Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Masz zapewne sterowanie pluma. Jeśli tak to w ustawieniach serwisowych jest wybór termostatu do obsługi kotła. 

Opublikowano

Nie ważne co masz. W ustawieniach serwisowych wybierasz jakim termostatem będziesz sterował kocioł. 

20201030_115948.jpg

20201030_120005.jpg

Jakbym miał podpięty ecoster to by jeszcze pokazało jego do wyboru. 

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

@Gonzo19 hmm.. dziwna sprawa bo ja takiej opcji nie widzę w moim ustawieniach - mój kocioł l SF11/130. Może to jest dodatkowa opcja którą się aktywuje w innym miejscu?

Czy któryś z pozostałych użytkowników może dać znać czy ma u siebie też taki wybór dot. termostatu w ustawieniach kotła jak @Gonzo19?

lazar.jpg

Opublikowano

Sprawdź czy masz ustawione "pokaż zaawansowane-tak".

Może to to blokuje. Teraz to gdybam i strzelam

Sprawdziłem, to nie to

 

Opublikowano

Zrób jeszcze jedną rzecz.  Wyłącz sterowanie mieszacza termostatem. Może sterownik nie umie przypisać sobie jednego termostatu do dwoch rzeczy.

Nie mam termostatow wiec trochę gdybam 

Mozliwe też, że masz uboższe oprogramowanie. ja mam ecomax 860p2. Nie widzę u Ciebie tez opcji "inne" pod ustawieniami sondy lambda

Opublikowano
W dniu 22.08.2020 o 20:50, Gonzo19 napisał:

Ja w takim przypadku to dałbym dwa czujniki temperatury. Jeden w miejsce termometru a drugi tam gdzie jest teraz czyli w połowie wezownicy. Oba te czujniki podlaczyl do przekaźnika sterowanego zasilaniem pompy cwu.

Standardowo przekaźnik bez zasilania laczylby czujnik ten co jest wyżej i w momencie spadku temp sterownik kotła wlaczalby pompę cwu i zasilalby przekaźnik ktory na czas grzania odlaczalby czujnik górny a laczylby czujnik dolny. Po nagrzaniu zasobnika sterownik wyłącza pompę oraz przekaźnik który zpowrotem odlacza dolny a podłącza gorny. Prosta konstrukcja, tania i skuteczna.

I to jest bardzo dobry pomysł.

Graty już czekają, zobaczymy jak wyjdzie w praktyce. Swoją drogą to takie rozwiązanie przydaje się zwłaszcza w sezonie letnim kiedy kocioł odpala tylko do grzania CWU. 

Ktoś pisał o nowszej wersji oprogramowania gdzie jest dostępna histereza o większej wartości niż 10°C. Zapytałem o to w zeszłym tygodniu serwisanta, odpowiedział że  owszem jest nowsza wersja oprogramowania ale póki co ta która posiadam na chwilę obecną jest najbardziej dopracowana i nie zaleca mi aktualizacji, napomknął tylko o jakich błędach w ostatnim wydaniu i nie chciał wnikać w szczegóły. 

Odszedłem od tematu, chciałem napisać, że wartość histerezy CWU może być zmieniona w dowolnej wersji oprogramowania przez serwisanta. Podpiął laptopa, zapytał jaką wartość ma mi wpisać i gotowe, chciałem 25 i wprowadził 25.

16040738742206377894142711264144.jpg

Opublikowano

@elmarko

Opcja wyboru termostatu uaktywni się dopiero po zmianie w menu pod kodem 8888.

Zresztą, zobacz screeny

 

IMG_20201030_175536.jpg

IMG_20201030_175720.jpg

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Witam serdecznie, 

Również pośrednio zacząłem przygodę z kotłem Lazar SF21 400l zainstalowanym latem br. w domu dziadków, przejętym jako używany (8-letni) od znajomego. Budynek z lat 70, około 180m2, wyłącznie grzejniki, ocieplone ściany i dach. Na początek chciałbym zapytać o kilka kwestii : 

1. Ustawienia modulacji mocy kotła - obecne załączam poniżej

2. Jaki tryb pracy dla całego układu przyjąć :

A. Sterowanie kotłem / pompą mieszacza względem styku EcoSter - grzeje tylko wtedy, kiedy potrzeba. Przy obecnych temperaturach 2x dziennie, histereza pomieszczenia 0.5 st, po ogrzaniu rano do 22.5 do popołudnia nie spadnie więcej niż 0.5st.

B. Praca ciągła kotła oraz obiegu mieszacza, obniżenie temp. zadanej obiegu po rozwarciu styków.

Kontaktowałem się z Lazarem - twierdzą, że wariant A spowoduje mniejsze zużycie paliwa i prądu.

Niestety nie jestem w stanie całkowicie tego przetestować, ponieważ nie działa funkcja blokady kotła od termostatu - zdaniem Pluma przyczyną jest błąd w tej wersji (7.xx.xxx) oprogramowania ECOMAX810. Być może aktualizacja rozwiąże problem. Podobnie mam z histerezą kotła - niezależnie od ustawionej wartości i tak odpali przy Tset - 15 st., w tym przypadku 75-15.

3. Jakie powinno być ustawienie zaworu na obiegu kotła ? Póki co jest na max. otwarty. Wcześniej kilkukrotnie wspomniano o 2.5 obrotu. Z czego wynika akurat taka wartość ?

4. Jak działa funkcja "praca na czas" w menu serwisowym 8888 ?

5. Jakie powinny być temp. spalin (orientacyjnie) dla poszczególnych progów mocy? Obecnie, po ponad 1h pracy na 100% mocy, jest to około 150 stopni. Regulator ciągu kominowego zainstalowany.

 

KOCIOŁ SF21
Temperatura zadana kotła  75
Sterowanie pogodowe temp. kotła NIE
Histereza H2 10
Histereza H1 7
Histereza kotła  15
Zakres dop. ust. temp. kotła  65-85
Temp. załączenia pompy kotła 55
Podwyższenie temp. zadanej od mieszaczy i CWU 10
MODULACJA MOCY went/pod/przerwa
100% 95/6/9
50% 75/5/13
30% 40/4/38
   
MIESZACZ I - jedyny Wł. CO
Zakres temp. pracy  30-60
Termostat EcoSter T1
Wyłączenie pompy od termostatu TAK
Obniżenie po rozwarciu styków 10
Sterowanie pogodowe  TAK
Krzywa grzewcza 1.5
Przesunięcie równoległe krzywej 2
   
   
LATO / ZIMA AUTO
Zał. Lato  14
Wył. Lato 12
   
CWU TAK
T. zadana CWU 48
Histereza CWU  8
Opublikowano

@Gonzo19 @pwl07 dzięki za pomoc, faktycznie ustawienie podane przez pwl07 uaktywniło opcje 'termostat' - obecnie testuje rozwiązanie.

Jednakże już widzę kolejny problem, mianowicie po przejściu w tryb "postój" kocioł rozpala się dość szybko, po spadku temp kotła o ok 7 st (tyle co wartość H1 (?)), a nie po spadku temperatury określonej w termostacie, o co może chodzić?

Jest ktoś mi w stanie przybliżyć również na co dokładnie wpływa wartość w ustawieniach serwisowych "nieczułość mieszacza" - i jak powinna być ustawiona w przypadku korzystania z termostatu pokojowego?

Opublikowano (edytowane)

@elmarko niżej masz podgląd na moje ustawienia. Zaznaczyłem, które wg. mnie są istotne aby zmusić kocioł do pracy wg stanu styków termostatów pokojowych. 

Przy tych ustawieniach kocioł działa wg schematu jak nizej:

pomieszczenie nagrzane-->styk rozwarty-->pompa obiegu + pompa kotła się zatrzymuje - -> kocioł od razu przechodzi w Nadzór, niezależnie od jego aktualnej temperatury. 

Jeżeli chodzi o rozpalanie, możesz ustawić dowolną histerezę temp. kotła, ten odpali ZAWSZE jeżeli jego temp spadnie poniżej 60°C, chyba że sterujesz termostatem wg sposobu który opisałem wyżej.

Nieczułość mieszacza to nic innego jak różnica pomiędzy temperaturą zadaną, jaką mieszacz ma utrzymać względem temperatury zmierzonej. Im niższa wartość nastawisz tym mieszacz będzie częściej pracował żeby zbliżyć się do temp. która zadałeś. Serwis ustawia koło 1,5°C, u mnie przy ogrzewaniu podłogowym wartość zmniejszyłem do 1st. 

 

IMG_20201031_193833.jpg

IMG_20201031_193751.jpg

 

@himen92

20 godzin temu, himen92 napisał:

2. Jaki tryb pracy dla całego układu przyjąć

Przy obecnych temperaturach taki. Dodatkowo ja zwiększyłbym histerezę do 1st.C, odrobinę ograniczy możliwość niepotrzebnego rozpalenia kotła w sytuacji kiedy ktoś np. otworzy drzwi i czujnik zarejestruje chwilowy spadek temp. 

20 godzin temu, himen92 napisał:

A. Sterowanie kotłem / pompą mieszacza względem styku EcoSter - grzeje tylko wtedy, kiedy potrzeba. Przy obecnych temperaturach 2x dziennie, histereza pomieszczenia 0.5 st, po ogrzaniu rano do 22.5 do popołudnia nie spadnie więcej niż 0.5st.

Sprawdź ustawienia blokady kotła od termostatu wg tego co napisałem koledze wyżej. Jeżeli rzeczywiście występuje błąd w firmware to może warto by było odżałować 330 pelenów i zapłacić serwisantowi tym bardziej że piszesz że to "nowa" instalacja. 

O histerezie wspomniano już nieraz, ja też w odpowiedzi wyżej.

Ad. 3 Zawor 2-2,5 obrotu od pozycji Zamkniętej. Wartość zapewne przyjęta doświadczalnie przez mega mózgi z lazara ;-) W skrócie chodzi o to żeby strumień przepływający przez zawór był na tyle wysoki aby "zagrzać" zawór temperaturowy i doprowadzić do jego otwarcia, a jednocześnie na tyle niski aby strumień wody z kotła "zechciał popłynąć" na instalację zamiast na krótki obieg kotłowy. Wiadomo woda wybierze tą drogę gdzie ma niższe opory dlatego zawór ma za zadanie kryzować przepływ i zwiększyć opory.

Ad. 4 Powinno się nazywać raczej praca wg. harmonogramu, jakkolwiek ustawiasz harmonogram i kocioł pracuje tylko w ustalonym okresie czasu.

Ad. 5 Zmienne. Jakkolwiek praca na niskiej mocy i zejście z temp. poniżej punktu rosy doprowadzi do kondensacji wilgoci w kominie/czopuchu więc lepiej nie przesadzać z ograniczaniem mocy minimalnej kotła żeby nie doprowadzić do zbyt niskiej temp. spalin.

 

Edytowane przez pwl07
Opublikowano

Widzę że dodany screen został dosyć mocno pomniejszony, niżej czytelna wersja

IMG-20201031-193751.jpg

Opublikowano

Wyłączenie pompy mieszacza to nie jest najlepsze rozwiazanie. Pompa od podlogowki i ewentualnie grzejników powinna pracować cały czas.

Opublikowano

@Gonzo19 zgadzam się z Tobą, też wolałbym żeby pompy popracowały do chwili przejścia kotła w stan Postój ale w moim przypadku to jedyna konfiguracja przy której po rozwarciu styków termostatu pokojowego kocioł od razu przechodzi w Nadzór, niezależnie od jego temperatury i tylko przy tym ustawieniu nie odpala ponownie po zejściu temperatury poniżej 60°C. Wydaje mi się że to jakiś błąd w oprogramowaniu, chyba że coś przeoczyłem. Być może będzie to działać inaczej jeżeli termostat zwierno-rozwierny podłączymy pod wejście 22-23 Moduł A i przestawimy w ustawieniach zaawansowanych 8888 Konfiguracja styku 22-23 na termostat? Tego nie sprawdzę, bo u siebie steruję pracą wg. dwóch termostatów podłączonych do styków 26-27,28-29 w module B przypisanych do mieszaczy, a nie kotła. 

Jakkolwiek, zauważyłem że instrukcja często mówi co innego, opisy funkcji co innego, a sterownik i tak pracuje po swojemu, bo spece z Lazara stwierdzili, zablokujmy/wytnijmy daną funkcjonalność po co nanosić zmiany w instrukcji. Użytkownik sam ma nie grzebać, im więcej zablokujemy tym mniej namiesza, a my będziemy mieli więcej spokoju ale to już rozmowa na inny temat...

 

Opublikowano

@pwl07 jedna rzecz mnie zastanawia, a mianowicie: ust. zaawansowane - konfiguracja styku 22-23 'Wyłącznik krańcowy', ja u siebie ustawiłem 'termostat' i być może dlatego działa to nie zgodnie z założeniami, przetestuję twoje ustawienie.

Ale zastanawiam się z czego wynika u Ciebie to ustawienie, dlaczego tak jest (a nie zaznaczony 'termostat') i za co ono dokładnie odpowiada.

Czy termostat masz podpięty pod styk nr 26,27 (mieszacz 1)?

Opublikowano

@elmarko jest dokładnie jak piszesz, u mnie termostaty pokojowe podłączyłem pod styki mieszaczy chociażby po to by móc regulować temp. w poszczególnych obiegach.

Fabrycznie pod styk 22-23 producent podłączył krańcowkę która wyłączała kocioł po otwarciu drzwiczek obudowy. 

Opublikowano

Kolejny problem mnie napotyka. 
Już drugi razem jest taka sytuacja, że po włączeniu Trybu letniego w moim Lazarze mieszacz i pompka na CO zostają wyłączone. To normalne rozumiem. Ale po wejściu ponownie w tryb ZIMA taki jest objaw jak by nie dostawały zasilania co efektem jest że temperatura w CO jest niższa o wiele od zadanej i nie idzie w górę. Może macie jakiś pomysł. 
Jak u mnie był serwisant na uruchomieniu to mówił że to może się zdarzyć i należy odłączyć Lazara od zasilania. I powinien przejść objaw. Dziś tak zrobiłem i nie zadziałało.

B168BFC4-4734-402E-BCE2-CA0FD8000030.jpeg

Opublikowano (edytowane)

@siajba możesz załączyć screen z ustawieniami mieszaczy? Na zdjęciu widać że termostat zadziałał, może to on blokuję rozruch? 

Czy po przełączeniu w trybie ręcznym pompy się uruchamiają? 

Edytowane przez pwl07
Opublikowano (edytowane)

Chyba znalazłem przyczynę. Tak mi się wydaje. W ustawieniach była temperatura ustawiona załączenia pompy CO ustawiona na 50 stopni. To jest chyba temperatura kotła? Bo jeżeli tak to by się zgadzało. Bo kocioł miał poniżej...

Na ta chwile działa. Ale dzięki za chęci i pomoc.

AC5AD43B-7F47-480C-A177-0D731584D287.jpeg

Edytowane przez siajba
Opublikowano

To nie jest przyczyna. Temperatura włączenia pompy CO powinna wynosić min. 50stC celem zabezpieczenia kotła. 

Opublikowano

Zabezpieczenie kotła powinno być w instalacji a nie w temperaturze załączenia kotła. Ja mam nisko, 45* 

Opublikowano
23 minuty temu, siajba napisał:

Chyba znalazłem przyczynę. Tak mi się wydaje. W ustawieniach była temperatura ustawiona załączenia pompy CO ustawiona na 50 stopni. To jest chyba temperatura kotła? Bo jeżeli tak to by się zgadzało. Bo kocioł miał poniżej...

Nie znalazłeś. Kocioł powinien się uruchomić aby zagrzac wodę. 

Masz jakieś obniżenie temp. mieszacza ustawione. 

Poza tym te sterowniki tak mają, ze jak się bawisz w przełączanie trybu zima/lato i jeszcze innymi parametrami to glupieja. Sam się z tym juz spotkałem. 

Opublikowano
16 minut temu, eliks napisał:

Zabezpieczenie kotła powinno być w instalacji a nie w temperaturze załączenia kotła. Ja mam nisko, 45* 

Niezupełnie, prócz zaworu termostatycznego nastawionego na 55stC producent pisze w instrukcji, że minimalną temp. wody powracającej to 55stC.

Dlatego ustawia się temp. załączenia pompy obiegowej przynajmniej na taką wartość, m.in.po to by kocioł zdążył się rozgrzać zanim wróci do niego zimna woda z obiegu. 

Opublikowano

No nie. Jeśli masz zawór termostatyczny VTC/ATV 55* to żadna zimna woda do niego nie wraca, obieg ma zamknięty dopóki nie dogrzeje kotła, wtedy możesz ustawić i 40* załączenie pomp, nie ma znaczenia. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.