Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
4 godziny temu, sambor napisał(a):

Bzdura!

Czytaj literaturę fachową, a nie brukową!

Pojemność naczynia przeponowego zależy od :

 ciśnienia w układzie i zaw bezp , temp pracy kotła, ciśnienia wstępnego i pojemności całkowitej układu grzania - kocioł, bufor, rury itp oraz zaleceń producenta danego naczynia.

Warto zapoznać się z kalkulatorem firmy Reflex - jest w necie.

hmm konkrety bardziej by się przydały a nie ze jest w necie i ze to i tamto

Teraz mam naczynie przy buforze 550 l 50 litrowe i jest ok.Dlatego myślałem wstawić 100 litrowe ale może mało?

zawsze mówili właśnie ze 4% układu a teraz teorie ze nawet 10% ale to znów jaki wielki zbiornik musiał by być. 100 litrowe są w dobrej cenie ale większe to już cena połowa buforu 

Opublikowano

te 4% to się liczy dla otwartego naczynia - o tyle woda się rozszerza, a musisz mieć jeszcze na zapas wody, więc dla otwartego przyjmuje się naczynie ok 10% pojemności układu.

Dla zamkniętego - jak podałem w poprzednim poście.

Opublikowano

to chyba bym musiał mieć z 160-180 litrów beczkę.Czy są takie i gdzie to upchać.? ale jak teraz mam 50 litrowe i daje rade i działa na hmm ok  800 litrach, bufor dojdzie o 600 l większy to chyba 100 litrów naczynie będzie dobre?chyba ze do 50 dokupię  100 litrowe większe ale czy można rożnej wielkości łączyć? 100 będzie na podłodze,50 jest na ścianie

Opublikowano

Podrzuci ktoś foto podłączenia równolegle 2 zbiorników przeponowych w układzie zamkniętym c.o ?a najlepiej dwóch o rożnych pojemnościach nic nie znalazłem w necie,bo zastanawiam się jak podłączyć 100 litrowy zbiornik zamontowany na podłodze z 50 litrowym na  ścianie równolegle?

Opublikowano

Jak to jak?

Albo do rury do tego stojącego naczynia, albo wprost do rury powrotnej do kotła- ten drugi to lepszy sposób.

Tylko rura do naczynia musi mieć średnicę min taką jaką ma samo naczynie.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Wymiana kotła na Liugnuma dziś rozpoczęta.Do piątku-sobota myślę będzie ogarnięte.

Dokupiłem zbiornik przeponowy 100 L i teraz pytanie -zbiornik 100 L będzie  na posadzce wpięty na powrocie blisko buforu bo tam najlepsze miejsce na niego ,a drugi 50 L będzie wisiał na ścianie z 2 metry dalej i będzie złapany na powrocie ale bliżej kotła. Bedze to dobrze zrobione?

 

Opublikowano

Lignum uruchomiony.Na chwile obecną po 4 godzinach od uruchomienia(zimna woda świeża wlana w buforze i instalacji) piec na razie rozbujał się tylko do 65 stopni. Nie wiem czemu ale nie ma tego płomienia w palniku na początku był później znikł  w judaszu widać z brak płomienia na palniku jedynie palnik widać ze jaką temperaturę osiągnął bo jest czerwonawy od temperatury.Temperatura spalin około 100.Chyba coś nie halo jest?

Dmuchawa dmucha mocno ale nic nie może wydmuchać.

hmm nie podobno żeby za grube drewno było i nie może się rozbujać bo nie było nie wiadomo jak grube 6 letnia olcha.

Opublikowano

Jak masz zrobioną ochronę powrotu. Może wrzuć jakieś fotki instalacji.

Jak grube masz to drewno.

Może trzeba trochę poustawiać PP i PW, np. PP na ok 40-50% a PW 20-30% ( podaje przybliżone wartości z mojego kotła, ale one i tak są zmienne w czasie ).

Drobnej rozpałki też nie można żałować bo na spodzie komory musi być sporo żaru. 

Opublikowano (edytowane)

Tak, czytałem o powietrzu że fabrycznie i nie ruszać, ale skąd jest pewność że jest dobrze z fabryki ? Na pewno jak najdzie Ciebie ochota na regulację to na początek przestawiać tylko PP lub PW, nie razem bo nie wrócisz do poprzednich ustawień, albo sobie zaznaczasz jak było przed przestawieniem.

ATV 60° ?

A i zawór z filtrem to nie wiem czy nie lepiej dać przed ATV od strony powrotu z bufora ( jak jakiś paproch w instalacji będzie to nie dotrze do zaworu - czytałem o przypadkach zawieszenia się ATV właśnie przez jakiś paproszek ).

Nie napisałeś jak grube masz to drewno.

Edytowane przez Tuptus
Opublikowano

Już jest ładny płomień w palniku nagrałem film ale tu nie idzie wrzucić mp4 z telefonu

Problem był taki otwarłem drzwiczki przemieszałem haczykiem i poszło czyli była szczelina dyszy palnika zapchana ze nie przeciągało płomienia chociaż to pewnie będzie często się zdarzać zasypywać się szczeline palnika braknie rusztu ruchomego do ruszenia paleniska.

temperatura momentalnie zaczęła rosnąc

tak zawór 60 mam wstawiony

bufor na razie stoi na dworze na tarasie cały czas czekam na montaż "zimowego ogrodu"

Opublikowano

No i elegancko.

Postaraj się zostawiać na ceramice z 2 cm popiołu, nie czyść do czysta, a jak wyczyścisz to z powrotem wsyp popiół na ceramikę w celu jej ochrony.

Opublikowano

powinni robić dół ceramiki gdzie kładzie się drewno taką"parchatą"wypustki wtedy powietrze by doszło,a jak równe to się zasypie. Jutro dalsze testy może dziś tak zdarzyło się przypadkiem.Ale teraz jak chwyciło to kociołek pięknie mruczał...

Opublikowano

No tak, płaska dysza i się może przytykać. W HTV są żeliwne połówki z rantem i się nie blokuje.

IMG_20241106_074959.thumb.jpg.7e95bafbbd6fa3d62a8277152c7b8e0a.jpg

Opublikowano

o tu właśnie fajnie zrobili.Szeroki jest ten rów.

Mam jeszcze pytanie jak już nie ma dużo w komorze się wypaliło to taki jęzor w palniku się nie będzie robił?

sterownik oryginalny tego lignuma to porażka nie ma czujników na bufor nie ma ani zegarka nie ma nawet opcji cwu z bufora aby sterownik współgrał z tym.Dokupić muszę oddzielne sterowania

Opublikowano

Nic takiego nie zauważyłem albo nie zwróciłem na to uwagi czy występuje wspomniany jęzor - rozumiem że chodzi o resztkę płomienia z żaru.

Odnośnie sterownika to swobodnie można jakiś osobny dodać np Tech lub Euroster II Z ( mam eurostera na CO i CWU, bo płytka rozszerzająca do HTV to coś ok 3 tys kosztuje ).

Opublikowano

Dziś drugie rozpalanie.Jak to ma być ładuje podpalam i zauważyłem ze ogień zapala się w komorze i łapie całą komorę,a czy nie powinno płomień chwycić i i język ognia być w palniku?

Czy jaka jest zasada?czy wpierw ma się komora cała zapalić a później jak się dobre rozpali to ma pociągnąć język ognia w palnik?

Opublikowano

Przy otwartych drzwiach tak to wygląda jak by całą komora się paliła, ale przy zamkniętych wciąga płomień do palnika.

W DTR Lignum masz opisane rozpalanie, aczkolwiek według mnie trochę błędnie ( to nie Atmos ).

Jak załadujesz i podpalisz to drzwi lekko uchylone i jak temperatura spalin osiągnie minimum 120 do max 150° to zamykasz i już jest dobrze.

Zerknij na YT jak to wygląda w HTV/RHV, ale tu sterownik przy 100° każe zamknąć drzwi.

Opublikowano

temperatura spalin max do 100 dochodzi.Temp kotła około 65 nie może się rozbujać dalej.Jak był zimny  mocno dymił na biało.Teraz drugie dołożenie nic nie dymi. juz myślałem ze zawór ochrony może źle założony nie w te strone ale ok.i zmieniłem załączanie pompy na bufor  od 60 stopni a było 50

Nie może się rozbujać więcej jak 65. może fabrycznie źle powietrza ustawione ze wtórne 100% więcej od pierwotnego?

Opublikowano

Ja też mam 60 czy 65 atv na powrocie. Jak chcesz to możesz ustawić start pompy bufor-piec na wyższą temperaturę ja mam na przykład start tej pompy na: 80 stopni, histereza 3. Pompa się załącza przy 80 i wyłącza przy poniżej 77, znów się nagrzeje i tak wkoło. Według mnie to jest dobre rozwiązanie bo nie ma mieszania wody w buforze na górze jest 80 stopni na dole 40. Bufor dobijam do 89 góra dół dałbym więcej ale jest ograniczenie programowe. Bufor zaczyna mi się nagrzewać do ponad 80 stopni dopiero wtedy gdy powrót osiągnie wyższa temperaturę (około 77). W takim ustawieniu masz warstwowość układania wody w buforze (góra gorąca dół zimniejszy), pompa piec bufor nie pracuję ciągle (praca ciągła zaczyna się przy zagrzaniu dołu bufora i idzie już do końca palenia), zauważyłem że przy wrzucenia tej samej ilości drewna i wszystkimi zmiennymi takimi samymi to lepiej wychodzi ładowanie bufora niż z ustawieniami pompa - bufor start 65 i pracy ciągłej przez całe  palenie.  

Co do rozbujania piec temp 25 stopni (moment rozpalenia) do 80 czyli 1 załączenia pompy 45 minut.

Opublikowano

Teraz do 70 się rozbujał kocioł.

 

45 minut zajmuje czasu Twój kociołek do dojścia do 80 stopni i załączeniu pompy?to aż tyle czasu potrzebuje samo nagrzanie się wody w kotle?

Nie wiem czy czasem fabrycznych ten kociołek  nie ma złych ustawień powietrza PW 100% więcej względem PP?

spaliny nie przekraczają max 100 dziwnie mało ale nic się nie skrapla ani nie smołuje jeszcze

temperaturę załączania pompy start może być max 65 stopni w ustawieniach  nie idzie zrobić wyżej.

Opublikowano (edytowane)

Dziś poszedł naprawdę suchy i dosyć drobny towar - szczapy z buczyny.

Rozpalone 17⁵⁰, temp kotła 46° ( nie zrobiłem fotki ).

Na zdjęciach są parametry - czas, temperatura, tlen, PP i PW ( na tym drobnym właśnie więcej PW ).

IMG_20251025_180431.thumb.jpg.662c00702239f5466d14f48dee7f60e0.jpgIMG_20251025_181417.thumb.jpg.ed65b26db5ea09eda94cbeca4c3889e7.jpgIMG_20251025_182019.thumb.jpg.4a4625c7e14320648d85720c2a61045a.jpg

A tu po godzinie - trochę się uspokoiło.

IMG_20251025_185229.thumb.jpg.e01893f9ba70d684b00346c42f67a783.jpg

Edytowane przez Tuptus

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.