Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Gdyby którykolwiek z Was zaprogramował choc raz sterownik do instalacji od zera to wszystko staloby sie „zrozumiale”.

Od zawsze „polecam” sterowniki robione przez siebie (nie mylic przezemnie) jakie by nie byly… Problem jest z cena tych rozwiazan i wiedzą tego co ma to zrobic…

Opublikowano

Ja byłem zmuszony poniekąd do tego sterownika, bo priorytetem dla mnie był palnik na dwa paliwa, a na start nie chciałem iść w dwa osobne sterowniki do każdego paliwa. Tak poza tym to nie mam pojęcia jaki inny jeszcze sterownik obsługuje dwa podajniki podczas palenia pelletem

Opublikowano

Moim zdaniem problemem tutaj jest za wysoki start pompy na instalacje która także załącza działanie zaworu. Instalacja na początku nie jest wstanie zagrzać się samymi wrzutkami gorącej wody co skutkuje niskim powrotem, wyłączeniem pompy Co i zamknięciem zaworu, wygaszeniem kotła i tak w kółko. Rozwiązanie to wyższa temperatura kotła i niski start pompy Co. 

Opublikowano (edytowane)

Cała ta koncepcja dwupaliwowego kotła jest pomylona, zresztą wielu tego próbowało i uciekło z podkulonym ogonem. Sam widzisz zresztą.

To 4d do samej ochrony powrotu jest niepotrzebne. Powinna być pompa przewałowa. 

Ale jak już ma to jako tako działać, to musisz zmienić podłączenia hydrauliczne do tego 4d.sterownik jest napisany do zasilania instalacji -rury w górę, a Ty teraz zasilasz jakby kocioł, czyli rurę w dół. Ale tu ogólnie trzeba policzyć przepływy, bo gdzieś tam w tle są jakieś rury kilkucentymetrowe, a Ty zawracasz Wisłę rurką 1 cal. 

Więc powtórzę się kolejny raz:

- najlepiej teraz założyć zwykłą pompkę przewałową i opękać sezon

-potem na spokojnie, skoro i tak chcesz coś tam jeszcze dłubać, zaprojektować instalację. Wtedy można tym sterować jakimś sterownikiem instalacyjnym, typu tech serii i, a ten argos niech steruje samym kotłem.

 

Edytowane przez HarryH
Opublikowano
3 minuty temu, pospisz napisał:

Moim zdaniem problemem tutaj jest za wysoki start pompy na instalacje która także załącza działanie zaworu. Instalacja na początku nie jest wstanie zagrzać się samymi wrzutkami gorącej wody co skutkuje niskim powrotem, wyłączeniem pompy Co i zamknięciem zaworu, wygaszeniem kotła i tak w kółko. Rozwiązanie to wyższa temperatura kotła i niski start pompy Co. 

Trafne. Moze tak byc.

Pytanie (do autora) czy kociol szybciej dochodzi do zadanej anizeli otwiera sie zawor?

Opublikowano (edytowane)

Dokładnie tak, kocioł dochodzi do zadanej, przekracza zadaną i nadal nie otwiera zaworu. Skutek jest taki, że przekracza o 5 stopni zadaną kotła i się wyłącza (wygaszanie)

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano

To sprobuj jak @pospisz

Opublikowano
8 minut temu, K-r-y-s napisał:

Dokładnie tak, kocioł dochodzi do zadanej, przekracza zadaną i nadal nie otwiera zaworu. Skutek jest taki, że przekracza o 5 stopni zadaną kotła i się wyłącza (wygaszanie)

No to są złe ustawienia na sterowniku, a wy szukacie tajnych menu czy ujemnego wpływu gwiazd na niebie.

 

Opublikowano

Myślę, że zaszło małe niedomówienie, pompa CO włącza się przy 45 stopniach, ale kotła, a nie wyjścia na instalację. W tym sterowniku, nie ma czujnika opisanego "czujnik CO". Pompa CO włącza się na sporo przed osiągnięciem czujnika zaworu zadanej temperatury

1 minutę temu, sambor napisał:

No to są złe ustawienia na sterowniku, a wy szukacie tajnych menu czy ujemnego wpływu gwiazd na niebie.

 

A coś więcej informacji mógłbym poprosić od kolegi? Zakładam, że kolega ma ten sterownik lub przeczytał instrukcję sterownika (post #53) w której jest pokazane całe menu ustawień, tym bardziej proszę o jakieś konkrety.

Opublikowano

Jedyne co mi przychodzi do głowy to czy masz wyłączone sterowanie pogodowe. Jest podłączony czujnik temperatury zewnętrznej. 

Opublikowano (edytowane)

Zrob jak @pospisz pisal.

Jak zalaczy sie pompa CO to czujnik umiesc w goracej wodzie (przygotuj sobie taka gdzies kolo 60C) - w ten sposob sterownik bedzie widzial ze temperatura jest duzo powyzej zadanej i zawor powinien wykonac ruch bedzie chcial ta temperature obnizyc. Kierunek zaworu (przewody) musza byc odwrotnie anizeli przy czujniku umieszczonym na zasilaniu CO. W innym przypadku zalaczy sie przekaznik ale krancowki w zaworze nie pozwola na jego ruch.

Bez proby nie ruszymy dalej…

PS. Masz tam jeszcze termostat pokojowy w ustawieniach moze on cos miesza, pogodowka tez moze miec wplyw.

Edytowane przez PioBin
Opublikowano
8 minut temu, pospisz napisał:

Jedyne co mi przychodzi do głowy to czy masz wyłączone sterowanie pogodowe. Jest podłączony czujnik temperatury zewnętrznej. 

Czujnika brak, w sterowniku wyłączone.

10 minut temu, PioBin napisał:

PS. Masz tam jeszcze termostat pokojowy w ustawieniach moze on cos miesza, pogodowka tez moze miec wplyw.

Termostat także jest wyłączony. Spróbuje chyba jutro i dam znać

Opublikowano

Do wyliczenia wartości za zaworem potrzebne są dwie zmienne. Chyba że go oszukamy i wszystkie są jednakowe. 

Opublikowano (edytowane)

Napiszę w ciemno.
Wydaje mi się, że masz nieustawiony siłownik względem zaworu. Ustaw zawór dokładnie na pół otwarty, przekręć pokrętłem siłownika na 5 i wtedy załóż go na zawór.

A odnośnie długości cyklu pracy siłownika, to Technix zaleca 60s, czyli np. w Afriso to jest ARM 323. 

PS.
Jak masz pompę kotłową i pompę CO, to na czort Ci zawór 4D? Żeby komplikować sobie życie? Wyrzuć go. 🙂
Ja do swojego nowego kotła specjalnie kupiłem zawór 3D i siłownik, który miał zapewnić ochronę powrotu za pomocą tej samej pompy, która tłoczyła płyn na instalację. I to się okazało głupotą. W praktyce było tak, że po rozpaleniu kocioł się dogrzał i palnik się odstawiał bo nie było odbioru ciepła, a zawór 3D otwierał się i zaraz zamykał bo temperatura powrotu za bardzo spadała. I tak to stabilizowało się przez godzinę.
Kupiłem drugą pompę specjalnie do obiegu kotłowego, zawór z siłownikiem rzciłem w kąt i teraz zarówno powrót jest dogrzany jak i instalacja grzeje kilkanaście minut po przekroczeniu 45 stopni na kotle. 🙂

//edit:
..tfuu. Co ja wygaduję? Jakie kilkanaście minut? Dosłownie chwilkę, mniej niż dwie minuty, bo zład w mojej "głównej" instalacji ogrzewania to około 10 litrów. 😁

Edytowane przez Dozy
Opublikowano (edytowane)

Zawieradło jest zgodne z pozycją siłownika

Cała sytuacja z zaworem 4d do ochrony powrotu powstała, po to by chronić powrót od początku pracy kotła, a nie dopiero jak instalacja (grzejniki) zostanie dogrzana, przecież tutaj jest największa różnica temperatur. 

IMG_20210911_173103.jpg

IMG_20210911_235934.jpg

Edytowane przez K-r-y-s
Opublikowano

Ostatni raz 

Sterownik nie ma obsługi kotłowej

3pompy co, CWU, dodatkowa 

Czujnik mieszacza.

By to szansę działać miało czujnik nad zawór i pompę główna. W innym wypadku szans zero.

Z malego auta miejskiego z manualną klima merola z auto wilgotnością powietrza pan nie zrobi. Tak długo,jak się tego nie zrozumie nic ze sterowania nie wyjdzie.

To są wymogi do stera na 3pompy aby obsługiwał ich 5szt... Ni dy rydy

 

 

 

 

Opublikowano

@Pieklorz Jakie w tym przypadku ma znaczenie czy sterownik obsługuje pompę kotłową czy tez nie ? Pompę można podpiąć bezpośrednio do gniazdka i to ma działać. Instalacja jest dobrze zrobiona i nie ważne czy dasz czujnik na powrocie czy na zasilaniu na grzejniki, sterownik ma trzymać tam nastawioną temperaturę.

Skoro piec potrafi się wygasić bo przekroczył zadaną a zawór nie reaguje i go nie otwiera to wina leży po stronie sterownika.

@K-r-y-s Jak już wcześniej pisałem mam Argos Pid MAX i to są te same sterowniki z tymi samymi błędami, różnią się tylko wyświetlaczem i wiem doskonale jak on "steruje" zaworem...

 

Opublikowano
10 godzin temu, K-r-y-s napisał:

Cała sytuacja z zaworem 4d do ochrony powrotu powstała, po to by chronić powrót od początku pracy kotła, a nie dopiero jak instalacja (grzejniki) zostanie dogrzana, przecież tutaj jest największa różnica temperatur. 

Owszem największa różnica i właśnie pompa kotłowa spełnia to zadanie 1000 razy lepiej niż jakikolwiek zawór.
Pompa kotłowa włączona na stałe, a pompa CO włącza się przy 50 stopniach na kotle i "wsio gra i bucy".

Uczepiłeś się tej ochrony powrotu, ale kocioł i tak masz niedogrzany. Dla kotła optymalna temperatura pracy to jest 65 stopni, a dla powrotu producenci (przynajmniej Technix) zalecają nie mniej niż 55 stopni. Tak więc sorry, ale "złej baletnicy rąbek u spódnicy przeszkadza". 🙂
Podnieś temperaturę zadaną kotła to i powrót będzie cieplejszy.

Domyślam się, że moje sugestie nijak nie pasują do rezultatu jaki chciałbyś osiągnąć, ale uwierz mi, że brak ochrony powrotu to maleńkie przewinienie w porównaniu do ciężkiego grzechu w postaci niskiej temperatury pracy kotła.
Choćbyś nie wiem jaką instalację miał i różnica między zasilaniem a powrotem do kotła nie przekraczałaby 5 stopni, to  kocioł i tak szlag trafi jeśli będzie pracował na niskiej temperaturze.

Opublikowano (edytowane)

W zasadzie kolega wyżej celnie opisał rzecz.

 

Zacząć od podstaw. Sprawdzić poprawność podłączenia siłownika zaworu. Gdy siłownik za którym jest czujnik mieszacza jest na maxa otwarty oznacza to, że chce dążyć do dogrzania układu. Jak odczyt na czujniku bliski wartości zadanej, to zawór będzie się zamykać.

Ja bym dał czujnik mieszacza za mocniejszą pompę nad zaworem i regulował na układ, a kotłowa niech sobie chodzi. Dobrać nastawę na kotle, przepływy na pompach (biegi) i to wszystko.

Nie polecam aby przy tym sterowniku korzystać z termostatu pokojowego, gdy zależy komuś na stabilnej pracy. Nie wiem dlaczego producent tak to wymyślił, ale współpraca z termostatem to rozłączenie pompy, ja wolę aby obniżać o daną wartość nastawę za zaworem, tu się jednak tak nie da zrobić.

Edytowane przez Pieklorz
Opublikowano

@K-r-y-s Niestety Twoje założenia odnośnie działania zaworu, siłownika i sterownika są całkowicie błędne. Ten sterownik nie ma czujnika powrotu, ma tylko czujnik temperatury zadanej zaworu. I to jest bardzo istotne w tym przypadku. Masz do ustawienia parametr "temperatura zadana na instalację", a Ty chcesz żeby sterownik regulował "temperaturę powrotu." Tak się nie da, gdyż regulacja tych 2 parametrów wymaga różnych reakcji od sterownika. 

W dniu 10.09.2021 o 23:13, K-r-y-s napisał:

Nie,nie, zawór 4d ma funkcje zależną od tego jak go zamotujesz. Może utrzymywać temperaturę wody wchodzącą na grzejniki, lub utrzymywać temperaturę wody powracającej do kotła, realizując "ochronę powrotu".

Nieprawda. Skąd w ogóle masz takie rewelacje? To dotyczy zaworów 3d. Zawór 4d powinien łączyć te 2 funkcje razem, jeśli są odpowiednie przekroje obiegu kotłowego lup pompa kotłowa.

 

W dniu 10.09.2021 o 23:13, K-r-y-s napisał:

Niemniej, fakt w jaki sposób go zamontujemy, nie zmienia faktu, że sterownik nie reaguje na przekroczenie zadanej temperatury zaworu.

Przecież reaguje. I to prawidłowo. Masz zadane 50 stopni, a jest więcej czyli zawór jest zamknięty.

W dniu 10.09.2021 o 23:13, K-r-y-s napisał:

Czujnik zaworu jest jeden i jest zainstalowany na wyjściu zaworu, około 20 cm za zaworem.

Ten czujnik NIE JEST zainstalowany na wyjściu zaworu! Wyjście zaworu to ten króciec który idzie na pompę CO i dalej na grzejniki. Ty masz ten czujnik zainstalowany na powrocie z zaworu do kotła.

 

Dla potwierdzenia że sterownik działa prawidłowo przełóż czujnik na zasilanie i wtedy rozpal kocioł.

Opublikowano

Dla mnie nie ma to znaczenia to tylko kwestia podłączenia chyba że sterownik jest jasnowidzem i wie które to zasilanie a który powrót. 

  • Zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)

Czujnik mozesz sobie wsadzic gdzie chcesz - ja proponuje do dzbanka z woda.

Woda za ciepla (powyzej zadanej) kreci w lewo. 

Woda za zimna (ponizej zadanej) kreci w prawo.

Woda ok = zadana (+/-histereza) stoi w miejscu.

Prawo/lewo kierunki umowne tak samo jak otworz/zamknij.

Co tu trudnego???

Start zaworu zawsze powinien byc uzalezniony od startu pompu, czyli zawor nic nie robi dopoki pompa nie pracuje. Bo tak to by chcial regulowac jak nie ma przeplywu.

Edytowane przez PioBin
Opublikowano

Można dołożyć funkcję czy to obieg grzejnikowy i stop z zamknięciem czy podłogówka i kręci do założonej temperatury wyłączenia pompy. 

Opublikowano (edytowane)

Mozna @pospisz

Mozna dolozyc zliczanie impulsow prawo/lewo i stad wiedziec jakue jest polozenie. Mozna zamykac/otwierac po zatrzymaniu pompy. Mozna ograniczyc min. otwarcie, temperatury min i max i wiele rzeczy mozna.

Podstawowa funkcja jest jak wyzej. I nawet to jak widac niektorych przeroslo.

Edytowane przez PioBin

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.