Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dobór mocy i kotła z podajnikiem na ekogroszek


xkubus89

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

Będę przymierzał się do wymiany kotła. Zainteresowany jestem głownie kotłem na ekogroszek. Gazu w okolicy nie mam. Obecnie mam kocioł MPM DS 21-25 z buforem 2.5 m3. Działa to bez zarzutów. Jednak spędzanie czasu w kotłowni na praktycznie codzienne rozpalanie i dokładanie przez 7-8 miesięcy w roku zaczyna być uciążliwe. Doliczając czas na przygotowanie opału (tylko drewno) chciałbym trochę wolności a nie być niewolnikiem swojej kotłowi. 

Po krótce, dom budowany w 2017 roku, parter z poddaszem użytkowym. Ocieplony 15 cm styropian grafit, murowany z porothermu. Parter tylko podłogówka + grzejnik w łazience, poddasze podłogówka 1/3 powierzchni pomieszczenia + grzejnik jednak w większości czasu chodzi na pół gwizdka, po za łazienką, bo wszędzie głowice termostatyczne. w sumie ok 400 mb podłogówki i 6 grzejników (wszystkie stalowe dwupłytowe 60x80) 

Zgodnie z wyliczeniami ze strony ciepło właściwe zapotrzebowanie  na moc grzewczą wynosi 41w/m2 co przy ogrzewanej powierzchni 239 m2 daje maksymalnie potrzebną moc grzewczą 9,7 kw + 3 kw na cwu. Wiadoma sprawa, że najmroźniejszych dni w całym sezonie grzewczym to może być kilka do kilkunastu, natomiast przeciętna moc grzewcza to 5 kW + te 3kW na wodę(też po bandzie). 

I teraz moje pytanie. Jakiej mocy i jakiego producenta dobrać kocioł by ogrzał dom ( do tej pory w domu 22 st i tyle podano do obliczeń i tak ma być docelowo) tak by pracował efektywnie, ekonomicznie i nie palił jak smok. 

Co myślicie by zrobić z buforem? Obecnie służy też do ogrzania cwu w sposób przepływowy.  Wydaje mi się, że pozostawienie go w instalacji i magazynowanie ciepła przy piecu z podajnikiem będzie pozbawione sensu... Chyba, że jestem w błędzie, więc każda sugestia jest dla mnie istotna. Zostawić go, to można by po za sezonem grzewczym, hajcować ostro w piecu i po ogrzaniu bufora na cwu wygasić piec. Zagrzany bufor do 85 st daje ciepłą wodę na około 10-12 dni. 

Z góry dziękuje za pomoc. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz pomyśleć o kotle na groszek z zapalarką lub dwupaliwowy na groszek i pellet.

Koszt takich kotłów to około 8-8,5 w wersji groszkowej i 10-11 w wersji pelletowej z możliwością zejścia do groszku.

Bufor przy podajniku, to trochę bez sensu. Mając jednak zapalarkę, to można go spróbować wykorzystać skoro już jest i nie pozwolić pracować kotłu z mocą palnika mniejszą niż te 25-30%.. Wtedy sprawność jest wysoka. Później wygasić kocioł i załączyć jak górny czujnik temp. w buforze wskaże obniżoną temperaturę.

Np. tak: 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz pomyśleć o kotle na groszek z zapalarką lub dwupaliwowy na groszek i pellet.

Koszt takich kotłów to około 8-8,5 w wersji groszkowej i 10-11 w wersji pelletowej z możliwością zejścia do groszku.

Bufor przy podajniku, to trochę bez sensu. Mając jednak zapalarkę, to można go spróbować wykorzystać skoro już jest i nie pozwolić pracować kotłu z mocą palnika mniejszą niż te 25-30%.. Wtedy sprawność jest wysoka. Później wygasić kocioł i załączyć jak górny czujnik temp. w buforze wskaże obniżoną temperaturę.

Np. tak: 

Zerknij jeszcze na ten wątek:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, xkubus89 napisał:

chciałbym trochę wolności a nie być niewolnikiem swojej kotłowi. 

Będziesz zawiedziony. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję, że nie. Patrzac na znajomych, którzy ogrzewają swoje domy groszkiem nie słyszę narzekania po za dosypywaniem wegla do podajnika.. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61

Ja też ekogroszkiem grzeję i na razie nie chcę niczym innym grzać choć rozważałem już wszystko tylko po zabawie z kalkulatorem wychodzi że pompa ciepła skasuje mnie na prądzie dwa razy więcej niż na ekogroszku a z grzeczności nie wspomnę o koszcie instalacji .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy jest możliwość uzyskania pomocy jak w temacie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Jeśli masz już ten bufor, a jest to na prawdę zacny bufor bo 2,5m^3 rzadko się zdarza żeby ktoś miał, to pomyśl o pellecie. W kotłach pelletowych zapalarka to standard, a w ekogroszkowych to egzotyka. Po naładowaniu bufora, kocioł na pellet wygasi się i spokojnie poczeka do następnego ładowania bufora. Kocioł na ekogroszek tak samo. Ale różnica pomiędzy zasypywaniem i czyszczeniem kotła na pellet, a ekogroszek jest kolosalna. Masz dobrze ocieplony budynek więc pellet nie pochłonie Twojej wypłaty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od stycznia na SVce palę pelletem. Palnik z zapalarką, ekogroszek odpala ok 4minut i dłużej się na nim podnosi. Samo paliwo mocniej brudzi.

Pelletem palę teraz z 3go źródła, odpala w granicy minuty, jest czyściutko, nieporównywalnie mniej syfiku na wymienniku.

Co do pelletu niczym specjalnym nie palę, bo chata swoje wciąga jest stara i duża, więc patrze na ceny zakupu. Paliłem z Bigbaga MDF po 450zl tona, szału nie robił, od dzisiaj idzie trzecia dostawa pellet 8ka, wygląda ok, worki 15kg ale taki no-name za workowany 600zl, łatwiej ułożyć. Spaliłem dwa BigBagi od 11stycznia (pierwszy bodajże miał 1250kg drugi z 6mm pelletem był nieco cięższy). Teraz na test mam 285kg 8mm workowanego. Tak się rozsmakowałem w pelecie,że chwilowo nie myśle o powrocie do palenia ekogrochem. Myślę,że to co ja spaliłem od stycznia do teraz w Twoim domu wystarczy pewnie na cały okres sezonu zimowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Wello Tylko czy jest sens magazynować ciepło mając kocioł z podajnikiem, który przy braku odbioru przejdzie w podtrzymanie. Nie wiem sam już co z tym zrobić.. Czy jest jakaś ekonomia przy spalaniu pelletu/ekogroszku ładując bufor i wygaszenie pieca? Czy taki sposób palenia będzie bardziej ekonomiczny niż palenie ciągłe? Wiadomo, że każdy patrzy by ogrzać dom efektywnie i  zmieścić się w racjonalnych kosztach.  

Czy różnica w kosztach ekogrochem a pelletem będzie znacząca?  Bo patrząc na to co podaje kolega @Pieklorz to 600 zł za tonę  no name pelletu, czy 450 jakies tam z mdf, to mozna nawet 4 tony spalić ale jak to się ma do eko? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61

To raczej kiepski sposób magazynować ciepło za pomocą bufora przy kotle podajnikowym , za każdym razem tą zimną asę trzeba ogrzewać a to ogromne ilości enrgi potrzeba , lepszą opcją jest grzanie non stop na modulacji w ten sposób tylko straty uzupełniamy , 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miesiąc czasu nie czyściłem swojego kotła a palę tańszym pelletem. Na ekogroszku poziome półki przy moim sporym zapotrzebowaniu zgraniam co 10-14dni. Tu po miesiącu nie bardzo mam co robić.

 

Mam taki prototypowy wymiennik na którym testuję palniki oraz opały.

Od 2016r siedzi w nim palnik SV200, który od stycznia opalam pelletem.

Przy pelecie jest czyściej, mniej pracy.

IMG_20210311_215432047.jpg

IMG_20210311_215504143.jpg

IMG_20210311_215549990.jpg

IMG_20210311_215919962.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, berthold61 napisał:

... lepszą opcją jest grzanie non stop na modulacji w ten sposób tylko straty uzupełniamy , 

Tak mi się również wydaje. Jednak zdania są podzielone. Tak jak z grzaniem podlogowka miałem dylemat. Czy ma działać non stop czy z regulatorem pokojowym, który po osiagnieciu zadanej w domu wyłączał pompę. Uzyskałem informację, że więcej ciepla zużyje na rozgrzanie na nowo podlogi jak na jej podtrzymanie w cyklu pracy ciągłej. Więc teoretycznie mogłoby tak być w przypadku pracy kotla z buforem przy cyklu z wygaszaniem kotła. 

A co do mocy kotla to np 15 kW nie będzie już ze zbyt dużym zapasem mocy? Cały czas mam dylemat między 9 a 13 kW.. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, że grzanie non stop z modulacją jest lepsze niż start-stop, to nie ulega wątpliwości.

Kupowanie bufora do kotła z podajnikiem, to niepotrzebny wydatek, ale skoro już jest? Może lepiej go jednak odsprzedać?

Obecne kotły na groszek fajnie działają na mocach 30-100%- Mają wysoką sprawność

Może Pielkorz by powiedział, do jakiej wartości można zejść na SV200n czy innych palnikach jakie zna, aby ta sprawność była jeszcze wysoka np. o 10% mniej niż przy podawanych przez wszystkich 30%.

Jak ktoś się uprze, to i 10-15% mocy palnika będzie modulował. Tylko jak wtedy ma to się do sprawności kotła? Może lepiej go odstawić przy 25-30% mocy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość berthold61

Ja w moim sterowniku mogę zjechać nawet i do 10 procent więc i podawanie przerwa ora wiatr się zmieniają i optycznych jakichś wrażeń nie zauważam a robię tak bo grzeję podłogówką i ona za wiele tej energi nie potrzebuje w ciepłejsze dni , pewnie spaliny są jakoś gorsze ale głowę daję że z komina nie wyjdzie nawet cień dymu , w duże mrozy na 120m2 potrzeba mi max 4,5 kw ale na poddaszu mam dwa durne kaloryfery które psują mi tabelki i już po głowie chodzi mi aby je wywalić i zrobić suche ogrzewanie podłogowe też tam i wtedy więcej jak 5,5-6,5 kw nie będę potrzebował na 200m2 po podłogach . bardziej wnerwia mnie cwu jak młodzi wychowani na hamerykańskich filmach muszą wziąć prysznic oczywiście 3 razy na dzień no bo jak inaczej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak bufor jest, to skorzystac. Bufor pozwala małemu kotłowni na spokojna pracę. Wówczas taki 13kW na groszek swobodnie.

Ja bym bufora nie wywalał. Kiedyś był tu na forum kolega Zbigmaz czy jakoś tak. Miał stary dom ok 300mkw jak pamiętam i bufor właśnie, dobrał kocioł 11 czy 12kW, dwa dni sie kocioł męczył z wygrzaniem ale jak już bufor złapał co trzeba, to kociołek cały rok pracował i spokojnie pykał.

Tu myślę zatem,że taki mariaż bufor + 13kW kocioł jest dobrym pomysłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Sławek007 Zastanawiałem się  odsprzedać, chetnie dla kogoś z kotlem zasopowym, będzie na pewno zadowolony, jednak jest to spory gabaryt i może być ciezko. Ja wyburzałem część ściany z garażu do kotlowni by go wstawić i ocieplić bo przez drzwi nie przejdzie.. 

Mam teraz z niego cwu. Jak sprzedam to muszę kupić zasobnik. @Pieklorz radzi by zostawić. Teść, który robił bufor i cała instalację w domu, tez mówi by zostawić. Tesciu Pali u siebie grochem i też by chciał mieć bufor na cwu na lato, ale nie ma miejsca w kotlowni.. Myślałem zostawić go tylko i wyłącznie po to by mieć z niego cwu latem. Po sezonie zimowym to nie widzę przeszkód... Kocioł na maksa grzeje by zagrzać cały bufor ile sobie tam potrzebuje, wygaszam kocioł i na prawie 2 tygodnie spokój z wodą. Jednak w sezonie grzewczym nie wiem jak to rozwiązać.. Czy ograniczyć grzanie bufora w połowie albo w 1/3 czujnikiem temperatuy i traktować go jako zasobnik cwu, bo 1/3 pojemności to az za dużo, bo myślę że zagrzanie 1/5 objętości by wystarczyło by miec na kilka dni ciepłą wodę i kocioł sobie pykał ile potrzebuje na dom, czy ewentualnie grzać połowę bufora np do 60 st, nie będzie wtedy nadmiernej straty ciepła (obecne moje 3 letnie obserwacje bufora wykazują stratę w górnej części ok 4 st na dobe) wtedy woda wracającą z instalacji z domu do bufora, wymiesza się na dole co da możliwość wstępnego ogrzania się cwu przepływowo zimnej wody z sieci,  a puszczać z bufora wodę w instalację i przy tym mam cwu. Jakie jest Wasze zdanie na ten temat?

Nie ukrywam, że moja obecna instalacja CO, czyli Kocioł MPM z buforem, powstała dzięki użytkownikom tego forum, ich opiniom i radą więc zawsze uważam każdą opinię za przydatną. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pewnie zostawiłbym go, tym bardziej, że jak go sprzedaż, to musisz kupić CWU np.200-300l to koszt 1500-2500 zł. Do tego musiałbyś wyburzyć ścianę, aby go wystawić. To następny koszt.

W zależności na jakiej wysokości bufora zamontujesz dolny temp. do tylu będzie Ci go kociołek dogrzewał. Obecnie możesz mieć kocioł na groszek z zapalarką, która sama odpali węgiel jak czujnik temp. w buforze da sygnał grzać. 

Nie wiem czy, to dobre rozwiązanie, ale ja bym zostawił np. na rok i zobaczył czy się sprawdzi. Najwyżej sprzedaż go za rok czy dwa, a nie teraz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

xkubus89 muszę przyznać, że Twoim wątkiem na forum nieźle mi namieszałeś w głowie. Sam planowałem zrobić modernizacje kotłowi dodając dwa bufory po 800 litrów, laddomat i odpowiedni zbiornik wyrównawczy, tylko z tego co piszesz roboty przy kotle z buforem i tak jest sporo, a przy starym budownictwie i ponad 200m2 dwa bufory za dużo chyba nie zdziałają. Licząc koszty modernizacji wyżej wymienionych elementów, szybko zbliżam się kwotowo do Skampa pv 13.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@PawełKu wszytsko zależy od potrzeb budynku. U mnie 80 % ogrzewania to podlogowka. Gdyby nie to że potrzebuję ciepla w buforze na cwu to po 20 godzinach od zakończenia palenia, rozkład temperatur w buforze przy temperturze - 10 to zazwyczaj (dane uśrednione) 70/40/35/35, gdzie po zagrzaniu bylo 85/80/60/40. Przy - 10 podlogowka ustawiona na 29 st. Więc bez problemu wytrzymałby kolejna dobę. Mam 2 małych dzieci i potrzebuje czasu i to jest dla mnie przeszkodą trochę. Szykowanie opału, często mam nienormowany czas pracy. Po za tym jest to rozwiązanie ponadprzeciętne. Z drugiej strony nawet jak jest dużo grzejników w domu to i tak polecam jak najbardziej z uwagi na ekonomie i czystość spalania a w dodatku nie przegrzewamy domu, co jest największa chyba zaletą. 

Laddomat.. Tez miałem montować ale zrobiłem obieg kocioł bufor na zaworze 3D z siłownikiem i ustawione 60 na powrót. Zbiornik wyrownawczy tez musi mieć pojemność co najmniej 3-4 % pojemności instalacji. Jak mam taki 240 l. Spawany z nierdzewki. 

@Sławek007, też powoli zaczynam skłaniać się ku temu, by zostawić go na sezon. Sprawdzić jak to będzie działać i będę miał rozeznanie. Jest możliwość odcięcia go od instalacji i można grzać dom bez bufora. Lub bawić się, grzejąc dom i bufor, zamykać zawory do bufora, mam wtedy ciepla wodę cwu, i po wychłodzeniu się wody znów go grzać na cwu.

Jednak dalej nie wiem jednej z najistotniejszych rzeczy.. Zakładając kupno kotla Skamp i ekogroszek jako paliwo .. Jaką mam wybrać moc.. Rozumiem, że kocioł w modulacji na 30 % mocy będzie mieć taką samą sprawność jak przy 100 % mocy? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

xkubus89, dla Twoich potrzeb kocioł jak najmniejszy. Ja mam podobny metraż do ogrzania jak Twój - około 230-240m. Wszędzie głowice termostatyczne pilnują mi temp. 22,5-23 stopnie. Trzy poziomy 16grzejników płytowych stalowych  Kermi + dwie drabinki w łazienkach. Dom z końcówki XX wieku. 15cm wełny pod dachem, mury nieocieplone. Zapotrzebowanie wg ciepłowłaściwie 68W/m2. Maks. moc grzewcza 17,5 kW i przeciętna dla temp 1,6 stopnia - 8,6kW. Wg statystyk jakie generuje mój sterownik za ostatnie 90 dni, to

- średnia moc kotła to 6,3kW

- maksymalna 10,2 z 12.02 (było wtedy w dzień -6,1 oraz noc -15stopni)

Są to wyliczenia dla szacowanej sprawności kotła 65%. Mam nadzieję, że może z 70 czy 75% uzyskałem. Wtedy można oszacować że potrzebowałem max 12kW.

Zużywam średnio 16kWh energii elektrycznej dla domu na dobę, co daje średnio 0,75kWh w ciągu godziny. Czyli tyle dodatkowo ogrzewam dom energią elektryczną, które pobierają moje urządzenia oddając je jako ciepło (tego ciepłowłaściwie nie uwzględnia)

Z racji, że mój kocioł jest 4klasy (muszę go wymienić do 31.12.2027), a mam możliwość skorzystać z dofinansowania będę zmieniał kociołek po sezonie. Tym bardziej, że coraz więcej głosów, że to ostatni lub prawie ostatni rok gdzie można uzyskać dofinansowanie na kocioł węglowy.

Po głębszej analizie mój wybór padł SKAM-PV 13,3kW, który powinien sobie poradzić. Może uda mi się docieplić dom w tym lub następnym roku, to wtedy będzie za duży nawet dla mnie. Najwyżej wtedy zakleję rząd czy dwa rzędy otworów nadmuchowych ? ograniczając jego moc.

Jeśli chodzi o modulacje, to przy kotłach V klasy był wymóg, aby podawać sprawność kotła nie tylko przy mocy nominalnej jak przy 4klasie, ale również przy 30% mocy. Dodatkowo na tych 30% kotły musiały uzyskiwać wysoką sprawność. Oraz lepszą emisję spalin względem 4klasy. Tak naprawdę większość palników 4klasy poradziło sobie w 5klasie. Często zmieniała się moc oferowanych kotłów, aby uzyskać wymagane sprawności przy 30% i 100% mocy. I tak np. kocioł 4klasy 16kW zrobił się kotłem 5klasy 20kW, bo przy 5kW nie uzyskiwał wymaganej sprawności, a przy 6kW już tak ?

Poniżej 30% spada sprawność, choć można modulować nawet i na 10% mocy. Wtedy może wykaże się bufor ? nie pozwalając na pracy poniżej 25% czy 30%. Aha SKZP-05 ma obsługę bufora. SKZP-02 tego nie ma.

W Ecodesignie jest podobnie, tylko znowu podniesione zostały wymagania co do czystości spalin względem 5klasy oraz podawana jest sprawność sezonowa. I tutaj większość palników poległo. W zeszłym roku nawet zakwestionowano wiele modeli marek kotłów, które niby spełniały warunki Ecodesign lecz okazało się,  że nie dają rady. Jest nawet lista kilkuset modeli, którym cofnięto Ecodesigna.

Palnik  SV200 a teraz SV200n był robiony na nowo dla 5klasy, a nie modernizowano go z 4klasy, aby spełnił wymagania. Wg danych z certyfikatu ma nawet fajne emisje spalin z dużym zapasem. Dlatego chciałem kocioł z tym palnikiem. SKAM-PV z pionowymi wymiennikiem wszyscy chwalą za łatwość czyszczenia. Znajomy ma SKAM-PV tylko wersję 19 czy 20kW i też sobie chwali czyszczenie.

Z racji tego, że przez pół roku kocioł pracuje u mnie w podtrzymani dogrzewają tylko ciepłą wodę. Średnia moc kotła (0,5-0,6kW) zdecydowałem się na kocioł z zapalarką do węgla jak się taka pojawiła. Wiosną, wczesną jesienią czy latem kocioł ma się załączyć nagrzać CWU i się wyłączyć, ewentualnie odpalić się  wieczorem jak temp w domu spadnie.

Fajnym sterownikiem do tego kotła jest SKZP. Będę kupował z SKZP-05 z modułem internetowym. Choć na sterowanie przez internet użytkownicy narzekają korzystając z wersji producenta i korzystają z amatorskiej strony jaką prowadzi jeden z uczestników tego forum.

Dodatkowo sterownik ten współpracuje z analizatorem spalin i wersji 2.46 oprogramowania (obecnie najnowszej) użytkownicy bardzo sobie chwalą to rozwiązanie. Analizator już mam, służy mi do podglądu tlenu przy spalaniu w obecnym kotle. 

Obejrzyj sobie filmy Jockeya na Youtube.  Ma SKZP-02 co prawda z innym palnikiem, ale w ciekawy i przystępny sposób opisuje możliwości tego sterownika. W wyszukiwarce wpisz: jockey skzp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Sławek007 co do kupna tego kotła jestem już raczej zdecydowany, tym bardziej, ze nie jest to wybór na rok czy 2... Myślę, że trochę posłuży.

Bardziej istotna jest jego moc.. Jak powiedziałem znajomemu, który też chce wymienić na kocioł na ekogroszek i jemu polecono 23 kW do domu o bardzo podobnych parametrach jak mój, a ja mu powiedziałem, że zastanawiam się na 9kW to mnie wyśmiał. 

Wiadoma sprawa, że nie uzyskam takiej sprawności jak podaje producent, stąd też należało by zakupić ten 13 kW przynajmniej tak mi się wydaje. 

I tu pytanie co do sterownika.. Ten SKZP-05 jest dobrze rozbudowany. Obecnie posiadam sterownik tech st 409n, gdzie też jest dużo funkcji i obsługa bufora, jednak nie donkotla podajnikowego. SKZP-05 trochę kosztuje i zastanawiam się, skoro juz mam ten sterownik tech, czy nie wziąć SKZP-02 do obsługi kotla i sterowania zaworem 3D na ochronę powrotu, a obecny sterownik będzie odpowiadał już za resztę zaworów i pomp, obecnie 3 pompy i 3 zawory, czy liczyć na to że ktoś odkupi ten moj sterownik tech i wziąć SKZP-05 i mieć wszytsko w jednym? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To powiedz znajomemu czy wie, aby uzyskać te 23kW będzie musiał palić 80-100kg węgla na dobę. Jeżeli ma takie zapotrzebowanie na ciepło to OK, sprawdzi się ;-). Z racji tego, że -20 przez całą dobę jest praktycznie nieosiągalne w moim rejonie, to moc kotła można ustalić znają swoje spalanie jakie osiągamy przy temp średniodobowych 0 do +2. Jeżeli znamy te wartości, to oznacza to połowę mocy kotła jaką potrzebujemy zakupić. Gdy przy tych temp. spalamy np 30 kg węgla, to w najgorszym momencie roku możemy mieć zapotrzebowanie 60kg na dobę czyli 2,5kg na godzinę. 

W przeciwnym razie jak tyle nie spali pracując na mocy 4-5kW uzyska sprawność rzędu 40-50%

Zobacz, że pełna wersja SKZP-02 i SKZP-05 niewiele różnią się ceną. (1250 względem 1450). W najtańszej wersji SKZP-02 nie masz zapalarki. Nie wiem jak 02, ale SKZP-05 ma możliwość sterowania pompami czy mieszaczami nawet po wygaszeniu kotła. Obsługując np. bufor i podpięte pod niego pompy. Obsługuje 3 obiegi grzewcze z trzema mieszaczami oraz dodatkowo pompę kotłową i CWU. Czyli 5 pomp czy nawet 6.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szwagier ma ten sterownik SKZP ale nie wiem dokladkie czy 02 czy 05.. Kocioł Ling duo uzywany 23 kW i według tego co pokazuje sterownik to większość czasu kocioł chodzi mu na 4-6 kW, dom nowy koło 180 m2 do ogrzania i 200 l cwu. Zużycie węgla ma niezle. Do tej pory od początku grzania tj październik ok 1.5 t wegla. Dom podobnie jak u mnie 80 % podlogowki( ten sam instalator, teść ;)) Z kolei kolega z pracy przy kotle buderus 20 kW i temeraturze w domu 18-19 stopni spala... 4 tony! Zwykły sterownik recalert 1000.. Ale on nie wie co i jak, znajomych fachowców już mial kilku i nic.. Należy domniemywać, że całą robotę to robi chyba sterownik i jego ustawienia ..

Przy zakupie kotla, różnica między sterownikami jest faktycznie niewidoczna. Lepiej mieć wszystko w jednym miejscu. Tylko czy ten sterownik SKZP współpracuje z regulatorem pokojowym dwustanowym Tech?

Decyzja dzięki Wam już jest, zakupie go na pewno. Fajnie, że są osoby na tym forum gdzie mozna uzyskać pomoc i rzetelne i życiowe informacje, zawsze ktoś podsunie pomysł, a nie jak niektórzy sprzedawcy, ktorych celem jest jedynie chęć sprzedaży produktu. 

A co do tych programów czyste powietrze, to orienujecie się jak to wygląda? Bo na stronie mojego wfos, jest lista kotłów spełniających wymagania, a kotla SKAMP nie ma. Natomiast na swojej stronie producent ma informacje, że można uzyskać dofinansowanie. Jak to jest? 

Pewnie zostawię bufor, jednak przymierzam się do zamontowania zaworu 2d, który zagrzeje bufor do zadanej temperatury by była ciepla woda jak przy zasobniku cwu, i zamknie zawór do czasu spadku temperatury. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.