Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Na Pellet + Bufor - Wady I Zalety


Gość berthold61

Rekomendowane odpowiedzi

Zalecenia zawsze są standardowe, ale moim zdaniem lepiej zajrzeć do komory i po kilku cyklach ocenić jak wygląda.

Nadmuchy mam standardowe. Tylko, że ja mam jeszcze wentylator spalin i on też moduluje względem nadmuchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega @gilal ma rację co do sprawdzania komory i paleniska .

Sonda lambda w takim kotle jest jedynie gadżetem poprawiającym humor właściciela i opieranie się tylko na jej wskazaniach jest grubą przesadą.

Co do sondy - czy macie jakieś atesty pomiarowe lub certyfikaty na to urządzenie?

Raczej nie, podobnie jak atesty na sterownik, który z nią współpracuje.

Edytowane przez sambor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o Bragera pokrywa mi się z wynikami z analizatora praktycznie co do 0,1 jeżeli chodzi o tlen. Druga sprawa, moim zdaniem trzeba znaleźć jakiś kompromis. Bo przykładowo komora spalania u mnie najlepiej wygląda gdy tlen oscyluje między 10-14% ale jest duża strata kominowa i dużo niedopałków wydmuchanych przez palnik. Nie wspomnę już o emisji CO której wartości ledwo co mieszczą się w 5klasie czyli do 500mg/m3 i niska sprawność kotła poniżej 90%. Natomiast jeżeli tlen resztkowy w spalinach waha mi się między 7-11% nie jest pięknie siwo w komorze ale popiół ok, sprawność ok 91% i CO na w miarę przyzwoitym poziomie.

Zadałem pytanie kol @gilal co do modulacji pod koniec pracy etc. ponieważ gdy kocioł grzeje tylko CWU czyli w moim przypadku pół godziny na dobę palnik zaczął się zaklejać itp. Komora czarna w środku jak na jednym ze z zdjęć z ceramiką mad palnikiem. Dziś przepaliłem trochę kocioł, załadowałem bufor aby wypalić trochę ten syf z środka. Cztery zdjęcia przedstawiają komorę po ok 2godz pracy z tlenem właśnie 7-11% lecz przy mocy znamionowej kotła tj. 18kw. Z reguły palę ze znamionową palnika czyli 20kw.

20210708_091601.jpg

20210709_200038.jpg

20210709_200106.jpg

20210709_202610.jpg

20210709_202629.jpg

Czekam jeszcze na płyty szamotowe. Mam nadzieję, że poprawią sytuację i komora będzie się znacznie szybciej nagrzewać I wypalać ten syf np właśnie podczas sezonu letniego.

Edytowane przez Michal86
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem jeszcze jeden test z modulacją 60 i 30% mocy palnika na 2 i 1 stopień przed wygaszeniem. Poza tym praca na mocy znamionowej kotła 18kw 90% mocy palnika.

Włączyłem autoczyszczenie rusztu wg zaleceń producenta co do interwału i czasu wysunięcia rusztu.

Nadmuch na mocy max dobrany aby tlen nie spadał raczej poniżej 8%. Choć podczas czyszczenia były anomalie na 6 czy 12%. Z reguły wartość oscylowała 9-11%.

Analizatora nie podłączałem także jakie były emisje nie wiem.

Temperatura spalin 150stopni przy 70/55 zasilanie/powrót.

Kocioł pracował ok 1h 20min. 

Efekty na zdjęciach. Foto komory zrobione podczas pracy na krótko przed wygaszeniem. Przy źródle światła z płomienia widać faktycznie jak wygląda.

Tak zostawię zobaczymy jak to będzie przy grzaniu tylko cwu.

20210709_235012.jpg

20210710_003155.jpg

20210710_002708.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Tu komora wygląda fajnie👍 Ja u siebie ustawiłem sondę tak aby zbyt szybko nie reagowała. Bo podobnie się działo  przy czyszczeniu rusztu w trakcie pracy. Poprostu dałem trochę czasu na zmianę nadmuchu jak mocno odbiega od wartości zadanej.

Tak myślę, że jak masz ustawioną wartość niższą tlenu to kopci, a zwiększasz tlen to masz stratę kominową i wydmuchuje Ci pellet to może warto delikatnie zmniejszyć dawkowanie  aby dopasować tlen.

To tylko takie moje dumanie 😁

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety mój sterownik nie jest kompatybilny z Bragerem nie koryguje nadmuchu czy podawania względem ustawionego tlenu. Służy mi poprostu do ustawiania "na sucho" i stałego podglądu. 

Co do dawkowania w moim ster ustawia się czas cyklu. Testowałem 10, 15, 20, 25 sek i w sumie jadę aktualnie na 20sek. Choć co msc to inne ustawienie. Niby zalecane to 20s, min 15s, max 25s zależy od pelletu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, rozumiem. Ale ostatnie  fotki są ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, może być inaczej. Ale to inny ster i mogę się mylić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka ciekawostka... Zmieniłem dziś interwał czyszczenia palnika z zalecanych przez Skiepko 10min na 15min, reszta parametrów bez zmian i tym razem kocioł pracował prawie dwa razy dłużej więc teoretycznie powinno być lepiej... Efekty widać gołym okiem. Przy częstszym czyszczeniu ogólnie tlen utrzymywał się o jakieś 1-2% wyżej.

20210710_194201.jpg

Dla porównania i osób które nie lubią używać zbytnio kciuka wrzucam jeszcze raz wygląd komory przy autoczyszczeniu co 10min.

20210709_235012.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na koniec tego wszystkiego odpaliłem kocioł jeszcze raz i wykonałem analizę spalin. Badanie pół godziny, włączając w to trzy czyszczenia rusztu. Czarno na białym już wiem, że wszystko jest przyzwoicie. 

Tlenki CO na przyzwoitym poziomie, sprawność kotła akceptowalna choć mogłoby być lepiej, komora i palnik czyste, popiół ok.

Capture+_2021-07-11-01-28-01.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

👍👍👍

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 11.07.2021 o 02:17, Michal86 napisał:

 Czarno na białym już wiem, że wszystko jest przyzwoicie. 

Tlenki CO na przyzwoitym poziomie, sprawność kotła akceptowalna choć mogłoby być lepiej, komora i palnik czyste, popiół ok.

Capture+_2021-07-11-01-28-01.png

Jeśli uda Ci się spalić jeszcze te  tlenki to sprawność powinna wzrosnąć. Do spalenia tlenków potrzebna jest gorąca atmosfera spalania. Samo dodawanie tlenu w tym nie pomoże, a może zaszkodzić bo zbytnio wychłodzi płomień i palenisko. Dobry szamot ( z dużą zawartością glinu - glinki) powinien bardziej w tym pomóc niż żaroodporny beton ( będzie gorętszy niż beton = lepsze spalanie). Pomiędzy "dobry" szamot czy żaroodporny beton, a ściankę kotła wsadź 2 mm papier ceramiczny - powinno dać to lepszy efekt niż bez niego. Wygląd komory przy paleniu na CWU właśnie świadczy o tym że jest tam za zimno - zabrakło wygrzania by nalot zrobił się biały. Natomiast biały nalot nie zawsze świadczy o prawidłowym spalaniu. Zastanów się skąd się bierze biały nalot? Moim zdaniem czarny nalot przy wygrzaniu wypala się do białego. Lepiej jak tego nalotu nie będzie - tylko blacha lekko zapylona drobnym popiołem ( tak będzie lepiej i sprawność odbioru się poprawi). Chodzi o to by nie dopuszczać do powstania czarnego nalotu, który wypala się potem do białego. Jedną z przyczyn powstawania czarnego nalotu może być zbyt szybkie rozgrzewanie kotła i zbyt duża różnica temperatur pomiędzy ściankami kotła a pałomieniem. Masz sprzęt to możesz zmierzyć i porównać wyniki po modyfikacji - stawiam na to że będą dużo lepsze :-))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.07.2021 o 11:19, Michal86 napisał:

Druga sprawa jak wylicza się moc znamionową kotła?

Moc znamionową podaje producent kotła a wg normy pomiar jest przeprowadzany na podstawie danych producenta z odchyłką +/- 8%

Mierzy się strumień cieplny np ciepłomierzem z zachowaniem warunków podanych w pkt 5.8.2 normy o kotłach na paliwo stałe tj zasilanie z kotła temp wody 70-90C delta temp 10-25C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większe szczeliny pomiędzy płytą, a ścianką kotła można zasypać przesianym drobnym popiołem. Od wewnątrz jeśli są to można zalepić zwykłą gliną. Dokładność pasowania płyt nie jest wskazana - mogą pękać, bo trzeba wziąść pod uwagę rozszerzalność pod wpływem temperatury. Oba powyżej podane materiały dobrze nadają się do dyletacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpaliłem kocioł i jak na razie to katastrofa. Kondensatem leje się nawet z Rck, a w popielniku kałuża. Niewiem może poprostu paruje wilgoć z tych płyt. Wiadomo jak dotąd jak startowalem raz na dobę i do tego z niskich temperatur też była wilgoć na ściankach komory ale wyparowała przez kilka minut. Zdjęcia po pół godziny pracy.

20210724_190331.jpg

20210724_185909.jpg

20210724_185927.jpg

20210724_190135.jpg

20210724_190154.jpg

Może musi się teraz to wszystko wypalić? Z czego jestem w miarę zadowolony to temperatura spalin bo o to się bałem. Jak na razie 140st zasilanie/powrót 66/52st na nominalnej kotła 18kw. Tlen skacze tak 6-10% przez większość czasu 7-9%... Zobaczymy. A i strasznie śmierdzi.

Po mniej wiecej godzinie zmniejszyłem nadmuch o 2% bo komin się już trochę wygrzał i do głosu dochodzi naturalny ciąg. Tlen bez zmian, kondensat z rck się już nie leje. A wygląda to tak. 

20210724_193923.jpg

20210724_193929.jpg

20210724_194016.jpg

20210724_194219.jpg

Tym razem bez funkcji autoczyszczenia aby nie morał tlenem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Czyszczenie główne jak palnik pracuje cały czas to co 6 godzin. A tak ruszt przepycha co kilka minut. Dokładnie nie pamiętam 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.