Lama79 Opublikowano 8 Grudnia 2016 #551 Opublikowano 8 Grudnia 2016 Dzieki wszystkim za pomoc - test paliwa zrobie w sobote. Policzyłem OZC i wychodzi 160kWh/m2 rocznie. A jeszcze wracając do ustawień powietrza na palniku i podawania mozecie cokolwiek powiedziec przy takiej wiedzy? pozdrawiam Mozesz wrzucić link do wyniku ? Czym paliles wczesniej i jakie miales koszty ? Wysłane z mojego SM-T310 przy użyciu Tapatalka Cytuj
masterkant Opublikowano 8 Grudnia 2016 #552 Opublikowano 8 Grudnia 2016 (edytowane) http://cieplowlasciwie.pl/wynik/1wa2 Wczesniej paliłem grubym weglem plus drewno bukowe. Koszty około 1,5 T wegla czyli 1300zł plus 5 kubików drewna czyli czyli 900 wiec łacznie 2200zł za zimę. Edytowane 9 Grudnia 2016 przez Ryszard Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu Cytuj
Lama79 Opublikowano 8 Grudnia 2016 #553 Opublikowano 8 Grudnia 2016 Mogę się mylić i obym się mylił. Prosta matematyka. Mój dom potrzebuje 69 GJ energii, spalam ok 3,5 tony rocznie. 69÷3.5 =19.7142857143 Twoj dom potrzebuje 90GJ 90÷19.7142857143 =4.5652173913 Przyjmijmy że Twoj pellet ma 19GJ z 1 tony i ty nie masz strat przy spalaniu. 90GJ÷19GJ/T =4.7368421053T Jezeli teraz przyjmiesz ze grzejesz 180dni to otrzymujemy: 4.7368421053t÷180 =0.0263157895 czyli 26,3kg/dobę Jak dla mnie Twoje spalanie jest ok. Mozesz z nim zejsc ale niewiele. Wysłane z mojego SM-T310 przy użyciu Tapatalka Cytuj
sambor Opublikowano 8 Grudnia 2016 #554 Opublikowano 8 Grudnia 2016 Ten kocioł może nie wyrobić. Ociepl poddasze wełną z rolki położoną na podłodze strychu. Wełna min 15cm grubości. Cytuj
sambor Opublikowano 8 Grudnia 2016 #555 Opublikowano 8 Grudnia 2016 Lama twoje wyliczenia są OK, ale weź pod uwagę, że nie było jeszcze zimy. Co będzie jak -15C przyjdzie? To trzeba szybko docieplić, a nie więcej paliwa kupować. A straty przez strop są największe Cytuj
Lama79 Opublikowano 8 Grudnia 2016 #556 Opublikowano 8 Grudnia 2016 Niestety przy mrozach bedzie spalal 60kg/dobę. W przyrodzie nic nie ginie. Wysłane z mojego SM-T310 przy użyciu Tapatalka Cytuj
gitarr Opublikowano 9 Grudnia 2016 #557 Opublikowano 9 Grudnia 2016 Jeszcze jeżeli masz podpiwniczenie na całym budynku to pomyśl o styropianie na syficie w piwnicy. Cytuj
masterkant Opublikowano 9 Grudnia 2016 #558 Opublikowano 9 Grudnia 2016 (edytowane) Dzieki wszystkim za pomoc. Potwierdziliscie moje obawy. Pierwsza rzecz to bedzie ocieplanie wełną poddasza i wtedy zobaczymy. Jeszcze raz dziekuje za uwagi. pozdrawiam Krzysiek Edytowane 9 Grudnia 2016 przez Ryszard Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu Cytuj
Ozi80 Opublikowano 9 Grudnia 2016 #559 Opublikowano 9 Grudnia 2016 (edytowane) Wg zasady to pomiar temp powinien być w odległości 1 średnicy czopucha od kotła. Nic nie demontujesz , opiłkami się nie przejmuj, najlepiej aby wywiercić tak aby ten termometr szczelnie wszedł. Jak wyjdzie dziura za duża to uszczelnić Czasem termometry ma ją adapter z gwintem, wtedy wkręcasz adapter w otwór a w niego wkładasz termometr. Koniec kapilary termometru powinien być w połowie średnicy rury. Odebrałem dzisiaj termometr spalin, który przyszedł z Tekli do mojego sprzedawcy. Coś takiego: Sambor pisałeś, że ta końcówka powinna być w połowie średnicy rury. Tymczasem mój sprzedawca mi mówił dzisiaj, że do rury powinna wchodzić tylko ta sama końcówka, a ten drut już nie. Czy to jest jakiś inny typ termometru, niż ty pisałeś? Niestety ta końcówka nie ma ani gwintu, a ponadto jego budowa jest taka, że sam początek jest najszerszy, więc jak wywiercę dziurkę żeby się zmieściła, to od razu cała wpadnie do środka, więc muszę to jednak uszczelnić tym silikonem. 300 stopni wystarczy, tak? Jeszcze kwestia, gdzie wywiercić dziurkę na to. Sprzedawca powiedział, że jak najbliżej pieca. Ty Sambor pisałeś, że w odległości jednej średnicy czopucha od kotła, czyli 16 cm. Tylko że teraz sobie zdałem sprawę z tego, że z pieca wychodzi czopuch i go nie widać, bo jest wewnątrz tej rury która idzie z pieca do komina. W ten czopuch to lepiej żebym się nie wwiercił. Wg DTR wystaje on 19 cm od pieca (na rysunku odcinek B2): Tak więc jakbym wiercił 16 cm od kotła, to musiałbym się przewiercić przez dwie blachy: jedna z rury i jedna z czopucha. Edytowane 9 Grudnia 2016 przez Ozi80 Cytuj
Ozi80 Opublikowano 10 Grudnia 2016 #560 Opublikowano 10 Grudnia 2016 (edytowane) Idąc tokiem wyliczeń Lamy mój dom powinien spalić 7,8 tony na rok. Po podzieleniu przez 180 dni daje średnio na dzień 43 kg. Czyli niepotrzebnie kombinuję? Moje spalanie jest w takim razie normalne? Wyszło mi 148 GJ/rok:http://cieplowlasciwie.pl/wynik/1wdt W co zainwestować, by taniej ogrzewać?40% taniejocieplenie dachu 20cm styropianu Tylko, że o to akurat w tym formularzu nie pytali. Dach ja mam ocieplony wełną szklaną 10 cm. Na nieogrzewanym poddaszu mam fajną temperaturę, która w tym sezonie grzewczym jeszcze nie spadła poniżej 15 stopni. Jedynie o co pytali, to ocieplenie podłogi poddasza. Gdy sobie tam wpisałem te 10 cm wełny szklanej, które de facto jest pod dachem, to wyszło już 97 GJ/rok, czyli trochę więcej niż gitarrowi: http://cieplowlasciwie.pl/wynik/1wdu Edytowane 10 Grudnia 2016 przez Ozi80 Cytuj
sambor Opublikowano 10 Grudnia 2016 #561 Opublikowano 10 Grudnia 2016 Otwór na termometr zrób jak ci pasuje, ale jak najbliżej kotła, jak będzie 20cm to świat się nie zawali. Natomiast ten termometr to całkowite nieporozumienie. Czujnik powinien być w środku strugi spalin. Taki jak twój będzie robił błędy, tym bardziej , że masz gołą rurę spalinową. O ociepleniu domu też ci pisałem ale ty najpierw chciałeś o kotle. Prawidłowy termometr podawałem w linku kilka postów wstecz. Jak na ocieplonym poddaszu masz ok 15C to tam ucieka ok 50% ciepła, Jak masz zamiar ocieplić wełną to daj 15cm albo i więcej- to się w paliwie zwróci. PS Nie zapomnij o zawirowywaczach do kotła Cytuj
sambor Opublikowano 10 Grudnia 2016 #562 Opublikowano 10 Grudnia 2016 Przeliczenia Lamy są jak najbardziej OK, ale pod warunkiem , że jest dobrze ustawiony kocioł. Ja mam natomiast przelicznik ton pelletu na ciepło, który powstał przy pomiarach ciepłomierzem - to ok 12,5 MJ/kg. Ten wsp to średnia ilości jaką odbiera dom, przy spaleniu w średniej jakości kotle. Czyli jak spaliłeś 1t to dom potrzebował 12500MJ czyli 3472kWh. Cytuj
Ozi80 Opublikowano 10 Grudnia 2016 #563 Opublikowano 10 Grudnia 2016 (edytowane) Sambor dzięki za odpowiedź. Termometr jest sprzedany przez Teklę, pasuje do otworu w panelu górnym kotła. Domyślam się, że Tekla jest jego producentem. Nie wpadło mi do głowy, żeby podejrzewać, że mogą sprzedać mi jakiś bubel. Gdy go zobaczyłem w sklepie, to od razu przypomniało mi się co pisałeś o tym, że koniec kapilary ma być w śroku średnicy rury. Długo dyskutowałem o tym ze sprzedawcą, ale już nie wypadało mi się wycofać z zakupu, skoro to specjalnie dla mnie zamawiał. Mam co mam. Zatanawiam się tylko, czy po prostu nie włożyć tej końcówki głębiej, żeby faktycznie była w środku średnicy rury. Tylko nie wiem, czy ten drut może być w środku rury. Jak myślisz? Co do ocieplenia domu, to przedstawię szerzej sytuację, to może trochę zmienisz negatywne zdanie na mój temat. Gdy wprowadzałem się do tego domu, to nie był on nawet otynkowany, cały "kolorowy", bo zbudowany z cegły, ale dobudówki już z innych materiałów. Między cegłami był kruszący się cement. Jak się siedziało w pokoju, to normalnie od ścian wiało. Poddasze było nieocieplone, a wylewka na podłodze na poddaszu to był dramat, więc od sufitu też wiało, bo na poddaszu w zimie temperatura była tylko o parę stopni wyższa niż na zewnątrz. Okna w całym domu stare plastikowe, od których też wiało, ciężko je było nawet zamknąć. W kotłowni piec zasypowy, którym teść palił węglem i mułem. Gdy po paru latach dom przeszedł na moją własność, to go ociepliłem styropianem 10 cm, otynkowałem, wymieniłem wszystkie okna na PVC dwuszybowe, zrobiłem wylewkę na poddaszu z wymieszanymi kulkami styropianu (żeby była lżejsza i trochę wytłumiła) oraz ociepliłem dach na poddaszu wełną szklaną 10 cm. Teraz 15 stopni tam to jest minimum, obecnie tam jest 17. Gdy w pokoju na piętrze mierzę temperaturę ścian, to jest ona mniej więcej podobna do temperatury sufitu (obecnie 21-22 stopni). Póki co ostatnim etapem była trzy miesiące temu wymiana kotła na peletowy. Jeśli fundusze pozwolą, to za rok dach na poddaszu będzie ocieplony drugą warstwą wełny szklanej, po czym zostaną wstawione płyty kartonowo gipsowe, a poddasze zostanie przedzielone ścianką działową na pół. Wstawie tam dwa okna dachowe i trzy kaloryfery. Dlatego też kupiłem nieco większy kocioł, bo na poddaszu chcę zrobić dwa dodatkowe pokoje. Tak więc ocieplanie podłogi poddasza mija się obecnie z celem. Wszystko jednak zależy od funduszy, a z tymi może być krucho, jeśli moje spalanie będzie takie wysokie. Dlatego jestem na tym forum i pisze tu tyle postów nie po to, żeby się z kimś kłócić, tylko po prostu szukam pomocy. Brakuje mi też trochę czasu, żeby wszystko załatwiać, dlatego zauważyłeś pewnie, że pisze tutaj głównie nocami. Jak zamontuję termometr to zobaczymy na czym stoję. Jeśli potwierdzi się, że jest zbyt duża temperatura spalin, to kolejnym krokiem będą zawirowywacze i/lub kolejne płyty ceramiczne (mam jeszcze jedną wolną półkę). Ciąg w moim piecu to bowiem po prostu koszmar. Zerknijcie na ten filmik. Nadmuch 1%: Edytowane 10 Grudnia 2016 przez Ozi80 Cytuj
sambor Opublikowano 10 Grudnia 2016 #564 Opublikowano 10 Grudnia 2016 Znowu zaczynasz płodzić "Starą Baśń", a to chyba nie w tym rzecz. Co do ocieplenia poddasza to wełna rozłożona na podłodze może w następnym sezonie pójść na dach, ale 20cm na dachu to mało, więc warto dać min 25cm. Dlatego proponowałem 15cm na podłogę, jak będziesz robił dach to tą wełnę zwiniesz lub potniesz wg potrzeb i ocieplisz dach. Obecny termometr trzeba wstawić w rurkę miedzianą , tak aby była osłonięta kapilara i taki zestaw wstawić w środek rury dymowej. Musisz zdusić ten ciąg a do tego jest potrzebny zawirowywacz - wstaw go tam gdzie trzeba i po problemie. Pisz jak zrobisz te 3 rzeczy : termometr ocieplenie rury dymowej zawirowywacze, które zrób na swój rozmiar a nie wg wymiaru kolegi - te rury w wymienniku mogą być u ciebie większe Cytuj
Ozi80 Opublikowano 10 Grudnia 2016 #565 Opublikowano 10 Grudnia 2016 (edytowane) O jakiej średnicy ma być ta rurka? Ciężko mi będzie rozłożyć wełnę na podłogę poddasza, bo jednak tam czasem wchodzę. Depcząc po tym mogę to zniszczyć? Tak, planowałem dodać 15 cm wełny do tych 10 cm, które już tam jest. A "Starą Baśń" rozpocząłem bo mi napisałeś, że zaczynam od kotła, a nie od ocieplenia. A to nie tak. Edytowane 10 Grudnia 2016 przez Ozi80 Cytuj
sambor Opublikowano 10 Grudnia 2016 #566 Opublikowano 10 Grudnia 2016 Taka średnica aby czujnik wszedł, ta kapilara nie może być w spalinach. A na poddaszu to zrób ścieżki w wełnie. Cytuj
Ozi80 Opublikowano 10 Grudnia 2016 #567 Opublikowano 10 Grudnia 2016 (edytowane) Czujnik to ta końcówka, a kapilara to ten drut, tak? Jeśli tak, to ten czujnik ma w najszerszym miejscu 7 mm, a w najwęższym (tuż przy drucie) 4 mm. Sam drut ma grubość 1 mm. Jeśli jakimś cudem uda mi się kupić rurkę miedzianą o otworze powiedzmy 8 mm (poniżej na rysunku na brązowo), to mam ją tak nałożyć, że czujnik cały będzie odkryty, a drut przykryty, tak? Co w takim razie z tym "prześwitem" zaznaczonym na poniższym rysunku na zielono? Uszczelnić uszczelniaczem, czy zostawić? Rurka ma mieć długość powiedzmy 10 cm, z czego 8 cm wewnątrz rury, żeby się kończyła w połowie średnicy? Dobrze cię rozumiem? Wychodzi na to, że muszę wywiercić w rurze bardzo dużą dziurę, żeby weszła ta rurka miedziana - co najmniej 10 mm? Edytowane 10 Grudnia 2016 przez Ozi80 Cytuj
masterkant Opublikowano 10 Grudnia 2016 #568 Opublikowano 10 Grudnia 2016 Żeby poprawnie ustawić podawanie, konieczne jest zważenie podawania przez godzinę Własnie skonczyłem podawanie paliwa wyszło 5,1kg na 20 minut wiec 15,3kg na godzine. Kalorycznosc peletu z opakowania to 4,9-5,3 wiec wprowadziłem ze mam 5,1. Czy teraz jestes w stanie cos powiedziec o ustawiniach nadmuchu i podawaniu? teraz mam Powietrze min 27 Powietrze max 38 Podawanie 2,9 pozdrawiam Cytuj
sambor Opublikowano 10 Grudnia 2016 #569 Opublikowano 10 Grudnia 2016 (edytowane) Ozi dlaczego nie dasz rurki na cały czujnik? A do innego termometru też musi być min fi8, Jakbyś wiercił fi 20 to byłby problem, a tak jest OK Jak nie masz rurki to można ją zwinąć z blachy Edytowane 10 Grudnia 2016 przez sambor Cytuj
Ozi80 Opublikowano 10 Grudnia 2016 #570 Opublikowano 10 Grudnia 2016 (edytowane) Czyli tak?A tutaj ten zaznaczony na zielono prześwit (już sporo mniejszy, niż na poprzednim rysunku, ale jakiś na pewno będzie, bo pewnie idealnie dopasowanej rurki nie znajdę) uszczelniać? Edytowane 10 Grudnia 2016 przez Ozi80 Cytuj
sambor Opublikowano 10 Grudnia 2016 #571 Opublikowano 10 Grudnia 2016 Tak jak na ostatnim prawym rys jest OK Nie uszczelniać przy czujniku, najwyżej wełną od góry przy kapilarze. Jakbyś zrobił rurkę zwijaną z blachy to będzie się zaciskała na samym czujniku, wtedy nawet wełna nie potrzebna Cytuj
Ozi80 Opublikowano 10 Grudnia 2016 #572 Opublikowano 10 Grudnia 2016 Kurde, znalazłem u siebie w piwnicy taką rurkę, która niemal idealnie pasuje (tylko 1 mm luzu), ale ona nie jest miedziana:Może być, czy nie bardzo?Rozumiem, że tą wełną (jaką?) miałbym tutaj uszczelnić?Położyłem sobie póki co ten czujnik tak na rurę: Efekt - 75 stopni: Cytuj
gitarr Opublikowano 10 Grudnia 2016 #573 Opublikowano 10 Grudnia 2016 (edytowane) Własnie skonczyłem podawanie paliwa wyszło 5,1kg na 20 minut wiec 15,3kg na godzine. Kalorycznosc peletu z opakowania to 4,9-5,3 wiec wprowadziłem ze mam 5,1. Czy teraz jestes w stanie cos powiedziec o ustawiniach nadmuchu i podawaniu? teraz mam Powietrze min 27 Powietrze max 38 Podawanie 2,9 pozdrawiam Wprowadź tą wartość 15,3. Następnie podawanie ustaw takie żeby na wyświetlaczu ujrzeć moc kotła przy pracy palnika na 100%. Edytowane 10 Grudnia 2016 przez gitarr Cytuj
sambor Opublikowano 10 Grudnia 2016 #574 Opublikowano 10 Grudnia 2016 Rurka dobra, trudno zdobyć cienką rurkę np stalową Trochę luzu musi być, ze względu na rozszerzalność cieplną. Wełną mineralną owiń kapilarę i wprowadź do rurki. Cytuj
Ozi80 Opublikowano 10 Grudnia 2016 #575 Opublikowano 10 Grudnia 2016 Na jakim odcinku owinąć ten drut tą wełną? Przy samym wylocie drutu z rurki? Przy samym czujniku? Czy na całej długości rurki? Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.