Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Ling 15 - Problem Z Niską Temperaturą Powrotu


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

Mam zainstalowany kocioł Ling 15 z siłownikiem na zaworze 4-drogowym. Przy normalnej pracy (grzanie c.w.u. i postój) temp. wody około 60-63 stopni, temperatura powrotu około 51. Po włączeniu obiegu c.o. początkowo zawrór 4d się otwiera, żeby podnieść temp. wody w układzie c.o., po czym po chwili zaczyna działać ustawienie minimalnej temperatury powrotu, zawór 4d się zamyka, temp. powrotu spada do około 35 stopni. Zawór 4d zupełnie zamknięty, więc powinien zacząć działać obieg kotłowy i temperatura powinna wzrosnąć szybko. Niestety rośnie baaardzo powoli. Co ciekawe rura powrotu za zaworem 4d jest gorąca, termometr manualny wskazuje prawie 60 stopni (przy 63 na kotle), na dotyk podobną temperaturę ma rura aż do samego kotła.

 

Przy dużym obniżeniu ochronnej temperatury powrotu wszystko działa jak trzeba (poza ochroną oczywiście).

 

Czy to problem z obiegiem kotłowym czy może z czujnikiem temperatury? Jak go rozwiązać?

 

Układ zamknięty, kocioł nowy.

Opublikowano

W uzupełnieniu po obserwacjach:

 

Gdy zawór 4d się otwiera, to temperatura powrotu faktycznie spada (analogowy termometr to pokazuje), ale po zamknięciu szybko rośnie do około 60 (jak cała rura aż do powrotu kotła), jednak wskazania na kotle nie wzrastają. Jak wzrosną do 40 (bo do tylu dla obserwacji obniżyłem temp. ochronną), to sytuacja się powtarza - otwarcie zaworu 4d do połowy, temp. ochrony kotła, zamknięcie, długie oczekiwanie.

Opublikowano

Jeżeli temp. przy wlocie powrotu ma "na oko" ponad 50C a czujnik powrotu pokazuje 35, to raczej wskazuje na jego pomyłkę. Gdzie jest zamontowany ten czujnik i w jaki sposób - może się poluzował ... Najpierw bym go dobrze przetestował (np. przy pomocy czajnika :rolleyes: )

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Kabel od sterownika wchodzi gdzieś w dół wzdłuż ściany kotła. Nie bardzo mogę się do niego dostać. Wymyśliłem, że mogę kupić czujnik temperatury i zamontować na rurze przy powrocie dla sprawdzenia, ale koszt w firmie Recaltart (sterownik do Economic Premium) kosztuje z przesyłką 50zł, więc trochę dużo jak na test.

 

Też mi się wydaje, że 35 stopni od 50 potrafię odróżnić. Tym bardziej, że wczoraj miałem 70 stopni na kotle i 52 na powrocie. 18 stopni to chyba trochę duża różnica, nawet gdyby obieg grawitacyjny był słaby...

Opublikowano

No i sprawa się wyjaśniła. Znalazłem czujnik powrotu i udało mi się do niego dostać. Miał kontakt z obudową kotła w pobliżu rury powrotnej, ale kontakt słaby. Nie dość więc, że wskazywał niższą temperaturę, to bezwładność była bardzo duża. Przymocowałem do rury powrotnej i wszystko działa jak trzeba. Po uruchomieniu zawór się otwiera, zaraz zamyka, ale temperatura szybko rośnie, więc znowu się otwiera.

 

Nagrzanie wody w układzie pewnie będzie trwało długo, ale przynajmniej jest wykonalne.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Czasami zdarza się że siłownik jest źle zamontowany na zaworze i może nie zamykać w pełni.

A tak na marginesie masz kocioł na gwarancji?

Montaż kotła odbierał autoryzowany przedstawiciel Klimosza?

Masz przecież jak napisałeś układ zamknięty, co klimosz wyklucza jako warunek gwarancji.

Opublikowano
No i sprawa się wyjaśniła. Znalazłem czujnik powrotu i udało mi się do niego dostać. Miał kontakt z obudową kotła w pobliżu rury powrotnej, ale kontakt słaby. Nie dość więc, że wskazywał niższą temperaturę, to bezwładność była bardzo duża. Przymocowałem do rury powrotnej i wszystko działa jak trzeba. Po uruchomieniu zawór się otwiera, zaraz zamyka, ale temperatura szybko rośnie, więc znowu się otwiera.

 

Nagrzanie wody w układzie pewnie będzie trwało długo, ale przynajmniej jest wykonalne.

 

 

Z tego co wiem Firma Klimosz uwzgędnia montowanie kotłów w ukł. zamk. jeśli zamontujesz

np. zawór schładzjęcy DBV 1 lub wężownice schładzjącą. Apropo twojego problemu sprawdził bym

średnice rur obiegu kotłowego (min 5/4 cala) , oraz ustawienie w parametrach serwisowych czasu

pełnego otwarcia zaworu 4 drodowego.Moja propozycja : wypiąć siłownik przejść na ręczne sterowanie zaw. 4d ustawić go około 5 i obserwować

Opublikowano

Witam

Klimosz nawet wolałby aby jego kotły pracowały w układzie zamkniętym, bo jak twierdzą są mniejsze problemy i całą instalacją. (OT polecam DBV1, tańszy odpowiednik wężownicy schłądzającej)

A co do czujnika powrotu to powinien byc zamontowany tuż pod zaworem 4d a nie na dole kotła, dodatkowo do sprawdzenia czas otwarcia siłownika w sterowniku z faktycznym opisanym przez producenta siłownika.

Pozdrawiam

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
Z tego co wiem Firma Klimosz uwzgędnia montowanie kotłów w ukł. zamk. jeśli zamontujesz

np. zawór schładzjęcy DBV 1 lub wężownice schładzjącą. Apropo twojego problemu sprawdził bym

średnice rur obiegu kotłowego (min 5/4 cala) , oraz ustawienie w parametrach serwisowych czasu

pełnego otwarcia zaworu 4 drodowego.Moja propozycja : wypiąć siłownik przejść na ręczne sterowanie zaw. 4d ustawić go około 5 i obserwować

 

Mam zawór schładzający.

 

Z "małym obiegiem" natomiast mam cały czas problem. Wygląda na to, że zwykle on po prostu prawie nie działa. Gdy woda w układzie c.o. się wychłodzi, to piec nie jest w stanie jej nagrzać, bo co chwilę zamyka się zawór 4d, a temperatura powrotu rośnie powoli. Potem otwarcie zaworu trwa dość długo, temp. powrotu spada, więc znowu się zamyka, a temp. w obiegu c.o. coraz niższa. Jakimś rozwiązaniem jest znaczne zmniejszenie temperatury ochrony kotła (przy której zawór jest zamykany), ale to na dłuższą metę bez sensu, bo nie po to montuje się 4d, żeby nie chronić kotła...

 

Rury obiegu kotłowego są niestety o mniejszej średnicy niż 5/4 cala. Do tego zauważyłem, że zawór 4d jest odwrotnie zamontowany niż zaleca producent. Czy taki montaż może być przyczyną problemu? Zawór 4d jest firmy ESBE, z serii VRG140. Wyjście oznaczone kółkiem podłączone jest do zasilania kotła, trójkątem do zasilania instalacji co, półkole jest skierowane do powrotu z instalacji c.o., natomiast kwadrat prowadzi do powrotu do kotła, więc wg mnie jest odwrócony o 180 stopni.

Opublikowano

Ja robię obieg kotłowy z pompa 25POr40 i bojlerem CWU w szeregu i przy temp. pieca 60 rzadko kiedy powrót mam poniżej 50 st. Pompkę kotłową podłączam jako CO do sterownika pieca a pompę CO daję przez osobny wyłącznik tak aby w sezonie letnim CO nie grzało. Przy bardziej rozbudowanych sterownikach albo jest wyjście na pompę kotłową albo trzeba trochę pogłówkować żeby sensownie to działało. Zawór daję 3-D tylko do regulacji temp. CO.

Opublikowano
to na dłuższą metę bez sensu, bo nie po to montuje się 4d, żeby nie chronić kotła...

uwierzyłes w bajki jakie kraza wsród nie rozumiejacych działania , ze zawór 4-d jest lekarstwem na całe zło

a teraz zycie pokazuje cała prawde

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam,

postanowiłem podpiąć się do tematu kolegi Look ponieważ u mnie występują takie same problemy.

Instalacja składa się z :

Kocioł LING DUO 25kW z obrotową retortą (sterownik Economic Premium)

Zawór 4D ESBE Serii VRG140 (dokładnie VRG141 40DN z gwintem wewnętrznym 1 1/2?)

Siłownik ESBE Serii ARA600 (dokładnie ARA651)

Pompa C.O GRUNDFOS ALPHA2 25-60 180

Pompa C.W.U GRUNDFOS UPS 25-40/180

Wszystko to jest podpięte do starej (ok. 15letniej) instalacji grawitacyjnej z wymienionymi grzejnikami na stalowe płytowe (w niektórych są zamontowane termostaty).

Powierzchnia grzewcza ok. 180m2.

 

Przyłącze z pieca do zaworu 4D ( do kółeczka namalowanego na zaworze) poprowadzone stalą 1 1/2? z śrubunkami oraz wpiętym trójnikiem, który wyprowadza wodę na pompę C.W.U (średnica 3/4?, z zaworem zwrotnym klapowym i sitkiem przed pompą C.W.U).Długość przyłącza mniej niż 0,5 metra.

Powrót z zaworu 4D to śrubunek, redukcja do 1 1/4?, miedzią 35mm do samego dołu gdzie jest trójnik z powrotem C.W.U, kolanko i śrubunek do pieca.

 

Moje spostrzeżenia są w sumie takie same, choć mam kilka teorii, ale o nich na końcu.

Temperatura wody na powrocie prawie zawsze jest niższa o 10?C. Jak miałem zabezpieczenie na powrocie ustawione na 45?C to układ praktycznie nie miał szans się nagrzać (czasami pomagała mu w tym pompa C.W.U, która lepiej mieszała powrót). Przyczepienie czujnika powrotu do rury i całkowite ocieplenie układu pianką pomogło może o 2-3?C.

Lepsze rozwiązanie przyniosło mi zmniejszenie zabezpieczenia powrotu do 30?C i ustawienie minimalnej temperatury obiegu C.O na zaworze mieszającym głównym na 33?C (P19 >> 2 w ustawieniach serwisowych). Dzięki tym modyfikacjom piec ze stanu wygaszonego, jest w stanie zagrzać wodę w całej instalacji. Jak osiągnie temperaturę roboczą , to o wiele łatwiej jest mu ją utrzymywać. Podczas otwierania zaworu, temperatura powrotu przeważnie spada do ok. 40?C, a w potrzymaniu jest mniejsza o te 10?C od temperatury kotła. Dodatkową wadą jest jeszcze to, że piec osiągając zadaną temperaturę na kotle (np. 58?C) przechodzi w stan potrzymania i po ok. 25-35 minutach na kotle mam 66-68?C a na powrocie max 54?C. Dzieje się tak przeważnie, kiedy piec jest w trybie lato bądź przez ten okres nie otworzył ani razu zaworu 4D i nie grzał wody C.W.U.

 

A teraz moje teorie. :o

1. Mogę mieć za małą średnicę powrotu, oraz zawór 4D generuje zbyt duże opory przepływu lub jest źle zamontowany.

Praktycznie obaliłem tą teorię, ponieważ:

- producent pieca Klimosz dopuszcza minimalną średnicę powrotu dla kotów o mocy

15-25kW, 35mm dla miedzi i 1 1/4? dla stali. Hydraulicy również zapewniali mnie, ze ta średnica wystarczy.

- zawór VRG141, DN40 który posiadam, jest prawidłowo zainstalowany (tak jak u kolegi Look), bo producent pozwala montować nie patrząc na kolejność znaczków tylko na sposób podłączenia (z boku przyłącze od kotła) i ustawienia zawieradła zaworu, które można obracać nawet o 360?. Pyzatym zawór ma KVvs = 25 m3/h ,a to chyba oznacza , że nie powinien mieć zbyt dużych oporów przepływu (byłbym wdzięczny jak by ktoś dokładniej wyjaśnił ten współczynnik).

 

2. Druga teoria z niedogrzanym powrotem, jest związana z zbiornikiem na wodę C.W.U (120l z wężownicą). Zachodzi podejrzenie, że woda zamiast przeciskać się przez zawór 4D i grzać powrót, częściowo ucieka przez zawór klapowy, sitko i pompkę C.W.U do zbiornika i nie jako dogrzewa go, schładzając tym wodę powrotu. Argumentem za, jest fakt, że rura doprowadzająca wodę do C.W.U jest zawsze gorąca, a temperatura powrotu kotła rzadko osiąga 54?C. Woda w zbiorniku jest ustawiona na 50?C. Jest to dość zakręcona teoria, a za jej obaleniem wydaje się przemawiać tylko fakt, że woda powracająca z wężownicy C.W.U powinna mieć temp min 50?C (zakładając, że bojler jest pełni nagrzany), co powinno powodować szybsze nagrzewanie powrotu kotła, jeśli spanie poniżej tych 50?C, a na razie tego nie zaobserwowałem.

 

Troszkę się rozpisałem, ale to tylko, dlatego, że ta sprawa kosztowała mnie dużo krwi i potu, nie wspominając o kilkunastu tyś. złotych wydanych na inwestycję, która raczej nigdy się nie zwróci a co najgorsze nie daje mi pełni satysfakcji. ;/

 

PS.

Na domiar złego, słabo mi grzeją ostatnie kaloryfery (z termostatami), tak jakby pompa nie wyrabiała i nie potrafiła docisnąć wystarczająco dużo ciepłej wody. ;/

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.