpas u mnie to 1" więc równie dobrze każdy inny podejdzie- który?

Pompa miała by startować przy jakiej temp ?

Będę wdzięczny za podpowiedź czy wskazany schemat ma prawo działać??

Pozdrawiam Daniel/

ochrona powrotu i bajpas.jpg

Kocioł do dołu albo bekę do góry. 
Zasilanie na samej górze beki powrót na samym dole beki. Rurę daj 2 cale najlepiej pod górkę w stronę bufora.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

To w końcu gdzie te zawory dać i w którym miejscu dać zbiornik przeponowy?

Opublikowano (edytowane)

Mam podobny układ do tego co narysowałeś, naczynie przeponowe  wpięte jest trójnikiem bezpośrednio przy kotle, na powrocie z bufora.. 

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/47162-podgotowywanie-wody-w-mpm-ie-14kw/page/5/#comments

 

W tym temacie opisalem, jak działa u mnie grawitacja..

Zasilane z kotła do bufora jest pod górkę, a powroty są na jednym poziomie, a steruję to takim bimetalem ustawionym na full ,przymietym do rury zaraz na wyjściu z kotła. Działa to u mnie ósmy sezon wyśmienicie.. 

IMG-20231029-WA0000.jpeg

Edytowane przez zaciapa
Opublikowano
4 godziny temu, dash4 napisał(a):

te zawory

jakie?

Opublikowano (edytowane)

To zbiornik dam właśnie koło kotła na powrocie.

Zawory- chodziło mi o te "dwa" o których wspominał carinus, że lepiej dać więcej...

Chce wszystkie króćce z bufora dać na zaworach tak żeby w razie czego można było sobie wszystko poprzerabiac bez spuszczania wody z banki. 

Z drugiej jednak strony zawór to zmniejszenie średnicy...przy grawitacji to trochę utrudni życie chyba..normalnie rura 1,5 a zawór mniej....a może zrezygnować z zaworów na buforze...ehhh??

Kolego zaciapa qrde nie wiem w jaki sposób nie znalazłem wcześniej tego postu z twoim schematem. W sumie utwierdził mnie w przekonaniu że warto..😉

Reszta do dopracowania schematu😉

Edytowane przez dash4
Opublikowano
39 minut temu, dash4 napisał(a):

Z drugiej jednak strony zawór to zmniejszenie średnicy...przy grawitacji

Kupić zawory pełnoprzelotowe albo zawór o rozmiar większy. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Qrde i tak już tych zaworów nakupowalem od cholery...no ale będę musiał pomyśleć i tym pełnym przelocie..

No i dawać ten zawór kulowy koło klapowego czy bez sensu?

Opublikowano

Koło klapowego, to śrubunek daj, żeby Ci się lepiej było dobrać do niego.. 

Opublikowano (edytowane)

Czyli zamiast zaworu kulowego to zwykły śrubunek w razie awarii. ? Reszta zaworów zrobię na buforze - nic nie będę dawał na bajpasie ani na głównych liniach? Przed pompą dam filtr siatkowy i chyba tyle w temacie.

Okazało się że mam 2 zawory pełnoprzepływowe 1,5" KFA więc jest git:)

Pompa chyba wystarczy ta mniejsza na 4m (mam grundfosa nowego Alpha 2 25-40 z auto adapt) Ewentualnie mam też Wilo Stratos ale już na 25-60 więc chyba lepiej mniejszą w tym miejscu.

Mam jeszcze jednak zapytanie. Rury 1,5" mam bezszwowe, czarne ścianka 2,9mm. Bajpas też 1" bedzie bezszwowy. Ale czy jest sens się bawić w te bezszwówki skoro i tak tam będą elementy które moga puścić szybciej jak np pompa, zawór klapowy, siatkowy itp...??

Edytowane przez dash4
Opublikowano

Pompa wystarczy ta słabsza, co do rur, to w takiej instalacji, przy krótkich odcinkach, nie zawracaj sobie głowy czy ze szwem, czy bez.. 🙂

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.