Skocz do zawartości

Argos Black, sterowanie zaworem 4d


K-r-y-s
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

Mam dziwny problem ze sterowaniem zaworem 4d (siłownikiem). Może opiszę problem od początku ... Temp. zadana na piecu to 55 stopni, temperatura zadana na zawór to 50 stopni. Zawór 4d wykorzystuję do ochrony powrotu.

Po rozpaleniu pieca, zawór jest ustawiony przez sterownik tak, że dogrzewa tylko "obieg kotłowy", po dogrzaniu się i przekroczeniu zadanych 50 stopni, sterownik powinien zacząć delikatnie otwierać zawór, aby część wody szła już na grzejniki, a część zimnego powrotu z instalacji, mieszała się już z powrotem na kocioł. Niestety to tylko teoria, przynajmniej w moim przypadku i w tym stadium palenia. Sterowania siłownikiem zaworu brak, pomimo przekroczenia zadanych 50 stopni zaworu, kocioł dogrzewa się do zadanych 55 stopni i z powodu braku reakcji sterownika  (otwarcie zaworu 4d), przegrzewa się z powodu braku odbioru ciepła. Tak jest w automacie ... radzę sobie z tym w ten sposób, że po rozpaleniu, odłączam siłownik zaworu od sterownika i ręcznie nim steruję. Powoli otwieram, pilnując temperatury powrotu i nagrzewając całą instalację. Gdy już nagrzeję instalację i temperatury się ustabilizują, to przełączam siłownik w tryb auto i podłączam go do sterownika ... nic więcej nie potrzebuję robić, sterownik kontroluję siłownik tak jak trzeba, zamykając i otwierając zawór wedle potrzeb, trzymając zadanej temperatury 50 na zaworze (powrót). Czy jest ktoś kto potrafi mi pomóc, wytłumaczyć co jest nie tak, może są jakieś kryteria wysterowania siłownikiem o których nic n ie wiem i nie ma o nich nic w instrukcji sterownika Argos Black. Na koniec dodam, że kontaktowałem się z producentem (Technix) przez formularz na stronie WWW, przez e-maila, a także, dzwoniłem na komórkę. Po 4 dniach zero odzewu, jakiegokolwiek, a gdy dzwoniłem i odebrał jakiś mężczyzna to po 5 sekundach powiedział, że ma drugi telefon i za "minutkę" oddzwoni, minęły 4 dni i cisza. Mimo, że po tych kilku przepaleniach z ręcznym rozruchem jestem zadowolony z palnika, to czuję się totalnie ol*any przez producenta, tzw. serwis.

Przepraszam za ten długi wywód, ale chciałem opisać problem jak najdokładniej.

Z góry dziękuję za wszelką pomoc i sugestie.

Krystian

Edytowane przez K-r-y-s
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam dwie sugestie, być może któraś będzie prawdziwa. Źle ustawiony czas calkowitego otwarcia zaworu lub czujnik zamontowany w niewłaściwym miejscu.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przewertowałem instrukcję i sam sterownik, nie znalazłem takiej opcji do ustawienia jak czas otwarcia zaworu. Czujnik zaworu zamontowany jest około 20 cm za zaworem. Chyba jedyne co można ustawić, to temperaturę, którą zawór powinien utrzymywać na wyjściu.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co oznacza temperatura zaworu osiągnięta 50 st , nie jest to temperatura zadana zaworu na instalację ? dlatego sterownik nie otwiera zaworu na instalację ?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Nie,nie, jak wcześniej napisałem, zawór 4d służy do "ochrony powrotu". Niemniej jednak, bez różnicy, czy zawór jest zamontowany, aby utrzymywać stałą temperaturę wychodzącą na instalację, czy stałą temperaturę powrotu do kotła. W sterowniku ustawia się tylko temperaturę zaworu i sterownik pilnuje tej temperatury poprzez sterowanie siłownikiem na zaworze. Czujnik zaworu do pomiaru tej temperatury jest zamontowany na wyjściu z zaworu. Mimo, że temperatura na czujniku przekroczy zadaną w sterowniku temperaturę, to sterownik nie robi nic, aby ją obniżyć do zadanej.

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Każdy siłownik posiada czas otwarcia, różny u różnych producentów. Informacja ta znajduje się na tabliczce znamionowej siłownika, podana w sekundach. Ta wartość musi być zgodna z wartością zapisana w sterowniku. 90 s, 120 s. 135 s 

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak jak Kolega wyżej napisał sterownik musi znać czas otwarcia zaworu .

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dane o których pisze powinny się znajdować pod pozycją "zawór" lub "zawór wbudowany" czyli zał/wył zawór, czas otwarcia, skok jednostkowy, tem. ,Zadana zaworu. Poszukaj. Tak jest praktycznie w każdym sterowniku.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Rozumiem o co chodzi, jednak w instrukcji nie jest napisane jakie siłowniki stosować, tzn. z jakimi czasami otwarcia. Naprawdę w ustawieniach sterownika, jedyne co można ustawić wspólnego z zaworem to temp. zadana zaworu....  Moim zdaniem to raczej nie chodzi o to, gdyż pomiędzy 50 stopni (zadane w sterowniku jako temperatura zaworu), a 60 stopni (gdy piec przejdzie w tryb wygaszania, po przekroczeniu o 5 stopni , zadanych 55 stopni na piecu) mija co najmniej kilka minut, więc gdyby to była kwestia czasów otwarcia siłowników, to jakikolwiek by on nie był, to by się chociaż otworzył minimalnie, a się nie otwiera w ogóle. Sterownik nie wystawia sygnału otwarcia. 

Niestety na internecie jedyne co znalazłem to instrukcja do starego Argosa PID, a do mojego Argosa Black nie ma. Postaram się załączyć zdjęcia z mojej instrukcji...to wszystko co znalazłem o sterowaniu siłownikiem zaworu i ustawieniach względem jego.

IMG_20210910_223508.jpg

IMG_20210910_223518.jpg

IMG_20210910_223551.jpg

P.s. Jeśli trzeba, to zeskanuje całą instrukcje obsługi.

Edytowane przez K-r-y-s
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A nie masz tam jakiegoś "trybu instalatora"? Czas otwarcia zaworu musi być w sterowniku, nie ma innej opcji.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, K-r-y-s napisał:

trzymając zadanej temperatury 50 na zaworze (powrót)

Zwrocilem uwage na Twoj opis, mozliwe ze to tylko zly tekst.

Zawor ma utrzymywac temperature na wyjsciu do instalacji CO - to jest zadana dla niego a nie powrot.

Powrot jesli nasz mozliwosc ustawienia sluzy do wlasnue zamknuecia silownika az do jego uzyskania. Masz drugi czujnik na powrocie?

Sugeruje sprawdzic czy wlasciwie wpiales czujniki.

 

Ps. Koledzy. Czasy otwarcia nie sa potrzebne do dzialania jakiegokolwiek zaworu.

 

Edytowane przez PioBin
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, PioBin napisał:

Zwrocilem uwage na Twoj opis, mozliwe ze to tylko zly tekst.

Zawor ma utrzymywac temperature na wyjsciu do instalacji CO - to jest zadana dla niego a nie powrot.

Powrot jesli nasz mozliwosc ustawienia sluzy do wlasnue zamknuecia silownika az do jego uzyskania. Masz drugi czujnik na powrocie?

Sugeruje sprawdzic czy wlasciwie wpiales czujniki.

 

Ps. Koledzy. Czasy otwarcia nie sa potrzebne do dzialania jakiegokolwiek zaworu.

 

Nie,nie, zawór 4d ma funkcje zależną od tego jak go zamotujesz. Może utrzymywać temperaturę wody wchodzącą na grzejniki, lub utrzymywać temperaturę wody powracającej do kotła, realizując "ochronę powrotu". Niemniej, fakt w jaki sposób go zamontujemy, nie zmienia faktu, że sterownik nie reaguje na przekroczenie zadanej temperatury zaworu. Czujnik zaworu jest jeden i jest zainstalowany na wyjściu zaworu, około 20 cm za zaworem.

7 minut temu, Kociołek napisał:

K-r-y-s palisz w trybie letnim (tylko cwu) czy zimowym?

Bojler (CWU) mam wyłączony w sterowniku, fizycznie nie posiadam zbiornika CWU, pale w trybie zimowym.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, K-r-y-s napisał:

Może utrzymywać temperaturę wody wchodzącą na grzejniki, lub utrzymywać temperaturę wody powracającej do kotła, realizując "ochronę powrotu".

Potrzebne sa dwa czujniki. Jeden na CO (ten co masz) drugi na powrocie. Nie moze realizować ochrony powrotu nie majac czujnika na powrocie bo nie wie jaka jest tam temperatura. Ochrone powrotu masz zalaczona? Jesli tak to ja wylacz.

Jesli chcialbys realizowac ochrone powrotu to czujnik trzeba przeniesc na powrot kotla. Ale wtedy na instalacje CO bedzie szla temperatura taka jak na kotle.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, PioBin napisał:

Jesli chcialbys realizowac ochrone powrotu to czujnik trzeba przeniesc na powrot kotla. Ale wtedy na instalacje CO bedzie szla temperatura taka jak na kotle.

I właśnie tak jest podłączony zawór 4d, na instalacje z założenia będzie szło tyle co na kotle, a zawór ma chronić powrót. Jeśli chodzi o czujniki, to czujnik temperatury kotła jest jest na wyjściu z kotła, czujnik STB w kapilarze kotła, czujnik zaworu 3d/4d (jedyny i innego nie ma) zamontowany na wyjściu zaworu, czyli ochrona kotła. 

W tym sterowniku nie ma opcji wł. lub wył. ochrony kotła.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Piszesz malo przejrzyście 🙂

Jesli czujnik jest na powrocie (to nie jest wyjscie zaworu, wyjscie jest na CO) to teraz odwroc logike zaworu (przepnij kable). Czyli tam gdzie otworz podlacz jako zamknij.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak w skrócie to rola mojego zaworu 4d wygląda jak na załączonym schemacie, różnica jest taka, że u mnie jest dodatkowa pompa kotłowa o mniejszej wydajności niż obiegowa CO.

 

4dr_schemat.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, PioBin napisał:

Piszesz malo przejrzyście 🙂

Jesli czujnik jest na powrocie (to nie jest wyjscie zaworu, wyjscie jest na CO) to teraz odwroc logike zaworu (przepnij kable). Czyli tam gdzie otworz podlacz jako zamknij.

Możliwe, że tak, ale to chyba dlatego, że nie potrafię Cię zrozumieć. Ustalmy jedno, wyjście z zaworu jest jedno, na nim montujemy czujnik zaworu i temperatura ZA zaworem ma się zgadzać z ustawiona w sterowniku. Tak?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, PioBin napisał:

Ps. Koledzy. Czasy otwarcia nie sa potrzebne do dzialania jakiegokolwiek zaworu.

Jak nie? Od razu się rozkalibruje.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, PioBin napisał:

Super mam to samo. Pompa tez ok. Przepnij kable.

Już testowałem i nie pomogło

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ustalmy ze wyjscie z zaworu jest w kierunku instalacji CO. Bo tak sie przyjelo. Powrot do kotla jest powrotem z zaworu. Zasilanie zaworu jest zasilaniem z kotla. Powrot z grzejnikiw jest powrotem do zaworu.

2 minuty temu, HarryH napisał:

Jak nie? Od razu się rozkalibruje.

Nic podobnego. Sugerujesz sie nie potrzebnie Techem. Sprobuj sam zaprogramowac taki zawor i bedziesz wiedzial o co chodzi.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, HarryH napisał:

Jak nie? Od razu się rozkalibruje.

Myślę,że nie, może tylko w tym sterowniku, ale nie. Bo jak "rozbujam" piec ręcznie sterując 4d, a potem przełącze go na auto i podłączę do sterownika to na początku ma duży "rozrzut" temperaturowy wzgledem zadanej temperatury zaworu ustawionej w sterowniku, z czasem wygląda to tak jakby się uczył czasu otwarcia zaworu i dostosowywał swoje reakcje do temperatury, aby utrzymać ja bez "rozrzutów"

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A skąd nie-tech zna pozycję zaworu? Tam nie ma żadnego kabla do transmisji położen itd. No i czemu czas otwarcia piszą na tabliczce wszyscy producenci, choć nawet nie wiedzą, że Tech istnieje?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprobuj zwiekszyc roznice temperatur pomiedzy zadana kotla i zadana na zaworze. Czyli kociol w gore, zawor w dol.

2 minuty temu, HarryH napisał:

A skąd nie-tech zna pozycję zaworu? Tam nie ma żadnego kabla do transmisji położen itd. No i czemu czas otwarcia piszą na tabliczce wszyscy producenci, choć nawet nie wiedzą, że Tech istnieje?

Tech wylicza sobie pozycje zaworu. Nie ma tam sprzezenia od polozenia - tak jak piszesz. Nie jest to potrzebne do jego sterowania. Czas otwarcia/zamkniecia zaworu jest przydatny ale nie niezbedny. Znajac ten czas latwiej jest dostosowac czasy przerwy i działania do dynamiki zaworu. Po drugie zamykajac zawor (konczac prace) wiesz ile to trwa maksymalnie i przez tyle zadajesz sygnal.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Podobna zawartość

    • Przez Lukaszdela
      Witam wszystkich,
      Za namową forumowiczów zakupiłem kocioł Technix 15 kW firmy Sekom, Podczas pierwszego czyszczenia kotła okazało się że  podczas czyszczenia dołączonym skrobakiem  wyczyszczenie w 100% nie jest możliwe, ponieważ  kocioł od wewnątrz  pokryty jest w dużej ilości odpryskami po spawaniu wymiennika  co uniemożliwia wyskrobanie osadu do tzw. Blachy. Powoduje to pozostanie zanieczyszczeń na wymienniku i wg mnie  spadek sprawności urządzenia. Poza tym wydaje mi się że kocioł szybciej łapie zanieczyszczenia gdyż blacha nie jest gładka po wyczyszczeniu. Po zgłoszeniu takiej "reklamacji" producent odpisał mi tu cytat : 
      "Tak wygląda technologia produkcji i spawania.
      Kotła idealnie do czysta nie wyczyści się nigdy.
       Kocioł musiałby cały zajść cały, aby spaliny na tym samym poziomie mocy wzrosły o 20stopni aby sprawność spadła o 1%"
      tymczasem sąsiad ma kocioł konkurencji i u niego blacha jest gładziutka, na ostatnim filmie o czyszczeniu wymiennika  autorstwa Kamila Miernika (link poniżej).
      Proszę o opinie użytkowników czy istotnie wymiennik jest nie pełnowartościowy czy to normalka jak przekonuje mnie producent??????
      Proszę o opinie użytkowników czy istotnie wymiennik jest nie pełnowartościowy czy to normalka jak przekonuje mnie producent??????
       
    • Przez Ptaszniko
      Śpieszę podzielić się z informacją co było problemem nie działającego ślimaka. Nie było niespodzianki, okazało się, że w opale musiała być część śruby z podkładką - niewielka bo około 15 mm. Wypadła dopiero po wyjęciu ślimaka wraz z motoreduktorem.
      Po długim boju doszedłem do porozumienia z firmą Sekom, która wysłała serwisanta. Koszty dojazdu po ich stronie, robocizna po mojej.
      Nie wiem czy jeszcze raz zrobiłbym tak samo bo tyle nerwów co straciłem to szkoda gadać i przez 1,5 tygodnia brak ogrzewania. Jeszcze koszty radcy prawnego.
      Tego typu sprawa z punktu widzenia prawnego nie jest do końca jednoznaczna jak się okazało. Ja poszedłem drogą rękojmi, bo tak jak pisałem wcześniej warunki gwarancji dla użytkownika takiego kotła na ekogroszek są mocno niekorzystne. Szkoda, że Pan serwisant nie był zorientowany w temacie przypisując na końcu winę mi czyli użytkownikowi co prawdą nie jest. Inne kwestie przemilczę zwyczajnie przez grzeczność.
    • Przez AFC
      Cześć. Chciałbym prosić o pomoc, ponieważ nie mogę doprowadzić kotła do zadanej temperatury i przy okazji zaczerpnąć trochę wiedzy na przyszłość. W poprzednim sezonie jakoś sobie radziłem. Paliłem Retopalem i Goldem 28. Teraz znowu palę Goldem i nie mogę go ogarnąć, ale do rzeczy.
      Do ogrzania mam dom +/- 100letni, podpiwniczony, parter 160m, poddasze (na razie nieużytkowe). Dom ocieplony z zewnątrz 5cm, w dachu 15cm wełny (wiem, lepiej gdyby leżała na glebie). Podłogi nieocieplone.
      Instalacja: stalowe rury, wzdłuż jednej ściany domu grube, wzdłuż drugiej cienkie. Klaster 5 24kW, bojler 140L, pompy CO + CWU, zawór 4-drogowy. Palnik Ardeo Iron R 25, sterownik IRYD RTZ PID R.
       
      Temp. zadana: 60
      Czas podawania: 3s
      Czas między podawaniem: 60s
      Wydajność dmuchawy: 19/50, przesłona wentylatora ustawiona na ok. 1cm przerwy
      Zawór 4d ustawiony na 2.5/3
      Ekogroszek jest suchy. 
       
      Po kilku godzinach stan jak na zdjęciach. Temp. wg sterownika 52 stopnie. Palnik na 1/4 obwodu dostaje dużo mniej powietrza, ale ten typ chyba tak ma.
      Sorry za zaśmiecanie forum i dziękuję za wszelką pomoc.
         
    • Przez Maq1
      Cześć
      Posiadam kocioł Skamp PV13 ze sterownikiem Bolecki SPPv2L. Sterownik nie obsługuje pracy zaworu 4D i chciałbym zastosować jakis "zewnętrzny" sterownik np Tech I-1 lub Bwc310. 
      Ma ktoś doświadczenie z tymi sterownikami? 
      Jak wyglada kwestia pompy? Ma ją uruchamiać sterownik kotła czy zaworu? 
      Ewentualnie możecie polecić jakieś inne rozwiązanie?
    • Przez przemeks19
      Witam
      Co sądzicie o Sekom technix pel 10 kw?
      Jest stosunkowo tani, jak się to sprawuje??
      Mało tego na internecie..
       
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.