Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Atmos dc 32 s szybkie zużycie dyszy


DrwalKrzysztof

Rekomendowane odpowiedzi

Co pomože dužy wymienik na spapranym palenisku? Dopasuje dogoni,czy naprawi strate zpowodowana powietrzem jalowym ?

Edytowane przez bercus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Piecuch19 napisał(a):

Drewno ma maksymalnie 4kWh/kg więc wyglądało by że Twój egzemplarz ma ponad 100% sprawności co jest mało realne.

Skąd wziąłeś taką wartość?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wujek google tak mówi: Drewno z 12 - 20% zawartością wody ma wartość energetyczną 4 kWh/1kg drewna. Zaś drewno z 50% zawartością wody ma wartość energetyczną 2 kWh/1kg drewna."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Piecuch19 napisał(a):

Nie wiem gdzie wyczytałeś o spalinach 200-300'

Np. kilka stron temu w wątku o mpm wood.

A wracając do wątku to "otwarty obieg" raczej nie rozgrzewa dyszy, tylko komin. Ja bym stawiał na suche drewno, które daje za wysoką temperaturę. Ja nie zamierzam dolewać wody do drewna, jak radzi przedmówca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wersji GD Atmosa temperatura spalin nie przekracza 150st, przynajmniej w mojej instalacji. Pewnie wersje S mają tą przypadłość, że sadzi w komin dość wysoka temperatura, lub przesadzacie z powietrzem pierwotnym i za bardzo się hajcuje. Ja ustawiłem PP na 5mm a PW od 15mm do 25mm w zależności czy drewno twarde czy miękkie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może taka konstrukcja. Bawiłem się ustawieniem PP ale poniżej 200 stopni na wydechu słabo się pali. Wiadomo kwestia też drewna. Twarde, ciasno ułożone nie będzie się tak hajcowało jak miękkie rzucone byle jak. Zresztą ja palę bez bufora to nie będę się wypowiadał 🙂

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.01.2023 o 16:56, Mac08 napisał(a):

"otwarty obieg" raczej nie rozgrzewa dyszy, tylko komin. Ja bym stawiał na suche drewno, które daje za wysoką temperaturę. Ja nie zamierzam dolewać wody do drewna, jak radzi przedmówca.

Czytaj ze zrozumieniem.

Napisałem że  Drewno z 12 - 20% zawartością wody ma wartość energetyczną 4 kWh/1kg drewna"  więc nie możesz twierdzić  że wyciągasz powyżej  4 kWh z kg drewna w swoim kotle przy temperaturze spalin 200-300' bo to nie możliwe.

W dniu 20.01.2023 o 21:35, FeliksKonopka napisał(a):

W wersji GD Atmosa temperatura spalin nie przekracza 150st, przynajmniej w mojej instalacji. Pewnie wersje S mają tą przypadłość, że sadzi w komin dość wysoka temperatura, lub przesadzacie z powietrzem pierwotnym i za bardzo się hajcuje.

@FeliksKonopka ma wyższą sprawność jak Ty, bo na ogólną sprawność urządzenia składa się sprawność spalania i sprawność odbioru. Z tym drugim przy temperaturze spalin 200-300' jest u Ciebie słabo, bo ciepło wywalasz w atmosferę zamiast grzać nim dom, więc ciężko tu o wysoką sprawność . Najczęściej jest to spowodowane za małym wymiennikiem co wynika z słabej konstrukcji kotła lub nie prawidłowym paleniem jak napisał @FeliksKonopka który ma dużo mniejsze temperatury spalin ( wyższą sprawność odbioru) i też pali w  Atmosie. Twoje stwierdzenia w wcześniejszych postach o tym że palisz: " z lekkim niebieskim dymem" tylko to potwierdzają ( nie pełne spalanie). Dlatego twierdzenia w takim stanie rzeczy o wyciąganiu więcej niż 4 kWh z kg drewna można zaliczyć do bardzo optymistycznych stwierdzeń nie mających oparcia w rzeczywistości. 

Co do rozgrzewania dyszy to w MPM dysza się mocno rozgrzewa na krótkim obiegu w odróżnieniu do Atmosa gdzie tego nie ma, bo w nim spaliny nie przechodzą przez dyszę na krótkim obiegu ( inny obieg spalin). 

We wcześniejszych modelach MPM-a - tych z przed 2019r bez 5 klasy też były mniejsze wymienniki w poszczególnych modelach i były w związku z tym wyższe temperatury spalin, ale później to poprawili co pozwoliło uzyskiwać mniejsze temperatury spalin i co za tym idzie wyższą sprawność odbioru ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.01.2023 o 12:04, Piecuch19 napisał(a):

na ogólną sprawność urządzenia składa się sprawność spalania i sprawność odbioru. Z tym drugim przy temperaturze spalin 200-300' jest u Ciebie słabo, bo ciepło wywalasz w atmosferę zamiast grzać nim dom, więc ciężko tu o wysoką sprawność . Najczęściej jest to spowodowane za małym wymiennikiem co wynika z słabej konstrukcji kotła lub nie prawidłowym paleniem

W dniu 23.01.2023 o 12:04, Piecuch19 napisał(a):

We wcześniejszych modelach MPM-a - tych z przed 2019r bez 5 klasy też były mniejsze wymienniki w poszczególnych modelach i były w związku z tym wyższe temperatury spalin, ale później to poprawili co pozwoliło uzyskiwać mniejsze temperatury spalin i co za tym idzie wyższą sprawność odbioru ciepła.

Poniżej masz kilka cytatów z wątku o mpm wood (kilka ostatnich stron). Nie zauważasz różnicy w spalaniu węgla i drewna? Jeśli dla Ciebie temperatura na czopuchu 200-300* oznacza słaby wymiennik w kotle, to mpm należy do tych słabych konstrukcji z czym się nie zgadzam. Gdybyś przeczytał moje posty ze zrozumieniem, to zorientowałbyś się, że mam 2 kotły, więc mogę porównywać ilość spalanego drewna do wytworzonego ciepła. W atmosie łatwo jest mi policzyć kw/kg, ponieważ mogę grzać nim tylko bufor. A ogrzewając budynki atmosem i 2 kotłem widzę różnicę 15-20% na korzyść kotła z wymiennikiem o powierzchni kilka m2 i rusztem wodnym. Więc jeśli średnio z atmosa mam 3,3-3,5kw/kg to 4kw/kg jest jak najbardziej możliwe przy niepełnym spalaniu. Dodam tylko, że ja spalam suche drewno, które leżąc w kotłowni dosycha nawet poniżej 2%, a świeże z produkcji nie ma więcej, jak 8%. 

I mogę w atmosie po moich modyfikacjach palić w temperaturze na czopuchu 130* utrzymując płomień w palniku, ale nie uzyskałem wyższej sprawności. Najlepszą temperaturą w moich warunkach jest 220-250, ponieważ wentylator wyciągowy nie jest mocno gorący, kocioł osiąga średnio 15kw/h i porównując do mpm to nie widzę dużych różnic w sprawności. I tą temperaturę i sprawność mam dzięki stałej szczelinie zamiast miarkownika.

 

W dniu 19.01.2023 o 14:10, zaciapa napisał(a):

Dodam, że ja palę tak, że na czopuchu mam 230-300*, według mnie jest to moc kotła zbliżona do maxymalnej

W dniu 15.01.2023 o 12:01, Marian2707 napisał(a):

Ogólnie nierealne jest przebić temperaturę na kotle  o 20-30° względem temperatury powrotu. Jeśli mam powrót na 58° to więcej jak 63° przy normalnej temperaturze spalin nie da się osiągnąć. Oczywiście mogę palic ostro z temp spali ponad 250° to wtedy dojdzie na może do 65°, ale nie o to chodzi, a poza tym to wciąż za mało aby efektywnie palic drewno.

W dniu 13.01.2023 o 19:37, maffer napisał(a):

Ja u siebie zamknąłem pw z jednej strony prawie do konca, zmniejszyłem ilość pp przesuwajac trochę ta zasuwę pod klapką od miarkownika i chyba jest lepiej. Płomień żółty z fioletem, temp. spalin 200-220. Na dole zasypu drobne drewno, na nim trochę zrębki, w połowie grubsze kawałki i na górze takie średnie + drobnica, kora, to co się z łupania zbiera

W dniu 8.01.2023 o 09:32, pigeon8 napisał(a):

A macie jakiś patent na zawirowacze bo te fabryczne to porażka, za bardzo ograniczają ciąg. Bez nich kociołek ładnie pracuje tylko temperatura spalin 300stC a jak włoże chociaż jeden to tak jak by ktoś zatkał kocioł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Mac08 napisał(a):

Więc jeśli średnio z atmosa mam 3,3-3,5kw/kg to 4kw/kg jest jak najbardziej możliwe przy niepełnym spalaniu.

Jak będziesz czyściej spalał i wsadzisz dodatkowy wymiennik w komin to te 200 - 300' coś odda.

Pisałeś o wyciąganiu więcej niż 4 kWh z kg drewna przy temperaturze spalin 200-300'  i paleniu  " z lekkim niebieskim dymem" - nie realne - fizyki nie oszukasz, a papier wszystko przyjmie - nawet absurdalne stwierdzenia.

Sprawność odbioru jest równie ważna jak sprawność spalania. Przy sprawnym spalaniu drewna ważna jest wysoka temperatura żaru/paleniska, a nie wysoka temperatura spalin w kominie.

Dlaczego przy zapylonym/brudnym wymienniku spaliny mają wyższą temperaturę? - bo odbiera on mniej ciepła i to ciepło ucieka w komin co pogarsza sprawność odbioru ciepła. Twoje drewno musiało by mieć ok 6 kWh/kg żebyś wyciągał powyżej 4kWh/kg, a takiego nie ma.

Podałeś przykłady ludzi którzy za ostro zalewają kotły zimną wodą i nie mogą osiągnąć wyższej temperatury na kotle, ale oni nie piszą że wyciągają powyżej 4 kWh/kg drewna, a @zaciapa ma akurat starszy model kotła z mniejszym wymiennikiem o czym wcześniej pisałem. Jego 25kW w starszym modelu ma taki sam wymiennik jak w moim 18 kW ( to są te różnice - zapytaj u producenta - zresztą omawiane było to na forum MPM-a).  U siebie jak widzę że temperatura spalin dochodzi do 200' to oznaka że trzeba wyczyścić wymiennik. Normalnie oscylują pomiędzy 120-180' a temperatura na kotle jest zwykle 77-80' bez żadnych problemów - takich co niektórzy opisują.  

Reasumując życzę sukcesów w sprawnym spalaniu i w sprawnym odbiorze ciepła.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest pisane o kotlu "jakoszrobionym" z ktorego leje sia kondenzat.W takim przypadku k sprawnosci wymienika jest na plus jescze kondenzacja.Ta može 10-15% nadrobic.Kiedy leje z mpm,to jescze nie jest kondenzacja plusowa.Na zadlawionej przegrodzie masz spaliny niske,kiedy dal bys temu kotlu pociagac nosem,tež 200+ wylecialoby kominom...Z strata kominowa na czystym wymieniku nie až tak zle,bo pomiedzy temperature na palniku i wyjsciem z kotla zawsze jest roznica duža i z spadkom temperatury moc zamknieta w spalinach tež szybko spada...Mowimy o jednostkach procent straty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, bercus napisał(a):

Na zadlawionej przegrodzie masz spaliny niske,kiedy dal bys temu kotlu pociagac nosem,tež 200+ wylecialoby kominom..

Przegrodę mam powiększoną o ok 100% od oryginalnej, a nie zdławioną, nic się nie leje z wymiennika, bo jest suchy jak pieprz, więc Twoje rozumowanie jest błędne. 

Kiedy piszesz: " strata kominowa na czystym wymieniku nie až tak zle," to masz świadomość że jest źle - może nie aż tak źle, ale źle na pewno.

Niektórzy piszą że nie jest tak źle, bo ich kocioł dymi tylko przez pierwsze 2 godziny, a potem tylko trochę i też piszą że "nie jest aż tak źle" , bo bywało gorzej. Nie zmienia to faktu że dobrze nie jest. 

Tą różnicę temperatur o której piszesz ma odebrać wymiennik, a nie komin i atmosfera , ale jak wymiennik jest za mały to nie da rady i kWh uciekają na ogrzanie nieba, a nie domu - to nie jest wysoka sprawność odbioru. Dlatego nie zgadzam się z tym wyciąganiem powyżej 4 kWh/kg drewna przy spalinach 200-300' i paleniu z "lekkim niebieskim dymem", a wcześniej opisałem dlaczego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Madre rozmowy o niczem.Spaliny jak yetti.Mam teraz katastrofalny groszek,spaliny zamiast 90-130 mam 130-180,tlen wg.lambdy totalnie mimo,jakbym zamiast palenia mial cztery swieczki w kotle i wiekszego zužycja opalu nie zauwažylem.Jesli jest to o 1  2,czy 5%??? nie wiem,nie widze tego.To chcial bym wiedziec,jak kto na drewnu tego rozpoznaje :-) o,može sasiad komus namowil,že spali mniej....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, bercus napisał(a):

To chcial bym wiedziec,jak kto na drewnu tego rozpoznaje 🙂

Sonda lambda w kotle. Prz spalaniu drewna, pelletu przy np mocy max powiedzmy 12 kW optymalny nadmiar tlenu w spalinach to 9,5%. Jezeli spadnie poniżej 8% to palnik kopci. Jezeli przekracza 10,5% to zaczyna się wychładzanie kotła przez wentylator. Inna sprawa, że prawidłowy nadmiar tlenu dla niższych mocy jest wyższy. A jeżeli kocioł pracuje na modulacji to wartości są permanentnie zmienne. I algorytm fuzzy logic sondy sterujący wentylatorem ma naprawdę co robić, żeby utrzymać ten nadmiar tlenu w założonych widełkach a co za tym idzie palić ekonomicznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Piecuch19 Nie napisałem, że mam 200-300 na czopuchu przy 4kw/kg, także czytaj ze zrozumieniem i ogarnij, że mam 2 kotły. Nie mam termometru w pozaklasowym, ale czopuch nie jest mocno ciepły, raczej letni przy mocach rzędu 15-20kw/h i niżej już się nie da zejść z mocą, bo ciągu komin nie złapie.

Edytowane przez Mac08
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto woli prymytywny kociol,nie bedzie walic kase w lambde.Przeciež sam najliepiej rozpozna....U mnia lambda steruje,no na tym opale co sia nie pali,czy sia pali bez užycja O2 :-)  bylem zmuszony jej sterowanie wylaczyc.

Co do porownywania,to každy dzien jest innym-cisnienie,temperatura,cug.... i 5% straty,czy uzysku rozpoznac nie jestesmy w stanie.Kotlownia nie laboratoryum.Uczucie,czy wrazenie z fuzow.Kiedy chcemy tego widac,to widzimy.Z zawirowaczmi zas szybczej wymienik zarosnie i co po 2 dni pogonimy to po 2 nastepne tracymy,jest rewers i awers.

Edytowane przez bercus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaka jest prawidłowa procedura rozpalania w tym kotle? Od razu lądujemy do pełna i rozpalamy czy wrzucamy mniej drewna i potem dorzucamy kiedy powiedzmy kocioł osiągnie 40 stopni? A wajchę kiedy wciskacie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie korzystam z krótkiego obiegu.

Na środek wkładam dwa trójkątne klocki, pomiędzy wkładam resztki węgla drzewnego z poprzedniego palenia, podpalam węgiel palnikiem i jak się zacznie ładnie żarzyć ładuję do pełna, zamykam. Całość to mniej niż 5 minut.

Jeśli trzeba to dokładam jak temperatura spalin spadnie poniżej 120 stopni, mniej więcej. Wtedy zostaje na dnie żar i nic nie dymi przy dokładaniu.

Przy takim rozpalaniu na początku puści lekko biały dym kominem, potem nie dymi wcale. Przy rozpalaniu z krótkim obiegiem potrafi kopcić jak parowóz i jest ryzyko, że rozpali się cały wsad za mocno.

Wentylator wyciągowy pozwala na szybkie rozpalenie bez krótkiego obiegu, nie trzeba się bawić w uchylanie drzwiczek, rozgrzewanie komina i inne magiczne sztuczki. W połączeniu z rck nie martwię się, że ciśnienie za niskie, wiatr za duży i podobne problemy związane z ciągiem.

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.01.2023 o 19:54, Mac08 napisał(a):

dosycha nawet poniżej 2%

To jest nie możliwe ,8% max wg mnie się da

W dniu 26.01.2023 o 14:31, maracz napisał(a):

Wysoka temp spalin bez zawirowywaczy nagrzeje kocioł słabiej niż z zawirowywczami i obniżoną dzięki nim tem spalin. Sprawdzone.

Ale tylko przy dobrym spalaniu jak u ciebie z wyciągiem i totalnym wypaleniu dymu, a jak się bździ i jest niska temp spalin to myślę że się wtedy straci w porównaniu do wyższej temp spalin i porządnym spalaniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.01.2023 o 10:50, mcjszt napisał(a):

Nie korzystam z krótkiego obiegu.

Na środek wkładam dwa trójkątne klocki, pomiędzy wkładam resztki węgla drzewnego z poprzedniego palenia, podpalam węgiel palnikiem i jak się zacznie ładnie żarzyć ładuję do pełna, zamykam. Całość to mniej niż 5 minut.

 

Spróbowałem tak rozpalić i faktycznie jest mniej dymu a proces rozpalania nie jest dużo dłuższy w porównaniu do krótkiego obiegu i uchylonych drzwiczek. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

U mnie tak wygląda rozpalanie, krótki obieg używam, żeby rozpalić, tak mi wygodniej się odpala.

https://drive.google.com/file/d/1KuIbpxewE2oJLweyEfNOoZw1HrphEXIC/view?usp=sharing

W dniu 31.01.2023 o 12:17, maronka napisał(a):

To jest nie możliwe ,8% max wg mnie się da

Co dla jednych jest sufitem, dla innych może być podłogą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o to że wilgotność drewna 8% osiągniesz przy wilgotności 32%  powietrza a to bardzo mało i trudno zejść niżej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Trochę mnie nie było. Blacha żeliwna i brak chorobliwego sprzątania poprawiły sytuacje. Może nie poprawiły, ale zatrzymały degradacje w miejscu. Ktoś pytał jak rozpalam. Tak jak w instrukcji, bez wentylatora otwarty krotki obieg, uchylone dolne drzwiczki trwa to około 10min, potem zarzut do pełna i normalna praca na wentylatorze. Przy temperaturze 84 na piecu spaliny mają 130. Obecne ustawienia Góra 4mm, dół na max. A co do wilgotności str 14 instrukcji do pieców "s". " kotły nie nadają się do spalania drewna o wilgotności mniejszej niż 12%" po sezonie wrzucę zdjęcia komory może kogoś zainteresuje. A co do reklamacji atmos ma to w nosie gwarancji nie uznaje bo nie ich ludzie instalowali, sklep kotly.com czyli firma prosat nie chce uznać rękojmi zrzucając winę na użytkownika "za duża temperatura na piecu i za wysoka wilgotność drewna, zły lodomat" ( lodomat sami dobierali) jak starczy mi weny to sprawa do sądu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.